eitaa logo
تاملات حقوقی
446 دنبال‌کننده
7هزار عکس
3.3هزار ویدیو
362 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پایگاه خبری میبدما
🔴 ماجرای قطع پخش تلویزیونی پیام نوروزی امام در سال ۱۳۶۴ 🆔 @meybode_ma
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
❗️تجهیز در برابر دشمنان ♦️امروز ما هدف تیر‌های شبهات در زمینه مسائل عقیدتی هستیم، مقدس‌ترین عقاید ما در معرض حمله‌های جدی قرار گرفته. ما نباید اکتفا کنیم به همان روش‌ سنتی که داشتیم. ♦️باید معلوماتمان‌ را بیش‌تر کنیم، ببینیم در این زمان چه شبهاتی مطرح است، دشمنان اسلام از چه راه‌هایی به اسلام حمله می‌کنند، خودمان را از همان راه‌ها مهیا کنیم. 🎙بیانات علامه مصباح در جمع طلاب یزد. 🆔‌ @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📞 سلام، ببخشید سردار سلیمانی پشت خط هستند، آخر سالی با شما کار مهمی دارند، لطفاً گوشی را بردارید👆 👌
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دشمن در مقابل پیشرفت ما حرص می‌خورد ▫️ اگر دشمنیِ دشمنان افزوده شد، بدانید که راه درستی را انتخاب کردید. آنجایی که دشمن بیشتر به تخریب روی می‌آورد، ما باید احساس کنیم که گویا اینجا افکار ناب‌تری وجود دارد که دشمن بیشتر روی آن حساسیت نشان می‌دهد. ▫️ در واقع یکی از شاخص‌هایی که ما می‌توانیم دشمنان را بهتر بشناسیم و از آن طریق دوستان را هم بهتر بشناسیم، همین است که حضرت امام فرمودند:«اگر دیدید دشمنان برای شما آفرین می‌گویند و کف می‌زنند، بفهمید که یک جایی اشتباه کردید.» 🆔 @farhang_puya
خاتم المرسلین به خلق جهان داد مژده که می رسد رمضان خواب مؤمن عبادت است این ماه نفسش ذکر خالق سبحان گشته نازل در این مه رحمت لیله القدر از سوی یزدان بهتر از الف شهر باشد قدر شاهدم سوره ای است در قرآن رمضان است ماه مهمانی میزبان است حق و ما همه مهمان گر گنهکار توبه بنماید شامل حال او شود غفران چون در این ماه می کند داور بر خطاکار لطف بی پایان نقل باشد شبی هزار هزار عفو فرماید از کَرَم رحمان جمعه ها ساعتی همین مقدار می رهاند خدای از نیران چون ز شوال شد هلال پدید بخشد او آن قَدَر که قبل از آن ای مقدّم سیاه نامه ی توست طلب مغفرت کن از منّان @nohe_sonnati
روزه‌داران مؤمنین آماده! من ماه خدایم ماه روزه، ماه قرآن، ماه تسبیح و دعایم ماه حق، ماه نبی، ماه علی مرتضایم ماه خیل انبیاء و اتقیا و اوصیایم تا رساند بر همه عالم پیامم را محمد خوانده از آغاز شهر الله نامم را محمد من گرامی ماه عفو و رحمت پروردگارم روزه‌داران الهی را همه باغ و بهارم باشد از شعبان امیرالمؤمنین چشم انتظارم در دل شب انس‌ها با حضرت صدیقه دارم تا سحر گه بی قرار چشم گریان حسینم هر شب و هر روز محو صوت قرآن حسینم دامن سجاده گردد بزم اُنس یار با من چشم مشتاقان بوَد تا صبحدم بیدار با من نور بخشد شمع جمع محفل دادار با من انس می‌گیرند مردان خدا بسیار با من از نسیم آید سرود نغمه ی روح الامینم همدم اشک و مناجات امیرالمؤمنینم لحظه‌ها تسبیح و، خوابِ روزه‌دارانم عبادت روزهایم روزهای صدق و اخلاص و ارادت یوسف زهرا حسن در نیمه‌ام یابد ولادت وز قدوم مادر زهرا مرا باشد سعادت روزه‌داران را دهـم از سـاغر قـرآن حلاوت ای خوشا آن کس که در من می‌کند قرآن تلاوت ای خوشا آن کس که قدر لیلةالقدرم بداند ای خوشا آن کس که اشک و معرفت در من فشاند ای خوشا آن کس که شب‌ها تا سحر بیدار ماند در دل شب افتتاح و جوشن و بوحمزه خواند من همان ظرف عنایات خداوند کریمم روح می‌بخشد دعای یا علیُّ یا عظیمم وای بر آن کس که در من حق نیامرزد گناهش یا نگردد شسته از اشک شبی روی سیاهش آن چنان باشد که حق محروم سازد از نگاهش در مه رحمت بوَد آغوش شیطان، جایگاهش توشه‌ای با خود نیارد تا خدا از او پذیرد می‌سزد از غصه در عید صیام من بمیرد خوش به حال آن که در من دامن دلبر بگیرد در عروج خویشتن از زهد و تقوا پر بگیرد در دل شب‌های قدرم نیز قرآن سر بگیرد روی در محراب کوفه، دامن حیدر بگیرد ای خوش آن کاو پر کند از اشک چشم نازنین را تـا بشویـد فرق خـونین امیـرالمـؤمنین را ای خوش آن کاو در معاصی، احترام از من بگیرد با دهان روزه‌اش هر روز، کام از من بگیرد دامن وصل خدا را در صیام از من بگیرد در عبادت رفعت و شأن و مقام از من بگیرد من همانا سفره ی مهمانی ذات خدایم با تمام انبیاء از صبح خلقت آشنایم «میثم» از هر لحظه ی من فیض‌ها گردد نصیبت روزه، دارو، ذکر، درمان، ذات حق گردد طبیبت هست دامان تو هر شب دامن وصل حبیبت هر نفس باشد دعای یـا حبیب یـا مجیبت دوستت دارد خدا، گر تو خدا را دوست داری صرف کن اوقات خود در روزه و شب‌ زنده‌داری @nohe_sonnati
بوی ملکوت، بوی عرفان آمد گلبانگ خوش رحیم و رحمان آمد گلعطر فرشته منتشر شد در خاک ای دل شدگان! بهار قرآن آمد آمد رمضان و حال خوبی دارم سرسبزم و اعتدال خوبی دارم پرواز ، پرنده ، بال و پر ، آزادی ... من مطمئنم ، خیال خوبی دارم ماه رمضان و شوق شب بیداری از بودنِ بی تو، هر نَفس بیزاری تنگ است دلم برای «یارب! العفو» تنگ است خدا دلم برایت، آری آمد رمضان، مُفسّرِ «احسان» باش همسایه ی غربت تهیدستان باش در شهر بساط عشق را برپا کن در فکر دل شکسته ی انسان باش آمد رمضان ، هَلا ! ز عادت برخیز گل کرد سپیده ی سعادت ، برخیز همپای سحر، به سمت بیداری رو ای بنده ی تن! ز خواب غفلت برخیز آمد رمضان و سفره ها رنگین تر دنیا به مذاق ما و من شیرین تر از کوچه صدای سائلی می آید انگار شدست گوش مان سنگین تر ! یک ماه اگرچه آب و نان شد تعطیل بر سفره، ضیافت دهان شد تعطیل تعطیل نشد بساط دنیاداری هر چند که دکه ی جهان شد تعطیل ! در مکتب روزه ، روی من پا بگذار بر جلوه فروشی بدن ، پا بگذار از خواهش نَفس خود بزن بیرون تو بر فرصت اهرمن شدن پا بگذار هر چند که روزه معرفت آواز است آیینه ی فطرت است و انسان ساز است شک نیست ، فقط ریاضتی جسمانی ست وقتی که دهان نفسِ انسان باز است ماه رمضان و سفره ی افطاری هنگام سحر ، نفَس نفَس ، بیداری از روزه اگر همین قَدَر می فهمی مصداق ریاضت است و خود آزاری ! آمد رمضان و دست بابا خالی ست از شادی روزه ، قلب سارا خالی ست شرم ست نصیب سفره ی ما ، زیرا افطار و سحر ، ز نان و خرما خالی ست ! ای کاش به راز عشق پی می بردیم در بندگی خدا، مَحَک می خوردیم ماه رمضان به شیوه ی حیدر ما اندوه دلِ گرسنه را می خوردیم ! ما شیعه ی حیدریم و غافل از او بر سیره ی دیگریم و غافل از او دنیا نَسَبیم و عافیت آبادیم با نَفس برادریم و غافل از او ! حال دل خویش را کمی بهتر کن ماه رمضان ، به نان و خرما سر کن با غربت سفره‌های خالی بنشین افطار و سحر، به شیوه ی حیدر کن ماه رمضان ، شروع « حّوِل حال » ست روی دل ما ، تبسمی از بال ست همبال فرشته ها شدن آسان ست در ماه خدا ، که سیب شیطان کال ست در فصل سحر نشسته ام، خوشحالم از ظلمت تن گسسته ام، خوشحالم آمد رمضان و همنشین نورم از فتنه ی نَفس رسته ام، خوشحالم بی روی تو، ماه رمضانم ...؟ هرگز وارستگی از هر دو جهانم ...؟ هرگز بی جلوه ی آفتاب روی ماهت یک روز به روزه می توانم ؟ هرگز ! ماه رمضان ، فروغ یک آغاز ست در آبی آسمان ، پر پروازست درهای زمین به روی شیطان بسته ست درهای بهشت ، بازِ بازِ بازست آمد رمضان و آسمان آبی شد شب های زمین ، دوباره مهتابی شد هستی ، به نماز عاشقی قامت بست عالَم ، غزل خجسته ی نابی شد ماه رمضان و بندگی یعنی این آیینگی و پرندگی ، یعنی این افطار و سحر کلاس آدم سازی ست برنامه و سبک زندگی ، یعنی این در پرتو روزه ، بیکران را دیدیم تصویر حیات جاودان را دیدیم از پیله ی تن چو سر برون آوردیم از روزن روزه ، آسمان را دیدیم بر مرکب روزه ، تا فراسو رفتیم با بار گناه ، «رَبَنّا» گو رفتیم در لیله ی قدر ، روسیاه و تائب سمت ملکوت رحمت او رفتیم ماه رمضان، شوق سبکباری را ... از لذت نَفسِ فتنه، بیزاری را ... ای حضرت عشق! قسمت روحم کن شب های قشنگ قدر، بیداری را @nohe_sonnati
روزه‌داران! مه خدایم من با شما یار آشنایم من ماه تسبیح و ذکر و صوم و صلات ماه توبه، مه دعایم من ماه وصل خدای منانم ماه وحی و نزول قرآنم ماه پیدایش جمالم من ماه دیدار ذوالجلالم من ماه هر لحظه با خدا بودن ماه فضل و مه کمالم من من که فیض حضور آوردم نـور در شهـر نــور آوردم روزه‌داران! همه قیام کنید تا به ماه خدا سلام کنید ماه شب‌زنده‌داری آمده است از مه روزه احترام کنید عاشقانی که قدر من دانند همـه مـاه مبـارکم خوانند ماه نور است کسب نور کنید نفس خود از گناه دور کنید با خدنگ اطاعت و تقوا چشم شیطانِ نفس، کور کنید روح تقوا به تن مبارک‌تان لیلةالقـدر مـن مبارک‌تان من سراپا بهشت یارانم بر شما خوشتر از بهارانم نور چشم همه خداجویان مژده ی وصل روزه‌دارانم همچو گل ریخته ز دامن من سحـر و افتتاح و جوشن من من تجلای ذوالمنن دارم از کتاب خدا سخن دارم صلوات خدا نثارم باد که به دامان خود حسن دارم مـن کـه پـا تا سرم تمام حسن هستی‌ام هست از امام حسن سرخوش آنان که اهل ‌ایمان‌اند دوست را لحظه‌لحظه می‌خوانند روزها روزه‌اند و شب همگان قدر شب‌های قدر می‌دانند دل شـب دامـن سحـر گیرند همه قرآن به روی سر گیرند من که پیوسته در تب و تابم من که دریای گوهر نابم صبحگاهان به کوفه می‌جوشد خون پاک علی ز محرابم من که چون کوه نور مشتعلم تـا صـف حشر از علی خجلم روزه‌داران! چو تشنه گردیدید در دل از تشنگی شرر دیدید طفل معصوم‌تان چو روزه گرفت در غروبش گرسنه گر، دیدید خون دل جاری از دو عین کنید گریه بـر کـودک حسیـن کنید اشک خونین روان ز دیده کنید یاد از آن دختر شهیده کنید در غم کودک خرابه‌نشین گریه بر آن سر بریده کنید گریـه فیـض بهارتـان بادا اشک «میثم» نثارتان بادا @nohe_sonnati
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| عیب برادر دینی‌ات را شایع نکن! 🔹شرح حدیث اخلاق توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✅ @Rajanews
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
🔻ایران لبنان نیست، دست از سرش بردارید! رضا باقری پور / پژوهشگر سیاستگذاری عمومی: موضوع حجاب مسأله امروز ما نیست. حاد بودگی این موضوع حتی محدود به تاریخ جمهوری اسلامی هم نیست. به حیثت تاریخی در سرحدات کشف حجاب رضاخانی هم متوقف نمی‌شد. در محدودترین بازه تحلیلی، تا عهد قاجار و سالها پیش‌ از انعقاد نطفه جنبش مشروطه باید به عمق رفت. بهاییت، همانقدر از برهنگی طاهر قرة‌العین برای تمایز بخشی به خود بهره‌ برد که از ادعای پیامبری، بلکه بیشتر. طفل نامشروع استعمار با رد شدن از هیچ‌چیزی مثل کشف حجاب نمی‌توانست تمایز و گسست خود را از اسلام‌باوری ایرانیان در حوزه عمومی نشان دهد. 🔹می‌گذرد و حلق این فتنه تاریخی با سرب داغ امیرکبیر پر می‌شود. نوبت به عصر مشروطه می‌رسد. اگر حجاب چنان که گفتیم همین‌قدر به حیث هویتی حائز اهمیت است، پس علی‌القاعده این لحظه‌ تاریخی هم نمی‌تواند بدون اعتنا به آن بگذرد. در این لحظه که به نظر کشاکش‌ها باید بر سر تعدیل اختیارات شاه شکل بگیرد، شیخ فضل‌الله دوباره انگشت اشاره را به سمت همین آوردگاه یعنی حجاب نشانه می‌رود. او در مکتوبی که پیرامون عقبه مشروطه‌خواهان و پیامدهای کنش آنها به علمای ایران و عراق می‌نویسد، نسبت به «بی‌بندوبار ساختن جامعه و کشف حجاب» هشدار می‌دهد. 🔹در جامعه آن روز که هیچ حتی در بین علما هم نادر بودند افرادی که سوی چشم شیخ‌فضل الله را داشتند. آنچه او می‌گفت را ندیدند تا روشنفکران آن کاری که با تیغ مشروطه نتوانستند را با تفنگ رضاخانی به سرانجام رساندند. دین در عرصه عمومی به محاق رفت و چادر به مثابه پرچم آن در کوی و برزن به خاک کشیده می‌شد. 🔹کلیشه‌های چدنی روشنفکری در دستکش مخملی علوم انسانی، حالا نوبت به جمهوری اسلامی رسیده است. قاطبه‌ی ایرانیان در انقلاب 57 تفنگ (صلاحیت رسمی برای اعمال حاکمیت بر عرصه عمومی) رضاخانی را از مشت تخم و ترکه ملکم‌خان و تلقی‌زاده و فروغی بیرون کشیدند. جریان هویتی معارض جمهوری اسلامی که دیگر سلاحی در دست ندارد، تلاش می‌کند تا گفتمان خلع سلاح برای رقیب خود یعنی جمهوری اسلامی بسازد. او در هر عرصه‌ای اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... می‌سراید که :«تفنگت را زمین بگذار».  🔹«تفنگت را زمین بگذار» به مثابه حیلت تاریخی روشنفکری غربگرای مهجور از قدرت در موضوع سامان دادن به عرصه عمومی به شکل کلیشه‌هایی جاافتاده پدیدار می‌شود. ⬅️متن کامل را در سایت رجانیوز بخوانید: 🌐http://rajanews.com/node/365835@Rajanews
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هم‌اکنون از حسینیه امام خمینی| انتقاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از افراط در استفاده از قرائت های مختلف ✅ @Rajanews
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هم‌اکنون از حسینیه امام خمینی| شنیدن قرآن زمینه ساز رحمت الهی است ✅ @Rajanews
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اهدای پرچم حرم سیدالشهدا به رهبرانقلاب و نصب این پرچم در حسینیه امام خمینی به سفارش رهبرانقلاب ✅ @Rajanews
هدایت شده از گردباد نیوز
شب زیارتی سید الشهدا امام حسین علیه السلام شهدا را یاد کنیم تا ما را نزد ایشان یاد کنند شهید جلال افشار شهید سمت راست بالا شهید نیک نژادی شهید سمت راست پایین شهید تورجی زاده شهید سمت چپ
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
انتشار برای نخستین‌بار / ولایتی و پزشکیان پشت دکتر قاتل درآمدند مادر شهید عجمیان: در دادگاه بدوی حکم اعدام آن آقای دکتر آمد، اما آقای «ولایتی» و آقای «پزشکیان» پشت ماجرا در آمدند و از آن طرف حمایت کردند و در دادگاه دیگری حکم اعدامش لغو شد. برای اینکه زیاد تابلو نشود یکی دو نفر دیگر هم عفو دادند که این آقای دکتر زیاد در چشم نیاید، و دو نفری که اعدام کردند بی کس و کار بودند. یکی خانواده‌ای نداشت و یکی فقط یک برادر معتاد داشت. سرداران رده بالا و مسئولین مملکتی که به دیدار ما می‌آمدند می‌گفتند هر کاری دارید بگویید، ما فقط می‌گفتیم حکم اعدام آن دکتر را بگیرید. ولی می‌رفتند و پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کردند. مادر شهید عجمیان گفتند: آن دکتر قاتل از دراویش است و پشتوانه دارد، لذا توانسته‌اند به شیوه‌های مختلف از اعدام نجاتش بدهند. و تنها درخواستشان «اعدام آن دکتر قاتل در محل شهادت سید روح الله» بود. @Afsaran_ir
هدایت شده از گردباد نیوز
🔷 افزایش قیمت بنزین ممنوع یکی از مهم ترین دلایل مصرف بالای بنزین کیفیت پایین خودروهاست. آقایان اگر واقعا نگران اسراف هستید، به جای گران کردن بنزین و در نتیجه افزایش دوباره تورم و زیرپاگذاشتن امر رهبری، گوش خودروسازان را بپیچانید ‌‌‌‌‌... ✍ "قاسم اکبری"
هدایت شده از شهید شیخ احمد کافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر کسی می‌خواهد به تمام خوشبختی دست پیدا کنه باید با امام زمانش ارتباط داشته باشه @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
هدایت شده از زمانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: روزانه حداقل یک صفحه قرآن بخوانید امام خامنه‌ای: 🔹دوستان به من گزارش دادند که شاخص رشد قرآن در جامعه از تمام شاخص‌های ما جلوتر است. این اتفاق بسیار مثبتی است. 🔹شما قاریان قرآن پیام‌رسان و پیام‌آور خداوند متعال به دلهای ما هستید، این اتفاق بسیار برجسته و مبارکی است. 🔹برای انجام این مسأله مواردی مورد نیاز است که یکی از آنها صداست، یکی از آنها شگردهایی است که قاری متناسب با مفهوم و محتوا بر می‌گزیند. 🔹من بارها به مسئولین و غیر مسئولین و جوانان و غیرجوانان توصیه کردم که هر روز حداقل نیم صفحه یا یک صفحه قرآن بخوانید، لکن این امر مستمر باشد و روزی در سال نباشد که شما قرآن را باز نکرده باشید. 🍃[ : پویشی برای همه مردم ایران ]✨ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @zamanehh
هدایت شده از زمانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌مناجات فوق العاده زیبای خدایا ببخش 🍃[ : پویشی برای همه مردم ایران ]✨ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @zamanehh
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت اول) مسلمانان باید الهیات‌شان را در باب «روابط اجتماعی» و «مناسبات انسانی» از قرآن آغاز کنند. جهان اسلام در مواجهه با سایه‌های سنگین فرهنگی برخاسته از دنیای امروز را احتمالا نمی‌تواند با فلسفه‌های برگشته از جهان غرب (فلسفه‌های تکنولوژی و رسانه) و یا حتی الهیات‌های مضاف و مدرن (مثل «Theology of the Internet») و یا بلکه با موجودی‌های کلام و فلسفه رایج در امروز جامعه مسلمانان تفسیر و تدبیر کند. در این باره به نظر می‌رسد، دنیای اسلام در مواجهه با موج تحولات فرهنگی خود، در کنار فقه و کلام و فلسفه و عرفان، باید اصل «فاقروا ما تیسر من القرآن» را به مثابه یک روشِ مسلمانی برای فکرکردن در نظر بگیرد و پیوسته قرآن را ملتمسانه بخواند، نکته‌های فرهنگی متناسب با فضای جدید را از نو استظهار و استنطاق کند و عمل به آن را در نقطه‌های عطف و دشوار تمرین کند تا بلکه اعجاز قرآن را این بار در عبور از نظام هژمون فرهنگی تجربه نماید. ضرورت این تأمل برای مخاطبان تمدن‌اندیش از آن رو است که تصور «تمدن نوین اسلامی» و تمهید آن، بدون اندیشۀ اصیل در بارۀ فرهنگ جدید جهانی و نظام روابط انسانی کنونی میسور و ممکن نخواهد شد. آنچه در این سلسله یادداشت‌های ماه مبارک تقدیم خواهم کرد «تأملات قرآنی» و بیان برخی تک‌نکته‌ها در باب روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی در دنیای کنونی است. در این میان، صرفا تلاش می‌کنم به برخی «مفاهیم»، «مبانی»، «آیه‌ها»، «سنت‌ها»، «راهکارها» و احیانا «آسیب‌ها»ی موجود در مناسبات اجتماعی اشاراتی بکنم و آن را در معرض توجه و تأمل قرار بدهم. شاید از تکرار تأملات بتوان به سمت ایده و یا ایده‌هایی در زمینه تنظیم روابط انسانی جدید در دنیای اسلام پیش رفت. @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت دوم: خودِ گسسته) گسستگی از هم‌نوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمی‌تواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونه‌های مختلفی رخ می‌دهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش می‌کند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد می‌برد، و نفس خود را مستقل در هستی می‌پندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر می‌پندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسست‌های انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیق‌تر می‌کند. نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمت‌های الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشه‌های الهیاتی و عرفانی، ریشه‌های هستی‌شناختی، و ریشه‌های تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر می‌شناسد و از آن دور نمی‌افتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانی‌اش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر می‌تواند با جوامع دیگر، با ملت‌های دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمان‌های صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد. @Habibollah_Babai
هدایت شده از مکتب سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به یادماندنی‌ترین تصویر سال ۱۴۰۱ 😍❤️ ------------------------- شما هم به بپیوندید 🔻 ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ ╭┅───────────┅╮ ⁦•''•❀🕊 مکتب سلیمانی🕊✾•''• Eitaa.com/soleymaneii Eitaa.com/soleymaneii ╰┅───────────┅╯
💐 این تهران در سال ۱۴۰۲ به امامت آیت‌الله کاظم صدیقی ۴ فروردین در در حال برگزاری است.