گفتههای شنیدنی کاردان.mp3
1.83M
🧠 #فلسفیدن
💠برخلاف آنچیزی که به نظر میآید زندگی خیلی کوتاه است...!
خبری نیست! ... کجا میرویم؟
🎙 داریوش کاردان
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |تاثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب
🎙حجتالاسلام محمدحسن وکیلی
مدرسه علمیه عباسقلیخان شاملو مشهد
⏰ 27 آذرماه 1393
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تأثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب.mp3
35.18M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |تاثیر #علوم_عقلی بر سبک زندگی #طلاب
🎙حجتالاسلام #محمدحسن_وکیلی
1. تأثیر مهارت تفکر در تصمیمگیری صحیح و آرامش زندگی فردی و اجتماعی
2. تأثیر علوم عقلی بر آزاداندیشی و تحمّل مخالفان
3. تأثیر حکمت متعالیه بر تعبّد کامل به شریعت
4. تأثیر حکمت بر استحکام عقائد و توان گفتگو با مکاتب مخالف
5. تأثیر حکمت در فهم عمیق دین
6. تأثیر فهم عمیق توحید و معاد و ولایت در اخلاق و سبک زندگی
⚜️ @Taammolat74
🔰 ضرورت گفتگو و نقد فرهنگی
✍️ علیاصغر مصلح
🔸افرادی که دعوت به گفتوگو میکنند، معتقدند گفتوگو ضرورت این عالم است. فرهنگ مدرن اگرچه غالب است، اما دچار بحران است و نیازمند به این گفتوگوست. یعنی فرهنگ اروپایی برای ادامهی قوام خودش نیاز به گفتوگو با سایر فرهنگها دارد.
🔹نکتهی دیگر این است که فرهنگ اروپایی الان به لحاظ سختافزار غالب است، مانند نظام قدرت، رسانهها، تکنیک، اقتصاد و... اما، در عرصهی نرم اینطور نیست و همهی فرهنگهای پیرامونی در همین قالبها هویت خودشان را حفظ میکنند و راههایی برای تأثیرگذاری بیشتر جستوجو میکنند. بنابراین این امکان فراهم است. حالا اینکه این کوششها به جایی میرسد یا نه، مسئلهای است که آینده باید جواب بدهد.
🔸#نقد_فرهنگی به یک معنا کوشش برای استفاده از تجارب گذشته برای استفاده از آنها در آینده است. فرهنگهایی در دویست سال اخیر دوام داشتهاند، که خودشان را دایم نقد کردهاند. نقد نشانهی قدرت تفکر در جامعه است.
💢فرهنگی که در آن نقادی رواج داشته باشد، به وضع موجود دلخوش نیست و کوشش میکند که در وضع موجود آسیبها و نقاط ضعف را ببیند و راههای بهتر را برای آینده باز کند. بنابراین نقد فرهنگی ضرورت است.
🔹نقد در زمان ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است چون فرهنگها مراودات وسیعی با هم دارند. ما در دنیایی زندگی میکنیم که به راحتی با شیوههای مختلف زندگی در دنیا آشنا میشویم و دیگران را با خودمان مقایسه میکنیم. این مقایسه کردن خود زمینهی نگاه نقادانه را فراهم میکند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰خطا جامعه ما کجاست؟ ✍️ علی صفایی حائری 🔘 بخش نخست 🔸من میدیدم از زمان #سیدجمال تا به امر
🔰خطا جامعه ما کجاست؟
✍️ علی صفایی حائری
🔘 بخش دوم
🔸بیرون آمدم و حالت سختی داشتم. خشم و عصیان، هراس و اشتیاق در من طوفانی به راه انداخته بود. من میدیدم آنها که مدعی هستند باید اسلام را از سرچشمهی اصلیاش گرفت، این اسلام را از راه اصلیاش، از راه خودش به مقصد نمیرسانند و هنگام بیان کردن این اسلام از طرحهایی غیر اسلامی مدد میگیرند و بر قدرتی خارجی تکیه میکنند و فقط به کمک #شعار میخواهند اسلام را قالب بزنند و پیاده کنند.
🔹در حالی که #اسلام جز با پای خودش به مقصد نخواهد رسید و نه تنها هدف بلکه راه هم باید راه خودش باشد. چه فرق میکند در قسمت #سازندگی و تهیه افراد و جمعآوری اینها و یا در قسمت تبدیل #شخصیتها به قدرت و بستن افراد به حزب و به #بینان_مرصوص. و چه فرق میکند در قسمت تربیتیاش یا اعتقاداتش یا در نظامهای اقتصادی و قضایی و جزایی و حقوقیاش.
💢در تمامی اینها و جز اینها نمیتوان جز از #طرح_اسلام و راهحلهای قرآن به سوی راه حل دیگری رفت و اگر رفتیم دیگر این #حکومت_اسلام و حقیقت اسلام نیست، چون همین که هدف حکومتی اسلام و معیارهای انتخاباتی آن و روش سازندگی و جمعآوری و وابستگی افراد آن و یا تهیه نیرو و قدرت آن از جای دیگر آمد، اسلام طعمهای خواهد شد و دستاویز محکمی و به همان جایی برمیگردد که از آن آغاز شده و بر آن دامانی میخوابد که در آن تربیت گردیده است.
📚 مقدمه کتاب اندیشه من
🔗 برای مطالعه بخش نخست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰امام خميني، «جامعيت اسلام» و «سکولاريسم حوزوي»
✍️احمدحسين شريفي
🔸#امام_خمينی(ره) در ابتداي کتاب ولايت فقيه مطالب مهمي دربارة #جامعيت_اسلام و فهم و عرضة ناقص اسلام توسط روحانيت و يا به تعبير ديگر رخنه و نفوذ فکر سکولاريستي در #حوزههای_علميه بيان ميکنند. ايشان ميفرمايد الان فهم نادرستي از حقيقت اسلام در ميان عامه مردم وجود دارد و شکل ناقصي از اسلام و آموزههاي اسلامي در حوزههاي علميه عرضه ميشود.
🔹بلکه، در اثر تبليغات سوء دشمنان دين و کمکارهاي عالمان راستين، متأسفانه شاهد آن هستيم که حتي برخي از طبقة تحصيلکرده، چه دانشگاهي و چه حوزوي، گمان ميکنند «اسلام دين جامعى نيست؛ دين زندگى نيست؛ براى جامعه نظامات و قوانين ندارد؛ طرز حكومت و قوانين حكومتى نياورده است. اسلام فقط احكام حيض و نفاس است. اخلاقياتى هم دارد؛ اما راجع به زندگى و اداره جامعه چيزى ندارد.»
🔸و کار به جايي رسيده است که «چنانچه كسى بخواهد اسلام را آن طور كه هست معرفى كند، مردم به اين زوديها باورشان نمىآيد؛ بلكه عمال استعمار در حوزهها هياهو و جنجال به پا مىكنند.»
🔹«براى اينكه كمى معلوم شود فرق ميان اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفى مىشود تا چه حد است، شما را توجه مىدهم به تفاوتى كه ميان «قرآن» و كتب حديث، با رساله هاى عمليه هست: قرآن و كتابهاى حديث، كه منابع احكام و دستورات اسلام است، با رساله هاى عمليه، كه توسط مجتهدين عصر و مراجع نوشته مىشود، از لحاظ جامعيت و اثرى كه در زندگانى اجتماعى مىتواند داشته باشد بكلى تفاوت دارد.
💢نسبت اجتماعيات قرآن با آيات عبادى آن، از نسبت صد به يك هم بيشتر است! از يك دوره كتاب حديث، كه حدود پنجاه كتاب [باب و بخش] است و همه احكام اسلام را در بردارد، سه- چهار كتاب مربوط به عبادات و وظايف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقدارى از احكام هم مربوط به اخلاقيات است؛ بقيه همه مربوط به اجتماعيات، اقتصاديات، حقوق، و سياست و تدبير جامعه است.»
#سکولاريسم_حوزوی
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @Ahmadhoseinsharifi
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی
درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو
جلسه ششم
⏰ 21 مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
F.m.6.mp3
14.79M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در #استعداد_فقه_امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام #محمدحسین_عبدی
جلسه ششم
🔹ساختار شناسی فقه امامیه استعدادی دیگر برای آن در حل مسائل معاصر است. توجه به ساختار فقه پس از عصر فقه ماثور در کتابهای المراسم دیلمی، الکافی حلبی، المهذب ابنبراج به طور واضح پیدا شده است و بعد از آن نیز توسط محقق حلی(ره) در شرایع و شهید اول(ره) طرح و به کار بسته شده است.
🔹منظور ما از ساختار فقه امامیه مجموعه ساختارهای کلان و خُردی است که در لابه لای تقسیمات در ابحاث فقهی به چشم می خورد. ساختارهای کلان فقهی در فقه امامیه با توجه به مسئله دنیا و آخرت، قرب الهی، نفع و ضرر و مقاصد شریعت تحقق یافته است اما لازم است برای نقشه نگاری فقه مطلوب در دنیای معاصر از نقشه برداری فقه سنتی استفاده کنیم.
🔹 (نقشه برداری منبعی) و (نقشه برداری مخزنی) در کنار (نقشه برداری منهجی و مقصدی)، استعداد فقه امامیه در بُعد ساختار است که شناخت آن برای (نقشه نگاری مجرایی) و (ساختارسازی اجرایی) ضرورت دارد.
🔹ترسیم نقشه دانش فقه مقدمه مدیریت دانش فقه است و برای کشف نقشه صحیح راهبردی و کاربردی کلان و خُرد در حل مسائل معاصر و تعیین دامنه آن باید فقه آرمان ها، فقه راهبردها و اهداف و رویکرد ها، فقه مفرداتی داده ها و اطلاعات، فقه روابط داده ها را معیار طراحی نقشه فقه در حل مسائل معاصر بدانیم.
🔗 جلسه پنجم را در اینجا بشنوید.
🔻 پ.ن: هر پنجشنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت.
⚜️ @Taammolat74
🔰 سیاستزدگی روشنفکران
✍️ محمد زارع
🔸روشنفکری دینی با سیاست و اهداف و اغراض سیاسی به پیش میرود و به سیاستمداران اعتراض میکند. او میتواند چنین کاری کند، اما نخست باید دید و توضیح داد که فقه این دین چرا این قدر نیرومند است که میتواند در مقابل مدرنیته و نهادها و ارزشهای آن بایستد؟ چرا عرفان این دین نمیتواند و تاکنون نتوانسته در معیت مدرنیته متخقق گردد و به مدرن شدن جامعه، بنا به رای روشنفکری دینی، یاری رساند؟ اگر بگویند در دنیای کنونی همه چیز سیاست است، بسیار خب، کار سروش هم در جای خود.
🔹اما آیا سروش تاکنون و در مدت این دو دهه از طریق مبارزه سیاسی و نفی و رد نهادهای فقه محور حاکمیت کنونی توانسته است دین معنوی و عرفانی را در کنار مدرنیته بنشاند و آنها را به وفاق و آشتی برساند؟ سروش در صدد است دین عرفانی و عرفان دینی را با مدرنیته و آموزهها و ارزشهای مدرن آشتی دهد اما علی الظاهر این مساله بسیار پیچیدهتر و غامضتر است، خاصه وقتی که از طریق سیاست در فکر راه حل آن باشیم.
💢سیاست زدگی خود یکی مهمترین عوامل فلک زدگی در تاریخ صد و پنجاه ساله ما است. پاشنه آشیل و چشم اسقندیار جریان منورالفکری و در پی آن جریان روشنفکری سیاست زدگی است. نقطه ضعف جریانهای روشنفکری کنونی، اعم از دینی و سکولار و لائیک، نیز سیاست زدگی است. تاریخ اخیر جامعه ما نشان داده است که روشنفکران با شمشیر چوبین سیاست نتوانستهاند مشکلات و گرفتاریها و موانع اساسی را به نحو درست و دقیق شناسایی کنند و بر آنها فائق آیند. روشنفکری جامعه ما بیشتر در سیاست قربانی شده است تا پیروز و اثرگذار.
⚜️ @Taammolat74
🔰 مکتب و مدرسه سلیمانی
✍️غلامرضا سلیمی
📍تاکنون واژههایی مانند مکتب امام و سلیمانی (در حوزه حکمرانی) مکتب قم، نجف و تهران (در عرصه فقهی) مکتب نیاوران (در حوزه سیاسی) و مکتب اتریش و شیکاگو (در حوزه اقتصاد) را شنیدهاید.
در همین امتداد رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) در خصوص شهید سلیمانی فرمودند: «سردار عزیز ما را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درسآموز با این چشم نگاه کنید. آن وقت اهمیت این قضیه روشن خواهد شد» «او نمونه برجستهای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی (ره) بود».
از دیگر سو (Governance School) هم «مدرسه حکمرانی» و هم «مکتب حکمرانی» ترجمه شده است. به عنایت به موارد مذکور با توجه به اینکه ویژه نامه حاضر در خصوص «#مکتب_سلیمانی» هست در این نوشتار درصدد پاسخ به این پرسش هستیم که منظور از «مکتب» و «مدرسه» چیست؟ و چه رابطهای بین مدرسه و مکتب برقرار میباشد؟
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
HM_Volume 1_Issue 1_Pages 8-10.pdf
177.2K
📘دانلود pdf |مکتب و #مدرسه_سلیمانی
✍️ غلامرضا سلیمی
فصلنامه #حکمرانی_متعالی نشریه تخصصیِ مدرسه حکمرانی شهید بهشتی
🔸شهیدمطهری(ره) مکتب را «یک تئوری کلی و یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم میداندکه هدف آن تکامل انسان و تأمین سعادت همگانی است.»
🔹مکتب؛ مجموعهای منسجم از مبانی فلسفی(چیستی)؛ فلسفههای مضاف (چرایی) و نظریات(چیستی+چرایی) است که الگوهای مختلف حل مسائل در حوزههای گوناگون از آن استخراج میشود.
و....
#مکتب_قاسم_سلیمانی
⚜️ @Taammolat74
🗨#نقد_و_نظر
بررسی تحلیلها و حواشی پیرامون مستند #غیر_رسمی
▪️همه چیز از یک زمان آزاد کوتاه در روزهای شلوغ زندگی رهبری شروع شده است. حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۹۵ به دفتر خود اعلام کردند در غروبهای پنجشنبه و بعد از نماز مغرب و عشا زمان فراغتی برایشان حاصل شده و مایل هستند این زمان را به دیدار با اهالی علم و فرهنگ اختصاص دهند.
▪️بر همین اساس، یکی از برنامههای مستمر حضرت آیتالله خامنهای، برگزاری جلسات گوناگون با طیفهای مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری شد. جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی برگزار شده و رهبر انقلاب پای صحبتها و درددلهای حاضران مینشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۱۳۹۵ در قالب جلسات «پنجشنبه ای» برگزار شده است.
▪️مؤسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای)، روایتی از این دیدارها را در مجموعه مستند "غیر رسمی" تولید کرده که قسمت دوم این مجموعه با موضوع «مروری بر دیدارهای پنجشنبهای» رهبرانقلاب و حاشیههای این جلسات آماده پنجشنبه پخش شد.
💢مستند "غیر رسمی" ، لحظاتی از صمیمانهترین دیدارهای رهبر انقلاب بود. قسمت دوم این مستند «غیر رسمی»؛ روایتی از دیدارهای غیررسمی فعالان فرهنگی، هنری و علمی با رهبر انقلاب است.
در ادامه انشالله به تحلیلها و نظرات مطرح شده در اینباره خواهیم پرداخت...
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
🔰من فکر نمیکنم در بهشت زندگی می کنیم!
✍️سیدعلی علوی
📍دومین قسمت مستند «غیررسمی» از دیدارهای پنج شنبه ای رهبر انقلاب با نخبگان حوزه های مختلف پخش شد. مستندی مختصر، مفید و در عین حال جذاب که بازتاب مثبت بسیاری را در بین فعالان رسانه ای، سیاسی و اجتماعی داشت که البته چند نکته قابل تامل درباره این مستند میتوان برشمرد:
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰من فکر نمیکنم در بهشت زندگی می کنیم! ✍️سیدعلی علوی 📍دومین قسمت مستند «غیررسمی» از دیدارهای پن
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 3
۱. تصویر ساخته شده از رهبر انقلاب
نخستین چیزی که درباره مستند می توان گفت، این است که این مستند تصویری متفاوت است از آن چه که حداقل در بخشی از جامعه توسط برخی رسانه ها و برخی مخالفان و موافقان از رهبر انقلاب بازنمایی و به تصویر کشیده شده است. رهبری که جمعی را دعوت میکند که نقد دارند جمعی که مجیز گو نباشند، آن وقت بنشینند با گاردی باز و صریح انتقاد کنند. این که چگونه رسانه های رسمی و غیر رسمی و موافقان و دوستداران چنین بازنمایی را از رهبر انقلاب نداشتند و این که چرا رهبری با چنین نگاه پدرانه ای بعضا تبدیل می شوند به شخصیتی رسمی و سیاسی، جای آسیب شناسی دارد .
۲.انتقاد پذیری و پاسخ گویی رهبر انقلاب
نکته دیگر، پذیرش رهبر انقلاب در برابر انتقادهای صریح و توجیه نکردن وضع موجود و در عین حال پاسخ گو بودن در برابر انتقادات بود. درحالی که در این گونه موارد می شود بار را بر دوش دیگران انداخت، میشود جواب نداد، میشود سکوت کرد اما از جای جای مستند بر می آمد که رهبری نه تنها انتقادها را می پذیرند بلکه خود را در مقام پاسخ گو قرار می دهند.
۳.لکنتی که نبود
نکته قابل تامل دیگر در کنار انتقادهای صریح، بدون لکنت بودن منتقدان و مدعیان بود. امام علی(ع) در نامه خود به مالک به او تصریح می کنند طوری رفتار کن که مردم بدون لکنت و ترس با تو حرف بزنند موضوعی که در مستند غیررسمی بسیار شیرین به چشم می آمد. این که در حکومتی نخبگان بتوانند به راحتی بگویند که «همه مردم را دوست داشته باشید» بگویند «چیزی که شما از جامعه تصور دارید دقیق نیست»، موضوع کم اهمیتی نیست چه این که رهبری به شوخی فضا را برای صراحت بیشتر گویی آماده تر می کردند.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 3
۴.آزاد اندیشی و ضرورت تضارب آرا
آن چه از مشی رهبر انقلاب در برگزاری جلسات این چنینی با نخبگان و شنیدن نظر خبرگان و صحبت های رهبری برمی آمد، اعتقاد ایشان به حاکمیت آزاد اندیشی و تضارب آراست. موضوعی که گرچه رهبر انقلاب آن را در نامه ای به جمعی از دانشآموختگان حوزه علمیه در تاریخ ۸۱.۱۱.۱۶ و به صورت موکد در بیانات معظم له در دیدار با جمعی از نخبگان علمی کشور در تاریخ ۸۸.۸.۶ در خصوص ضرورت راهاندازی کرسیهای مناظره، نقد، نظریهپردازی و آزاداندیشی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تصریح کرده اند اما گویی عملا به فراموشی سپرده شده است. مسئله ای که مستند غیررسمی نشان داد آن مطالبه همچنان مطالبه ای زنده است، به گونه ای که خود آن را انجام میدهند. رفتاری که می تواند بستر احیای کرسی های آزاد اندیشی شود.
۵.جامعه که نباید تک صدا باشد
یکی دیگر از نکات این مستند که نشان از اعتقاد ایشان به حاکم نبودن تک صدایی در جامعه است، مشخص شدن تفاوت نظر ایشان با مواردی است که در فضای رسمی آن زمان وجود داشته است. مثال بارز فیلم مارمولک است که بحث آن در بخشی از مستند پیش کشیده می شود و ایشان به صراحت اعلام می کنند که نظرشان متفاوت از نظرات مخالف این فیلم جنجالی است.
به عبارتی ایشان نیامده اند اعلام کنند نظر من را اعمال کنید بلکه به نظرات، مجال طرح دادند و البته که برخی از این فرایندها ممکن است به نتیجه نسبتا خوب هم نرسیده باشد - همچون ماجرای همین فیلم که برخی معتقدند اگر فضای تند آن زمان به کنار می رفت، چه بسا اثرش در ارتباط روحانیت و حوزه با مردم نمودار می شد - اما به جد معتقدیم که عوارض این که این تک صدایی بخواهد حاکم شود، بیشتر از منفعت آن است و این مستند به صراحت نشان می دهد که اگر این تصور غلط را برخی حتی با نیت های خوب سعی در حاکم کردن آن دارند یا می خواهند حاکم کنند با واقعیت منش ایشان همخوان نیست.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 3 از 3
۶.برداشت رهبر انقلاب از جمهوری اسلامی
نکته دیگری که از مستند برمی آمد زاویه دید رهبر انقلاب به وضعیت جمهوری اسلامی است. برخلاف آن چه به نظر می رسید رهبری وضعیت را در نه تنها ایده آل نمی بینند بلکه ایرادهای زیادی را نیز وارد می دانند. به صراحت می گویند که من فکر نمیکنم ما در جمهوری اسلامی در آن بهشتی که متصور بودیم، هستیم... اشکالاتی وجود دارد و تردیدی نیست، اما آن چه برایشان موضوعیت دارد حرکت کلی انقلاب اسلامی است. این که این اشکالات «به کلیت نظام صدمهای نمیزند.» و تاکید بر این که «این نظام، نظام معترض به ساخت قدرت در دنیاست. به بیعدالتی، ظلم، فقر و گرسنگی معترض است.» رهبر انقلاب به همان اندازه که آرمان گرا هستند، واقع بین هم هستند نه چنان آرمان گرایند که به واقعیت و کاستی توجه نکنند و نه چنان واقع بین که آرمان ها را فراموش کنند. قابل تامل بود که رهبری تاکید داشتند در عین دیدن ضعف ها دیدن قوت ها هم موضوعیت دارد.
۷.مستندی برای مسئولان که عمل کنند
مستند غیررسمی اما بیشتر از آن که برای مردم باشد به نظر می آید برای مسئولان است؛ مسئولانی که گوش شنوا داشته باشند، اهل نشستن با نخبگان باشند، اهل انتقاد پذیری باشند، اهل پاسخ گویی باشند، اهل پذیرش نقاط ضعف باشند، اهل این باشند که فضایی را ایجاد کنند تا مردم بدون ترس و لکنت بتوانند حرف شان را بزنند، مردم را تکه تکه نکنند و مخالف من و موافق من نداشته باشند.
۸.مستندی برای مردم که بدانند
و البته مستند دیروز مستندی برای مردم بود که بدانند اگر رأس حکومت چنین است از همه مسئولان ذیل رهبر انقلاب چنین مشی و مرامی را مطالبه کنند و نه تنها مطالبه کنند که حق خود بدانند اگر میشود با رهبر انقلاب بی لکنت حرف زد و انتقاد کرد چرا با دیگر مسئولان نشود؟
۹.امید به آینده
امید به آینده از دیگر نکات مهم جلسه بود. این که رویش های انقلاب بیش از ریزش های آن است این که ما میتوانیم مشکلات را با همه اشکالات و انحراف ها و کاستی ها و خطاها پشت سر بگذاریم و این که همه باید برای سربلندی ایران در هرجایی که هستند، تلاش کنند. به نظر می رسد رهبری از آن چه نگرانند، غلبه ناامیدی به خاطر دیدن و مواجهه با مشکلات بود.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیتالله خامنهای
🎙رسول لطفی
جلسه پنجم
بحث و گفتگو کانال گام دوم
⏰ 5 دی 1399
⚜️ @gamedovomenghelab
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای.mp3
4.68M
🔸 خلاصه ای از جلسه گذشته
🔹 طرح بحث جدید: رابطه دینداری با عقلانیت
⚜️ @Taammolat74
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
13.66M
🔸 رابطه عقلانیت اصیل با دینداری از منظر آیت الله خامنهای
🔹 پیام رهبر معظم انقلاب به کنگرهی جهانی هزارهی شیخ مفید (آفرینش شیوهی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام)
🔹کاربرد عقل در فهم دین
انسانها به برکت خِرَد است که میتوانند پیام پیامبران را درک کنند؛ از مشکلات و دشوارىهاى راه نورانى پیغمبران نهراسند و آنها را بتوانند پشت سر بگذارند. به برکت عقل و اندیشه و خِرَد است که بشریت میتواند از مفاهیم قرآن بدرستى استفاده کند.
⚜️ @Taammolat74
87.2K
🔸آیا جامعه ما عقلانی است یا خیر؟
🔹چه مولفه هایی و راهکارهایی برای عقلانی سازی جامعه وجود دارد؟؟
💢لطفا در بحث مشازکت کنید...
⚜️ @Taammolat74
🔰 این وضعِ فوقِ دموکراتیک!
✍️ داود مهدویزادگان
🔸گرچه گفتمان انقلاب اسلامی از ناحیه بسیاری از مراکز پژوهشی با بیمهری روبهرو بوده، لکن این امر موجب نشده است که فرآیند عادیسازی را سپری کند و به راه خود ادامه ندهد، بلکه انقلاب اسلامی علیرغم اینگونه بیمهریها همچنان بهعنوان گفتمان برتر مردمی نهادینه شده است و با صلابت کار خود را پیش میبرد. خود این هم از معماهای ماندگاری گفتمان انقلاب اسلامی یا اسلام سیاسی است که چگونه با وجود عدم همراهی جدی مراکز پژوهشی دولتی که وظیفه تثبیت و استمرار گفتمان رسمی را برعهده دارند، همچنان پابرجاست و به کنشگریهای خود ادامه میدهد.
🔹شاید یکی از دلایل این امر، همین مقاومت درونسازمانی باشد. عدم پذیرش گفتمان رسمی انقلاب اسلامی در اینگونه مراکز پژوهشی مانع دولتی شدن گفتمان انقلاب اسلامی شده است. در جامعهشناسی سیاسی این امر اثبات شده که جدیترین عامل عادیسازی انقلابها، سپری شدن فرآیند دولتی شدن اندیشه انقلابی است.
🔸اما درحالحاضر اندیشه انقلاب اسلامی توسط موسسات پژوهشی خودجوش غیردولتی پشتیبانی معنوی میشود. حمایت مالی دولت از اینگونه موسسات انقلابی غیردولتی در قالب ردیفهای بودجه عمومی است که موارد مصرف آن، اختصاص به اینگونه موسسات انقلابی ندارد. شاید به همین خاطر است که حاکمیت در تثبیت گفتمان رسمی انقلاب اسلامی بر مراکز آموزشی و پژوهشی اهتمام جدی بهعمل نمیآورد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 شناسایی عوامل شکوفایی فضایل اخلاقی حکمران مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی
✍️ محمود گنجبخش
📍یکی از اساسیترین اصول حکمرانی صالح؛ تربیت اشخاصی در تراز حکومت اسلامی است. فراهم نمودن زمینه رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی، بستر مناسب ظهور حکمران شایسته را آماده مینماید. بهاین منظور و با بهرهگیری از گفتمان ولایت فقیه، مکتب اخلاقی شهید سلیمانی الگوی مناسبی بهنظر میرسد. این پژوهش از نوع توسعهای و کاربردی است و هدف آن دستیابی به عوامل مؤثر بر رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی حکمران اسلامی با تأسی به این مکتب میباشد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی–تحلیلی و تجزیه تحلیل اطلاعات با روش تحلیل محتوای کیفی با جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای میباشد. این نوشتار پس از تبیین فضایل اخلاقی حکمران بر اساس نظریهپردازی امام راحل(ره) و رهبر انقلاب؛ به تطبیق آن با رویه شهید سلیمانی پرداخته و در تشریح عوامل مؤثر بر رشد و شکوفایی آن به عوامل خانوادگی و محیطی و همچنین تأثیر اراده اشاره نموده و در خصوص ویژگیهای اخلاقی این شهید و چگونگی ترویج مکتب ایشان بحث مینماید.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
HM_Volume 1_Issue 1_Pages 11-32.pdf
1.15M
📘دانلود pdf |شناسایی عوامل شکوفایی #فضایل_اخلاقی حکمران مبتنی بر #مکتب_شهید_سلیمانی
✍️ محمود گنجبخش
فصلنامه #حکمرانی_متعالی نشریه تخصصیِ مدرسه حکمرانی شهید بهشتی
🔸تبیین مکتب اخلاقی شهید سلیمانی : فقط پیامبر(ص) و امام(ع) و یا رهبر جامعه برای مردم الگو نیستند، بلکه در ردههای پایینتر هم کسانی در میان مردم الگو میباشند. وظیفه ما در برابر حاج قاسم سلیمانی، تئوریزه نمودن شخصیت، منش و عملکرد ایشان بهعنوان یک مکتب است.
🔹ترکیب عوامل مؤثر بر رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی حکمران صالح
🔸ویژگیهای مؤثر بر نفوذ شخصیت و ظهور مکتب شهید سلیمانی
🔹 ویژگیهای اخلاقی ممتاز مکتب شهید سلیمانی (اخلاص، دشمن شناسی، مطالبهگری اخلاقی، اخلاقمداری در مدیریت بحران، اخلاقمداری در جهاد، ولایتمداری و عقلانیت «شجاعت تؤام با تدبیر» )
#مکتب_قاسم_سلیمانی
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🗨#نقد_و_نظر بررسی تحلیلها و حواشی پیرامون مستند #غیر_رسمی ▪️همه چیز از یک زمان آزاد کوتاه در روز
🔰 نیمه پنهان ماه
✍️ روزنامه وطنامروز
📍 ویروس منحوس ماههاست ماه را پشت ابر برده و از انظار عمومی دور کرده اما نیمه پنهان ماه را میتوان پنجشنبهها در یک اتاق کوچک خودمانی در بیت رهبری رؤیت کرد. ستاد استهلال تلسکوپ نمیخواهد؛ ماه را باید به چشم غیرمسلح و بدون تشریفات دید. جعبه جادو اگر چشم بصیرت داشته باشد و دوربین را سمت غیررسمیهای حضرت ماه بچرخاند و از دیالوگ مردم عادی با او پردهبرداری کند، باید به شکرانهاش نماز عید خواند!
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نیمه پنهان ماه ✍️ روزنامه وطنامروز 📍 ویروس منحوس ماههاست ماه را پشت ابر برده و از انظار عموم
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
🔸 #غیر_رسمی یعنی امام جامعه که روی سجاده سپید سادهاش، پشت به قبله رو به خلق مینشیند و نافله بعد از فریضهاش، چاقسلامتی با میهمانان و خوشامدگویی به اهل مجلس میشود. غیررسمی یعنی آن آقای سینی به دستی که وسط صحبتهای آقا، بیتوجه به کائنات، چای بین میهمانان تقسیم میکند. یعنی همان حبه قندی که بین انگشت شست و اشاره، مدتی جا خوش میکند و با حرکت دست میرود و میآید تا حرفهای مهم و جدی آقا تمام شود و قند در دل قند آب شود.
🔹 غیررسمی یعنی همان مستندساز سبیل نعلاسبی که رودرروی رهبر محاسن سفید به علمای اعلام تیکه میاندازد و همه جمع به اتفاق فخر علمای زمانشناس، میخندند. غیررسمی یعنی رهبر روشنفکری که برخلاف نظر آقایان کفنپوش و سجاده بهدوش، فیلم مارمولک تبریزی را شایسته استقبال میداند، نه اعتراض و اینگونه مجوز شوخی با همه اصناف را به کارگردانان سینما و تلویزیون میدهد، تا اهل کسوت جنبه خود را بالا ببرند. غیررسمی یعنی صدای ماچهای رگباری رهبری بر گونه پیشکسوت هنرمند که چکچک فلش دوربینها را همزمان با ضربان قلب بینندگان، به شماره میاندازد.
🔸 غیررسمی یعنی آن آقایی که ساکن وادی محبت ناب است، با شعبده بوسهای، یکتیر و سهنشان میزند؛ هم آرزوی بچگی جوان المپیادی منتقد و جسور را برآورده میکند، هم معمای پیچیده نارضایتی او را حل میکند و هم موتور انگیزه و امیدش را روشن میکند. غیررسمی یعنی یاد ایام کردن حضرت آقا با آن پیرمرد مأخوذ به حیا و زنده کردن خاطره مشترک سالهای دور وقتی که موقع مصافحه و بغل کردن، نزدیک بود با هم بیفتند! غیررسمی یعنی نگین انگشتری امت اسلامی که خودش انگشترهای پیشکش را بر انگشت پیشکسوت صداپیشه، عوض به در میکند تا بگیرد و یکی از آنها فیت انگشت او شود. غیررسمی یعنی دست محبت حضرت آقا که روی شانه هنرمند رادیو مینشیند و عکس دستهجمعی خانمها و آقایان با آقای دوستداشتنی، پنجشنبههای بیت را کارتپستالی میکند.
⚜️ @Taammolat74