✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تهاجم فرهنگی (بخش اول)
🔹با توجه به پیشرفتهای چشمگیری که در زمینههای مختلف تکنولوژی و ارتباطات رخ داده، گرایش بهسوی فرهنگ جهانی افزایش یافته است. جهان شدیدا کوچک و بههم فشرده شده و مردم کشورهای مختلف، بیش از هر زمان دیگری فرصت آشنایی و شناخت عناصر و ویژگیهای فرهنگهای جوامع دیگر را یافتهاند. از طرف دیگر این امکان فراهم شده است تا فرهنگها و آداب و رسوم مختلف، فرصت رهایی از مرزهای محدود ملی را پیدا کنند و در سایر جوامع نیز گسترش یابند؛ در اینجا اندیشهی #نفوذ و #تهاجم به #فرهنگهای_دیگر نیز بهوجود میآید. اندیشهی از بین بردن آداب و سنن و ویژگیهای ملی یک فرهنگ و در نتیجه نفی آن از جهان. #نفوذ_فرهنگی، وسایل و ابزار هویت فرهنگی را مورد هدف و هجوم خود قرار میدهد. به عقل و روان هجوم میآورد و بهوسیلهی ابزار ادراک با جهان رابطه برقرار میکند. [۱]
🔹در برخورد ایدئولوژیک هدف همیشه به آگاهی رساندن و بیدار نمودن بوده است. در صورتی که، نفوذ و #تهاجم_فرهنگی، چیرهشدن و مسلطشدن بر ادراک مورد نظر است و در نتیجه به سلب آگاهی و بیداری ملل و نیز به چیرهشدن و تسلط بر هویت فرهنگی فردی و اجتماعی میانجامد. در دورهی کشمکشهای ایدئولوژیک، وسیلهی بیداری مردم، استفاده از ایدئولوژی و عقیده بوده است، در صورتی که در عصر تهاجم فرهنگی، ابزار چیرهشدن بر ادراک، شامل گونههای مختلف سمعی و بصری میشود که سعی دارد تا از راه تبلیغات، تمامی انظار را متوجه مسائل ظاهری و سطح زندگی پیرامون نماید. [۲]
💠تعریف تهاجم فرهنگی
🔹 #تهاجم_فرهنگی، سیستمی است که برای تهیسازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر میدارد و جامعه را بهسوی از همپاشیدگی سوق میدهد تا مردم را به انسانهایی بدون وطن، امت و دولت تبدیل کند. [۳] و آنچه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده میشود دارای یک بار منفی است. (که همان آثار ضد معنوی، ضد اسلامی و ضد الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آنها بهوجود آمده است). [۴] این موضوع به جغرافیای مغرب زمین مربوط نیست، اما بهدلیل اینکه غالبا فسادهای موجود در کشور ما معلول نفوذ فرهنگ استعماری غرب است، از اینرو، بهخاطر اختصار، #فرهنگ_غربی تعبیر میکنیم و گرنه اکنون نیز در مغرب زمین عدهای هستند که با این فرهنگ مخالفند، همچنان که در گذشته هم افراد بسیاری با آن مخالف بودهاند. [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بهشتینژاد، مهدی؛ ناتوی فرهنگی در تقابل با هویت اسلامی و ملی، پرتوسخن، شماره ۳۷۱، ص ۵۴
[۲] مصباح یزدی، محمدتقی؛ تهاجم فرهنگی، ص ۲۶-۳۰
[۳] همان؛ ص ۱۳
[۴] خامنهای، سیدعلی؛ دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان، ص ۳۴
[۵] مصباح یزدی، محمدتقی، ص ۵۴
نویسنده؛ مرتضی اشرافی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
#فرهنگ #تهاجم_فرهنگی #نفوذ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️جایگاه بسیج
🔹...بعدها که جنگ در سال ۵۹ شروع شد، خب حضور #بسیج در میدان جنگ بسیار کارآمد بود، گرهگشا بود؛ به معنای واقعی کلمه پشتیبان بسیار مهمّ سازمانهای رسمی نظامی مثل ارتش و سپاه بود [اگر چه] آزمون بسیج در میدان جنگ آزمون پُرشکوهی بود، لکن بسیج صرفاً یک سازمان نظامی نیست؛ این نکتهی اساسی است. بسیج بالاتر از این حرفها است؛ یعنی شأنش و جایگاهش از یک سازمان نظامی، رفیعتر و بالاتر است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روشهای بیاثرسازی جنگ روانی همهگیر (بخش دوم)
🔸اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد، در #جنگ_نرم نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی حرم مطهر امام (ره)، در خردادماه سال جاری برای فعالان عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... هفت توصیه کردند که در این مجال به تشریح ابعاد و روش های تحقق یکی از مهمترین توصیه های گفته شده می پردازیم. مقام معظم رهبری خواستار افشای دروغ، فریب و جنگ روانی #دشمن شدند و تأکید کردند با توجه به اینکه امروز #فضای_مجازی و ماهوارهها همهگیر هستند، نباید گذاشت این #جنگ_روانی بر مردم کشور اثرگذار شود. اما ما فعالان رسانه ای، دانشجویان و جوانان مجهز به فناوری های ارتباطی چگونه می توانیم #سپر_دفاع_روانی را در مقابل این پیام های رسانه ای بر پا کنیم؟
4⃣تقویت تفکر نقادانه
🔹هر پیام رسانه ای از اجزا و عناصری تشکیل شده است. توجه به اجزای یک پیام رسانه ای می تواند دروغ یا اغراق را ثابت کند. چه کسی؟ کجا؟ کی؟ چگونه؟ چرا؟ چه چیزی را؟ به اجرا رسانده است؟ همین شش سوال ساده خیلی از جنگهای زرگری رسانه ای را رسوا می کند. خبرهایی که فاقد عناصر لازم هستند، جعلی یا کم اعتبارند. از سوی دیگر استخراج روش های استدلال پیام رسانه ای نیز می تواند در اعتبارسنجی آن موثر باشد. مغالطات پرکاربرد رسانه (تعمیم ناروا، توسل به مشاهیر، دستکاری در حد وسط، ادعای بی دلیل و...) در استدلال پیام جاسازی می شود، اما ما به عنوان خوانندگان نقاد باید این مین های تعبیه شدهی شناختی را خنثی کنیم.
5⃣صحت سنجی و بی اعتبارسازی
🔹در عصر شبکه های اجتماعی، یک تغییر شگرف رخ داده است. سردبیر حذف شده است! هر کسی هر چه بگوید توسط کسی صحت سنجی نمی شود، و همین یک زخم برای رشد میکروب ها در مجاری اطلاعاتی کافی است. اگر توجه طلب، شهرت دوست، دارای منافع اقتصادی یا لابی سیاسی باشید، کافی است دست به کار شوید و موجی از فیک نیوزها به راه بیندازید. در حالی که در جهان بیش از ۳۵۰ گروه فکت چک (درستی سنجی) کار می کنند و دهها کشور جهان، نظام های صحت سنجی را به راه انداخته اند، اما در کشور ما هنوز اتفاق خاصی در کف خیابان مجازی نیفتاده است و صحت سنجی خبرها و بی اعتبارسازی اخبار و اطلاعات جعلی صورت نمی گیرد. پس آستین همت بالا بزنید و فکت چکر شوید!
6⃣منبع یابی
🔹نقاب را از چهره گوینده بردارید! هر پیام یک خالق دارد. خالق پیام می تواند متنی، گرافیکی یا ویدیویی باشد که معمولا نادیده گرفته می شود. در فضای شبکه های اجتماعی، ربات هایی وجود دارد که هویت خالق اصلی را پاک می کند تا بهتر و راحت تر بتواند هر چه می خواهد را در گروهها و کانال ها پخش کند. توجه به منتشر کننده اولیه یا ردپای پیام می تواند ما را نسبت به هدف تولیدکننده آگاه کند. #ادامه_دارد...
نویسنده: محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه
منبع: فارس
#جنگ_روانی #جنگ_نرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️معلم در اسلام چه جایگاهی دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔹در روايات اسلامى #مقام_معلّم آنقدر والاست كه خدا و فرشتگان و همه موجودات ـ حتّى مورچه در لانه خود و ماهيان در درياها ـ بر كسى كه به مردم نیکی بیاموزد درود مى فرستند؛ چنانكه در حديثى از رسول خدا(ص) آمده است: «اِنَّ اللهَ و مَلَائِكَتَهُ حَتَّى النَّمْلَةِ فِى حُجْرِهَا وَ حَتّى الْحُوتِ فِى الْبَحْرِ يُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النّاسِ الْخَيْرَ». [۱] همين مضمون در احاديث متعدد ديگرى نيز وارد شده است. در حديث ديگرى از همان حضرت مى خوانيم: «اَلَا اُخْبِرُكُمْ بِاَجْوَدِ الاَجْوَادِ؟ اللهُ اَلاَجْوَدُ الاَجْوَادِ! وَ اَنَا اَجْوَدُ وُلْدِ آدَمَ! وَ اَجْوَدُكُمْ مِنْ بَعْدِى رَجُلٌ عَلِمَ عِلْماً فَنَشَرَ عِلْمَهُ يُبْعَثُ يَومَ الْقِيَامَةِ اُمَّةً وَاحِدَةً!؛ آيا به شما خبر دهم كه بخشنده ترين بخشنده ها كيست؟ بخشنده ترين بخشنده ها خداست، و من بخشنده ترين فرزندان آدم هستم؛ و بعد از من از همه شما بخشنده تر كسى است كه #علم و دانشى را فرا گيرد، و آن را نشر دهد و به ديگران بياموزد، چنين كسى روز قيامت به تنهايى به صورت امّتى برانگيخته خواهد شد!». [۲]
🔹تعبير به امّت به خوبى نشان مى دهد كه گسترش وجودى معلّمان به موازات گسترش تعليمات آنها در ميان جامعه بشرى صورت مى گيرد، و هر قدر شاگردان بيشترى را تعليم و تربيت كنند به همان نسبت شخصيّت معنوى و اجتماعى آنها گسترده تر مى شود و گاه به اندازه يك امّت مى گردد. اهميّت نشر علم و دانش و فرهنگ در اسلام تا آن حدّ است، كه در حديثى معروف، مجلس علم را، باغى از باغ هاى بهشت شمرده است. جالب اينكه در اسلام هر كارى كه مقدّمه فراگيرى علم، يا مناسبتى با آن داشته باشد، عبادت شمرده شده است. در حديثى از پيامبر اكرم (ص) مى خوانيم: «مُجَالَسَةُ الْعُلَمَاءِ عِبَادَةٌ؛ همنشينى با #دانشمندان عبادت است». [۳] در حديث ديگرى از امام موسى کاظم (ع) مى خوانيم: «اَلنَّظَرُ اِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ حُبّاً لَهُ عِبادَةٌ؛ نگاه به صورت عالم از روى محبّت، عبادت است». [۴]
🔹در حديث ديگرى پيامبر اکرم (ص) به ابوذر فرمود: «اَلْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ، صِيَامٍ نَهَارُهَا، وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا وَ النَّظَرُ اِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِتْقِ اَلْفِ رَقَبَةٍ؛ يك ساعت در جلسه مذاكره علم شركت كردن، براى تو بهتر از عبادت يكسال است كه روزها روزه باشى و شب ها مشغول عبادت شوى، و نگاه به صورت عالم، براى تو بهتر است از آزاد كردن يك هزار برده!». [۵] احاديث در اين زمينه فراوان و پربار است كه ذكر همه آنها، به طول مى انجامد، سخن را كوتاه مى كنيم و اين بحث را با حديثى از لقمان حكيم - كه سخنانش در قرآن مجيد در كنار سخنان خدا قرار گرفته - به پايان مى بريم، او به فرزندش فرمود: «يا بُنَىَّ جَالِسِ الْعُلَمَاءَ ... فَاِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ يُحيِى الْقُلُوبَ بِنُورِ الْحِكْمَةِ كَمَا يُحْيِى الاَرْضَ بِوَابِلِ السَّمَاءِ؛ فرزندم! با #علما همنشين شو...، زيرا خداوند دلها را به نور دانش روشن مى كند، آنگونه كه زمين را با قطره هاى درشت باران زنده مى كند». [۶]
پی نوشتها؛
[۱] كنز العمال فى سنن الأقوال و الأفعال، متقی هندی، چ ۵، ج ۱۰، ص ۲۵۵، ح ۲۸۷۳۶
[۲] همان، ص ۲۶۷، ح ۲۸۷۷۱
[۳] كشف الغمة فی معرفة الأئمة، اربلى، چ ۱، ج ۲، ص ۲۶۸
[۴] الجعفريات، ابن اشعث، چ۱، ص ۱۹۴
[۵] جامع الأخبار، شعيری، مطبعة، چ۱، ص ۳۸
[۶] روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، فتال نيشابورى، چ۱، ج ۱، ص ۱۱
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ نهم، ج ۱۰، ص ۲۶۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معلم #علم #تعليم #تعلم #عالم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آزادی زن در غرب
🔹از روزی که اروپایی ها، صنایع جدید را به وجود آوردند - در اوایل قرن نوزدهم که سرمایهداران غربی کارخانههای بزرگ را اختراع کرده بودند - و احتیاج به نیروی کار ارزان و بیتوقع و کمدردسر داشتند، زمزمهی #آزادی_زن را بلند کردند؛ برای اینکه #زن را از داخل خانوادهها به درون کارخانهها بکشانند؛ به عنوان یک کارگزار ارزان از او استفاده کنند، جیب های خودشان را پر کنند و زن را از کرامت و منزلت خود بیندازند. امروز آنچه که به عنوان آزادی زن در #غرب مطرح است، دنبالهی همان داستان و همان ماجراست.
🔹لذا ظلمی که در فرهنگ غربی به زن شده است و برداشت غلطی که از زن در آثار فرهنگ و ادبیات غرب وجود دارد، در تمام دوران تاریخ بیسابقه است. در گذشته هم در همه جا به زن ظلم شده است، اما این ظلم عمومی و فراگیر و همهجانبه، مخصوص دوران اخیر و ناشی از #تمدن_غرب است. #زن را به عنوان وسیلهی التذاذ مردان معرفی کردند و اسمش را «آزادی زن» گذاشتند! در حالی که به واقع آزادی مردان هرزه برای تمتع از زن، و نه آزادی زن بود. نه فقط در عرصه کار و فعالیت صنعتی و امثال آن، بلکه در عرصه هنر و ادبیات هم به زن ظلم کردند.
🔹شما امروز، در داستانها، در رمانها، در نقاشیها، در انواع کارهای هنری نگاه کنید، ببینید با چه دیدی به #زن نگریسته میشود؟ آیا جنبههای مثبت و ارزشهای والایی که در زن هست، مورد توجه قرار میگیرد؟ آیا آن عواطف رقیق، آن مهربانی و خوی مهرآمیزی که خدای متعال در زن به ودیعه گذاشته است - خوی مادری، روحیهی نگهداری از فرزند و تربیت فرزند - مورد توجه است یا جنبههای شهوانی و به تعبیر آنها عشقی؟ (که این تعبیر غلط و نادرستی است. این شهوت است نه عشق!) زن را اینگونه خواستند پرورش و عادت دهند: بهعنوان یک موجود مصرفکننده. مصرف کنندهی دست و دل باز و کارگر کمتوقع و کمطلب و ارزان.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۱/۹/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#زن #زنان #بانوان #آزادی #غرب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تهاجم فرهنگی (بخش دوم)
🔸 #تهاجم_فرهنگی، سیستمی است که برای تهیسازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر میدارد و جامعه را بهسوی از همپاشیدگی سوق میدهد تا مردم را به انسانهایی بدون وطن، امت و دولت تبدیل کند. و آنچه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده میشود دارای یک بار منفی است، که همان آثار ضد معنوی، ضد اسلامی و ضد الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آنها بهوجود آمده است.
💠چگونگی شکلگیری تهاجم فرهنگی
🔹بعد از جنگ جهانی دوم، جنگ سرد به عنوان عمدهترین چالش بین دو ابرقدرت آمریکا و شوروی، تعریف و بازشناسی شده، [۱] اما در این رویارویی بزرگ روند مهم و تعیینکنندهتری نیز وجود داشت که به دور از چشمان حریف و توسط آمریکا شکل گرفت و آن جنگ سرد فرهنگی بود. [۲] در سال ۱۹۴۹م، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با حضور آمریکا و کشورهای اروپای غربی با هدف مقابله با قدرت نظامی شوروی شکل گرفت. در این میان #ناتوی_فرهنگی، استراتژی فرهنگی ناتو میباشد. سازمان سیا در مقام وزارت فرهنگ بلوک غرب عمل میکرد و یکی از مهمترین اقدامات آن تأسیس کنگرهی آزادی فرهنگی بود که در ژوئن ۱۹۵۰م با حضور بیشاز یکصد نویسنده از سراسر جهان در برلین گشایش یافت. [۳] از مهمترین اقدامات کنگرهی آزادی فرهنگی، ایجاد تشکیلات روشنفکری در پاریس، برلین و لندن با صرف پولهای کلان بود. امروز نیز مشاهده میشود دنیای غرب بهصورت غیر رسمی، این سازمان را در حوزهی فرهنگ ایجاد کرده و ناتوی فرهنگی را شکل داده است. [۴]
💠اهداف تهاجم فرهنگی
🔹در سالهای اخیر، جریان حاکم بر اروپا و آمریکا، طرح خاورمیانهی بزرگ را با هدف مقابله با حرکت جهانی اسلام و جنبشهای اسلامی، محوریت بخشیدن به اسرائیل و توسعهی خاورمیانه، در آسیا و آفریقا طراحی کردند. [۵] غرب با اشتعال عراق و افغانستان نشان داد که هدف از هجومشان (ناتوی فرهنگی)، ترویج سکولاریسم در منطقه با شعار جدایی دین از سیاست، استحالهی فرهنگهای ملی و جایگزین آن با فرهنگ مبتدل غربی، ترویج خرافات لاابالیگری و اباحیگری است. [۶]
💠قلمرو تهاجم فرهنگى غرب
🔹قلمرو و حیطهی نفوذ تهاجم فرهنگى، تمامى ارزشها، نظامها، فرهنگها و نمودهاى یک جامعه را شامل مىشود. [۷] در #تهاجم_فرهنگى، هم به ریشهها و سرچشمهها حمله مىشود و هم به ساقه و برگ و میوهها دستبرد زده مىشود. گرچه غارت میوهها مشهودتر است، لیکن خشکاندن ریشهها خطرناکتر است، چرا که در #هجوم_فرهنگى، تحول و دگرگونى باورها، ایدهها و گرایشها، اصلىترین و اساسىترین هدف مهاجمان است. [۸] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نقیبزاده، احمد؛ تاریخ روابط دیپلماسی، ص ۱۸ تا ۲۴
[۲] استونرساندرس، فرانسیس؛ جنگ سرد فرهنگی، ص ۲
[۳] صانعیخوانساری، فاطمه؛ تمدنی نو در هزاره جدید، ص ۴۶
[۴] همان، ص۷۹
[۵] سخاوتمند، معین؛ سیاست و حکومت در اروپا، ص ۱۸
[۶] کاملی، رحمن؛ فرهنگ مقلد، فرهنگ مهاجم، مجله دانشکده علوم انسانی، ش ۱۲، ص ۸۳
[۷] برگزیده سخنان مقام معظم رهبری، دفتر نهاد رهبری در دانشگاهها، ص ۷۸
[۸] همان، ص ۴۶
نویسنده؛ مرتضی اشرافی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
#فرهنگ #تهاجم_فرهنگی #نفوذ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روشهای بیاثرسازی جنگ روانی همهگیر (بخش سوم و پایانی)
🔸اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد، در #جنگ_نرم نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی حرم مطهر امام (ره)، در خردادماه سال جاری برای فعالان عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... هفت توصیه کردند که در این مجال به تشریح ابعاد و روش های تحقق یکی از مهمترین توصیه های گفته شده می پردازیم. مقام معظم رهبری خواستار افشای دروغ، فریب و جنگ روانی #دشمن شدند و تأکید کردند با توجه به اینکه امروز #فضای_مجازی و ماهوارهها همهگیر هستند، نباید گذاشت این #جنگ_روانی بر مردم کشور اثرگذار شود. اما ما فعالان رسانه ای، دانشجویان و جوانان مجهز به فناوری های ارتباطی چگونه می توانیم #سپر_دفاع_روانی را در مقابل این پیام های رسانه ای بر پا کنیم؟
7⃣دیدن تمام پازل
🔹تمرکز جنگ روانی بر مسائل جزئی و احساسی و فروافتادن در تله های شناختی است. باید از بالا به منطقه حادثه نگاه کرد و یک کالک و نقشه از تمام میدان داشت. در بسیاری از موارد، پیام های تهاجمی در حال تخریب عزت نفس ملی شما هستند، در حالیکه شما نمی دانید وضعیت کشورهای دیگر در رخدادها یا ابتلائات مشابه چگونه بوده است. در اتفاقاتی که علل و بسترهای متعدد دارند، دیدن کل نقشه و عدم سطحی نگری در نیفتادن به تقلیل مهم است.
8⃣خنثی کردن تله ارجاع
🔹خلق الگوهای منفی در جنگ روانی معمول است و طراح این میدان رسانه ای، با ارجاع مکرر به گفته ها یا کردار افراد یا مجموعه های خاص، در طی زمان، فاصله عاطفی و شناختی شکل می دهد. اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد در جنگ نرم نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. جایگزینی فرع با اصل، صدرنشینی اخبار سیاه یا منفی، از میدان به در کردن افراد، مجموعه ها و جریان ها با ایجاد فشار رسانه ای، دستبرد به بانک هواداران و حامیان و... از منافع عامل جنگ روانی است. باید مراقب بود که ما را به تله ارجاع نیندازند و جبهه انقلاب را به عمل یا نظر چند نفر، محدود نکنند.
9⃣شکستن سکوت
🔹بیشترین کاربران در فضای مجازی کسانی هستند که می بینند و می خوانند، اما نه نظر می دهند و نه می نویسند! این جماعت که با نام کمین کنندگان شناخته می شوند به خاطر بی عملی خود، جا را برای عرض اندام باطل باز می کنند و عملا در سیاهی لشکر جبهه دشمن نقش ایفا می کنند.
🔟نظام گرفتن
🔹نظم میدان را فهمیدن و آرایش گرفتن به گونه ای که در یک رشته و ردیف قرار بگیرید. پس و پیش فرایندی و انسانی را حداقل خودتان باید بدانید. در فضای مجازی جواب گرافیک را با گرافیک، ویدیو را ویدیو، ادعا را با مثال نقض باید داد. از کجا محتوای مد نظر را پیدا کنم و استخر داده های من کجاست، مشاوران من چه کسانی هستند، کجا یا از طریق چه کسانی می توانم به تولیدات گرافیکی و ویدیویی برسم، از چه قابلیت های گوشی و از چه نرم افزارهای کاربردی می توانم استفاده کنم تا مستقل باشم و در میدان جنگ رسانه ای، منتظر تأمین فشنگ از سایرین نباشم. اگر پاسخ این سوالات را دارید شما در میدان رسانه انقلاب اسلامی، نظام گرفته اید.
نویسنده: محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه
منبع: فارس
#جنگ_روانی #جنگ_نرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد