eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰علامه مصباح؛ «انقلابی»، امّا «محذوف» و «غیررسمی»!! ✍️ مهدی جمشیدی 📍«مسئولانِ فرهنگیِ جمهوری‌اسلام
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 [5]. تفاوتی هم میانِ علی لاریجانی و عزت‌الله ضرغامی و علی عسگری در میان نبوده است! همگی در «حذفِ عامدانۀ علامه مصباح»، دست در یک کاسه داشته و همگرا و هم‌نظر بوده‌اند! نظریۀ رسانه در میان اینان، همان «نظریۀ جذابیّت» است، نه «نظریۀ حکمت»، و چون چنین است، همگی یک «فوتبالیست» یا «بازیگر» را بر «حکیمِ زمانه»، ترجیح می‌دهند! محاسبه کنید که در طولِ سه دهۀ اخیر، چه میزان از حجمِ آنتن‌های زندۀ صداوسیمای جمهوری‌اسلامی را کسانی از این دست، اشغال کردند: «هزار ساعت»؟! «ده‌هزار ساعت»؟! «صدهزار ساعت»؟! ... نمی‌دانم، ولی به‌خوبی می‌دانم که در این میان، حتّی «یک ساعت» هم نصیبِ علامه مصباح نشد!! نه «آنتنِ زنده»! نه «سخنِ سیاسی»! نه در «شبکه‌های پُرمخاطب»! نه در «ساعاتِ خاص»! ... [6]. «مسئولانِ فرهنگیِ جمهوری‌اسلامی»، باید سرافکنده و شرمسار باشند که علامه مصباح را از «عرصۀ رسمی» حذف کردند و «چهره‌ای حداقلی و رقیق» از او ساختند که هیچ نسبتی با «عقبۀ تئوریکِ نظام» نداشت! مصباحی که نسلِ جوان شناخت - یا به‌عبارتِ درست‌تر، به آنها شناسانده شد! – یک «عالمِ اخلاقی» بود، یا حداکثر یک «فیلسوفِ مسلمان»! همین و نه بیشتر! آنان وظیفه داشتند که در تمامِ مسائل راهبردی و کلان، «عقبۀ تئوریکِ نظام» را به صحنۀ بازی آورند تا ذهنِ جوانان با تحلیل‌ها و منطقِ فکریِ او، آشنا شود و انس بگیرد، ولی چنین نکردند! [7]. می‌نویسم مسئولانِ فرهنگیِ «جمهوری‌اسلامی»!! چون اشکال را در «ساختار» می‌بینم، نه‌فقط در «این شخص» و «آن شخص»! حماقت و ندانم‌کاریِ مسئولان به‌جای خود، امّا مسأله و معضلۀ من، با «اساسِ بنای فرهنگیِ رسمی» است که در نظرم، همچون افیونِ مخدّر و مخرّبی است که فضیلت‌سوز و نخبه‌کُش است. دیروز، قصّۀ جانسوزِ «حذفِ آوینی»؛ و امروز، قصّۀ تلخِ «حذفِ مصباح»! حیاتِ «غیررسمیِ» نخبگانِ انقلابی، چه زمانی پایان می‌یابد؟! چه کنیم با این‌همه جفاکاریِ «مسئولانِ فرهنگیِ جمهوری‌اسلامی»؟! کدام محکمه‌، دادِ ما را می‌ستاند؟! شاید هم بیشتر گفتن، سبب شود که محکمه به‌جای «دادِ ما»، «خودِ ما» را بستاند!! [8]. علامه مصباح، «انقلابی» بود، امّا انقلابیِ «محذوف»! انقلابیِ «غیررسمی»! انقلابیِ «مظلوم»! یک شخصیّتِ تاریخیِ بی‌نظیر در اکنونِ ما، که بی‌رحمانه و حماقت‌بار، از عرصۀ رسمی، «حذف» شد و «ناشناخته» یا «بدشناخته» ماند، تاآنجاکه در انتخاباتِ اخیر مجلسِ خبرگان، به‌دستورِ «بی‌بی‌سی فارسی»، بخشی از مردمِ تهران به او رأی ندادند!! ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |پیرامون شخصیت علمی آیت‌الله مصباح (ره) 🎙آیت الله استاد آملی لاریجانی درس خارج اصول برائت، ج 115 مدرسه ولی عصر(عج) ⏰ 14 دی 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
پیرامون شخصیت آیت الله مصباح.mp3
6.78M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |پیرامون شخصیت علمی (ره) 🎙آیت الله استاد 🔹خدا رحمت کند مرحوم آیت الله مصباح را که در ایام ارتحال ایشان هستیم و انصافاً جزء پیشگامان بحث‌‌های فلسفۀ اخلاق در حوزه بودند و شاید کمتر کسی در حوزه به این دقت، منظم در فلسفۀ اخلاق کار کرده باشد. 🔹 ایشان یک فکر واقعاً منظمی در فلسفه داشتند و من ایشان را جزء معدود اساتیدی دیدم که فکرشان در فلسفه خیلی منظم بود. در فلسفۀ اخلاق که واقعاً کارهای جدیدی بود در حوزه. 🔹ما می‌دانیم که در فلسفۀ اخلاق آنچه که شایع بود نزاع اشاعره و معتزله بود. ایشان از این طریق جلو نیامد، بلکه یک نظامی قرار داد. البته نه اینکه ریشه‌‌هایش قبلاً نبوده، اما واقعاً آن شکلی که ایشان تنظیم کرد که هم بحث به زبان امروزی فرا اخلاق را و هم اخلاق ارزشی و اخلاق معیاری یعنی به اصطلاح آنها Normative ethics و meta ethics را هر دو را بحث کرد. ⚜️ @Taammolat74
🔰چند نکته درباره‌ی پیام آقای جعفریان ✍️ احمد فربهی 1) دغدغه‌ی آقای مصباح، فقط شریعتی و سروش نبود، این، گزارشی ناقص از دغدغه‌های آقای مصباح‌است؛دغدغه‌ی آقای مصباح؛ «شریعتی»، «سروش»، «خاتمی» و «دولت روحانی»، و از سوی دیگر، «کمونیست‌‌ها» و «سکولارها» بود؛ دغدغه‌ی آقای مصباح، مبارزه با نمودهای نفی‌دین؛ چه در قالب «تحریف»، چه «انحراف»، چه «انکار» و چه «نفاق و التقاط» بود؛ کتاب‌‌های ایشان موجود است می‌توانید ببینید. 2) دغدغه‌ی ایشان نسبت به این‌افراد و مکاتب هم یکی نبود؛ روزی آقای مصباح را بین راه دیدم خدمت ایشان عرض کردم؛ شما آقای سروش را همانند آقای شریعتی می‌دانید؟ ایشان گفتند: هرگز این دو را یکی نمی‌دانم!؛ آقای شریعتی انسان‌ دینداری بود که برداشت‌های غلطی از دین داشت اما آقای سروش، برخی از بنیاد‌های دین را انکار کرده! برای آقای مصباح، دغدغه‌ی شریعتی، «تحریفِ دین»، دغدغه‌ی سروش «انکار دین»، دغدغه‌ی خاتمی «به‌حاشیه‌بردن دین» و دغدغه‌ی دولت روحانی «تمسخر دین» بود. 3) عیب آقای مصباح آن بود که بزرگان قوم را با شمشیرِ رسایش می‌زد از این‌رو برخی از دشمنی‌های با ایشان، از قبیل احقاد بدری و خیبری‌‌اند. 4) عنوان فیلسوف برای آقای مصباح افتخار نبود و لذا با مکتب تفکیک و مخالفان فلسفه، درگیری نداشت زیرا اگرچه نظرات آن‌ها را قبول نداشت اما چون سخن آن‌ها را «نفی‌دین» نمی‌دانست، فعالیت آن‌ها نیز برای او دغدغه نبود؛ آقای مصباح هم‌چنان‌که شعار «جان‌‌ها فدای دین» سر می‌داد، خودش، عمر و اعتبارش را فدای دین می‌کرد و لاغیر. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدن این فیلم به شدت توصیه می‌شود! 💢 آغاز اکران یکی از سیاسی‌ترین فیلم‌های دهه نود 🔹 این اثر به نویسندگی و کارگردانی رضا زهتابچیان و تهیه کنندگی محمد رضا شفا می باشد. پس از یک‌سال توقیف، سرانجام «دیدن این فیلم جرم است» از چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه روی پرده سینماها رفت. 🔹این اثر با ماجرای ضرب‌وشتم شدید یک زن در خیابان‌های تهران آغاز می‌شود. لیندا کیانی بازیگر فیلم قبلاً ابراز نگرانی کرد بود که ممکن است به‌خاطر نقش‌آفرینی در این فیلم جنجالی، از طرف سینماگران تحریم و حذف شود. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این دیپلماسی نداره؟! ♨️ برشی از فیلم ! 🔹 بخاطر منافع ملی اگه راست می‌گید جلوی غارت داخلی‌ها رو بگیرید و الا نیازی به کاسه لیسی خارجی‌ها نیست...! ⚜️ @Taammolat74
🔰اتهامات خلاف واقع عبدالکریم سروش برای تخریب شخصیت آیت الله مصباح یزدی 🔴آقای سروش در سخنرانی اخیرش به مناسبت ارتحال ملکوتی آیت الله مصباح یزدی اتهامات زیادی از جمله مخالفت با انقلاب اسلامی و ... به ایشان زده است. 📍این نخستین بار نیست که دکتر سروش برای تقابل با روحانیت انقلابی شیعه به چنین مدعیات بدون استنادی متوسل می‌شود؛ بلکه چندین سال است که چنین شیوه‌ای را در پیش گرفته و برای اثبات مدعیاتش نسبتهایی را به دیگران می دهد که خلاف واقع بودن بسیاری از آنها آشکار شده است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰اتهامات خلاف واقع عبدالکریم سروش برای تخریب شخصیت آیت الله مصباح یزدی 🔴آقای سروش در سخنرانی اخیرش
🔰 دروغ‌های عبدالکریم سروش ✍️ محمدرضا کائینی 🔸 فایل صوتی او را که گشودم، گذشته از رایحه نامطبوع کین ورزی و اشتلم گویی نسبت به آن اندیشمند راحل-که دلایل تاریخی آن را می دانم- وی را دچار نوعی نسیان و پیرمغزی نیز دیدم! 🔹 او مدعی است که در پی مناظره طلبی مصباح و شاگردانش، از سوی وزارت اطلاعات احضار شده و هشدار شنیده است که: باید در برابر این دعوت سکوت کند و وی مظلومانه در این فقره، مجبور به سکوت شده است!...در این باره نکاتی چند قابل اشارت است: 1️⃣ آیا حافظه آقای سروش تا این حد پاک شده است که اکنون نمی داند در پاسخ به دعوت استاد به مناظره، نه تنها سکوت نکرد که به بهانه هایی چون: فقدان متن مکتوب برای استناد و احتراز مصباح از مطالعه کتاب و‌ روزنامه، متمسک شد؟ 2️⃣ آیا آقای سروش با جسارت و بی پروایی معهود خود، نمی توانست به راحتی اعلام کند: از مناظره با استاد منع شده است؟ به همین سهولت؟ اعلام صادقانه این نکته، آبرومند تر بود یا پای متن مکتوب و عدم مطالعه کتاب و روزنامه را به میان کشیدن؟ مثلا امروز که صادق زیبا کلام‌ می گوید: از سوی نهادهای امنیتی، از مصاحبه با بی بی سی و ایران اینترنشنال و...الخ منع شده، کسی گریبان او‌ را می گیرد؟ 3️⃣ سروش در پایان گفتار پرعداوت خود در باره مصباح، به جماعتی اشاره می کند که به باورهای القایی و اولیه خود باقی می مانند و حتی علم نیز، آنان را از آنها فارغ نمی کند! به باور من یکی از این سنخ افراد، خود اوست! 💢 در این باره خاطره ای از مرحوم استاد، به یادم آمد. ایشان به صاحب این قلم گفت: "پیش از انقلاب و برای انجام چند سخنرانی، به لندن رهسپار شدم و در آنجا، آقای سروش را دیدم. او‌ در آن روزها، جزوه ای در دست داشت از فروکاهندگان آن دوره وحی به مجاز و رویا و...الخ! این فرد از همان دوره با این افکار اُنس داشت و نهایتا نتوانست گریبان‌ خود را از قبضه اینگونه بافته ها برهاند و نهایتا تا امروز نیز، همان ها را بازپروری و بازگویی می کند!" ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |دو پرچمدار جنگ فرهنگی 🎙حجت‌الاسلام استادمیرباقری به مناسبت رحلت استاد مصباح یزدی و سالگرد شهادت قاسم سلیمانی ⏰ 14 دی 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
دو پرچمدار.MP3
15.73M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |دو پرچمدار 🎙حجت‌الاسلام استاد 🔹 فقط سردمدار مبارزه با جریان تکفیری نیست، بلکه از اسوه‌های مبارزه با هر دو ضلع اسلام آمریکایی (غرب‌گرایی و تکفیر) است. 🔹 شهید سلیمانی با استقامت و فداکاری‌اش، به‌تنهایی یک بر علیه گفتمان سازش با غرب و جریان دلدادگی و فریفتگی و تحقیرشدگی در برابر استکبار بود. 🔹 علامه مصباح یزدی و شهید قاسم سلیمانی، پرچمداران مبارزۀ فرهنگی با «غرب‌گرایی و تکفیر» در دنیای اسلام بودند. 🔹 دو کار مهم انجام دادند: ۱. تلاش برای حفظ ثغور فرهنگ اسلامی و مبارزۀ مستمر و طولانی با انواع جریان‌های غرب‌گرا و التقاطی، که به‌حق از عهدۀ این کار عظیم برآمدند. ۲. ایجاد بسط در عرصه معارف دینی و تربیتِ خیل عظیم شاگردانِ موفق در این زمینه. ⚜️ @mirbaqeri_ir ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای 🎙رسول لطفی جلسه ششم بحث و گفتگو کانال گام دوم ⏰ 19 دی 1399 ⚜️ @gamedovomenghelab ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای.mp3
7.94M
🔸آیا جامعه ایرانی عقلانی است؟! 🔹 رابطه عقلانیت و بصیرت
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
14.16M
🔸 نقد جریان روشنفکری در باب خودتحقیری جامعه ایرانی 🔹فرایند عقلانی سازی جامعه از طریق ساختارسازی و نهاد سازی 🔸 رابطه عقلانی سازی جامعه با دولت اسلامی و جامعه اسلامی
🔰روشنفکران خسته 🔸متاسفانه اکثر که دارای ارتباط ارگانیک با جریان هستند، نسبت معکوسی با واقعیت‌های جهان دارند و دریافت و درک درستی از محدودیت‌های زیاد در دشمنی با استیت ایران ندارند. به همین جهت، عقب افتادن آنها از جریان روشنفکری و منتقد نظام بین الملل آن‌ها را در جهت تئوریزه کردن حفظ وضع موجود قرار داده است. 🔹واکنش این جریان به ناآرامی‌های چهارشنبه‌شب ایالات متحده، خود دلیل واضحی برای این گزاره است. جریانی که کوچک‌ترین اتفاقی را بهانه‌ای برای تئوری پردازی علیه استیت ایران می‌کند و ناامیدانه از آینده سخن می‌گوید؛ در مقابل شکاف عمیق در جامعه آمریکا و ناکارآمدی نظام سیاسی و انتخاباتی این کشور یا سکوت می‌کند یا آن را به پدیده تقلیل می‌دهد در حالی که ترامپ نماد شکاف و تسریع کننده شکاف‌هاست و با رفتن ترامپ وضعیت آمریکا به قبل از دوران ترامپ بازنخواهد گشت. 💢تبدیل شدن جریان روشنفکری ایران به جریانی محافظه کار، گرچه تأسف انگیز است اما به این معنا نیست که امیدی به رویش جریان روشنفکری بومی و ملی و اسلامی با گفتمان ایران قوی و بازگشت به خویشتن وجود ندارد. در روزهای ناامیدی جریان خسته و پیر روشنفکری غرب گرا، فصل روشنفکران جدید دینی و ملی رفته رفته فرا خواهد رسید... ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸«از میان تمام سلاح‌هایی که بشر ساخته است، وحشتناک‌ترین و قدرتمندترین آنها «کلمات» بوده‌اند. خنجرها و نیزه‌ها، ردّ خون به جای می‌گذارند، تیرِ کمان‌ها را می‌توان از فاصله‌ی دور دید، ردّ پای سموم را می‌توان شناسایی کرد و آنها را زدود، اما این کلمات هستند که نابود می‌کنند و در ظاهر هیچ اثری به جای نمی‌گذارند.» ✍️ پائولو کوئیلو ( نویسنده معاصر برزیلی ) ⚜️ @Taammolat74
🔰موسسه علامه مصباح باید سکولار باشد! نقدی بر امتداد خط اعتدال در ژورنالیسم حوزوی ✍️ مدرسه انقلاب 📍سایت طی یادداشتی تحت عنوان «چه کسی رئیس موسسه امام خمینی(ره) خواهد شد؟» روایتی تحریف‌آمیز از روند تحولات موسسه امام خمینی(ره) بیان کرده و نهایتا اتخاذ رویه سکولار را به این موسسه توصیه کرده است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰موسسه علامه مصباح باید سکولار باشد! نقدی بر امتداد خط اعتدال در ژورنالیسم حوزوی ✍️ مدرسه انقلاب
✔️ [ادامه...] 🔸 مباحثات، ضمن تقسیم اساتید موسسه به دو گروه «علمی» و «سیاسی»، ورود موسسه به مسائل سیاسی را آفت اصلی این موسسه و عامل سقوط این مرکز علمی تفسیر می‌کند و می‌نویسد: «به نظر می رسد آنچه که در سالهای گذشته بیش از هرچیز منجر به تضعیف این مؤسسه گردیده تبدیل شدن جریان سیاسی این مرکز به ویترین مؤسسه و غفلت از معرفی و تقویت بخش‌ها و شخصیت‌های علمی این مرکز شده است.» 🔹پیش‌فرض سایت مباحثات آنست که ورود طلاب و اساتید به عرصه سیاسی، مخالف شان علمی ایشان است؛ چنین مفروضی دقیقا همان جمله پاکروان، رئیس است که به امام خمینی(ره) گفت سیاست یعنی پدرسوختگی و بهتر است شما در آن دخالت نکنید❗️ 🔸مباحثات پس از روایت تحریف‌آمیز و سکولار از گذشته موسسه، توصیه‌‌ای برای آینده این موسسه ارائه کرده و می‌نویسد: «باید دید ریاست بعدی این موسسه چه اولویت‌هایی برای خود تعریف خواهد کرد. قطعا بازگشت به اهداف اصلی موسسه یعنی تربیت طلاب متخصص در علوم انسانی باهدف پاسخگوئی به شبهات و عقائد انحرافی اولویت نخست این موسسه باشد. هدفی که در ۱۵ سال اخیر بخاطر ورود برخی از اعضای آن به تشکیل جناح‌های سیاسی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است» 🔹مباحثات در بخش پایانی این یادداشت بدون اشاره به منبع خاصی و صرفا بر اساس خیال و گمانه از آیت‌ﷲ عباس کعبی و سیداحمد رهنمائی به عنوان گزینه‌های ریاست موسسه سخن گفته است هرچند وزن آیت الله رجبی را بالاتر از این دو بزرگوار تحلیل کرده است. در بررسی این یادداشت سه نکته قابل طرح است. 1️⃣ آیا علامه مصباح تنها از سال 88 وارد مسائل سیاسی شد؟ مبارزات سال 42استاد با رژیم پهلوی، مقابله با جریان التقاط و چپ‌گرا، نقد رویکرد دولت خاتمی و..، هیچکدام مساله سیاسی نیستند؟ چرا مباحثات، را در دستور کار قرارداده است؟ 2️⃣ دوگانه علمی-سیاسی، حکایت از نگرش سکولار این سایت به عرصه و دارد. در این نگرش اگر شخص دانشمندی مانند دکتر نبویان یا آقاتهرانی وارد مسائل سیاسی شود، مرتکب امر اشتباهی شده‌اند! بنابراین اساتید موسسه باید درکنج عزلت نشسته و تحصیل علم کنند و سیاست را به ما به سیاست بسپارند! 3️⃣ سایت مباحثات فاقد شانیت ورود به فضاسازی رسانه‌ای جهت تعیین ریاست موسسه است و ضروری است تا از تلاش برای تفرقه_افکنی میان بزرگان موسسه دست بردارد. تلاش‌های این سایت در تضعیف جایگاه آیت الله رجبی که سالها قائم مقام آیت الله مصباح بوده است، ره به جایی نخواهد برد. 🔍 سوال جدی اینست که طرح مطالب که منشا واقعی ندارد، چه سنخیتی با ماموریت حرفه‌ای یک رسانه دارد؟ منبع این گمانه سازی ها کجاست؟ چه کسی از آقایان کعبی و رهنمایی به عنوان گزینه‌های ریاست بر موسسه نام برده است؟ 🔹 مباحثات اگر بنای ورود به پرونده‌های مهم و جنجالی دارد، می‌تواند به افشای خط فتنه گران ۸۸ بپردازد که برخی از اعضای تحریریه این سایت در جرگه آن قماش بوده‌اند و هنوز هم سایت شخصی شان فیلتر است! بررسی پرونده باند مخوف مهدی هاشمی قاتل نیز برای مصون ماندن از انحراف فکری و برای فاصله‌گذاری با کانون های فتنه‌گری مانند بیت منتظری مفید است. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @darseenghelab
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو جلسه هفتم ⏰ 29 مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
F.m.7.mp3
13.72M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام جلسه هفتم 🔹بصیرت بر فقاهت و فقاهت بر حکمت مبتنی است. یکی از استعداد های فقه امامیه، استعداد ارتباط با سایر علوم است که هم با علوم بنیادین مانند حکمت الهی و هم با علوم رفتاری انسانی قابل ارتباط است. حکمت الهی در حوزه اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مُدُن همانطور که مأخذ عقلی دارد مأخذ شرعی هم دارد. 🔹(گسستاری فقه) با دانش های پیشینی و پسینی خود، موجب کاهش کارآمدی فقه است و (پیوستاری فقه) با پنج حوزه اخلاقیات، طبیعیات، ریاضیات، انسانیات و الهیات افزایش کارآمدی آن را به همراه دارد. تفکیک و گسست طرق شناخت و همچنین رابطه علوم، معلولِ نقصان یا خطا در تولید علم است. 🔹(فقه مبهم) ناشی از معالجه نکردن شبهات صدقی موضوع و (فقه مهمل)ن ناشی از معالجه نکردن شبهات مصداقی موضوع است. جانشینی علوم انسانی به جای عرف دقیق در موضوع شناسی در (شبهات صدقی) که به شبهات حکمیه بر می گردد صحیح نیست و حضور دانش‌های انسانی در حل (شبهات مصداقی) قابل تصور است اگر خبرگی در آنها محرز باشد؛ هر چند که آن هم با توجه به تعارضات مبانی آنها قابل تردید می‌باشد. 🔹موضوعات مرکب و پیچیده‌ی امروزی که محتاج نظریه فقهی است را نباید با موضوعات بسیط که در قضیه فقهی است مقایسه کرد و استنباط حکم موضوعات پیچیده نیز تماما مبتنی بر اجتهاد در حوزه فقاهت است که با (همنشینی یا جانشینی موضوعی) نیز قابل بررسی است. 🔗 جلسه ششم را در اینجا بشنوید. 🔻 پ.ن: هر پنج‌شنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت. ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی 📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» اثر استاد_وکیلی 1️⃣ نشست اول ✅ با حضور: حجة الاسلام و المسلمین اسدپور (استاد دروس عالی حوزه علمیه قم) حجة الاسلام و المسلمین وکیلی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد) 🕧 زمان: پنج شنبه 7 جمادی الثانیه 1442 ( 2 بهمن 1399) ، ساعت 18 لینک شرکت در وبینار: 🌐 https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسن‌وکیلی ⚜️ @mhva_ir ⚜️ @Taammolat74
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی ✍️رضا داوری اردکانی 📍مهندسی اجتماعی سودای ساختن پیکره‌ای است که اجزاء و اعضایش باهم تناسب ندارند و در جای خود نیستند و در آن پروای چه می‌توان و چه نمی‌توان کرد وجود ندارد به این جهت در آن به علوم اجتماعی هم اعتنا نمی‌شود. حزب بلشویک به هیچ یک از علوم اجتماعی جز علم زبان مجال نداد و علم زبان و نقد ادبی را هم از آن جهت آزاد گذاشت که در آن خطری برای انقلاب نمی‌دید و نمی‌دانست که زبان و ادبیات اگر نه در کوتاه مدت، در زمانی نه چندان دور نظم تصنعی و سست بنیان را از هم می‌پاشاند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی ✍️رضا داوری اردکانی 📍مهندسی اجتماعی سودای ساختن پیکره‌ای است که اجز
✔️ [ادامه...] 💠 بخش نخست 🔸آیا مهندسی اجتماعی ممکن است؟ و اگر ممکن است چگونه صورت می‌گیرد. مهندسان اجتماعی کیانند و علوم انسانی و اجتماعی چه مدخلیتی در این کار دارد؟ 🔹مهندسی اجتماعی به این معنی که سیاست اقتصادی اجتماعی و اداری و علمی و فرهنگی را تعدیل و اصلاح کنند در زمان ما یک امر عادی است. برنامه ریزی پیشرفت هم از یکصدسال پیش پدید آمده و اکنون رسمی رایج شده است اما اینکه کسی یا کسانی بر حسب علایق گروهی و سیاسی خاص طرحی تازه دراندازند و حکومت‌ها آن طرح را تحقق بخشند هرگز صورت نگرفته است و بنظر نمی‌رسد که کاری شدنی باشد. 🔸آدمی بخصوص در قرون اخیر توانسته است جهان و زندگی خویش را دگرگون کند و گمان شایع اینست که این دگرگونی مطابق خواست او و کم و بیش به صلاحش بوده است. این دگرگونی ها هر چه بوده لااقل تا حدود یکصد سال پیش با طرح و نقشه قبلی صورت نگرفته و کارگزاران تغییر، مجریان طرحی نبوده‌اند که یک یا چند نفر آن را تهیه و امضا کرده باشند. 🔹دنیای جدید با برخورداری از علم تکنولوژیک، از آغاز، جهان تغییر و دگرگونی بوده است. در طی چهارصدسال اخیر ابتدا اروپای غربی و آمریکای شمالی و سپس ژاپن و بعضی کشورهای دیگر راه پیشرفت را گشودند و در آن وارد شدند. 🔸کشورهای دیگر هم با توجه به راهی که در غرب گشوده شده بود شیوه زندگی و عمل سابق را رها کردند و متوجه راه جدید شدند. اما همه چنانکه باید نتوانستند در این راه پیش بروند. شاید اراده پیشرفت نداشتند. برای پیشرفت، اراده باید با علم توام شود اگر اراده به علم نباشد علم به وجود نمی‌آید و اگر به وجود آید از آن چندان کاری ساخته نیست. 💢علم را می‌توان تحصیل کرد اما اراده را نمی‌دانیم از کجا باید آورد؟ با توجه به ادبیات دوران رنسانس شاید بگویند غرب با طراحی اجمالی اوتوپی‌نویسان و شاعران ‌ساخته شده است این تا حدی درست و پذیرفتنی است اما تا زمانی که اراده ساختن جهان مطلوب پدید نیامده بود جهان جدید ساخته نشد و مگر اراده بساختن، بدون داشتن یک طرح، بجایی می‌رسد. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |جنگ ایدئولوژیک و ژورنالیسم علم 🎙رسول لطفی موسسه علمی رسانه‌ای شناخت ⏰ 20 دی 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفی.mp3
14.48M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | و 🎙 🔹 منازعه معرفتی در باب اندیشه اسلام انقلابی 🔹 صف آرایی لیبرالیستی‌ها برای انحراف انقلاب در دهه هفتاد 🔹 تهاجم فرهنگی در قالب ژورنالیسم علم . . ⚜️ @Taammolat74
🔵شماره ۳۴ فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا 📍با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی و سردبیری امیر سیاهپوش منتشر شد. 🔻فهرست مطالب این شماره از نشریه از این قرار است: 🔸پرونده مبانی و اصول حکمرانی اسلامی 🔸پرونده: الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام علمی و تربیتی 🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام سیاسی 🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام فرهنگی و اجتماعی 🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام مدیریت و سیاست‌گذاری عمومی 🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام اقتصادی ✍️ مقالاتی از : آقایان رضا غلامی، عطاالله رفیعی آتانی، علیرضا باباخان، محمدمهدی اسماعیلی، فرزاد جهان‌بین، امیر سیاه پوش، مجتبی مصباح،عبدالحسین خسروپناه، محمد روشن، محمود حکمت‌نیا، شریف لک‌زایی، علیرضا پیروزمند، ابراهیم عباس‌پور ، مهدی حسین‌زاده، محسن سلگی ⚜️ @Taammolat74