🖌... كَذَٰلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ (نحل، ٨۱)؛ خدا نعمتهایش را اینطور برایتان تمام کرده تا تسلیمش شوید.
🔹خداوند نعمتها را بر بنیآدم تمام کرده و در مقابل، از آنها یک چیز خواسته: اینکه تسلیم شوند! تسلیم در برابرِ مقدّراتی که برایشان نوشته، و تسلیم در برابرِ فرامینی که به آنها ابلاغ کرده. (به تسلیمِ اوّلی که تسلیم در برابرِ تکوین است - در فرهنگِ قرآنی - "رضا" میگویند و به تسلیمِ دومی که تسلیم در برابرِ تشریع است، "تقوا"). کُنهِ اسلام، تسلیم است.
🔹گزاف نیست اگر گفته شود این آیه خلاصهٔ قرآن و کتبِ آسمانیِ قبلی است.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ (آلعمران، ۱۸۴)
🔹منظور از "بیّنات" دلایلی است که حق بودنِ رسالت را نشان دهد. قرآن از لفظِ بیّنات استفاده کرده، امّا متکلّمان این لفظ را عوض کردهاند و جایش "معجزه" گذاشتهاند و گفتهاند پیامبر باید معجزه داشته باشد. این ابداعِ اختراعی، مشکلاتی را بوجود آورده و با فرهنگِ قرآنی هم سازگار نیست. واقعِ مطلب این است که پیامبر باید "بیّنه" داشته باشد، یعنی مقداری از علم و قدرتِ خدا را اظهار کند تا نشان دهد از جانبِ خدا آمده؛ همین!
🔹گاهی بیّنه به سخنانِ حکمتبار است، گاهی به استجابتِ دعاست، گاهی به اطّلاع از مَغیبات است، گاهی به شفای بیماران است، گاهی به دلنشینیِ چهره است، ... یعنی لازم نیست همیشه - مثلِ عصای موسی - چیزی باشد که تمامِ مردم از آوردنش عاجز باشند؛ تعجیزِ مردم ملاک نیست، روشن شدنِ دلشان ملاک است. یعنی اگر کسی فطرتش بیدار باشد، با دیدنِ بیّنه، یقین کند که این فرد پیامبرِ خداست و آنچه میگوید پیامی از طرفِ خداست.
پس #بیداری_فطرت_میخواهد!
@sulookmanavi
سلام همراهان گرامی
اگر فکر میکنید مطالبی که در این کانال به اشتراک گذاشته میشود میتواند برای دوستان و عزیزانِ شما مفید باشد، لطفاً لینکِ آن را با آنها سهیم شوید.
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌷سلام
دعوتنامه: کانال "سلوکمعنوی"
پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/sulookmanavi
@sulookmanavi
🌹سلام و درود خدمتِ اعضای گرانقدر
🔹لطفاً با مشارکتِ حداکثری، نظر، نقد و پیشنهادِ خودتان را درخصوصِ مطالبی که در کانال بارگذاری میشود اعلام کنید.
عباسعلی جعفری: مدیرِ کانال
👇👇👇👇👇👇
@Useriran
🖌إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (نحل، ۹۰)؛ خدا فرمان میدهد به عدل و احسان، و به بخشش به قوم و خویش؛ همچنین نهی میکند از کارهای زشت و ناپسند، و نیز ستم؛ تا به خود بیایید.
🔹مشکاةالانوار از رسولِ خدا (ص) روایت میکند که تمامِ تقوا در این آیه جمع شده و موعظهٔ دیگری برای بنیآدم نمانده؛ امّا توفیقِ عمل به آن، با خداست.
🔹عدل یعنی اینکه انصاف را با طرف رعایت کنیم و حقّ او را بدهیم، و احسان یعنی اینکه بیش از حقّش به او عطا کنیم.
🔹آنهایی که علاوه بر عدل، به مردم احسان میکنند، از هستی احسان میگیرند و درنهایت سودِ سرشاری نصیبشان میشود.
🔹باید از خداوند بیاموزیم؛ احسانِ خدا ابتدایی است، یعنی به همه ابتدائاً احسان میکند - مثلِ خورشید به همه میتابد و مثلِ باران به همه میبارد - امّا بعد، هرکس که شکر کرد احسان را بر او بیشتر میکند؛ و هرکس کفران کرد، از دایرهٔ احسان خارجش میکند. ما نیز باید چنین کنیم.
@sulookmanavi
🖌مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ (نحل، ۹۶)
♦هرکس دو کیسه دارد:
✦۱. کیسهٔ خود
✦۲، کیسهٔ معنوی
♦کیسهٔ خود؛
✦بیبرکت است،
✦لذّتزاست نه آرامبخش،
✦تلخ و رُو به زوال است،
✦و آدم با داشتنش محسود و منفور میشود و در خطر قرار میگیرد.
♦کیسهٔ معنوی؛
✦راحت پُر میشود (کافی است همان کارهای همیشگی را برای خدا انجام دهیم)،
✦مبارک است (صرفِ تعالی میشود)،
سودش هنگفت است (خداوند - به فضلِ خود - یک دانه را با هفتصد دانه و بیشتر پاداش میدهد)،
✦آرامبخش است (چون دادهٔ خداست، با سکینه همراه است)،
✦ابدی و باقی است، و هم دنیای آدم را آباد میکند هم آخرتِ آدم را)،
✦و نیز کسیکه کیسه معنویاش پر باشد، محبوبِ دیگران میشود و از شرّ حاسدان حفظ میگردد.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
♦توصیهٔ استاد مطهری به روحانیون
🔹امروز دنیا میدانِ مسابقهٔ علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقهای در دنیا هست، باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نمانَد. عَلیهَذا نشستن و هِی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست.
🔹یک روز در مدرسهٔ مَروی با چند نفر از آقایانِ طلّاب همین مطلب را میگفتم: آقایان! معنیِ هادیِ قوم بودن این نیست که ما تنها حالتِ منع و توقّف به خود گرفتهایم؛ به هر کاری که میرسیم میگوییم این را نکن، آن را نکن؛ و مردم را گرفتار کردهایم؛ یکجا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد.
🔹همین مثالِ اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثلِ رانندهٔ اتومبیل باشیم؛ یکجا به اتومبیل گاز بدهیم، یکجا فرمان را بپیچیم، یکجا ترمز کنیم، یکجا مثلاً چراغ بدهیم؛ هر موقعیّتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه "آقا شیخ ترمز" باشیم، همهجا ترمز بکنیم؛ تنها ترمز کردن کافی نیست؛ یکجا هم باید "آقا شیخ فرمان" باشیم، یکجا "آقا شیخ موتور" باشیم.
🔹یکی از طلّاب گفت: ما هیچکدام نیستیم؛ ما "آقا شیخ دندهعقب" هستیم!
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
📚 ده گفتار
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌الَّذِينَ قَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ وَ قَعَدُوا لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُوا ۗ قُلْ فَادْرَءُوا عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (آلعمران، ۱۶۸)؛ همانهایی که در خانه نشستند و به جبهه نیامدند و در موردِ برادرانِ خود گفتند: اگر به حرفِ ما گوش کرده بودند و به جبهه نمیرفتند، کشته نمیشدند! بگو: اگر واقعاً راست میگویید، مرگ را از خودتان دور کنید!
🔸جوابِ به شبههٔ "هرکه در خانه باشد، سالم میمانَد"، چند بار در این سوره به بیانهای مختلف آمده؛ اینهم یک بیانِ آن. میگوید شما که اهلِ حذر و احتیاط هستید، تا کِی میتوانید مانعِ مرگِ خود شوید؟! واضح است که نمیتوانید و فقط خودتان را از رضوانِ خدا محروم میکنید.
@sulookmanavi
🖌عَنِ الصَّادِقِ عَلَیهالسَّلام قَالَ: ... وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ ...
🏴السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّالله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّالله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّالله
🏴شهادتِ حضرتِ فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ به محضرِ حضرتِ حجةبنالحسن ـ ارواحنافداه ـ و تمامی شیعیان و محبّانِ آلالله تسلیتباد.
#بانوی_کرامت
#کریمه_اهل_بیت
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌و َلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ (آلعمران، ۱۷۸)؛ کافران گمان نکنند مهلتی که به آنان میدهیم، به سودشان تمام میشود! به آنها مهلت میدهیم تا گناهِ بیشتری کنند! و عذابی خفّتبار نصیبشان میشود.
🔸مهلت برای مۇمن، فرصتِ برخورداری از رحمت و برای کافر - یا فاسق - تلهٔ سیهروزی و نکبت است. لامِ "لِيَزْدَادُوا" لامِ علّت و غایت نیست، لامِ عاقبت است و نتیجه را بیان میکند؛ یعنی خدا به آنها مهلت نمیدهد تا گناه کنند، بلکه نتیجهٔ طبیعیِ فرصت دادن به آنها، فزونیِ گناه است؛ از بس خبیث و کثیفاَند.
🔸این آیه یادآوری میکند که مهلت، کاشف از محبوبیّتِ انسان پیشِ خدا و درستیِ راهی که میرود نیست. مهلت برای کافران، املاء و استدراج است. نعمت فقط وقتی سودمند است که در جهتِ تعالیِ انسان بکار گرفته شود.
@sulookmanavi
سلام
دوستانی که مجموعه کتابهای سلوکمعنوی ـ یا فایلهای pdf آن ـ را تهیّه و مطالعه کردند، لطفاً نقد، نظر و پیشنهادِ خود را به بنده اعلام فرمایند.
با تشکر: عباسعلی جعفری
🖌مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (نحل، ۹۷)؛ به آنان که خوبی میکنند، چه مرد باشند و چه زن - بهشرطِ آنکه مومن باشند - حیاتِ طیّب میبخشیم.
🔹خداوند در این آیه وعده داده که اهلِ عملِ صالح را مشروط به اینکه مۇمن باشند، حیاتِ طیّب ببخشد؛ یعنی در بسترِ یک زندگیِ خوب و سالم و گوارا، از معیّت و علم و قدرتِ خود برخوردار سازد.
🔹خطابِ این آیه درواقع به مۇمنین است و میفرماید اگر مۇمن خوبی کند، مسیرِ زندگیاش عوض میشود و ماهیّتِ الهی پیدا میکند.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🔸کسانیکه توکّل به خدا دارند، اینها درواقع غنی هستند؛ احراز کردهاند اگر بر خدا توکّل کنند روزیشان به آنها میرسد، و اگر نرسید کشف میکنند که لازم نبوده است.
🔸غنا و تمکّنِ مالی، جنبه مقدّمیّت دارد و برای این است که انسان راحت زندگی کند؛ فردِ متوکّل بر خدا، بدونِ داشتنِ آن مقدّمه، راحت زندگی میکند.
🖌#آیتالله_بهجت
@sulookmanavi
🌷سلام
دعوتنامه: کانال "سلوکمعنوی"
پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/sulookmanavi
@sulookmanavi
لبت شکّر به مستان داد و چشمت مِی به مِیخواران
منم کز غایتِ حرمان نه با آنم نه با اینم
🖌#حافظ
➰#شعر
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌و َمَا أَصَابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ و َلِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ (آلعمران، ۱۶۶)؛ صدماتی که بهوقتِ درگیریِ دو طرف در جنگِ اُحُد به شما وارد شد، به اجازهٔ خدا بود تا مۇمنانِ واقعی را معلوم کند.
♦عبارتِ " َمَا أَصَابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ" را وقتی کنارِ عباراتی مثلِ "مَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ" (شوری، ۳۰) و مشابهِ آن در آیهٔ قبل - یعنی "هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ" - قرار دهیم، اینطور جمعبندی میشود که:
🔹خداوند از نورِ قدرت و اختیارِ خودش به انسان تملیک کرده تا بتواند اختیاراً منشٲ فعل باشد و انتخاب و عمل کند. گرچه خدا به این ترتیب دستِ انسان را تا حدودی بازگذاشته و او را در حوزهٔ محدودی فعّالِ مَا یَشاء کرده، امّا از بالا ناظرِ انسان است و مُدام کارهای او را تحتِ نظر دارد؛ و نسبت به خوبیهایی که انسان - به حُسنِ اختیار - انجام میدهد، دیر یا زود توفیق و ثواب مترتّب میکند؛ و نسبت به بدیهایی که انسان - با سوءِ اختیار - انجام میدهد، دیر یا زود خِذلان و عِقاب مترتّب مینماید.
🔹اینکه انسان کارِ خوبی بکند و فتحی برایش حاصل شود، یا کارِ بدی بکند و مصیبتی سرش بیاید، خودبخود نیست و پس از اِذنِ خداست. (از فعلِ خدا که از مراحلِ اراده، شاء، تقدیر، قضا میگذرد تا به شکلِ توفیق یا خذلان، برکت یا نکبت محقّق شود تعبیر شده به "اِذن").
@sulookmanavi
🖌امام علی (ع): اَبلَغُ مَا تَستَدِر بِهِالرَّحمَه اَن تُضمِرَ لِجَمیعِ النّاسِ الرَّحمَهَ (تصنیف غررالحکم، ص ۴۵۰، ح ۱۰۳۴۴۹)؛ موثّرترین وسیله جلبِ رحمتِ خداوند اینست که خیرخواهِ همه مردم باشی.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
♦جبرانِ الهی
🔹این بیان از وجودِ مبارکِ امیرمؤمنان ـ سلام الله علیه ـ رسیده است كه "مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالعَطِیةِ؛ اگر خدا به شما نعمتی داد ـ خواه نعمتِ علمی، خواه نعمتِ مالی، خواه نعمتِ جاه و خواه نعمتِ قدرت ـ كه بتوانید با این نعمت باری را از دوشِ فردِ یا جامعه بردارید، مضایقه نكنید؛ یقین داشته باشید كه خدای سبحان، "خَلف" اینرا تأمین میكند. ("خلف" یعنی جاپُركنِ آن مالِ از دسترفته، یقینی و فوری است!)
🔹بیانِ این حدیثِ شریف این است كه اگر كسی كمكی به فرد یا جامعه كرد ـ مثلاً كمکِ مالی ـ نظیرِ سنگی نیست كه از یک گوشهٔ بیابان بِكَند به دیگری بدهد (انسان اگر سنگی را از بیابانی بگیرد، جای آن سنگ خالی است و تا پُر بشود مدّتها طول میكشد)، بلکه مانندِ آن است که از رودخانه آب بردارد (بلافاصله جایش پُر میشود).
🔹باید یقین داشت مالی كه در راهِ خدا داده میشود، "خلف" آن را خدا همان لحظه پُر میكند؛ حالا تا به او برسد ممكن است طول بكشد، یا تا او بفهمد ممكن است طول بكشد، ولی جایش همانوقت پُر میشود.
@sulookmanavi
🌷سلام
دعوتنامه: کانال "سلوکمعنوی"
پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/sulookmanavi
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَ إِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (آلعمران، ۱۶۴)
🔹این آیه کاملترین آیهٔ قرآن در توصیفِ رسالت و اهدافِ آن است. طبقِ این آیه، رسالت نه یک اجبار بلکه یک فضل و منّت است بر آدمها؛ آنهم نه همهٔ آدمها بلکه مۇمنین، یعنی مستعدّینِ ایمان.
🔹رسول در فرهنگِ قرآن اعمّ از نبیّ است و - چنانکه در سورهٔ یس آمده - به مبلّغینِ ربّانیِ دین که ورثهٔ انبیاء هستند هم اطلاق میشود. پس این آیه در درجهٔ اوّل راجع به رسولِ اعظم (ص) و در درجهٔ بعد راجع به رسولانِ مکتبِ ایشان - یعنی علمای ربّانی و اولیاءِ الهی - است.
🔹رسول - که همان مربّیِ معنوی، و مویّد از جانبِ خداست - از خودِ مردم است تا بتواند با آنها ارتباط برقرار کند و بتوانند حرفش را بپذیرند؛ میآید تا کتابِ خدا را برای مردم تلاوت و ترویج کند و تعلیم دهد، دستِ متابعین را بگیرد و در طریقِ سلوک آنها را تزکیه کند (یعنی نفسشان را از آلودگیِ منیّت و سرخودی و عصیان، پاک سازد). پس رسول، معلّمِ و استادِ واقعیِ سیر و سلوک است.
🔹کارِ بعدیِ این معلّمِ روحانی و مربّیِ الهیِ جامعه، تعلیمِ حکمت است. اینکه انسان چیست و باید کجا برود و از او چه میخواهند، اینها علم است؛ امّا اینکه مشکلِ من الان چیست؟ و من الان باید چه کنم؟ نیاز به حُکم دارد و کسی که میتواند حکم کند، حکیم است و حکمت دارد.
@sulookmanavi