تبیین
⭕️خوشهای از خرمن ابعاد شخصیتی #امام_صادق (ع)
💠امام صادق(ع) فاتح قلّه عبودیت و بندگی حق تعالی
🔷 #عبودیت و #بندگی حقّ تعالی، مهمترین و اصولیترین ویژگی و شاخص زندگی اولیای الهی است که معنای واقعی زندگی سعادتمندانه را برای جامعه انسانی ترسیم مینماید؛ چرا که بر اساس آموزههای رحمانی عبودیت و بندگی حقّ تعالی، #فلسفه و #معنای_واقعی_زندگی بوده و بر اساس این ویژگی انسان در مسیر صحیح زندگی قرار می گیرد؛ از اینرو اولیای راستین پروردگار همواره اسوه خاص و ممتاز بندگی و عبودیت بودهاند، موضوعی که در صفحههای زندگی صادق آل محمد (ع) همچون اقیانوسی وسیع به خوبی خود را نشان داده است.
🔷مالک بن انس در خصوص این ویژگی ممتاز #امام_صادق (ع) این چنین اعتراف کرده است: «مَا رأت عَیْنٌ و لا سَمِعتْ اُذُنٌ و لا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ أفْضَلَ مِنْ جعفرِ بنِ محمدِ الصادقِ فَضْلاً و علماً وَ عِبادَةً وَ وَرَعا؛ هرگز چشمی ندیده و گوشی نشنیده و افضل از جعفر بن محمد صادق (ع) در علم و عبادت و ورع به قلب بشری خطور نکرده است».
🔷عبودیت و بندگی در سلوک معنوی #امام_صادق (ع) حتی مورد اذعان ابن تیمیه نیز قرار داشته است، به طوری که او در خصوص امام صادق (ع) این چنین اعتراف مینماید: «وی بر یکی از سه حالت بود است، یا نماز میخواند، یا قرآن میخواند و یا روزهدار بوده است». از نگاه امام صادق (ع) #نماز باشکوهترین جلوه عبودیت و توحیدی به شمار میآید، اندیشه امام صادق (ع) در خصوص نماز به گونهای شفاف و روشن بیان شده است که همگان را به اهمیت و ارزش نماز در سبک زندگی دینی واقف مینماید، کما اینکه در منابع روایی از امام ششم شیعیان این چنین نقل شده است: «مَا تَقَرَّبَ إِلَیَّ عَبْدِی بِشَیْءٍ أَحَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ؛ هیچ بندهای به من تقرّب پیدا نکرده است با چیزی که نزد من محبوبتر از #انجام_واجبات باشد».
💠امام صادق (ع) اسوه بردباری و بخشش
🔷یکی از زیباترین و با ارزشترین اوصاف الهی که همواره خود را با آن به بندگان معرفی کرده، #عفو و #بخشش است. عترت رسول خدا (ص) که سبقت گیرندگان واقعی به سوی کمالات اخلاقی هستند، نیز در رتبه اعلی فضایل اخلاقی همچون عفو و بخشش قرار دارند به گونه ای که اگر کسی به دنبال مصداقی برای فضایل و کمالات اخلاقی در میان جامعه انسانی باشد، کسی را بهتر از ایشان نمیشناسد، امام صادق (ع) نیز در میان امامان معصوم علیهم السلام در رفتار، تبلور عفو و بخشش بوده و آیینه تمام نمای ارزشهای اخلاقی همچون عفو و بخشش بود.
🔷در روایتی ارزشمند، در خصوص این ویژگی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام اینگونه روایت شده: «قالَ الاِمامُ الصّادِقُ علیه السلام: اِنّا اَهْلَ بَیْتٍ مُرُوَّتُنا العَفوُ عَمَّنْ ظَلَمَنا؛ مـا خانـدانى هستـیم که مـردانگى مـا گذشت از کسى است که به ما ستم کرده است». این رفتار امام صادق (ع) پیام شفاف و الگوی حسنه برای همگان است تا اینکه در اوضاع بحران به جای انبار کردن مواد مصرفی به فکر دیگران باشیم و به نوعی قدمی در جهت التیام بخشیدن درد دیگران و برطرف کردن کمبودها برداریم. و تنها به فکر خورد و خوراک خود و خانواده خویش نباشیم.
🔷علمای اهل تسنن در کتب خود به این ویژگی ممتاز و برجسته امام صادق (ع) این چنین اذعان داشته اند: استاد ابو زهر می نویسد: «امام صادق مردی با گذشت و کریم بود، و هرگز زشتی و اسائه ادب را مقابله به مثل نمیکرد؛ بلکه عمل بهتر آن را جواب میداد و در این کار به دستور خدا عمل میکرد که باری تعالی امر کرده بود: «وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیمٌ؛ هرگز نیکى و بدى یکسان نیست؛ بدى را با نیکى دفع کن، ناگاه (خواهى دید) همان کس که میان تو و او دشمنى است، گویى دوستى گرم و صمیمى است!».
🔗متن کامل را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1529294 بخوانید.
@tabyinchannel
#کپی_و_انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
@Farsna(10).mp3
699.8K
🎙سه توصیه مهم امام صادق(ع) برای خوب زندگی کردن...حجت الاسلام رفیعی
@Farsna
⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️
🥀
⭕️راهکارهایی برای #استجابت_دعا
🔶ستایش خداوند، پیش از دعا
🔷امام صادق علیه السلام میفرمایند: هرگاه خواهی دعا کنی پس خدا را تمجید کن و او را حمد و سپاس و تسبیح و تهلیل (لا اله الا الله) و ثنا بگوی و بر محمد صلی الله علیه و آله و سلم و آل او صلوات فرست، سپس درخواست کن تا به تو داده شود.
🔺شرح: علامه مجلسی (ره) گوید: گاهی گفته شود که تمجید گفتن «الله اکبر» است و تمحید «الحمدلله» است و تسبیح «سبحان الله» است و تهلیل «لا اله الا الله» است و ثنا آن است که نعمت هایی که خداوند بر بنده عطا فرموده بشمارد: ولی دور نیست که معانی اینها را تعمیم دهیم که شامل گردد هرچه را به این معانی برسانند و اختصاص به این الفاظ مخصوص نداشته باشد، چنانچه تمجید بر «لا حول و لا قوة الا بالله» نیز اطلاق شده است.
🔷همچنین امام صادق علیه السلام میفرمایند: هر که دوست میدارد که دعایش به اجابت رسد، باید کسب خود را پاک و حلال کند.
📕واژه های اخلاقی از اصول کافی، آیت الله علی مشکینی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️
💥
⭕️ #تربیت_پذیری جوان در برهه جوانی
🔶در بیشتر مکاتب تربیتی کهن و نو، #تربیت_پذیری اصلی پذیرفته و حاکم بر تمام گستره عمر آدمی برشمرده شده است، اما از نگاه امیر مؤمنان، میان تربیت پذیری و متغیر سن، همبستگی بالایی وجود دارد. معمولا هنگامی که در یک پژوهش بخواهند متغیرها را با هم ارتباط بدهند، می گویند: ارتباط متغیرها زمانی معنادار است که میان آنها همبستگی آماری، کمی یا کیفی وجود داشته باشد.
🔷از نگاه امام علی علیه السلام، با آنکه تربیت پذیری اصلی حاکم بر سراسر زندگی انسان است و هر انسان تا آخرین لحظه های زندگی خود، حالت تربیت پذیری و اثرپذیری دارد، اما #بالاترین_سطح_همبستگی میان تربیت پذیری و سنین پایین وجود دارد. یعنی هرقدر سن فراگیر پایین تر باشد، تربیت پذیری او بهتر است؛ زیرا متربی و ساختار شخصیتی وی هنوز دست نخورده و بکر است.
🔷شخصیت فراگیر در سنین پایین تر شکل نیافته و نهال گونه است؛ به طوری که می توان او را به هر صورتی جهت داد. با توجه به این نگرش، می توان گفت که جوانان و نوجوانان کیفی ترین مخاطبان تربیتی در مکتب تربیتی امام على (ع) هستند. این پیام از این کلام ایشان برگرفته میشود که می فرمایند: إنما قلب الحدث کالأرض الخالیه ما ألقی فیها من شیء قبلته، وبادرتک بالأدب قبل أن یقسو قلبک؛ سرزمین دل جوانان و نوجوانان بسان یک زمین خالی، شخم زده و آماده است که هرچه در آن بپاشی به سرعت می گیرد و رشد می کند.
🔷اهمیت این نکته را با طرح این پرسش پی می گیریم که اگر در مزرعه ای بخواهید نهال بکارید، اگر آن مزرعه شخم زده و خالی باشد، رشد و پرورش گیاه و نهال سریع تر است یا اگر پیش تر با کاشت گیاه دیگری اشغال شده باشد؟ روشن است که موانع یا گیاهان کاشته شده به طور طبیعی نمی گذارند بذر و نهالی که مورد توجه و هدف زارع است، خوب رشد کند. این نکته در مورد تربیت پذیری جوانان و نوجوانان نیز صادق است. نوجوانان و جوانان سریع تر، راحت تر و بدون سرمایه گذاری های کلان و دردسرآفرین تربیت پذیری دارند.
🔷امام علی علیه السلام در این گفتار خود می فرمایند: فرایندی از تربیت موفق است که در آن، انگیزه های تربیتی مربی پالوده و پیراسته باشد. فراگیر همواره باید احساس کند که انگیزه مربی و آموزشگر او در این امدادرسانی، خیرخواهی و جدیت در هموارسازی روند رشد و تعالی اوست. فرزند یا متربی باید احساس کند که پدرش، مادرش با مربی اش دغدغه او را دارند و به آینده اش چشم دوخته اند و برای وی دل می سوزانند.
🔗متن کامل را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1477411 بخوانید.
@tabyinchannel
#کپی_و_انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
نهج البلاغه ( حکمت ۱۳۰ )
🍀وقَدْ رَجَعَ مِنْ صِفِّينَ فَأَشْرَفَ عَلَى الْقُبُورِ بِظَاهِرِ الْكُوفَةِ : يَا أَهْلَ الدِّيَارِ الْمُوحِشَةِ، وَالْمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ، وَالْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ، يَا أَهْلَ التُّرْبَةِ، يَا أَهْلَ الْغُرْبَةِ، يَا أَهْلَ الْوَحْدَةِ، يَا أَهْلَ الْوَحْشَةِ، أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ، وَنَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ لاَحِقٌ. أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ، وَأَمَّا الاَْزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ، وَأَمَّا الاَْمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ، هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا، فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ؟ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ : أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي الْكَلاَمِ لاََخْبَرُوكُمْ أَنَّ (خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى).🍀
امام علیه السلام از ميدان (پرغوغا و مملو از تأسف) صفين باز گشته بود، به كنار قبرستانى كه پشت دروازه كوفه بود رسيد (رو به سوى آنها كرده) فرمود : اى ساكنان خانههاى وحشتناك و سرزمينهاى خالى و قبرهاى تاريك! اى خاكنشينان! اى غريبان! اى تنهايان! و اى وحشتزدگان! شما در اين راه پيشگام ما بوديد و ما نيز به دنبال شما خواهيم آمد؛ اما خانههايتان را ديگران ساكن شدند، همسرانتان (اگر جوان بودند) به نكاح ديگران درآمدند و اموالتان (در ميان ورثه)تقسيم شد. اينها خبرهايى است كه نزد ماست، نزد شما چه خبر؟ سپس امام علیه السلام رو بهسوى اصحاب و ياران كرد و فرمود : آگاه باشيد اگر به آنها اجازه سخن گفتن داده مىشد به شما خبر مىدادند كه بهترين زاد و توشه (براى سفر آخرت) تقوا و پرهيزگارى است».
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جای
🔺 با کلیگویی نمیتوان امر به معروف و نهی از منکر کرد
🔻 نکته مهم درباره امر به معروف و نهی از منکر این است که در میان ما کلیگویی در موعظه و نصیحت هست، ارشاد هست، تعلیم هست، تذکر هست، اما امر به معروف و نهی از منکر نیست.
🔺️ امر به معروف و نهی از منکر این است که کسی را به یک معروف معیّن و مشخص و خارجی، امر یا از منکری معین و خارجی نهی کنند.
◽یک عمر در مذمت شراب داد سخن دادن هر اسمی داشته باشد امر به معروف و نهی از منکر نیست؛ وقتی امر به معروف و نهی از منکر است که در یک مورد خاص اقدامی صورت بگیرد.
◾ بسا افراد که خیال میکنند کارشان امر به معروف و نهی از منکر است و حتی یک بار هم امر به معروف یا نهی از منکر نکردهاند.
💠 اگر کسی مشغول غیبت است و منعش کنیم، نهی از منکر کردهایم اما در مذمت غیبت یک ساعت بحث کنیم نهی از منکر نیست.
منبع: یادداشتهای استاد مطهری، ج۱، ص۲۴۵
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
″صندلیهای خالی کمسیون فرهنگی″
♨️برخلاف انتظارها اوضاع کمسیون فرهنگی مجلس یازدهم بهتر از مجلس دهم نیست؛ در حالیکه در پیام رهبر معظم انقلاب به مجلس یازدهم، ″اقتصاد و فرهنگ″ دو اولویت مهم کشور ذکر شده است.
❌رها کردن حوزه فرهنگ در اوضاع ″ولنگار″ کنونی و گرایش صرف به حوزههای اقتصادی، قطعا توفیق چندانی بههمراه نخواهد داشت چرا که بخشی از بحرانهای اقتصادی ریشه در امر فرهنگ دارد. اصلاح شیوه صحیح مصرف و به صورت کلی، ″سبک زندگی مصرفگرا″ سبب افزایش موفقیت در پیادهسادی اقتصاد مقاومتی خواهد شد.
⛔️از طرف دیگر، زیرساختهای عریض و طویل فرهنگ کشور در رویارویی با ″تهاجم و نفوذ فرهنگی″ در باتلاقی عمیق گیر کرده و عاجز از حرکت ماندهاند؛ لذا اکنون زمان ورود و اقدام جهادی در این عرصه است.
⛔️کمسیون فرهنگی جایگاه ″بازماندگان از کمسیونهای دیگر″ نیست و نیاز به نمایندگان عالم و شجاع دارد تا بتوانند در برابر ″تقیزادهها و قرارگاههای دچار اختلال″ قد عَلم کنند و دست به جراحی گسترده بزنند. چراکه مرحله بعدی ولنگاری فرهنگی، چیزی نیست جز ″فروپاشی فرهنگی″!
🔔نمایندگان محترم مجلس! نکند با نحوه چینش کمسیون فرهنگی، عجز و ناامیدی از اصلاح فرهنگ را القا کنید!
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد