✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش یازدهم)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم.
💠دستاوردهای اجتماعی
1⃣تلاش برای تحقق عدالت واقعی به جای عدالت ادعايی بر مبنای نگرش اسلامی به مقوله عدالت. بر اين اساس در نظام جمهوری اسلامی #عدالت نه همچون ديدگاه های ليبرال، ناديده گرفته می شود، و نه همچون ديدگاه های چپ گرايانه و مارکسیستی به صورت غلط مورد استفاده قرار می گيرد، بلکه عدالتی که در اين جامعه مطرح می شود با در نظر گرفتن مبانی دينى و به دور از هر گونه التقاطی می باشد. همچنين بر اساس نگرش دينى به عدالت، همگان حتی رهبری به لحاظ شهروندی و حقوق اجتماعى با ساير افراد جامعه در برابر قانون مساوی هستند [۱] و هيچ گونه تبعيضی پذيرفتنی نيست. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] ر.ک: اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دشمن شناسی - سیاست مبارزه با دشمن (بخش چهارم)
🔸در مورد #دشمن_شناسی معیار کلی برخاسته از متون دینی ما این است که کسی و یا مجموعه ای که سد راه تکامل انسان بسوی قلل رفیع «شدن» و موجب دوری از خدا و خسران در زندگی گردد، #دشمن_انسان محسوب می شود.
💠سیاست اصولی مبارزه با دشمن
🔹بطور کلی، #سه_اصل_مهم در برخورد با #دشمن وجود دارد: #اصل_اول #دشمن_شناسی است و آنچه بعد از شناخت دشمن در دفاع هوشمندانه نقش مهم و اساسی را ایفا میکند، شناخت راه های تدافعی آن میباشد که باید برای آموختن این شیوهها به «قرآن و عترت» روی آورد که در تاریکی ها، «نورالمبین» و در تنش های اجتماعی، «حبل المتین» و در طوفانهای سهمگین حوادث، «عروه الوثقی» میباشند؛ و البته عترت پیامبر (ص) است که مفسر و مبین قرآن میباشند. #اصل_دوم طبق آیه ۶۰ سوره انفال، #هوشیاری و #کسب_اقتدار، مجهز شدن به مدرنترین سلاحها و #آمادگی_کامل در مقابل دشمن است.
🔹 #اصل_سوم در برخورد با دشمن، #ممنوعیت_دوستی با دشمن است که بسیاری از آیات قرآن به آن اشاره کرده است: «احتیاط در برخورد با دشمن» [بقره، ۱۲۰ - آل عمران، ۶۹]؛ «عدم طرح دوستی با دشمن» [نساء، ۸۹ و ۱۴۴؛ مائده، ۸۲ - ممتحنه، ۱ و ۲]؛ «ایمن ندانستن خود از وسوسه دشمنان» [نساء، ۴۴ و ۴۵]؛ «عدم اعتماد در گفتن راز به دشمنان» [آلعمران، ۱۱۸ تا ۱۲۰؛ منافقون، ۱۴]؛ «سازش ناپذیری در برابر دشمنان» [آل عمران، ۱۴۶؛ هود، ۱۱۳]؛ و «پرهیز از دوستی با یهود و نصاری» [مائده، ۵۱ و ۵۲]، همگی از جمله هشدارهایی است که #قرآن_کریم اعلان فرموده است.
🔹خداوند علاوه بر هشدارهای فوق یک راهکار اصلی و اساسی به مسلمانان توصیه میکند، و آن آراسته شدن به لباس #صبر و #تقوا است که آیه ۱۲۰ سوره آل عمران به آن پرداخته: «...وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا…». نقطه پیوند صبر و تقوا و مصونیت از نیرنگ های دشمنان در این است که اولا این دو مهم یعنی صبر و تقوا سبب: «نیرومندی در کارها» [آل عمران، ۱۸۶]؛ «زدودن ترس و اندوه از دل ها» [احقاف، ۱۳] و نیز «نزول امدادهای غیبی از جانب خدا برای صاحبان این دو فضیلت» است. در این صورت است که تیرهای توطئه دشمنان به هدف اصابت نمیکند و نقشه های آنان ناکام میماند. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت پرسمان
#دشمن #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آمریکایی ها هر کاری توانستند کردند
🔹سیاستمداران #آمریکا با کمال ریاکاری و بیشرمی میگویند ما طرفدار ملّت ایرانیم! می شنوید دیگر از قول اینها در خبرها و در فضای مجازی و جاهای دیگر؛ میگویند ما طرفدار ملّت ایرانیم؛ خب این ادّعا بشدّت بیشرمانه است. سؤال من از آمریکاییها این است که شما در این چهار دههای که از انقلاب گذشته، چه کار می توانستید علیه ملّت ایران بکنید که نکردید؟ هر کاری نکردهاند، چون نمیتوانستند، چون برایشان صرفه نداشته؛ اگر میتوانستند، میکردند. اگر برایشان صرفه داشت و از جوان های ایرانی نمی ترسیدند، جنگ مستقیم را هم مثل عراق شروع میکردند؛ امّا ترسیدند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش اول)
🔹با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید؛ ۱) آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت ناتوی فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد. ۲) امروز شاید ندانیم چه اتفاقی دارد برایمان می افتد، ولی به صورت ناخودآگاه یک کششی پیدا کرده ایم و تبدیل به یک عنصر بی تفاوت و حتی متفاوت شده ایم، مانند مرده ای که هرچه به او سوزن می زنیم، واکنشی نشان نمی دهد. اولین نقطه هدف حمله کنندگان جنگ نرم، #باورهای_مردم است.
🔹۳) #آگاه_سازی_مردم، اولین راه مقابله با جنگ نرم دشمن است. #دشمنان ایران اسلامی در اتاق های فکر خود به این مهم رسیده اند که تنها راه شکست نظام جمهوری اسلامی ایران، تضعیف و از بین بردن سه رکن انقلاب اسلامی ایران، یعنی #ولایت_فقیه، #ایمان و #باورهای_دینی و #وحدت و مشارکت ملت است. آنان با ناامن کردن کشورهای همسایه و با #فرقه_سازی در جهت تهاجم به ارزش های اسلامی، و همچنین با عرضه مدل های رنگارنگ #بی_حجابی و بی عفافی، و تبلیغ آن در هزاران سایت اینترنتی، شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی، جهت تضعیف باورهای دینی و اعتقادی ملت ایران گام های جدی برداشته اند.
🔹۴) در مقابل جنگ نرم دشمن، اقدامات نرم را باید انجام داد، و می طلبد که با همدلی و همیاری همه دستگاه ها و مردم ولایت مدار ایران اسلامی، در جهت خنثی سازی توطئهها و تهدیدات دشمن، به خصوص در بحث عفاف و #حجاب گام برداریم. ۵) یکی از اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم، ایجاد تغییر در #سبک_زندگی_اسلامی، و #فرهنگ_ایثار و شهادت، و تبدیل آن به #سبک_زندگی_غربی و جایگزین کردن فرهنگ برهنگی است، که متاسفانه میتوان این تاثیرات را در بخشی از جامعه، علی الخصوص در قشر جوان، مشاهده نمود...
🔹اینها برگزیده ای از سخنان رهبر معظم انقلاب است، که نه تنها هشدار دهنده است، بلکه فراتر از هشدار، آستانه خط قرمز جبهه فرهنگی و خطرات آن را نشان می دهد... وقتی ولی جامعه به طلاب و روحانیون دستور ورود به فضای مجازی را می دهد و می فرماید که در این فضا، #دین (مذهب) و #جوان جامعهی شما به خطر افتاده است... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل... بر آن شدیم تا با مطالعه ای هرچند اندک اما عمیق، به بررسی این فرآیند بپردازیم، تا در مسیر کلام ولایت گامی هر چند کوچک برداشته باشیم. #ادامه_دارد...
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عدالت و انصاف از منظر دین (بخش اول)
🔹 #عدالت یکی از باارزش ترین و پیچیده ترین مفاهیم در اندیشه بشری است که در محدوده خواسته های فردی و اجتماعی انسان قرار دارد. این موضوع محور اصلی رویکردها و نظریه های مکاتب مختلف دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. #اسلام به عنوان دینی که مدّعی کاملترین برنامه برای زندگی انسان است، بیش از سایر ادیان این مفهوم را مورد توجه خود قرار داده است، و تأکید زیادی بر آن به عنوان یک ارزش در مناسبات فردی و اجتماعی نموده است. در اسلام، عبادت با هدف قرب و نزدیکی به خداوند صورت می گیرد و این قرب و نزدیکی، مستلزم شناخت هر چه بیشتر صفات الهی است. #عدل نیز یکی از صفات الهی است که به دلیل جایگاه ویژه و اهمیت خاصی که دارد، از آن با عنوان مجموع مُحسَّنات یاد می شود.
🔹لزوم #برپایی_عدل در جامعه اسلامی و این که چرا در اسلام تأکید زیادی بر برقراری #عدالت شده است، به راحتی و از طریق نظریات مختلف، قابل دفاع است، که نخستین آنها نظریه فطرت است. بر طبق این نظریه، #فطرت_آدمی از درون، او را به #عدالت_ورزی و عدالتخواهی سوق می دهد و انسان، همواره از بی عدالتی در رنج است. بنا بر این، فضیلت عدالتخواهی در همه انسان ها وجود دارد و بر این اساس، پایه تعالیم اسلام نیز بر مبنای اصلی ثابت و جاودان قرار دارد. به طوری که اصل عدالت یکی از مقیاس های اساسی سنجش اعمال در اسلام است و راه رسیدن افراد به کمال لایق خودشان عبور از مجرای عدالت است. #عدالت، تنها میزان و معیاری برای ارزشیابی زندگی فرد و خانوادگی و اجتماعی انسان نیست، بلکه تمام هستی و #نظام_آفرینش نیز بر اساس معیار #عدل و تعادل استوار و پابرجاست. امام علی (ع) در این رابطه می فرمایند: «#عدالت، ملاک هر چیز است». [۱] #ادامه_دارد...
پینوشت؛
[۱] غررالحکم، ج۱ ص۵۷ حکمت۲۱۶
منبع: حوزه نت، شماره ۱-۱۶۵۲۰
#عدالت #عدل
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اعتقاد به مهدی موعود (عج)
🔹 ... این بخش عظیم اعتقادی ما که عبارت است از #انتظار_ظهور_ولیصر و مهدی موعود و منجی بشریت. همهی مسلمانان، حقیقت مهدی موعود را از طریق روایات خدشه ناپذیری که از نبىّاکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اولیای دین رسیده است، قبول دارند؛ اما این حقیقت در هیچ جای جهان اسلام، مثل محیط زندگی ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگی و این چهرهی درخشان و این روح پُرتپش و پُرامید را ندارد؛ این به خاطر آن است که ما به برکت روایات متواترهی خودمان، شخص #مهدی_موعود را با خصوصیاتش میشناسیم.
🔹مردم ما ولی الله اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیهی اهلبیت پیامبر را با نام و خصوصیات میشناسند؛ از لحاظ عاطفی و فکری با او ارتباط برقرار میکنند؛ به او میگویند؛ به او شکوه میبرند؛ از او میخواهند و آن دوران آرمانی - دوران حاکمیت ارزشهای والای الهی بر زندگی بشر - را انتظار میبرند؛ این #انتظار دارای ارزش زیادی است. این انتظار به معنای آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمهی امید را از دلهای منتظران نمیزداید و خاموش نمیکند. اگر این نقطهی امید در زندگی جمعیتی نباشد، چارهیی ندارد جز اینکه به آیندهی بشریت بدبین باشد.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۰/۱۱/۳۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دشمن شناسی - سیاست مبارزه با دشمن (بخش پنجم و پایانی)
🔸در مورد #دشمن_شناسی معیار کلی برخاسته از متون دینی ما این است که کسی و یا مجموعه ای که سد راه تکامل انسان بسوی قلل رفیع «شدن» و موجب دوری از خدا و خسران در زندگی گردد، #دشمن_انسان محسوب می شود.
🔹 #شناخت_دشمن نقش مهم و اساسی در رویارویی انسان با دشمنان دارد، چرا که اگر توان انسان در رویارویی بسیار باشد، ولی اطلاعات کافی را در دست نداشته باشد، شکست خواهد خورد. هر موجود زنده ای در مسیر زندگی خویش به طور ناخواسته و یا طبیعی با پدیده ای روبرو میشود که گویی در صدد از پای درآوردن او می باشد که همان #دشمن است. در قرآن کریم به #انواع_دشمنان و در واقع به مراتب دشمنی اشاره شده است.
🔹از این رو هر دسته از دشمنان دارای خصوصیاتی منحصر به فرد می باشند و راهکارهای مبارزه مختص به خود دارند. پس برای مبارزه با آنها باید سیاست های اصولی خاصی را به کار گرفت و دچار افراط و تفریط نگردیم، و تنها بر اساس موازین الهی عمل نماییم. از آنجا که قران کریم، محور خلقت انسان را عبودیت و بندگی بیان میکند، با تاملی دقیق در آیات در می یابیم که تا چه اندازه قرآن کریم نسبت به شناساندن دشمن حساسیت نشان داده است؛
🔹به طوری که بیش از هزار و پانصد آیه از آیات قرآن، پیرامون #دشمن_شناسی است. این آیات، انواع دشمنان مومنان و نظام اسلامی، ابزار و شیوه های دشمن و راههای مقابله با آنان را به مسلمانان می آموزد. راهکارهایی که در قرآن برای شناسایی و برخورد با دشمنان بیان شده، در هر زمانی کاربرد و قابلیت اجرایی دارد و با استعانت از آیات قرآن میتوانیم موضع گیری مناسب و عاقلانه ای در برابر #دشمن داشته باشیم.
منبع: وبسایت پرسمان
#دشمن #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش دوم)
🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت #ناتوی_فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد.
💠اما این جنگ نرم چیست
🔹این نوع جنگ از فروپاشی شوروی شروع و تاکنون ادامه داشته، و متکی بر #تهدیدات_نرم و #قدرت_نرم_فرهنگی و اجتماعی است. #آمریکاییها با استفاده از این نوع جنگ تاکنون موفق به تغییر چندین رژیم سیاسی در کشورهای مورد نظر شدند. #انقلابهای_رنگی که در چندین کشور بلوک شرق و شوروی سابق رخ داد، در واقع نمونه ای از جنگ نرم است.
🔹آمریکایی ها با استفاده از قدرت نرم موفق به تغییر رژیم های سیاسی در کشورهایی چون لهستان، گرجستان، چک اسلواکی، اوکراین و تاجیکستان گردیدند. در تمامی این دگرگونی های سیاسی بدون استفاده از ابزار خشونت و صرفا با تکیه بر قدرت نرم و #ابزار_رسانه، با تغییر در ارزش ها و الگوهای رفتاری، از رژیم های سیاسی حاکم، مشروعیتزدایی شد و از طریق جنبشهای مردمی و ایجاد بی ثباتی سیاسی، قدرت سیاسی جابجا گردید.
🔹 #جنگ_نرم در قالبهای مختلف مانند: انقلاب مخملی، انقلاب های رنگی (انقلاب نارنجی و...)، #عملیات_روانی، #جنگ_رسانه_ای، با استفاده از ابزار رسانهای (رادیو، تلویزیون، روزنامه و امثال آن) و... توانست نظام سیاسی بعضی از کشورها مانند اوکراین و گرجستان را تغییر دهد. جنگ نرم را می توان هر گونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانهای که جامعه هدف را نشانه گرفته، و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار به انفعال و شکست وا می دارد، دانست.
🔹جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی و... همه از اشکال #جنگ_نرم است. در یک تعریف کاملتر می توان گفت، #جنگ_نرم یک #اقدام_پیچیده و پنهان، متشکل از عملیات های سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی توسط قدرت های بزرگ جهان، برای ایجاد تغییرات دلخواه و مطلوب در کشورهای هدف است. #ادامه_دارد...
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #جنگ_رسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️آنانی را که در راه خدا کشته شدند مرده مپندارید...
🔹«بسم الله الرحمن الرحیم؛ وَ لَا تَحسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَموَاتاً بَل أَحیَاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُونَ». [۱] اگر نبود در شأن و عظمت شهدای معظم فی سبیل الله جز این آیه کریمه، که با قلم قدرت غیب بر قلب مبارک نورانی سید رسل - صلی الله علیه و آله - نگاشته و پس از تنزل مراحلی به ما خاکیان صورت کتبی آن رسیده است، کافی بود که قلمهای ملکوتی و مُلکی شکسته شود و قلبهای ماورای اصفیاء الله از جَولان در حول آن فرو بسته شود.
🔹ما خاکیان محجوب یا افلاکیان چه دانیم که این «ارتزاق عند رب الشهدا» چی است. چه بسا مقامی باشد که خاص مقربان درگاه او جل و علا و وارستگان از خود و ملک هستی باشد. پس مثل منِ وابسته به علایق و وامانده از حقایق چه گویم و چه نویسم، که خاموشی بهتر و شکستن قلم اولی است. بارالها، تو واقفی بر اسرار و غیر تو چه داند و چه تواند و چه سان از عهده شکر نعمت هایی که به ملت عزیز ما عطا فرمودهای به در آید.
🔹ما از عهده شکر شهدای گرانقدر و شهیدان زنده (جانبازان) عزیز و اسرا و مفقودین معظم و بازماندگان و وابستگان به آنان و بالجمله ملت بزرگوار نیز نخواهیم برآمد. پس، تو که شکور و غفوری به همه آنان از الطاف خفیه خود مرحمتی فرما؛ و دری از معارف الهیه بر روی همگان بگشا؛ و به شهدای گرانقدر مقام هرچه والاتر، و به شهدای زنده اجر شهید در راه خود و...، و به بازماندگان شهدا و بستگان سایرین اجر و صبر عنایت فرما؛ و ظهور بقیة الله - ارواحنا لمقدمه الفداء - را نزدیک نما. «انَّکَ وَلیُّ النعمةِ و المَغفرةِ».
پی نوشت؛
[۱] سوره آل عمران، آیه ۱۶۹: «آنانی را که در راه خدا کشته شدند مرده مپندارید، آنها زندههایی هستند که نزد پروردگارشان روزی دارند».
پیام حضرت امام به ملت ایران ۶۵/۰۵/۲۰
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عدالت و انصاف از منظر دین (بخش دوم)
🔸 #عدالت یکی از باارزش ترین و پیچیده ترین مفاهیم در اندیشه بشری است که در محدوده خواسته های فردی و اجتماعی انسان قرار دارد. این موضوع محور اصلی رویکردها و نظریه های مکاتب مختلف دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. #اسلام به عنوان دینی که مدّعی کاملترین برنامه برای زندگی انسان است، بیش از سایر ادیان این مفهوم را مورد توجه خود قرار داده است.
🔹در دینی که به همه وجوه انسانی توجه شده و راهکارهای مناسب را برای سعادت و کمالات انسانی قرار داده است، توصیه به #عدالت نیز مصداقی از #الطاف_خداوند به بندگانش است. از این روست که در آیات متعدد #قرآن_کریم شاهد تأکید فراوان خالق هستی بر #رعایتِ_قسط، #عدل، انصاف و برابری هستیم. در این رابطه قرآن کریم میفرماید: «إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَ إِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَ يَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ؛ [نحل، ۹۰] به راستی خدا به #عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می دهد، و از فحشا و منکر و ستمگری نهی می کند. شما را اندرز می دهد تا متذکّر [این حقیقت] شوید [که فرمان های الهی، ضامن سعادت دنیا و آخرت شماست.]». «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِله شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ [مائده، ۸] ای اهل ایمان! همواره [در همه امور] قیام کننده برای خدا و گواهان به #عدل و داد باشید. و نباید دشمنی با گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نورزید؛ #عدالت کنید که آن به پرهیزکاری نزدیک تر است. و از خدا پروا کنید؛ زیرا خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است».
🔹در باب شأن و منزلت #عدالت در دین و تعالیم اسلامی، همان بس که انبیاء و اولیای الهی، بویژه #امام_علی (ع) بارها و به مناسبت های مختلف به آن سفارش کرده اند و در #قرآن_کریم هم آیات متعدّدی در این زمینه وجود دارند که می فرمایند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...؛ [حدید، ۲۵] ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به #عدالت کنند...». بطور کلی #عدالت در دو بعد خُرد و کلان و یا فردی و اجتماعی مطرح می شود. در اسلام، #عدالت_فردی عبارت است از این که شخص، خود را به فرمان های خداوند و اخلاق، پایبند بدارد و به ارزش های اخلاقی آراسته سازد و #عدالت_اجتماعی آن است که نسبت به دیگران به انصاف عمل کند و ستم روا ندارد. بدیهی است که عدالت اجتماعی، پیش زمینه هایی می خواهد که نخستینِ آنها، اِعمال عدالت فردی و پالایش نفسانی است تا از طریق این ممارست و تحوّل و ارتقای تدریجی شهروندان، #عدالت در اجتماع تحقّق یابد. #ادامه_دارد...
منبع: حوزه نت، شماره ۱-۱۶۵۲۰
#عدالت #عدل #قسط
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام جعفر صادق عليهالسلام:
🔸ضَمِنتُ لِمَنِ اقتَصَدَ أن لايَفتَقِرَ.
🔹من ضمانت مى كنم كه هر كه «ميانه روى» پيشه كند، فقير نشود.
📕الخصال، ص ۹
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا در قرآن به جایگاه حجاب و اهمیت آن اشاره ای شده است؟ (بخش اول)
🔸یکی از سؤالاتی که در مورد #حجاب مطرح می شود این است که آیا در #قرآن نیز به مسأله حجاب و اهمیت آن اشاره ای شده است؟ قبل از پاسخ به این سؤال لازم به ذکر است که #حجاب یک مفهوم عام دارد که هر نوع پوشش در برابر نامحرم را شامل می شود، و یک مفهوم خاص دارد، به این معنی که #زن بدن خود را در برابر نامحرم بپوشاند. در قرآن به حجاب به هر دو معنی اشاره شده است و مورد تاکید قرار گرفته است.
💠تاکید قرآن به انواع پوشش در برابر نامحرم
🔹در #قرآن به هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه تاکید شده است و این دستور قرآنی اختصاص به زنان ندارد، اما از آنجا که بحث ما راجع به حجاب زنان است، طبق آیات قرآن #حجاب شامل اموری مانند پوشاندن چشم از نگاه به نامحرم، حجاب گفتاری در مقابل نامحرم و پوشش بدن و... می شود. در مورد #پوشاندن_چشم از نگاه به نامحرم در آیه «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ...؛ [نور، ۳۰] ای رسول ما به #مردان_مؤمن بگو تا #چشمها را از نگاه ناروا بپوشند...»، #مردان ملزم به پوشاندن چشم از نگاه به نامحرم شده اند و در آیه بعد به #زنان تاکید شده است که: «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ...؛ [نور، ۳۱] ای رسول به #زنان_مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند».
🔹نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، #حجاب_گفتاری_زنان در مقابل نامحرم است که قرآن خطاب به آنها می فرماید: «...فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِی فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ...؛ [احزاب، ۳۲] ...پس زنهار نازك و نرم با مردان سخن نگوييد؛ مبادا آن كه دلش بيمار [هوا و هوس] است به طمع افتد...». نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، #حجاب_رفتاری_زنان در مقابل نامحرم است؛ به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند كه با نشان دادن زينت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند: «...وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ...؛ [نور، ۳۱] و آنطور پای به زمين نزنند كه خلخال و زيور پنهان پاهايشان معلوم شود». از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می شود كه مراد از #حجاب_اسلامی، هر نوع پوشش و حريم قائل شدن در #معاشرت_زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه پوشش بدن، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش سوم)
🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت #ناتوی_فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد.
💠دلایل استفاده از جنگ نرم
🔹انتشار مقاله مشهور «جوزف نای» نظریه پرداز آمریکایی تحت عنوان «قدرت نرم» power Soft در فصلنامه آمریکایی foreign policy در سال ۱۹۹۰ دیدگاه جدیدی را به مخاطبان ارائه کرد که براساس آن ایالات متحده به جای آن که از طریق بکارگیری آنچه که قدرت سخت می نامند، به انجام کودتای نظامی در کشورهای رقیب اقدام کند، تلاش خود را بر ایجاد تغییرات در کشورهای هدف از طریق تأثیر گذاری بر نخبگان جامعه متمرکز می کند. بر این اساس #آمریکا می توانست به جای سرمایه گذاری میلیارد دلاری بر تئوری جنگ ستارگان به منظور مقابله با آنچه تهدید شوروی خوانده می شد، به سرمایه گذاری بر نخبگان جامعه شوروی از طرق مختلف اقدام کند.
🔹پس از فروپاشی شوروی جوزف نای، مقاله دیگری تحت عنوان «کاربرد قدرت نرم» در فصلنامه فارن پالسی در سال ۲۰۰۴ منتشر ساخت که تکمیل کننده نظرات قبلی او متناسب با تغییرات جهان در سال های پس از فروپاشی شوروی و به ویژه تحولات ناشی از واقعه یازده سپتامبر در روابط بین الملل بود. بنابراین #جنگ_نرم، امروزه مؤثرترین، کارآمدترین و کم هزینه ترین و در عین حال #خطرناکترین و #پیچیده_ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است؛ چون از این طریق می توان با کمترین هزینه، کشور هدف رو مورد تهاجم قرار داد. #جنگ_نرم به #روحیه، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد می کند، عزم و #اراده_ملت را از بین می برد، مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست های نظام را تضعیف می کند. فروپاشی روانی یک ملت می تواند مقدمه ای برای فروپاشی سیاسی - امنیتی و ساختارهای آن باشد.
🔹جوزف نای #قدرت_نرم را شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب، بدون تهدید یا پاداش ملموس می داند. این شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب قدرت است. بر این پایه یک کشور می تواند به مقاصد مورد نظر خود در سیاست جهانی نایل آید؛ چون کشورهای دیگر، ارزش های آن را می پذیرند، از آن تبعیت می کنند، تحت تأثیر پیشرفت و آزاداندیشی آن قرار می گیرند، و در نتیجه خواهان پیروی از آن می شوند. در این مفهوم آنچه مهم تلقی می شود، تنظیم دستورالعملی است که دیگران را جذب کند. بنابراین #جنگ_نرم از یک سو توانایی کسب آنچه که می خواهید از طریق جذب کردن، و نه از طریق اجبار و یا پاداش می باشد. و از سوی دیگر نشان دهنده تفاوت های عمده آن با جنگ سخت می باشد. #ادامه_دارد...
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #قدرت_نرم #جنگ_روانی #عملیات_روانی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عدالت و انصاف از منظر دین (بخش سوم)
🔸 #عدالت یکی از باارزش ترین و پیچیده ترین مفاهیم در اندیشه بشری است که در محدوده خواسته های فردی و اجتماعی انسان قرار دارد. این موضوع محور اصلی رویکردها و نظریه های مکاتب مختلف دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. #اسلام به عنوان دینی که مدّعی کاملترین برنامه برای زندگی انسان است، بیش از سایر ادیان این مفهوم را مورد توجه خود قرار داده است
🔹چندین تعبیر متعدد از #مفهوم_عدالت در دست است که این به معنای تفکیک و یا تفاوت در آنها نیست، به گونه ای که تمام این تعابیر می توانند بر مصداق واحدی صدق کنند. برخی از این تعابیر، عبارت اند از: ۱) #عدالت، «قرار دادن هر چیز در جای خودش» است. امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: «عدالت، کارها را بدان جا می نهد که باید». [۱] ۲) عدالت به معنای «استقامت در شریعت» هم تعبیر شده است. [۲] ۳) #عدالت در پاره ای آیات و روایات، به منزله «اعتدالگرایی و میانه روی» بیان شده است. [۳] ۴) #عدالت به معنای «قرارداد اجتماعی افراد برای تقسیم کار در زندگی مدنی» نیز آمده است.
🔹[۴] ۵) #عدالت به معنای انصاف است. اما عدالت به معنای انصاف، اینکه #عدالت با مفاهیمی همچون انصاف و اعتدال، رابطه مستقیم دارد. بعضی ها در تعاریف عدالت گفته اند: «حالت نفسانی ای است که انسان را در همه امور و احوال، به تعادل و میانه روی رهبری کند». [۵] این امر، نیازمند آن است که افراد با روحیه معتدل و اعتماد به نفس کافی بتوانند در شرایط و موقعیت های متعدد، مناسب ترین واکنش را نشان دهند. این تعادل و خویشتنداری در امور، پیش فرض ها و اقتضائات خاصی دارد که از جمله آنها می توان به تلاش فردی در #پالایش_روح داشتن، و شناخت و آگاهی کامل از وظایف (بر اساس عقل و تعالیم دینی و علم) و همینطور شناخت اجتماع و دنیای پیرامون اشاره کرد تا بر اساس آن، فرد بتواند راه اعتدال و #انصاف را از افراط و تفریط، باز شناسد.
🔹بنابراین، #انصاف، پیش از آن که یک مقوله فردی باشد، یک مقوله اجتماعی است و در اجتماع و مناسبات و روابط اجتماعی، معنا و مصداق می یابد. دینی که مسلمانان را برادران یکدیگر نام می نهد، دستور به حکمی می دهد که بر پایه آن، جامعه مسلمین استوار گردد. امام علی (ع) می فرمایند: «انصاف، دل ها را به یکدیگر پیوند می دهد». [۶] این روایت دیدگاه جامع نگرانه حضرت را در ارتباط با انسجام اجتماعی مسلمانان بیان می کند و این که #انصاف به نوبه خود، کارکردی مقدّس در جلوه گر ساختن صفات الهی و پرورش خصال نیکو در افراد و جوامع دارد که هر دوی این ابعاد برای رساندن بشر به قلّه کمالات انسانی، مورد تأکید و اهمیت فراوان است. #ادامه_دارد...
پینوشتها
[۱] نهج البلاغه، حکمت۴۳۷
[۲] لسان العرب، ابن منظور ج۹ ص۸۳
[۳] همان
[۴] غررالحکم، ج۱، ص۴۷، حکمت۱۵۶
[۵] کیمیای سعادت، امام محمّد غزالی
[۶] غررالحکم، حکمت ۵۷۰
منبع: حوزه نت، شماره ۱-۱۶۵۲۰
#عدالت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد