eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
789 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
202 ویدیو
5 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
🖌... فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ ... (نحل، ۱۱۲) 🔹هرکس قدرتِ مال و فراغِ امن را - بجای عبادت و خدمت - صرفِ غفلت و عشرت کند، منتظرِ زوالِ نعمت و حلولِ فقر و استیلای ترس باشد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔸هر آن چیزی که روحِ انسان را یک گام از تعالی و تکاملِ موردِ نظرش باز می‌دارد، گناه است. یعنی پر کردنِ این خلأ، این کمبودِ روح، این زخمِ روان، این نقیصه‌ای که در نفسِ او به‌وجود آمده است، این برطرف شود؛ چگونه؟ با جبران کردن. 🔸خدای متعال نمی‌گوید چون تو گناه کردی حالا هرچه کارِ نیک بکنی ما آن گناه را اصلاً از بین نخواهیم بُرد! لج نمی‌کند خدا! وَ إِنّی لَغَفَّارٌ؛ ما لج‌باز نیستیم، ما غافریم، ما خلأها را پُر می‌کنیم، زخم‌ها را التیام می‌دهیم. 🔸امّا برای چه کسی؟ "لِمَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى"؛ به یقین من آمرزندهٔ کسی هستم که کند و ایمان بیاورَد و کارِ شایسته نماید و به راهِ راست ره‌سپار شود؛ من بخشنده‌ام برای آن‌ که توبه کند. 🔸توبه کند یعنی چه؟ یعنی برگردد. راهِ تکاملِ شما از این‌جا بود، شما باید این‌طرفی می‌رفتید؛ حاضریم شما را ببخشیم؛ کِی؟ وقتی بروید به‌طرفِ تکامل، مجددا به راهِ درست برگردید. 🔸"لِمَن تابَ"، توبه کند؛ یعنی برگردد. (توبه یعنی برگشتن). ایمانِ خود را قوی کند، کند؛ عمل! نباید از عمل غافل بود و به سخن گفتن و دل‌خوش داشتنِ خود بسنده کرد. 🔸 این نیست که خدای متعال بی‌حساب ـ از روی دل‌بخواه ـ یک کسی را موردِ لطفِ بی‌جایی قرار بدهد، بدونِ این‌که خودِ او کوششی در راهِ این لطفِ الهی کرده باشد. 🖌 حضرت‌ آيت‌اللّه‌العظمي‌‌ امام‌ سيّدعلي‌ حسيني‌ خامنه‌اي [ادام‌ اللّه‌ تعالي ظلال سيادته] 💘 اَللّهُمَّ احفَظ لَنَا سَیِّدَنَا وَ نُورِ عَینَنَا وَ قَلبِنَا الَذَّی بَینَ جَنبَینَا قَائِدِنَا اِمَامَنَا الخَامِنِه‌ای اِلَی قیام مولانا المهدی (عج) @sulookmanavi
ارتباط با بنده: 👇👇👇👇👇👇 @Useriran
📚 ﷽ 📚 🖌يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ كَفَرُوا و َقَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُوا فِي الْأَرْضِ أَوْ كَانُوا غُزًّى لَوْ كَانُوا عِنْدَنَا مَا مَاتُوا وَ مَا قُتِلُوا لِيَجْعَلَ اللَّهُ ذَٰلِكَ حَسْرَةً فِي قُلُوبِهِمْ ۗ وَاللَّهُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (آل‌عمران، ۱۵۶)؛ مۇمنان! مثلِ کافران نباشید که دربارهٔ اطرافیان‌شان که به سفر یا جنگ می‌رفتند و دیگر برنمی‌گشتند، می‌گفتند: اگر پیش‌مان مانده بودند، نمی‌مردند یا کشته نمی‌شدند! همین طرزِ فکرِ احمقانه، نفرینی از جانبِ خدا و به شکلِ داغی است بر دل‌های کافران. خداست که به دنیا می‌آورَد و از دنیا می‌برَد، و از کارهای شما کاملاً باخبر است. 🔸طبقِ نصّ صریحِ این آیه، گفتنِ این‌که فلانی اگر سفر نرفته بود تصادف نمی‌کرد و کشته نمی‌شد، یا اگر جنگ نمی‌رفت الان زنده بود، حرفی کافرانه و ناشی از جهالت و حماقت و کوته‌فکری است. (مع‌الاسف چنین حرف‌هایی از زبانِ مۇمنین هم زیاد شنیده می‌شود). 🔸چنین طرزِ فکری، داغ و حسرتی است از جانبِ خدا بر دل‌های ضعیف‌الایمان، و نفرینی است که از کفر و دوری از خدا و معارفِ الهی ناشی شده. باید از چنین عذابِ بالفعلی به خدا پناه برد و به نورِ معرفتِ توحید، دل را زنده کرد و آتشِ این عذاب را خاموش ساخت. 🔸زندگی و مرگ دستِ خداست و تا اجلِ محتومِ کسی نرسیده باشد، نخواهد مرد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹خداوند وقتی ما را در فرآیندِ هبوط به زمین تبعید کرد، فرمود: قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ (بقره، ۳۸)؛ همگی از این مقام هبوط کنید؛ و هرگاه هدایتی از طرفِ من برای‌تان آمد، آن‌هایی که از هدایتِ من تبعیّت کنند، نه ترسی بر آنان غلبه می‌کند و نه غصّه می‌خورند. و ادامه می‌دهد: ولی کسانی‌که نشانه‌های ما را قبول نکنند و انکارشان کنند، جهنّمی‌اَند و آن‌جا ماندنی. 🔹طبقِ این آیات، انسان در هبوط یک وظیفه بیش‌تر ندارد: "تبعیّت" از هدایت. آدمِ هبوط کرده - یعنی من و شما - باید در زندگی منتظرِ هدایتِ عامّ خدا - که همان دین است - و هدایتِ خاصّ خدا - که همان معلّمِ دست‌گیر است - باشیم و وقتی در معرضِ این هدایت قرار گرفتیم، از آن "تبعیّت" کنیم. 🔹تبعیّت که کردیم، در امن و حفظ و تربیّتِ الهی قرار می‌گیریم و تحتِ ولایتِ خدا واقع می‌شویم و از اولیاءِ او می‌گردیم، که: أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (یونس، ۶۲). @sulookmanavi
سلام همراهان گرامی اگر فکر می‌کنید مطالبی که در این کانال به اشتراک گذاشته می‌شود می‌تواند برای دوستان و عزیزانِ شما مفید باشد، لطفاً لینکِ آن را با آن‌ها سهیم شوید. 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌷سلام دعوتنامه: کانال "سلوک‌معنوی" پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/sulookmanavi @sulookmanavi
🖌يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَٰنِ وَفْدًا (مریم، ۸۵)؛ متّقین را گروه‌گروه به محضرِ خدا شرفیاب می‌کنیم. 🔸با همان جمعی که بوده‌ایم و دل‌مان پیشِ هر جمعی که بوده - با همان‌ها - در بهشتِ خدا متنعّمیم. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹مواظب باشيد در دامِ رقابت‌ها و چشم و هم‌چشمی‌هايی كه متأسّفانه در بعضي از محافلِ زنانه رايج است، نيفتید. رقابت برای تجمّلات، رقابت برای به رُخ كشيدن و بعضی از زياده‌طلبی‌ها، كوچک‌تر از اين است كه بتواند زن‌های شايسته و والا را اسيرِ خود كند. 🔹هر انسانی - چه مرد و چه زن- اگر به دامِ زوايدِ زندگی بيفتد و اسيرِ اين‌ها شود، بتدريج معنويّاتِ باارزش در وجودِ او افول خواهد كرد و ضعيف و كم خواهد شد. 🖌 (۱۳۸۱/۷/۱۸) حضرت‌ آيت‌اللّه‌العظمي‌‌ امام‌ سيّدعلي‌ حسيني‌ خامنه‌اي [ادام‌ اللّه‌ تعالي ظلال سيادته] 💘 اَللّهُمَّ احفَظ لَنَا سَیِّدَنَا وَ نُورِ عَینَنَا وَ قَلبِنَا الَذَّی بَینَ جَنبَینَا قَائِدِنَا اِمَامَنَا الخَامِنِه‌ای اِلَی قیام مولانا المهدی (عج) @sulookmanavi
🖌إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا ... (نحل، ۱۲۰)؛ ابراهیم یک‌تنه یک امّت بود. او در پیشگاهِ خدا - فروتنانه - فرمانبردار، و به‌شدّت حق‌گرا بود. 🔹باید "حنیف" باشیم. آدم‌های پیچیده، آدم‌های فرقه‌ای، آدم‌های اهلِ توجیه، و آدم‌های فریب‌کار از حنفیّت فاصله دارند. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦دوزخِ درون 🔹آن‌هایی که بی‌راهه رفتند گرفتارِ "نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ◈ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الأفْئِدَةِ" می‌شوند؛ این‌ها وقتی بمیرند، تازه اوّلِ شعله‎‌ور شدنِ آن آتش است؛ این آتش از جای دیگر که نیامده است. آتشی که از بیرون می‌آید اگر به لباس برسد، انسان لباس را رها می‌کند و نجات پیدا می‌کند، اگر به بدن برسد خودش را به آب می‌رسانَد و نجات می‌یابد و اگر نشد به هر حال می‌سوزد و می‎‌میرد و تمام می‌شود؛ امّا آن نار (آتش) که از درون درمی‎آید، انسان از دستِ آن چگونه می ‌تواند فرار کند؟! 🔹اگر سلسله است با خودشان می‎آورند، اگر سعیرِ افروخته است با خودشان می‎آورند، اگر زنجیر است با خودشان می‎آورند. @sulookmanavi
سلام و درود بر شما همراهان گرامی؛ برای اعلام نظر و پیشنهاد، لطفاً به شناسهٔ زیر پیام بدهید: 👇👇👇👇 @Useriran
♦کسانی می‌توانند گرداننده باشند که در گردونه نباشند، و کسانی می‌توانند از دنیا بهره بگیرند و بر دنیا حاکم باشند که از دنیا بزرگ‌تر شده باشند و از دنیا بیرون آمده باشند؛ وگرنه کفِ موج، حاکمِ دریا نیست که بازیچهٔ نسیم‌هاست. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌وَ مَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ إِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (آل‌عمران، ۱۴۷) 🔹این دعا، دعای دلاورمردانِ خدایی است که جز خدا به هیچ‌کس و هیچ چیز دل نبسته‌اند و خود را وقفِ دینِ خدا کرده‌اند. آن‌ها مُدام طالبِ غفران‌اَند: غفران از ذنوب و اسراف در امر؛ لذا ما هم باید از این دو چیز دائماً استغفار کنیم: استغفار از ذنوب و استغفار از اسرافِ فی‌الامر. 🔹"ذنب" به معنیِ دنباله است. ذنوب، حواشیِ انسان است؛ یعنی هرچه مطابقِ متنِ زندگیِ واقعیِ بندگی نیست. و چون قوامِ بندگی، خداخواهی است، هرکاری که منشٲءِ آن نفسِ انسان باشد و ریشه در هوی و خودخواهی داشته باشد، ذنب است. 🔹ذنب لازمهٔ مخلوق و حاکمهٔ ممکن‌الوجود است: وُجُودُکَ ذَنبَُ لَا یُقاسُ بِهِ ذَنب. (امام صادق (ع)، وافی، ج ۱)؛ وجودِ تو ذنبی است که هیچ ذنبی با آن مقایسه نمی‌شود. صِرفِ دیدن و نظر به خود، یا توقّف در خود، ذنب است. چه کسی از چنین ذنوبی مبرّاست؟ هیچ‌کس! اگر خدا مدام ذنوبِ دوستانش را نبخشد و اثرِ آن‌ها را پاک نکند، تعمیق شده و بُعد می‌آورَد و درکِ خود، به خودبینی و خودخواهی و خودپرستی ختم می‌شود. 🔹امّا موردِ دوم برای استغفار، اسراف در امرِ خویش است. اسراف در قرآن برای این موارد بکار رفته: زیاده‌روی در انتقام (مائده، ۳۲ و اسراء، ۳۳)، بخل و حبسِ انفاق (انعام، ۱۴۱)، اتلافِ نعمت (اعراف، ۳۱)، غفلت از خدا در روزِ کام (یونس، ۱۲)، زندگیِ بی‌خدا و سر به هوا (طه، ۱۲۷)، سستی در عبادت (زمر، ۵۳)، زیاده‌روی در بخشش (فرقان، ۶۷)، خرجِ نابجا (نساء، ۶)، استبداد و تفرعن (یونس، ۸۳)، این‌که دنیا غایتِ همّ انسان شود (شعراء، ۱۵۲)، کفر و بی‌دینی و تکذیبِ انبیاء (انبیاء، ۹ و یس، ۱۹ و غافر، ۲۸ و زخرف، ۵). 🔹درنتیجه هر گناه و غفلت و ترکِ اولایی، نوعی اسراف است. اسراف در لفظ هم واسع و به معنیِ مطلقِ انحراف است. همهٔ ما دچارِ درجاتی از اسراف در امورِ خویش هستیم و باید با استغفار، این اسراف‌ها را جبران کنیم. 🔹ترتیبِ "اغْفِرْ لَنَا ... وَانْصُرْنَا" نشان می‌دهد که همیشه استغفار بر استنصار از خدا تقدّم دارد. اوّل حساب و کتابِ خود را با خدا صاف کنیم، بعد از خدا یاری بطلبیم. 🔹مردانِ الهی بجای استکانت و ذلّت در برابرِ دشمنان، پیشِ خدا خود را ذلیل و متضرّع می‌کنند و از خدا در برابرِ دشمن مدد و نصرت می‌جویند. @sulookmanavi
🖌إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ (نحل، ۱۲۸)؛ خدا با متّقین است و با کسانی‌که نیکی می‌کنند. ♦دو راهِ عمده برای معیّت با خدا هست: یکی تقوی و دیگری احسان. پس اگر کسی توفیقِ تقوای مُدام را ندارد، لااقل از نیکی به خلق دست نکشد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌... وَ مَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَ مَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَ سَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ (آل‌عمران، ۱۴۵) 🔹این فقره، تمامِ زندگیِ انسان را در یک جمله خلاصه کرده: انسان یا پیِ دنیاست، یا پیِ آخرت. دنیاخواهان را هم خدا بی‌نصیب نمی‌گذارَد؛ البتّه همه آن‌چه می‌خواهند را به آن‌ها نمی‌دهد، "نُؤْتِهِ مِنْهَا"؛ یعنی بخشی از آن‌را می‌دهد. 🔹درهرحال، طبقِ این عبارت، کامروایی در دنیا نسبی است و برای هرکس، چیز یا چیزهایی مفقود است و عیشِ همه به‌نوعی منقّص است. 🔹امّا راجع به آخرت‌طلبان چرا گفته "نُؤْتِهِ مِنْهَا"؟! محدودیّت‌های عطای آخرت بخاطرِ محدودیّتِ لطفِ خدا نیست، بخاطرِ نقصانِ ظرفیّتِ ارواحِ بهشتیان است و عدمِ ظرفیّتِ محیطِ بهشت برای برخی چیزها. (مثلاً اگر کسی سودای خدایی در بهشت داشته باشد، آیا شدنی است؟ یا اگر هوس کند دیگر بهشتیان را از آن بیرون کتد، آیا شدنی است؟ یا اگر چنان‌چه مقامات و درجاتِ افرادی را که خدا آن‌ها را بر او برتری داده بخواهد، شدنی است؟ هیهات!). این آیه بر "لَهُم فِیهَا مَا یَشَاءُونَ" که در چند جای قرآن آمده، حدّ می‌زند و از این حیث آیهٔ مهمّی است. 🔹عبارتِ آخر - یعنی "سَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ" - را بعضی‌ها اشاره به طایفهٔ سوم دانسته‌اند و گفته‌اند انسان یا اهلِ دنیاست، یا اهلِ عُقبی، یا از شاکرین. شاکرینِ واقعی چیزی نمی‌خواهند و غایتِ آرزوی‌شان، بندگی کردن و رضای خدا را تحصیل نمودن است؛ طایفهٔ اخیر جز خدا چیزی نمی‌خواهند. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَ حُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (آل‌عمران، ۱۴۸) 🔸مقصود از ثوابِ دنیا، زندگی در آرامش و عافیت و یُسر به همراهِ توفیقِ حسنات است. بشارت‌های خدا به مۇمنینِ متّقی در دنیا بسیار است و تک‌تکِ آن‌ها را می‌شود مصداقی از ثوابِ دنیا محسوب کرد، ازجمله این‌که خدا یادِ خویش را به ایشان الهام می‌کند، از شیاطینِ جنّ و انس و شِرارِ خلق حفظ‌شان می‌کند، توفیقِ تقوی نصیب‌شان می‌کند، دل‌شان را برای شریعت و طریقت شرح می‌کند، در برابرِ دشمنِ درونی و بیرونی نصرت‌شان می‌کند، 🔸آیاتش را متواتراً به ایشان نشان می‌دهد و معرفت را در دل‌شان فزون می‌کند و آنان را به وادیِ یقین می‌کشانَد، از انوارِ علم و قدرتِ خویش - به‌قدرِ ظرفیّت - بهره‌مندشان می‌کند، معاشرت و معیّت با ابرار را نصیب‌شان می‌سازد، سکینه و آرامش و طمانینه و حلم بر ایشان نازل می‌کند، امورِ دنیا و آخرت‌شان را به یُسر می‌کشانَد، توفیقِ احسانِ به خلق نصیب‌شان می‌کند، دل‌شان را به حکمت زنده می‌کند و آن‌را بر لسان‌شان جاری می‌سازد، 🔸از طیّبات روزی‌شان می‌کند، بابِ درگاهِ خویش را بر ایشان می‌گشاید و صدای‌شان می‌زند تا دعای‌شان را بشنود و عبادت‌شان را قبول کند، اعمال‌شان را می‌پذیرد و به زندگی‌شان برکت می‌دهد، آن‌چه برای بندگی و پیشرفت در طریقش لازم است برای‌شان مهیّا و میسّر می‌کند، بابِ علمِ انبیاء و اوصیاء و نیز علمِ لدنّی را برای‌شان مفتوح می‌کند، معیّت با خاندانِ نبوّت و امامت را نصیب‌شان می‌سازد و ایشان را از اهل‌البیت قرار می‌دهد، دائم بر ایشان صلوات می‌فرستد و از ظلمات به نور سوق‌شان می‌دهد، ... (همه این‌ها عیناً آیاتِ قرآن است نه برداشت از قرآن). 🔸راجع به ثوابِ آخرت، کلمه "حُسْن" را هم اضافه کرده تا برتری‌اش را نسبت به ثوابِ دنیا تصریح کرده باشد. ثوابِ آخرت از هر حیث تامّ است و مدام. @sulookmanavi
♦به‌زودی اوضاعِ جهان تغییر خواهد کرد ... و .. و را با چشمانِ خودتان خواهید دید ... ♦آینده‌ای که به ارمغان خواهد آورد ... 🇮🇷پرچمی که با خونِ شهیدان امضا شده و به‌دستِ صاحبش رسیده ... 🇮🇷سلام به @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّىٰ هَٰذَا ۖ قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آل‌عمران، ۱۶۵)؛ به شما در جنگِ اُحُد تلفاتی وارد شد، با آن‌که در جنگِ بدر تلفاتِ سنگین‌تری به دشمن وارد کرده بودید. آن‌وقت باز هم لب به اعتراض گشودید که این تلفات چطور بر ما وارد شد؟ بگو: به‌دلیلِ حرف‌نشنویِ خودتان بود! وگرنه خدا از عهدهٔ هر کاری برمی‌آید. 🔹لُبّ کلامِ این آیه اینست که علّتِ مصیبت‌های ما، معصیت‌های ماست: غفلت‌ها، ترکِ احسان‌ها، ترکِ وظایف، ناشکری‌ها، حرف‌نشنوی‌ها، آلوده شدن به خودخواهی‌ها، ظلم‌های خَفی و آشکار، گناهانِ پنهانی و در عَلَن، ... @sulookmanavi
🇮🇷پرچمی که با خونِ شهیدان امضا شده و به‌دستِ صاحبش رسیده ... 🇮🇷سلام به ♦به‌زودی اوضاعِ جهان تغییر خواهد کرد ... ♦ 🇮🇷 🎈 🎈 🎈 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦تقابلِ ظلماتِ نهایی با نهایی‌ترین نور 🔹مثلِ روز روشن است که در زیرِ این آسمان ـ جدای از حضرتِ مهدی (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه) ـ انسانی به تقوا و بصیرت و دل‌سوزی برای مردم، مثلِ شخصِ رهبرِ معظّمِ انقلاب، ولي‌ّ مطلق‌ِ الهي، حضرت‌ِ آيت‌اللّه‌العظمي‌‌ امام‌ سيّد علي‌ حسيني‌ خامنه‌اي [ادام‌ اللّه‌ تعالي ظلال سيادته] وجود ندارد. 🔹حال، چه چیزی پیش آمده است که عدّه‌ای بغضِ ایشان را در خود پرورانده‌اند؟ آیا بدتر از این می‌شود که کسی با توهین‌هایی به چنین شخصیّتی تا این اندازه سقوط کند؟! آیا این حکایت، مقابلهٔ ظلماتِ آخرالزّمانی در مقابلِ حقیقتِ آخرالزّمانی نیست؟! همان‌طور که عدّه‌ای در صدرِ اسلام گرفتارِ بُغض نسبت به حضرتِ علی ـ علیه‌السّلام ـ بودند. 🔹خوشا به حالِ آنان که تمامِ وجودشان محبّت به حضرت‌ِ آيت‌اللّه‌العظمي‌‌ امام‌ سيّد علي‌ حسيني‌ خامنه‌اي ـ حفظه‌الله ـ شده است و مانندِ "حاج‌قاسم" فهمیدند رمزِ عاقبت‌بخیری را در کجا پیدا کنند؛ آن‌جا که آن شهیدِ بزرگوار فرمود: "وَاللّه وَاللّه وَاللّه، از مهم‌ترین شئونِ عاقبت‌به‌خیری، رابطهٔ قلبی و دلی و حقیقیِ ما با این حکیمی است که امروز سکّانِ انقلاب را به دست دارد". ♦خطرِ بی‌تفاوتی نسبت به جبههٔ حق 🔹خداوند در جبههٔ توحید برکاتِ عظیم قرار داده است؛ و جبههٔ شرک و کفر، جبههٔ مقابله با نظامِ اسلامی و جمهوریِ اسلامی ـ که حاج‌قاسمِ شهید آن را "حَرَم" نامید ـ جبههٔ ظلمات است؛ هرچند بهانه‌های جزئی که ناشی از بعضی کوتاهی‌ها می‌باشد را بخواهند بهانه کنند. 🔹ارادهٔ خداوند به این تعلّق گرفته است که برای به ظهورآمدنِ ابعادِ حقّانیِ نظامِ اسلامی، فریب‌خوردگانی گمراه را مقابلش قرار دهد تا از یک‌طرف ابعادِ متعالیِ نظامی به ظهور آید که مخلص‌ترین فرزندانِ اسلام برای او فدا شده‌اند، و از طرفِ دیگر ظلماتِ پنهانِ آنانی که باورشان نمی‌آمد با بی‌تفاوتی نسبت به حق در جبههٔ باطل‌اَند، و ـ خواسته و ناخواسته ـ خداوند، ظلماتِ درونیِ آن‌ها را آشکار می‌کند. 🎈 @sulookmanavi