⭕️ #فلسفهحكومت از نگاه اهل بيت عليهم السلام
💠 #امامعلیعليهالسلام: اللّهُمَّ إنّكَ تَعلَمُ أنَّهُ لم يَكُنِ الّذي كانَ مِنّا مُنافَسةً في سُلطانٍ، ولا الْتِماسَ شَيءٍ مِن فُضولِ الحُطامِ، ولكن لِنَرُدَّ المَعالِمَ مِن دِينِكَ، ونُظهِرَ الإصْلاحَ في بلادِكَ، فيأمَنَ المظلومونَ مِن عبادِكَ ، وتُقامَ المُعَطَّلةُ مِن حُدودِكَ.
🔷بار خدايا! تو مىدانى كه آنچه از ما سر زد، نه از سر رغبت به كسب قدرت بود و نه براى به دست آوردن چيزى از متاع دنيا؛ بلكه مىخواستيم نشانه هاى دين تو را [به جايگاهشان] بازگردانيم و اصلاح و آبادانى را در سرزمينهاى تو پديدار سازيم، تا بندگان ستمديدهات امنيت و آسودگى يابند و حدود و احكامِ تعطيل شدهات دوباره بر پا شود.
📕نهج البلاغة، الخطبة ۱۳۱
#امام_علی
#حکومت_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش سوم)
💠در ادامه به تبیین بیشتر #رابطهاسلامباسیاست در ابعاد مختلف میپردازیم
2⃣سیره پیشوایان دین
🔷 #سیرهوروشرسول اکرم(ص) نشان دهنده این است که #دینازسیاستجدانیست. آن حضرت ضمن #تشکیلحکومت، مسؤولیت اجرایى و قضایى آن را نیز بر عهده داشت. امیرالمومنین امامعلى(ع) نیز حکومتى براساس عدل و اجراى دستورات الهى بنا نهاد. حکومت کوتاه مدت امام حسن(ع)، قیام خونین امام حسین(ع) و مشروع ندانستن حکومت هاى وقت از سوى دیگر امامان(ع)، همه بیانگر این واقعیت است که آموزه هاى سیاسى و #تشکیلحکومتصالح از ضروریات دین اسلام است.
3⃣اهداف سیاسى و اجتماعى بعثت انبیا
🔷 #درنگاهقرآن، پرداختن به مسائل سیاسى و اجتماعى، اصلاح امور جامعه و برقرارى مناسبات عادلانه، از اهداف نبوت و از تعالیم اساسى دین است. پاره اى از آیاتى که بر این مطلب گواهى مىدهد، عبارت است از:
🔶«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ؛ به راستى که پیامبران را با پدیده هاى روشنگر فرستادیم و همراه آنان کتاب و میزان نازل کردیم، تا مردم به دادگرى برخیزند و آهن را که در آن نیروى سخت و سودهاى فراوان براى مردم است، پدید آوردیم».[حدید،۲۵]
🔶«وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِى کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت؛ و به راستى در هر امتى، پیامبرى فرستادیم که خداوند را بندگى کنید و از پیروى طاغوت دورى جویید».[نحل،۳۶] براى آگاهى بیشتر ر.ک: انتظار بشر از دین (عبدالله نصری) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى
منبع: وبسایت پرسمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پیامهای همهپرسی جمهوری اسلامی (بخش دوم و پایانی)
🔶این فرآیند که به شکلگیری حماسه دوازدهم فروردین ماه سال ۱۳۵۸ انجامید، دارای پیامهای فراوانی بود که توجه به آن، ماهیت نهضت اسلامی ملت ایران را آشکار میسازد:
🔷«یکپارچگی ملت»: #روزجمهوریاسلامی حکایت از یکپارچگی ملت ایران داشت. در این روز بیش از ۹۸ درصد واجدین شرایط، در همهپرسی شرکت کردند و بیش از ۹۹ درصد ملت به #جمهوریاسلامی رای دادند. این هماهنگی را تا آن روز هیچ ملت و نظام سیاسی به خود ندیده بود، و تنها ۱۴۰ هزار رای نه و ۱۵۰ هزار رای باطله در مقابل بیش از #بیستمیلیونرایآری در صندوقها مشاهده شد.
🔷«مردمی بودن انقلاب»: #پیامدیگررفراندوم جمهوری اسلامی، آن بود که نشان داد این انقلاب، #انقلابیکاملامردمی و با قدرت حضور فراگیری ملت به ثمر رسیده است و همه قدرتهای دیگر در ذیل آن معنا خواهند یافت. مدعیان قدرت همچون برخی احزاب و گروههای سیاسی مدعی مدیریت انقلاب نیز در مقابل منبع قدرت ملت، ناتوانتر از آن بودند که عرضه اندام کنند. به واقع حضور ۹۸ درصدی واجدین شرایط در این همهپرسی، رکوردی تکرار ناپذیر در قرن بیستم و در عصر انقلابها بود که ملت ایران خلق کردند.
🔷«اسلامی بودن انقلاب»: همه پرسی روز ۱۲ فروردین، حکایت دیگری نیز برای همه کارشناسان و ناظران داشت و آن اینکه #ماهیتایننهضت و حرکت ملت ایران #کاملااسلامی و برخاسته از تعلقات دینی است. چرا که اولا رای آنها به الگویی از جمهوری بودن که از خاستگاهی اسلامی برخوردار است. ضمن آنکه #تئوریسیناینالگو که با اقبال مطلق ملت ایران همراه بود، حکیم فرزانهای بود که #مرجعیتدینی این ملت را نیز برعهده داشت و مبتنی بر فقه جعفری(ع) و #اسلامنابمحمدی(ص) سخن میگفت.
🔷«جایگاه رهبری الهی»: یکی از عرصههایی که جایگاه ممتاز #رهبریالهی در نهضت اسلامی ملت ایران را آشکار نمود، همهپرسی جمهوری اسلامی بود. در این ماجرا همه ناظران دیدند که تا چه اندازه این #مرجعیتورهبری صاحب اعتبار است که حرف و سخن او برای یک ملت بزرگ صاحب اعتبار و حجیت است. سخن او در باب مدل جمهوری اسلامی به مثابه جایگزین نظام سلطنتی، بدون هیچگونه تردیدی چنان با حمایت قاطبه ملت همراه شد، که فرصتی برای عرضه اندام اندیشه های مخالف و رقیب نداد و رای ۹۹ درصدی آری به جمهوری اسلامی سند آشکار این سخن بود.
🔷«الگوی مردمسالارانه مدیریت انقلاب»: #رهبریدینی نیز نشان داد که #رویکردیکاملامردمسالارانه داشته و در حالی که طبیعت انقلابها پیش از این، آنگونه بود که رهبری مقتدر با رویکردی نخبهگرا و حتی توتالیتر، تا مرحله تثبیت انقلاب پیش رفته و اداره نظام سیاسی جدید را بر عهده بگیرد، وی ترجیح داد که از روز اول کار نظام سیاسی را به ملت بسپارد و آنان را تصمیمگیر واقعی و نهایی سرنوشت خود بداند.
به واقع این حرکت حکایت از آن داشت که رهبری الهی با دیکتاتوری و استبداد و خودرایی بیگانه است و او تنها در مقام هادی امت نقش آفرین بوده و هدایت سرنوشت یه جامعه را با تمسک به آشنایی به دین خدا و تقوایی که حاصل از مراقبت و خودساختگی است برعهده دارد. اما این هدایت نافی اراده و انتخاب و اختیار ملت نیست و در نظام اسلامی هیچ چیز بدون اراده ملت محقق نشده و مشروعیت نخواهد یافت.
منبع: وبسایتپرسمان - رضاموحدی
#جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش چهارم)
💠در ادامه به تبیین بیشتر #رابطهاسلامباسیاست در ابعاد مختلف میپردازیم
4⃣ #مبانىقرآنىرابطهدینوسیاست (۱)
🔷اختصاص حاکمیت، ولایت و سرپرستى همه جانبه مادى، معنوى، دنیوى و اخروى براى خدا، رسول و اولیاى خاص او: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»؛ [مائده،۵۵] و ر.ک: [یوسف،۴۰ - مائده،۴۲ و ۴۳]. «سرپرست و ولى شما تنها خدا و پیامبر او است و کسانى که ایمان آورده اند؛ همان کسانى که نماز به پا مى دارند و در حال رکوع زکات مى پردازند».
🔷اثبات امامت و رهبرى سیاسى - اجتماعى براى پیامبر(ص)، امام(ع) و منصوبان از ناحیه آنان: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ...»؛ [نساء،۵۸] و ر.ک: [مائده،۶۷] «خداوند به شما فرمان مى دهد که امانت ها را به صاحبانشان بدهید و هنگامى که میان مردم داورى مى کنید، به عدالت داورى کنید».
💠توضیح اینکه امانت در قرآن، گستره وسیعى دارد و یکى از مهم ترین عرصه هاى آن، مسأله امامت و رهبرى است. امام رضا(ع) در تفسیر این آیه، مىفرماید: «اهل امانت امامان هستند؛ هر امامى امانت رهبرى را باید به امام بعد از خود بسپارد...»؛ [تفسیر نورالثقلین (الشیخ عبد على بن جمعه العروسى الحویزى) ج۱، ۴۹۶]
🔷اثبات حکومت و خلافت در زمین براى برخى از پیامبران گذشته؛ مانند حضرت داود(ع) و حضرت سلیمان(ع): «یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلِیفَةً فِى الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ»؛ [ص،۲۶] و ر.ک: [همان،۲۰ - نمل،۲۶ و ۲۷ - نساء،۵۴] «اى داود! ما تو را خلیفه در زمین قرار دادیم، پس در میان مردم به حق داورى کن».
🔷قرآن، داورى و فصل خصومت در میان مردم را از وظایف پیامبران الهى معرفى مىکند: «وَ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ إِذْ یَحْکُمانِ فِى الْحَرْثِ...»؛ [انبیاء،۷۸] و ر.ک: [نساء، ۵۸ و ۶۵ - مائده،۴۲ - انبیاء،۷۸ - انعام، ۸۹] «و داود و سلیمان هنگامى که درباره کشتزارى داورى مىکردند...».
منبع: وبسایت پرسمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️راههای مقابله با تحریم: ۱- خواهش از تحریمکننده، ۲- #فعّالکردننیرویداخلی و #تولیددرداخل
💠 #انتخابراهدوّمازسویملّتما و #کسبموفّقیّتهایبزرگ در این مسیر
🔹بنابراین ملّت ما این راه دوّم را انتخاب کرده؛ یعنی واقعاً این جور است. من میبینم ملّت عزیز ما این راه دوّم را انتخاب کرده و موفّقیّتهای بزرگی هم به دست آورده که آخریاش همین موفّقیّتهای مربوط به مسئلهی کرونا است. ما اوّلی که کرونا آمد، اگر یادتان باشد، حتّی ماسک نداشتیم. امکانات برای اینکه مردم ماسک بزنند، به قدر کافی در اختیار کشور نبود؛ یا این مادّههای ضدّعفونیکننده در اختیار نبود.
🔹 #درداخلتلاشکردند، از لحاظ ماسک خودکفا شدیم. دیگران ماسک را [میدزدیدند] -این مربوط به اسفند اسبق، سال ۹۸ و فروردین سال ۹۹ است- ماسک را یک کشور اروپایی از چین خریده بود، یک کشورِ اروپاییِ دیگر آمد سر راه گرفت و دزدید و برداشت برد! یعنی مسئلهی ماسک در دنیا این جوری بود. ما خودمان [تولید کردیم]؛ جوانهای ما، مردم ما، در خانهها و در مسجدها ماسک یا موادّ ضدّعفونیکننده را تولید کردند؛
🔹یعنی این واقعاً #مظهرکاملقطعوابستگی به خارج بود و همین طور پیش رفتیم تا رسیدیم به واکسن که امروز واکسن از راههای مختلف و در چند طریق بحمدالله در طریق تولید و آزمایش و به فعلیّت رسیدن است. این مایهی آبرو برای کشور شده؛ یعنی بعضی تحلیلگرهای خارجی که باانصاف هستند تحسین میکنند کشور ما را. این راه را ملّت ایران امتحان کردند و انشاءالله همین راه را دنبال خواهند رفت.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️تساوی حقوق زن و مرد در قرآن (بخش اول)
🔷یکی از ابزارهایی که دشمنان و معاندین اسلام همیشه از آن برای مقابله با این دین بکار می برده اند، این مساله است که اسلام نگاهش به زن در مقایسه با مرد متفاوت بوده و حقوقی را که برای مرد قائل شده است، چیزی فراتر از حقوق زن در ابعاد مختلف بوده و بدینوسیله ارزش زن را نادیده گرفته و ارزشی برای او قائل نشده است.
🔷اما آنچه مهم است این است که این افراد با دید مغرضانهی خود فقط توجه به برجسته کردن مواردی را داشته اند که #بهظاهر، اسلام حقوق بیشتری را به مرد داده است و دیگر #بهعلتهاودلایلاینتفاوتها اشارهای نکرده اند. در قرآن کریم هیچ آیهای یافت نمیشود که به طور کلی یک قاعده و قانونی را بیان کرده باشد که مردان از حقوق بیشتری نسبت به زنان برخوردارند، مگر در مواردی خاص، که در آن ها برای حفظ تعادل میان حق و مسئولیت، نکاتی را بیان کرده که برخی از آن به اشتباه، حقوق بیشتر مردان را استنباط کرده اند که این صحیح نیست.
🔷تفاوت میان زن و مرد به دو صورت قابل تصور است؛ یکی از حقوق مادی و دیگری حقوق معنوی. نسبت به مورد دوم، یعنی حقوق معنوی علاوه بر اینکه هیچ آیهای بر این ادعای اشتباه نداریم، بلکه #قرآنمجید به صراحت بیان میکند: «و لهن مثل الذی علیهن؛[بقره،۲۲۸] و برای زنان حقوقی شايسته است، همانند وظيفهای که بر عهده آنهاست». به عبارت دیگر به این معنا که هر اندازه مرد بر گردن زن حق دارد، زن نیز بر گردن مرد حق و حقوقی دارد.
🔷و در مورد حقوق مادی نیز همچنین است، که نه تنها افضلیت مرد بیان نشده، بلکه شاید بتوان عکس آن را نیز اثبات کرد؛ چرا که این #زنان هستند که در مال و اموال شوهران خود از حیث نفقه و... حق دارند، در حالیکه مردان چنین حق و حقوقی را ندارند. اما #آنچهبایدمدنظر قرار داد این است که #زنومرد در بسیاری از حقوق با هم مشترک اند مانند: حق انتخاب همسر، انجام برخی از معاملات مانند مضاربه و... ، مگر در برخی از حقوق که بواسطهی آیات قرآن کریم و یا روایات تخصیص خورده است. به عنوان مثال ما به یک مورد اشاره میکنیم:
💠حق مالکیت
🔷 #قرآنکریم در عصری که برخی از اقوام و ملل #برایزن هیچ حق مالی و دارایی را فرض نکرده بودند، #بهصراحتحقاقتصادی آنان را بیان میدارد و میفرماید:
🔶«وَ لاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْض لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ [نساء،۳۲] و نعمت ها و مال و ثروتى كه خدا به سبب آن برخى از شما را بر برخى برترى داده آرزو مكنيد [كه آرزويش مايه حسد و فساد است. اين تفاوتها و برترىها لازمه زندگى دنيا و بر اساس محاسبات حكيمانه است، اما در عين حال] براى مردان از آنچه كسب كردهاند بهرهاى است، و براى زنان هم از آنچه كسب كردهاند بهرهاى است. و [با كمك تقوا و عمل صالح] از بخشش خدا بخواهيد، يقيناً خدا همواره به همه چيز داناست».
🔴 #دربخشدوماینمطلب، به بیان شان نزول و نکات مهم آیه شریفه فوق و همچنین نتیجهگیری نهایی خواهیم پرداخت.
منبع: وبسایت رهروان ولایت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️تبدیل تهدید تحریم به فرصت، با تکیه بر توان و نیروی جوان داخلی
🔹هزاران جوان در شرکتهای دانشبنیان و غیر دانشبنیان، شرکتهای فعّال تولیدی در حال تولید کالاهای تحریمیاند که هم کیفیّتش بهتر است، هم همان طور که گفتیم ارزانتر است. در دانشهای دیگر هم همین جور؛ یعنی واقعاً ما در زمینهی #استعدادجوانها هر چه بگوییم زیادی نیست و کم گفتهایم.
🔹در زمینهی دانشهای نوپدید، مثلاً #دانشنانو، ما امروز در دنیا جزو کشورهای درجهی بالا در مسئلهی فنّاوری نانو و تولید نانوی هستیم و از لحاظ مقالات علمی، مقالات مرجع، مراکز علمی جهانی میگویند در ظرف این بیست سال گذشته -چون نانو دانش نوپدیدی است- مثلاً در سال ۲۰۰۱ ایران ده مقاله در باب نانو داشت، در سال ۲۰۲۰ دوازده هزار مقاله؛ یعنی ما در ظرف بیست سال از ده مقالهی علمی در باب نانو رسیدیم به دوازده هزار مقالهی علمی؛
🔹یک چنین کارهایی بحمدالله در کشور دارد انجام میگیرد؛ #اینهامهماست. در بخشهای دفاعی هم که میبینید؛ در بخشهای دفاعی هم روزبهروز الحمدلله پیشرفت کشور برجستهتر و درخشانتر و از نظر بعضی حیرتانگیزتر دارد میشود که این تولیدات دفاعی کشور ضریب امنیّت خارجی کشور را بالا میبرد؛
🔹این خیلی مهم است برای کشور؛ یعنی «حصون الرّعیّة»؛ در واقع اینها حصن و حصاری هستند برای امنیّت کشور. بنابراین، #تهدیدتحریم را که یک تهدید واقعی و یک جنایت حقیقی است، #میتوانتبدیلکرد به #فرصت؛ به این شکل که به #ظرفیّتهایداخلی و نیروهای داخلی خودمان تکیه بکنیم.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️تساوی حقوق زن و مرد در قرآن (بخش دوم و پایانی)
🔶 #زنومرد در بسیاری از حقوق با هم مشترک اند مانند: حق انتخاب همسر، انجام برخی از معاملات مانند مضاربه و... ، مگر در برخی از حقوق که بواسطهی آیات قرآن کریم و یا روایات تخصیص خورده است؛ بعنوان مثال به یک مورد اشاره میشود:
💠 «حق مالکیت»: #قرآنکریم در عصری که برخی از اقوام و ملل #برایزن هیچ حق مالی و دارایی را فرض نکرده بودند، #بهصراحتحقاقتصادی آنان را بیان میدارد و میفرماید:
«وَ لاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْض لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ [نساء،۳۲] و نعمت ها و مال و ثروتى كه خدا به سبب آن برخى از شما را بر برخى برترى داده آرزو مكنيد [كه آرزويش مايه حسد و فساد است. اين تفاوتها و برترىها لازمه زندگى دنيا و بر اساس محاسبات حكيمانه است، اما در عين حال] براى مردان از آنچه كسب كردهاند بهرهاى است، و براى #زنان هم از آنچه كسب كردهاند بهرهاى است. و [با كمك تقوا و عمل صالح] از بخشش خدا بخواهيد، يقيناً خدا همواره به همه چيز داناست».
🔷علامه طبرسی در بیان شان نزول این آیه چنین می فرماید: «امّ سلمه (يكى از همسران رسول خدا) به پيامبر عرض كرد: چرا مردان به جهاد مىروند، ولى زنان جهاد نمىكنند؟ و چرا براى ما نصف ميراث مردان مقرر شده است؟ سپس افزود: «اى كاش ما هم مرد بوديم و همانند آنان به جهاد مى رفتيم و به كارهاى مردان مبادرت مى كرديم؟» در پاسخ به اين سؤالات بود که اين آيه نازل شد.[۱]
🔷در این آیه چند نکته به چشم میخورد؛ در ابتدای آیه چنین میفرماید که برخی از برتری هایی که بظاهر دیده میشود، به جهت شرایط خاص و بر اساس نظام احسنی است که در وجود هر یک از زن و مرد قرار داده شده است که هر یک از این تفاوت ها برای خود اسراری دارند که نظام بشری بر آن نهاده شده است. در نتیجه #آرزوکردناموری که خداوند در طبیعت افراد قرار داده است و بر اساس آن احکام و قوانین خاصی را تشریع کرده، #امریاشتباهوناصحیح است.
🔷علامه طباطبایی پیرامون کلمهی «فضل» به کار برده شده در آیه چنین میفرماید: که مراد از این کلمه مزیتهایی است که خداوند متعال روزی هر یک از زن و مرد کرده است و متناسب با این فضیلت ها، احکام متفاوتی را دربارهی آنان وضع نموده. مثل اینکه مردان را در تعدد زوجات نسبت به زنان برتری داده و در مقابل نیز زنان را به جهت دریافت نفقه و مهریه نسبت به مردان برتری داده است.[۲]
🔷نکتهی دوم اینکه، درست است که هر یک از مردان و زنان از تفاوت های طبیعی ایی برخوردارند، ولی این تفاوت ها باعث نمی شود که این افراد از آنچه بوسیلهی کسب و تلاش خود بدست می آورند محروم شوند که قسمتی از این تلاش ها، همان تلاش های مادی است؛ به این بیان که مردان مالک تلاش های خود و زنان نیز مالک تلاش ها و کوشش خود هستند.
🔷نکتهی سوم اینکه در پایان درسی که به انسان ها میدهد این است که سعی کنید به جای آنکه آرزو، حسرت چیزهایی را بخورید که از ید قدرت شما بعید و دور است؛ به جای آن از خداوند متعال درخواست و تمنا داشته باشید، چرا که این خداوند متعال است که همهی امور را بدست دارد و اوست که می تواند به شما موفقیت ها و پاداش عطا کند.
🔷نتیجه آنکه با بیان نکات بالا میتوان گفت که تفاوتی بین زن و مرد در حقوق وجود ندارد، ولی با توجه به خصوصیات و ویژگیهایی که خداوند متعال برای هر یک از زن و مرد قرار داده است، تفاوت هایی در حقوق زن و مرد احساس میشود که در واقع این چنین نیست؛ چرا که اینگونه تفاوتها ناشی از سیستم خلقتی بین زن و مرد می باشد که متناسب با آفرینش این دو صنف است.
🔷از طرف دیگر «تفاوت» مساله ای غیر از «تبعیض» است؛ چرا که تفاوت ها ناشی از ویژگی ها و استعدادها می باشد ولی تبعیض، ناشی از بی عدالتی است، و از طرف دیگر این تفاوت هاست که باعث میشود هر یک از زن و مرد وظایف خاصی را عهده دار شوند و اینگونه میتوان گفت که زن و مرد با ازدواج کردن مکمل یکدیگر خواهند بود.
🔴و نکتهی آخر اینکه #نظراسلام #تساویحقوقزنومرداست، نه تشابه میان آنها و آنچه که مورد ایراد و گاها شبهه قرار میگیرد، اشاره به تشابه حقوق دارد، نه تساوی آن، که با بیان نکات بالا به فرض وجود تشابه، این خود بی عدالتی محضی از سوی خداوند متعال خواهد بود، چرا که در اینصورت بر هر یک از زن و مرد وظایف و حقوقی متحمل میشد که خارج از توان هر کدام می بود.
پی نوشت:
[۱] مجمع البيان، ج۳، ص۷۳
[۲] الميزان، ج۳، ص۳۳۶
مآخذ: نظام حقوق زن در اسلام (مجموعه آثار شهید مطهری) ج ۱۹ ص ۱۷۵ - ترجمه تفسیر المیزان - تفسیر مجمع البیان
منبع: وبسایت رهروان ولایت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ضرورت معطّل نگذاشتن اقتصاد کشور به امید رفع تحریمها
🔹نکتهی آخر در باب مسائل اقتصادی این است که توصیهی مؤکّد ما به مسئولان عزیز کشورمان -چه مسئولانی که الان سر کار هستند، چه آنهایی که بعداً خواهند آمد- این است که #مسئلهیاقتصادکشور را به #رفعتحریم گره نزنند. حالا در این تبلیغات انتخاباتی هم بحث اقتصادی مطرح خواهد شد؛ اقتصاد کشور را معطّل و پادرهوا در انتظار تصمیمگیری دیگران قرار ندهند که [اگر] تحریم برداشته بشود ما این کار را میکنیم، آن کار را میکنیم. فرض کنید تحریم باقی خواهد ماند؛ اقتصاد کشور را بر اساس ماندن تحریم برنامهریزی کنید؛ و میشود برنامهریزی کرد؛
🔹چشمانتظار نباید باشید. یکی از مشکلات اقتصاد ما در این سه چهار سال اخیر همین بوده که مدام گفتیم تحریم [اگر] برداشته بشود، مثلاً فرض کنید این جوری میشود، تحریم [اگر] برداشته شد آن جوری خواهد شد، سرمایهگذاری خارجی [اگر] انجام بگیرد این جوری خواهد شد؛ این «اگر اگرها» اقتصاد را معطّل و سردرگم نگه میدارد و نبایستی بلاتکلیفی در اقتصاد به وجود بیاید، که #اینضرربزرگیاست. این راجع به مسائل مربوط به اقتصاد و شعار امسال که انشاءالله همه باید تلاش کنند این مسئلهی رفع موانع [تولید] را و پشتیبانیها را تحقّق ببخشند.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #نهادینهکردندینداری در کودکان (بخش اول)
🔶 #نقشایمانوتقوا در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روانشناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت و سقم آن مهر تائید زدهاند و از آن به عنوان یکی از #مؤلفههایبنیادین در پرورش شخصیت سالم یاد میکنند.
💠مثلاً، تحقیقات نشان میدهد که #افراددیندار، به هنگام مواجه با بحرانهای زندگی کمتر دچار استیصال و افسردگی میشوند و یا اینکه زوجین مذهبی و دیندار نسبت به زوجین غیرمذهبی، از میزان رضایت زناشویی بالاتری برخوردارند.[۱]
🔷 #تداوموالدین در مسائل دینی و عبادتها (نماز به موقع، نماز باکیفیت، روزه، توجه به حلال و حرام، نگاه، سخن و...) عامل مؤثری در تثبیت آموزههای دینی در کودک است.
🔷از مهمترین حقوق فرزند بر والدین، تربیت صحیح او است. بر اساس آیات و روایات اسلامى، سرپرست خانواده، اعم از #پدرومادر نسبت به #تربیتدینى فرزندان خود مسؤولیت سنگینى دارند.
🔷با اعتقاد به این ضربالمثل «آنچه امروز بکارید، فردا برداشت خواهید کرد»، آستینهایتان را بالا بزنید و از هماکنون دستبهکار شوید و در جهت تربیت دینی فرزندانتان که تضمینکننده سلامت روحی و رضایت زندگی آیندهشان است، گام بردارید.
🔷 #ایمان خود و همسرتان را قلبی کنید، به دیگر سخن #گفتاروعمل تان یکسان باشد. مثلاً، نگونید دروغ و تهمت از گناهان کبیره است و خود بیتوجه به آن، از صبح تا شب بدان مشغول شوید.
🔷ما معتقد هستیم که در رابطه با دیگر دورههای سنی قبول مذهب در کودکی، فراهمتر است؛ از آن بابت که فطرت او سالمتر و دستنخوردهتر است و مطالب دینی و تربیت و آداب آن را بهتر میتواند به ذهن بسپارد. از نظر ما مذهب برای افراد رنگ خدایی دارد و ریشه آن در اعماق وجود و روان و فطرت همه انسانهاست.
🔸جستجوها و کنکاشهای کودک درباره علل و مبادی جریانات و پدیدهها وسیلهای مؤثر برای طفل است که ذهن او را به کار اندازد و نشانهای است از آمادگی او برای پذیرش خدا؛ و مربی میتواند با استفاده از این زمینه قلب کودک را با فروغ ایمان روشنی بخشد.
🔸از حدود هفت سال دوم و به ویژه از حدود سنین ۱۰، کودک احساس میکند که خواستار سعادتی بینهایت است که نمیداند چیست و سعی دارد که با تردید و کنجکاوی آن را به دست آورد. او همچنین جهت اخذ و کسب معنویت و حمایت مذهب بیشتر به خدا روی میآورد و این خواستاری و ارضاء آن در تأمین آرامش روانی که ضرورت حیات اوست نقش فوقالعادهای دارد.
🔷 #برایالقایآموزههایدینی از بهترین زمان و مناسبترین مکانها استفاده کنید؛ بهترین زمان، #هنگامشادابیکودک است. هنگام خستگی، خوابآلودگی و اضطراب کودک، ارزشهای دینی را به او القا نکنید. القای ارزشها در این موقعیتها نه تنها تثبیت نمیشود، بلکه ممکن است مقاومت روانی کودک را نیز در پی داشته باشد. نشانه های عدم آمادگی کودک را از آثار چهره، رفتار و بهانهگیری هایش میتوان فهمید. باید از زمانی استفاده کرد که دل او آمادگی داشته باشد.
🔷زمان شادابی کودک وقتی است که به او هدیهای میدهید، به مسافرت پارک جنگل کوه سینما و برای صرف غذا به رستوران میروید و یا وسایل موردعلاقهاش را میخرید؛ در این موقعیتها کودک بسیار خوشحال است.
پینوشت
[۱] نگاهیدیگربهحقوقفرزندان ازدیدگاهاسلام (بهرام محمدیان) انجمن اولیا و مربیان
نویسنده: کبری خدابخش
منبع: وبسایت راسخون
#تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ورود افراد تازهنَفَس و نوسازی در مدیریّت اجرائی کشور؛ وجههی داخلی انتخابات
🔹از جنبهی داخلی، #انتخابات در واقع یک نوسازی در کشور است؛ وقتی انتخابات انجام میگیرد یعنی یک افراد تازهنَفَسی وارد میدان میشوند، وارد کار میشوند، و در دستگاه اجرای کشور یک نوسازیای به وجود میآید که این خیلی چیز مهمّی است؛ کأنّه یک نَفَس تازهای به دستگاه اجرائی داده خواهد شد.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش پنجم)
💠در ادامه به تبیین بیشتر #رابطهاسلامباسیاست در ابعاد مختلف میپردازیم
4⃣ #مبانىقرآنى رابطه دین و سیاست (۲)
🔷 #دعوتبهکارشورایى و جمعى کردن:
🔸«وَ شاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ»؛ [آل عمران،۱۵۹] و ر.ک: [شورى،۳۸] «در کارها با آنان مشورت کن؛ اما هنگامى که تصمیم گرفتى، [قاطع باش و] بر خدا توکل کن».
🔷 #مبارزهبافسادوتباهى، ظلم زدایى و #عدلگسترى از وظایف اصلى اهل ایمان است:
🔸«وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ»؛ [هود،۱۱۳] و ر.ک: [نساء،۵۸ - نحل،۹۰ - ص،۲۸ - حج،۴۱ - بقره،۲۷۹] «بر ظالمان تکیه نکنید که موجب مى شود آتش شما را فرا گیرد».
🔷 #احترامبهحقوقانسانها و کرامت بخشى به انسان #ازاصولسیاستادیانالهى است:
🔸«وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِى آدَمَ...»؛ [اسراء،۷۰] و ر.ک: [آل عمران،۱۹ - نساء،۳۲] «ما آدمى زادگان را گرامى داشتیم...».
🔷 #امربهجهادومبارزه #باطاغوتها، مستکبران و ستمگران و لزوم تهیه امکانات دفاعى:
🔸«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ»؛ [تحریم،۹] و ر.ک: [اعراف،۵۶ - بقره،۲۱۸] «اى پیامبر! با کفار و منافقان پیکار کن و بر آنان سخت بگیر».
🔸«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ»؛ [انفال،۶۰] «هر آنچه از نیروى سلاح و اسبان آماده مىتوانید براى تهدید دشمنان خداوند و دشمنان خودتان فراهم سازید».
🔸«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِیعاً»؛ [نساء،۷۱] «اى اهل ایمان، سلاح جنگ برگیرید و آنگاه دسته دسته یا با هم براى جهاد بیرون روید».
🔸«ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ» [همان،۷۵] «چرا در راه خدا جهاد نمىکنید»....
منبع: وبسایت پرسمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #نهادینهکردندینداری در کودکان (بخش دوم)
🔶 #نقشایمانوتقوا در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روانشناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت و سقم آن مهر تائید زدهاند و از آن به عنوان یکی از #مؤلفههایبنیادین در پرورش شخصیت سالم یاد میکنند.
🔷 #آموزشارزشها باید با موقعیتهای گوناگون تناسب داشته باشد؛ برای مثال زمان هدیه دادن خرید منزل و یا خودرو با آموزش شکر خدا تناسب دارد؛ زمان حضور در کوه جنگل و دریا هنگام آموزش قدرت و عظمت خداست؛ زمان مسافرت دیدار مکانهای مقدس و زیارتگاهها والدین میتوانند با ذکر خصلت آن شخص یا امام معصوم ارزشها را به کودکان خودالقا کنند.
🔷تمرین قرار دادن دختر کوچک برای نماز کنار مادر گرچه به شکل تقلید، بیدار کردن کودک در سحرهای ماه رمضان گرچه مکلف نباشد، اعطای صدقات و کمکهای مالی به نیازمندان از طریق کودکان، نمونههایی از تمرین ارزشهای دینی است.
🔷 #تداوموالدیندرمسائلدینی و عبادتها عامل مؤثری در تثبیت آموزههای دینی است. نخواندن نماز توسط مادر، در ایام عذر شرعی، مانعی در راه تثبیت آموزههاست، زیرا کودک قدرت تجزیه و تحلیل اینگونه مسائل را ندارد و ممکن است حمل بر بیتوجهی و بیقیدی پدر و مادر کند. (از جمله راهها این است که در این اوقات مادر در جایگاه نماز قرار بگیرد و ذکر بگوید، طوری که کودک احساس کند مادر به وظائفش بیتوجه نیست) اگر کودک در سنی است که میتوان او را توجیه و مسئله را برایش تبیین کرد اشکالی ندارد، در غیر این صورت باید به این نکته توجه داشت.
نویسنده: کبری خدابخش
منبع: وبسایت راسخون
#تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد