🔰وجوه تمایز علمی علامه مصباح یزدی با دیگران چه بود؟!
✍️ کانال حجره
1️⃣ امتداد علمی ریشهدار در بین طلاب و دانشجویان انقلابی
🔸علامه مصباح یزدی(ره) علاوه بر فقیه، مفسر، فیلسوف و نظریهپرداز سیاسی بودن، اشتغال جدی به تربیت شاگردان علمی، کار تشکیلاتی و آیندهنگرانه داشتند. ایشان هرگز به برپایی مجلس درس اکتفا نکردند و از #مدرسه_حقانی تا مؤسسه #در_راه_حق و #مؤسسه_امام_خمینی(ره) به دنبال تعمیق مبانی معرفتی شاگردانشان بودند.
کم پیش میآید عالمی در تراز ایشان با دانشجویان اینگونه وقت بگذراند و حتی طرحهایی سراسری برای تحکیم مبانی معرفتی طلاب و دانشجویان تدارک ببیند. (طرحهای ولایت)
2️⃣ برخورد زیربنایی و معرفتی با مسائل علمی و اجتماعی و سیاسی
ایشان مطلقاً تحت تأثیر هیاهوهای "برساخته" نبودند و سعی میکردند مخاطبانشان را به برخورد معرفتی با مسائل تشویق کنند و حاصل این رویکرد نزدیک شدن سطح نخبگانی حوزه و دانشگاه به ایشان بود و نظراتشان همیشه معرکه آرای مخالفان و موافقان بوده است. همین روش علمی منجر به رد دموکراسی و اعلام عدم سازگاری #دموکراسی و #حکومت_اسلامی میشود و محبوبیت جهانی دموکراسی نمیتواند منجر به خودسانسوری ایشان شود.
3️⃣ نقد صریح مبانی تمدنی غرب و لیبرال دموکراسی
این عالم برجسته هیچگاه در برابر نظریات جاده صاف کن #لیبرالیسم_غربی مانند تساهل و تسامح دینی، نفی علم دینی، قبض و بسط شریعت و یا تاریخمندی دین و... کوتاه نیامدند و از آنجایی که ورود علمی و صریح ایشان به این نوع مباحث منجر به جریانسازی علمی در میان طلاب و دانشجویان میشد، گاهی حملههای ناجوانمردانه رسانهای علیه ایشان به راه میافتاد و حتی این روزها نیز به مناسبت ارتحال این عالم ربانی، جریان تحریف دست به کار شده و همصدا با هجمه سنگین رسانههای بیگانه و معاند، سعی میکنند ایشان را عالمی صرفاً سیاسی، حکومتی و بانفوذ معرفی کنند.
حقیقت این است که چه بسا در طول تاریخ روحانیت با دشواری بتوان نمونه دیگری همچون این عالم ربانی یافت که علیرغم وزن بالای فقهی، صدها ساعت تدریس، مناظره و میزگرد در موضوعات معرفتشناسی، علمدینی، قلمرو دین و...، نسبت به شبهات روز نیز واکنشی علمی و جریانساز داشته باشد.
4️⃣ بیان آسان در عین عمق معنایی
از دیگر وجوه خاص علامه مصباح یزدی بیان آسان مبانی نظری پیچیده برای مخاطبانشان بود که منجر به همهگیری آن در بین طلاب، دانشجویان و مردم عادی میشد و حتی ایشان برای رد نظریه تساهل دینی هفتههای متمادی در سخنرانیهای پیش از خطبههای جمعه تهران به رد همهفهم مبانی غربگراهای ایرانی میپردازند و به دلیل دارا بودن تیم پشتیبانی و تشکیلاتی، مطالب ایشان، به سرعت تبدیل به کتاب و نرم افزار شده و تا عمق حجرههای طلبگی و اتاقهای دانشجویی نفوذ میکرد.
رحمت و رضوان الهی بر او که عالمانه سخن گفت و زاهدانه زندگی کرد و آموزگار راستین ولایتپذیری بود...
#عمار_انقلاب
#مصباح_یزدی
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @hojreh14
هدایت شده از تاملات
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |از علامه مصباح چه چیزهایی در فلسفه اخلاق بیاموزیم؟
🎙حجتالاسلام مجتبی مصباح
هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق
خانه اخلاق پژوهان جوان
⏰ 26 بهمن ماه 1393
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
هدایت شده از تاملات
کارگاه_فلسفه_اخلاق7_مجتبی_مصباح_کم_حجم.mp3
23.34M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |از #علامه_مصباح چه چیزهایی در #فلسفه_اخلاق بیاموزیم؟
🎙حجتالاسلام #مجتبی_مصباح
هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق
🔹به نظر ميرسد فلسفة اخلاق، عنوان ديگري براي «فرااخلاق» است و شامل مباحث اخلاق توصيفي و هنجاري نميشود؛ زيرا فلسفة اخلاق درواقع به بحث و بررسي درباره مبادي تصوري و تصديقي علم اخلاق و گزارههاي اخلاقي ميپردازد؛ يعني هم به تعريف و تبيين تصورات و مفاهيم و گزارههاي اخلاقي ميپردازد و هم مسائلي را مورد توجه قرار ميدهد كه پرداختن به تصديقات و احكام اخلاقي متوقف بر آنهاست.
🔹بهعبارتديگر، چون موضوع فلسفه اخلاق، علم اخلاق و مسائل مورد بحث در اخلاق هنجاري است، بنابراين نميتوان بررسي مسائل اخلاق هنجاري را نيز از جمله مسائل فلسفة اخلاق بهحساب آورد.
💢بههرحال منظور از فلسفة اخلاق، علمي است كه به تبيين اصول و مباني و مبادي علم اخلاق ميپردازد و بعضا مطالبي از قبيل تاريخچه، بنيانگذار، هدف، روش تحقيق و سير تحول آن را نيز متذكر ميشود
⚜️ @Taammolat74
37.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #روایت_انتقام | برنامه اول | محسن مهدیان (سردبیر خبرگزاری فارس)
⭕️ گفتگویی صریح با فعالان سیاسی، فرهنگی و رسانهای درباره شهادت سردار سلیمانی
روایت صریح اهالی فرهنگ و سیاست از انتقام و خون خواهی حاج قاسم سلیمانی
📌این روایت ادامه دارد...
🔗 برای دیدن کلیپ برنامه ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @raazsoleimany
📸 صفحه نخست از اولین شماره #نشریه_انتقام
🔸آیتالله محمدتقی مصباح یزدی که پیش از انتشار نشریه انتقام، از نویسندگان نشریه #بعثت بود، از آذر 1343 تصمیم گرفت به صورت #مستقل نشریهای تحت عنوان #انتقام را با لحنی به مراتب انقلابیتر از نشریه بعثت منتشر کند. در این نشریه، تمامی امور از تهيه مقالات تا چاپ و تكثير و پخش آنها برعهده ایشان بود.
🔻در عکس ضمیمه؛ صفحه اول نشریه انتقام را مشاهده میکنید. مرحوم آیتالله مصباح در این شماره اهداف خود را از انتشار این نشریه تشریح مینمایند:
💠«هدف ما روشن کردن افکار تخدیر شده، بیدار شدن عواطف مذهبی خفته، زنده کردن احساسات سرکوب شده، بیان احکام سیاسی و دفاعی اسلام، رفع شبهات و وساوس شیطانی تنپروران و راحتطلبان، تحکیم پیوندهای مبارزین، تقویت همبستگی تودههای مجاهد و رزمنده، ایجاد وحدت کامل میان نیروهای ملی و مذهبی و بسیج همگان با سلاح ایدئولوژیک ایمان در یک جهاد پیگیر و خستگیناپذیر علیه استعمار و استبداد به سوی یک هدف مقدس یعنی استقلال و حاکمیت ملت شریف ایران در سایه تعالیم حیاتبخش اسلام است.»
نشریه انتقام کاری از آیتالله مصباح یزدی در دوران اخنتاق سیاسی
#عمار
#عمار_انقلاب
#آیتالله_مصباح_یزدی
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @Bonyadtarikh
تاملات
🔰بزرگترین آلزایمری تاریخ علم! ملکیان چرا منکر شاگردی آیت الله مصباح شد؟! 🔸هنوز حجرههای حوزوی شب بی
🔰پاسخی به ادعاهای کذب مصطفی ملکیان علیه آیت الله مصباح
🔸مصطفی ملکیان روشنفکری که در متن فتنه علیه انقلاب اسلامی در سال 88 حضور فعالانه داشت.ملکیان در مصاحبه با نشریه «برای فردا» سخنان کذبی را به آیت الله مصباح منتسب نموده که سال ها توسط دیگر دوستان وی که مدعی آزادی بیان هستند،تکرار شده است و جالبی این ماجرا،پاسخ های مستند و مکرر به این سخنان است.
🔹ملکیان در بخشی از سخنان خود بعد از مقدمه چینی ها و دروغ های چندباره،به مسئله حقوقی سخنان خود اشاره می کند.ملکیان می گوید:« من به چیزهای بیشتری اشاره نمی کنم و از این موج افشاگر که در مملکتمان به وجود آمده اصلا استقبال نمی کنم و نظرم این است یکی از صفات خوب خداوند که ما باید داشته باشیم ستارالعیوب بودن است. من بسیار از روحیه افشاگری که یک روحیه مارکسیستی است منزجرم.»
🔸ملکیان با علم به اینکه دروغ های ذکرشده اش_ که مستندات مبرهن مختلفی در ابطال آن وجود داشته و برخی منتشر شده_مشخص می شود با فرار رو به جلو می گوید:« یکی دیگر از دلایلم برای بازگو نکردن همه چیز این است که اگر چیزی نقل کنم به شدت تکذیب خواهد شد و در اوضاع و احوال کنونی هیچ کسی در هیچ جا به نفع من شهادت نخواهد داد بنابراین من خودم را در مهلکه ای حقوقی نمی اندازم ولی این چیزهارا نمی توانستم بگذرم چون همه کسانی که آقای مصباح را می شناسند چه موافقان و چه مخالفان این نکات را تایید می کنند.»
🔹آیا ایشان و همفکران وی که منطقِ قوی نداشته و متوسل به افترا و کذب شده،به خود زحمت مطالعه مستندات داده اند؟ ایشان دل در گروِ حلقه کیانی دارد که پیش از آن با مقاومت فکری و معرفتی استاد مصباح و شاگردان ایشان مواجه شد و از متنِ آن مقاومت هایِ معرفتی،ده ها کتاب علمی تولید شد.بله از افتخارات آیت الله مصباح مقابله فکری با سکولاریسم،لیبرالیسم،معنویت منهایِ دین،پلورالیسم و دینِ حداقلی بود.آری مصباح،چراغی بود که عریان بودنِ فکری مدعیانِ اندیشه وابسته را نشان داد.
💢به همین نکات بسنده کرده و یادآورمی شود که جناب ملکیان و امثال وی، وقتی در بدیهی ترین مسائلی که اسناد آن در مقاطع مختلف منتشر شده «دورغ و افترا» روا داشته،چطور در مسائل دیگر آن را جایز نپندارند؟ آیا «دروغ و تهمت» اخلاقی شده است؟ آیا فراموش نموده که هیچ یک از مدعیان گفتگو و علم که سخن از گفتگوی تمدن ها!! می زدند اما سلاحی جز فحاشی و افترا به ایشان در دست نداشتند؟یادتان نیست که از مناظره با ایشان چه کسانی فرار می کردند؟ آموختن تهمت و افترا از کدامین مکتب؟آیا به این نتیجه نرسیده اید که دیگر دورانِ تخریب های شدید زنجیره ای بسر آمده و منطقِ قوی در مقابل هر سخن ناحقی، قوت بیشتری دارد؟
🔗 برای خواندن کلی این انتقادات، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔉 میزگرد علمی
#اختصاصی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع معرفت شناسی
🎙اساتید:
آیتالله مصباح یزدی | غلامرضا فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه سوم
🔻 پ.ن:
آنچه از منظر مخاطبان فرهیخته میگذرد، بخشی از سلسله نشستهای پژوهشی -آموزشی است که در مؤسسه امام خمینی قم به منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفتشناسی در دهه 70 برای طلاب حوزه علمیه قم تشکیل یافته است. این جلسات به صورت روزانه در کانال تأملات بارگزاری میشود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
01-3 میزگرد معرفت شناسی (2).mp3
10.28M
🔉 میزگرد علمی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع #معرفت_شناسی
🎙اساتید:
آیتالله #مصباح_یزدی | #غلامرضا_فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه سوم
🔹برخی از مطالب که در این گفت وگوها به آنها اشاره می شود عبارتند از: اهمیت، تاریخچه و خاستگاه معرفت شناسی،تمایز معرفت شناسی از روان شناسی ادراک و وجودشناسی علم، معنای عام و خاص معرفت شناسی، اهمیت و موضوع معرفت شناسی در حکمت اسلامی، همراه بودن مباحث معرفت شناسی با اغراض سیاسی، لزوم توجه به گرایش های فکری نویسندگان تاریخ معرفت شناسی، موارد استعمال واژه اپیستمی و تفاوت آن با واژه Knowledge ، اطلاقات دوازده گانه علم در منابع دینی و حکمت اسلامی، بیان فهرستی از مباحث اساسی و محوری در معرفت شناسی غرب(تبیین ماهیت علم، ویژگیهای عالم، تعیین ماهیت معلوم، امکان علم، گستره علم و تقسیمات علم).
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰خار چشم جریان تحریف و الهیات آمریکایی
✍️ علیرضا محمدلو
🔸 مشهور است که رائول مارک گرشت مأمور سابق CIA درباره آیت الله مصباح یزدی گفته بود: "بگذارید راحتتان کنم، تنها مانع ما برای ایجاد دموکراسیِ (آمریکایی سازی)ایران، آیت الله مصباح یزدی ست، فقط آیت الله مصباح یزدی! او تنها کسی است که دموکراسی(آمریکایی) را به چالش کشیده است".
🔹آری ؛ آیت الله مصباح یزدی مخالف دموکراسی دروغین و دیکتاتوری اندیشه به نام دموکراسی بود ولی آنچه که حائز اهمیت است، مبارزه ای است که ایشان در قبال دمکراسی دروغین و #جریان_تحریف انقلاب اسلامی داشتند و در دهه شصت و هفتاد، با حجتی کرمانی ها و سروش ها و احسان طبری ها دست به مناظره ایدئولوژیک زدند و در ادامه با تکنوکرات های سازندگی و اعتدالی دست به یقه شده و مبانی فکری شان را به چالش جدی کشیده و دست خط تحریف را رو کردند.
🔸 آیت الله مصباح یزدی خار در چشم #الهیات_آمریکایی بود و تمام جنتلمن ها و تئوریسین های خط تحریف از نهضت آزادی و لیبرال های دانشگاهی تا متحجرین و سکولارهای حوزوی را به درستی رصد کرده و به چالش طلبیدند و از هیچ مناظره و تقابلی در میدان اندیشه باکی نداشتند.
🔹 روحشان شاد که حقیقتاً با تربیت شاگردان مجاهدی چون شهید ردانی و شهید میثمی و حقانی، #معلم_انقلاب بودند و با ایستادگی در مقابل تفکرات الحادی و التقاطی خلاء عزیزانی چون علامه طباطبایی و شهیدمطهری را در زمان ما پر میکردند.
⚜️ @zamanehh
⚜️ @Taammolat74
🔰علامه مصباح؛ «انقلابی»، امّا «محذوف» و «غیررسمی»!!
✍️ مهدی جمشیدی
📍«مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلامی»، باید سرافکنده و شرمسار باشند که علامه مصباح را از «عرصۀ رسمی» حذف کردند و «چهرهای حداقلی و رقیق» از او ساختند که هیچ نسبتی با «عقبۀ تئوریکِ نظام» نداشت! مصباحی که نسلِ جوان شناخت - یا بهعبارتِ درستتر، به آنها شناسانده شد! – یک «عالمِ اخلاقی» بود، یا حداکثر یک «فیلسوفِ مسلمان»! همین و نه بیشتر! آنان وظیفه داشتند که در تمامِ مسائل راهبردی و کلان، «عقبۀ تئوریکِ نظام» را به صحنۀ بازی آورند تا ذهنِ جوانان با تحلیلها و منطقِ فکریِ او، آشنا شود و انس بگیرد، ولی چنین نکردند!
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علامه مصباح؛ «انقلابی»، امّا «محذوف» و «غیررسمی»!! ✍️ مهدی جمشیدی 📍«مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلام
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
[1]. آیتالله خامنهای بهصراحت، آیتالله مصباح را «عقبۀ تئوریکِ نظام» خوانده بود. نمیخواهم اینک و در اینجا دربارۀ دلالتهای مفهومی و معنایی این لفظ بنویسم و فضایلِ مصباح را بازگویم، بلکه میخواهم مخاطبِ خویش را در برابرِ «پرسشی سرسخت و تلخ» قرار دهم که شاید او را نسبت به من، بدبین سازد و ... . اکنون آنچهکه در نظرِ من مهمّ است، هیچ محاسبه و معادلهای نیست جز «گفتنِ حقیقت» و «شخمزدنِ گذشته» و «بیرونکشیدنِ ریشههای گندیده و مسموم»! هیچ اتّفاقی بدتر از آنچهکه برای علامه مصباح رخ داد، در میان نیست ... . پس باید مصلحت و سکوت را کنار نهاد و ناگفتهها را نگاشت.
[2]. «عقبۀ تئوریکِ نظام»! تعبیریست فاخر و وزین و گوشنواز، که البتّه تبعات و لوازمی دارد، و از آن جمله، این است که چنین شخصیّتی باید در «رسانۀ ملّی و رسمی»، جای پای محکمی داشته باشد و محلِ رجوع باشد. امّا آیا اینگونه بوده است؟! بهطورِ قاطع باید گفت خیر!!
[3]. در سه دهۀ گذشته، «صداوسیمای جمهوری اسلامی»، هیچگونه مصاحبهای با آیتالله مصباح نداشته و هیچگاه از سخنرانیهای انقلابی و سیاسیِ ایشان، استفاده نکرده است!! هیچگاه! برنامۀ صداوسیما دربارۀ آیتالله مصباح در طولِ سه دهۀ گذشته، فهرستِ مفصّلی نیست: یکی سخنرانیهای اخلاقیِ ایشان که بهصورتِ «سانسورشده» و «تقطیعشده»، تنها از شبکۀ تلویزیونیِ قرآن پخش میشد؛ و دیگری، سخنرانیهای اخلاقیِ ایشان که در «انتهای شب»، از شبکۀ رادیوییِ معارف پخش میشد!! همین و لاغیر! هیچ برنامۀ منظم و مستمری در میان نبود و هیچگاه مواضعِ سیاسی و انقلابیِ وی، پوششِ رسانهای داده نشد!
[4]. معاملهای که «صداوسیمای جمهوریاسلامی» با علامه مصباح کرد، بهگونهای بود که گویا ایشان، یک «اپوزیسیونِ سیاسی» است که تنها میتوان از جوانب و ابعادِ «اخلاقی» یا «فلسفیِ» ایشان بهره گرفت و بقیّۀ لایهها، با «سیاستهای نظام»، سازگار نیستند! «سیاستهای نظام» که از «عقبۀ تئوریکِ نظام» بودنِ ایشان حکایت میکند!! این چه تناقضیست؟!
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰علامه مصباح؛ «انقلابی»، امّا «محذوف» و «غیررسمی»!! ✍️ مهدی جمشیدی 📍«مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلام
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
[5]. تفاوتی هم میانِ علی لاریجانی و عزتالله ضرغامی و علی عسگری در میان نبوده است! همگی در «حذفِ عامدانۀ علامه مصباح»، دست در یک کاسه داشته و همگرا و همنظر بودهاند! نظریۀ رسانه در میان اینان، همان «نظریۀ جذابیّت» است، نه «نظریۀ حکمت»، و چون چنین است، همگی یک «فوتبالیست» یا «بازیگر» را بر «حکیمِ زمانه»، ترجیح میدهند! محاسبه کنید که در طولِ سه دهۀ اخیر، چه میزان از حجمِ آنتنهای زندۀ صداوسیمای جمهوریاسلامی را کسانی از این دست، اشغال کردند: «هزار ساعت»؟! «دههزار ساعت»؟! «صدهزار ساعت»؟! ... نمیدانم، ولی بهخوبی میدانم که در این میان، حتّی «یک ساعت» هم نصیبِ علامه مصباح نشد!! نه «آنتنِ زنده»! نه «سخنِ سیاسی»! نه در «شبکههای پُرمخاطب»! نه در «ساعاتِ خاص»! ...
[6]. «مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلامی»، باید سرافکنده و شرمسار باشند که علامه مصباح را از «عرصۀ رسمی» حذف کردند و «چهرهای حداقلی و رقیق» از او ساختند که هیچ نسبتی با «عقبۀ تئوریکِ نظام» نداشت! مصباحی که نسلِ جوان شناخت - یا بهعبارتِ درستتر، به آنها شناسانده شد! – یک «عالمِ اخلاقی» بود، یا حداکثر یک «فیلسوفِ مسلمان»! همین و نه بیشتر! آنان وظیفه داشتند که در تمامِ مسائل راهبردی و کلان، «عقبۀ تئوریکِ نظام» را به صحنۀ بازی آورند تا ذهنِ جوانان با تحلیلها و منطقِ فکریِ او، آشنا شود و انس بگیرد، ولی چنین نکردند!
[7]. مینویسم مسئولانِ فرهنگیِ «جمهوریاسلامی»!! چون اشکال را در «ساختار» میبینم، نهفقط در «این شخص» و «آن شخص»! حماقت و ندانمکاریِ مسئولان بهجای خود، امّا مسأله و معضلۀ من، با «اساسِ بنای فرهنگیِ رسمی» است که در نظرم، همچون افیونِ مخدّر و مخرّبی است که فضیلتسوز و نخبهکُش است. دیروز، قصّۀ جانسوزِ «حذفِ آوینی»؛ و امروز، قصّۀ تلخِ «حذفِ مصباح»! حیاتِ «غیررسمیِ» نخبگانِ انقلابی، چه زمانی پایان مییابد؟! چه کنیم با اینهمه جفاکاریِ «مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلامی»؟! کدام محکمه، دادِ ما را میستاند؟! شاید هم بیشتر گفتن، سبب شود که محکمه بهجای «دادِ ما»، «خودِ ما» را بستاند!!
[8]. علامه مصباح، «انقلابی» بود، امّا انقلابیِ «محذوف»! انقلابیِ «غیررسمی»! انقلابیِ «مظلوم»! یک شخصیّتِ تاریخیِ بینظیر در اکنونِ ما، که بیرحمانه و حماقتبار، از عرصۀ رسمی، «حذف» شد و «ناشناخته» یا «بدشناخته» ماند، تاآنجاکه در انتخاباتِ اخیر مجلسِ خبرگان، بهدستورِ «بیبیسی فارسی»، بخشی از مردمِ تهران به او رأی ندادند!!
⚜️ @Taammolat74