eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عاقبت ترک و از منظر دین (بخش اول) 🔶عاقبت ترک و از منظر قرآن بدین شرح است: 💠 🔷بر اساس آیه ۷۸ و ۷۹ سوره‌ی مائده گروهی از بنی اسرائیل بر اثر و تجاوز از حق و ، به زبان داوود و عیسی بن مریم علیهم السلام شدند: «لُعِنَ الَّذینَ کَفَروا مِن بَنی إسرائیلَ عَلی لِسانَ داوُدَ و عیسی ابنِ مَریَمَ… ؛ از میان بنی اسرائیل آنان که ورزیدند، به زبان داوود و عیسی بن مریم مورد قرار گرفتند؛ این (کیفر) از آن روی بود که ورزیده و (از فرمان خدا) تجاوز میکردند»؛ «کانوا لایَتَناهَونَ عَن مُنکَرٍ فَعَلوهُ لَبِئسَ ما کانوا یَفعَلون؛ آنان یکدیگر را از که مرتکب می شدند، نمیکردند؛ راستی چه بد بود آنچه می کردند». 🔷پیامبر اکرم (ص) در تفسیر این آیه می فرمایند: هنگامی که بنی اسرائیل مرتکب شدند، علماءشان آنان را از روی نهی کردند و پس از آن با آنان می نشستند و می خوردند و می آشامیدند، گویا آنان هیچ گناهی را مرتکب نشده اند. وقتی که خداوند آنان را اینگونه یافت، قلوبشان را به یکدیگر نزدیک کرد و آنان را به زبان پیامبری از پیامبران لعنت کرد. آنگاه فرمود حتماً باید و کنید و دست افراد نادان را بگیرید و به سوی دعوت نمایید، وگرنه خداوند قلوب شما را همانند یکدیگر می کند و شما را از خود دور می سازد ؛ همانطور که آنها را از رحمت خویش دور ساخت. [۱] 🔷به فرموده ی امام علی (ع) خداوند امت های پیشین را، جز به سبب و نکرد، و از رحمت خود دور نساخت؛ خداوند سفیهانشان را به واسطه گناهان، و دانشمندانشان را بر اثر ترک نهی از منکر لعن کرد. [۲] ... پی‌نوشت [۱] تفسیر المیزان، ج ۶، ص ۸۳ [۲] نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲ نویسنده: فیروزجائی منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت به نقل از راه بهشت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عاقبت ترک و از منظر دین (بخش دوم) 🔶عاقبت ترک و از منظر قرآن بدین شرح است: 💠عذاب فراگیر (۱) 🔷از دیگر پیامدهای ترک و عذابی است که افزون برگناهکاران، شامل امر به معروف و نهی از منکر نیز می شود: «واتَقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خَاصَةً واعلَموا أنَّ اللهَ شَدیدُ العِقاب؛ [انفال، ۲۵] و از فتنه ای که تنها به ستمکاران شما نمی رسد، بترسید، و بدانید که خدا سخت کیفر است». ابن عباس در تفسیر این آیه میگوید: عذاب خدا که بیاید، ستمکار را از غیر ستمکار جدا نمی سازد. هم چنین گفته اند که ظالمان به سبب ظلمشان عذاب میشوند، و غیر ظالمان بر اثر و . [۱] 🔷در روایتی امام باقر (ع) می فرمایند: خداوند به حضرت شعیب (ع) وحی کرد، که من صد هزار نفر از قوم تو را هلاک خواهم کرد: چهل هزار نفر از آنها اهل معصیت و گناه، و شصت هزار هم از هستند؛ شعیب نبی (ع) تعجب کرد و گفت: پروردگارا! اشرار مستحق عذاب هستند، ولی چرا اخیار و خوبان عذاب می شوند؟ خداوند فرمود: زیرا آنان با گناهکاران مداهنه و سازش کردند (امر به معروف و نهی از منکر نکردند) و در موردی که من غضب کردم آنها غضب نکردند. [۲] 🔷در اصول کافی روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است، که خداوند دو فرشته را برای ویران کردن شهری فرستاد؛ وقتی آن دو فرشته به آن شهر آمدند، مردی را دیدند که مشغول دعا و گریه و تضرع است، از این رو یکی از دو فرشته - با وجود اینکه مرد عابد و این احتمال که شاید او پس از فرمان خدا توبه کرده است - در ویران کردن آن شهر تردید کرد و برای روشن شدن دستور خداوند برگشت و خدا بر اجرای آن دستور و زیر و رو کردن آن شهر، فرمان دوباره داد؛ آنگاه خداوند فرمود: آن مرد هیچگاه رنگ صورتش به خاطر غیظ و غضب برای خدا تغییر نکرده است. [۳] ... پی‌نوشت‌ها [۱] عبدالله سالمی، روض البیان، ج ۹، ص ۹۴ [۲] اصول کافی، ج ۵، ص۵۵، روایت ۱ [۳] همان، ص ۵۸، روایت ۸ نویسنده: فیروزجائی منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت به نقل از راه بهشت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄ ☄ ⭕️آیا پذیرش اسلام بعد از (عج) اجباری بوده و هر فردی که اسلام را نپذیرد، کشته خواهد شد؟! 🔷روایاتی که سخن از کشتارهای بی‌رویه‌ بعد از ظهور امام زمان (عج)، به میان آورده‌اند، عموماً توسط افرادی نقل شده‌اند که قابل اطمینان نیستند؛ بلکه مخالف برخی از آیات قرآن و احادیث دیگری هستند که آن‌ حضرت، اهل کتاب را محترم شمرده و طبق کتاب آسمانی آنها، برایشان حکم می‌کند. بلکه و کشتارها مربوط به است که در مقابل (عج) سد کرده و از هر طریق این حرکت مبارک می‌شوند. [۱] 🔷در واقع، عمده درگیری‌ها مربوط به و تشکل‌هایی است که در تشکیل و پیاده کردن اهداف حکومت مهدوی، ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، بسیاری از مردم که با حق و حقیقت دشمنی ندارند، پس از ظهور حقیقت و ، با و با میل و رغبت می‌شوند؛ خصوصاً مسیحیان که با نزول حضرت عیسی (ع) و همراهی ایشان با امام مهدی (عج)، به جمع پیروان آن‌حضرت خواهند گرایید. [۲] 🔷البته چه بسا به تمام افراد، آزادی کامل برای تبلیغ عقاید خود داده شود و اینکه هیچکدامشان از لحاظ ، تاب مقاومت در برابر پیروان امام عصر (عج) را ندارند، خود دلیلی بر مکتب راستین در برابر چشمان جهانیان باشد. بر همین اساس، اگر افرادی به هر دلیل به اسلام گرایش نیافته، اما در مقابل آن نیز صف‌آرایی نکنند و مقررات حکومت اسلامی را محترم بشمارند، برخورد خشونت‌باری با آنها رخ نخواهد داد. پی‌نوشت‌ها [۱] کشتارهای هنگام ظهور ۱۰۱۳۶ [۲] علائم بعد از ظهور ۳۰۰۶ منبع: وبسایت‌اسلام‌کوئست @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ (س) چه مقام و منزلتی در اسلام دارد؟ (بخش اول) 🔷 (س) در روز پنجم جمادی الاول سال ششم هجری در خانه و صدیقه طاهره، علیهم السلام متولد شد. البته این دیدگاه مشهور شیعه درباره تاریخ ولادت آن حضرت است، و درباره روز و سال ولادت ایشان نظرات تاریخی دیگری نیز وجود دارد. [۱]  🔷وقتی به دنیا آمد و این خبر به گوش پیامبر اکرم (ص) رسید، به منزل فاطمه (س) آمد و فرمود: «دخترم، نوزادت را نزد من بیاور»؛ وقتی او را نزد پیامبر اکرم (ص) آوردند، (ص) او را به سینه چسباند، و صورت بر صورت نوزاد نهاد و با صدای بلند و به شدّت گریست، چنانکه اشک از گونه های مبارکش سرازیر شد، و در جواب حضرت زهرا (س) که علت گریه را جویا شد، فرمودند: دخترم فاطمه جان، این دختر به بلاهایی گرفتار آمده و با انواع مصیبت ها و دشواری های جانکاه مواجه خواهد شد... و فرمود: هر که بر مصیبت های این دختر بگرید مانند آن است که بر دو برادرش؛ یعنی حسن و حسین (علیهم السلام) گریسته باشد سپس رسول خدا نام نوزاد را نامید. [۲] 💠القاب حضرت زینب (س) 🔷 (س)، دارند از جمله: «عقیله بنی هاشم: بانوی خردمند بنی هاشم؛ [۳] کَعبَهُ الرّزایا: قبله رنج‌ها؛ نائِبَهُ الزَهراء (س): جانشین و نماینده حضرت زهرا؛ نائِبَهُ الحُسَین: جانشین و نماینده امام حسین (ع)؛ مَلیکَهُ الدُنیا؛ عالِمَهُ غَیرَ مُعَلِّمَه: دانای بی آموزگار؛ فَهِمَه غَیرَ مُفَهِّمَه: فهمیده بدون فهماننده؛ عَدیلَهُ الخامِس مِن اَهلِ الکَساء: همتای پنجمین نفر از اهل کساء؛ کَفیلَهُ السَجّاد: سرپرست امام سجاد (ع)؛ سِرُّ أبیها: راز پدرش امام علی (ع)؛ الصِدِّیقَهُ الصُغری؛ عابِدهُ آلِ عَلى: پارسای خاندان امام علی (ع)؛ بَطِلَهُ کَربَلاء: قهرمان کربلا؛ عَظیمَهُ بَلواها: بانویی که امتحانش بزرگ بود؛ الباکِیة: بانوی گریان؛ سَلیلهُ الزَهراء: خلاصه حضرت زهرا (س)؛ امینه اللّه: امانت‌ دار الهی؛ آیَهُ مِن آیاتِ اللّه: نشانه ای از نشانه ‌های خدا؛ مَظلُومَهُ وَحِیدَه: ستمدیده تنها؛ صابِرَهُ مُحتَسِبَه: صبور برای خداوند». [۴] 🔷او به دلیل اینکه مصائب فراوان دید، ناميده شد؛ مصيبت درگذشت جدّش رسول اکرم (ص)، مصيبت درگذشت مادرش زهرا (س) و رنج‏هاى او، محنت‏هاى پدرش اميرالمؤمنين امام على (ع)، و مصيبت شهادت ایشان، محنت و شهادت برادرش امام مجتبی (ع)، و مصيبت بزرگ شهادت برادرش امام حسين (ع) را از ابتدا تا انتها، شاهد بود و از كربلا به اسارت برده شد. [۵] ... پی نوشت: [۱] برای اطلاعات رجوع کنید به: زینب الکبری تالیف شیخ جعفر نقدی، ص۱۷، ریاحن الشریعه تالیف محلاتی، ج ۳، ص ۳۳ [۲] الموسوعه الکبرى عن فاطمه الزهراء (س)، انصاری زنجانی خویینی، اسماعیل، دلیل ما، ج ‏۱، ص ۱۴۴ [۳] خصائص زینبیه، جزائری، سید نورالدین، تحقیق: ناصر باقری بیدهندی، ص ۶۵ [۴] زندگانی حضرت زینب، (رسالتی از خون و پیام)، قائمی، علی، ص ۳۱ [۵] دانشنامه اميرالمومنين (ع) بر پايه قرآن و حديث و تاريخ، محمدی ری شهری، محمد، ج‏ ۱، ۱۶۷ منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عاقبت ترک و از منظر دین (بخش سوم) 🔶عاقبت ترک و از منظر قرآن بدین شرح است: 💠عذاب فراگیر (۲) 🔷داستان - که در سوره اعراف به تفصیل به آن پرداخته شده است - نمونه روشنی از به شمار می رود. بر اساس این آیات، گروهی از بنی اسرائیل که در ساحل دریا زندگی می کردند و به ماهیگیری اشتغال داشتند، فرمان خداوند را مبنی بر حرمت کار در روز شنبه زیر پا گذاشتند؛ به این صورت که کانالی را در کنار دریا حفر می کردند تا ماهیان در روز شنبه وارد آن شوند و در پایان روز جلو کانال را می بستند و به این طریق در روز یکشنبه ماهیان فراوانی را که به این طریق در کانال به دام افتاده بودند صید می کردند. 🔷در مقابل این جمع، گروهی کرده و آنان را از نافرمانی خدا باز می داشتند، و دسته ای دیگر، در برابر نافرمانی آنان سکوت کرده و حتی به ناهیان از منکر اعتراض می کردند، که چرا تبهکاران را پند می دهید. در پایان این ماجرا قرآن تنها نجات کسانی را گزارش کرده است که نهی از منکر کردند: «فَلََمَّا نَسوا ماذُکِروا بِهِ اَنجَینَا الَّذینَ یَنهُونَ عَنِ السُّوءِ و أخَذنَا الَّذینَ ظَلَموا بِعَذابٍ یَئِسٍ بِما کانوا یَفسُقون؛ پس هنگامی را که آنچه را بدان تذکر داده شده بودند از یاد بردند، کسانی را که از (کار) بد باز می داشتند، نجات دادیم و کسانی را که ستم کردند به سزای آن که نافرمانی می کردند به عذابی شدید گرفتار کردیم». [اعراف، ۱۶۵] 🔷مفسران از این آیه استفاده کرده اند که خداوند دو گروه و را به عذابی سخت گرفتار کرد. [۱]‌ از آیه ۱۱۶ سوره هود نیز بر می آید، که تنها نهی کنندگان از فساد از عذاب نجات می یابند: «فَلَولا کَانَ مِنَ القُرونِ مِن قَبلِکُم اولو بَقِیَّةٍ یَنهُونَ عَنِ الفِسادِ فِی الأرضِ إلّا قَلیلاً مِمَّن أنجَینا مِنهُم واتَّبَعَ الَّذینَ ظَلَموا ما اُترِفوا فِیهِ و کانوا مُجرِمین؛ پس چرا از نسل های پیشین از شما خردمندانی نبودند که (مردم را) از فساد در زمین باز دارند؟ جز اندکی از کسانی که از میان آنان نجاتشان دادیم و کسانی که ستم کردند به دنبال ناز و نعمتی که در آن بودند رفتند و آنان بزهکار بودند». 🔷بر پایه روایتی از امام باقر (ع) در ذیل آیات ۷۸ - ۷۹ سوره مائده، آنان که مورد لعن داوود بودند به میمون تبدیل شدند، و آنان که مورد لعن عیسی قرار گرفتند، خوک شدند. [۲] از پیغمبر اکرم (ص) در ذیل این آیه نقل شده است که و کنید، دست نادان را بگیرید و او را به راه حق بیاورید، وگرنه خداوند دلهای شما را مانند یکدیگر و همه‌ی شما را می کند؛ همچنان که آنان را لعنت کرد. [۳] بر پایه نقل دیگری از امام صادق (ع)، کسانی که این آیات در نکوهش آنان نازل شده، با اینکه خود اهل معصیت نبوده، و در مجالس گناهکاران شرکت نمی کردند، لعنت شده اند و آنان این بود که به می زدند و با ایشان انس داشتند. [۴] ... پی نوشت ها [۱] تفسیر المیزان، ج ۸، ص ۳۱۰ [۲] مجمع البیان، ج ۳، ص ۲۸۹ [۳] همان [۴] الصافی، ج ۲، ص ۷۵ نویسنده: فیروزجائی منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت به نقل از راه بهشت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا