🔰دردهای انسان امروز برای اندیشیدن شایسته نیست؟
✍️ حسین فلسفی
🔘 بخش 1 از 2
🔸با نگاهی به فهرست نوشتههای سقراطی –افلاطونی میتوان پی برد که آنان در پی گرهگشایی از دشواریهای پیش روی انسان آن روزگار بودهاند و درست همان را #فلسفه خواندهاند: مسائلی مانند دینداری چیست؟ زیبایی چیست؟ داد چیست؟ دلیری چیست؟ وجود چیست؟ شعر چیست و شاعر کیست؟ فضیلت چیست؟ دوستی چیست؟ سیاست چیست و سیاستمدار کیست؟ فلسفه چیست و فیلسوف کیست؟ لذت چیست؟ نفس چیست قانون چیست؟ وجود چیست؟ دولتشهر چیست؟ و ….
🔹ارسطو با دشواریهایی رودرروست که با آنها دست پنجه نرم کرده است و در حل آنها سخت کوشیده است. بخشی از این مسائل همین فیلسوفان طرح کردهاند و سبب سرگشتگی اندیشمندان شدهاند.
🔸از ارسطو به اینسو، دیگر نه از طرح مسئله خبری هست و نه از حل مسئله و کار فلسفه شرحی است بر مسائلی که از آن دیروز بوده است؛ بر شرحها شرح نوشته میشود و همچنان انگشت دردهان جوهر و عرض و ماده و صورت و عالم اشباح مجرده و… است فلسفه. دهها هزار برگه شرح بر شرحِ شرحِ شرحِ فلان از بهمان کتاب که مسائل آن اندیشه را افسرده و جان را پژمرده میکند.
🔹آیا امروز فلسفه چیزی برای طرح کردن ندارد؟ آیا دردهای انسان امروزی برای اندیشیدن شایسته نیست؟ آیا محیطزیست نمیتواند اندیشه برانگیز باشد؟ آیا وجود انسان (اگزیستانس) همان بوده است یا درگذر زمان دگرگونشده است؟ آیا خشکیدن یا خشکاندن یک درخت برای تأمل بسنده نیست؟
🔸از فلسفه انتظار میرود که #بحران بیافریند و خود برای آن راهحل پیشنهاد کند و با چنین کاری اندیشه را در خروش آورد، ولی امروز فلسفه چنان ترسو شده است و خود را نهان کرده است، درمانده ای است که باید درمان شود تا درمان کند. اگر این پیر فرتوت یاوه گو توان آفریدن بحران ندارد، دستکم باید بتواند در بحرانها خود را شریک کند و دستی بر آتش آن بگذارد.
✔️[ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰دردهای انسان امروز برای اندیشیدن شایسته نیست؟
✍️ حسین فلسفی
🔘 بخش 2 از 2
🔸فلسفه در رویارویی با #مسئله_کرونا باید این باشد که زندگی و معنای آن را بازاندیشی کند. زندگی چیست و چه معنایی دارد و معنا چه معنایی دارد؟ آیا زندگی برنامهریزی شدنی است یا ویروسی هم میتواند آن را از راه به در کند؟ زندگی با وجود چنین رخدادهایی تا چه اندازه ارزش زیستن دارد؟ و….
🔹یکی از کارهای دیگر فلسفه در رویارویی با مسئله کرونا باید آن باشد که فلسفه بحث از «دیگری» را برجسته کند و درباره آن تأمل نماید. دیگری چیست و چه نسبتی با من دارد؟ حضور دیگری برای من و من برای دیگری از چه ارزشی برخوردار است؟ آیا میتوان بی دیگری زیست؟ حضور دیگری چه معنایی به معنا میدهد؟ مرز حضور دیگری در زندگی تا کجاست؟ نقش احساسات، عواطف و عقل در برقراری ارتباط با دیگران کدام است؟
🔸کار دیگر فلسفه در این مسئله باید #تأمل_در_تنهایی باشد؛ تنهایی چیست و تنها کیست؟ آیا میشود تنها زیست و چه معنایی میتواند داشته باشد؟ تنهایی چه نقش مهمی در پرورش آدمی دارد؟ آیا تنهایی به پوچی، بیمعنایی و بیهودگی زندگی میانجامد؟
🔹کار دیگر تبیین #مرگ است. در چنین شرایطی که مرگ همچون سایه در کنار زندگی است، تبیین آن بیش و پیش از هر چیزی بایستهتر مینماید. مرگ چیست؟ آیا میشود از آن گریخت؟ علت ترس از مرگ چیست؟ مرگاندیشی چیست و چه نتایجی دارد؟ و….
🔸کار دیگر تبیین #دین_و_شر است. از یکسوی خداوند خیر و قادر و عالم است و از سوی دیگر پدیده هایی مانند ویروس کرونا شر پنداشته میشوند چگونه میتوان این دو را باهم سازگار کرد؟ و….
💢از آنچه کوتاه گفته شد انتظار میرود فلسفه در چنین رخدادهایی با مشاوره دادن و تبیین پدیدهها پای در میدان بنهد و نقش تاریخی خود را بازی کند نه اینکه در گوشهای بخزد و چشمبهراه دیگر علوم باشد.
⚜️ @taammolat74
🔰 تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان
✍️موسی نجفی
🔸بحث تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان، بحثی کلیدی و کلان است که ابعاد مختلف را دربر میگیرد. این مقوله از نظر مفهومشناسی و روششناسی حوزه وسیع بین رشتهای شامل تاریخ، علوم سیاسی و فلسفه را دربردارد.
🔹به نظر میرسد ایرانیها در طول حیات خود با چهار بحران بزرگ روبرو بودند: بحران هلنی، عربی، ترکی ـ مغولی و غربی. برخلاف بحران هلنی و بحران ترکی و مغولی، بحران عربی و بحران غربی دارای «ابزار هویتسازی» بوده اند و برخورد ایرانیها با هر کدام متفاوت بوده است. در بحران عربی، ایرانی ها به هرحال اسلام را پذیرفتند و این آیین را به هسته مرکزی و ذات وجودی خود راه دادند، ولی در مسئله بحران غربی، پس از گذشت 150 تا 200 سال، ایرانی ها هنوز مفاهیم غربی را به منزله هسته و ذات خود نپذیرفتهاند.
🔸به نظر می رسد این موضوع به بحث نظریه ذات برمی گردد؛ یعنی هر ملتی برای خود ذاتی دارد که حقیقتی را بیان میکند و این حقیقت روح ملی یک ملت را نشان دهد. اسلام برای ایرانیها مساوی و هماهنگ با این ذات شده است. این ذات برای ایرانیها نوعی «حقیقتخواهی و دینداری» است که با عنصر «تعالیخواهی» در اسلام هماهنگ است.
🔹بنابراین نه تنها اجزای این حقیقت ذاتی با هم تنافری ندارد، بلکه یک نوع جذبه بین این اجزای ذاتی وجود دارد. هرچند رشد سیاسی و نظامی اسلام در ایران از رشد فرهنگی آن سریعتر اتفاق افتاده بود و یکی دو قرن طول کشید تا ایرانیها مسلمان شدند، ولی هرچه گذشت گرایش آنها به طرف اسلام بیشتر شد و این هویت بیشتر شکل گرفت.
⚜️ @taammolat74
🔰 قبض و بسط آدمی
✍️ امیررضا مافی
🔸آدمی سرشار از تجربههای گوناگون است. تجربهی درد که یکباره پیش میآید و از بین میرود و و به دلیل خرقعادت، در خاطره میماند تا رنج که دردی است مدام و منقطع؛ همچنین تجربهی فرح، خوشی و نشاط.
🔹آدمی ضمن تجربهی هر روزهی زیستاش گاهی دچار بسط است و گاهی دچار قبض. قبض و بسط در هر بستری، معنایی خاص را به ذهن متبادر میکند، اما آنچه ما اینجا از آن مراد میکنیم، رخدادش در تجربهی روزمرهی مشترک آدمی است.
🔸ما گاهی انگار حالمان خوب است و گشاده ضمیر، هر چه هستی در برابرمان میگذارد، میفهمیم و تحلیل میکنیم و این حال خوب سرشار از حیرت و اندیشه است، سرشار از حرکت و تکاپو. گاهی اما چنان در خود پیچیدهایم و بدحال که اصلا حالی نمییابیم و معنایی درک نمیکنیم و اصلا مجال اندیشه باقی نمیماند. حالِ اول را باید لحظهی وقوع بسط بدانیم و احوال دوم را آنِ وقوع قبض.
🔹احوال بسط که همواره نیکوست و انسان مدام در پی بسط بیشتر است و این انبساط، حیوانیت ما را کمرنگ و انسانیت ما را افزون میکند، اما تا قبض نباشد درک بسط میسر نیست و البته قبض دلایلی دارد که فهم آن لازم است.
🔸قبض گاهی از جانب حضرت حق است و گاهی در پی جدال اندیشه عارض میشود، یعنی در مسیر فراگرفتن معنا چنان آدمی خسته میشود که کاری از پیش نخواهد برد. قبض لحظهی انزوا و بیچارگی است، لحظهی ندانستن و نفهمیدن، لحظهی اعتیاد و صرفا پیشبرد زیستن که آن هم چنگی به دل نمیزند. قبض آن اوقاتی است که امری در آن شکوفا نمیشود و معنایی منکشف نمیگردد. قبض، چونان گرفتگی فکر است و دردی است که با هیچ مسکنی درمان نخواهد شد.
🔹اول دلیل قبض اگر از جانب خدا و معلول جدال فکر نباشد، قطعا تن است. تنانگی و تنمحوری به معنای آمیختگی با دنیا و هر چه در دنیا ارزش دارد، یعنی آمیختگی با هیچ و انفکاک از امکان دریافت معنای اصیل. دیگر دلیل قبض عادت است: ما به هر معنایی عادت کنیم قبض پدیدار میشود، مثل همین روزهای پایانی ماه مبارک رمضان که دیگر خیلی از ما شوق و ذوق ابتدایی ماه را نداریم و در حال شمردن روزها برای پایان لحظات صیامایم. مانند مهمانی که با ذوق آمده و حالا خسته در انتظار پایان مجلس نشسته است.
🔸قبض و بسط برای انسان است، باید آن را بشناسیم، لحظات انبساط را گسترش دهیم و دلایل قبض را از بین ببریم. این روزها، مجالی است اندک برای اندیشیدن به احوال خود که بسط در دریافت معنا، همواره در گرو خلوت گزیدن و التفات بیپایان به نفس، میسر خواهد شد و امان از لحظهای که به قبض عادت کنیم و حیوانیت خویش را کافی بدانیم.
⚜️ @taammolat74
♨️ #پرونده_ویژه
«ژورنالیسم و اندیشه»[بخش چهارم]📍بخش سوم 🔰 روزنامهخوان و رازخوانی فلسفه ✍️ علیرضا سمیعی 🔸ما عادت داشتیم اهل فلسفه و حرفهای آنها را در صفحات لایی جای دهیم. صفحاتی كه زیر صفحات سیاسی ِرویی پیچیده و به دقت مخفی نگاه داشته میشوند. گویی نیروهایی در كار هستند كه نمیخواهند حرفهای فلسفی را به روی مردم بیاوریم. چند روزنامه را میشناسم كه گاهی در صفحهی اولشان عكس و یادداشت كسانی را چاپ میكنند كه در عالم فكر و علم شهرتی دارند؛ ولی گویا آنها هم خطابههای سیاسیشان را به حاشیهی سمت راست یا چپ عكس اصلی آوردهاند. كسی كه شهرتی در جامعهشناسی دارد باید كه بتواند قلم بردارد و نظرش را با مردم در میان بگذارد؛ اما اگر در چنین جایی از «اصالت وجود یا ماهیت» بگوید، حتی جوهر چاپخانه را به تعجب وا میدارد! 🔹 فیلسوفان جدید از قضایایی انضمامی دم میزنند. آنها میخواهند با مردم حرف بزنند. این موضوعی نیست كه فقط به چند دههی اخیر باز گردد. «هگل» كه در شمار بزرگترین فلاسفهی تاریخ به شمار میرود، گفته: «مطالعهی روزنامه همچون خواندن نماز صبح واجب است». 🔸اما هنوز دلبستهگان فلسفه خطر سطحی شدن بحثهایشان را بیخ گوش خود حس میكنند. زیرا بیم آن میرود كه جملههای دقیق فلسفی در چرخ گوشت ژورنالیسم بدل به ادا اطوارهای روشنفكرانه شود. هرچه باشد، دوگانهی فلسفه كلاسیك و فلسفهی انضمامی با دوگانهی كتاب فلسفه و روزنامهای كه صفحهی اندیشه دارد، یكی نیستند. 🔹راز گفتهی هگل نیز همین بود. او فكر را عروسك دستساز فیلسوف نمیدانست؛ بلكه به نظرش فكر از ورای آدمیان و حتی تمدنها در صیرورت است و نه تنها با اقوال فلاسفه بلكه با احوال و كردار مردمان و تمدنها ظاهر میشود. لذا وقتی صدای سم اسب ناپلئون را صدای تاریخ میخواند، منظورش تأیید پادشاهی وی نبود؛ بلكه میخواست بگوید این ارادهی تاریخ است كه در كالبدی سوار اسب شده و همه چیز را دگرگون میكند. فكر، خود برای دگر میشود و ما را دیگرگون میكند. 🔸البته به نظر وی روزگار تازهای آمده؛ روزگاری كه فكر افشا میشود. این افشاگری ضامن آگاهی عمومی، مسئولیت عام و آزادی همهگیر است. در نتیجه به نظر او روزنامه چیزی نیست كه در آن حرفهای فنی فلسفه بزنند؛ بلكه از لوازم جدیدی است كه فكر جدید برای گسترش خود انتخاب كرده است. 🔗ادامه مطلب را در لینک ذیل بخوانید: 🌐 https://vrgl.ir/ohcIB ⚜️ @taammolat74
🔰 حقوق بشر ليبرالي؛ از تئوري تا عمل
✍️احمدحسين شريفی
🔘 بخش 1 از 2
يکي از مهمترين اصول و بلکه بنيانهاي اخلاق ليبرال، «حقوق بشر» است. ليبرالها در سدههاي اخير فراوان در اين باره تئوريپردازي کرده و سخنها گفتهاند.
🔸جان لاک، فيلسوف تجربهگراي انگليسي، به عنوان يکي از خداوندان و بنيانگذاران ليبراليسم سياسي و حقوقي، برابري ذاتي و طبيعي را نشانة برابري حقوقي ميدانست و آدميان را نه تنها در برابر ديگر همنوعان خود آزاد ميدانست بلکه بانگ آزادي و رهايي بشر از هر گونه قدرت مافوق زميني را سر ميداد!
🔹امانوئل کانت، فيلسوف شهير آلماني نيز ميگفت آدميان همگي غايت في نفسهاند؛ و جوامع غربي را چنين آموزش ميداد که «با انسانيت خواه در مورد شخص خودت يا ديگري چنان رفتار کن که او را به مثابة غايت نظر کني و نه هرگز به مثابة وسيلهاي براي وصول به غايتي ديگر»
⭕️افزون بر اين انديشههاي فلسفي، در مقام قانونگذاري نيز، اعلامة استقلال آمريکا در سال 1776 و اعلامة حقوق بشر و شهروند فرانسه در سال 1789 و اعلامية جهاني حقوق بشر مصوب سال 1948 در مجمع عمومي سازمان ملل، همگي از جملة اسنادي هستند که چنين ايدههاي دلربا و دلفريب ليبرالها را دربارة حقوق بشر ترسيم ميکنند. اما با نگاهي اجمالي به «ليبراليسم تحققيافته» و «حقوق بشر در مقام عمل» ميتوان گفت بدترين و بيسابقهترين حقکشيهاي تاريخي عليه بشريت در رژيمهاي ليبرالي رقم خورده است. در لواي زيباي حقوق بشر، چيزي که براي آنها مطرح نبوده است انسانيت و حقوق بشر و منزلت انسان بوده است.
🔸جالب است که بدانيم شارل دو مونتسکيو (1689-1755)، انديشمند بسيار مشهور فرانسوي، نويسندة کتاب روح القوانين که از مهمترين کتابها در حوزة آزادي، حقوق طبيعي، برابري، تفکيک قوا و امثال آن است؛ معتقد است همة اين فضايل (يعني آزادي، برابري، و ...) صرفاً براي سفيدپوستان فضيلتاند و سرايت آنها به سياهپوستان را کاري نادرست ميداند!
✔️[ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
⚜️ @ahmadhoseinsharifi
🔰 حقوق بشر ليبرالي؛ از تئوري تا عمل
✍️احمدحسين شريفی
🔘 بخش 2 از 2
🔸منتسکيو درباره سياهپوستان به صراحت مينويسد:
«اين موجودات که يکسره به رنگ سياه هستند با چنان بيني پهن کمتر ميتوانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نميکنم خدا با شعوري که دارد اين موجود کريه را با آن موهاي وزوزي و لبهاي کلفت و بيني پهن به عنوان انسان خلق کرده باشد. ... اگر آنان را انسان بدانيم اين سوء ظن پديد ميآيد که پس ما دودمان مسيحي نيستيم.»
🔹ديويد هيوم (1711-1776)، فيلسوف تجربهگراي اسکاتلندي نيز در کتاب به اصطلاح اخلاق خود مينويسد: «موقعيت انسانها در ارتباط با جانوران، آشکارا به همين ترتيب است. اينکه جانوران چقدر از عقل برخوردارند، مطلبي است که روشن کردن آن را به ديگران وا ميگذاريم. برتري آشکار اروپاييهاي متمدن به سرخ پوستان وحشي، ما را وسوسه ميکند آنها را نيز در همين وضعيت قلمداد کنيم، و ما را وا ميدارد در رفتار با آنها قيد عدالت و حتي انسانيت را کنار بگذاريم.» (جستاري درباب اصول اخلاق، ديويد هيوم، ص42)
🔸ويليام ريچارد اسکات (1932- ) جامعهشناس آمريکايي و استاد دانشگاه استنفورد، در کتاب «سازمانها: سيستمهاي حقوقي، حقيقي و باز»، مينويسد: «در اوايل دهة 1980 در ايالات متحده دستمزد ساعتي مردان سياهپوست 72 درصد سفيدپوستان مردم بود، ولي استخدام کمتر با ثبات سياهپوستان 56درصد مردان سفيدپوست بود. ... اين اختلافات در بين سفيدپوستان و سياهپوستان با تحصيلات برابر هنوز هم وجود دارد. به همينسان، در ايالات متحده در خلال دهة 1980 زنان تنها 70 درصد نرخ مردان را دريافت ميکردند، و اين اختلاف در سالهاي بين 1920 و 1980 تغيير چنداني نداشته است.»
💢و بيچاره کساني که فريب آن لفاظيها و نظربازيهاي ليبرالها را دربارة حقوق بشر و آزادي و انسانيت خوردهاند و چنين پنداشته و ميپندارندکه منهاي دين و بدون باور به خدا و معاد هم ميتوان نظراً و عملاً از حقوق بشر و آزادي و کرامت انساني دفاع کرد. کسي که خدا را هم به خدايي و خالقيت به رسميت نميشناسد، چگونه ميتواند حقوق و آزاديهاي معمولي انسانهاي مظلوم و بيدفاع را به رسميت بشناسد؟! تاريخ نشان داده است که شعار حقوق بشر و آزادي منهاي باور به خدا و نبوت و معاد، صرفاً ابزاري براي بردگي و ظلم بيشتر است.
⚜️ @taammolat74
⚜️ @ahmadhoseinsharifi
📘دانلود pdf | اولین شماره نشریه کرونا پلاس
♨️ مجموعه نگاشتهای تخصصی در ابعاد انسانی و اجتماعی #بحران_کرونا
🔸بحران کرونا از اواخر سال گذشته به صورت یک چالش بزرگ بینالمللی ظاهر شد که عرصههای مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف را در مدت کوتاهی در نوردید. بدون شک این رخداد یک امر صرفا پزشکی-درمانی نبوده و ابعاد مهم اجتماعی-انسانی دارد. رویکردی که مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام در کتاب کرونا مثبت دستمایه بحث و بررسی قرار داده است.
🖌 هیئت تحریریه: دکتر مصباحالهدی باقری، حمید ایزدبخش، حسین سرآبادانی، مجید محمدزمانی
⏰ بهار 1399
#کرونا
#تاملات
#علوم_انسانی
#مرکز_رشد_امام_صادق
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
کرونا-نسخه-کم-حجمRg.99.02.24.pdf
1.63M
📘دانلود pdf | ولین شماره نشریه #کرونا_پلاس
♨️ مجموعه نگاشتهای تخصصی در ابعاد انسانی و اجتماعی #بحران_کرونا
🔹این ویژهنامه مشتمل بر ۲۳ نگاشت تخصصی پیرامون ابعاد اجتماعی-انسانی «بحران کرونا» و در چهار بخش تنظیم و تدوینشده است.
بخش اول با عنوان «کرونا و سنت ابتلاء اجتماعی» و در 4 نگاشت تخصصی، به تبیین رویکردی دینی در مواجهه و مدیریت بحران کرونا پرداخته است.
«کرونا در بستر اجتماع» عنوان بخش دوم ویژهنامه است که ده نوشته از این مجموعه را به خود اختصاص داده و شامل رویکردهای متنوعی از جمله شناختی، تمدنی، اقتصادی، سلامت و عادلانه میباشد.
قسمت سوم با عنوان «کرونا و فضای مجازی» و در 5 نگاشت تخصصی، به بررسی تعامل و ترابط بحران کرونا و فضای مجازی پرداخته و مباحث پرورشی تا حکمرانی در این زمینه را پوشش داده است.
در نهایت بخش پایانی با توجه به اهمیت و گستردگی بحران کرونا در نظام آموزشی، با عنوان «کرونا و نظام آموزشی» در ۴ نوشتار، آثار و پیامدها و همچنین تاثیر و تاثرات این بحران بر بخش آموزش کشور را زیر ذرهبین قرار داده است.
⚜️ @taammolat74
🔰 درآمدی بر سنتگرایی
🔸حول و حوش اوایل قرن بیستم آرای افرادی مانند #گنون، #کوماراسوامی، #شوان و #لینگز آغازگر شماری از مباحث پیرامون سنت گرایی در غرب بود. اینان به این محور مبنایی اعتقاد داشتند که سنت، حقیقت وحی الهی است که در ابعاد وجودی انسان در هنر، علوم و صنایع جریان دارد. سنت گرایان معتقدند انسان با جدا شدن از آن مبنای الهی و تسلط و چیرگی بیش از اندازه بر عقل و خرد، از آن حقیقت نخستین و معرفت حقیقی جدا شده است.
🔹بنابراین در گردابی سیاه گرفتار آمده است؛ تبعات آن نیز همین بلایی است که مدرنیته بر سر بشر امروزی آورده است. این مسلک فکری گاه با وحدت متعالی ادیان و #حکمت_جاویدان و #حکمت_خالده شناسانده می شود و معتقدان به این مسلک را سنت گرا می نامند؛ اگر چه نباید فراموش کرد که این شیوه فکری در ابتدا به سهولت پذیرفته نشد؛ آثار گنون سال ها در اروپا ممنوع بود و کسی اگر از این شیوه فکری سخن می گفت به شدت طرد می شد.
🔸تحصل گرایان، پیروان پراگماتیسم و تجربی باوران از جمله کسانی بودند که با این نحله به شدت برخورد داشتند. شاید بتوان نخستین دشمن سنت را #دکارت نامید که با عبارت می اندیشم پس هستم (Cogito ergo sum) چنان بهایی به عقل داد که حقیقت اولی را به فراموشی سپرد و آغازی شد برای ارائه نظریاتی که عقل را در آن جدی می پنداشتند.
🔹امروزه جریان #سنت_گرایی در جهان بالغ بر پنجاه متفکر و نظریه پرداز زنده و مرده دارد. اندیشمندانی؛ اما در میان این نظریه پردازان تنها نام ایرانی ای که دیده می شود #سیدحسین_نصر است که از اغلب سنت گرایان و نخستین نظریه پردازان سنتی درس گرفته است.
⚜️ @taammolat74
🔰 هنر قرآن، هنر تولیدی است!
✍️سیدمیثم میرتاجالدین
🔸نقل است که قرآن زبانی هنری داشته و از منظر زیباییشناسی، یک اثر هنری به شمار میآید. برای اثبات این مدعا، ظرایف و لطایف فراوان قرآنی نظیر رعایت سبکهای زیبای ادبی و عبارتپردازی بیهمانند آن را شاهد میآورند، اما میتوان از زاویهای دیگر نیز به هنر قرآن اشاراتی داشت.
🔹طبق تعبیر برخی اندیشمندان، هنر بر دوگونه است: «هنر ارائه» و «هنر تولید». هنر ارائه بدین معناست که هنرمند در مواجهه با یک پدیده، زیبایی موجود در آن را یا با زبان تصویر مانند نقاشی و پیکرتراشی و نمایش یا با زبان قلم و نوشتار ارائه میکند. «هنر تولید» نیز یعنی هنرمند در مواجهه با یک پدیده، احساسات خود را به منظور هماهنگسازی ارزشها منعکس میسازد. در حقیقت هنرمند دست به تولید میزند. تولیدی که محصول برخورد نظام حساسیتهای ویژه هنرمند با آن پدیده است و مخاطب را با مقاصد خود همراه میکند.
🔸با این نگاه، آیا خداوند متعال در ذیل داستانهای متعدد و گوناگونی که طرح میکند، به دنبال ارائه زیباییها و زشتیهای موجود در آن پدیده است که فایده چندانی جز #سرگرمی و فراهمآوری #لذت_لحظهای و #توسعه_احساس ندارد یا در واقع دست به تولید یک نگاه ویژه زده و به عبارتی به دنبال آن است عینک مورد توجه خود را بر چشم بینندگان و خوانندگان گذاشته و در نتیجه هماهنگی ارزشی میان مقاصد خود و مخاطبان ایجاد نماید و به تعالی حواس و احساسات و عبرتآموزی کمک کند؟
🔹به نظر آنچه در قرآن به ویژه در ذیل داستانها جریان دارد، #هنر_تولیدی است. یعنی خداوند متعال به صرف سرگرمی و برای ایجاد هیجان، شادی و غم لحظهای داستان نمیگوید، کاری که رسانه بارها با تمام زیرمجموعههای صوتی، بصری و کتبی خود انجام میدهد. بلکه شیوه داستانگویی قرآن به نحوی است که مخاطب را با ارزشهای مورد نظر خود همراه و زمینه را برای سنجش زیبایی، زشتی، خوبی و بدی به دست خود مخاطب، فراهم میکند.
🔸این هنر تولیدی وجدان مخاطب را ارتقا و برای سنجش او معیارهایی را به دست میدهد که این معیارها هماهنگ با نظام ارزشی توحیدی مورد نظر خداوند متعال است. اکنون با این توصیف، میتوان به طرح داستان #آدم_و_حوا، #هابیل_و_قابیل، داستان #یوسف_پیامبر و... نگاهی دوباره انداخت و قدم به قدم هنر تولیدی را در آیات نورانی قرآن مشاهده کرد و به وضوح هماهنگسازی نظام ارزشی خداوند با مخاطب را آن هم بدون شعار و با پرهیز از کلیشههای مرسوم در داستانگوییهای رایج دریافت. شاید اگر ما به دنبال الگویی برای ساختن #هنر_دینی هستیم، این نحوه داستانگویی قرآن قابل اعتنا باشد.
⚜️ @taammolat74
♨️ #پرونده_ویژه
«ژورنالیسم و اندیشه»[بخش پنجم]📍بخش چهارم 🔰 تفکرزدایی ژورنالیسم ✍️محمد خندان 🔸یکی از اوصافِ بشرِ معاصر این است که زندگیاش چنان با ژورنالیسم پیوند خورده است که بهسختی میتواند بدون آن زندگی کند. به تعبیری میتوان گفت که این ژورنالیسم است که شیوهی نگریستنِ ما به خودمان، به دیگران و به جهان را شکل میدهد و در واقع، این گزارشهای ژورنالیستها است که واقعیتهای مشترکِ ما را برمیسازد. 🔹نسبتِ ژورنالیستی با پدیدهها تفکرزداست؛ زیرا ژورنالیسم در سطحیتِ ایدئولوژی درمیماند و به ژرفای پدیدهها راه نمیبرد. اگر به تاریخ ژورنالیسم نگاه کنیم، درمییابیم که فراگیرشدن ژورنالیسم در قالب روزنامهنگاری بعد از قرن هجدهم، با ایدئولوژیکشدنِ آن و انقیادش در دستانِ سیاست قرین بوده است. 🔸سرراستترین راه برای نشر ایدئولوژی، نهاد ژورنالیسم است. ژورنالیسم در همهی صورتهای آن، اعم از دیداری و شنیداری و آنالوگ و دیجیتال، پدیدهها را بر وجهی ایدئولوژیک مجسم میکند و دربارهی آنها متناسب با سطحیتِ ایدئولوژی سخن میگوید. تصویری که در ژورنالیسم از پدیدهها عرضه میشود، متناسب با نگاه ایدئولوژیک تنظیم شده و به نحوی دربارهی آنها سخن گفته میشود تا هر چه بهتر و راحتتر توسط مخاطبانِ ایدئولوژیزده به مصرف برسند. 🔹در ژورنالیسم یک پدیده فقط و فقط به یک شیوهی مشروع در نظر مجسم میشود و آن شیوهای است که مرضی فهمِ متعارف و اکثریتِ ناپخته و میانمایهی جامعه باشد. ژورنالیسم از این طریق، راههای دیگرگونه دیدنِ پدیدهها را عملاً نفی میکند. این امر بیانگر خصلتِ تفکرزدای ژورنالیسم است؛ چراکه تفکر مستلزم گشودگی به راههای بدیلِ تجربهی پدیدههاست. 🔸ژورنالیسم تفکرزداست؛ زیرا از «عجله» خلق شده است. تداومِ بقای ژورنالیسم منوط به این است که حداکثرِ اخبار و گزارشها در سریعترین زمان ممکن تهیه و مخابره شود. در نهاد ژورنالیسم، در قالب برنامههای به اصطلاح «کارشناسی»، دربارهی عظیمترین موضوعات به سردستیترین وجه سخنپردازی میشود و همه در عجلهاند که بگویند و بنویسند و صفحات و برنامهها را پر کنند. 🔗ادامه مطلب را در لینک ذیل بخوانید: 🌐 https://vrgl.ir/8uesA ⚜️ @taammolat74
📚کتاب کرانههای عقل و معنا، گفتارهایی در باب موضوعات و مسائل کلامی، فلسفی و عرفانی است که ماحصل دستاوردهای نشستهای دوهفتگی گروه فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ، وابسته به اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی است. مقالات این کتاب بسیار قابل استفاده، دقیق و عالمانه است.
از همین رو در نظر گرفته شد که گزیدهای از مطالب این کتاب گلچین شود و به صورت pdf ارائه شود و ان شالله مورد استفاده و استقبال قرار بگیرد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Karaneha-Final-11-35-شناخت-آسیب-ها-و-چالش-های-علم-کلام-و-راهبرد-پویاسازی-آن-علی-اکبر-رشاد.pdf
270.8K
📘دانلود pdf | کرانههای عقل و معنا
♨️ شناخت آسیبها و چالشهای #علم_کلام و راهبرد پویاسازی آن
✍️ حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد
🔻گفتار حاضر به بررسی کاستیها و آسیبهای علم کلام شیعی و راهبردهای پویاسازی آن از دیدگاه استاد علیاکبر رشاد میپردازد. ایشان نخست علم کلام را تعریف میکند و ضمن بررسی اقسام گزارهها، موضوع علم کلام را گزارههای متعلَّقِ ایمان و هدف آن را اثبات و انتظام بخشی این گزارهها میداند. در مرحلۀ بعد ایشان با تأکید بر کلام شیعی به بررسی و تبیین کاستیها و آسیبهای علم کلام میپردازد. از دیدگاه وی، ازجمله مهمترین کاستیهای علم کلام شیعی؛ عبارت است از: خلط فلسفه با کلام، عدم وجود روششناسی مستقل و متناسب و همچنین نادیدهگرفتنِ نقش فطرت در استنباط و اثبات گزارههای دینی. در پایان نیز راهکارهای پویاسازی علم کلام شیعی بیان میگردد که عمدۀ آنها عبارتنداز: جدایی حوزۀ فلسفه از کلام، چینش جدید مباحث و موضوعات، پرداختن به مباحث و موضوعات جدید، و سرانجام، مقابلۀ با آرای کلامیِ غیراسلامی.
⚜️ @taammolat74
🔰نقدی بر فیلم the platform
✍️ کمیل سوهانی
🔻«طبقه بالای این سیستم که طبقه صفر آن است یا به این معناست که خدا در آنجا نشسته و قرار است شخصیت اصلی فیلم در نقش #مسیح پیغامی را به خدا برساند و بگوید این سیستمی که برپا کردهای اشکالاتی دارد. یا به این معناست که این سیستم، سیستم سرمایهداری است.»
✔️یادداشت کامل را در متن ذیل بخوانید👇👇👇
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰نقدی بر فیلم the platform ✍️ کمیل سوهانی 🔻«طبقه بالای این سیستم که طبقه صفر آن است یا به این معنا
🔰نقدی بر فیلم The Platform
✍️ کمیل سوهانی
🔸این فیلم برخلاف ظاهر که ضد #سرمایهداری است، یک سازوکار کاملاً سرمایهدارانه الآن ما را دور هم جمع کرده که درباره این فیلم صحبت کنیم.
🔹ابتدا باید با #نتفلیکس آَشنا شویم که این فیلم را خریده است. نتفلیکس یک شرکت توزیع محصولات صوتی و تصویری است که الآن حدود ۴۰ درصد پهنای باند آمریکا و ۱۵ درصد پهنای باند جهان را در اختیار دارد. این شرکت از جایی به بعد وارد تولید هم میشود. با این عملکردی که از خود نشان داده معلوم نیست در آینده مردم به سینما بیایند یا خیر چون هر کس میتواند هر فیلمی در هر کجای جهان را که میخواهد در خانه خودش ببیند.
🔸نتفلیکس سازوکاری کاملاً سرمایهدارانه دارد و همه ما را دور زده تا بنشینیم و یک فیلم ظاهراً ضد سرمایهداری را ببینیم. فیلم Platform The مجذوب ایده خودش است و وقتی اینطور باشد دیگر فیلم، فیلم متواضعی نیست و پرمدعاست. فیلم دچار تورم نماد است و آخر هم نمیتواند آن را جمع کند و همه معتقدند سکانس آخر آن سکانس خوبی نیست.
🔹شخصیت اصلی فیلم گاهی وقتها نماد مسیح و گاهی وقتها نماد دون کیشوت میشود. طبقه صفر ظاهراً اتاق فکر و فضای مدیریتی است که این سیستم را خلق کرده است و این سیستم نقصهایی دارد. طبقه بالای این سیستم که طبقه صفر آن است یا به این معناست که خدا در آنجا نشسته و قرار است شخصیت اصلی فیلم در نقش #مسیح پیغامی را به خدا برساند و بگوید این سیستمی که برپا کردهای اشکالاتی دارد. یا به این معناست که این سیستم، سیستم سرمایهداری است.
🔸در این صورت نگاه او به سرمایهداری نگاه ناقصی است و نمیخواهد آن را تقبیح کند بلکه میخواهد آن را اصلاح کند. میگوید سرمایهداری فقط در بخش توزیع دچار مشکل است و الا در بخش تولید یک سفره بسیار رنگین میچیند. اگر منظور از طبقه صفر خدا باشد معنایش میشود اینکه یک خدای ناتوان و غافل این سیستم را خلق و سپس آن را رها کرده است.
🔹این فیلم #اصل_تنازع_بقا را در ناخودآگاه همه ما جا میاندازد. در زمان #داروین زیستشناس روس به نام کروپوتکین که به اندازه داروین باسواد بوده کتابی مینویسد تحت عنوان «تعاون بقا» اما آن کتاب هیچگاه خوانده نمیشود و در ایران هم یک ترجمه از آن موجود نیست. او اثبات میکند که رفتارهای تهاجمی بین حیوانات بسیار کمتر از رفتارهایی است که به هم کمک میکنند تا زنده بمانند.
⚜️ @taammolat74
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟
🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد از ۳۸ سال پیکر مطهر شهید والامقام مقام حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او شهیدان سیدمحسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان، پیدا شده است و به زودی به ایران بازخواهند گشت!
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟ 🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد ا
📮خبر شهادت عموی عزیزم حاج احمد متوسلیان و همراهان غریبش در همان ابتدای اسارت به گوش میرسد. گویا محل دقیق پیکرها هم اعلام شده است. میخواهید مرد و نامرد را بشناسید ببینید چه کسی پای کار میایستد!
✍️ محمد مهدی همت (فرزند شهید همت)
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟ 🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد ا
🔰آیا پیکر حاج احمد متوسلیان پیدا شده است؟
✍️ احسان محمدحسنی، (رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج)
🔘 بخش 1 از 2
🔸«مجسم کنیم حاج احمد با سر و رویی که گرد پیری بر آن نشسته، به شهر خودش تهران بازگشته و پس از قریب به چهار دهه، برای ملاقات با مادری که در گمنامی و چشم انتظاری، چراغ عمرش خاموش شده، به خانۀ کوچک و قدیمی اش در کوچۀ علوی خیابان مولوی تهران سری می زند و با مردم و خیابانها و محلههای این شهر شلوغ مواجه می شود ... .
🔹«بازگشتِ احمد» به تنهایی پتانسیلِ تبدیل شدن به جذاب ترین و شگفت انگیزترین فیلم سینمایی و یا سریال تلویزیونی پرمخاطب را پیرامون فرجام قصۀ این شیرِ در زنجیر داراست. همان انگیزه ای که سال ها قبل ما را بر آن داشت تا رایحه ای از زندگی و زمانۀ احمد را در قالب فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» راهیِ نمایش بر پرده های عریضِ سالن های سینما کنیم. امروز هم می تواند، شوق تخیّل و تصوّرِ بازگشتِ حیدر رزمندگان و سه جوانمرد سلحشور و همراهِ او، به این دیارِ غبارِ غم گرفتۀ بعد از شهادتِ حاج قاسم و سربرآوردن بلای کرونا، سوژۀ بکرِ دیگری برای پرداختِ روایت این مواجهۀ حیرت انگیز باشد.
🔸آری؛ قصه ای شکوهمند که قهرمانان واقعیِ آن، به تأسی از امام و مقتدایشان، شریک غمِ مظلومان جهان شدند و برای اثبات این مدعا، در فردای پیروزمند نبرد اِلی بیت المقدس و نماز فتح در مسجد جامع خرمشهر، در ژوئن ۱۹۸۲، زیر بیرق فخر آفرینِ «قوای محّمد رسول الله»، عازم کرانه های مه گرفتۀ خطۀ خونرگ «لبنانِ» مظلوم شدند. قصه ای بی نظیر و تکرار ناشدنی از ورودِ باشکوه لشکر اسلام به دمشق و اقامۀ عزای شهیدان کربلای حسینی و کربلای خمینی در حرم اُمُّ المصائب، حضرت زینب کبری سلام الله علیها ، از استقبال گرم و مهمان نوازی صمیمانۀ مردم مسلمان سوریه، شیعیان آوارۀ لبنان و مظلومان بی پناه فلسطینی از «جُند محمَّد (ص)»، تا آغاز عملیات فشرده شناسایی در «درّۀ بقاع» و «بلندی های جولان»، از پادگان نیمه متروکۀ «زبدانی»و عملیات لغو شدۀ تیپ در «بُقاع» تا ... و سرانجام از پُست ایست و بازرسی «برباره» در جادۀ ساحلی «طرابلس - بیروت» که داغی التیام ناپذیر برقلب های سلحشوران ایران زمین و مستضعفان جهان گذاشت.
🔹و حالاپس از ۳۸ سال از واقعۀ تلخ ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی، به جای تجسّم و تصّور و تخیّل، خبر آورده اند که فاتح راستین خونین شهر، حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او «سیدمحسن موسوی»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان» پس از ربوده شدن و سپری کردن ایّام کوتاهی در اسارت نیروهای مزدور شبه نظامی فالانژ وابسته به رژیم صهیونیستی، در ساحل مدیترانه تیرباران شده اند و محل دفن ایشان هم مشخص است.
⚜️ @taammolat74
🔰آیا پیکر حاج احمد متوسلیان پیدا شده است؟
✍️ احسان محمدحسنی، (رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج)
🔘 بخش 2 از 2
🔸اکنون می توانیم مجسم کنیم که در همین نزدیکی ها و ماه های آینده و تا قبل از فرارسیدن چهاردهم تیرماهِ سال ۱۴۰۰، به جای جسم خسته و نحیف حاج احمد، پیکر مطهر او پس از سال ها غربت، به دامانِ میهن بازگردد و چشم و چراغ ملّت گردد و پس از استقبال و تشییع طوفانیِ جوانانِ این سرزمین، در کنار مقتدای روح اللهی اش و در جوار مزار یاران شهیدش، تا ابد آرام بگیرد.
🔹اگر منافعی در «زنده نمایی» و نیامدن این پیکرهای دور افتاده از وطن برای عده ای خاص نباشد، حتماً آن جریان مصلحت اندیش و منفعت طلب هم در برابر مطالبۀ عمومیِ مردم و اصحاب رسانه، مقاومت نخواهند کرد و تسلیم اراده و پیگیری منسجم و یکپارچه خواهند شد.
🔸دست به نقد؛ عملکرد مسئولین ذیربط و رسانه های وطنیِ خودمان را در ماجرای ۳۸ سالۀ ربوده شدن ۴ فرزند رشید این آب و خاک، مقایسه کنید با عملکرد بوق های تبلیغاتی نظام جهانی سلطۀ صهیونیستی دربارۀ «ران آراد» - خلبان مفقود شده نیروی هوایی ارتش اسراییل -، تا ببینید کجای کاریم!
🔹حکّام تل آویو هر سال برای صهیونیستِ مذکور، جشن تولد، جشن سالگرد فارغ التحصیلی، جشن سالروز ورود به ارتش صهیونیستی، جشن اولین پرواز موفقیت آمیز! و انواع و اقسام مراسم ها می گیرند. ده ها صفحه از مطبوعات اسرائیلی و غربی در هر یک از این مناسبت های ادواری، در رثای آدمکش مفقود شده اسرائیلی سیاه می شوند.
🔸 رسانه های گلوبال و شبکه های ریز و درشت ماهواره ای و شبکه های اجتماعیِ فضای مجازی را به صف می کنند و همچون ترجیع بندی تکراری و مسلسل، افکار عمومیِ مردم پنج قاره را با وِرد «ران آراد، ران آراد» خودشان بمباران می کنند و در عوض عملکرد ما و رسانه های آزاده و مستقل ما، دربارۀ روشن شدن سرنوشت ۴ گروگان یا شهیدِ ایرانی مان توسط تروریست های آدم ربای حاکم بر تل آویو ... تقریباً هیچ!!
💢شک ندارم به یاری پروردگار، و دعای مردم و همت والای اهالی رسانه، - نه بصورت پراکنده و مقطعی- که هماهنگ و ریشه ای، برای آغاز یک جهاد رسانه ای، تا قبل از شمارش معکوس و از راه رسیدن چهاردهم تیرماه ۱۴۰۰، این پروندۀ قطور و بلند بالا، به صفحۀ آخر خود خواهد رسید. پس با توکل به حضرت مقلب القلوب؛ شروع می کنیم: «۳۶۵»
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟ 🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد ا
🔰 چرا کتاب سی و هفت سال جدی گرفته نشد؟!
🔸حمید داودآبادی نویسنده، سال گذشته کتابی را با عنوان «سیوهفت سال (نگاهی واقعبینانه به طولانیترین گروگانگیری قرن اخیر)» منتشر کرد. او در این کتاب بیان داشته بود که احمد متوسلیان در ساعات اولیه بازداشت و اسارت به شهادت رسیده است!!
🔹جان کلام کتاب، این است که مسئولان مملکتی میدانند برای ۴ دیپلمات ایرانی چه اتفاقی افتاده و چه سرنوشتی داشتهاند اما معلوم نیست طبق کدام مصلحت، خبر واقعی را به خانوادههای منتظر آنها و مردم کشور نمیدهند.
🔸او در گفتگویی که چندسال پیش با سایت خبر مشرقنیوز داشته و بهعنوان یکی از یادداشتهای پایانی کتاب، بازنشر داده شده، میگوید: «من مستندات زیادی دارم که تکلیف حاجاحمد را معلوم میکند اما جایگاه حقوقی ندارم که بخواهم آن را بیان کنم. من بهعنوان یک محقق اگر سندها و بیان افراد مختلف را رسانهای کنم، فردا همان افراد زیر حرفهایشان میزنند و من نمیتوانم پاسخگو باشم. من از شخصیتهای بزرگ و مطرحی فایل صوتی دارم که از وضعیت حاجاحمد خبر دارند اما میگویند از قول ما هیچچیز ننویس. اگر هم چیزی بنویسم، ممکن است زیرش بزنند. به همینخاطر من بلاتکلیفم. اگر کمیته پیگیری پیش ۲ نفر ایرانی و ۲ نفر لبنانی که اسامیشان را هم میدانند، بروند، مشکل کل پرونده حل میشود.»
🔹بنابراین حرف کتاب پیش رو، این است که سرنوشت ۴ دیپلمات ایرانی، مبهم و ناگفته نیست اما جویندگان باید سراغ چند فرد مطلع پرونده بروند؛ در حالیکه پرونده بسته شده و هرسال بهدلایل نامعلومی توسط مسئولان کشور این خبر منتشر میشود که بهزودی اخبار خوبی از ۴ دیپلمات مفقودمان منتشر میکنیم. بهاینترتیب ریشه مشکل در اسرائیل یا لبنان نیست بلکه باید در خود ایران بهدنبال آن گشت.
♨️«#حاج_احمد_متوسلیان چه شهید شده باشد چه زنده، در قلب مسلمانان و انقلابیون و آزادگان جاودانه است.»
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟ 🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد ا
🔰ناگفته «شهید» حاج قاسم سلیمانی از «شهید» حاج احمد متوسلیان
✍️ حمید داود آبادی
🔸چندوقتی بود که شدیدا دنبال این بودم تا چند نفر که مطمئن بودم و هستم کامل ترین اطلاعات را از حاج احمد متوسلیان فقط آنها دارند، حضوری ببینم و در این رابطه سوال کنم تا اطمینانم از اطلاعاتی که تا امروز داشتم، کامل شود. حاج قاسم سلیمانی یکی از آنها بود که اطلاعات و نظرش خیلی برایم اهمیت داشت و به نوعی ختم کلام بود.
🔹دوست عزیزم "احسان محمدحسنی" - رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج - با حاج قاسم ارتباط کاری زیادی داشت. یکی دو بار به او گفتم ترتیبی دهد با حاج قاسم جلسه ای کوتاه داشته باشم.گذشت تا اینکه بنده و خانواده ام برای جشن عروسی دختر آقا احسان که جمعه شب۲۴ اسفند۱۳۹۷در تالار طلائیه بود، دعوت شدیم. ساعت حدود۸شب،دورمیز کنار دوستان نشسته بودیم که ناگهان چشمانم از تعجب گرد شد.
🔸حاج قاسم سلیمانی، یکّه و تنها، با لباس شخصی و خیلی معمولی، وارد سالن شد. از همان اول به ذهنم رسید بروم سراغش، ولی مانده بودم چطور؟ نمی دانم چرا کم آوردم؟! احسان حسنی لطف کرد، دستم را گرفت و برد سر میزی که افرادی خاص نشسته بودند. مرا برد جلوی حاج قاسم. حاجی محترمانه و با ادب همیشگی، سریع از جا برخاست.
🔹حاجی داشت با آقای سرهنگی درباره نوشتن کتاب زندگی سردار شهید مهدی زین الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) صحبت می کرد. آقای سرهنگی که فهمید با حاجی کار دارم، لطف کرد، زود حرفش را تمام کرد و به صحبت با محسن مومنی مشغول شد. سعی کردم از فرصت پیش آمده که معلوم نبود مجددا نصیبم شود و نشد! در کمترین زمان، بیشترین و بهترین بهرۀ ممکن را ببرم!
🔸آرام دهانم را بردم دم گوشی حاجی و گفتم:
- حاج آقا، من تقریبا ۲۵ ساله که در ایران و لبنان پی گیر قضیه حاج احمد متوسلیان هستم ... نگاهش به روبه رو بود. همان طور حرف می زد. جرات نکردم به چشمانش نگاه کنم. با همان لبخند روی لبش، رو کرد به من و گفت:
- خب، ببینم تو که ۲۵ سال روی این پرونده کار کردی، به چه نتیجه ای رسیدی؟!
آرام گفتم: "به این رسیدم که همون روز اول همشون شهید شده اند."
با لحنی ملایم گفت: "درسته. دقیقا. تا همون شب اول همشون شهید شدند." با تعجب گفتم: "پس این حرفها که بعضیا می زنند که زنده اند و در زندان های اسرائیل هستند چیه؟"
لبخند تلخی زد و گفت: "این حرف ها رو ول کن." و ادامه داد: خب دیگه به چی رسیدی؟
جرات نمی کردم بگویم. نه این که از حاج قاسم بترسم، نه اصلا. بلکه از ادعای خود هراس داشتم. دهانم را به گوشش نزدیک کردم تا آن که بغلش نشسته بود، نشنود. ...
و صحبت ادامه داشت و من، ساکت، ولی مات و مبهوت، مانده بودم!
۲ بهمن ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅بازگشت پیکر شهید احمد متوسلیان و همرزمانش؟ 🔺طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد ا
♨️ واکنش وزارت خارجه به خبر بازگشت پیکر حاج احمد متوسلیان
🔸وزارت خارجه اعلام کرد: حاج احمد متوسلیان و سه دپیلمات دیگر در زندانهای رژیم صهونیستی بسر میبرند
🔹 همانطور که طی این سالها اعلام شده است، شواهد و قرائن گویای آن است که دیپلماتهای ربوده شده در لبنان، به نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تحویل داده شده و متعاقبا به سرزمینهای اشغالی منتقل شدهاند و اکنون در زندانهای این رژیم نامشروع بسر میبرند.
🔸 ایران مسئولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن میداند. متاسفانه جامعه بینالمللی و سازمانهای مدعی حقوق بشری در قبال این جنایت هیچ اقدام جدی انجام ندادهاند و رژیم صهیونیستی که همچنان با حمایت آمریکا به جنایات و اقدامات ناقض قوانین بینالمللی خود ادامه میدهد، از پذیرفتن مسئولیت در این مساله، طفره میرود.
⚜️ @taammolat74
🔰بازگشت پیکر حاج احمد متوسلیان، بهانه ای برای پیگیری مقصران این حادثه است.
🔸آقایانی مانند #محسن_رضایی، #رفیق_دوست و #شمخانی که مظنون به اهمال در این حادثه بوده اند، باید بازخواست بشوند.
🔹آقای شمخانی در کتاب راز قطعنامه ،احمد را دندان کرم خورده ای خطاب می کند که او را کنده است!!!!
💢آیا این شخص امروز پاسبان امنیت ملی ماست؟!
🔸چرا روزی که قرار بود حاج احمد با زندانیان آمریکایی مبادله شود،این کار انجام نشد؟!
#احمد_متوسلیان
⚜ @moghavemat_57
⚜ @taammolat74
🔰بدون نظریه تمدنی نمی توان صاحب فکر بود!
✍️قاسم پورحسن
🔸از سده های پیش مهمترین مساله ای که ذهن متفکران اسلامی را به خود مشغول ساخته، نظریه بازسازی تمدن اسلامی است، دو برداشت کلان درباره این نظریه مطرح می شود؛ نخست دیدگاهی که به معنای خاص به بازسازی تمدنی براساس ظرف زمانی و دوران طلایی تمدن اسلامی توجه دارد.
🔹منحصر به فرد ترین شیوه در این دیدگاه توجه به عناصر و سازه های گذشته تمدنی است که به اعتقاد من این نوعی نظریه ارجاعی نامیده میشود که البته آسیب های خاص خود را دارا است. مهمترین ایراد نظریه نخست این است که ظرفیت زمانی خاص و معاصر را مورد توجه قرار نداده است به همین دلیل جهان اسلام هیچ گاه موفق نشده واکاوی دقیقی از علل شکل گیری تمدن اسلامی ارائه دهد.
🔸دیدگاه دوم بازسازی مولفه های نیرومند نظریه تمدنی اسلامی بدون بازگشت به ظرفیت های زمانی گذشته با تاکید بر عقلانیت است. حقیقت این است که در حوزه تمدنی اسلامی کمتر به چرایی و بنیان شکل گیری تمدن پرداخته شده است.
🔹در این دیدگاه، عقلانیت حاکم است مهمترین نکته مورد توجه عوامل درخشان شدن تمدن اسلامی، بنیادها، عوامل تکامل و شکل گیری مجموعه و الگوی تمدنی است که در محوریت آن عقل قرار دارد، شاید در دوره معاصر شهید مطهری بارزترین فردی است که نظریه عقلانیت را در کانون شکل گیری تمدن اسلامی مطرح کرد.
⚜️ @taammolat74