✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش هفتم و پایانی)
💠ویژگی های افراد بابصیرت
4⃣صبر
🔹چهارمین ویژگی #اهل_بصیرت، #صبر و بردباری آنهاست. از نگاه قران، بین صبر و بصیرت رابطه تنگاتنگی وجود دارد؛ صابران، بصیر و اهل بصیرت، صبورند. در قرآن اشاره می کند که ۲۰ مجاهد صبور، در برابر ۲۰۰ نفر از کافران توان مقاومت دارند و سپس تعداد یاد شده را به صد نفر در برابر دویست نفر تقلیل داده، می فرماید: «الْآنَ خَفَّفَ اللهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا ۚ فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللهِ ۗ وَاللهُ مَعَ الصَّابِرِينَ؛ [انفال، ۶۶] هم اکنون خداوند از شما تخفیف داد و دانست که در شما ضعفی وجود دارد، بنابر این هر گاه یکصد نفر بااستقامت از شما باشند، بر دویست نفر پیروز می شوند و اگر یک هزار نفر باشند بر دو هزار نفر به فرمان خدا غلبه خواهند کرد و خدا با #صابران است».
🔹به نوشته مفسران بزرگی همانند طبرسی (ره)، مقصود از «ضعفا» ضعف در بدن نیست؛ بلکه ضعف در بصیرت است؛ زیرا مومنان صدر اسلام، همگی تنومند نبودند؛ بلکه برخی از آنان افرادی بودند که از حیث بدنی ضعیف، ولی دارای #بصیرت_والایی بودند. [۱] گاه قران کریم افراد بی بصیرت را به نابینایان تشبیه کرده است و می فرماید: «أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَىٰ ۚ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ [رعد، ۱۹] آیا کسی که می داند آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده، حق است، همانند کسی است که نابیناست؟ تنها #صاحبان_اندیشه متذکر می شوند».
🔹در این آيه نمی گوید: آیا کسی که می داند این قرآن بر حق است، مانند کسی است که نمی داند؛ بلکه می فرماید: آیا کسی که این حق را می داند، همانند اعمی است؟ این تعبیر اشاره لطیفی است به اینکه ندانستن این واقعیت به هیچ وجه امکان پذیر نیست، مگر اینکه #چشم_دل انسان به کلی از کار افتاده باشد، وگرنه چگونه ممکن است دارنده چشم بینا و سالم، چهره آفتاب را نبیند؟ و الا عظمت این #قرآن درست همانند نور آفتاب است. [۲] نکته درس آموز دیگر آیه اینکه #صبر #صاحبان_بصیرت به خاطر رضایت خداوند است؛ یعنی آنها به خاطر جلب رضای حق در برابر مشکلات صبر و استقامت به خرج می دهند [۳] و این جمله دلیل روشنی است بر اینکه #صبر و شکیبایی و هرگونه عمل خیر، در صورتی ارزش دارد که برای خدا باشد، و اگر انگیزه های دیگری از قبیل: ریاکاری، جلب توجه مردم - که او آدم با استقامت و نیکوکاری است - و یا حتی برای ارضای غرور خود کاری را انجام دهد، بی ارزش خواهد بود.
🔹به گفته برخی مفسران، گاهی انسان در برابر حوادث ناگوار صبر می کند تا مردم بگویند که چقدر با استقامت است! گاهی نیز از ترس اینکه نگویند چه آدم کم ظرفیتی است، گاهی به خاطر اینکه دشمنان شماتتش نکنند، گاهی به خاطر اینکه می داند بی تابی و جزع کردن بیهوده است، گاهی به خاطر اینکه چهره مظلومی به خود بگیرد و به یاری او برخیزند؛ اما هیچ یک از این امور دلیل بر کمال نفس انسانی نیست؛ بلکه وقتی به خاطر #اطاعت_فرمان_خدا و اینکه هر حادثه ای در زندگی رخ می دهد، دلیل و حکمتی دارد، #صبر و استقامت به خرج دهد، آنچنان که عظمت حادثه را در هم شکسته، از گشودن زبان به کفران، و آنچه دلیل بر جزع است، خودداری کند، این همان صبری است که در آيه فوق به ان اشاره شده و «ابتغاء وجه الله» محسوب می شود. [۴]
5⃣توبه و ترک گناه
🔹یکی دیگر از ویژگیهای #اهل_بصیرت، #شناخت_شیطان و وسوسه های اوست. قرآن کریم در این باره می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ؛ [اعراف، ۲۰۱] مسلماً کسانی که [نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی] تقوا ورزیده اند، هرگاه وسوسه هایی از سوی شیطان به آنان رسد [خدا و قیامت را] یاد کنند، پس بی درنگ بینا شوند [و از دام وسوسه هایش نجات یابند]». امام علی (ع) نیز میفرماید؛ «اَبْصَرُ النَّاسِ مَنْ اَبْصَرَ عُیوبَهُ وَ اَقْلَعَ عَنْ ذُنُوبِهِ؛ #بصیرترین_افراد را کسی می داند که عیبهای خود را بشناسد و گناهان خویش را ریشه کن کند». [۵]
پی نوشتها؛
[۱] مجمع البیان، ج ۴، ص ۸۵۶
[۲] تفسیر نمونه، ج ۱۰، ص ۱۸۴ (با کمی تلخیص و ویرایش)
[۳] همان، ص ۱۸۸
[۴] همان، ص ۱۸۹ (با کمی تلخیص و ویرایش)
[۵] میزان الحکمه، ج ۱، ص ۲۶۶
منبع: حوزه نت، به نقل از مبلغان، شماره ۲۲۲، محمد علی محمدی
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۶ آبان ۱۴۰۱
۱۶ آبان ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مواهب دهگانه اى که خداوند به حضرت یحیى (ع) عطا کرد چه بود؟
🔹خداى متعال در آیات ۱۲ تا ۱۵ سوره «مریم» به مواهب دهگانه اى که خدا به #حضرت_یحیى (ع) داده بود، و یا او به توفیق الهى کسب کرد، اشاره مى کند؛ ۱) «وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیّاً»؛ ما فرمان نبوت و عقل، هوش و درایت را در کودکى به او دادیم. ۲) «وَ حَناناً مِنْ لَدُنّا»؛ به او رحمت و محبت نسبت به بندگان، از سوى خود بخشیدیم. «حَنان» در اصل به معنى رحمت، شفقت، محبت و ابراز علاقه و تمایل است. ۳) «وَ زَکاةً»؛ به او پاکى روح و جان و پاکى عمل دادیم». گرچه مفسران براى «زکات»، معانى مختلفى کرده اند: بعضى آن را به عمل صالح، بعضى به اطاعت و اخلاص، بعضى، نیکى به پدر و مادر، بعضى، حسن شهرت، و بعضى به پاکى پیروان، تفسیر کرده اند، ولى ظاهر این است که زکات معنى وسیعى دارد و همه این پاکیزگى ها را در بر خواهد گرفت. ۴) «وَ کانَ تَقِیّاً»؛ (او پرهیزگار بود) و از آنچه خلاف فرمان پروردگار بود، دورى مى کرد. ۵) «وَ بَرّاً بِوالِدَیْهِ»؛ او نسبت به پدر و مادرش خوشرفتار، نیکوکار و پر محبت بود.
🔹 ۶) «وَ لَمْ یَکُنْ جَبّاراً»؛ او مردى ستمگر، متکبر و خود برتربین در برابر خلق خدا نبود. ۷) «عَصِیّاً»؛ او معصیتکار و آلوده به گناه نبود. ۸ و ۹ و ۱۰) «وَ سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیّاً»؛ چون او جامع این صفات برجسته و افتخارات بزرگ بود (درود ما بر او به هنگام ولادتش، و درود ما بر او به هنگام مرگش، و درود بر او در آن روز که زنده و برانگیخته خواهد شد). تعبیر به «سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیّاً» نشان مى دهد: در تاریخ زندگى انسان و انتقال او از عالمى به عالم دیگر، سه روز سخت وجود دارد، روز گام نهادن به این دنیا «یَوْمَ وُلِدَ» و روز مرگ و انتقال به جهان برزخ «یَوْمَ یَمُوتُ» و روز برانگیخته شدن در جهان دیگر «وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیّاً». و از آنجا که این سه روز انتقالى طبیعتاً با بحران هایى روبرو است، خداوند سلامت و عافیت خود را شامل حال بندگان خاصش قرار مى دهد، و آنها را در این سه مرحله طوفانى، در کنف حمایت خویش مى گیرد. هر چند این تعبیر تنها در دو مورد در قرآن مجید آمده است، در مورد #حضرت_یحیى (ع) و حضرت عیسى (ع)؛
🔹اما در مورد #حضرت_یحیى (ع) تعبیر قرآن، امتیاز خاصى دارد، چرا که گوینده این سخن خداوند است، در حالى که در مورد مسیح (ع) گوینده، خود او است. ناگفته پیدا است کسانى که: در شرایط مشابهى با این دو بزرگوار باشند مشمول این سلامت خواهند بود. جالب اینکه در روایتى از امام رضا (ع) منقول است: «إِنَّ أَوْحَشَ ما یَقُومُ عَلى هذَا الْخَلْقِ فِى ثَلاثِ مَواطِنَ: یَوْمَ یُولَدُ وَ یَخْرُجُ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ فَیرَى الدُّنْیا، وَ یَوْمَ یَمُوتُ فَیُعایِنُ الآخِرَةَ وَ أَهْلَها، وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیّاً، فَیَرى أَحْکاماً لَمْ یَرَها فِى دارِ الدُّنْیا وَ قَدْ سَلَّمَ اللّهُ عَلى یَحْیى فِى هذِهِ الْمَواطِنِ الثَّلاثِ وَ آمَنَ رَوْعَتَهُ فَقالَ وَ سَلامٌ عَلَیْهِ...»؛ وحشتناکترین دوران زندگى انسان سه مرحله است: آن روز که متولد مى شود و چشمش به دنیا مى افتد، و آن روز که مى میرد و آخرت و اهل آن را مى بیند و آن روز که برانگیخته مى شود و احکام و قوانینى را مى بیند که در این جهان حکم فرما نبود، خداوند سلامت را در این سه مرحله شامل حال #یحیى (ع) نمود و او را در برابر وحشت ها امنیت و آرامش داد و فرمود: «وَ سَلامٌ عَلَیٌهِ...». پروردگارا! در این سه موطن حساس و بحرانى سلامت را به ما مرحمت کن.
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دار الکتب الإسلامیه، چ بیست و پنجم، ج ۱۳، ص ۳۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حضرت_یحیی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۶ آبان ۱۴۰۱
۱۷ آبان ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش یازدهم)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم.
💠دستاوردهای اجتماعی
1⃣تلاش برای تحقق عدالت واقعی به جای عدالت ادعايی بر مبنای نگرش اسلامی به مقوله عدالت. بر اين اساس در نظام جمهوری اسلامی #عدالت نه همچون ديدگاه های ليبرال، ناديده گرفته می شود، و نه همچون ديدگاه های چپ گرايانه و مارکسیستی به صورت غلط مورد استفاده قرار می گيرد، بلکه عدالتی که در اين جامعه مطرح می شود با در نظر گرفتن مبانی دينى و به دور از هر گونه التقاطی می باشد. همچنين بر اساس نگرش دينى به عدالت، همگان حتی رهبری به لحاظ شهروندی و حقوق اجتماعى با ساير افراد جامعه در برابر قانون مساوی هستند [۱] و هيچ گونه تبعيضی پذيرفتنی نيست. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] ر.ک: اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۷ آبان ۱۴۰۱
۱۷ آبان ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دشمن شناسی - سیاست مبارزه با دشمن (بخش چهارم)
🔸در مورد #دشمن_شناسی معیار کلی برخاسته از متون دینی ما این است که کسی و یا مجموعه ای که سد راه تکامل انسان بسوی قلل رفیع «شدن» و موجب دوری از خدا و خسران در زندگی گردد، #دشمن_انسان محسوب می شود.
💠سیاست اصولی مبارزه با دشمن
🔹بطور کلی، #سه_اصل_مهم در برخورد با #دشمن وجود دارد: #اصل_اول #دشمن_شناسی است و آنچه بعد از شناخت دشمن در دفاع هوشمندانه نقش مهم و اساسی را ایفا میکند، شناخت راه های تدافعی آن میباشد که باید برای آموختن این شیوهها به «قرآن و عترت» روی آورد که در تاریکی ها، «نورالمبین» و در تنش های اجتماعی، «حبل المتین» و در طوفانهای سهمگین حوادث، «عروه الوثقی» میباشند؛ و البته عترت پیامبر (ص) است که مفسر و مبین قرآن میباشند. #اصل_دوم طبق آیه ۶۰ سوره انفال، #هوشیاری و #کسب_اقتدار، مجهز شدن به مدرنترین سلاحها و #آمادگی_کامل در مقابل دشمن است.
🔹 #اصل_سوم در برخورد با دشمن، #ممنوعیت_دوستی با دشمن است که بسیاری از آیات قرآن به آن اشاره کرده است: «احتیاط در برخورد با دشمن» [بقره، ۱۲۰ - آل عمران، ۶۹]؛ «عدم طرح دوستی با دشمن» [نساء، ۸۹ و ۱۴۴؛ مائده، ۸۲ - ممتحنه، ۱ و ۲]؛ «ایمن ندانستن خود از وسوسه دشمنان» [نساء، ۴۴ و ۴۵]؛ «عدم اعتماد در گفتن راز به دشمنان» [آلعمران، ۱۱۸ تا ۱۲۰؛ منافقون، ۱۴]؛ «سازش ناپذیری در برابر دشمنان» [آل عمران، ۱۴۶؛ هود، ۱۱۳]؛ و «پرهیز از دوستی با یهود و نصاری» [مائده، ۵۱ و ۵۲]، همگی از جمله هشدارهایی است که #قرآن_کریم اعلان فرموده است.
🔹خداوند علاوه بر هشدارهای فوق یک راهکار اصلی و اساسی به مسلمانان توصیه میکند، و آن آراسته شدن به لباس #صبر و #تقوا است که آیه ۱۲۰ سوره آل عمران به آن پرداخته: «...وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا…». نقطه پیوند صبر و تقوا و مصونیت از نیرنگ های دشمنان در این است که اولا این دو مهم یعنی صبر و تقوا سبب: «نیرومندی در کارها» [آل عمران، ۱۸۶]؛ «زدودن ترس و اندوه از دل ها» [احقاف، ۱۳] و نیز «نزول امدادهای غیبی از جانب خدا برای صاحبان این دو فضیلت» است. در این صورت است که تیرهای توطئه دشمنان به هدف اصابت نمیکند و نقشه های آنان ناکام میماند. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت پرسمان
#دشمن #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۷ آبان ۱۴۰۱
⭕️آمریکایی ها هر کاری توانستند کردند
🔹سیاستمداران #آمریکا با کمال ریاکاری و بیشرمی میگویند ما طرفدار ملّت ایرانیم! می شنوید دیگر از قول اینها در خبرها و در فضای مجازی و جاهای دیگر؛ میگویند ما طرفدار ملّت ایرانیم؛ خب این ادّعا بشدّت بیشرمانه است. سؤال من از آمریکاییها این است که شما در این چهار دههای که از انقلاب گذشته، چه کار می توانستید علیه ملّت ایران بکنید که نکردید؟ هر کاری نکردهاند، چون نمیتوانستند، چون برایشان صرفه نداشته؛ اگر میتوانستند، میکردند. اگر برایشان صرفه داشت و از جوان های ایرانی نمی ترسیدند، جنگ مستقیم را هم مثل عراق شروع میکردند؛ امّا ترسیدند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۷ آبان ۱۴۰۱
۱۷ آبان ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش اول)
🔹با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید؛ ۱) آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت ناتوی فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد. ۲) امروز شاید ندانیم چه اتفاقی دارد برایمان می افتد، ولی به صورت ناخودآگاه یک کششی پیدا کرده ایم و تبدیل به یک عنصر بی تفاوت و حتی متفاوت شده ایم، مانند مرده ای که هرچه به او سوزن می زنیم، واکنشی نشان نمی دهد. اولین نقطه هدف حمله کنندگان جنگ نرم، #باورهای_مردم است.
🔹۳) #آگاه_سازی_مردم، اولین راه مقابله با جنگ نرم دشمن است. #دشمنان ایران اسلامی در اتاق های فکر خود به این مهم رسیده اند که تنها راه شکست نظام جمهوری اسلامی ایران، تضعیف و از بین بردن سه رکن انقلاب اسلامی ایران، یعنی #ولایت_فقیه، #ایمان و #باورهای_دینی و #وحدت و مشارکت ملت است. آنان با ناامن کردن کشورهای همسایه و با #فرقه_سازی در جهت تهاجم به ارزش های اسلامی، و همچنین با عرضه مدل های رنگارنگ #بی_حجابی و بی عفافی، و تبلیغ آن در هزاران سایت اینترنتی، شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی، جهت تضعیف باورهای دینی و اعتقادی ملت ایران گام های جدی برداشته اند.
🔹۴) در مقابل جنگ نرم دشمن، اقدامات نرم را باید انجام داد، و می طلبد که با همدلی و همیاری همه دستگاه ها و مردم ولایت مدار ایران اسلامی، در جهت خنثی سازی توطئهها و تهدیدات دشمن، به خصوص در بحث عفاف و #حجاب گام برداریم. ۵) یکی از اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم، ایجاد تغییر در #سبک_زندگی_اسلامی، و #فرهنگ_ایثار و شهادت، و تبدیل آن به #سبک_زندگی_غربی و جایگزین کردن فرهنگ برهنگی است، که متاسفانه میتوان این تاثیرات را در بخشی از جامعه، علی الخصوص در قشر جوان، مشاهده نمود...
🔹اینها برگزیده ای از سخنان رهبر معظم انقلاب است، که نه تنها هشدار دهنده است، بلکه فراتر از هشدار، آستانه خط قرمز جبهه فرهنگی و خطرات آن را نشان می دهد... وقتی ولی جامعه به طلاب و روحانیون دستور ورود به فضای مجازی را می دهد و می فرماید که در این فضا، #دین (مذهب) و #جوان جامعهی شما به خطر افتاده است... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل... بر آن شدیم تا با مطالعه ای هرچند اندک اما عمیق، به بررسی این فرآیند بپردازیم، تا در مسیر کلام ولایت گامی هر چند کوچک برداشته باشیم. #ادامه_دارد...
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۸ آبان ۱۴۰۱
۱۹ آبان ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عدالت و انصاف از منظر دین (بخش اول)
🔹 #عدالت یکی از باارزش ترین و پیچیده ترین مفاهیم در اندیشه بشری است که در محدوده خواسته های فردی و اجتماعی انسان قرار دارد. این موضوع محور اصلی رویکردها و نظریه های مکاتب مختلف دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. #اسلام به عنوان دینی که مدّعی کاملترین برنامه برای زندگی انسان است، بیش از سایر ادیان این مفهوم را مورد توجه خود قرار داده است، و تأکید زیادی بر آن به عنوان یک ارزش در مناسبات فردی و اجتماعی نموده است. در اسلام، عبادت با هدف قرب و نزدیکی به خداوند صورت می گیرد و این قرب و نزدیکی، مستلزم شناخت هر چه بیشتر صفات الهی است. #عدل نیز یکی از صفات الهی است که به دلیل جایگاه ویژه و اهمیت خاصی که دارد، از آن با عنوان مجموع مُحسَّنات یاد می شود.
🔹لزوم #برپایی_عدل در جامعه اسلامی و این که چرا در اسلام تأکید زیادی بر برقراری #عدالت شده است، به راحتی و از طریق نظریات مختلف، قابل دفاع است، که نخستین آنها نظریه فطرت است. بر طبق این نظریه، #فطرت_آدمی از درون، او را به #عدالت_ورزی و عدالتخواهی سوق می دهد و انسان، همواره از بی عدالتی در رنج است. بنا بر این، فضیلت عدالتخواهی در همه انسان ها وجود دارد و بر این اساس، پایه تعالیم اسلام نیز بر مبنای اصلی ثابت و جاودان قرار دارد. به طوری که اصل عدالت یکی از مقیاس های اساسی سنجش اعمال در اسلام است و راه رسیدن افراد به کمال لایق خودشان عبور از مجرای عدالت است. #عدالت، تنها میزان و معیاری برای ارزشیابی زندگی فرد و خانوادگی و اجتماعی انسان نیست، بلکه تمام هستی و #نظام_آفرینش نیز بر اساس معیار #عدل و تعادل استوار و پابرجاست. امام علی (ع) در این رابطه می فرمایند: «#عدالت، ملاک هر چیز است». [۱] #ادامه_دارد...
پینوشت؛
[۱] غررالحکم، ج۱ ص۵۷ حکمت۲۱۶
منبع: حوزه نت، شماره ۱-۱۶۵۲۰
#عدالت #عدل
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۹ آبان ۱۴۰۱
⭕️اعتقاد به مهدی موعود (عج)
🔹 ... این بخش عظیم اعتقادی ما که عبارت است از #انتظار_ظهور_ولیصر و مهدی موعود و منجی بشریت. همهی مسلمانان، حقیقت مهدی موعود را از طریق روایات خدشه ناپذیری که از نبىّاکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اولیای دین رسیده است، قبول دارند؛ اما این حقیقت در هیچ جای جهان اسلام، مثل محیط زندگی ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگی و این چهرهی درخشان و این روح پُرتپش و پُرامید را ندارد؛ این به خاطر آن است که ما به برکت روایات متواترهی خودمان، شخص #مهدی_موعود را با خصوصیاتش میشناسیم.
🔹مردم ما ولی الله اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیهی اهلبیت پیامبر را با نام و خصوصیات میشناسند؛ از لحاظ عاطفی و فکری با او ارتباط برقرار میکنند؛ به او میگویند؛ به او شکوه میبرند؛ از او میخواهند و آن دوران آرمانی - دوران حاکمیت ارزشهای والای الهی بر زندگی بشر - را انتظار میبرند؛ این #انتظار دارای ارزش زیادی است. این انتظار به معنای آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمهی امید را از دلهای منتظران نمیزداید و خاموش نمیکند. اگر این نقطهی امید در زندگی جمعیتی نباشد، چارهیی ندارد جز اینکه به آیندهی بشریت بدبین باشد.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۰/۱۱/۳۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۰ آبان ۱۴۰۱
۲۰ آبان ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دشمن شناسی - سیاست مبارزه با دشمن (بخش پنجم و پایانی)
🔸در مورد #دشمن_شناسی معیار کلی برخاسته از متون دینی ما این است که کسی و یا مجموعه ای که سد راه تکامل انسان بسوی قلل رفیع «شدن» و موجب دوری از خدا و خسران در زندگی گردد، #دشمن_انسان محسوب می شود.
🔹 #شناخت_دشمن نقش مهم و اساسی در رویارویی انسان با دشمنان دارد، چرا که اگر توان انسان در رویارویی بسیار باشد، ولی اطلاعات کافی را در دست نداشته باشد، شکست خواهد خورد. هر موجود زنده ای در مسیر زندگی خویش به طور ناخواسته و یا طبیعی با پدیده ای روبرو میشود که گویی در صدد از پای درآوردن او می باشد که همان #دشمن است. در قرآن کریم به #انواع_دشمنان و در واقع به مراتب دشمنی اشاره شده است.
🔹از این رو هر دسته از دشمنان دارای خصوصیاتی منحصر به فرد می باشند و راهکارهای مبارزه مختص به خود دارند. پس برای مبارزه با آنها باید سیاست های اصولی خاصی را به کار گرفت و دچار افراط و تفریط نگردیم، و تنها بر اساس موازین الهی عمل نماییم. از آنجا که قران کریم، محور خلقت انسان را عبودیت و بندگی بیان میکند، با تاملی دقیق در آیات در می یابیم که تا چه اندازه قرآن کریم نسبت به شناساندن دشمن حساسیت نشان داده است؛
🔹به طوری که بیش از هزار و پانصد آیه از آیات قرآن، پیرامون #دشمن_شناسی است. این آیات، انواع دشمنان مومنان و نظام اسلامی، ابزار و شیوه های دشمن و راههای مقابله با آنان را به مسلمانان می آموزد. راهکارهایی که در قرآن برای شناسایی و برخورد با دشمنان بیان شده، در هر زمانی کاربرد و قابلیت اجرایی دارد و با استعانت از آیات قرآن میتوانیم موضع گیری مناسب و عاقلانه ای در برابر #دشمن داشته باشیم.
منبع: وبسایت پرسمان
#دشمن #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۰ آبان ۱۴۰۱
۲۱ آبان ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش دوم)
🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت #ناتوی_فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد.
💠اما این جنگ نرم چیست
🔹این نوع جنگ از فروپاشی شوروی شروع و تاکنون ادامه داشته، و متکی بر #تهدیدات_نرم و #قدرت_نرم_فرهنگی و اجتماعی است. #آمریکاییها با استفاده از این نوع جنگ تاکنون موفق به تغییر چندین رژیم سیاسی در کشورهای مورد نظر شدند. #انقلابهای_رنگی که در چندین کشور بلوک شرق و شوروی سابق رخ داد، در واقع نمونه ای از جنگ نرم است.
🔹آمریکایی ها با استفاده از قدرت نرم موفق به تغییر رژیم های سیاسی در کشورهایی چون لهستان، گرجستان، چک اسلواکی، اوکراین و تاجیکستان گردیدند. در تمامی این دگرگونی های سیاسی بدون استفاده از ابزار خشونت و صرفا با تکیه بر قدرت نرم و #ابزار_رسانه، با تغییر در ارزش ها و الگوهای رفتاری، از رژیم های سیاسی حاکم، مشروعیتزدایی شد و از طریق جنبشهای مردمی و ایجاد بی ثباتی سیاسی، قدرت سیاسی جابجا گردید.
🔹 #جنگ_نرم در قالبهای مختلف مانند: انقلاب مخملی، انقلاب های رنگی (انقلاب نارنجی و...)، #عملیات_روانی، #جنگ_رسانه_ای، با استفاده از ابزار رسانهای (رادیو، تلویزیون، روزنامه و امثال آن) و... توانست نظام سیاسی بعضی از کشورها مانند اوکراین و گرجستان را تغییر دهد. جنگ نرم را می توان هر گونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانهای که جامعه هدف را نشانه گرفته، و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار به انفعال و شکست وا می دارد، دانست.
🔹جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی و... همه از اشکال #جنگ_نرم است. در یک تعریف کاملتر می توان گفت، #جنگ_نرم یک #اقدام_پیچیده و پنهان، متشکل از عملیات های سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی توسط قدرت های بزرگ جهان، برای ایجاد تغییرات دلخواه و مطلوب در کشورهای هدف است. #ادامه_دارد...
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #جنگ_رسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۱ آبان ۱۴۰۱
۲۱ آبان ۱۴۰۱
تبیین
⭕️آنانی را که در راه خدا کشته شدند مرده مپندارید...
🔹«بسم الله الرحمن الرحیم؛ وَ لَا تَحسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَموَاتاً بَل أَحیَاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُونَ». [۱] اگر نبود در شأن و عظمت شهدای معظم فی سبیل الله جز این آیه کریمه، که با قلم قدرت غیب بر قلب مبارک نورانی سید رسل - صلی الله علیه و آله - نگاشته و پس از تنزل مراحلی به ما خاکیان صورت کتبی آن رسیده است، کافی بود که قلمهای ملکوتی و مُلکی شکسته شود و قلبهای ماورای اصفیاء الله از جَولان در حول آن فرو بسته شود.
🔹ما خاکیان محجوب یا افلاکیان چه دانیم که این «ارتزاق عند رب الشهدا» چی است. چه بسا مقامی باشد که خاص مقربان درگاه او جل و علا و وارستگان از خود و ملک هستی باشد. پس مثل منِ وابسته به علایق و وامانده از حقایق چه گویم و چه نویسم، که خاموشی بهتر و شکستن قلم اولی است. بارالها، تو واقفی بر اسرار و غیر تو چه داند و چه تواند و چه سان از عهده شکر نعمت هایی که به ملت عزیز ما عطا فرمودهای به در آید.
🔹ما از عهده شکر شهدای گرانقدر و شهیدان زنده (جانبازان) عزیز و اسرا و مفقودین معظم و بازماندگان و وابستگان به آنان و بالجمله ملت بزرگوار نیز نخواهیم برآمد. پس، تو که شکور و غفوری به همه آنان از الطاف خفیه خود مرحمتی فرما؛ و دری از معارف الهیه بر روی همگان بگشا؛ و به شهدای گرانقدر مقام هرچه والاتر، و به شهدای زنده اجر شهید در راه خود و...، و به بازماندگان شهدا و بستگان سایرین اجر و صبر عنایت فرما؛ و ظهور بقیة الله - ارواحنا لمقدمه الفداء - را نزدیک نما. «انَّکَ وَلیُّ النعمةِ و المَغفرةِ».
پی نوشت؛
[۱] سوره آل عمران، آیه ۱۶۹: «آنانی را که در راه خدا کشته شدند مرده مپندارید، آنها زندههایی هستند که نزد پروردگارشان روزی دارند».
پیام حضرت امام به ملت ایران ۶۵/۰۵/۲۰
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۱ آبان ۱۴۰۱
۲۱ آبان ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عدالت و انصاف از منظر دین (بخش دوم)
🔸 #عدالت یکی از باارزش ترین و پیچیده ترین مفاهیم در اندیشه بشری است که در محدوده خواسته های فردی و اجتماعی انسان قرار دارد. این موضوع محور اصلی رویکردها و نظریه های مکاتب مختلف دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. #اسلام به عنوان دینی که مدّعی کاملترین برنامه برای زندگی انسان است، بیش از سایر ادیان این مفهوم را مورد توجه خود قرار داده است.
🔹در دینی که به همه وجوه انسانی توجه شده و راهکارهای مناسب را برای سعادت و کمالات انسانی قرار داده است، توصیه به #عدالت نیز مصداقی از #الطاف_خداوند به بندگانش است. از این روست که در آیات متعدد #قرآن_کریم شاهد تأکید فراوان خالق هستی بر #رعایتِ_قسط، #عدل، انصاف و برابری هستیم. در این رابطه قرآن کریم میفرماید: «إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَ إِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَ يَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ؛ [نحل، ۹۰] به راستی خدا به #عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می دهد، و از فحشا و منکر و ستمگری نهی می کند. شما را اندرز می دهد تا متذکّر [این حقیقت] شوید [که فرمان های الهی، ضامن سعادت دنیا و آخرت شماست.]». «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِله شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ [مائده، ۸] ای اهل ایمان! همواره [در همه امور] قیام کننده برای خدا و گواهان به #عدل و داد باشید. و نباید دشمنی با گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نورزید؛ #عدالت کنید که آن به پرهیزکاری نزدیک تر است. و از خدا پروا کنید؛ زیرا خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است».
🔹در باب شأن و منزلت #عدالت در دین و تعالیم اسلامی، همان بس که انبیاء و اولیای الهی، بویژه #امام_علی (ع) بارها و به مناسبت های مختلف به آن سفارش کرده اند و در #قرآن_کریم هم آیات متعدّدی در این زمینه وجود دارند که می فرمایند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...؛ [حدید، ۲۵] ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به #عدالت کنند...». بطور کلی #عدالت در دو بعد خُرد و کلان و یا فردی و اجتماعی مطرح می شود. در اسلام، #عدالت_فردی عبارت است از این که شخص، خود را به فرمان های خداوند و اخلاق، پایبند بدارد و به ارزش های اخلاقی آراسته سازد و #عدالت_اجتماعی آن است که نسبت به دیگران به انصاف عمل کند و ستم روا ندارد. بدیهی است که عدالت اجتماعی، پیش زمینه هایی می خواهد که نخستینِ آنها، اِعمال عدالت فردی و پالایش نفسانی است تا از طریق این ممارست و تحوّل و ارتقای تدریجی شهروندان، #عدالت در اجتماع تحقّق یابد. #ادامه_دارد...
منبع: حوزه نت، شماره ۱-۱۶۵۲۰
#عدالت #عدل #قسط
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۱ آبان ۱۴۰۱
⭕️امام جعفر صادق عليهالسلام:
🔸ضَمِنتُ لِمَنِ اقتَصَدَ أن لايَفتَقِرَ.
🔹من ضمانت مى كنم كه هر كه «ميانه روى» پيشه كند، فقير نشود.
📕الخصال، ص ۹
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۱ آبان ۱۴۰۱
۲۲ آبان ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا در قرآن به جایگاه حجاب و اهمیت آن اشاره ای شده است؟ (بخش اول)
🔸یکی از سؤالاتی که در مورد #حجاب مطرح می شود این است که آیا در #قرآن نیز به مسأله حجاب و اهمیت آن اشاره ای شده است؟ قبل از پاسخ به این سؤال لازم به ذکر است که #حجاب یک مفهوم عام دارد که هر نوع پوشش در برابر نامحرم را شامل می شود، و یک مفهوم خاص دارد، به این معنی که #زن بدن خود را در برابر نامحرم بپوشاند. در قرآن به حجاب به هر دو معنی اشاره شده است و مورد تاکید قرار گرفته است.
💠تاکید قرآن به انواع پوشش در برابر نامحرم
🔹در #قرآن به هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه تاکید شده است و این دستور قرآنی اختصاص به زنان ندارد، اما از آنجا که بحث ما راجع به حجاب زنان است، طبق آیات قرآن #حجاب شامل اموری مانند پوشاندن چشم از نگاه به نامحرم، حجاب گفتاری در مقابل نامحرم و پوشش بدن و... می شود. در مورد #پوشاندن_چشم از نگاه به نامحرم در آیه «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ...؛ [نور، ۳۰] ای رسول ما به #مردان_مؤمن بگو تا #چشمها را از نگاه ناروا بپوشند...»، #مردان ملزم به پوشاندن چشم از نگاه به نامحرم شده اند و در آیه بعد به #زنان تاکید شده است که: «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ...؛ [نور، ۳۱] ای رسول به #زنان_مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند».
🔹نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، #حجاب_گفتاری_زنان در مقابل نامحرم است که قرآن خطاب به آنها می فرماید: «...فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِی فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ...؛ [احزاب، ۳۲] ...پس زنهار نازك و نرم با مردان سخن نگوييد؛ مبادا آن كه دلش بيمار [هوا و هوس] است به طمع افتد...». نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، #حجاب_رفتاری_زنان در مقابل نامحرم است؛ به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند كه با نشان دادن زينت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند: «...وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ...؛ [نور، ۳۱] و آنطور پای به زمين نزنند كه خلخال و زيور پنهان پاهايشان معلوم شود». از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می شود كه مراد از #حجاب_اسلامی، هر نوع پوشش و حريم قائل شدن در #معاشرت_زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه پوشش بدن، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۲ آبان ۱۴۰۱
۲۲ آبان ۱۴۰۱