eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ برای ازدواج 🔶انتخاب یک زن خوب برای ازدواج کار دشواری است. ویژگی های ظاهری یک زن نمی تواند ملاک خوبی برای ازدواج باشد. در این مقاله قصد داریم برخی از ویژگی های زن ایده آل برای ازدواج را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید به راحتی انتخاب کنید و خدای نکرده ازدواج تان به طلاق منجر نشود. متاسفانه اکثر جوانان در انتخاب دچار مشکل هستند. گاهی بعضی از آنان در رودربایسی همسر خود را انتخاب می کنند. در این مطلب ما به شما کمک خواهیم کرد که زن ایده ال خود را بشناسید. 🔺 👇👇👇👇👇
💠نجیب و پاکدامن است 🔷در جامعه ما بیشتر آقایان،  و را می پسندند. مخصوصا آقایانی که بیشتر در جامعه هستند ناهنجاری ها و روابط نامناسب خانم ها و آقایون را می بینند و به همین دلیل روی این موضوع بسیار حساس میشوند. به نسبت هنجارهای فرهنگی ما اولین ملاک برای آقایون پاکدامن بودن است.   💠مهربان است 🔷مهر و محبت جزئی از فطرت و ذات زن است. زن ایده آل میداند که چگونه محبت خود را برای همسرش خرج کند. تمام مرد ها به محبت نیاز دارند. حتی کسانی که به ظاهر خشن هستند و حتی دوست ندارند به کسی کلام محبت آمیز بگویند. مردها به نسبت خانوم ها بیشتر زیر بار فشار زندگی و اقتصادی قرار دارند و اگر در خانواده هم بی لطفی و بی محبتی ببینند زیر بار این فشارها میشکنند. تنها مهربانی است که امید را در زندگی زنده میکند.   💠برای خود ارزش و احترام قائل است 🔷یکی دیگر از ویژگی های زن ایده آل برای زندگی این است که خود را همانگونه که هست دوست دارد و در اجتماع نیز به او احترام بگذارند. زنی که ضعیف است دیگران به راحتی او را تحقیر میکنند و نمیتواند همسر مناسبی باشد. زن قدرتمند به خود افتخار میکند. تمام کارهای این زن از روی نظم و عقل است. این زن اعتماد به نفس بالایی دارد و الگوی خوبی برای شماست.   💠مغرور و از خود راضی نیست 🔷شاید فکر کنید زنی که برای خود احترام قائل باشد زن مغروری است. اصلا اینگونه نیست. غرور برای هر انسانی لازم است اما به اندازه. این زن در عین حال که همه به او احترام میگذارند، بسیار خاکی و مهربان است. یکی از علت های مهم اختلاف در زندگی بعد از مسائل اقتصادی خودشیفته بودن زن است. زن مغرور و خودشیفته هیچ کس جز خودش را قبول ندارد. این شخص خود را از همه برتر میداند. سعی کنید در مراسم معارفه و قبل از ازدواج روی این مساله توجه بیشتری داشته باشید. 👇👇👇👇👇
💠صرفه جوست 🔷مهمترین ویژگی زن ایده آل پس از موارد بالا این است. فراموش نکنید یک زن میتواند مرد را ورشکسته کند و یا شما به مدارج بالای موفقیت برساند. زنانی که در زندگی صرفه جویی میکنند درک زیادی از زندگی دارند. مرد میتواند به راحتی مدیریت خانه و خانواده را به او بسپارد.   💠همیشه برای مشکلات راه حل دارد 🔷زن ایده ال برای ازدواج کسی است که در برخورد با مشکلات خود را نمی بازد. این زن برای هر مشکلی در زندگی یک راه حل ایده آل را جلوی راه شما قرار میدهد. این زنان قادرند بهترین تصمیم را بگیرند.   💠راه پیشرفت را به شما نشان میدهد 🔷یکی از خصوصیات زن ایده آل هوش آنهاست. این زنان باعث میشود همسرش به راحتی پیشرفت کند و راه موفقیت را به او می آموزد. مردها دوست دارند از زنان کمک بگیرند. مردها زنان باهوش را دوست دارند.   💠دست پختش خوب است 🔷یکی از علایق مردان بدون شک غذاست. این مردان همواره از دست پخت مادر خود تعریف میکنند. این مردان علاوه بر مسائل عاطفی روی دست پخت زن حساس هستند. یکی از مواردی که میتوانید به راحتی آنها را به خانه بکشانید دست پخت خوب شماست.   💠انتقاد پذیر است 🔷خصوصیت مهم دیگر یک زن ایده آل  اوست. این زنان علاوه بر اینکه از همسر خود محترمانه انتقاد میکنند، انتقاد او را نیز می پذیرد. زن ها معمولا زود رنج و حساس هستند و نسبت به نظر دیگران انعطاف زیادی ندارند. اما با زنان انتقاد پذیر و با جنبه به راحتی میشود ارتباط برقرار کرد.   💠صبور است 🔷یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت انسان اوست. داشتن همسری صبور موهبت است. زن صبور یک شریک عالی برای زندگی است. رفتار او به گونه ای است که اگر در زندگی اشتباهی مرتکب شدید هر کاری برای جبران آن بکنید، بدون اینکه او حرفی بزند. برعکس زنان پرخاشگر و خشن عکس العملی از خود نشان میدهند که شما را وادار می کنند اشتباهات خود را تکرار کنید.   👇👇👇👇👇
💠مسئولیت پذیر است 🔷زنی که مسئولیت و وظایف خود را در زندگی بشناسد دیگر نیاز نیست به او همه چیز را گوشزد کنید. این زن به امور زندگی و مسائل زناشویی اشراف کامل دارد و تمام تلاشش را میکند تا یک زندگی شاد را برای شما فراهم کند.   💠دوست دارد بچه دار شود 🔷امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی و روانشناسی بعضی از خانم ها به داشتن بچه علاقه ای نشان نمیدهند. این زنان دوست دارند بیشتر وقت خود را در محل کار بگذرانند. زن ایده آل برای زندگی یک خانه دار تمام عیار است. او دوست دارد بچه دار شود تا کانون خانواده را گرم تر کند.   💠سادگی جزئی از یک زن ایده آل است 🔷سادگی و بی آلایش بودن یک زن هم در اسلام طرفدار دارد و هم در جوامع غربی. بیشتر مردان دوست دارند با زنانی ساده ازدواج کنند تا خیالشان از وجود خانه راحت باشد. متاسفانه اکثر خانم ها بیشتر وقت شان جلوی آینه و در آرایشگاه ها سپری میشود. درست است زن باید در نگاه همسر بهترین باشد. اما سعی کنید حدود هر کاری را رعایت کنید.   💠صادق است 🔷زن ایده آل از دروغ متنفر است. او از فریب دادن شما بیزار است. این زن برای شعور شما ارزش قائل است و میداند با گفتن دروغ توهین بزرگی به شما خواهد کرد. چون میداند ماه هیچ گاه پشت ابر نمی ماند و بالاخره دروغش فاش میشود.   💠خصوصیات دیگر زن ایده آل برای ازدواج 🔷تحصیل کرده است - تاثیر مثبتی بر روی شما می گذارد - مودب و موقر است - درک بالایی دارد - اهل غیبت نیست - احترام بزرگتر را نگه میدارد - زمانش را با شما تقسیم میکند - به آینده خوش بین است و به شما نیز انرژی مثبت میدهد - احساسات خود را کنترل میکند - در جمع میداند چگونه رفتار کند - با صدای آرام صحبت میکند - گاهی شما را سوپرایز میکند - زندگی اش را دوست دارد - افسرده نیست - خیانت نمیکند - شما را همانگونه که هستید دوست دارد - رفیق نیمه راه نیست. |منبع: وبسایت راسخون به نقل از مرکز مشاوره رهیاب 💢روزهای آینده تبیین خواهد شد... @tabyinchannel
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ علیه السلام 🔶از امام علی النقی(ع) و امام حسن عسکری(ع) کمتر مطلبی گفته و نوشته میشود. و حبس و بازداشت خانگی در منطقه نظامی و پادگان نظامیان عباسیان، به طور طبیعی محدودیت هایی را برای امامان(ع) ایجاد کرد. از همین رو، کم ترین سخن و سیره ای از آنان نقل شده است. اما همین اندک نیز کمتر از سوی نویسندگان نقل و بررسی و تحلیل شده است. 💠شرایط سخت دوره امامت امام هادی(ع) 🔷ویژگی های امام معصوم، علم و عصمت و برخورداری از فضایل اخلاقی و قدرت تکوینی و برتری از همه افراد زمان خویش در همه خصلت هاست و اینها همه در وجود علیه السلام جمع بود. مسئولیت امام(ع) به عنوان حجت و خلیفه الهی بر زمین، محدود به تبیین گری مسایل و تفسیر الهی از قرآن برای انسان ها نیست؛ بلکه دایره مسئولیت آنان همه بشریت است. آنان همانند خورشیدی هستند که ماسوی الله را به عنوان خلیفه الهی ربوبیت میکنند؛ حال اگر برخی ها خواسته و ناخواسته در برابر بهره گیری ظاهری از نور هستی بخش آنان، حایل و دیواری کشیده اند، به معنای عدم انجام مسئولیت نیست؛ بلکه آنان درباره همین افراد یعنی حتی دشمنان خویش از شیاطین جنی و انسی نیز نقش ربوبیت خویش را انجام میدهند و آنان را به کمال بایسته و شایسته شان میرسانند. 🔷از نظر قرآن کم ترین نقش ائمه اتمام حجت نسبت به دشمنان است تا کسی مدعی نشود که حق را ندیده و نمیشناخت و حجت بر او تمام نشده بود. خداوند میفرماید: و ما أهلکنا من قریه الا لها منذرون؛ و هیچ آبادی و شهری را هلاک نکردیم، مگر آنکه برای آن هشدار دهندگانی بود. [شعراء، ۲۰۸] (ع) یکی از انذارکنندگان الهی بودند که وجودشان، انذاری برای شیاطین جنی و انسی از عباسیان و دیگران بود. ایشان همه خصوصیات امامت را داشتند و به مسئولیت خویش در حد استطاعت عمل میکردند و می کوشیدند تا به اصلاح امور امت در حد توان بپردازدند؛ چنانکه همه پیامبران این گونه عمل میکردند. این در حالی است که تقیه بر پیامبران(ع) جایز نیست، درحالی که برای امامان تقیه جایز و بلکه در شرایطی واجب است؛ با این همه آنان به مسئولیت اصلاح گرانه خویش در امت اسلام می پرداختند و به تعبیر حضرت شعیب در حد استطاعت عمل میکردند. [هود، ۸۸] 🔷 (ع) در شهر سامرا در بازداشت زندگی میکردند. سامرا یک شهر نظامی و پایتخت بعضی از خلفای عباسی بود و انتقال امام به آن شهر، برای آن بود که آن حضرت و رفت و آمدها و روابطش را تحت کنترل داشته باشند. (ع) را نیز عسکری میگویند؛ زیرا همانند فرزندش امام حسن عسکری(ع) در عسکر سامرا، یعنی پادگان نظامی در بازداشت زندگی میکردند؛ از همین رو، در کتب روایی از آن دو امام(ع) به عنوان عسکریین(ع) یاد میشود. آن حضرت با آنکه در شرایط بازداشت سخت خانگی بودند، با این همه در حد توان به مسئولیت خویش در برابر شیعیان عمل میکردند. این درحالی بود که همواره تهدید به قتل نیز میشدند. شرایط سختی که آن حضرت در آن زندگی میکردند، در همه ابعاد زندگی ایشان نمود داشت. از آنجا که هر لحظه ممکن بود که عباسیان ایشان را به شهادت برسانند و بدگویان زمینه شهادت را فراهم آورند، تنها اعتماد و تکیه ایشان خداوند بود که بدان توکل کرده و خود را به ستون الهی حفظ و سرپا نگه میداشتند. 💠ویژگی های امام هادی(ع) 🔷در روایات به برخی از ویژگی ها و خصوصیات فردی (ع) اشاره شده است. این خصوصیات شامل دو دسته فضایل اکتسابی و غیر اکتسابی میشود. کسانی که میخواهند ایشان را سرمشق قرار دهند باید از ویژگی های اکتسابی ایشان بیاموزند و خود را همسان و همانند ایشان در حد توان کنند. کسانی که امام (ع) را دیده اند از فضل و نجابت حضرت سخن گفته اند. عبیدالله بن یحیی الخاقان میگوید: لو رأیت اباه رأیت رجلا جزلا نبیلا فاضلا؛ اگر پدر امام عسکری(ع) (یعنی امام هادی) را میدیدی او را شخص بسیار کریم و بخشنده، با نجابت و صاحب فضل می یافتی. [الارشاد، للمفید، ص ۳۳۹] این روایت بیان میکند که (ع) با آنکه در شرایط حبس خانگی بودند و وجوهات و درآمد وی زیر نظر مستقیم دولتمردان و نظامیان عباسی قرار داشت، با این همه همان اندک چیزی که به دست ایشان میرسید در راه خدا به نیازمندان و سائلان میدادند. از دیگر خصوصیاتی که برای آن حضرت(ع) بیان میشود اینکه حضرت در علم دین، فقیه و از نظر علم به دین، متعبد بود. در حقیقت جمع علم و عمل داشته و به چیزی که میدانسته عمل میکرده است. 🔗متن کامل را اینجا 👈hawzah.net/fa/Article/View/95287 بخوانید. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️دقیقاً الان وقت ضربه است 🔷مشرکان بعد از پیروزی در جنگ احد و وارد کردن ضربه ای سخت به مسلمین، به سرعت راه مکه را در پیش گرفتند. 🔷ابوسفیان، سرمست از پیروزی، در میانه راه، از بازگشت پشیمان شد و با هدف قتل پیامبر (ص) و نابودی کامل مسلمانان، دستور حمله مجدد به مدینه را داد. 🔷خبر که به پیامبر اکرم (ص) رسید، ایشان بلافاصله دستور دادند لشکر احد خود را برای کارزار با مشرکان آماده کند و این در حالی بود که بسیاری مجاهدان این لشکر، شهید یا به شدت مجروح شده بودند تا جایی که امیرالمومنین (ع) ۶۰ جراحت برداشته بودند. 🔷خبر حرکت لشکر پیامبر، با این وضع بسیار ناگوار و دردناک به لشکر ابوسفیان رسید و آنها از شدت روحیه مقاومت مسلمانان به وحشت افتادند و فرار کردند 🔷لشکر پیامبر پس از سه روز انتظار بدون جنگ به مدینه بازگشت. این موضوع آنقدر مهم بود که خدا اینگونه از ایشان تقدیر کرد: «کسانی که دعوت خدا و پیامبر را، پس از آن همه جراحاتی که به ایشان رسید، اجابت کردند (و هنوز زخمهای میدان احد التیام نیافته بود، به سوی میدان «حمرا الاسد» حرکت نمودند)؛ کسانی از ایشان که نیکی کردند و تقوا پیش گرفتند، پاداش بزرگی است» [آل عمران، ۱۷۲] 🔺اگر ضعف و انفعال باشد، فرزندان امروز ابوسفیان حمله سنگین تری برای نابودی تمام جبهه مقاومت تدارک خواهند دید. بنابراین در همین اوضاع سخت، علاوه بر کمک و همدلی با مردم لبنان، باید همه با روحیه و اقتدار را به جبهه کفر وارد کنند ✍حمیدرضا ابراهیمی @tabyinchannel
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و آشفته از نگاه امام علی(ع) 🔶 (ع) به مناسبت‌های مختلف، اوضاع و شرایط نابسامان و مفاسد جامعه‌ی زمان خود را تحلیل و بررسی نموده و ارائه فرموده است که در حقیقت و شاخصه‌ها، اختصاص به آن زمان و آن جامعه نداشت، بلکه و می‌تواند مصداق داشته باشد. به عنوان نمونه در مورد زوال و انحطاط جوامع و حکومت‌ها می‌فرمایند: «عامل سقوط دولت‌ها و جوامع چهار چیز است: بی‌توجهی به مسائل بنیادی؛ و اهتمام به مسائل حاشیه‌ای؛ پیش انداختن اراذل و فرومایگان؛ و کنار گذاشتن افراد دانشمند و بافضیلت».[عیون الحکم و المواعظ، ص ۵۵۰] و در جایی دیگر فرمود: سرپرستی جوامع از سوی فرومایگان و تازه به دوران رسیده‌ها، نشانه‌ای از انحطاط و سقوط حکومت‌ها است.[عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۰۲] 🔺 (ع) اما در خطبه‌ی ۲۳۳ نهج البلاغه در قالب یک خطبه‌ی کوتاه، و شاخصه‌های و نابسامان را چنین بیان می‌کند: خدا شما را رحمت کند، بدانید که در روزگارى به سر می‌برید که گویندگان حق اندک، زبان‌ها از راست‌گویى ناتوان و حق‌مداران بی‌ارزش‌اند؛ مردمش گرفتار گناه، و با بی‌تفاوتی و سازش‌کارى همراه‌اند؛ جوانانشان بد اخلاق، و پیرانشان گنه‌کار؛ دانشمندانش دو رو و منافق و سخنرانشان (قاریانشان) چاپلوس‌اند؛ خردسالانشان بزرگان را احترام نمی‌کنند؛ و توانگرانشان مستمندان را دست‌گیری نمی‌کنند. 💠در این‌ خطبه‌ی کوتاه اما جامع و پر معنا، (ع) را بیان می‌کند که عبارت‌اند از: 🔷 و بی‌ارزش بودن بیان حقایق: در جامعه‌ی آشفته، حق‌گویان و حق‌مداران در اقلیت‌اند؛ و علت آن هم شرور و است که را فرا گرفته است. چنان‌که امام(ع) در جایی دیگر فرمود: «اى مردم، ما در روزگارى کینه‌توز، و پر از ناسپاسى و کفران نعمت‏‌ها به سر می‌بریم که نیکوکار در آن بدکردار به شمار می‌‏آید، و ستم‌گر بر تجاوز و سرکشى خود می‌‏افزاید. 👇👇👇👇👇
از آنچه می‌دانیم بهره نمی‌‏گیریم و آنچه را نمی‌دانیم، نمی‌‏پرسیم، و از بلایی تا بر سرمان نیامده نمی‌‏ترسیم».[نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص۷۴] به هر حال در جامعه‌ی نابسامان حق‌گرایان خوارند؛ زیرا هم در اقلیت‌اند، و هم نسبت به دیگران ضعیف‌اند. 🔷  و چاپلوسی: در این روزگار زبان انسان از بیان حقیقت ناتوان است و علت آن هم دو چیز است: یکی جهل و نادانی و دیگر ظلم و ستمی است که جامعه را فرا گرفته است.[۱] بر اساس سخن امام علی(ع) نشانه‌ی دیگر جامعه‌ی فاسد و بیمار آن است که انسان‌های سالم و صادق توان گفتن حقایق را ندارند، و بر عکس بازار افترا، دروغ، تملّق و چاپلوسی پررونق است و تریبون‌ها و بلندگوها در اختیار متملقان و چاپلوسان است. 🔷 : اکثریت مردم جامعه‌ی فاسد، هر کدام در گناهی فرو رفته و آثار تقوا در جامعه کمتر مشاهده می‌شود. 🔷 و سازش‌کاری: مردم در ظاهر و در زبان با هم سازش دارند، ولی قلبا با هم توافق ندارند؛ و به عبارتی در کارهای خود اهل غل و غش هستند و با سازش‌کاری روزگار را سپری می‌کنند. 🔷 و : جوانان جامعه تندخو و بد اخلاق‌اند؛ چرا که بر اساس تربیت دینی پرورش نیافتند و یا خود را ملزم به رعایت اصول دینی نمی‌دانند و پیران جامعه که دین‌داری آنان - با فرض دین‌دار بودن - تصنعی و ظاهری است، خود را غرق در گناه نموده و مرگ و قیامت را فراموش کرده‌اند. یعنی اگر شرایط جامعه به سمتی برود که به جای اهتمام به باور خویش و برنامه‌ریزی برای آینده خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، به تندخویی و اخلاقی تمایل و رغبت بیشتری نشان دهد، این امر و نشانه‌ی انحطاط و تباهی آن جامعه است. جامعه‌ای که و پا به سن گذاشته‌ها، به جای این‌که به خود بپردازند و آنان را از آلودگی به گناه برحذر دارند، خود شوند، آن جامعه فاسد است. 🔷وجود نفاق و چاپلوسی در میان آنانی که با دین سر و کار دارند: دانایان جامعه از آن جهت منافق و ریاکار می‌شوند که دانش و هوشمندی خود را در جهت خیر و صلاح به کار نمی‌برند و از فرمان‌های الهی و آخرت چشم پوشیده‌اند؛ گویندگان و سخنوران با مردم صادق نیستند، با زبان اظهار محبت می‌کنند، ولی در دل با دیگران دوست نیستند.[۲] 👇👇👇👇👇
در محیطی که اندیشمندان و صاحبان قلم، به جای این‌که مردم را به سوی خدا و سعادت دنیا و آخرت دعوت نمایند، با ایفای دوگانه و به فکر باشند، چنین جامعه‌ای روی سعادت به خویش نخواهد دید. 🔷 : از دیگر نشانه‌های نابسامانی جامعه‌ این است که کوچک‌ترها احترام بزرگ‌ترها را نگه نمی‌دارند؛ زیرا در محیطی رشد یافته‌اند که از نظر تربیت دینی و اخلاقی دچار نقص بوده است.  پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «... وَقِّرُوا کِبَارَکُم‏...»؛[۳] (و بزرگان خود را احترام کنید). و فرمودند: «مِنْ إِجْلَالِ‏ اللَّهِ‏ إِجْلَالُ ذِی الشَّیْبَةِ الْمُسْلِم‏»؛[۴] از جمله‌ی تجلیل خدا، احترام گذاشتن به پیران مسلمان است‏. اگر به این توصیه‌ها عمل نشود، جامعه رو به انحطاط خواهد بود. 🔷بی‌توجهی به رشد : جامعه‌ی منحط و فاسد جامعه‌ای است که در آن شکاف و فاصله‌ی طبقاتی روز به روز بیشتر می‌شود که در چنین جامعه‌ای ثروت‌مندان نه تنها به فکر فقرا و مستضعفان نیستند، بلکه با انباشت ثروت و پایمال کردن حق تنگ‌دستان هر روز بر این شکاف و فاصله می‌افزایند، در حالی‌که بر اساس صریح قرآن خداوند در مال ثروت‌مندان حقی برای بیچارگان قرار داده شده است: «وَ فی‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُوم».[ذاریات، ۱۹] اما در جامعه منحط صاحبان ثروت به جای این‌که بخشی از سرمایه‌ی خود را در جهت فقرزدایی به کار گیرند، با حرص و طمع و نقشه‌های گوناگون همواره به دنبال تصاحب اندک ثروتی هستند که در دست مستمندان است، و با این کار روز به روز بر فاصله‌ی طبقاتی می‌افزایند. پی نوشت: [۱]. بحرانی، ابن میثم، شرح نهج البلاغه، مترجمان، محمدی مقدم، قربانعلی و دیگران، ج 6، ص 138 [۲]. همان، ص 139. [۳]. امالی صدوق، ص ۹۴ [۴]. کافی ج ‏۲، ص ۱۶۵ |منبع: وبسایت اسلام کوئست @tabyinchannel
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️آیا در روایت (ع) ، اغراق نشده است؟ آیا از معنای برخی روایات این شبهه به ذهن نمی‌رسد که در فضائل امام علی(ع) اغراق شده است؟ مثلاً در روایتی داریم ضربه شمشیر امیرالمؤمنین(ع) در جنگ خندق افضل از عبادت جن و انس است! اگر این روایت صحیح باشد، مستلزم این است که ضربه امام علی(ع) از اعمال و عبادات خود پیامبر اسلام(ص) هم افضل باشد! 💠پاسخ اجمالی 🔷به نقل شیعه و اهل سنت، پیامبر اکرم (ص) در ارتباط با فضایل و مجاهدت‌های امام علی (ع) می‌فرمایند: «لَضَرْبَةُ عَلِیٍّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَیْن‏»؛[۱] کار علی در جنگ خندق (کشتن عمرو بن عبدودّ) برتر از عبادت جن و انس است. 🔷شاید از این روایت، نوعی اغراق برداشت شود، اما باید دانست که روایاتی مشابه، که فضیلتی برتر از تمام جهانیان را برای فردی اعلام می‌کند، حتی در مورد صحابی نامداری، مانند ابوذر نیز آمده است. بدیهی است که چنین مواردی انصراف به فضیلت بر دارد و نه اعمال پیامبران و امامان! 🔷در همین راستا روایت مشهوری در ارتباط با راست‌گو بودن ابوذر می‌گوید: «آسمان سایه نینداخته و زمین بر خود حمل نکرده گوینده‌اى راست‌گوتر و نیک‌تر از ابوذر».[۲] این روایت تا حدی شخصیت ابوذر را بالا می‌برد که برای برخی از شیعیان این شبهه پدید آمده بود که آیا ابوذر از اهل بیت (ع) نیز برتر بود؟! یکی از شیعیان این اشکال را با امام صادق (ع) این‌‌گونه مطرح ساخت: آیا پیامبر خدا (ص) در حقّ ابوذر چنین نفرمود: «آسمان بر کسى سایه نیفکنده و زمین بر خود حمل نکرده، کسى را که راست‌گوتر از ابوذر باشد»؟ امام فرمود: «آرى»، وی پرسید: «پس پیامبر خدا (ص)، امام علی، حسن و حسین (ع) در این میان چه جایگاهی خواهند داشت؟!» امام در پاسخ فرمود: «یک سال چند ماه است؟!»، گفته شد: «دوازده ماه!» امام(ع) فرمود: «چند ماه از آنها، ماه حرام شمرده شده است؟» پاسخ داده شد: «چهار ماه»، امام فرمود: «آیا ماه رمضان هم جزو آنها است؟!» که پاسخ منفی داده شد. امام صادق(ع) فرمود: «به یقین در ماه رمضان شبى هست که برتر از هزار ماه است، و ما خاندانى هستیم که هیچ فردى با ما سنجیده نمی‌شود!».[۳] بدین ترتیب، شبهه آن فرد شیعی برطرف شد. 🔷در و مجاهدت‌های (ع) در ارشاد مفید آمده است: ربیعه سعدى به ملاقات حذیفه یمان[۴] رفت و گفت اى بنده خدا ما همواره از على (ع) و فضایل او در محافل و مجالس یاد می‌کنیم. مردم بصره می‌گویند شما در باره او افراط می‌کنید. آیا شما حدیثى در مورد عظمت و جایگاه او به خاطر دارید. حذیفه گفت: اى ربیعه، این چه پرسشى است که در باره على(ع) از من مى‌‏نمایى! سوگند به خدایى که جان من در دست او است، هر گاه همه اعمال یاران محمد(ص) از روزى که مبعوث به نبوت شده تا به امروز را در کفه ترازویى بگذارند و کار على(ع) را در کفه دیگر آن، عمل آن‌حضرت بر تمام اعمال آنان برترى دارد. ربیعه که این منقبت امام را از على(ع) شنید گفت: این منقبت قابل قبول نیست و دلیلى بر صحت آن وجود ندارد. حذیفه گفت: اى احمق! چگونه این فضایل قابل تحمل نیست؟! کجا بودند عمر و ابوبکر و دیگر اصحاب پیامبر (ص) در روز خندق که عمرو بن عبدودّ مبارز می‌‌طلبید و همه غیر از على(ع) چون مرده بی‌جانى روح از کالبدشان خارج شده بود، او یک‌تنه به مبارزه وى رفت و به یارى خدا او را کشت. به حق خدایی که جان حذیفه در دست او است، پاداش کار على(ع) در آن روز از اعمال پیروان محمد(ص) تا روز قیامت بیشتر است.[۵] پی نوشت: [۱]. الاقبال بالاعمال الحسنة، ج ‏۱، ص ۴۶۷؛ المستدرک علی الصحیحین، ج ۳، ص ۳۴، البته در المستدرک به جای «الثقلین»، «اعمال امتی الی یوم القیامة» آمده است. [۲]. تفسیر قمی (تحقیق: موسوی جزایری) ج ‏۱، ص ۵۲ [۳]. معانی الاخبار، ص ۱۷۹ [۴]. حُذَیفة بن یمان، صحابی و صاحب سرّ پیامبر اکرم (ص) و از نخستین اسلام‌آورندگان که در بسیاری از جنگ‌های صدر اسلام پیامبر (ص) را همراهی کرد. وی از اصحاب و شیعیان خاص حضرت علی(ع) بود. در برخی از روایات به عنوان یکی از ارکان چهارگانه صحابی امام علی (ع) از او یاد شده است. [۵]. الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج ‏۱، ص ۱۰۳ |منبع: وبسایت اسلام کوئست @tabyinchannel