🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 امام علیهالسلام شنيد مردى در محضرش نكوهش دنيا مىكند (در حالى كه از غافلان بود) به او فرمود:
"اى كسى كه نكوهش دنيا مىكنى (و دنيا را به خدعه و نيرنگ و فريبندگى متهم مىسازى) تو خودت تن به غرور دنيا دادهاى و به باطلهاى آن فريفته شدهاى (عيب از توست نه از دنيا)...
تو خود فريفتهی دنيا شدهاى؛ سپس دنيا را مذمت مىكنى (و گناه را به گردن آن مىافكنى؟)...
تو ادعا مىكنى كه دنيا بر تو جرمى روا داشته يا دنيا چنين ادعايى بر تو دارد؟ چه زمانى دنيا تو را به خود مشغول ساخت، يا كى تو را فريب داد؟ آيا به محلى كه پدرانت به خاك افتادند و پوسيدند تو را فريب داده؟ يا به خوابگاه مادرانت در زير خاك؟ چهقدر با دست خود به بيماران پرداختى و چهقدر آنها را پرستارى كردى؟ درخواست شفا براى آنها مىكردى و از طبيبان، راه درمان آنها را مىخواستى، در آن روزهايى كه داروىِ تو به حال آنها سودى نداشت و گريه تو فايدهاى نمىبخشيد، و دلسوزى آميخته با ترس تو براى هيچ يك از آنها سودى نداشت و كوششها و كمكهايت براى آنها نتيجهاى نمىداد و با نيرويت دفاعى از آنها نكردى (و سرانجام با همه اين تلاش و كوششها مرگ گريبانشان را گرفت و به همه چيز پايان داد).
دنيا با اين نمونهها (كه براى تو گفتم) وضع تو را نيز مجسم ساخته و با قربانگاههاى او (براى ديگران)، قربانگاه تو را!"
امام علیه السلام فرمود: دنيا سراى صدق و راستى است براى آن كس كه به راستى با آن رفتار كند، و جايگاه عافيت است براى كسى كه از آن چيزى بفهمد، و سراى بىنيازى است براى آن كس كه از آن توشه برگيرد، و محلّ موعظه و اندرز است براى كسى كه از آن اندرز گيرد. دنيا مسجد دوستان خدا و نمازگاه فرشتگان پروردگار، و محل نزول وحى الهى، و تجارت خانه اولياى الهى است. آنها در دنيا رحمت خدا را به دست آورده و بهشت را از آن بهره گرفتند.
با اين حال (كه براى تو شرح دادم) چه كسى دنيا را نكوهش مىكند؟ دنيا جدايى خود را اعلام داشته و فراق خويش را با صداى بلند خبر داده و از مرگ خود و اهلش همه را با خبر ساخته است. دنيا بانمونهاى از بلاهايش بلاهاى آخرت را به آنها نشان داده و با صحنههايى از سرور و خوشحالىاش به سرور آخرت متوجه ساخته است (در حالى كه همه مىدانند نه بلاى آخرت قابل مقايسه با بلاى دنيا و نه سرور آخرت شايسته مقايسه با سرور دنياست).
گاه مىبينند هنگام عصر در عافيتاند و صبحگاهان در مصيبت (و به اين ترتيب) گاه تشويق مىكند و گاه مىترساند و گاه انسان را به خوف مىافكند وبرحذر مىدارد با اين اوصاف، گروهى آن را در «روز پشيمانى» (روز قيامت) نكوهش مىكنند و گروه ديگرى در آن روز آن را مدح و ستايش مىنمايند؛ همان گروهى كه دنيا به آنها تذكر داد و متذكر شدند و براى آنها (با زبان حال) سخن گفت و تصديقش كردند و به آنان اندرز داد و اندرزش را پذيرا شدند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت131
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 امام علیهالسلام شنيد مردى در محضرش نكوهش دنيا مىكند (در حالى كه از غافلان بود) به ا
✅ تفسیر حکمت ۱۳۱ نهج البلاغه
❓كجاى دنيا فريبنده است؟
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✅ اين كلام حكمتآميز كه درباره نقش مؤثر دنيا و مواهب آن براى رسيدن به #سعادت_اخروى بيان شده در زمانى امام ذكر فرمود كه «شنيد مردى به نكوهش دنيا زبان گشوده است». اين مرد اهل بصره و جنگ جمل بود، آنگونه كه بعضى گفتهاند يا اهل كوفه كه برخى ديگر نوشتهاند، تأثيرى در اصل سخن ندارد؛ ولى به نظر مى رسد كه امام عليهالسلام احساس فرمود مرد رياكارى است و نكوهش او از دنيا نوعى اظهار قدس و تقواست بى آنكه صاحب قدس و تقوا باشد و به هر حال امام عليهالسلام از اين موقعيت استفاده كرد تا درس بسيار مهمى را درباره دنيا و مواهب دنيوى به همگان بدهد.
🔺 اين كلام بسيار پربار و حكيمانه به دو بخش تقسيم مى شود:
1⃣ بخش اول درباره اين است كه وصف دنيا به فريب كار بودن توصيف بىدليلى است، زيرا اگر چشم #عبرتبين باشد نشانههاى بیوفايى دنيا در همه جاى آن آشكار است.
👆🏻 مىفرمايد: «اى كسى كه نكوهش دنيا مىكنى (و دنيا را به خدعه و نيرنگ و فريبندگى متهم مىسازى) تو خودت تن به غرور دنيا دادهاى و به باطلهاى آن فريفته شدهاى...
✨ (عيب از توست نه از دنيا) ✨
🔺 سپس مىافزايد: «آيا تو خود فريفته دنيا شدهاى سپس دنيا را مذمت مىكنى (و گناه را به گردن آن مىافكنى؟) تو ادعا میكنى كه دنيا بر تو جرمى روا داشته يا دنيا چنين ادعايى بر تو دارد؟»
🔹 سپس امام عليهالسلام از مظاهر بيداركننده دنيا به دو چيز كه در دسترس همگان است استدلال مى كند.
✅ نخست مىفرمايد: «چه زمانى دنيا تو را به خود مشغول ساخت يا كى تو را فريب داد؟ آيا به محلى كه پدرانت به خاك افتادند و پوسيدند تو را فريب داده يا به خوابگاه مادرانت در زير خاك؟» اشاره به اين كه اگر يك گام به سوى قبرستان بردارى و لحظهاى در كنار آن بايستى و بينديشى همه چيز بر تو ظاهر و آشكار مىشود؛ پدران و مادران و عزيزان، ديروز در ميان شما بودند و حيات و نشاطى داشتند ولى امروز، خاموش در زير خاكها خفته و پوسيدهاند.
❓ آيا همين يكى براى بيدار ساختن انسان كافى نيست؟!
👆🏻 و به گفته شاعر:
بشكاف خاك را و ببين يك دم
بى مهرى زمانه رسوا را آن گاه
✅ امام عليهالسلام به صحنههاى عبرتآميز ديگرى از بىاعتبارى و بیوفايى دنيا اشاره كرده مىفرمايد: «چقدر با دست خود به معالجه بيماران پرداختى و چقدر آنها را پرستارى كردى، درخواست شفا براى آنها مىكردى و از طبيبان، بيان راه درمان آنها را مىخواستى در آن روزهايى كه داروىِ تو به حال آنها سودى نداشت و گريه تو فايدهاى نمىبخشيد، دلسوزى آميخته با ترس تو براى هيچ يك از آنها سودى نداشت و كوششها و كمكهايت براى آنها نتيجهاى نمىداد و با نيرويت دفاعى از آنها نكردى (و سرانجام با همه اين تلاش و كوششها مرگ گريبانشان را گرفت و به همه چيز پايان داد.
🔺 امام(عليه السلام) در اين گفتار شفاف و بسيار روشن صحنههاى عبرت انگيز دنيا را به طرز بسيار آموزندهاى ترسيم فرموده و به پرستارانى اشاره مىكند كه حال بيمارشان روز به روز سخت.تر مىشود، گاه به دعا متوسل مىشوند، گاه به طبيب و دارو، گاه بيتابى مىكنند و دلسوزى و گاه سيلاب اشك از چشمشان سرازير مى شود؛ ولى هيچ كدام از آنها سودى نمىبخشد و بيمار در برابر چشمان اشكآلود آنها جان مىسپارد.
👆🏻 اينها امورى است كه بسيارى از مردم تجربه كردهاند و آنها كه تجربه نكردهاند از ديگران شنيدهاند. آيا اين صحنهها كافى نيست كه انسان به وسيله آن پى به بىاعتبارى و بیوفايى دنيا ببرد؟ در پايان اين بخش امام عليه السلام مىفرمايد: «و (بدين ترتيب) دنيا با اين نمونهها وضع تو را نيز مجسم ساخته است و با قربانگاههاى او (براى ديگران)، قربانگاه تو را»
🔺 اشاره به اين كه اين گورستانهايى كه در اطراف شهر و ديار توست و بيماران و بيمارستانهايى كه در جاىجاى وطن تو وجود دارند همه نشانههايى از بىمهرى زمانه رسواست و جاى اين ندارد كه دنيا را با اين همه نشانههاى بیوفايى، فريبنده و غافلكننده بپندارى. كدام فريبندگى و كدام فريب كارى...
❓ البته اين سؤال در اينجا پيش مىآيد كه در قرآن مجيد حيات دنيا به «سرگرمى و بازى» و «متاع غرور» و در روايات به نام «دارالغرور» معرفى شده است.
💠 امام عليهالسلام در داستان خانهاى كه شريح قاضى خريدارى كرده بود (نامه سوم از بخش نامه ها) دنيا را به عنوان «دار الغرور» معرفى فرموده است.
🔺همچنين امام سجاد عليهالسلام نيز در دعاى معروفش: «اللّهُمَّ ارْزُقْني التَّجافِىَ عَنْ دارِ الْغُرُورِ» دنيا را «دارالغرور» معرفى نموده اند.
👆🏻 در بعضى از احاديث ديگر هم دنيا را «دارالغرور» شناخته شده است.
❓ ممكن است بپرسيم اين تعبيرات چگونه با آنچه امام عليهالسلام در كلام حكيمانه مورد بحث فرموده سازگار است؟
✅ پاسخ اين سؤال روشن است؛ هرگاه نگاه به دنيا، نگاه #سطحى و #زودگذر باشد
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 امام علیهالسلام شنيد مردى در محضرش نكوهش دنيا مىكند (در حالى كه از غافلان بود) به ا
، دنيا «دار الغرور» است؛ اما اگر نگاه به آن #عميق و #حكيمانه باشد، دنيا دار عبرت و بيدارى است. ادامه اين سخن حكيمانه نيز گواه بر آن است كه گفتهايم.
✅ شرح و تفسير دنيا تجارتخانه اولياى خداست امام عليهالسلام در ادامه گفتار حكيمانهاى كه در مورد دنيا در بخش پيشين داشت، در اين بخش جنبه هاى مثبت دنيا را در هشت جمله برمىشمرد
🔺در چهار جمله نخست مىفرمايد: «دنيا سراى #صدق و #راستى است براى آن كس كه به راستى با آن رفتار كند و جايگاه #عافيت است براى كسى كه از آن چيزى بفهمد و سراى #بىنيازى است براى آن كس كه از آن توشه برگيرد و محلّ #موعظه و #اندرز است براى آن كس كه از آن اندرز گيرد»
✨ به اين ترتيب، دنيا گرچه در نظر اول «دار الغرور» و «دار لهو و لعب» است ولى با دقت مى تواند به سراى عافيت و موعظه و برگرفتن زاد و توشه تبديل شود و نردبان ترقى انسان براى قرب الىالله باشد و معراج مؤمن و مزرعه آخرت گردد.✨
همانگونه كه در آيات و روايات به آن اشاره شده است و امام عليهالسلام در خطبه 28 دنيا را به ميدان تمرين و آمادگى براى مسابقه در ميدان جهان ديگر تشبيه فرمود و در خطبه 203 دستور مىدهد از اين محل عبور براى قرارگاه اصلى خود توشه برگيريد.
❇️ درست است كه دنيا در نظر ابتدايى دروغ گوست؛ ولى اگر كمى در حوادث آن دقت شود مىبينيم كه راستگوست و واقعيتها را برملا مىسازد و بانگ رحيل سر مىدهد. صحيح است كه دنيا سراى بيماردلان است؛ اما براى آنها كه اهل فهم و درکاند سراى تندرستى است.
❇️ درست است كه دنيا در نظر ابتدايى دار فقر است و تمام سرمايههاى وجود انسان را مىگيرد و تهیدست به زير خاک مىفرستد؛ ولى براى آنان كه آماده برگرفتن زاد و توشه اند دار غناست.
❇️ صحيح است كه دنيا غافلكننده است; اما براى آنها كه اهل پند و نصيحتاند، دار موعظه است.
🔺 سپس امام عليهالسلام به چهار وصف ديگر پرداخته مىفرمايد: «دنيا مسجد دوستان خدا و نمازگاه فرشتگان پروردگار و محل نزول وحى الهى و تجارتخانه اولياى الهى است»
🔹 امام عليهالسلام در واقع در اين عبارت كوتاه چهار نام بر دنيا نهاده كه هر يك پيامى دارد.
👆🏻 نام «مسجد»، «مصلى»، «مهبط وحى» و «تجارتخانه اولياى حق»
⁉️ آيا ممكن است مسجد جايگاه بدى باشد و يا نمازخانه فرشتگان سزاوار نكوهش گردد؟
⁉️ و آيا جايگاهى كه وحى الهى بر آن نازل شده و تجارتخانه دوستان حق است جاى بدى است؟
✨ تعبير به تجارتخانه در واقع بر گرفته از آيه شريفه (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَة تُنجِيكُمْ مِّنْ عَذَاب أَلِيم) مىباشد. بعضى از شارحان نهجالبلاغه «مُصَلَّى مَلاَئِكَةِ اللَّهِ» را اشاره به سجده كردن فرشتگان براى آدم دانسته اند در حالى كه دليلى بر اين تخصيص نيست؛ پيوسته جمعى از فرشتگان در حال سجود و جمعى در حال ركوع و مشغول نمازند و منحصر به زمان خاصى نيست و فرشتگان در همه جا هستند؛ در آسمان و در زمين و مخصوصاً در اماكن مقدسى همچون مكه و مدينه و بقاع معصومان(عليهم السلام)
👆🏻از مجموع اين تعبيرات استفاده مىشود كه دنيا موقعيت بسيار مهمى دارد براى آنان كه از آن #بهره گيرند؛ هم منزلگاهى است براى تهيه زاد و توشه، هم دانشگاهى است براى دروس اخلاقى و موعظه، هم محلى براى عبادت پروردگار و هم تجارتخانهاى است كه انسان با سرمايه عمر وارد آن مىشود و در برابر اين سرمايه مى تواند بهترين متاع ها را كه همان #قرب_پروردگار و #رضاى_او و #سعادت_جاويدان است فراهم سازد.
🔺از اين رو امام در ادامه اين سخن مىفرمايد: «آنها در دنيا رحمت خدا را به دست آورده و بهشت را از آن سود بردند» سپس امام عليهالسلام براى يك نتيجهگيرى به آغاز سخن باز مىگردد و مىفرمايد: «با اين حال (كه براى تو شرح دادم) چه كسى دنيا را نكوهش مى.كند در حالى كه جدايى خود را اعلام داشته و فراق خود را با صداى بلند خبر داده و خبر از مرگ خود و اهلش داده است». امام عليهالسلام بعد از اين سه جمله كه در پاسخ مذمتگويان فرموده با دو جمله ديگر آن را تكميل مىكند و مىفرمايد: «دنيا با نمونهاى از بلاهايش بلاهاى آخرت را به آنها نشان داده و با صحنههايى از سرور و خوشحالىاش به سرور آخرت متوجه ساخته است (در حالى كه مىدانند نه بلاى آخرت قابل مقايسه با بلاى دنيا و نه سرور آخرت شايسته مقايسه با سرور دنياست) و گاه مىبينند هنگام عصر در عافيتاند و صبح گاهان در مصيبت (و به اين ترتيب) گاه تشويق مىكند و گاه مىترساند و انسان را به خوف مى.افكند و برحذر مىدارد»؛ آرى، دنيا با زبان حال به روشنى ماهيت خود را كه همان ناپايدارى و بیوفايى و بىاعتبارى است آشكار ساخته، حوادث زودگذر، ازدسترفتن عزيزان، بيمارىهاى ناگهانى و بلاهاى زمينى و آسمانى همه اينها پيامهاى روشنى است كه دنيا براى معرفى خود به اهلش مىفرستد.
⁉️با اين حال چگونه مىتوان گفت دنيا فريبنده و
غافل كننده اس
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 امام علیهالسلام شنيد مردى در محضرش نكوهش دنيا مىكند (در حالى كه از غافلان بود) به ا
ت...
تعبير به «مَثَّلَتْ لَهُمْ بِبَلائِهَا الْبَلاءَ» شبيه چيزى است كه در آيه 21 سوره «سجده» آمده است: «به آنها از عذاب نزديك (دنيا) پيش از عذاب بزرگ (آخرت) مىچشانيم، شايد باز گردند».
✅ بنابراين چشمى باز و گوشى شنوا مىخواهد تا تمام اين پيامهاى بيدارگر را ببيند و بشنود به ويژه در عصر ما كه حوادث سريعتر صورت مىگيرد و فاجعهها شتاب بيشترى دارند؛ نمونه آن تصادفهاى مرگآور اتومبيلها و سقوط هواپيماها و غرق شدن كشتىها و بيمارىهاى واگيردار گسترده است، اين پيام، پررنگتر و شفافتر است.
آنگاه امام عليهالسلام در پايان اين سخنانِ حكمتآميز و فوقالعاده بيداركننده چنين نتيجهگيرى مىكند كه «با اين اوصاف، گروهى آن را در روز پشيمانى (روز قيامت) نكوهش مىكنند و گروه ديگرى در آن روز آن را مدح و ستايش مىنمايند؛ همان گروهى كه دنيا به آنها تذكر داد و متذكر شدند و براى آنها (با زبان حال) سخن گفت و تصديقش كردند و به آنان اندرز داد و اندرزش را پذيرا شدند»
💠 آرى هواپرستان غافل در قيامت كه آثار اعمال سوء خود را مىبينند سخت پشيمان مىشوند و زبان به مذمت دنيا مى گشايند ولى خردمندان بيدارزبان به ستايش آن مىگشايند كه از آن تجارتخانه پرسود و مزرعه پربار بهترين بهرهها را گرفتند و با خود به عرصه قيامت آوردند.
🔺 از اين جملههاى اخير نكتهاى را كه قبلا به آن اشاره كرديم بهتر میتوان دريافت كه مذمت دنيا در بسيارى از كلمات معصومان(عليهم السلام) و حتى در آيات قرآن هيچ منافاتى به مدح و ستايش آن در اين كلام پربار اميرمؤمنان(عليه السلام) ندارد. آنچه در نكوهش آن آمده ناظر به افراد كوتاهبين و غافل و بىخبر و آنچه در مدح آن آمده ناظر به آگاهان و خردمندان و عاقبتانديشان است.
✨مهم آن است كه با كدام ديده به دنيا بنگريم.✨
🔺 اگر با ديده #مثبت بنگريم دنيا به راستى #مزرعه_آخرت است و اگر با ديده #منفى نگاه كنيم دنيا سراى #غرور و #غفلت و #بىخبرى و #نكبت است.
@syed213
ماهی یک بار، بچه های مدرسه جمع میشدند و میرفتند زباله های شهر را جمع می کردند. مصطفی میگفت "هم شهر تمیز میشود، هم غرور بچه ها می ریزد."
[آقامصطفیچمران را میگویم...]
پ.ن:گاهی نفْس رو باید هواگیری کنیم..!
@syed213
⭕️در جریان جنگ جهانی اول با اینکه ایران اعلام بی طرفی کرده بود، اما انگلیس و شوروی به خاک ایران تجاوز میکنند حضور انگلیس در خاک ایران باعث شد
بزرگترین جنایت بشری بین سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ در ایران رخ دهد.
در جریان این جنایت ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی ، بخاطر قحطی میمیرند...
حالا رهبر و سپاهی داریم مقتدر ، علاوه بر اینکه در این ۴۰ سال یک وجب
از خاک ایران را به اجنبی ندادند و عزّت را به ما مردم هدیه دادند،
انقدر ایمان دارند که راحت به انگلیس و آمریکا سیلی بزنند...
حالا با ذلّت لبخند ظریف و روحانی مقایسه کنید، این است نتیجه غرب پرستی که منجر به برجام بی فرجام شد
و حالا هم التماس میکنند تا تکه ایی گوشت بندازن جلویشان تا بگویند این است نتیجه برجام!
@syed213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ وضعیت کشتی های انگلیسی از شب گذشته در خلیج فارس 😂
@syed213
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 خدا را فرشتهاى است كه هر روز بانگ مىزند: بزاييد براى مردن، و فراهم آوريد براى نابود شدن، و بسازيد براى ويران گشتن...
📒 #نهج_البلاغه #حکمت132
💠 دنيا گذرگاه عبور است، نه جاى ماندن، و مردم در آن دو دستهاند: يكى آن كه خود را فروخت و به تباهى كشاند، و ديگرى آن كه خود را خريد و آزاد كرد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت133
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 خدا را فرشتهاى است كه هر روز بانگ مىزند: بزاييد براى مردن، و فراهم آوريد براى نابود
r59623a6547.mp3
1.73M
✅ شرح حکمت ۱۳۲ و ۱۳۳ نهجالبلاغه...
🎙 آیتالله جواد محدثی
@syed213
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
✅ رفقا نماز #یکشنبههای ماه ذیالقعده رو دریابید... خادمین کانال رو هم از دعای خیرتون بیبهره نذاری
دوستان نماز #یکشنبههای ماه ذیالقعده فراموش نشه...
#التماس_دعا
[ هدفِ اسلام،
تربیتِ انسانِ عاقل نیست؛
بلکه تربیتِ
انسانِ عاشقِ عاقل است...! ]
•|شهید بهشتی
@syed213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️حسن روحانی رئیس جمهور: گرانی ۳۰ درصدی اجاره بها امیدوار کننده است!!!
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
⭕️حسن روحانی رئیس جمهور: گرانی ۳۰ درصدی اجاره بها امیدوار کننده است!!!
بخندیم یا گریه کنیم بنظرتون؟!😭😁
#قرار_منتظران_مهدی(عج)
هر شب ۵ صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان(عج) به نیابت از #شهید_عباس_دوران
#سالروز_شهادت
#شبتون_شهدایی
@syed213
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
#شهیدانزندهاندونزدپروردگارشانروزیمیگیرند... #سلامبرشهدا #طلوع هر صبحم را، به یک لبخندت پیو
#دلتنگی_شهدایی
خوب است #دیدنت
حتی به همین قاب عکسـ📸هـا
💥اما
دلم برای #خودت تنگ میشود...
به #خوابم نمیآیی؟😔
#شهید_مصطفی_صدرزاده
@syed213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ویژگی های خاص پهپاد های ایرانی از زبان سرتیپ اردنی!
@syed213
ايول به خودمون✅😌
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 دوست، دوست نيست مگر آن كه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد: در روزگار گرفتارى، آن هنگام كه حضور ندارد، و پس از مرگ.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت134
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 دوست، دوست نيست مگر آن كه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد: در روزگار گرفتارى،
r59625a6548.mp3
1.64M
✅ شرح حکمت ۱۳۴ نهجالبلاغه...
🎙 آیتالله جواد محدثی
@syed213