🔰 کرونا و پیچ تاریخی برای ظهور تمدنی دیگر
✍ محمد جبارپور
🔘 بخش ۱ از ۲
🔸تحلیل پیامدهای #کرونا مسئله بسیار مهمی است که می بایست مورد توجه جدی قرار گیرد. این ویروس در حال شکل دهی و زمینه سازی دو جریان تمدنی است. جریان نخست با ایجاد فاصله اجتماعی و احاله به فضای مجازی در حال شکل دهی صورت تمدنی جدیدی برای غرب است؛ صورت تمدنی که حتی ارتباط اعضاء یک خانواده و تمام مناسبات اجتماعی آن جامعه نیز از طریق فضای مجازی برقرار می شود!
🔹باید دقت کرد که موضوع #مجازی_شدن_عالم کوچک انگاشته نشود. این مساله کاملا ظرفیت ایجاد یک صورت تمدنی جذاب را برای کاروان تمدن غرب دارد. اگر فهم درستی از این حرکت شکل نگیرد احتمال دارد اقدام های ما ناخودگاه باعث گسترش و توسعه این صورت تمدنی شود.
🔸از سوی دیگر زمینه برای شکل گیری جریان دومی نیز وجود دارد. جریانی که با توجه به امور غیبی عالم می خواهد پاسخ نیازهای دنیای او را حل کند. دعا و نیایش های عمومی مردم جهان برای درمان این بیماری نشانه ای برای این بیداری همگانی است. اگر انقلاب اسلامی بتواند از این فرصت زمینه ای در کنار ناکارمدی تمدن غرب در پاسخ به عدم شیوع و درمان بیماری کرونا استفاده مناسب کند، قطعا می تواند ریل تمدن سازی دینی را با سرعت بیشتری به پیش برد.
🔹توجه به سیره و روش حکیمانه مقام معظم رهبری خود چراغ راهی برای چگونگی این حرکت تمدن سازانه است. ایشان در توصیه برای کسانی که توفیق حضور در اعتکاف را ندارند، اعتکاف مجازی را پیشنهاد نمیدهند بلکه نماز جعفر طیار را پیشنهاد می دهند. یا در توصیه دیگر قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه را پیشنهاد می دهند. یا توصیه به خلوت کردن در ماه مبارک رمضان و... این نوع توصیه ها و فرامین در حقیقت بیانگر نوعی استفاده آلی از رسانه و فضای مجازی است نه استفاده اصالی.
🔸تمدن غرب در دوره #رنسانس با وعده ایجاد بهشت زمینی، دین را از حوزه های اجتماعی و فردی به کناره راند. این تمدن با سخره گرفتن تمدن های قبلی که قدرت درمان بیماری های فراگیری چون وبا و طاعون را نداشت، وعده نظام سلامتی را داد که علاوه بر پاسخ به بیماری های فراگیر قدرت ایجاد طول عمر طولانی و شاید جاودانه را دارد! اکنون با گذشت بیش از 5 قرن از عمر این تمدن جا دارد تاملی در میزان موفقیت و دستیابی به آرمان های وعده داده شده اش داشت.
🔹امروزه با پیدایش بیمارهای فراگیری چون ایدز، سارس، کرونا و... نشان داد #سبک_زندگی_مدرن خود عامل ایجاد برخی بیماری ها است که متاسفانه نظام سلامت و درمانی مدرن نیز قدرت عدم شیوع و فراگیری آن را ندارد.
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت
🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره)
🔹قسمت سوم
🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیلهای می توان به تحول رسید؟!
...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5904251001614894527.mp3
9.65M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت
سلسله سخنرانی حجت الاسلام #علی_صفایی حائری (ره)
🔸دینی که وابسته به آباء و اجداد و احساسات است، نه قابل دفاع است و نه قابل انتقال است! و مبنای تبلیغ برای آن بی معناست.
🔹کسی که خود را در این هفتاد سال ببیند و نهایت هدف آن نان و مسکن و رفاه باشد چه اضطرار به حجت پیدا خواهد کرد؟! نهایت غریزه و تجربه و تفکر برای او کافی است. کسی که این مبلغ اوست احتیاجی به وحی و عقل ندارد.چرا باری سنگین بر دوش او بگذاریم؟!
🔸باید نگاه جدید به خود پیدا کنیم. مساله اضطرار به حجت و افتقار الی الله در اینجا پیدا می شود.
🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
••••
[ إِلَهِی إِنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِکَ غَیْرُ مَجْهُولٍ وَ مَنْ لاذَ بِکَ غَیْرُ مَخْذُولٍ وَ مَنْ أَقْبَلْتَ عَلَیْهِ غَیْرُ مَمْلُوکٍ ]
💎کسى که به تو شناخته شد، ناشناخته نیست و آنکه به تو پناهنده شد خوار نیست، و هرکه را تو به او روى آورى برده نیست!
#مناجات_شعبانیه
⚜️@taammolat74
🔰جوانان به جای موسیقی و ترانه، به غزل حافظ روی بیاورند.
🔸از آیت الله جوادی آملی پیرامون موسیقی و نقش آن در #عرفان سوال می شود و اینکه آیا میتوان با موسیقی به حقیقت عرفان رسید!؟ و اینکه تاثیر این موسیقی ها بر روح و روان آدمی چیست!؟
🔹ایشان می فرمایند روح انسان لطیف است و باید در جهت لطافت هر چه بیشتر روح حرکت کرد، لذا برای تحقق این امر به جای موسیقی و ترانه، به #شعر و #غزل_حافظ روی بیاورید.
💠ایشان در ادامه می فرمایند: گاه نیز یک غزل و یا یک قصیده کمبودهای روح آدمی را برطرف میکند ولی لذت این غزل در ترانه و یا موسیقی یافت نمیشود بلکه اینها لذتی کاذب ایجاد میکنند اما غزل شهدی است که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است، غزل های حافظ نیز چنین است. به هر حال اگر کسی خود را با ترانه سرگرم کند در سنین بالاتر متوجه خواهد شد که ترانه و موسیقی با ذائقه و طبع او هماهنگ نبوده در حالی که انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد، غزل حافظ همیشه میماند و هرچه سن بالاتر برود انس آدمی با او بیشتر می شود.
📚 نسیم اندیشه ، ج 1 - عمل عرفانی در پرتو علم وحیانی
#موسیقی
⚜ @taammolat74
🔰درباره جهان پساکرونا
✍ حسن جعفرخانی
درباره جهان پساکرونا نظرات بسیاری طرح شده که می توان آن را به چهار دسته تقسیم کرد:
🔸یک. پرش تمدنی: برخی بر این باورند که کرونا وضع دیگری را برای تمدن بشری رقم خواهد زد. جهان قبل و بعد از آن ، تفاوت بنیادینی خواهد داشت.
🔹دوم. تحول: برخی دیگر از متفکران که تعدادشان از نوع نگاه اول بیشتر است ، به تحول گسترده در تمدن بشری فکر می کنند اما این تحولات را بنیادین نمی دانند.
🔸سوم. تغییر: تعداد بیشتری از اندیشمندان ، وضع بشر در قبل و بعد از کرونا را حائز تغییراتی درون تمدنی می دانند.
🔹چهارم. ارتجاع: بعضی دیگر از متفکران که تعدادشان کم نیست ، وضع کرونایی حاضر را چون فنر فشرده شده ای می دانند که بعد از کرونا به حالت قبل باز خواهد گشت و جهان قبل و بعد از آن تفاوت چندانی با هم نخواهند داشت.
♦️به نظر می رسد جهان پساکرونا شبیه جایی در میانه نگاه سوم و چهارم باشد. این جهان،برای نوع نگاه دوم و اول شاید یک نقطه آغاز باشد نه نقطه عطف.
قرائن به ما می گوید تغییرات جهان بیش از همه احتمالا شامل این سه مورد باشد:
🔸اول. قوی تر شدن نهاد دولت و مداخلات بیش از پیش آن در حوزه عمومی .
🔹دوم .تضعیف «پروژه جهانی سازی» یا به قول دوستان روشنفکر «پروسه جهانی شدن» و تقویت واحد های دولت-ملت. جهانی شدن پیش کش؛ کرونا ، منطقه گرایی را هم به چالش کشیده . اتحادیه اروپا به عنوان نمونه موفق و قله منطقه گرایی ، در بحران کرونا به عنوان یک واحد کل عمل نکرد و اعضا با آغاز بحران به سرعت مبتنی بر واحدهای دولت-ملت ، رفتار خود را سازماندهی کردند.
🔸سوم . تردید بیش از پیش نسبت به عقلانیت مدرن. کرونا توان عقل مدرن را به چالش کشیده است. او که مدعی بود بهشت را این جهانی خواهد کرد در بحران کرونا علیل شده. البته با توجه به احتمال های پژوهشی که خبر از آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا و انسان ساز بودن آن می دهد به نظر می رسد عقل مدرن نه تنها ناتوان از ساختن بهشت برین شده بلکه متهم به ساختن جهنم لعین است. جنگ های جهانی اول و دوم ، اولین بحرانهای جهانی بودند که عقلانیت مدرن برای بشریت به ارمغان آورد و پس از آن تردیدها نسبت به این عقلانیت شروع به رستن کرد و کرونا در جهان پس از خود این باور یعنی تردید نسبت به عقلانیت مدرن را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
⚜ @taammolat74
🔰خرمن نکاشتهها
دنبال کردن سلبریتیهای اینستاگرامی چگونه ما را از زندگی ناامید میسازد؟
✍ صابر اکبری خضری(پژوهشگر علوم اجتماعی)
🔸دنیای مدرن مداوماً به ما القا میکند که بقیه دارند خوش میگذرانند ولی سهم ما کسالت و ناکامی است. اکثر ما میدانیم زندگی آدمها به شادی و طراوتِ صفحههای اینستاگرامشان نیست. با اینحال، مگر میشود جلوی آرزوها را گرفت؟ ما در معرض بمبارانِ مداومِ پیشنهادهایی هستیم دربارۀ کارهایی که خوب است انجام دهیم.
🔹وقتی ما دائماً در صفحات دیگران خبرهایی از سفر رفتن، دیدار با یک سلبریتی مشهور، رفتن به یک رستوران یا طبیعتی بکر و کارهای عجیب و جالب دیگر میبینیم، کم کم زندگی خود را با همین معیارها مقایسه میکنیم.
🔸آلن دوباتن اندیشمند مشهور دراین باره تحلیل قابل توجّهی دارد. دوباتن ضمن مطالعه پیرامون عشق و نگاه انسان ها به زندگی عاشقانه، دو رهیافت اصلی را تشخیص می دهد؛ نگاه سنّتی و نگاهی که دوباتن آن را رمانتیک مینامد.
🔗 ادامه مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🌐 http://bashgah.net/go/jh91j
⚜ @Bashgah_net
⚜ @taammolat74
🔰 پشت پرده مصاحبه سازندگی با مصطفی میرسلیم
💥 اختصاصی
🔸امروزه که در گام دوم انقلاب اسلامی به سر میبریم، تقابل جدی اندیشه گفتمان انقلاب اسلامی با #اندیشههای_نئولیبرالی است که در ساحت #ژورنالیسم_اندیشه، جریان حزب #سازندگی آنرا نمایندگی میکند .
🔹نشریات و مجلات این جریان از #سیاستنامه ها تا #اندیشه_پویا و روزنامه سازندگی به پمپاژ افکار و اندیشههای امثال #سیدجواد_طباطبایی ها و اندیشههای اقتصادی لیبرالی #موسی_غنی_نژاد ها می پردازد.
🔸قوچانی به عنوان مغز متفکر رسانهای حزب سازندگی، این بار تیتر یک شماره جدید روزنامه خود را به مصطفی میرسلیم اختصاص داده است. اما پشت پرده این تیتر چیست؟!
💠 نکته اینجاست که چندی پیش آقای میرسلیم در توییتی ضمن همدردی با «مردم مستضعف امریکا که در اثر کمبود امکانات گرفتار بحران کرونا شدهاند» بیان داشته بود که «تحریمهای ظالمانۀ دولت کینهتوز مانع کمکرسانی ما میشود»
این سخن به مذاق آقای طباطبایی خوش نیامده و ایشان در طی یادداشتی بلند بالا با عنوان «مفاهیم توخالی در ماههای کرونایی» به نقد آقای میرسلیم پرداخته است.
♦️به عبارتی دیگر این تیتر جدید سازندگی در امتداد حمایت و دفاع از افکار تئوریسن آنها یعنی جواد طباطبایی است.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 پشت پرده مصاحبه سازندگی با مصطفی میرسلیم 💥 اختصاصی 🔸امروزه که در گام دوم انقلاب اسلامی به سر می
🔰 درسی که قوچانی به ما میدهد
✍ سیدجواد نقوی
🔸اما #قوچانی برای ما درس هایی دارد برای تمام دوستان سردبیر و رسانهای انقلابیام آن هم اینکه باید مانیفست داشته باشید و برای کار خودتان واز پیش فرض هایی بهره ببرید آنچه قوچانی سال هاست دارد حاصل همین پیش فرض های اوست.
🔹 هرچند که او شاید مخالف امر ایدئولوژیک به ظاهر هم باشد اما او با #تکنیک_ژورنالیستی خودش اندیشه #طباطبایی را به همراه اقتصادان لیبرال پیوند داده و هرآنچه موافق و مخالف این مانیفست باشد را برایش طرح و نقشه دارد.
🔸 روزی #میرسلیم را تیتر یک میکند و جواب طباطبایی به او را مهم قلمداد میکند دیگر روزی از #نئولیبرالیسم دفاع میکند اما دوستان ما که هروز با یک تیتر فاتحه غرب و شرق را میخوانند پایگاه فکری و مانیفست آنها چیست؟
✅چه عیبی دارد یک نفر بگوید مانیفست من دفاع از فلان نحله است یا فلان اندیشه متفکر!
اما آنچه ما را عذاب میدهد بی پایگاه بودن است.
⚜ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پشتپرده یک اختلال !
🔸 چه کسانی از تقویت پیامرسانهای داخلی مانند #ایتا ضرر میبینند که اینگونه سنگ اندازی میکنند؟!🤔
🔴خبرگزاری حوزه در گزارشی به رمزگشایی از اختلال چندباره در برخی شبکههای پیامرسان داخلی در دوران کرونایی پرداخت.
⚜ @HawzahNews
⚜ @taammolat74
🔰 روزهداری تأثیری در ابتلا به "کرونا" ندارد!
✍حجتالاسلام محمدحسین فلاحزاده، عضو دفتر استفتائات رهبر معظّم انقلاب و رئیس مرکز موضوعشناسی احکام فقهی:
🔸در جلسات متعددی که با پزشکان فوق تخصص داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که روزه سیستم دفاعی بدن را تقویت میکند و افراد سالم به بهانه ترس و بدون احتمال عقلائی نمیتوانند روزه نگیرند.
🔹 در افرادی که سن بالا و یا بیماریهای زمینهای دارند، احتمال ابتلاء به کرونا وجود دارد که میتوانند با مراجعه به پزشک متخصص از این امر اطمینان یابند. علاوه بر آن مؤمنان میتوانند با کم کردن تردد و ماندن در منزل، احتمال ابتلای خود به این ویروس را تا حد قابل توجهی کاهش بدهند.
🔸 منظور از احتمال عقلائی یعنی احتمالی که عقلای جامعه به آن اذعان کنند که تا به اینجا، عقلای دانش پزشکی چنین احتمالی را در افراد سالم مقبول ندانستهاند.
⚜ @ijtihad
⚜ @taammolat74
🔰 کرونا و پیچ تاریخی برای ظهور تمدنی دیگر
✍ محمد جبارپور
🔘 بخش ۲ از ۲
🔸نکته دیگر آنکه لیبرال دموکراسی غرب با نگاه اومانیستی خود به انسان و سکولاریستی خود به جهان علاوه بر اینکه خود عامل طبیعی بروز چنین حوادثی است، در زمان بروز این اتفاقات نیز رفتار و مدیریت غیرانسانی دارد که مثال های متعدد آن در این جریان هر روزه از رسانه ها شنیده می شود: عدم پذیرش افراد بالای 80 سال، عدم پذیریش بیماران مبتلا به سندروم دان، فلج مغزی و اوتیسمی، سرقت ماسک ها و تجهیزات پزشکی و...
🔹اکنون جهان آماده و پذیرای شنیدن ایده جدیدی برای عالم است. ایده ای که نه تنها خود عامل بروز بیماری و مشکلات نیست بلکه اگر هم به دلایلی ابتلائی رخ داد مدیریت آن انسانی و ایثارگرایانه است؛ مانند ایثار و فداکارهای دفاع مقدس. ایده ای که ایمان به غیب و توجه به دیگر لایه های وجود انسان و هستی محور آن باشد. ایده ای که با ظهور انقلاب اسلامی تولد دوباره ای در لایه اجتماعی عالم پیدا کرد و توانست در عرصه نظامی و سیاست منطقه ای و بین المللی و علم مدرن جزو نقش آفرینان اصلی جهان معاصر باشد اما این ایده هنوز نتوانست در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و علمی ظهور نماید.
🔸قوی شدن در این حوزه ها جدی ترین راهبرد برای نقش آفرینی در آینده جهان است. قوی شدن در این عرصه ها یعنی رقم زدن دنیای دیگر برای بشر؛ که این دنیای جدید با انقلاب 57 شروع به جوانه زدن کرد...
🔹از جمله اساسی ترین عرصه هایی که برای قوی شدن باید توجه ویژه به آن ها داشت:
حکمرانی مبتنی بر قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام، تحول بنیادین در حوزه علوم انسانی، سبک زندگی اسلامی، هویت و اندیشه دینی تمدن ساز، اقتصادمقاومتی، رسانه و تصویرپردازی، فضای مجازی و حکمرانی مجازی، اصلاح اساسی در نهادهای رسمی تعلیم و تربیت شامل مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه ها، توجه به نهاد اصیل و اجتماعی مسجد و هیات.
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت
🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره)
🔹قسمت چهارم
🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیلهای می توان به تحول رسید؟!
...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5906818460049999786.mp3
8.8M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت
سلسله سخنرانی حجت الاسلام #علی_صفایی حائری (ره)
🔸واقعیت این است که فرهنگ دینی در هنگام نارسایی و بن بست فرهنگ ها که برخواسته از تجربه و علم ، عقل و استدلال و عرفان وقلب یا تخیل و هنر هستند، با تحولی که در انسان آغاز می کند و با زاویه دید و نوع بصیرت و بینشی که برای او فراهم می کند و نوع زندگی و زاویه برخوردی که به او می آموزد که از بند موقعیت ها بگسلد و موضع گیری ها را فرا بگیرد ، غنای فرهنگی دیگری است که راه گشاست.
🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🌸 #بهار_عاشقی
🌷🌷🌷
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرار در تکرار پایانی نمی بینم
به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویشتن جز گردی به دامانی نمی بینم
چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ گردنبند ارزانی نمی بینم
زمین از دلبران خالی ست یا من چشم و دل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم
خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم.
#فاضل_نظری
⚜️ @taammolat74
🔰کرونا و جهانی شدن
✍ رضا امیرخانی
🔸اول بگذارید این را بگویم که ایام کرونا مبدا یک اتفاق جدیدی در عالم بوده است. معتقدم باید درباره دنیای قبل و بعد از کرونا و یک تقسیم بندی تازه صحبت کنیم. دنیا بدون شک پس از کرونا دیگر مانند دنیای قبل از آن نخواهد بود.
🔹کرونا در ذات خودش ضد قدرت است. این در ذات آن است. کرونا قبل از هر چیز به ما نشان داد که باید تعریفی تازه از قدرت در جهان داشت.
🔸نشان داد میتوانی قدرت اول اقتصادی دنیا باشی اما در مواجهه با او، حالت با یک کشور در حال توسعه فرقی نکند. نشان داد منافع حکومتها با منافع اشخاص الزاماً همخوانی ندارد و مرزهای جدیدی میان انسانها در حال شکل گرفتن است.
🔹 این ویروس نوعی تازه از جهانی شدن را که مخالف با اصول جهانیشدن آمریکایی است مطرح کرد. جهانی شدن کرونا از دل فردیت برمیآید و نه از دل حکمرانی.
#کرونا
#اپیدمی
#جهانی_شدن
#رضا_امیرخانی
⚜ @taammolat74
🔰 کرونا و خانهنشینی در بی خانمانی
✍ سیدحسین شهرستانی
♦️《 دست تعرض انسان، اشیاء را از جایگاه خویش کنده و آواره کرده است. لاجرم آدمی خود در این برهوت بیخانمانی و آوارگیِ همهچیز، آواره و بیخانمان شده است و ماوا و موطنِ قرار خود را گم کرده است.》
🖼 تصویر: تابلوی شب پرستاره اثر ونسان #ونگوگ
⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 کرونا و خانهنشینی در بی خانمانی ✍ سیدحسین شهرستانی ♦️《 دست تعرض انسان، اشیاء را از جایگاه خویش
🔰 کرونا و خانهنشینی در بیخانمانی
✍ سیدحسین شهرستانی
💠 حکمتی و حکایتی به بهانه سالروز بزرگداشت #عطار_نیشابوری
«نقل است که چون از مکه میآمد به همدان رسید. تخم معصفر (دانۀ نوعی گل) خریده بود. اندکی از او بسر آمد، بر خرقه بست. چون به بسطام رسید یادش آمد. خرقه بگشاد، مورچهای از آنجا بهدر آمد. گفت: ایشان را از جایگاه خویش آواره کردم.
برخاست و ایشان را به همدان برد. آنجا که خانه ایشان بود بنهاد؛ تا کسی در التعظیم لامرالله به غایت نبود، الشفقة علی خلق الله تا بدین حد نبود.»
📚 تذکره الاولیاء، ذکر #بایزید_بسطامی
🔸️در این روزهای کرونایی اهل جهان همه بیش و کم به بحرانهای نظم کنونی عالم توجه یافتهاند. بحرانهایی ناشی از تعرض به نظم طبیعت از ناحیۀ علم، تکنولوژی و سرمایهداری. در این میان اما، اهل دانش و قدرت چاره را در نسخههایی روزآمد از علم و فنآوری میجویند، حالآنکه آنچه خود به اصل ذات خود، موجب بحران است، هرچه بیشتر بهکار بسته شود کمتر بهکار میآید. گرچه نمیتوان منکر بود که راه برونشد، از مسیر علم و تکنیک میگذرد اما اینهمه کافی نیست.
🔹بحران محیط زیست و برهم خوردن نظم زمین، محصول پیدایی این صنعت و آن تکنولوژی نیست بلکه پیش از هرچیز بحرانی در جان آدمی است که بر جهان فرافکنده میشود. پس به تدابیر فنی زندگی انسان در عصر حاضر بهسامان نخواهد شد. تا بینش انسان به جهان و معاملۀ آدم با عالم و نسبت او با هستی دگرگون نشود، تحول در علوم و تغییر رویههای تکنیکی، حاصلی نداشته و بحران را از شکلی به شکل دیگر منتقل میکند.
🔹آن شفقت علی خلق الله که پیآمد التعظیم لأمرالله است، پنهان شده است و گیتی از درخشش برق استیلاجویی بشر، در آتشی تاریک میسوزد.
🔸️دست تعرض انسان، اشیاء را از جایگاه خویش کنده و آواره کرده است. لاجرم آدمی خود در این برهوت بیخانمانی و آوارگیِ همهچیز، آواره و بیخانمان شده است و ماوا و موطنِ قرار خود را گم کرده است.
🔹پس تا چیزها به خانه خود بازنگردند، انسان هم خانه خویش را بازنمیجوید. اما از آن سوی هم میتوان گفت: تا انسان جایگاه خویش را نشناسد و سراغ خانه خود را نجوید، چیزها به جایگاه و سامان خود نخواهند رسید.
🔸️#کرونا میخواهد تا با عتاب بشر را برجای خود بنشاند. این مجازات اما، راه نجاتی است که به او نشان میدهد. او را خانهنشین کرده است تا مگر #خانه را به یاد آورد.
بایزید تا همدان رفت تا راه خانه خود گم نکند.
⚜ @taammolat74
🔰 اقتصاد جهان هرگز به حالت عادی برنمیگردد.
🔸 جهان اکنون با کرونا شدیدترین سقوط اقتصادی خود را تجربه كرده است. آخرین اطلاعات نشان میدهد کرونا مستقیماً بر خدمات - خرده فروشی، املاک و مستغلات، آموزش، سرگرمی، رستورانها، باشگاهها، و صدها شغل دیگر تأثیر مستقیم داشته و آنها را تعطیل کرده است.
🔹 مشاغلی که برآورد شده حدود ۸۰ درصد آمریکاییها در آن کار میکنند. بسیاری از فروشگاههایی که در اوایل ماه مارس تعطیل شدهاند، دیگر هرگز باز نمیشوند. شغلها برای همیشه از بین میروند. میلیونها آمریکایی و خانوادههای آنها با فاجعه روبرو هستند.
🔸ابتدا ۳.۳ میلیون نفر بیکار شدند، سپس ۶.۶ میلیون و به زودی بسیار بیشتر خواهد شد. این شوک محدود به ایالات متحده نیست و کشورهای اروپایی و آسیایی نیز با کاهش شدید فعالیتهای اقتصادی و کسب و کار روبرو هستند. این بزرگترین شوک تاریخ اقتصاد جهان خواهد بود.
📚 منبع: فارن پالیسی
▫️ persiangulfstudies.com
▫️ foreignpolicy.com/2020/04/09/unemployment-coronavirus-pandemic-normal-economy-is-never-coming-back
⚜ @taammolat74
•••
[ مَنْ فَــرَّجَ عَـــن مُومِنٍ فَــرَّجَ
اللهُ عَن قَلبِــه یَومَ القِیـــٰامَه...]
هرکس گرهی از مومـنے بگشاید
خداوند #روز_قیامت گره از کار
او باز خواهد کرد...
❤️{تو این روزا
هوای همو بیشتر داشته باشیم}
#امام_رضا
⚜ @taammolat74
🔰سخنی با مسوولین صدا وسیما/ مراقب نفوذی ها باشید
✍ محسن مهدیان
🔸چه کسی به مدیران رسانه ملی مشورت می دهد؟ نگران مشاوران و چنین مشورت هایی باشید.
آنروز که رسانه های دلسوز گلایه کردند که چرا باید فردی که رسانه ملی را به تمسخر می گیرد با پایتخت 6 به خانه مردم بازگردد یک مسوول توضیح نداد چرا. در نهایت پایتخت 6 شد آنکه نباید میشد.
🔹جناب عسگری می داند که اشکالات این سریال تنها در تقلید شیطنت آمیز از یک صحنه فیلم فارسی و لاله زاری نبود. اما باز هم کسی توضیح نداد چرا مماشات؟ دست آخر هم با یک میزگرد نمایشی برای بستن دهان منتقد، پرونده اعتراضات بسته شد.
پایتخت نمونه بود. متاسفانه این رویه است.
🔸این روزها رسانه ملی در معرض پرسش است. بی اعتنایی رسانه ملی به این پرسش ها چه توجیهی دارد؟ چه کسی به مدیران رسانه ملی مشورت می دهد که افکار عمومی مهم نیست؟
🔹مطابق بند ب ماده 3 قانون ارتقا سلامت نظام اداری رسانه ملی موظف است قراردادهای متوسط به بالا را بصورت علنی منتشر سازد. اما چنین نکرده و حتا در معرض پرسش نیز چنین نمی کند.
♦️چرا؟
چرا توضیح نمی دهید سندی که از دستمزد قرارداد یک مجری منتشر کرده اید و البته رافع اتهام است، به شکل نادرستی مخدوش شده است؟
♦️چرا توضیح نمی دهید که در بکارگیری یک فرد مساله دار که از فریاد کردن توهین به امام و انقلاب باکی ندارد، خطا کردید؟ چرا این قصور و تقصیر را برای مخاطب توضیح نمی دهید؟
🔸کسی که به شما مشورت می دهد مخاطب مهم نیست و نیازی به پاسخ نیست، نفوذی است ولو مزدور نباشد. نفوذی همیشه عامل کسی نیست بلکه می تواند گرفتار یک فکر منحرف و واپس مانده باشد. چرا از چنین افرادی مشورت می گیرید؟
🔹وقتی حاضر به شفاف سازی نباشید و برای فهم مخاطب حرمت قائل نباشید، مطالبه شفافیت دست افرادی می افتد که هویت شان شبهه ناک است. وقتی به نقد رسانه های دلسوز وقعی ننهید گرفتار افرادی می شوید که با تهمت و افترا پروژه بی اعتمادسازی را پیش می برند. تهمت می زنند و وقتی پاسخ می دهید هم می گویند دروغ گوئید.
دلسوزانه و خیرخواهانه به رسانه ملی پیشنهاد می کنم در شفاف سازی پیش قدم شود.
#شفافیت
⚜ @taammolat74
🔰رؤیای پساقرنطینه
🔸انگار مردم زمین، به سیاره جدیدی تبعید شدهاند. تقریباً تمام شئون زندگی انسان، متأثر از وضعیت جدیدی ناشی از اپیدمی یک موجود نانومتری به نام «کرونا ویروس» قرار گرفته است. این روزها، با مروری بر نوشتههای شخصی افراد در صفحات مجازیشان، حس و حال بشریت، و تغییرات فضای فکر و اندیشهاش در شرایط پیشآمده بهخوبی قابل رصد و مطالعه است.
🔹در وضعیتی که ارتباطات حقیقی به جهت جلوگیری از روند گسترش بیماری، بهشدت کاهش یافته است، موج فعالیتهای مجازی افراد، رو به افزایش است. در این میان، عدهای در پی ایجاد تفریحات مناسب فضای قرنطینه، شب و روز وقتشان را صرف پختن کیک و شیرینی و دیدن فیلم و خواندن رمان و… میکنند و با بازنشر تصاویر مربوط به این قبیل فعالیتها، سعی در تلطیف فضا و حفظ روحیه خود و جامعه مخاطبشان دارند. جمعی که دغدغه و اضطراب بیشتری نسبت بهسلامتی جسم خود و اطرافیان دارند؛ مداوم به بازنشر محتواهای رسانهای مرتبط با توصیههای بهداشتی و پیگیری اخبار و ارائه آمار و ارقام در خصوص گسترش بیماری، مشغول هستند.
🔸گروهی با انجام رفتارهای خیرخواهانه و بشردوستانه در تلاش برای کنترل بیماری و رفع محرومیت در میان اقشار آسیبپذیر و ضعیف جامعه هستند.
🔹آنچه بیشازپیش توجه نگارنده را در میان رفتارهای مجازی افراد به خود جلب کرد؛ رنگ و بوی فلسفی گرفتن نوشتههای کاربران فضای مجازی است. شرایط پیش روی بشریت فرصت جدیتری برای درنگ در ماهیت هستی برای او پدید آورده است. انسان، ظاهراً حس کرده است که اوضاع تقریباً از کنترلش خارج شده است. و این ذهن بحرانزده در میان پناه بردنهای مداوم به انواع مخدرهای سرگرمی (entertainment) گاهی ناگزیر از اندیشههای متعالی و بعضاً متافیزیکی شده است.
🔸در روزهای نخست شیوع کرونا در ایران، جمعی از هموطنان خارجنشین با زیر سؤال بردن توان حکومتی کشور در مهار بیماری، مدام در حال توصیههای بهداشتی به مردم ایران بودند. اما با مروری بر صفحات مجازی همین افراد در روزهای جهانیشدن ویروس، به پستهایی با تم و فضای نسبتاً فلسفی برخورد میکنیم.
🔹با از میان رفتن فرصت مقصر و متهم شمردن این و آن، بشر فرصت اندیشیدن به «خودش» و همچنین «ماهیت زندگی» را یافته است. شتر مرگ این روزها حاضر و تازهنفس پشت در خانهها در انتظار است. خوشبختانه ویروس، توجهی به بضاعت مالی و موقعیت اجتماعی افراد هم ندارد و تصور ایمنی کامل از بیماری برای هیچکس ممکن نیست. بشر، متحیرانه نظارهگر مسیر نامعلوم پیش رویش، مشغول اندیشه است.
♦️اندیشیدن در اینکه ثروت و موقعیت اجتماعی به اندازه گذشته (یعنی همین دو-سه ماه قبل) متضمن احساس امنیت و نشاط نیست.
⚜ @taammolat74
📮در ماجرای #علی_علیزاده و #رضا_رشیدپور و رفیقش #اردون و جناب #مهدیان خبرگزاری فارس؛ بازنده #کارگران هستند که سوژه حداقل دستمزدشان کمرنگ بود، کمرنگ تر هم شد.
#ورژن_روشنفکر_دغدغه_مند
✍ میثم ایرانی
⚜ @taammolat74
🔰 در دفاع از مناسک
♦️ از #محسن_حسام_مظاهری روشنفکر و منتقد حوزه دین و مناسک شیعه چه میدانید؟! پروژه فکری او که در فضای #ژورنالیسم_اندیشه به خصوص درفضای مجازی طرح میشود، چیست!؟
چه نقدهایی ممکن است بر این اندیشهها وارد باشد؟!!
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 در دفاع از مناسک ♦️ از #محسن_حسام_مظاهری روشنفکر و منتقد حوزه دین و مناسک شیعه چه میدانید؟! پروژ
🔰 در دفاع از مناسک
💥 اختصاصی
💠 محسن #حسام_مظاهری، جامعهشناس جوانی که در حوزه #ژورنالیسم_اندیشه فعالیت دارد. او سردبیر نشریات #هابیل و #فتیان بوده است و هماکنون در کانال تلگرامی خود فعالیت جدی دارد.
🔸 پروژه اصلی فکری او بررسی سیر تغییر و تحولات #آیینها و #مناسک شیعه است وسعی در فهم منطق این تغییرات دارد.
🔹 او جمهوری اسلامی را متهم به #فربه_کردن_مناسک دینی کرده و تعطیلی مناسک دینی در بحران زیستی جهانی (کرنا) را بهانه کرده تا «دین منهای مناسک» را تبلیغ و ترویج کنند.
🔸برای فهم بهتر کنه و بنیان این پروژه فکری بهتر است از تعریف «تمدن» آغاز کنیم. به تعیین فرهنگ تمدن گویند. نمودهای عینی فرهنگ میشود تمدن. مدرنیته در لایه تمدنی خود چیزی نیست جز نمودهای عینی فرهنگ مدرن. سینما، دانشگاه، بار، دیسکو، ورزشگاه، پرنوگرافی، مک دونالد، وال استریت، کمپانی های بزرگ اقتصادی، پارلمان، دولت مدرن و...
🔹همه نمود های تمدنی مدرنیتهاند که سرگرمی، لذتجویی، علم گرایی، امانیسم و ... را عینیت بخشیده است. طبعا حضور افراد در ورزشگاه، بار، دیسکو و... مناسک مدرن و لایه تمدنی مدرنیته اند.
🔸مسجد، #هیئت، حرم، نماز جمعه، شب قدر، #پیاده_روی_اربعین ، اعتکاف، اوقاف و ... هم تعیین های تمدنی تشیع اند. جمهوری اسلامی مناسک دینی را فربه نکرده است بلکه نمود تمدنی و عینی تشیع را موجب شده است.
🔹مناسک زدایی از تشیع یعنی «تمدن زدایی از تشیع» دین صرفا یک مقوله ایمانی نیست بلکه برنامه زیست انسانی است. دین منهای مناسک یعنی دین منهای تمدن یعنی دین در مرحله فردی بماند و تعیینی در سامان زیست جمعی بشری نداشته باشد.
♦️کسانی که مناسک ستیزی می کنند، تعریفشان از دین حداقلی است و لایه تمدنی زیست بشر شیعی را خواسته یا ناخواسته در سینی زرّین به #تمدن_مدرن تقدیم می کنند. نمی شود مدرن زندگی کرد و مومن بود ؛ مومن بودن به #زیست_مومنانه است در جهان و تمدنی مومنانه.
⚜️ @taammolat74