💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش چهارم)
💠در ادامه به تبیین بیشتر #رابطهاسلامباسیاست در ابعاد مختلف میپردازیم
4⃣ #مبانىقرآنىرابطهدینوسیاست (۱)
🔷اختصاص حاکمیت، ولایت و سرپرستى همه جانبه مادى، معنوى، دنیوى و اخروى براى خدا، رسول و اولیاى خاص او: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»؛ [مائده،۵۵] و ر.ک: [یوسف،۴۰ - مائده،۴۲ و ۴۳]. «سرپرست و ولى شما تنها خدا و پیامبر او است و کسانى که ایمان آورده اند؛ همان کسانى که نماز به پا مى دارند و در حال رکوع زکات مى پردازند».
🔷اثبات امامت و رهبرى سیاسى - اجتماعى براى پیامبر(ص)، امام(ع) و منصوبان از ناحیه آنان: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ...»؛ [نساء،۵۸] و ر.ک: [مائده،۶۷] «خداوند به شما فرمان مى دهد که امانت ها را به صاحبانشان بدهید و هنگامى که میان مردم داورى مى کنید، به عدالت داورى کنید».
💠توضیح اینکه امانت در قرآن، گستره وسیعى دارد و یکى از مهم ترین عرصه هاى آن، مسأله امامت و رهبرى است. امام رضا(ع) در تفسیر این آیه، مىفرماید: «اهل امانت امامان هستند؛ هر امامى امانت رهبرى را باید به امام بعد از خود بسپارد...»؛ [تفسیر نورالثقلین (الشیخ عبد على بن جمعه العروسى الحویزى) ج۱، ۴۹۶]
🔷اثبات حکومت و خلافت در زمین براى برخى از پیامبران گذشته؛ مانند حضرت داود(ع) و حضرت سلیمان(ع): «یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلِیفَةً فِى الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ»؛ [ص،۲۶] و ر.ک: [همان،۲۰ - نمل،۲۶ و ۲۷ - نساء،۵۴] «اى داود! ما تو را خلیفه در زمین قرار دادیم، پس در میان مردم به حق داورى کن».
🔷قرآن، داورى و فصل خصومت در میان مردم را از وظایف پیامبران الهى معرفى مىکند: «وَ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ إِذْ یَحْکُمانِ فِى الْحَرْثِ...»؛ [انبیاء،۷۸] و ر.ک: [نساء، ۵۸ و ۶۵ - مائده،۴۲ - انبیاء،۷۸ - انعام، ۸۹] «و داود و سلیمان هنگامى که درباره کشتزارى داورى مىکردند...».
منبع: وبسایت پرسمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️راههای مقابله با تحریم: ۱- خواهش از تحریمکننده، ۲- #فعّالکردننیرویداخلی و #تولیددرداخل
💠 #انتخابراهدوّمازسویملّتما و #کسبموفّقیّتهایبزرگ در این مسیر
🔹بنابراین ملّت ما این راه دوّم را انتخاب کرده؛ یعنی واقعاً این جور است. من میبینم ملّت عزیز ما این راه دوّم را انتخاب کرده و موفّقیّتهای بزرگی هم به دست آورده که آخریاش همین موفّقیّتهای مربوط به مسئلهی کرونا است. ما اوّلی که کرونا آمد، اگر یادتان باشد، حتّی ماسک نداشتیم. امکانات برای اینکه مردم ماسک بزنند، به قدر کافی در اختیار کشور نبود؛ یا این مادّههای ضدّعفونیکننده در اختیار نبود.
🔹 #درداخلتلاشکردند، از لحاظ ماسک خودکفا شدیم. دیگران ماسک را [میدزدیدند] -این مربوط به اسفند اسبق، سال ۹۸ و فروردین سال ۹۹ است- ماسک را یک کشور اروپایی از چین خریده بود، یک کشورِ اروپاییِ دیگر آمد سر راه گرفت و دزدید و برداشت برد! یعنی مسئلهی ماسک در دنیا این جوری بود. ما خودمان [تولید کردیم]؛ جوانهای ما، مردم ما، در خانهها و در مسجدها ماسک یا موادّ ضدّعفونیکننده را تولید کردند؛
🔹یعنی این واقعاً #مظهرکاملقطعوابستگی به خارج بود و همین طور پیش رفتیم تا رسیدیم به واکسن که امروز واکسن از راههای مختلف و در چند طریق بحمدالله در طریق تولید و آزمایش و به فعلیّت رسیدن است. این مایهی آبرو برای کشور شده؛ یعنی بعضی تحلیلگرهای خارجی که باانصاف هستند تحسین میکنند کشور ما را. این راه را ملّت ایران امتحان کردند و انشاءالله همین راه را دنبال خواهند رفت.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️تساوی حقوق زن و مرد در قرآن (بخش اول)
🔷یکی از ابزارهایی که دشمنان و معاندین اسلام همیشه از آن برای مقابله با این دین بکار می برده اند، این مساله است که اسلام نگاهش به زن در مقایسه با مرد متفاوت بوده و حقوقی را که برای مرد قائل شده است، چیزی فراتر از حقوق زن در ابعاد مختلف بوده و بدینوسیله ارزش زن را نادیده گرفته و ارزشی برای او قائل نشده است.
🔷اما آنچه مهم است این است که این افراد با دید مغرضانهی خود فقط توجه به برجسته کردن مواردی را داشته اند که #بهظاهر، اسلام حقوق بیشتری را به مرد داده است و دیگر #بهعلتهاودلایلاینتفاوتها اشارهای نکرده اند. در قرآن کریم هیچ آیهای یافت نمیشود که به طور کلی یک قاعده و قانونی را بیان کرده باشد که مردان از حقوق بیشتری نسبت به زنان برخوردارند، مگر در مواردی خاص، که در آن ها برای حفظ تعادل میان حق و مسئولیت، نکاتی را بیان کرده که برخی از آن به اشتباه، حقوق بیشتر مردان را استنباط کرده اند که این صحیح نیست.
🔷تفاوت میان زن و مرد به دو صورت قابل تصور است؛ یکی از حقوق مادی و دیگری حقوق معنوی. نسبت به مورد دوم، یعنی حقوق معنوی علاوه بر اینکه هیچ آیهای بر این ادعای اشتباه نداریم، بلکه #قرآنمجید به صراحت بیان میکند: «و لهن مثل الذی علیهن؛[بقره،۲۲۸] و برای زنان حقوقی شايسته است، همانند وظيفهای که بر عهده آنهاست». به عبارت دیگر به این معنا که هر اندازه مرد بر گردن زن حق دارد، زن نیز بر گردن مرد حق و حقوقی دارد.
🔷و در مورد حقوق مادی نیز همچنین است، که نه تنها افضلیت مرد بیان نشده، بلکه شاید بتوان عکس آن را نیز اثبات کرد؛ چرا که این #زنان هستند که در مال و اموال شوهران خود از حیث نفقه و... حق دارند، در حالیکه مردان چنین حق و حقوقی را ندارند. اما #آنچهبایدمدنظر قرار داد این است که #زنومرد در بسیاری از حقوق با هم مشترک اند مانند: حق انتخاب همسر، انجام برخی از معاملات مانند مضاربه و... ، مگر در برخی از حقوق که بواسطهی آیات قرآن کریم و یا روایات تخصیص خورده است. به عنوان مثال ما به یک مورد اشاره میکنیم:
💠حق مالکیت
🔷 #قرآنکریم در عصری که برخی از اقوام و ملل #برایزن هیچ حق مالی و دارایی را فرض نکرده بودند، #بهصراحتحقاقتصادی آنان را بیان میدارد و میفرماید:
🔶«وَ لاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْض لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ [نساء،۳۲] و نعمت ها و مال و ثروتى كه خدا به سبب آن برخى از شما را بر برخى برترى داده آرزو مكنيد [كه آرزويش مايه حسد و فساد است. اين تفاوتها و برترىها لازمه زندگى دنيا و بر اساس محاسبات حكيمانه است، اما در عين حال] براى مردان از آنچه كسب كردهاند بهرهاى است، و براى زنان هم از آنچه كسب كردهاند بهرهاى است. و [با كمك تقوا و عمل صالح] از بخشش خدا بخواهيد، يقيناً خدا همواره به همه چيز داناست».
🔴 #دربخشدوماینمطلب، به بیان شان نزول و نکات مهم آیه شریفه فوق و همچنین نتیجهگیری نهایی خواهیم پرداخت.
منبع: وبسایت رهروان ولایت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️تبدیل تهدید تحریم به فرصت، با تکیه بر توان و نیروی جوان داخلی
🔹هزاران جوان در شرکتهای دانشبنیان و غیر دانشبنیان، شرکتهای فعّال تولیدی در حال تولید کالاهای تحریمیاند که هم کیفیّتش بهتر است، هم همان طور که گفتیم ارزانتر است. در دانشهای دیگر هم همین جور؛ یعنی واقعاً ما در زمینهی #استعدادجوانها هر چه بگوییم زیادی نیست و کم گفتهایم.
🔹در زمینهی دانشهای نوپدید، مثلاً #دانشنانو، ما امروز در دنیا جزو کشورهای درجهی بالا در مسئلهی فنّاوری نانو و تولید نانوی هستیم و از لحاظ مقالات علمی، مقالات مرجع، مراکز علمی جهانی میگویند در ظرف این بیست سال گذشته -چون نانو دانش نوپدیدی است- مثلاً در سال ۲۰۰۱ ایران ده مقاله در باب نانو داشت، در سال ۲۰۲۰ دوازده هزار مقاله؛ یعنی ما در ظرف بیست سال از ده مقالهی علمی در باب نانو رسیدیم به دوازده هزار مقالهی علمی؛
🔹یک چنین کارهایی بحمدالله در کشور دارد انجام میگیرد؛ #اینهامهماست. در بخشهای دفاعی هم که میبینید؛ در بخشهای دفاعی هم روزبهروز الحمدلله پیشرفت کشور برجستهتر و درخشانتر و از نظر بعضی حیرتانگیزتر دارد میشود که این تولیدات دفاعی کشور ضریب امنیّت خارجی کشور را بالا میبرد؛
🔹این خیلی مهم است برای کشور؛ یعنی «حصون الرّعیّة»؛ در واقع اینها حصن و حصاری هستند برای امنیّت کشور. بنابراین، #تهدیدتحریم را که یک تهدید واقعی و یک جنایت حقیقی است، #میتوانتبدیلکرد به #فرصت؛ به این شکل که به #ظرفیّتهایداخلی و نیروهای داخلی خودمان تکیه بکنیم.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️تساوی حقوق زن و مرد در قرآن (بخش دوم و پایانی)
🔶 #زنومرد در بسیاری از حقوق با هم مشترک اند مانند: حق انتخاب همسر، انجام برخی از معاملات مانند مضاربه و... ، مگر در برخی از حقوق که بواسطهی آیات قرآن کریم و یا روایات تخصیص خورده است؛ بعنوان مثال به یک مورد اشاره میشود:
💠 «حق مالکیت»: #قرآنکریم در عصری که برخی از اقوام و ملل #برایزن هیچ حق مالی و دارایی را فرض نکرده بودند، #بهصراحتحقاقتصادی آنان را بیان میدارد و میفرماید:
«وَ لاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْض لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ [نساء،۳۲] و نعمت ها و مال و ثروتى كه خدا به سبب آن برخى از شما را بر برخى برترى داده آرزو مكنيد [كه آرزويش مايه حسد و فساد است. اين تفاوتها و برترىها لازمه زندگى دنيا و بر اساس محاسبات حكيمانه است، اما در عين حال] براى مردان از آنچه كسب كردهاند بهرهاى است، و براى #زنان هم از آنچه كسب كردهاند بهرهاى است. و [با كمك تقوا و عمل صالح] از بخشش خدا بخواهيد، يقيناً خدا همواره به همه چيز داناست».
🔷علامه طبرسی در بیان شان نزول این آیه چنین می فرماید: «امّ سلمه (يكى از همسران رسول خدا) به پيامبر عرض كرد: چرا مردان به جهاد مىروند، ولى زنان جهاد نمىكنند؟ و چرا براى ما نصف ميراث مردان مقرر شده است؟ سپس افزود: «اى كاش ما هم مرد بوديم و همانند آنان به جهاد مى رفتيم و به كارهاى مردان مبادرت مى كرديم؟» در پاسخ به اين سؤالات بود که اين آيه نازل شد.[۱]
🔷در این آیه چند نکته به چشم میخورد؛ در ابتدای آیه چنین میفرماید که برخی از برتری هایی که بظاهر دیده میشود، به جهت شرایط خاص و بر اساس نظام احسنی است که در وجود هر یک از زن و مرد قرار داده شده است که هر یک از این تفاوت ها برای خود اسراری دارند که نظام بشری بر آن نهاده شده است. در نتیجه #آرزوکردناموری که خداوند در طبیعت افراد قرار داده است و بر اساس آن احکام و قوانین خاصی را تشریع کرده، #امریاشتباهوناصحیح است.
🔷علامه طباطبایی پیرامون کلمهی «فضل» به کار برده شده در آیه چنین میفرماید: که مراد از این کلمه مزیتهایی است که خداوند متعال روزی هر یک از زن و مرد کرده است و متناسب با این فضیلت ها، احکام متفاوتی را دربارهی آنان وضع نموده. مثل اینکه مردان را در تعدد زوجات نسبت به زنان برتری داده و در مقابل نیز زنان را به جهت دریافت نفقه و مهریه نسبت به مردان برتری داده است.[۲]
🔷نکتهی دوم اینکه، درست است که هر یک از مردان و زنان از تفاوت های طبیعی ایی برخوردارند، ولی این تفاوت ها باعث نمی شود که این افراد از آنچه بوسیلهی کسب و تلاش خود بدست می آورند محروم شوند که قسمتی از این تلاش ها، همان تلاش های مادی است؛ به این بیان که مردان مالک تلاش های خود و زنان نیز مالک تلاش ها و کوشش خود هستند.
🔷نکتهی سوم اینکه در پایان درسی که به انسان ها میدهد این است که سعی کنید به جای آنکه آرزو، حسرت چیزهایی را بخورید که از ید قدرت شما بعید و دور است؛ به جای آن از خداوند متعال درخواست و تمنا داشته باشید، چرا که این خداوند متعال است که همهی امور را بدست دارد و اوست که می تواند به شما موفقیت ها و پاداش عطا کند.
🔷نتیجه آنکه با بیان نکات بالا میتوان گفت که تفاوتی بین زن و مرد در حقوق وجود ندارد، ولی با توجه به خصوصیات و ویژگیهایی که خداوند متعال برای هر یک از زن و مرد قرار داده است، تفاوت هایی در حقوق زن و مرد احساس میشود که در واقع این چنین نیست؛ چرا که اینگونه تفاوتها ناشی از سیستم خلقتی بین زن و مرد می باشد که متناسب با آفرینش این دو صنف است.
🔷از طرف دیگر «تفاوت» مساله ای غیر از «تبعیض» است؛ چرا که تفاوت ها ناشی از ویژگی ها و استعدادها می باشد ولی تبعیض، ناشی از بی عدالتی است، و از طرف دیگر این تفاوت هاست که باعث میشود هر یک از زن و مرد وظایف خاصی را عهده دار شوند و اینگونه میتوان گفت که زن و مرد با ازدواج کردن مکمل یکدیگر خواهند بود.
🔴و نکتهی آخر اینکه #نظراسلام #تساویحقوقزنومرداست، نه تشابه میان آنها و آنچه که مورد ایراد و گاها شبهه قرار میگیرد، اشاره به تشابه حقوق دارد، نه تساوی آن، که با بیان نکات بالا به فرض وجود تشابه، این خود بی عدالتی محضی از سوی خداوند متعال خواهد بود، چرا که در اینصورت بر هر یک از زن و مرد وظایف و حقوقی متحمل میشد که خارج از توان هر کدام می بود.
پی نوشت:
[۱] مجمع البيان، ج۳، ص۷۳
[۲] الميزان، ج۳، ص۳۳۶
مآخذ: نظام حقوق زن در اسلام (مجموعه آثار شهید مطهری) ج ۱۹ ص ۱۷۵ - ترجمه تفسیر المیزان - تفسیر مجمع البیان
منبع: وبسایت رهروان ولایت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ضرورت معطّل نگذاشتن اقتصاد کشور به امید رفع تحریمها
🔹نکتهی آخر در باب مسائل اقتصادی این است که توصیهی مؤکّد ما به مسئولان عزیز کشورمان -چه مسئولانی که الان سر کار هستند، چه آنهایی که بعداً خواهند آمد- این است که #مسئلهیاقتصادکشور را به #رفعتحریم گره نزنند. حالا در این تبلیغات انتخاباتی هم بحث اقتصادی مطرح خواهد شد؛ اقتصاد کشور را معطّل و پادرهوا در انتظار تصمیمگیری دیگران قرار ندهند که [اگر] تحریم برداشته بشود ما این کار را میکنیم، آن کار را میکنیم. فرض کنید تحریم باقی خواهد ماند؛ اقتصاد کشور را بر اساس ماندن تحریم برنامهریزی کنید؛ و میشود برنامهریزی کرد؛
🔹چشمانتظار نباید باشید. یکی از مشکلات اقتصاد ما در این سه چهار سال اخیر همین بوده که مدام گفتیم تحریم [اگر] برداشته بشود، مثلاً فرض کنید این جوری میشود، تحریم [اگر] برداشته شد آن جوری خواهد شد، سرمایهگذاری خارجی [اگر] انجام بگیرد این جوری خواهد شد؛ این «اگر اگرها» اقتصاد را معطّل و سردرگم نگه میدارد و نبایستی بلاتکلیفی در اقتصاد به وجود بیاید، که #اینضرربزرگیاست. این راجع به مسائل مربوط به اقتصاد و شعار امسال که انشاءالله همه باید تلاش کنند این مسئلهی رفع موانع [تولید] را و پشتیبانیها را تحقّق ببخشند.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد