eitaa logo
تاملات
752 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
343 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰عقل عرفی؛ از سروش تا مهدی نصیری ✍️ جعفر بحرینی عضو شورای راهبردی مجمع ادیان و فرق جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی 📍«روشنفکران دینی بعد از انقلاب، هرچند سعی کردند از مفاهیم دینی تجلیل کنند، اما به صورت محترمانه‌، مفاهیم دینی را ‌منسوخ شده اعلام کردند. نمونه بارزش، که معجزه جاویدِ قرآن را انسانی دانست و آنرا تعابیر شخصی پیامبر(ص) تلقی کرد، به سراغ قوانین اسلامی آمد و همسو با تفسیرهای بنیادین سروش، قوانین اسلامی را منسوخ شده و مربوط به قبائل بدوی مسلمان در ۱۴۰۰ سال پیش دانست. ، شاگرد سروش، دین را در ترازوی اخلاق سکولار قرار داد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰عقل عرفی؛ از سروش تا مهدی نصیری ✍️ جعفر بحرینی عضو شورای راهبردی مجمع ادیان و فرق جبهه فرهنگی انق
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 🔸نخ تسبیح تمام این تفکرات ارجاع به «» است. عقل عرفی‌، محصول قرون [به اصطلاح] روشنگری در اروپاست، روشنفکران اروپایی از یک طرف نمی توانستند همه چیز مثل دین و سنَّت را انکار کنند و از طرف دیگر نمی‌خواستند پایبند به ساختار بنیادین عقلانیت باشند. لذا راه میانه‌ای را انتخاب کردند‌، هم خدا را خواستند و هم خرما را. هم خواستند (در ظاهر) به نظرات مردم احترام بگذارند و هم برای پیش برد اهداف لیبرالی، تیغ اکام خود را برای از میان بردن سنت و دین تیز‌تر کردند. 🔹حلقه سروش در ایران با در پیش گرفتن تساهل در گفتار و شدت در اقدام‌، همین رویه را به پیش گرفتند. عقلانیت عرفی حلقه سروش اساسا و بصورت بنیادین دین را اشتباه و ناکارآمد تلقی می‌کند و قائل است که تمام مفاهیم دینی می‌بایست در ترازوی عقلانیت عرفی که طبعا سکولار است، تبیین و تعریف شود. نیاز به گفتن ندارد که از منظر این جماعت، هر مقدار از دین از این ترازو بیرون بماند باید محترمانه حذف شود! 🔸نکته قابل توجه در باره عقلانیت عرفی این است که از فطرت و اخلاق همگانی انسان‌ها هم به دور است و در یک تفسیر کاملا جهت‌دار به نفع منافع مادی دستگاه استکبار است. اگر روزی غول‌های رسانه‌ای دنیا صلاح بدانند، همجنس‌بازی را در جوامع انسانی ترویج کنند و مردمی مقهور و غرِّه به این نیرنگ شوند، عقلانیت عرفی آن را تایید خواهد کرد! ولی اگر مردمی بدنبال انقلاب دینی باشند و بخواهند به فطرت خود بازگردند، عقلانیت عرفی در اقدامی کاملا متعارض، با لطایف الحیل و زبان خوش و یا حتی با زبان تحقیر و تهدید به فکر اصلاح مردم خواهد رفت! 🔹مهدی نصیری سیر فکری و رفتاری جالبی دارد؛ هرچند عمده فعالیت او در فضای رسانه‌ای و ژورنالیستی بوده، ولی به واسطه حضور نه چندان طولانی مدت در فضای حوزه علمیه و علیرغم ابهام در کم و کیف مطالعات حوزوی، بسیار علاقه‌مند است که به سراغ مفاهیم دینی و نقد آنها برود. در جنجالی‌ترین اقدام رسانه‌ای بر علیه فلسفه شورید و ادعا کرد فلسفه مدافع دین و باور‌های دینی نیست! ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 🔸برخی از جمله ‌جعفریان، سخنان نصیری را در چارچوب تحلیل کرده‌اند و این نگاه اجمالا قبلا هم وجود داشت امَّا برخی اظهارات و رفتارهای اخیر معلوم کرد این تعبیر و تفسیر هم در مورد او صدق نمی‌کند. نصیری در سیر جدید که خود نیز به تغییرش اذعان کرده، تفکُّرات و گفتمان خاصی را دنبال می‌کند. پرده جدیدی که نصیری برانداخته، نه با تفکراتی اخباری سازگار است و نه با تفکرات عقلگرا و فلسفی! نه با انگاره‌های سکولارها همخوانی کامل دارد و نه با مبانی انقلابی‌ها سازگار است‌ بلکه او را باید در همان بستر ‌عقلانیت عرفی تحلیل کرد که ‌نسبیت‌گرایی افراطی، ‌تشکیک در بدیهیات، ‌تذبذب و ‌حیرت، لازمه و نتیجه آن است! 🔹او هر چند خود را ظاهرا مخالف روشنفکران می‌داند امَّا گزاره‌ها و منطقی که بکار می‌گیرد کاملا شبیه آنها است. به عنوان مثال تعابیر «اگر جامعه‌ای نسبت به حکمی باورش ضعیف باشد‌، پس می‌توان آن را کنار گذاشت» یا «هرجایی که در اجرای حکم دینی با مانع برخورد کردیم، باید کوتاه بیاییم و عرفی عمل کنیم ولو اینکه ظاهراً مسیر سکولار یا غربی باشد»، تعابیر کادوپیچ شده تفکرات امثال سروش است! 🔸نصیری که دقیقاً شبیه نگاه حداقلی سکولار‌ها و روشنفکران دینی به کارکرد دین، توان زیربنایی و روبنایی دینی را بسیار محدود قلمداد می‌کند، نهایتا هم خود و هم دین را در ‌حیرت گرفتار می‌بیند؛ حیرتی که موجب می‌شود صدای و سکولارهای مقدس، از حلقوم او که روزگاری یک انقلابی روشن‌اندیش شناخته می‌شد، خارج شود. 💢 آیا نصیری‌، همان سروش تسبیح به دست و خرقه بر دوش است؟ آیا در ادامه قرار است خرقه براندازد و در لباسی نو، عریان‌تر از اکنون انگاره‌های روشنفکری را فریاد بزند؟ گرچه نشانه‌های روشنی وجود دارد اما رسیدن به جواب قطعی برای چنین پرسش‌هایی کمی زود به نظر می‌رسد. امَّا به صورت قطعی می‌توان گفت که از ‌ تا ‌، از تا ، از تا و از تا ، همه و همه بر سر سفره «عقلانیت عرفی» نشسته‌اند. هرچند (ظاهراً) اغراض مختلفی را برای خود ترسیم می‌کنند.» ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه 🔶 مناظره با موضوع |کرونا و سیاست‌گذاری اجتماعی سلامت ▪️ دکتر ‎سیدمجید امامی ▪️ دکتر ‎جبار رحمانی برنامه تلویزیونی زاویه قسمت هفتم، فصل پانزدهم شبکه چهار سیما ⏰چهارشنبه ۵آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳ ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |اقتصاد؛ دانش توزیع بهره مندی‌ها دکتر مهدی موحدی بکنظر دوره «علیه وضعیت» /
بخش دوم

خانه فرهنگی عدالت ⏰ ۲۸ آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
دکتر موحدی 02.mp3
24.03M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |؛ دانش توزیع بهره مندی‌ها دکتر بکنظر بخش دوم 🔹اقدام به معنای شناخت قواعد ناعادلانه بازی و تعبیه قواعد عادلانه در ساختار حکمرانی است والا این بهره‌مندان خواهند بود که به تدریج مسلح به ابزار زر و زور و تزویر، به تحکیم و تقویت هر چه بیشتر قواعد بازی به نفع خود دست خواهند زد. . 🔹لازمه‌اش تجهیز به دانش اقتصاد سیاسی است؛ دانشی که بیشتر از هر چیز مستلزم درک عدالت و پیچیدگی فهم آن است! 🔗 برای شنیدن بخش نخست اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰تولد تفريحات مدرن در ايران 🔸«تفريحات و سرگرمي» (entertainment) يكي از مفاهيم بحث‌برانگيز در علوم اجتماعي معاصر است كه به ويژه در روزگار مدرن و اهميت يافتن مفهوم اوقات فراغت (Leisure) مورد توجه قرار گرفته است. 🔹 اين بدان معنا نيست كه در روزگار پيشامدرن، مردم اوقات فراغت نداشتند و در آنها به تفريح و سرگرمي نمي‌پرداختند، بلكه مساله اين است در روزگار جديد با تحول شكل و درونمايه زندگي روزمره مردم در چارچوب نظم و انتظام خاص مناسبات سرمايه‌دارانه، اوقات فراغت مردم و نحوه پر كردن آن با تفريحات و سرگرمي‌ها اهميت يافته است، به ويژه از طريق برنامه‌ريزي‌هايي كه دولت-ملت‌هاي مدرن (يا شبه‌مدرن) به خصوص براي تحقق برنامه‌ها و اهداف خود ارايه مي‌كنند. 🔸اما در اواخر دوران قاجار و به خصوص با ظهور پهلوي دوم و قوام يافتن ملت-دولت مدرن، البته به شيوه ايراني به تدريج تفريحات و سرگرمي‌هاي مدرن نيز در ايران رواج يافت، يعني با تاسيس سينماها و سالن‌هاي نمايش تئاتر و گسترش امكان فعاليت موسيقي از سويي و پديد آمدن امكان ظهور و بروز گروه‌هاي اجتماعي متفاوت از جمله زنان در عرصه اجتماع، از سوي ديگر، شكل و محتواي تفريحات و سرگرمي‌ها نيز تغيير كرد. 🔹در دهه‌هاي بعد، با گسترش روند نوسازي (مدرنيزاسيون) متوليان و برنامه‌ريزان تفريحات و سرگرمي‌ها نيز تنوع بيشتري پيدا كردند، به خصوص كه به تدريج بسيار از مراكز تفريحي و سرگرمي، توسط كارگزاران بخش خصوصي به راه افتادند و ديگر اين تنها دولت نبود كه اين مراكز را تاسيس مي‌كرد. ⚜️ @Taammolat74
🔰معنا جدید فطرت از منظر علی صفایی 🔸در نگاه مرحوم علی صفایی فطرت یعنی ساخت خاص انسان و در این ساخت همۀ عناصر جزئی از این ترکیب خاص هستند و بخشی از این خلقت خاص به شمار می­ روند. در یک مرکب آنچه او را مشخص و از دیگران ممتاز می ­کند نه فقط اجزاء خاصش بلکه ترکیب وِیژۀ اوست. در این ترکیب حتی اجزائی که میان او و دیگران مشترک است بخشی از ساختار خاص او را تشکیل داده و جزئی از فطرت به حساب می­ آیند. 🔹در نگاه رایج در خصوص فطرت، وجه امتیاز انسان از حیوان را فطرت می ­گویند همان گونه که تفاوت حیوان و نبات را غریزه و تفاوت نبات و جماد را طبیعت می ­دانند. این دیدگاه فطرت را در دو حوزه شناخت­ ها و گرایش ­ها جستجو کرده و تفاوت­ هایی را میان نوع شناخت­ها و گرایش ­های انسان و حیوان به عنوان فطریات ترسیم می­ کند. در این دیدگاه فطری بودن دین به فطری بودن شناخت خدا و گرایش به او تفسیر شده و بر این مسئله مستنداتی نیز اقامه می­ شود. 💢اما مشکل اساسی در این دیدگاه عدم توجه به چگونگی مقایسه میان دو مرکب است. آنچه یک مرکب را از دیگری ممتاز می ­کند نه فقط اجزاء آن بلکه چگونگی ترکیب این اجزاء با یکدیگر است. در ترکیب است که همان اجزاء مشترک معنا و کارکرد متفاوتی می‌یابند و جزیی از ترکیب تازه به شمار می­ آیند. 🔸فطرتی که در قرآن از آن یاد شده است به اقتضای معنای لغوی فطرت و همچنین با توجه به بیان (فطرۀ الله التی فطر الناس علیها) چگونگی و کیفیت خاصی است که در خلقت انسان مشاهده می­ شود. در یک مرکب آنچه تعیین کننده ماهیت و آثار است نه فقط اجزاء بلکه کیفیت چینش و ترکیب اجزاء با یکدیگر است. تفکیک برخی از توانمندی­ ها و به عنوان فطرت به حساب نیاوردن آنها دلیلی ندارد و نشان دهنده غفلت از چگونگی تحلیل و تمییز در مرکبات می­ باشد. 🔹آنچه انسان را صاحب استعداد بسیار کرده و به کودک ناتوان انسان قدرت تسخیر و تسلط بر همگان را عرضه داشته این تقویم نیکوتر است. لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم و همین تقویم برتر امکان صعود انسان را از پائین­ ترین جایگاه­ها به بالاترین مقامات داده است؛ ثم رددناه اسفل سافلین. 🔸این تحلیل با فطری بودن دین نیز بهتر سازگار است. فطری بودن دین یعنی اینکه این ترکیب فقط با طرح دین سازگار است و صرفاً طرح دین است که اینجا جواب می ­دهد. در این توضیح دین به عنوان یک مجموعه و یک طرح کلی فطری محسوب می­ شود در حالی که در تحلیل رایج فطری بودن دین به فطری بودن خداشناسی یا برخی معارف دینی تفسیر می­ شود که این نه با ظاهر معنای دین سازگار است و نه این نوع اعتقادات اختصاصی به اسلام دارد. ⏪با تفسیر رایج از فطرت نمی­توان صرفاً اسلام را فطری دانست و باید هر نوع دینی که اعتقاد به خدا و حداکثر برخی امور مانند معاد را در خود جای داده فطری محسوب کرد. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو جلسه چهارم ⏰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
F.m.4.mp3
15.96M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام جلسه چهارم 🔹 منهج اجتهاد، استعدادی دیگر برای فقه امامیه در حل مسائل معاصر می باشد. طریق کشف شریعت به نحو عادی منحصر در اجتهاد است؛ روش اجتهاد در خدمت توصیفِ پدیدار شناس نیست بلکه در خدمت دستورِ پدیدار ساز است. 🔹شناخت منابع، مفاهیم معرفتی، شبهه، حکم، مقصد، ابزار، صفات نفسانی فقیه، پیشینه اقوال و پسینه فتوی، زیست فقاهی و کتب استدلالی از مولفه های استعداد اجتهاد برای حل مسائل معاصر است. 🔹محقق کرکی(ره)، (اجتهاد تطبیقی) و (اجتهاد تفریعی) را دو استعداد برای استنباط حکمِ حوادث واقعه و معاصر مجتهد می داند و می توان به آن، اجتهاد اجهزه ی فقهیه(اجتهاد تجهیزی) و اجتهاد نظام فقه(اجتهاد تنظیمی) درحوزه فقاهت را اضافه نمود. 🔹روش استفاده از قواعد فقهیه، اشباه و نظائر، فهم عرفی، تمسک به دلیل عقل، بهره از امور عقلائی، ذوق‌ فقهی، استدلال و جواب نقض آنها و تعمیق و تحلیل ادله، زوایای استعداد اجتهاد به نحو استطباقات، استیناسات، استظهارات، استنتاجات، استفادات، استذاقات، استدلالات، استحکامات و استقامات می باشد و سِرّ استعداد اجتهاد، وراثت علمی است که به صورت قهری از والد علمی یعنی استاد به ولد علمی یعنی شاگرد می رسد نه با مطالعه کتب که شهید ثانی(ره) فرمود: ان العلم لایوخذ من الکتب فانه من اَضرّ المفاسد سیما الفقه! 🔗 جلسه سوم را در اینجا بشنوید. 🔻 پ.ن: هر پنج‌شنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در روزهای اخیر ویدیویی از سخنان حجت الاسلام احمد رهدار در توییتر جنجالی شده است که به وضعیت معیشتی روحانیون انتقاد می‌کند. ♨️در حالی که این سخنرانی مربوط به یک سال پیش بوده اما ظاهرا شاهد یک بازی رسانه‌ای هستیم که سعی دارد چهره اساتید انقلابی دغدغه‌مند را خدشه‌دار سازد. این کلیپ بخشی از گفت و گوی صریح و بی‌پرده ایشان پیرامون موضوع معیشت طلاب با خبرگزاری حوزه بوده که در آپارات در کانال «موسسه پژوهشی فتوح اندیشه بامدیریت استاد احمد رهدار» منتشر شده بود. ⚜️ @Taammolat74
AUD-20201124-WA0007.opus
1.01M
🔉‏فایل صوتی 🔶توضیحات دکتر رهدار درباره کلیپی که از ایشان در فضای مجازی قرار دادند. . . . ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸قابل توجه علاقه‌مندان به مباحث علوم انسانی، از این هفته شب‌های پنجشنبه به بازتاب سلسله نش
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |ترامپ و تحریم ایران 🎙مسعود براتی سلسله نشست‌های عصر علوم انسانی نشست سوم ⏰ ۴ بهمن ۱۳۹۵ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
003-AOE-Barati.mp3
25.02M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | و ایران 🎙 سلسله نشست‌های . . . 🔗 برای شنیدن نشست قبلی عصر علوم انسانی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای 🎙رسول لطفی جلسه سوم بحث و گفتگو کانال گام دوم ⏰ 7 آذر 1399 ⚜️ @gamedovomenghelab ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای.mp3
3.34M
🔸 مروری بر بحث های گذشته 🔹 طرح بحث امشب: نسبت عقلانیت با تمدن اسلامی
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
7.32M
🔸 عقلانیت به معنای فلسفه ورزی نیست... 🔹 نسبت فلسفه اسلامی با عقلانیت 🔸 رابطه تمدن با عقلانیت چیست؟ 🔹 عقلانیت چه نسبتی با علم دارد؟ 🔸 تقابل عقلانیت اسلامی با عقلانیت ابزاری مدرنی که خودبنیاد، نفسانیت مدار و استیلاءجوست.
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای3.mp3
11.64M
🔸 نقش عقلانیت در تمدن اسلامی از منظر رهبری 🔹 چیستی تمدن اسلامی و مراحل آن 🔸 شاخص های عقلانیت در هر کدام از مراحل تمدن اسلامی
باز هم جمعه شد و قاسمِ دیگر دادیم باز هم یک خبر تلخ به رهبر دادیم رفت از بین رفیقان وطن یک سرباز باز هم هدیه به مهدی گلِ پرپر دادیم ⚜️ @Taammolat74
تاملات
باز هم جمعه شد و قاسمِ دیگر دادیم باز هم یک خبر تلخ به رهبر دادیم رفت از بین رفیقان وطن یک سرباز با
📮 ‏لعنت بر شما... آنقدر با دشمن لاس زدید و منفعلانه عمل کردید و به حدی مردم را در فشار اقتصادی فرو بردید که اسرائیل یقین کرده دیگر موازنه تهدید با ایران برقرار نیست. سخنان کمالوندی در باره خبر ترور ‎ گویای همه چیز بود. ✍️ علی‌اکبر رائفی‌پور ⚜️ @Taammolat74
💠مثَل شهید مثَل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن و پرتو افکندن است، تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده بنشینند و آسایش بیابند و کار خویش را انجام دهند. آری، شهدا شمع محفل بشریت‏ اند؛ سوختند و محفل بشریت را روشن کردند. اگر این محفل تاریک می‌ماند هیچ دستگاهی نمی‌توانست کار خود را آغاز کند یا ادامه بدهد. 💐 ✍️ شهید مطهری 📚قیام و انقلاب مهدی (ع) و مقاله شهید ص۶۶ ⚜️ @Taammolat74
🔰خون شهید بیدارمان می کند؟ ✍️ علیرضا زادبر 🔸ترور دانشمند ایرانی نشان دهنده ماست. چرا؟ آنها خوب می دانند بمباران و نابودی تاسیسات هسته ای ایران بی فایده است. دلیل آن بومی شدن فناوری پیچیده هسته ای در ایران است هر چقدر ساختمان تخریب کنند مجددا می سازیم و جبران خواهد شد اما ترور براحتی ممکن نخواهد بود. 🔹در نمونه های قبلی اسرائیلی ها برای نابودی برنامه هسته ای دست به هوایی و بمباران کارخانه هسته ای در عراق زدند. اما در ایران بدنبال مغزهای متفکر هستند تا در روند توسعه اخلال بوجود آورند. علم قدرت می آورد. بخوبی می دانند چه کسانی را باید حذف کنند. مولفه های قدرت را. 🔸سال گذشته را که یک بازو و مولفه قدرت امنیتی ایران بود و امسال یک مولفه دیگر را. دلار سرمایه گذاری باز نمی تواند مانند این افراد را براحتی بازتولید کند. اگر ترسو باشیم و واکنش نشان ندهیم این روند ادامه خواهد داشت. 💢ترور بُزدلانه و در خفا کار ترسوهایی است که توان مقابله رو در رو ندارند. اما در داخل کشور کسانی که دشمنی این‌ملت را نمی بینند و می گویند شعار مرگ بر فلان دولت و جنایتکار اشتباه است. خون جاری این شهید را ببینند. بیدار می شوید؟ 🔻پ.ن: هزینه را باید بقدری بالا ببریم تا شود برای کند کردن تیغ انتقام منطق تولید خواهند کرد که «در بازی اسرائیلی ها نیوفتید، آنها دنبال بستن راه تعامل با هستند» عزت و برایتان مهم نیست، بدانید اگر در ضعف باشید به شما آبنبات هم نمی دهند چه برسد به رفع . إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ/۲۲ سجده ⚜️ @Taammolat74
📮به مسئولین کشور هشدار میدهم، اگر عاجلا و با پذیرش هر هزینه‌ای، اقدامی قاطع در قبال انجام ندهند، آخرین بخش‌های حامی انقلاب هم، امید به کشور و بهبود شرایط ناشی از آن در آینده را از دست می‌دهند و تیر دشمن، در جدایی مردم از انقلاب و سپس سلاخی آن به چله خواهد نشست. 📮روزی که انقلابیون هم از انتقام و اقعی و سخت نا امید شوند، روز پایان اعتماد به نفس ملی، روز مرگ اقتدار و آغاز انقلاب است. پس حماقت سیاسیون ذلیل را در اقتدار انقلابیون سیاس راه ندهید که انقلاب ذبخ خواهد شد. 📮موشکی که برای نزدن باشد و دشمن هم آنرا بفهمد، نهایتا روی خواهد رفت و امتی را به بردگی خواهد برد... ✍️ حسین کمیل ⚜️ @Taammolat74
📮 را هم زدند. آقای باغیرت، ما تحقیر شده‌ایم! می‌فهمی ... ... هویت ما خدشه‌دار شده، پهلوان‌های ما خونشان بر زمین است...نسل‌های سوم و چهارم و... را بیشتر از های خویش می‌شناسد. چه‌ای که ادامه راهش نه به احیاء انسانیت و ایمان، بلکه به زنده شدن میلیشیای چریکان فدایی خلق و منافقین خلق می‌انجامد. جراحت هنوز عمیق و سرباز است، داغی دیگر را تاب نداریم... ما نسل غرور و سربلندی هستیم. نگذارید و نگذاریم نسلی به تحقیر عادت کند. ✍️ محمدعلی روزبهانی ⚜️ @Taammolat74
🔰ضرورت احیا فلسفه اسلامی آخرین یادداشت وبلاگ دوستان سلام مدتی این مثنوی تأخیر شد مهلتی بایست تا خون شیر شد 🔸با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم. عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد. و نیز، چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟ 🔹ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست. از دید این حقیر حیات یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن. و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود. 🔸حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟ 🔹چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟ هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات صده‌های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد. 💢مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل چدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد. و اساسا علاوه بر تأیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است. 🔹در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم. فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسقه اسلامی را روشن کرده باشیم... ⏰ یکشنبه دهم شهریور ۱۳۹۲ 🌐 http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com/ ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @rozaneebefarda