🔰اندیشه قدرت و انتخابات آمریکا
✍️ ابراهیم متقی
🔸سیاست قدرت، الگوی کنش انتخاباتی شهروندان آمریکایی بوده و در آینده نیز تکرار خواهد شد. اندیشه قدرت در سالهای بعد از جنگ سرد در تفکر آمریکایی گسترش قابل توجهی پیدا کرد. شهروندان آمریکایی از اندیشه هژمونی لیبرال در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا حمایت بهعمل میآورند.
🔹براساس چنین انگارهای است که میتوان نشانههایی از رویای آمریکایی را در قالب اندیشه پایان ایدئولوژی، پایان تاریخ و پایان رقابتهای ژئوپلیتیکی نظام بینالملل مشاهده کرد. نظریه پایان تاریخ «فوکویوما» معطوف به عصر چیرگی دموکراسی بوده است که در سالهای بعد از جنگ سرد مورد توجه نظریهپردازان لیبرال قرار گرفت.
🔸در عصر موجود چالشهای جدید به این دلیل گسترش یافته است که مبانی اندیشه لیبرالیسم، رقابت آزاد و کنشگری دولت در فضای اجتماعی و بینالمللی دچار تغییرات و دگرگونیهای زیادی شده است. اندیشههای لیبرالیسم آدام اسمیت کارکرد خود را از دست داده و جهان غرب با شکل جدیدی از اندیشههای «نئوکینزی» روبهرو شده است. اندیشههای نئوکینزی معطوف به بازتولید معادله قدرت براساس الگوهای رقابت، نقشیابی دولت و سرمایهگذاری دولت در حوزههای تولیدکننده قدرت راهبردی خواهد بود.
💢بین اندیشههای نئوکینزی و رویکرد هژمونی لیبرال همبستگی همهجانبهای وجود دارد. نظریهپردازان «تاریخ دموکراسی» همانند «مایکل مک فال» و «لاری دایموند» معتقدند که دموکراسی در عرصه جهان با چالش جدی روبهرو شده است. ترامپ و کرونا را بهعنوان نمادی میدانند که چالش دموکراسی و سرمایهداری را گسترش داده است.
⚜️ @taammolat74
هدایت شده از تاملات
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند!
🔸در سالهای گذشته در مراکز تحلیلی و رسانهها مباحثاتی درباره #زوال_قدرت_آمریکا و تغییر نظم دنیا از نظام تکقطبی به نظام چند قطبی در جریان بوده است؛ اما این بحثها تا چه اندازهای جدی هستند؟ کسانی که از آن سخن میگویند چه نشانهها و شاخصهایی برای اثبات گفتههایشان دارند؟ در این گزارش به معرفی استدلالها و نظرات 7 نفر از اندیشمندانی خواهیم پرداخت که از مدتها پیش، چنین افولی را پیشبینی کردهاند.
✍️ نوام چامسکی
✍️ جیمز پتراس
✍️ فرید زکریا
✍️ دیوید رانی
✍️ آلفرد مککوی
✍️ رابات پاتنیک
✍️ کریستوفر لین
⚜️ @taammolat74
📮سانسور مواضع ترامپ و پسرانش درباره تقلب در انتخابات توسط پلتفرمها و شبکه های تلویزیونی، نماد آزادی رسانه ها در آمریکا نیست. بلکه بیانگر تلاش رسانه های جریان اصلی (MainStream) برای سرپوش گذاشتن بر رسوایی بزرگ لیبرال دمکراسی در خانه اصلی آن است.
میخواهند کسی نفهمد پادشاه لخت است!
✍️ سیدنظامالدین موسوی
⚜️ @Taammolat74
🔰جهالت یا تجاهل روشنفکرانه
✍️عبدالحسین خسروپناه
🔸مدتی است بحث از #انتخابات_آمریکا نزد عده ای از اصلاح طلبان، داغ شده است و اظهار امیدواری می کنند که پیروزی بایدن وضعیت اقتصاد ایران را تغییر می دهد و لذا این طایفه با نذر و نیاز و دعا از خدا خواستند تا ترامپ از کاخ سفید برود و بایدن به عنوان منجی ایران بر صندلی ریاست جمهوری جلوس کند. نمی دانم چه نامی بر این اندیشه بگذارم؛ مؤدبانه ترین نام را جهالت یا تجاهل روشنفکرانه می دانم.
🔹#بایدن به صراحت، خود را صهیونیست می2خواند و از شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی اظهار سرور کرد و بارها دشمن اصلی آمریکا را ایران خوانده است. بایدن عضو حزب دمکراتی است که در طول چهل سال انقلاب، بیشترین تحریم علیه ایران را مصوب و اجرا کردند. آیا دولتی ها و سیاسیون کشور نمی دانند که انتخاب ترامپ یا بایدن در اختیار شورای حاکمیت آمریکا است و انتخاب هیچکدام نقشی در حل مشکلات ایران ندارد. انتخاب ترامپ یا بایدن در راستای منافع حاکمیت اصلی آمریکا است؛ نه ایران.
🔸حال این دسته از اصلاح طلبها که هشت سال کشور را معطل کردند و فعالیت اقتصادی سفارت خانه های ایران در کشورهای خارجی را رها ساختند و شرکت های داخلی را به فلاکت کشاندند و میلیون ها حاشیه نشین و فقیر و بیکار و بیمار بر کشور افزودند؛ چگونه رو دارند دلخوشی خود از آمریکا را به زبان آورند و با چه ترفندی دنبال احیای مجدد خود برای تسخیر حاکمیت هستند؛ آیا باز می خواهند رکود و تورم و گسترش مافیای خودرو و بذر و کود و روغن و گوسفند و مرغ و ده ها نیاز اولیه مردم را با ساختار معیوب بانک مرکزی و گمرک و مالیات دنبال کنند.
🔹نمی خواهم نقش برخی از اصول گرایان فاسد را در گسترش مافیای اقتصادی و رانت های سیاسی نادیده بگیرم که آنها هم بی شک مقصرند و بیش از برخی از اصلاح طلبان فاسد به خون شهدا خیانت کردند. وای به روزی که پرونده آقازاده های این دسته از سیاسیون آشکار گردد و مردم، فساد مالی آنها را بفهمند.
🔸 امروز کشور، محتاج جریان واقعی انقلابی و مردم دار و دغدغه مند و عالم است تا نسبت به حل مشکلات کشور، سیاست و برنامه داشته باشد. انقلابی دردمند هم برای حل مشکلات کشور کافی نیست که باید انقلابیون دردمند آگاه و دانشمند و با تقوا شکل گیرند و به صورت جبهه و جریان و گفتمان در آیند تا امور کشور را ذیل ولایت الهی و با استفاده از منظومه امامین انقلاب و مبتنی بر نظریه نظام انقلابی حل کنند که اگر چنین نشود منحل خواهیم شد و آسیبی به اسلام وارد خواهد شد که تاریخ ندیده باشد.
💢 راه حل اساسی مشکلات اقتصادی ایران، همان راه حل مشکلات نظامی و سیاسی و آن عبارت از اعتماد به اقتصاد مردمی است و این مدل از اقتصادی با اصلاح بانک و گمرک و مالیات محقق می شود.
🔹نقش مجلس شورای اسلامی در اصلاح ساختارهای مالی و تجاری و نقش نهادهای امنیتی و انتظامی در شناسایی سریع مفسدان و نقش قوه قضاییه در برخورد جدی و قاطع و سریع با مفسدان بسیار مهم و ضروری است که تا کنون نهادهای مذکور حرکتهای ارزشمندی انجام دادند و باید از همه آنها تشکر کرد. شکل گیری قوه اجرایی جوان و فعال و کارآمد و انقلابی، نقشه اصلاح اقتصادی تکمیل می شود.
⚜️ @Taammolat74
🔉 مناظره
#اختصاصی
🔶 موضوع |تشیع در کشاکش دیروز و امروز
▪️ میلاد دخانچی
▪️حسین شهرستانی
روششناسی مطالعات تشیع
بخش دوم
⏰ پنجشنبه 11 آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تشیع_در_کشاکش_دیروز_و_امروز_دخانچی_و_شهرستانی 2.mp3
23.21M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |#تشیع در کشاکش دیروز و امروز
▪️ #میلاد_دخانچی
▪️#حسین_شهرستانی
بخش دوم
🔹 امکانهای علوم انسانی برای شناخت مذهب
🔹 نسبت روانکاوی با دین
🔹بازخوانی فاطمیه در دوران معاصر
🔹 ما و مسأله تقریب
و....
🔗 برای شنیدن بخش قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 بدتر از آمریکا، آمریکاست
✍️ رحیم پورازغدی
📍 ترامپ نجاستی بود که آمریکا را با خودش به روی آب آورد. بدون زرورق، ظاهر همان باطن است. در سراسر قرن، بهویژه پس از غرق شدن امپراتوری سوسیالیزم در فقر و سرکوب و خشونت ، بوقهای سرمایهداری کوشیدند هژمونی آمریکا را بهمثابه نماد دمکراسی و جامعۀ مدنی، پدر قانوناساسینویسی، الگوی جمهوریت و حقوق شهروندی، مظهر مدیریت علمی، ارتش سوپرمنهای شکستناپذیر، تجسم مدرنیته و پایان تاریخ تا ابد تثبیت کنند.
پس از کمونیستها، نوبت لیبرالیستها بود که از کلاهشان خرگوش درآورند! از رویاهای دیزنی در دوره کودکی تا متون علوم اجتماعی در دانشگاه، پروژۀ بتپرستی مدرن تعقیب شد. بت بزرگ، باید نشکن به نظر میآمد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 بدتر از آمریکا، آمریکاست ✍️ رحیم پورازغدی 📍 ترامپ نجاستی بود که آمریکا را با خودش به روی آب آورد
✔️ [ادامه...]
🔸هنوز عصر مقاومت و شرافت نرسیده بود. انتقاد از سرزمین مقدس ممنوع بود. در مدرسه باید زندگینامه کندی و نیکسون را حفظ میکردیم. به نسل ما چون میت در قبر، تلقین میشد که ارباب خوبی دارید، تعظیم کنید، اربابی که:
۱. پلیسش قانونمند و مودب است. در فیلمها از متهم میخواهد چیزی نگوید که علیه خودش استفاده شود.
۲. مدینۀ فاضله «برابری شهروندی» است و نمیدانند تبعیض چیست؛ بهویژه تبعیض نژادی!
۳. سیستم انتخابات لیبرال، حسابشده و پاسخگو است و دموکراسیاش، تقلبناپذیر.
۴. مقر نهادهای بینالملل و سازمانهای جهانی است و پای تعهدات بینالمللیاش میایستد.
۵. کشور رویاها و مهد رفاه عمومی است. شهروند فقیر و غنی ندارد.
۶. قانون اساسیاش، الگوی حقوق بشر و در منازعات سیاسی، دقیق، شفاف و حسابشده است.
۷. در نظام دموکراتیک لیبرال، خشونتها و شکافهای اجتماعی مهار شدهاند. جامعۀ مدنی و رفتار متمدنانه، نهادینه شده و در عقلانیت سرمایهداری، معضلات به بحران تبدیل نمیشود.
۸. رسانههای آزاد و بیطرف، بدون سانسور و مستقل از مافیاهای سرمایهداری، هیچ نقطۀ کور سیاسی و اجتماعی باقی نمیگذارند.
۹. مدیریت علمی و دموکراتیک در یک نظام سکولار، مثل اسید، چالشها و نابرابریها را در خود حل میکند.
۱۰. چیز پنهان و ناگفتهای در امور پابلیک ندارند و همه چیز شفاف است.
۱۱. نظام پزشکی و بهداشت و سلامت بی نقص و پیشرفته که برای جان انسان، بی توجه به پول، ارزش قائل است.....
اما در این چهل سال و در این چهل روز، چه چیزها که ندیدیم! و در چلۀ دوم انقلاب خمینی، چه چیزها که نخواهیم دید.
درگیریهای خیابانی در اکثر ایالتها، به جان هم افتادن مردم مسلح، دو مدعی همزمان ریاست جمهوری و هر دو مدعی تقلب و شهروندی که پرچم آمریکا را آتش میزد و میگفت: بدتراز آمریکا، آمریکاست!
💢به هر که میگوید خبری نیست، بگویید: آری، یک خبر نیست، خبرهاست.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع |تحلیل طبقاتی و نئولیبرالیسم
امیر خراسانی
دوره «علیه وضعیت»
خانه فرهنگی عدالت
⏰۱۵ آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
amir khorasani.mp3
37.15M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |تحلیل طبقاتی و #نئولیبرالیسم
#امیر_خراسانی
دوره « #علیه_وضعیت »
.
.
⚜️ @taammolat74
🌷«من هر وقت طراوت پوست درخت چنار را زیر دستم احساس میکنم
همان اندازه سربلندم که ملتها به داشتن شاهکارهای هنری...
گاوی که در یونجهزار میچرید،
چنان در گردش هستی رها بود که با رهایی خود بستگیهای خانوادگی مرا سست میکرد...
گیاهی دیدم که سراپا آبی بود و چون چندتای آن را از دور میدیدی،
میپنداشتی تکهای از صبح را روی زمین انداختهاند.
به هنگام بامداد،
گلهای کاسنی چنان جلوهای داشتند که نهانیترین آینههای احساس را پر میکردند.
گاه زیبایی چنان به ما نزدیک میشود که از تار و پود هستی نیز میگذرد و در ما سرازیر میشود.
باید همیشه چنین باشد.
سالها پیش در بیابانهای شهر خودمان زیر درختی ایستاده بودم،
ناگهان خدا چنان نزدیک آمد که من قدری به عقب رفتم.
مردمان پیوسته چنیناند تماشای بیواسطه و رو در رو را تاب نمیآورند،
تنها به نیم رخ اشیاء چشم دارند.»
📚 هنوز در سفرم، به کوشش سهراب سپهری، ص ۹۳، نشر فرزان روز
⚜️ @taammolat74
🔰چگونه تغییر سران مستکبر می تواند مهم باشد؟
✍️ موسی نجفی
🔸در زندگی امامان معصوم و دشمن شناسی آنان یک نکته قابل توجه است و آن این است که در زمان امامت یک امام ، گاهی چندین خلیفه در اثر قتل و یا مرگ و یا توطئه جا به جا شده ولی اصل خلافت و جریان باطل سر جایش می ماند. نکته اینجاست که هر چند ظلم و فشار با تعویض یک خلیفه همچنان باقی می ماند، اما نفس این تغییر اشخاص ، خودش می توانست تا مدتی ولو کوتاه فضای مناسبی برای جبهه حق ایجاد نماید و ائمه علیهم السلام و شیعیان در این مواقع می توانستند برخی انسدادهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را کم و یا بی اثر نمایند؛
🔹شاهد مثال این سخن مرگ هارون و اختلاف امین و مامون عباسی است که یک دوره کوتاه و موثری برای بسط ید شیعیان ایجاد نمود ۰ نمونه تاریخی دیگر تغییر نظام اموی به دولت عباسی است که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از خلاء قدرت و تغییر مردان سیاست، بهره و استفاده زیادی به نفع اسلام و تشیع بردند .
🔸 این صورت مسئله در تاریخ معاصر هم دیده می شود ؛ چنانکه در رفتن رضاخان و آمدن پسرش،محمدرضا هر چند اساس پادشاهی فاسد پهلوی تغییر ننمود ولی تا مدتها جریان مذهبی و حتی مخالفین سیاسی پهلوی ها توانستند از این تغییر اشخاص غالبا ناصالح استفاده و به بازسازی خود بپردازند. شاید رمز این فضاسازی و اثر بخشی تغییر اشخاص (ولو کوتاه و موقت) این باشد که گاهی در بزنگاه تغییر سران ، افراد و سلیقه ها ، منافع شان تعارض و تداخل و تلاقی پیدا می کند و این مسئله تا مدتها آنها را به خودشان مشغول نموده و برنامه های فشار و آزار تا مدتی به تاخیر می افتد
💢 این صورت مسئله و قاعده حکومتی می تواند در تغییراتی از جنس تغییر روسای جمهوری در امریکا و هر جای دیگری قابل بررسی باشد و چنانچه برنامه ریزان استرتژیک و اجرایی کشور افرادی مستقل و عمیق و بصیر باشند ، می توانند از این رهگذر ، رخنه ( و نه وابستگی و دلخوش نمودن ) در سیاست های شیطانی دشمن ایجاد نمایند.
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه هشتم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 6 خرداد 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 8.mp3
16.99M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه هشتم
⬅️مبانی نظری غرب مدرن
3- اندیشه ترقی(سیرخطی تاریخ)
💢قبل از عصر مدرن، انسانها قائل به سیر ادواری تاریخ بودند.این تاریخ از وضعیت مطلوب و طلایی شروع شده وهرچه قدر پیش میرود روال انحطاطی بشر شدت یافته وبه اوج انحطاط میرسد، سپس باظهور موعود یا رخ دادن حادثه ای، تاریخ بشر به دوره طلایی اولیه بازمیگردد.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهنهای استعمارزده و نیلوفریابی در لجنزار!
✍️ پرویز امینی
📍پدیده استعمار، پدیده ای مدرن است که در چند قرن اخیر، بسیاری از کشورها و ملت های جهان از آن رنج برده اند و نهایتا با انقلاب های استقلال طلبانه و بعضا خونبار قرن بیستم در آسیا و افریقا و امریکای لاتین عمدتا به ظاهر ور افتادند و این کشورها و ملت ها صاحب حاکمیت مستقل سیاسی شدند.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهنهای استعمارزده و نیلوفریابی در لجنزار! ✍️ پرویز امینی 📍پدیده استعمار،
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهنهای استعمارزده و نیلوفریابی در لجنزار!
✍️ پرویز امینی
🔘 بخش 1 از 2
🔸پدیده استعمار، پدیده ای مدرن است که در چند قرن اخیر، بسیاری از کشورها و ملت های جهان از آن رنج برده اند و نهایتا با انقلاب های استقلال طلبانه و بعضا خونبار قرن بیستم در آسیا و افریقا و امریکای لاتین عمدتا به ظاهر ور افتادند و این کشورها و ملت ها صاحب حاکمیت مستقل سیاسی شدند. اما درباره زدوده شدن میراث استعمار در بافت فرهنگی و ذهنی و سازمان عقلانیت این جوامع، می توان تردید کرد. در واقع و در ظاهر استعمار سیاسی و سرزمینی رفته است، اما استعمار فکری و فرهنگی همچنان راسخ است و نظرگاه بخش هایی از افراد این جوامع را تشکیل می دهد.
🔹از نظرگاه استعمار زده، آنچه خوبان همه دارند، او(غرب و آمریکا) یکجا دارد و آنچه خود داریم باید از او تمنا کنیم. ماییت ما در گرو این همانی با اوست و قضاوت از خود، با معیار ارزش های او و وابسته به داوری های اوست. ما در آیینه او شناخته و تعریف و ارزیابی می شویم. آنها در همه چیز جهان اولی و ما در همه چیز جهان سومی و چهارمی هستیم. "ما" بدون "آنها" چیزی نیستیم و اساسا نباید چیزی باشیم و آن روز که فکر کنیم که می خواهیم و می توانیم چیزی جز آنها باشیم، فاتحه خود را خوانده ایم.
🔸این فرهنگ و نظرگاه استعماری سابقه ای بیش از صد ساله در ایران دارد و انقلاب اسلامی که خیزشی علیه وابستگی دستگاه پهلوی بود، بیش از بعد سیاسی استعمار، دل نگران این ذهن ها و جان های استعمار زده بود. امام می فرمود آنهایی که خواب امریکا را می بینند، خدا بیدارشان کند مصداق این وضعیت بود.
🔹این ذهن های استعمار زده، در چالش ها و تهدیدهایی که غرب و خصوصا امریکا در این چهل سال بر سر ملت ما آوار کرده اند، همواره ما را متهم و آنها را حق به جانب می داند. انها جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کردند، ولی اینها ما را جنگ طلب می دانند. انها جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کردند، ولی اینها ما را جنگ طلب می دانند!
⚜️ @taammolat74
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهنهای استعمارزده و نیلوفریابی در لجنزار!
✍️ پرویز امینی
🔘 بخش 2 از 2
🔸آنها در جنگ همه هنجارها و رویه های بین المللی را نقض کردند، اینها ما را بی مبالات و هنجار شکن در نظام بین الملل می دانند. آنها برخلاف تعهد بین المللی خود، از برجام خارج شده اند و تعهد خود را کان لم یکن کرده اند، اما این ماییم که مقصریم. آنها در حالیکه فعالیت های هسته ای ایران صلح امیز و انحراف نظامی نداشته است و بارها و بارها نظارت های حداکثری آژانس و دیگران این را اثبات کرده اند، بالاترین و غیرانسانی ترین تحریم ها را به ما تحمیل کرده اند، اما باز ما مقصریم که می خواهیم قوی شویم.
🔹 کشوری که در طول تاریخ در معرض تهدید نظامی از جمله دفاع مقدس هشت ساله بوده است، خود را از لحاظ توانایی دفاعی و نظامی قوی کرده است، مورد اعتراض اینهاست که چرا دشمن خود را حساس کرده اید؟ شهید سلیمانی به عنوان میهمان کشور همسایه مستقیما با دستور رییس جمهور آمریکا ترور می شود، حدود ۱۷ هزار شهید ترور در ایران از مقامات و مردم داریم، فرانسه پایگاه حمایت کننده گروه جهنمی منافقین است اما اینها فلش خشونت و ترور را به سمت داخل گرفته اند. این ذهن های استعمار زده با ادعای حقوق بشر، مخالفت با اپارتاید رژیم صهیونیستی و دفاع از حق طبیعی فلسطینی ها را نیز در زمره دشمن تراشی دانسته و مردود میداند.
🔸در نمونه اخیر یعنی در انتخابات اخیر امریکا و وسط لجن زار کرداری و گفتاری درآن که بایدن آن را بهم ریختگی و اختلال دموکراسی میداند، ترامپ رییس جمهور کنونی از فساد و تقلب گسترده در ان صحبت می کند و رسانه های بزرگ و مهم آمریکایی و غربی از عمل به ادعای آزادی بیان بازمانده اند و صریحا علیه گفتارها و مواضع یکی از کاندیداها موضع می گیرند و برنامه او را قطع می کنند و بر ادعاهای او برچسب می زنند، عده ای در ایران با منطق انچه ان "خسرو کند شیرین بود"، دنبال پیدا کردن نیلوفر در این لنجزارند. این ها البته مصادیق حاد ذهن های استعمار زده اند.
💢همین ها کاری کرده اند که انتخابات آمریکا در ینگه دنیا با آب و نان زندگی روزمره مردم مرتبط شده است و به این تحلیل دامن زده اند که کلید حل مسایل دیگر در ایران نیست. مادامی که این ذهن های استعمار زده هستند، استعمار تمام نشده است.
⚜️ @Taammolat74
🔰روشنفکری؛ پایی در حیرت و پایی در غیریت
✍️ داود مهدویزادگان
📍 علیرضا شجاعیزند در برنامه زاویه به درستی دفاع مکرون از هتک مقدسات را نشانه پارادوکس مدرنیته میدانست ولی دکتر تقی آزاد ارمکی این نسبت را قبول نداشت و کار او را سیاسی میدانست. در این صورت، باید پذیرفت که دولتهای غربی بدون پشتوانه عقلانیت فلسفیاند و مدرنیته در وضع بیدولتی قرار دارد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰روشنفکری؛ پایی در حیرت و پایی در غیریت ✍️ داود مهدویزادگان 📍 علیرضا شجاعیزند در برنامه زاویه
✔️ [ادامه...]
🔹مکرون، دلیل جواز هتک مقدسات را به اصول دموکراسی ارجاع میدهد. اما روشنفکر وطنی این نسبت را قبول ندارد؛ یعنی دولتهای غربی نماد مدرنیته نیستند! و از مدرنیته استفاده ابزاری میکنند! پس، نزاع جمهوری اسلامی ایران با دولتهای غربی به سود مدرنیته هم هست و نباید روشنفکری ایران و جهان با آن مخالفت کنند.
🔸وقتی نزاع جمهوری اسلامی ایران با دولتهای غربی برای مدرنیته سودمند است، چون نجاتبخش مدرنیته از استفاده ابزاری شدن است، نزاع و مخالفت روشنفکری با جمهوری اسلامی ایران چه معنایی دارد؟ مسئله اساسی ما با روشنفکری ایران در اینجا است. چرا اینان تعارض با دولت مدرن غربی را برنمیتابند و سریع به خود میگیرند؟!
🔹 یک پاسخ این است که باید بازسازی و احیای مدرنیته سیاسی، درونی باشد و جمهوری اسلامی ایران درونی نیست. اما این توجیه، فریبنده و غیرعقلانی است و تمام گفتههای روشنفکری درباره "دیگری" و "دیگردوستی" و "گفتوگو با دیگری" را کنار میگذارد. یاسپرس برای حل مشکل، میپرسد ما چه چیز شرق را منتقل نکردیم؟
🔸پاسخ دیگر آن است که اساساً روشنفکری موجود بیش از آنکه مدرن باشد، دولتی است. چون علیالقاعده نباید در کنار دولتهای غربی دیده شوند و دغدغه اینکه چه کسی رئیسجمهور میشود را داشته باشد. پس، ما با روشنفکری مدرن مواجه نیستیم بلکه با ماشین فرهنگی دولتهای غربی درگیر هستیم.
🔹پاسخ دیگر آن است که بیتفاوتی روشنفکری برابر استفاده ابزاری دولتهای غربی از مدرنیته نشانه ورود به حیرت است. در این صورت، نباید با جمهوری اسلامی ایران درگیر شود. این دوگانگی به معنای آن است که روشنفکری پایی در حیرت دارد و پایی در غیریت! این تناقض رنجآور و کشنده، گریزی از پوچی یا پرخاشگری ندارد.
⚜️ @taammolat74