۱۸ بهمن ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تقوا در کار (بخش چهارم)
🔸 #تقوا در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت میکند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه میشود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور تقوا آراسته باشد.
💠بعضی از شاخصه های تقوا در کار (۳)
6⃣«بر آورده کردن در خواستهای مردم»؛ #خدمت به مردم و تلاش در راه رفع نیازمندیهای آنان، از اموری است که در آموزههای اسلامی اهمیت فراوانی به آن داده شده است. امام حسین (ع) فرمود: «بدانید که نیازمندی های مردم به شما، از نعمت های الهی بر شماست. پس از این نعمتها خسته نشوید، که هر آینه به سوی دیگران سوق یابد». [۱] شخص باتقوا همواره در برآوردن خواستههای مردم و حل مشکلات آنان، سعی و کوشش میکند، و به این نکته توجه دارد که زمانی کار آنان با ارزش خواهد بود که ابزاری برای خدمت به مردم باشد. رسول خدا (ص) فرمود: «هرکس در راه برآوردن نیاز مسلمانی برای خاطر خدا تلاش و کوشش کند، خداوند برای او هزار نیکی مینویسد».
7⃣«سرعت عمل در برطرف ساختن مشکلات مردم»؛ سرعت عمل و برطرف ساختن مشکلات مردم در اسرع وقت، یکی از موارد تحقق تقوا در کار است. شایسته است شخص باتقوا، در انجام کار به صورتی باشد که از هرگونه اتلاف وقت مردم و ایجاد سرگردانی و سردرگمی به دور باشد و کارهای مردم در اولین زمان ممکن انجام گیرد. تحقق بخشیدن به این توصیه، هم نقش فراوانی در موفقیت و پیشرفت کارها دارد، و هم از انباشته شدن کارها جلوگیری میکند، و همچنین مانع از دلسرد شدن و نارضایتی و ناامیدی مردم میشود. امام علی (ع) در فرمان تاریخی خود به مالک اشتر میفرماید: «برآوردن نیاز مردم در همان روزی که به تو عرضه میشود، از وظایف اختصاصی توست و کار هر روز را در همان روز انجام ده؛ زیرا هر روزی کاری مخصوص به خود دارد». #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] مستدرک الوسائل، ج۱۲، ص۲۰۹
منبع؛ پرسمان
#تقوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آرزوهای طولانی و اقسام آن (بخش چهارم)
🔸 #آرزوهای_دراز همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند. امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است.
💠آثار و پیامدهای طول امل (۱)
1⃣ارتکاب گناه؛ رسیدن به #آرزوهای_دراز معمولاً از طریق مشروع غیرممکن است، بنابراین گرفتاران این رذیله اخلاقی خود را ناگزیر می بینند که در کسب درآمدها چشم بر هم نهند و حلال و حرام را شناسایی نکنند و از غصب حقوق دیگران، خوردن اموال یتیمان، کم فروشی، رباخواری، رشوه و مانند این امور ترسی نداشته باشند. در روایت آمده است: «مَنْ طَالَ أَمَلُهُ سَاءَ عَمَلُه؛ کسی که آرزویش دراز باشد عملش بد می شود»؛ [۱] و «مَنْ قَصُرَ أَمَلُهُ حَسُنَ عَمَلُه؛ و کسی که آرزویش کوتاه باشد عملش نیک خواهد بود». [۲]
2⃣قساوت قلب: #طول_امل انسان را از خدا #غافل می کند و به دنیا حریص می سازد و آخرت او را به دست فراموشی می سپارد، و اینها همه اسباب سنگدلی و قساوت است. به همین دلیل در حدیثی آمده است که خداوند به موسی علیه السلام فرمود: «یا مُوسَی لَا تُطَوِّلْ فِی الدُّنْیا أَمَلَکَ فَیقْسُوَ قَلْبُکَ وَ الْقَاسِی الْقَلْبِ مِنِّی بَعِیدٌ؛ [۳] ای موسی! #آرزوی خود را در دنیا طولانی نکن که #قسی_القلب خواهی شد و قسی القلب از من دور است»
3⃣فراموشی مرگ و آخرت؛ این اثر به خوبی در زندگی آنها که گرفتار این رذیله اخلاقی هستند نمایان است؛ هرگز نه سخنی از مرگ بر زبان می رانند و نه در فکر آخرتند، بلکه دائماً در گرداب #غفلت غوطه ورند. امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: «طُولُ الْأَمَلِ ینْسِی الْآخِرَة [۴] آرزوی طولانی، آخرت را از یاد می برد».
4⃣«داشتن زندگی پر رنج و محرومیت از نعمت ها»؛ هر قدر آرزوها طولانیتر باشد، تهیه مقدمات بیشتری را می طلبد. همچنین صرفه جویی بیشتری برای حفظ اموال و ثروت ها جهت رسیدن به آن آرزوهای دور و دراز لازم است، و نتیجه این دو، یک زندگی توأم با درد و رنج و سختگیری و بخل بر خود و خانواده و توأم با تلاش شبانه روزی بی رویه خواهد بود و انسان را از بهره گیری از نعمت های الهی محروم می سازد. امیرمؤمنان علی (ع) در این مورد می فرماید: «مَنْ کَثُرَ مُنَاهُ کَثُرَ عَنَاؤُه؛ [۵] کسی که آرزوهایش زیاد باشد، تعب و رنج او فزونی خواهد یافت. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تصنیف غررالحكم و دررالکلم، ص ۳۱۳
[۲] همان
[۳] اصول من الکافی، ج ۲، ص ۳۲۹
[۴] همان، ج ۱، ص ۴۴
[۵] تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۳۱۴
منبع: حوزه نت به نقل از وبسایت پژوهه
#آرزو
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸خَيْرُ الاَْصْحابِ صاحِبٌ اِذا ذَكَرْتَ اللّه َ اَعانَكَ وَ اِذا نَسيتَ ذَكَّرَكَ؛
🔹بهترين #دوستان، كسى است كه هرگاه خدا را ياد نمودى تو را يارى كند، و چون خدا را فراموش نمودى به يادت آورد.
📕نهج الفصاحه، ح ۱۴۷۹
#پيامبر_اکرم #دوست
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش پنجم)
🔸 #مفهوم_دموكراسی و #مردم_سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد.
💠نقد دموكراسی رايج
🔹امام خمينی (ره)، با طرح و تبيين دموكراسی و مردم سالاری مطلوب، اشاره هايی نيز به دموكراسی رايج در جهان معاصر كرده، نكاتی در نقد آن بيان داشته اند. دقت در اين نكات روشن میسازد كه ايشان در مقام نقد دموكراسی رايج نبوده و صرفاً در برخی مواقع به مناسبت، اشاره هايی به نقاط ضعف دموكراسی رايج كرده اند. طبيعی است در صورتی كه ايشان مشخصاً به نقد اين پديده میپرداختند، ساير اشكالات آن نيز آشكار میگشت. حضرت امام معتقدند كه: «در #غرب، خبری از دموكراسی نيست، هر چند كه زياد از آن دم میزنند»، [صحیفه نور، ج۷، ص۷۴] و «اين حكومتها لفظاً دموكراسی است، محتوا ندارد و دموكراسی های فعلی، #مستبد است». [همان، ج۳، ص۱۰]
🔹در نظر ايشان: «دموكراسی، نوع غربیاش، فاسد است، نوع شرقیاش هم فاسد». [همان، ج۵، ص۲۳۸] هرچند كه: «دربارهی دموكراسی هياهو است، تبليغات است، همين معنی دموكراسی را كه به اسم میبرند، در آمريكا و انگلستان هست، در اين كشور ها مسائل #ديكتاتوری هم هست». [همان، ج۵، ص۲۵۸] از جمله اشكالاتی كه ايشان نسبت به دموكراسی های رايج بيان میكنند، عبارت است از: #تبعيض ميان طبقه حاكم و مردم در برخورداری از امكانات، [همان، ج۳، ص۹] طرفداری از سرمايه دارهای بزرگ، [همان، ج۵ ص۲۳۸] و اهميت ندادن به ضعفا. [همان] #ادامه_دارد...
نویسنده: محمدصادقکوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره)
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
⭕️برکات انقلاب اسلامی
🔹خدا را سپاسگزاریم که روزبهروز #قرآن و مفاهیم آن و شوق به آن و آموختن آن و حفظ آن و تدبّر در آن در کشور توسعه پیدا میکند و اینها از برکات #انقلاب_اسلامی است؛ ولی با این حال، ما از #قرآن خیلی دوریم، ما با قرآن فاصله داریم؛ قرآن را پیش از این، در همهی زندگی مان، در همهی ذهنیّات مان، عملیّات مان، افکارمان، عزممان، رفتارمان بایستی هادی و ملجأ و امام خود قرار بدهیم؛ و این امروز متأسّفانه نیست؛ باید نزدیک بشویم به #قرآن.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۰۲/۲۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #قرآن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۹ بهمن ۱۴۰۱
۱۹ بهمن ۱۴۰۱
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش با رهبر انقلاب
🔹همزمان با ۱۹ بهمن، سالروز بیعت تاریخی جمعی ازهمافران با امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۷، جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش صبح امروز با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
@TasnimNews
۱۹ بهمن ۱۴۰۱
۱۹ بهمن ۱۴۰۱
۱۹ بهمن ۱۴۰۱
تبیین
⭕️اهمیت حفظ وحدت کلمه
🔹من از ملت شریف و مبارز ایران تشکر میکنم. من از این وحدت کلمهای که بین اقشار ملت بوجود آمده است سپاسگزاری میکنم. من به این #پیروزی که از برای ملت ایران پیدا شده است تبریک میگویم. باید ملت ایران بداند که این انقلاب ایران با سایر انقلاباتی که در دنیا واقع شده است فرق دارد. این انقلاب از باب اینکه #انقلاب_اسلامی و انسانی بود ضایعات کمی به بار آورد. در انقلاباتی که در دنیا واقع شده است ضایعات بسیار زیاد بوده است؛ و ما بحمدالله با کمی ضایعات به پیروزی بزرگ نایل شدیم. یک شاهنشاهی ظالم دو هزار و پانصد ساله را شما ملت ایران با مشت و با همتی بزرگ و با ایمانی راسخ سرنگون کردید و توجه به پشتیبانی هایی که از او میشد نکردید.
🔹خداوند شما را پایدار نگه دارد. خداوند اسلام را عظمت بدهد. پیروزی شما پیروزی بزرگ اسلام است، و از این به بعد توجه به بسیاری از امور لازم است که عمده آن توجه به #حفظ_وحدت_کلمه است. ما در بین مبارزه هستیم و باز محتاج به وحدت کلمه هستیم؛ باز باید همه اقشار با هم برادروار و در کنار هم آماده باشند برای مبارزه و جلوگیری از تشتتات و اختلافات. اگر خدای ناخواسته اختلافات پیدا شوند معلوم نیست که ما به پیروزی نهایی برسیم. من به همه ملت توصیه میکنم که به همین نحو که تا کنون به وحدت کلمه خودشان ادامه دادهاند از این به بعد هم ادامه دهند. همین طور که حس انسانیت و ملیت و اسلامیت در آنها بیدار شده، آن را بیدارتر نگه دارند و نگذارند این شعله الهی خاموش شود. تمسک به اسلام و حَبْل متین اسلام و قرآن کریم و امام اعظم، امام عصر - سلام الله علیه - بکنند، و با همت والای خود تمام مشکلات را رفع کنند.
بیانات حضرت امام ۵۷/۱۱/۲۳
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۹ بهمن ۱۴۰۱
۱۹ بهمن ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تقوا در کار (بخش پنجم)
🔸 #تقوا در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت میکند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه میشود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور تقوا آراسته باشد.
💠بعضی از شاخصه های تقوا در کار (۴)
8⃣«حفظ عزت نفس مردم»؛ در مکتب اسلام، انسان، شرافت و کرامتی دارد که از طرف خداوند به او داده شده است. بر همگان، یکی از شاخصه های تقوا در کار، حفظ این کرامت و منزلت انسانی است، به نحوی که از هرگونه تحقیر و اهانت به مردم بپرهیزد و با مراجعان، از هر طبقه و صنفی باشند؛ کوچک یا بزرگ، باسواد یا بیسواد، شهری یا روستایی و… محترمانه رفتار کند.
9⃣«رعایت عدل و انصاف»؛ #عدل و دادگری، از اساسی ترین ویژگی های تقوا در کار است. شخص باتقوا باید در هر زمینهای و هر زمانی با عدل و انصاف با مردم برخورد کند، و از این که عدهای را بر دیگری، یا فردی را بر فرد دومی برتر بداند و ترجیح دهد، به شدت بپرهیزد و همه مردم را با یک چشم بنگرد. باید در اجرای قانون، استفاده از امکانات و مواهب عمومی جامعه، برخورداری از حقوق اجتماعی و تقسیم بیت المال در مورد طبقات مختلف جامعه، با عدل و انصاف رفتار کند و از هرگونه اعمال تبعیضی و نابرابری به دور باشد. امام علی (ع) به یکی از کارگزاران خود میفرماید: «در نگاه، اشاره چشم، سلام کردن و اشاره کردن، با همگان یکسان باش تا زورمداران در ستم تو طمع نکنند و ناتوانان از عدالت تو مأیوس نباشند». #ادامه_دارد...
منبع؛ پرسمان
#تقوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۱۹ بهمن ۱۴۰۱
⭕️تمسخر
🔹#تمسخر نوعی تحقیر است؛ #تحقیر یک انسان موجب #خردشدنشخصیت او می شود. این اثر ممکن است گاهی آن چنان شدید باشد که نه تنها #شخصتحقیرشده را از بالندگی در زندگی و ایفای نقش در جامعه باز دارد، بلکه آثار سوء آن به #خانواده و #نسل او نیز سرایت کند، و بدین سان یک #تمسخر و دست انداختن ساده، می تواند از جنایتی عظیم که حد و اندازه آن قابل برآورد نیست، سر در آورد.
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)، ص ۳۶۰
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#تمسخر #تحقیر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۰ بهمن ۱۴۰۱
۲۰ بهمن ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش ششم)
🔸 #مفهوم_دموكراسی و #مردم_سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل بكار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد.
💠طرح نظام مبتنی بر مردم سالاری مطلوب از ديدگاه امام خمينی (ره)
🔹 #امام_خمینی (ره) در حد فاصل برپايی نهضت اسلامی (۱۳۴۱) تا زمان رحلتشان (۱۳۶۸) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی قرن ۲۰ و بنيانگذار نخستين حكومت دينی در جهان معاصر، ديدگاه ها و نظرات خويش دربارهی مسائل مختلف را مطرح نموده اند كه از آن جمله میتوان به شمای حكومت مطلوب از منظر ايشان، اشاره كرد. حضرت امام در طول فاصله زمانی ۱۳۴۱ الی ۱۳۶۸ به مناسبت و به تدريج، گوشه هايی از ويژگی های نظام حكومتی را بيان كرده اند كه با جمع بندی اين ويژگی ها میتوان به تصوير نسبتاً كاملی از حكومت مطلوب ايشان دست يافت. حكومتی كه بر اساس مردم سالاری بنا شده، به نوبهی خود، ظرف بسط و ظهور چنين قرائتی از مردم سالاری نيز به شمار میآيد.
🔹اين بخش از تحقيق به طرح توصيفات حضرت امام از چنين حكومتی اختصاص يافته است. دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (ره) بنا كنندهی حكومتی است كه به خاطر خدا، به كسب رضايت مردم بپردازد. [صحیفه نور، ج۱۷، ص۱۶۱] و رضايت خداوند را از طريق كسب رضايت مردم [همان، ج۱۸، ص۲۰۱] (مؤمن) جلب كند. مقبول مردم باشد، [همان، ج۳ چ۲، ص۷۶] و مردم، از جان و دل موافق آن باشند. [همان، ج۱، چ۲، ص۷۱] معترف به خطای خود بوده، [همان، ج۱۸، چ اول، ص۴۱] و از تصميم های نادرست خود عدول كند، [همان، ج۱ ص ۵۹] در مقابل قانون تسليم بوده [همان، ج۲، ص۲۴۱] و در محدودهی آن عمل كند. [همان، ج۸ ص۵۵۳]
🔹به آرا و افكار عمومی احترام گذاشته، [همان، ج۲ ص۱۸۶] و در برابر خواسته های شرعی و قانونی مردم تسليم باشد. [همان، ج۱، چ، ۲ص۵۹] متكی به اراده ملت بوده [همان، ج۳، ص۳۷] و بيشترين توجه خود را به قشر ضعيف جامعه اختصاص دهد. [همان، ج۵، ص۱۹۰] در برابر مردم متواضع و فروتن باشد. [همان، ج۱ ص۱۱۰] به مشاركت مردم در مسائل كشور معتقد باشد. [همان، ج۱۹، چ۱، ص۲۳۸] مردم به سهولت امكان ارتباط با مسؤولان آن حكومت را داشته باشند. [همان، ج۸ ص۶۲] با جمع بندی مواردی كه فهرست وار به آن ها اشاره شد میتوان ساختار و شمای كلی حكومت مطلوب حضرت امام را تصويب كرد. #ادامه_دارد...
نویسنده: محمدصادقکوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره)
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۰ بهمن ۱۴۰۱
۲۰ بهمن ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آرزوهای طولانی و اقسام آن (بخش پنجم و پایانی)
🔸 #آرزوهای_دراز همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند. امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است.
💠آثار و پیامدهای طول امل (۲)
5⃣«داشتن زندگی ذلت بار»؛ صاحبان آرزوهای دراز ناچارند شخصیت انسانی خود را درهم شکنند و برای رسیدن به مقصود خیالی در برابر هر کسی خضوع کنند و دست التماس به سوی این و آن دراز نمایند و به زندگی ذلت بار تن دهند. امیرالمؤمنین (ع) در این مورد می فرماید: «ذُلُّ الرِّجَالِ فِی خَیبَةِ الْآمَال؛ [۱] خواری مردان در ناکامی آرزوهاست».
6⃣«محروم بودن از درک حقایق»؛ #آرزوهای_دراز همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند کجاست و به کجا می رود؟ وظیفه اش در برابر این سرنوشت چیست؟ امام علی علیه السلام می فرمایند: «الْأَمَانِی تُعْمِی عُیونَ الْبَصَائِر؛ [۲] #آرزوهای_دراز دیدگان بصیرت را نابینا می کند». کسی می تواند چهره زیبای حقیقت را آنگونه که هست ببیند و به سرچشمه زلال معرفت برسد که دیده عقل خود را با حجاب آرزوها نپوشاند.
7⃣«کفران نعمت»؛ #آرزوهای_دراز، انسان را به آنچه ندارد و شاید هرگز به آن نمی رسد، دلبند می سازد، به همین دلیل آنچه از نعمت های الهی در دست دارد کوچک می شمارد و نسبت به آنها بی اعتنا می شود و این کفران نعمت، پیامدهای شومی در دنیا و آخرت برای او دارد. امیرالمؤمنین امام علی (ع) در این مورد می فرماید «تَجَنَّبُوا الْمُنَی فَإِنَّهَا تَذْهَبُ بِبَهْجَةِ نِعَمِ اللَّهِ عِنْدَکُمْ وَ تُلْزِمُ اسْتِصْغَارَهَا لَدَیکُمْ وَ عَلَی قِلَّةِ الشُّکْرِ مِنْکُم؛ [۳] از #آرزوهای_دراز بپرهیزید، که زیبایی نعمت های الهی را از نظر شما می برد و آنها را نزد شما کوچک می کند و به کمی شکر (و کفران نعمت) از سوی شما منتهی می شود!».
💠درمان طول امل
🔹۱) توجه به آخرت و یاد مرگ. ۲) انسان خود را بشناسد و بداند موجودی آسیب پذیر است که فاصله میان مرگ و زندگی او بسیار کم است. ۳) توجه به بی اعتباری دنیا و کم کردن علاقه به آن. ۴) مطالعه پیرامون پیامدهای بسیار شوم آرزوهای دراز. ۵) واقع بین بودن و برنامه ریزی کردن بر طبق واقعیت ها، امکانات و استعدادها نه براساس خیالات و آرزوها.
پی نوشتها؛
[۱] تصنیف غررالحكم و دررالکلم ۳۱۴
[۲] همان، ص ۶۵
[۳] همان، ص ۳۱۴
منبع: حوزه نت به نقل از وبسایت پژوهه
#آرزو
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۰ بهمن ۱۴۰۱
⭕️گویا به کلی از «عینُ الله الناظِرَة» غافلیم!
🔹#اهل_بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بندگانی هستند که #علم و #صواب شان مُطرِد (فراگیر) است؛ یعنی با داشتن #مقام_عصمت نه خطا میکنند و نه خطیئه. #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف «عَيْنُ اللهِ النَّاظِرَةُ وَ أُذُنُهُ السَّامِعَةُ وَ لِسَانُهُ النَّاطِقُ فِی خَلْقِهِ وَ يَدُهُ الْمَبْسُوطَة؛ چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویا و دست گشاده خداوند» [۱] است و از #اقوال، #افعال، #افکار و #نیات ما اطلاع دارد؛ معذلک گویا ما #ائمه علیهم السلام و به خصوص #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را حاضر و ناظر نمیدانیم، بلکه گویا ـ مانند عامه ـ اصلاً زنده نمیدانیم و به کلی از آن حضرت #غافل هستیم.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۲۲
[۱] ر.ک: بحارالانوار، ج۲۶، ص۲۴۰؛ ج ۴۰، ص ۹۵؛ توحید صدوق، ص۱۶۷؛ معانیالاخبار، ص۱۶.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#امام_زمان #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۱ بهمن ۱۴۰۱
۲۱ بهمن ۱۴۰۱
⭕️گویی وعده خداوند قادر نزدیک است...
🔹بسم الله الرحمن الرحیم؛ «وَ مَا النَّصرُ الّا مِن عِندِاللهِ»، با تقدیم حمد بیپایان به درگاه مقدس پروردگار جهان و عرض ارادت به محضر حضرت بقیه الله - ارواحنا لمقدمه الفداء - سالروز یوم الله #بیستودومبهمن را به ملت بزرگوار ایران و مستضعفان جهان و مظلومان ستمزده اعصار تاریخ تبریک عرض میکنم... میتوان گفت خورشید درخشان ۲۲ بهمن به نصف النهار آمال و آرمان های بزرگ اسلامی نزدیک میشود، و آمال ستمگران و جهانخواران رو به افول و دست ظلمپیشگان جهنمی که در طول تاریخ بویژه در سدههای اخیر از هیچ جنایت و ستمی بر مظلومان جهان فروگذار نکرده در آستان قطع است،
🔹و به رغم بوقهای تبلیغاتی مشحون بر دروغ و رجزخوانی ها و قدرتنمایی ها پایه های کاخهای سفید و سرخ، هر روز لرزانتر است و با خواست خداوند متعال با موج عظیم پرخاشگران مستضعف بر ابرستمکاران، میرود تا بنیان تجاوز بر حقوق بشر را از جای برکند، و حکومت عدل اسلامی را که همان حکومت مستضعفان است جایگزین آن کند. گویی وعده خداوند قادر نزدیک است و امید است این بارقه برقآسا که در سراسر جهان پرتو افکنده و نوید فتح مبین میدهد، به حکومت مطلقه منجی آخر الزمان و پناه مستضعفان متصل شود.
بخشی از پیام حضرت امام به ملت ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۶۴/۱۱/۲۲
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۱ بهمن ۱۴۰۱
۲۱ بهمن ۱۴۰۱
⭕️امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام:
🔸ما جَفَّتِ الدُّموعُ إلّا لقَسوةِ القلوبِ، و ما قَسَتِ القلوبُ إلّا لِكَثْرةِ الذُّنوبِ؛
🔹#چشمها نخشكيد، مگر بر اثر #سختدلى، و #دلها سخت نشد مگر به سبب #گناه_زياد.
📕بحارالأنوار، ج ۶۰، ص ۷۳، ح ۳۵۴
#امام_علی
#امیرالمؤمنین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۲ بهمن ۱۴۰۱
۲۲ بهمن ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش هفتم و پایانی)
🔸 #مفهوم_دموكراسی و #مردم_سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل بكار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد.
💠جمع بندی و استنتاجات نظری
🔹از بخشهای پيشين میتوان نتيجه گرفت كه نگرش امام خمینی (ره) به دموكراسی و مردم سالاری مطلوب، برآمده از خاستگاه دينی تفكرات ايشان و مبتنی بر اصول اسلامی كرامت و اختيار انسان است. در ديدگاه دينی حضرت امام، انسان دارای منزلت است؛ (برگرفته از آيه شريفه و لقد كرمنا بنی آدم) و دارای قوهی اختيار. بر همين اساس، انسان مسلمان و مؤمن، قطعاً عزيز است و محترم، و انتخاب او نيز دارای عزت و حرمت است. از اين روست كه حكومت به عنوان ابزاری لازم در جهت حركت انسان به سوی رشد و كمال، بايد برای انسان و انتخاب او ارزش قائل شود و همين نكته است كه زيربنای مردمسالاری مطلوب امام خمینی (ره) را تشكيل میدهد. بر پايهی چنين نگرشی به انسان است كه ديدگاه سياسی حضرت امام شكل میگيرد و حكومت مطلوب تصوير میشود.
🔹از منظر امام خمينی (ره)، حكومت مطلوب، حالتی است كه تضمين كنندهی كرامت انسان و قدرت انتخاب اوست؛ كرامت و اختياری كه هديهی خداوند و شريعت مقدس به انسان (خصوصاً انسان مسلمان و مؤمن) است. لازمهی تحقق چنين نگرشی به مردم سالاری، خواست عامه و اكثريت جامعه است، و اگر بخش عمده ای از يك تجمع مدنی اراده كند كه زندگی جمعی خود را بر پايهی چنين نگرشی از مردم سالاری استوار سازد، راه برای تحقق حكومت مطلوب حضرت امام فراهم می آيد، و طبيعی است كه حد و مرز مردم سالاری در جامعهی اسلامی، همانا خطوط قرمز معين شده از خداوند است و مردم سالاری ابزاری است برای نيل انسان به كمال و سعادت معرفی شده از سوی دين. بنا به فرمودهی امام خمینی (ره)، مردم سالاری برگرفته از دين، در برخی نقاط، شباهت هايی به دموكراسی رايج در جهان معاصر دارد. اما تفاوت اساسی ميان دو نگرش، ناشی از اين حقيقت است كه دموكراسی رايج در جهان كنونی، مردم محور است.
🔹اما مردم سالاری مطلوب و برگرفته از دين، مردمدار و نيز دموكراسی رايج در خدمت انسان است و مردم سالاری مطلوب حضرت امام، در خدمت سعادت و تكامل او است. مردم سالاری مطلوب حضرت امام با هر آنچه به ضعف و ذلت انسان بينجامد و قدرت اختيار و انتخاب خداداد او را سلب كند مقابله میكند، خواه به شكل سرمايه داری و سرمايه محوری باشد و خواه به شكل تبعيض و بیعدالتی. بر اين اساس است كه مردم سالاری مطلوب امام، علاوه بر نگرش عام به همهی شهروندان، نگاهی خاص به مستضعفين دارد و تجلی مردم داری را در حمايت از طبقات ضعيف جامعه جستجو میكند. نقد دموكراسی رايج در مغرب زمين نيز بر اساس نگرش فوق صورت گرفته است. حضرت امام با تكيه بر چنين نگرشی، دموكراسی غربی را خالی از محتوا و در بردارندهی صورت هايی از ديكتاتوری میداند؛ صورت هايی كه به انقياد و سلب آزادی های خداداد انسان و اسارت او در بند هياهو و تبليغات انجاميده است.
نویسنده: محمدصادقکوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره)
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۲ بهمن ۱۴۰۱
⭕️مراقبت زبان
🔹مردی نزد #پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و گفت: یا رسول الله، مرا #نصیحت کن. #پیامبر فرمود: #زبانت را حفظ کن. [دوباره] گفت: یا رسول الله، مرا #نصیحت کن. پیامبر فرمود: #زبانت را حفظ کن. [برای بار سوم] گفت: یا رسول الله، مرا نصیحت کن، پیامبر فرمود: #زبانت را حفظ کن، وای بر تو، آیا مردم را جز آنچه با #زبان آن را درو می کنند، به رو در #آتش می اندازد؟!
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)، ص ۳۹۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۲ بهمن ۱۴۰۱
۲۲ بهمن ۱۴۰۱
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تقوا در کار (بخش ششم و پایانی)
🔸 #تقوا در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت میکند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه میشود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور تقوا آراسته باشد.
💠بعضی از شاخصه های تقوا در کار (۵)
🔟«عدم منت گذاری»؛ از شاخصه های تقوا در کار این است که انسان همواره کاری را که انجام میدهد، نوعی وظیفه و مسئولیت میداند و به کاری که برای مردم انجام می دهد، منتی بر آنان نمیگذارد و مورد توهین و اهانتشان قرار نمیدهد. امام علی (ع) در توصیه های خود به مالک اشتر میفرماید: «مبادا با خدمت هایی که انجام دادی، بر مردم منت گذاری، یا آن چه را انجام دادهای، بزرگ بشماری. منت نهادن، پاداش نیکوکاری را از بین میبرد و کاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش میسازد».
1⃣1⃣«اطاعت از مسئول»؛ از شاخصه های دیگر تقوا در کار، اطاعت از مسئول بالاتر است. هر شخصی در محدوده سازمان و اداره خود و در چارچوب مقررات و قوانین مربوط، باید از مسئول بالادست خود اطاعت کند و این پیروی، اگر آگاهانه و در یک محیط صمیمی صورت پذیرد، موفقیت و پیشرفت آن مجموعه را در پی خواهد داشت. امام علی (ع) میفرماید: «از مافوق و بالادست خود پیروی و اطاعت کن، تا زیردستانت از تو اطاعت کنند».
2⃣1⃣«عدم استفاده از بیت المال در امور شخصی»؛ از شاخصه های مهم تقوا در کار، استفاده نکردن از بیتالمال در امور شخصی است. شخص باتقوا با تلفن اداره، کار خصوصی انجام نمیدهد، با خودکار اداره لیست خریدهای منزل را نمینویسد، ساعات کار مردم را صرف کار خصوصی خود نمیکند، و... امام علی (ع) برای کارگزارانش نوشت: «قلم های خود را نازک کنید و سطرها را نزدیک به هم گیرید، و زیادتی کلمات را حذف کنید و مقاصد و منظورها را در نظر بگیرید! بر حذر میدارم شما را از پر حرفی و پر نویسی، زیرا، اموال مسلمانان نمیتواند این گونه خسارتها را تحمل کند. [۱]
پی نوشت:
[۱] بحار الانوار، ج۷۶، ص۴۹، خصال، ص۲۱۹
منبع؛ پرسمان
#تقوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۲۲ بهمن ۱۴۰۱