eitaa logo
تأملات اجتماعی
174 دنبال‌کننده
281 عکس
88 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملات اجتماعی
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش نوزدهم) ✅مروری بر لایه ی سوم اندیشه اجتماعی شهید مطهری ره 🔹 #ا
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیستم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری 🔹بد فهمی و دوری از عمل دو عامل عمده در وضعیت امت اسلامی 🔻بدفهمی تعالیم دین از نگاه استاد شهید، بد فهمیدن تعالیم اسلامی یکی از علل عمده در عقب افتادگی امت اسلامی است. آسیب شناسی ایشان از فهم دین، هم توده های مردم و هم عالمان را در بر می گیرد و ایشان هر دو را مورد خطاب و نقد قرار می دهد. مخاطب بخش عمده ای از انتقادات علمی ایشان در کج فهمی دین فضای عمومی جامعه است. (بنگرید به: انسان و سرنوشت، حماسه حسینی و...) . از سوی دیگر با تبیین روش صحیح اجتهاد و همگام سازی تعالیم دینی با مسائل روز به نقد خواص و اولیای دین می پردازد. (بنگرید به: اسلام و مقتضیات زمان، خاتمیت و...) (مع الاسف در این فضای محدود مجال شرح دیدگاه های استاد در این بخش وجود ندارد و به یاری خدا این مطالب را در قالبی موسع بازخواهم گفت.) 🔻دوری از عمل... @taamollat
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🟢 یک حسن و یک عیب ما ایرانیان 🔹 ما مردم ایران یک حسن داریم و یک عیب. حسن ما مردم این است که در مقابل حقیقت، تعصب کمی داریم و شاید می‌توانیم بگوییم بی‏تعصب هستیم؛ یعنی اگر با حقایقی برخورد کنیم و آنها را درک کنیم، شاید از هر ملت دیگر زودتر تسلیم آن حقایق می‌شویم. 🔸 ولی یک عیب بزرگی در ما ملت ایران هست که به موازات اینکه در مقابل حقایق تسلیم می‌شویم، به حماسه‌ها و ارکان شخصیت خودمان زیاد پایبند نیستیم و با یک حرف پوچ، زود آن را از دست می‌دهیم و رها می‌کنیم. 🔹 هیچ ملتی به اندازه ما نسبت به شعائر خودش بی‏اعتنا نیست. شما هندی‌ها و ژاپنی‌ها و اعراب را دیده‌اید؛ آنها هم مثل ما مشرق زمینی هستند، لکن از این نظر مثل ما نیستند. به اندازه‌ای که ما در مقابل لغات و عادات اجنبی تسلیم هستیم، هیچ ملتی تسلیم نیست. 🔸 به عکسهایی که در کتاب‌های تاریخ علوم هست نگاه کنید. می‌بینید دانشمندان درجه اول هند با همان عمامه و لباس خودشان هستند... می‌خواهد به همه مردم دنیا بگوید که من هندی هستم و باید هندی باقی بمانم و در مقابل علم و صنعت تعصب ندارم، که علم و صنعت مربوط به کشور خاصی نیست؛ در مقابل عقاید بزرگ فلسفی و دینی تعصب ندارم اما در مورد شعارهای ملی، هر کسی به شعارهای خودش پایبند است. 🔹 من چرا باید شعار یک ملت دیگر را بپذیرم؟ ولی ما، اگر فرنگی یک زُنّار ببندد، ما دو تا زنّار می‏بندیم، با اینکه او روی حساب شعار خودش این کار را می‌کند. در جامعه ما این حسابها نیست. 📗 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۴۴ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
تأملات اجتماعی
📌در طی حدود بیست یادداشت گذشته تلاش کردیم تا پرتوی بیفکنیم بر نظریه ی اجتماعی استاد شهید ره. لازمه ی چنین بحثی، تعریف دقیق خود مفهوم "نظریه ی اجتماعی" و ابعاد آن است. هر چند ما در اینجا در حد یکی دو یادداشت از کنارش گذشتیم اما در حال تدوین نوشته وسیع تری با همین موضوع هستم که انشالله عرضه خواهم کرد. تا آن موقع چند کتاب و مقاله از نویسندگان داخلی و خارجی معرفی خواهم کرد که دید ما را نسبت به "نظریه ی اجتماعی" بازتر و دقیق تر می کند. کتاب فوق (تفکر نظری در جامعه شناسی، ویلیام اسکید مور، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) یکی از منابع مفید در باب معرفی نظریه ی اجتماعی، تعریف، مسائل و سایر ویژگیهای آن است که در انتها هم برخی از نظریات اجتماعی را کاویده و تحلیل کرده. مجموعا کتاب مفیدی است. 🔹نکته قابل توجه دیگر اینکه ما اصراری نداریم که تعریف های غربی از نظریه را بپذیریم یا به آن پای بند باشیم و اعتقادمان آن است که اگر لازم باشد حتی در این حوزه (تعریف نظریه ی اجتماعی) نیز می توانیم دست به نوآوری بزنیم. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیستم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری 🔹بد ف
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیست و یکم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره (اصلاح اجتماعی) 🔻گریز از ایمان و گریز از عمل 🔹استاد شهید بطور کلی، شرط سعادت انسان و بشر را برخورداری از ایمان به یک و نظام فکری متقن و واقع نما و همچنین ساخت زندگی بر اساس آن می داند. از همین رو جریانات علم گرا، مادی گرا و روشنفکری را که هر کدام به داعیه ای از مذهب رویگردان شده اند را عامل انحراف بشر می داند. از نگاه ایشان رشد فنی و تکنولوژیک بشر را نباید به پای رشد انسانی و اخلاقی او حساب کرد، بشر امروز علی رغم پیشرفت های فنی، بیش از گذشته به بحران هویت و بحران اخلاقی دچار است و راه حل آن چیزی جز ایمان مذهبی نیست. 🔹از همین رو مهمترین گام استاد شهید اصلاح نگرش های اسلامی ناصحیح و احیانا متاثر از جریانات دیگر غیر اسلامی است. ایشان در این راستا به دو اقدام مهم دست می زند: - تبیین دیدگاه اسلام ناب، در نسبت با جریانات رقیب مانند مارکسیسم -تبیین شیوه ی صحیح فهم اسلام و هماهنگ سازی آن با شرایط و اقتضائات روز. بحمدلله آثار زیادی از استاد شهید در این دو ساحت در دست است که در فهم شیوه اصلاحگری اجتماعی ایشان بسیار مفید است. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیست و یکم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره
📌بعد التحریر 🔹نکته ی قابل توجه در شیوه ی استاد شهید، توجه به عنصر و ذهنیت عامه بعنوان زیربنای هر اصلاح اجتماعی است. در اندیشه ی ایشان و عموم متفکران انقلاب اسلامی تا فرهنگ و ذهنیت جامعه اصلاح نشود، اصلاحات دیگر راه بجایی نخواهد برد. 🔹توجه به این نکته از این رو مهم است که در شرایط بحران فرهنگی وعقیدتی امروز، برخی به سراغ کوتاهترین راه رفته اند و همچنان راه اصلاح معضلات فرهنگی (مانند حجاب) را در همان برخوردهای انتظامی می بینند. اینگونه برخوردها بجای خود، اما راه اصلاح فرهنگی راه دیگریست. شیوه ی عمل استاد شهید در تبیین مسیر حق و تمایز آن از راه های باطل، برای امروز بسیار درس آموز است. رحمت خدا بر او باد. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 شب و خلوت و یک جرعه نازک اندیشی 🔹 بعضی وقت ها زندگی کردن می شود مانند حرکت کردن در یک تار عنکبوت در هم تنیده، که از هر طرف می خواهی بروی به یک یا چند تار بر می خوری که جلوی حرکتت را می گیرد. چاره ای نداری جز آنکه پایت را بلند و بلندتر کنی و از رویش رد شوی. اوایل با این قدم های بلند احساس قدرت می کنی؛ اما پس از مدتی، احساس فرسودگی. گاهی تارها آنقدر در هم تنیده و فشرده اند که به تلاش برای گشودن راهی از میانه اش نمی ارزد؛ اصلا ترجیح می دهی دور بزنی، راهت را دور کنی و از جای دیگری بروی. یا اینکه اصلا بیخیال مقصد شوی و بروی دنبال هدف دیگری. فکر گشودن تارها از هم نیز، از همان ابتدا، فکر بی ربطی است که ارزش فکر کردن ندارد. در چنین فضایی حرکت کردن دشوار است، چه برسد به پرواز کردن. این، حکایت زندگی در یک شهر مدرن، یا شبه مدرن مثل تهران است. نمی دانم مشکل از "تار" هاست که مزاحم ما هستند، یا اینکه تارها خوب و درستند، اما نگاه ما معیوب است که نمی خواهیم با "واقعیت" کنار بیاییم. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیست و یکم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره
📌تتمه 🔹 تبیین نظریه اجتماعی شهید مطهری در ی سوم حقیقتا کار دشوار و گسترده ایست که هم نیازمند مطالعات و تدقیقات بیشتر است و هم اینکه در این مقال قابل گنجایش نیست. در اینجا و در این بخش پایانی این سلسله یادداشت ها معتقدم استخراج نظریه اجتماعی در خلال مباحثات و رفت و برگشت ها میسر است و از این رو منتظر "لبیک" دوستان علاقمند برای پیشبرد این طرح کلان می مانم. @taamollat