eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش شانزدهم و پایانی) 💠ب) زيانهای اجتماعی اسراف (۲) 🔷صرف مال در راه هوا و هوس و ، كه هر دو ممنوع و دارای پيامدهايی به شرح زير ميباشند: 4⃣ ؛ ولخرجی و ، انسان را از مسير صحيح بيرون آورده، و به ورطه هولناك و تباهی ميكشاند. انسان گاهی به مرحله‌‏ای ميرسد كه به هر پستی تن ميدهد؛ ميگيرد، ميگويد، ميخورد، به عناوين مختلف، عفت و شخصيت‏ خود را از دست داده و سرانجام كارش به ميكشد. كيفر كسانی كه از تجاوز كرده، و اوامر و نواهی خدا را ناديده گرفته باشند، تنها و تنگدستی در دنيا نيست‏، بلكه نيز در انتظار آنان است. 5⃣ ؛ آدمی را از راه اعتدال خارج ميكند، و به سستی ايمان و ضعف عقيده ميكشاند. 6⃣ ؛ يكی از علل اساسی اختلاف طبقاتی، بطور قطع همين ها است، و همچنين وابستگی به بيگانگان، و تضييع حقوق ديگران و غفلت از خدا و حريم ‏شكنی را از ديگر پيامدهای بايد شمرد. علاوه بر اينها و گرفتاری های روحی، و بيماری های جسمی و روانی، از نتايج مسلم ولخرجی ها و بی‌بندوباريها است. 🔷در پايان بايد عرض كنيم كه و دايره‌‏ای وسيع دارد و مصاديق آن نيز متعدد است. اسراف در ، اسراف در ، اسراف در مواد غذايی، خوراك، مسكن، وسيله نقليه و نظاير اينها، همه از جمله مصاديق است. زيانبارتر از همه، اسراف در است كه اميرالمؤمنين امام علی (ع) فرمود: «ان اعظم الخيانة، خيانة الامة‏؛ [۱] ، خيانت‏ به است». استفاده شخصی از اموال عمومی، علاوه بر اسراف، خيانت است. اسراف در آب و غذا، اسراف در برق و گاز، علاوه بر اسرافكاری، است.   💠شيوه مبارزه با اسراف 🔷نظارت همگانی يا و ، تبليغات و ، و سرانجام عملی و قانونی قاطعانه با ، ميتواند كارساز باشد و از اين همه خلاف و اختلاف جلوگيری كند. پی‌نوشت [۱] نهج‏البلاغه (دكتر صبحی صالح)، نامه‏۲۶ نویسنده: محمدرضاعطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵ منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️راز خوشبختی و اعجاز ازدواج در جوانی (بخش سوم و پایانی) 🔷یکی از مهمترین و زیباترین نیازهای خدادادی که همه انسانها آن را در وجود خود احساس می کنند، میل به و است. نیاز طبیعی که نوعاً با وارد شدن در برهه بلوغ جسمی و  عقلی نمایان می شود 💠کاربردی ترین راهکار برای کنترل امیال جنسی 🔷دوره جوانی و بلوغ مصادف با شعله ور شدن نیازهای جنسی و عاطفی است. بسیاری از جوانان به طور طبیعی با هیجانات جنسی مواجه می شوند، هیجاناتی که اگر کنترل نشود، می تواند به طور جدی سعادت مادی و معنوی افراد را در معرض خطر قرار داده و انسان را تا سراشیبی سقوط پیش ببرد. در واقع اوج‌گیری شهوت در دوران جوانی، بعضا میتواند آسیب های خطرناکی را در پی داشته باشد. 🔷در این بین جوانان مومن، مقید و هوشیار تلاش میکنند با فراهم کردن مقدمات زندگی آبرومندانه، خود را برای تجربه یک زندگی اخلاق‌مدارانه و لذت‌مدارانه آماده نمایند. در حقیقت بهترین و کاربردی ترین راهکار برای کنترل میل جنسی است. اینکه در روایات نقل شده است با نصف دین افراد حفظ میشود، میتواند ناظر به تعدیل قوه شهوانی نیز باشد. در منابع روایی از پیامبر (ص) نقل شده است: «شخصی که می کند، در حقیقت نصف دین و آئین خود را حفظ کرده است، پس بر او لازم است که برای حفظ باقیمانده‌ی آن تقوای الهی را پیشه‌ی خود سازد.» [۱] 💠بهره مندی از فرزندانی صالح 🔷یکی از معایب و آسیب های تأخیر در ازدواج و عقب انداختن آن می تواند محروم شدن از نعمت فرزندان صالح باشد. چه بسیار افرادی که به بهانه کسب مقام، کار، ثروت و... جایگاه و مسأله ازدواج را از اولویت زندگی خود خارج کردند و در سنین بالاتری اقدام به تشکیل زندگی مشترک کردند، ولی این تأخیر موجب محرومیت آنها از نعمت بچه دار شدن شده، و هیچگاه موفق به درک لذت بچه دار شدن و صدای شیرین و دلنواز کودکان خود را شنیدن نشدند. این در حالی است که اگر این افراد به ازدواج آسان بها می دادند و قید و شرطهای غیر ضروری را برای تشکیل زندگی مشترک کنار می گذاشتند، هرگز با این محرومیت مواجه نمی شدند. 💠کسب ثروت با تکنیک و مهارت ازدواج 🔷برخی افراد این چنین تصور می کنند که برای ازدواج کردن و تشکیل زندگی مشترک، حتماً باید دارای مال و دارایی و ثروت کافی بود. این توهم و اشتباه موجب شده است بسیاری از افراد به صرف نداشتن مال و دارایی، اقدام به تشکیل زندگی مشترک ننمایند. این تفکر نامیمون می تواند ریشه در یک تفکر غلط اعتقادی باشد که به شدت از آن نهی شده است: در منابع روایی از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْعَیْلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ بِاللَّهِ الظَّنَّ؛[۲] هر که از ترس تنگدستى ازدواج نکند، همانا به خداوند سوء ظن دارد.»  🔷این در حالی است که یک و اعجاب انگیز میان و وجود دارد، بسیاری از افراد به این مطلب اذعان دارند که در ابتدای زندگی حتی کمترین سرمایه برای تشکیل زندگی نداشتند، ولی بعد از و بچه دار شدن درهای رحمت الهی به روی آنها گشوده شد. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ؛[نور،۳۲] بى‏ همسران خود، و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید. اگر تنگدستند، خداوند آنان را از فضل خویش بى‏ نیاز خواهد کرد، و خدا گشایشگر داناست.»   پی نوشت ها: [۱] مستدرک‌الوسایل، ج ۱۴، ص ۱۵۴، ح ۱۶۳۵۱ [۲] کافی، ج ۵، ص ۳۳۰ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️روز عرفه 🔹 را قدر بدانید؛ خود را برای ورود به درگاه خشوع در مقابل پروردگار آماده کنیم. . ما دچار غبارگرفتگی و زنگ‌زدگی در دلهایمان میشویم؛ تضرّع، خشوع، ذکر، توسّل، این زنگها را و این غبارها را میزداید و روزهای مشخّصی، فرصتهای برتری برای این زنگ‌زدایی و رنگ‌زدایی و غبارروبی هست که از جمله‌ی برترینِ آنها است. را قدر بدانید. از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمّی است؛ لحظه لحظه‌ی این ساعات مثل اکسیر، مثل کیمیا حائز اهمّیّت است؛ اینها را با غفلت نگذرانیم. یک نمونه [از اعمال]، این (ع) در عرفه است، که مظهر خشوع و تذلّل و ذکر و مظهر ابتهال در مقابل پروردگار است. یک نمونه‌ی دیگر دعای امام سجاد (ع) در صحیفه‌ی سجّادیّه است. اینها را با تأمّل و با تفکّر بخوانید؛ این توشه‌ی شما است. بیانات‌مقام‌‌معظم‌رهبری‌ ۹۴/۶/۲۵ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️فواید و درس‌ های روز 🔷با قدم‌هایی استوار و دل‌هایی لبریز از عشق، در روزی مهم و سرنوشت ساز به سمت جایگاه‌های ارتباط با معشوق در حرکت هستند، زن و مرد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، همه برای ارتباطی دلنشین با حضرت حق دور هم جمع می‌شوند و در روز با خداوند سبحان سخنانی از جنس اشک می‌گویند، سخنانی که می‌تواند سرنوشت انسان را تغییر داده و طعم بندگی را برای انسان ترسیم کند، ارتباطی که علاوه بر آرامش روانی دارای فواید و درس‌های تربیتی دیگری نیز هست. 💠فواید و درس‌های روز عرفه 1⃣رهایی از گناهان 🔷انسان موجودی ممکن الخطاست و با غفلت و کوتاهی و گاهی با جهالت و نادانی و گاهی نیز با پیروی از هوای نفس و شیطان رجیم به گناهان آلوده می‌شود و با هر گناهی قدمی از خداوند سبحان و آمرزش او فاصله می‌گیرد، روز بخشش گناهان است، روزی است که بخشی از مردم در صحرای عرفات دست به دعا و نیایش و طلب بخشش بر می‌دارند و برخی دیگر در جاهای مقدسشان مانند مساجد و حرم امامان و امامزادگان از خداوند سبحان طلب بخشش و استغفار می‌کنند و بدین وسیله خود را از زنگار گناهان پاک کرده و ارتباطشان را با خداوند اصلاح می‌کنند، اگر کسی واقعا از خداوند طلب بخشش کند و از گذشته خود پشیمان باشد قطعا مورد بخشش خداوند واقع می‌شود. 🔷امام صادق (ع) می‌فرماید: «هر كس در اين روز قبل از رفتن به مراسم دعای عرفه در زير آسمان دو ركعت نماز بخواند و در پيشگاه خداوند متعال به تمام گناهان و خطاهای خود اعتراف كند و حقيقتاً از درگاه پروردگار پوزش طلبد، خداوند متعال آن‌چه كه به اهل عرفات مقدر کرده او را نيز عطا می كند و تمام گناهان او را می آمرزد».[۱] روزی است که انسان می‌تواند خودش را از آتش سوزان جهنم نجات داده و به بهشت برین الهی برساند، رسول خدا (ص) می‌فرماید: «خداوند در هیچ روزی به اندازه ، بندگان را از آتش دوزخ نمی‏‌رهاند». [۲] 2⃣برآورده شدن حاجات 🔷انسان سر تا پا نیاز است، نیاز به سلامتی، رزق و روزی حلال، موفق شدن به عبادت و بندگی خداوند سبحان، شغل و حرفه مناسب و... همگی نیازهایی است که همیشه با انسان هستند و او برای تأمین این نیازها به خالق قادر متعال روی می‌آورد و دستانش را به درگاهش بلند می‌کند، بهترین زمان برای دعا و مناجات و خواستن حوائج مادی و معنوی می‌باشد. 🔷امام سجاد (ع) خطاب به گدایی که در روز دست نیاز به سوی مردم دراز کرده بود فرمودند: «وای بر تو در چنین روزی از غیر خداوند طلب حاجت می‌کنی؟ در چنین روزی این امید هست که انسان‌هایی که در دل مادرانند سعادتمند شوند».[۳] در این روز با برکت، درهای روزی و بخشش خداوند به سوی بندگان باز می‌باشد، این انسان است که باید با دلی امیدوار از درگاه لطفش درخواست نماید، امام صادق (ع) می‌فرماید: «هر چه می‏‌خواهی برای خود دعا بخوان و در دعا كردن بكوش كه ، و درخواست است».[۴] 3⃣محبت به همدیگر در قالب دعا 🔷 قالب‌های متعددی دارد که یکی از آنها می‌باشد، کسانی که اطرافیان خود را دوست دارند در بهترین حالات در حق آنها دعا می‌کنند و از خداوند خیر دنیا و آخرت را خواستار هستند، چقدر خوب است در این روز بزرگ که دست‌ها خالی برنخواهد گشت، از خداوند سبحان برای برادران و خواهران ایمانی دعا کنیم، همان گونه که عبدالله جندب که یکی از بزرگان است را در روز عرفه دیدند، که پیوسته دست به سوی آسمان بلند کرده و اشک از گوشه چشمانش سرازیر بود به طوری که اشکش بر روی سنگریزه‌های عرفات می‌چکید، و در آن حالات عرفانی با خداوند سبحان سخن می‌گفت، پس از اتمام مناجات به او گفتم عجب حال خوشی داشتی و چه زیبا دعا می‌کردی، من چنین حالی تا به حال ندیده بودم، 🔷عبدالله پاسخ داد به خدا قسم، یک کلمه برای خودم دعا نکردم و در تمام اين مدت برای برادران دينی خود دعا کردم و اين بدين جهت بود كه از حضرت موسی بن جعفر (ع) شيندم كه فرمود: «هر كس برادر مؤمن و دينی خود را در غياب او دعا كند، از عرش الهی به او ندا میرسد هان ای بنده‌ی من، برای تو صد هزار برابر باد بدين جهت راضی نشدم از صد هزار دعای تضمين شده و مورد قبول در برابر يك دعا كه معلوم نيست مستجاب شود، صرف نظر كنم».[۵] امید است در این که منشاء خیر و برکات بسیاری است خود را به جمع دعا کنندگان برسانیم و ضمن طلب بخشش و استغفار به درگاه ایزد منان حوائج مادی و معنوی خود و سایر مومنان را از خداوند سبحان درخواست کرده تا به خیر دنیا و آخرت دست پیدا کنیم. پی نوشت‌ها: [۱] وسائل الشيعة، ج۸، ص۱۸۴ [۲] خرمشاهى، بهاءالدين، انصاری، مسعود، پيام پيامبر، ص۴۲۲ [۳] من‌لايحضره‌الفقيه، ج‏۲، ص۲۱۲ [۴] اصول‌کافی، ج۴، ص۴۶۴ [۵] أمالی‌الصدوق، ص۴۵۶ نویسنده: سجاد منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش پنجم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠علل و عوامل پيدايش مد (۳) 6⃣مدگرايی و تشخّص طلبی 🔷 و از ديگر عوامل پيدايش در بين جوانان است. برخی از افرادی که خود را برتر از ديگران و مربوط به قشر مرفّه جامعه ميدانند، سعی ميکنند اين برتری را در گويش، لباس پوشيدن، محيط آرايی و سبک آرايش و زيور آلات خود نشان دهند، و لذا را مطرح ميکنند. تورشتاين وبلن، را وسيله‌ای برای اين که افراد، نشان دهند ثروتمند و باشخصيت و يا دارای انديشه‌ای خاص هستند، ميداند؛ 🔷لذا به محض اين که مدی در جامعه گسترده شد، اشراف‌زادگان و ثروتمندان به سراغ اين ميروند؛ زيرا مد قديمی ديگر آنها را از طبقات ديگر جامعه متمايز نميکند. از طرف ديگر در پديده گاهی افراد سعی ميکنند ظاهر خود را همانند طبقات بالای جامعه جلوه دهند، و متعاقب اين قضيه قشر بالا برای حفظ موقعيت و فاصله قبلی، به سرعت معيارها و ارزش‌های خود را تغيير ميدهد، تا برتری‌اش از بين نرود. 🔷تداوم اين جريان، چرخه‌ای دائمی را سبب ميشود، که قشر پايين و متوسط، همواره در حال تبعيت از قشر بالا و قشر بالا در حال تغيير معيارهای خود است، يعني طبقه بالا پديد آورنده مد و طبقات متوسط و پايين مصرف کننده آن هستند. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از قربانی کردن حیوان درون تا پرواز به ملکوت اعلی (بخش اول) 🔹در آیین و فرهنگ وحیانی همواره خدای متعال، برای هدایت و سعادت جامعه بشری، افرادی را به عنوان و الگو در پیش روی آحاد مردم قرار داده است، تا اینکه با اقتدا به این افراد، انسان بتواند پله های کمال و سعادت را طی نمایند. در میان و اولیای الهی، پیامبری والا مقام به نام (ع) وجود دارد که سبک‌ زندگی‌ او چراغ راهی برای فتح قله های خوشبختی است. جایگاه و اهمیت سبک زندگی (ع) تا به جایی است که خدای متعال در فرهنگ قرآن قریب به ۶۹ بار به نیکی از او یاد کرده است. 🔹تنها در گوشه ای از این آیات رحمانی، خدای متعال اینچنین او را به عنوان و اسوه مردم معرفی می فرماید: «قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فی‏ إِبْراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ؛ [ممتحنه، ۴] قطعاً براى شما در [پیروى از] و کسانى که با اویند سرمشقى نیکوست‏». با اندکی دقت و تأمل در آیات رحمانی، متوجه عنایت‌ خاص‌ قرآن‌ کریم به سبک زندگی (ع) می‌ شویم؛ سبک زندگی که دارای شاخص و فاکتورهای اخلاقی ویژه ای است و درس ها و آموزه‌ های زیبایی برای غلبه بر شیطان درون و هوای نفس را در پیش افراد قرار می دهد.   💠«عید قربان» جشن رهایی انسان از وسوسه شیطان 🔹  یکی از مهم‌ترین و بارزترین اسناد و مدارکی است که گواه بر عظمت و بزرگی (ع) است. در واقع ، رزمگاه و میدان نبرد ابراهیم نبی (ع) با و هوای نفس است که پیام ها و درس های فراوانی را برای جامعه بشریت به دنبال دارد. در اهمیت و ارزش این عید بزرگ و قربانی کردن، در منابع روایی نکات طلایی و زیبایی به یادگار مانده است، ولی آنچه در این مهم از همه بیشتر اهمیت دارد، قربانی کردن هوای نفس است، که فاکتورهای خاص خود را می طلبد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم داشت. 1⃣انقیاد، اطاعت پذیری و تواضع در برابر خدا 🔹در سبک زندگی (ع) مدال های زرین تربیتی، اخلاقی، عرفانی و اعتقادی فراوانی وجود دارد، که هر یک از آنها به نوبه خود از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است، ولی با این وجود، یکی از برجسته ترین و پراهمیت‌ ترین درسهای سبک زندگی حضرت ابراهیم (ع) انقیاد و در برابر امر الهی است. اگر اندکی در حال و روز زندگی خودمان دقت و تأمل نماییم، متوجه می شویم در بسیاری از موارد در تقابل میان انتخاب خود و امر الهی به دنبال راهکاری می گردیم که فرمان الهی را با توجیه و بهانه تراشی دور بزنیم و از انجام آن سر باز بزنیم. این رویه نامیمون و دردسر ساز نوعاً در تمام عمر ما جریان دارد. علت و منشأ این گرفتاری نیز چیزی جز هوای نفس و تمایلات شیطانی نیست. این در حالی است که اگر زندگی حضرت ابراهیم (ع) را مورد مطالعه قرار دهیم متوجه خواهیم شد که او معلم و استاد اعظم مبارزه با هوای نفس و خواهش های شیطانی است. 🔹بزرگترین مصداق این سخن را می توان در قربانگاه اسماعیل (ع) مشاهده کرد. امتحان سخت و پیچیده ای که موجب سربلندی و سرافرازی حضرت ابراهیم (ع) شد. سختی و پیچیدگی این امتحان از دو جنبه قابل ملاحظه است. جنبه اول: مهر عمیق پدری که می تواند دست هر پدری را در اجرای حکم الهی بلغزاند؛ و نکته دوم اینکه: ابراهیم (ع) مأمور شده بود، فرزندی را ذبح کند که سالیان متمادی از وجود او محروم بود و همواره برای داشتن فرزندی نیک به درگاه الهی دست به دعا بر می داشت. «رَبِّ هَبْ لی‏ مِنَ الصَّالِحینَ، فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَلیمٍ؛ [صافات، ۱۰۰ و ۱۰۱] اى پروردگار من! مرا [فرزندى‏] از شایستگان بخش»؛ پس او را به پسرى بردبار مژده دادیم.‏» انقیاد و اطاعت پذیری (ع) در برابر خدا و پیروی نکردن از وسوسه شیطان موجب شده است که خدای متعال این چنین شاخص اخلاقی او را به همه انسانها معرفی نماید: «وَ لکِنْ کانَ حَنیفاً مُسْلِماً؛ [آل عمران، ۶۷] بلکه حق‏ گرایى فرمانبردار بود». ... منبع: وبسایت‌ راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️توزیع ثروت در اسلام 💠 برای در بین مردم چه راهکارهایی ارائه داده است؟ 🔷 ، بلای بزرگ و درد بی درمان دنیای معاصر است؛ اما در شيوه درمان خود، را با پیوند می دهد و آن را در لايه هاى مختلف اقتصاد، يعنى ، و كالا حاكم ميكند، تا فاصله بين فقير و غنى كم شده، و به طور توزيع گردد. از جمله این دستورات تاکید بر و ، و تحریم ربا و رشوه است. در واقع با طرح بايدها و نبايدهاى اخلاقى در حوزه اقتصاد، عملا چشمه هاى توليد ثروت نامشروع را مسدود ميکند. منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از قربانی کردن حیوان درون تا پرواز به ملکوت اعلی (بخش دوم) 🔸  یکی از مهم‌ترین و بارزترین اسناد و مدارکی است که گواه بر عظمت و بزرگی (ع) است. در واقع ، رزمگاه و میدان نبرد ابراهیم نبی (ع) با و هوای نفس است که پیام ها و درس های فراوانی را برای جامعه بشریت به دنبال دارد. در اهمیت و ارزش این عید بزرگ و قربانی کردن، در منابع روایی نکات طلایی و زیبایی به یادگار مانده است، ولی آنچه در این مهم از همه بیشتر اهمیت دارد، قربانی کردن هوای نفس است، که فاکتورهای خاص خود را می طلبد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم داشت. 2⃣عقلانیت، بصیرت و هوشمندی 🔹یکی از ویژگی های مهمی که موجب می شود انسان در مواجهه با به راحتی پیروز شود و هوای نفس خود را قربانی کند، مجهز شدن به شاخص تعقل، بصیرت و هوشمندی است. انسان هایی که به خوبی از قوه تعقل و اندیشه ورزی استفاده می کنند، به راحتی مغلوب هوای نفس خود نمی شوند؛ چرا که این دسته افراد به خوبی به جوانب و تبعات کارخود واقف هستند، از این رو برای لذات زود گذر مادی، آخرت خود را به دنیای ناپایدار نمی فروشند. 🔹در به خوبی به این نکته اشاره شده است که اگر انسان ها در حیات مادی و دنیوی خود از قوه تعقل و اندیشه ورزی استفاده می کردند، گرفتار عذاب اخروی نمی شدند: «وَ قَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ؛ [ملک، ۱۰] و می گویند: اگر ما گوش شنوا داشتیم یا میکردیم، در میان دوزخیان نبودیم!». خدا در قرآن کریم این چنین (ع) را با شاخص و ویژگی بصیرت و تعقل ورزی معرفی می فرماید: «وَ اذْکُرْ عِبادَنا إِبْراهیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ؛ [ص، ۴] و به خاطر بیاور بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را، صاحبان دستها (ى نیرومند) و چشمها (ى بینا)!». 3⃣معاد باوری و خداترسی 🔹بطور قطع و یقین هستند افرادی که اعتقادی به معاد و خدای متعال ندارند، و هیچگاه در برابر هوای نفس نمی توانند قد علم کنند. به حیات ابدی و اعتقاد به حساب و کتاب روز جزا است که موجب می شود انسان در عواقب و تبعات کارهای خود بیاندیشد و خود را تسلیم و تابع هوای نفس خود نکند، در واقع اگر کسی به دنبال قربانی کردن نفس خود می گردد، و تلاش دارد که سعادت و خوشبختی ماندگار را برای خود به ارمغان آورد، باید شناخت و معرفت خود را نسبت به حیات ابدی تقویت نماید، و این علم و شناخت را به ایمان و باور تبدیل نماید. اگر اندکی در آیات وحیانی قرآن کریم دقت و تأمل نمایید، متوجه خواهیم شد یکی از علل و عواملی که موجب جهنمی شدن افراد شده ضعف در معاد باوری ایشان بوده است؛ 🔹«مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ، ... وَ کُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ؛ [مدثر، ۴۲ و ۴۶] چه چیز شما را در آتش [سقر] درآورد؛ ... و روز جزا را دروغ مى‏ شمردیم». خدا در قرآن کریم (ع) را به عنوان، شخصی که توانست به خوبی بر هوای نفس خود غلبه نماید را با ویژگی معاد باوری معرفی کرده و می فرماید: «إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ؛ [ص، ۴۶] ما آنها را با خلوص ویژه‏اى خالص کردیم، و آن یادآورى سراى آخرت بود!». مفسران قرآن کریم در ذیل این آیه شریف این چنین بیان داشته اند: «آرى آنها پیوسته به یاد جهان دیگر بودند، افق دید آنها در زندگى چند روزه این دنیا و لذات آن محدود نمی شد، آنها در ماوراى این زندگى زودگذر، سراى جاویدان با نعمت هاى بى‏ پایانش را می‌ دیدند، و همواره براى آن تلاش و کوشش داشتند». [۱] ... پی نوشت؛ [۱] تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۳۰۸ منبع: وبسایت‌ راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش پنجم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠محبت و معرفت اهل بیت علیهم السلام 🔷از آیات و روایات استفاده می‌شود، پس از معرفت الهی، که آنهم در سایه سخنان اهل بیت علیهم السلام امکان پذیر است، و مهم‌ترین اعتقاد هر انسان است و بدون محبت و معرفت ایشان فلاح و رستگاری رخ نمی‌دهد. مودت و دوستی اهل بیت علیهم السلام [۱] و پیروی از پیامبر (ص) [۲] اساسی‌ترین پایه‌ی دین است؛ از این رو، ضروری است که پدر، مادر و مربیان از همان و به تدریج، بذر شیرین به (ع) را، در دل پاک فرزندان بکارند و آنان را به گونه‌ای پرورش دهند، که اطاعت و پیروی از ایشان را پیروی خدا بدانند. 🔷پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: فرزندان خود را با سه ویژگی و خصلت پرورش دهید: ۱) دوستی پیامبرتان؛ ۲) دوستی خاندان آن حضرت؛ ۳) قرائت قرآن. [۳] در حدیث دیگری فرمود: ای گروه انصار! فرزندان خود را بر دوستی علی (ع) پرورش دهید. [۴] در کتاب شریف «من لا یحضره الفقیه» آمده است: جابر بن عبدالله انصاری، که از اصحاب بزرگ و با فضیلت پیامبر (ص) بود، در کوچه‌های مدینه راه می‌رفت و می‌گفت: امیر مؤمنان علی (ع) بهترین انسان است؛ کسی که این را نپذیرد کافر است؛ پس ای گروه انصار! فرزندان خود را بر دوستی آن حضرت پرورش دهید. [۵] 🔷برای پرورش معرفت و محبت اهل بیت (ع) باید به تدریج، و با توجه به حرکت کرد. افزون بر رعایت‌ها، یادها و ذکرها، حتی در زمانی که کودک در رحم مادر است، یا همزمان با شیر دادن، در همه‌ی این مراحل بعدی باید با برنامه عمل کرد. از همان ابتدا که کودک گاهی زمین می‌خورد و می‌خواهد بلند شود، به او می‌گویید: یا علی بگو؛ و یا در آن زمان که آب می‌نوشید و بر امام حسین (ع) سلام می‌دهید و دشمنانش را لعن می‌کنید، گام‌هایی را برای و (ع) برداشته‌اید. 🔷آنگاه که را در مجالس و مراسم شادی یا عزای خاندان عصمت علیهم السلام می‌برید، زمانی که در محرم لباس سیاه و یا پیشانی بند بر پیشانی او می‌بندید، گام‌های دیگری را برداشته‌اید. زمانی که با قصه‌های ساده و کوتاه پیامبر (ص)، امامان (ع) و حضرت زهرا (س) را به صورت غیرمستقیم به کودک معرفی می‌کنید، گام‌های اساسی‌تری برداشته‌اید. همه این مراحل تا قبل از هفت سالگی رخ می‌دهند؛ در همین زمان‌ها و با توجه به آنچه که کودک مشاهده می‌کند، سؤالاتی را می‌پرسد که باید به دقت و ظرافت به آن‌ها پاسخ داد و این فرصت را برای آشنایی کودک با اهل بیت علیهم السلام غنیمت شمرد. ... پی‌نوشت‌ها [۱] شوری، ۲۳ [۲] آل عمران، ۳۱ [۳] کنزالعمال، ج۱۶، ص۴۵۶ [۴] روضة المتقین، ج۸، ص۶۴۴ [۵] من‌لایحضره‌الفقیه، ج۳، ص۴۹۳ 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
⭕️ حضرت‌ آیت‌الله‌ بهجت (ره) 🔹با اینکه میدانیم است، با گرفتن رشوه ها، اشاعه‌ی اکاذیب و اتهامات برای براندازی آن تلاش میکنیم، تا پست و مقام ديگران نصیب ما گردد! 📕در محضر بهجت، ج۳، ص۱۶۸ منبع: وبسایت‌مرکزتنظیم‌ونشرآثار ‌آیت‌الله‌ العظمی‌ بهجت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از قربانی کردن حیوان درون تا پرواز به ملکوت اعلی (بخش سوم و پایانی) 🔸  یکی از مهم‌ترین و بارزترین اسناد و مدارکی است که گواه بر عظمت و بزرگی (ع) است. در واقع ، رزمگاه و میدان نبرد ابراهیم نبی (ع) با و هوای نفس است که پیام ها و درس های فراوانی را برای جامعه بشریت به دنبال دارد. در اهمیت و ارزش این عید بزرگ و قربانی کردن، در منابع روایی نکات طلایی و زیبایی به یادگار مانده است، ولی آنچه در این مهم از همه بیشتر اهمیت دارد، قربانی کردن هوای نفس است، که فاکتورهای خاص خود را می طلبد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم داشت. 4⃣صبر، تعهد و وفاداری 🔹برای پیروزی بر و خواهش های شیطانی، هیچ انسانی بی‌نیاز از عنصر نیست. در واقع این صبر و بردباری است که مانع‌ نفوذ شیطان در سرزمین وجودی انسان می شود. انسان های مقاوم و صبور هیچگاه در برابر وسوسه‌ های شیطان سستی و ضعف از خود نشان نمی دهند، و همچون کوهی استوار در برابر لذات زودگذر نفسانی خویشتنداری می کنند. این دسته افراد زمانی که با خدای متعال عهدی را می‌ ببندند، بر پیمان خود ایستادگی می کنند و صداقت و درستی خود را به منصه ظهور می رسانند. خدای متعال این چنین وفاداری (ع) را به رخ جهانیان می کشد: «وَ إِبْراهیمَ الَّذی وَفَّى؛ [نجم، ۳۷] و [نیز در نوشته‏ هاى‏] همان ابراهیمى که کرد».   5⃣توکل و پیوسته در مسیر خدا بودن 🔹برخی افراد برای مبارزه با هوای نفس تنها به نیرو و توان خود تکیه و اعتماد می کنند، این در حالی است که انبیاء و اولیای الهی در مواجهه با شیطان و هوای نفس بهترین پناهگاه را نه نیرو و توان خود، بلکه مدد و یاری خداوند معرفی کرده اند؛ این موضوع به خوبی در داستان پیامبران و اولیای الهی مشهود است. بطور مثال داستان حضرت یوسف (ع) و زلیخا در قرآن کریم این چنین بیان شده است: «وَ مَا أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ [یوسف، ۵۳] من هرگز خودم را تبرئه نمی‌کنم، که (سرکش) بسیار به بدیها امر می‌ کند؛ مگر آنچه را پروردگارم رحم کند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است». در سبک زندگی حضرت ابراهیم (ع) نیز به خوبی با عنصر و ویژگی و اعتماد بر خدا و در مسیر او بودن مواجه می شویم: «وَ قالَ إِنِّی ذاهِبٌ إِلى‏ رَبِّی سَیَهْدینِ؛ [صافات، ۹۹] و [ابراهیم‏] گفت: من به سوى پروردگارم رهسپارم، زودا که مرا راه نماید».   منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش ششم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠 در اشاعه‏ مد 🔷شرکت‌های توليدی از طرق روان‌سنجی و شناخت ، و با توجه به همين روحيه‏ى نوگرايی و ميل به امروزی شدن در جوانان، هر روز، يک فرم شلوار، پيراهن، کفش، کلاه، عينک، گوشی تلفن و... را عرضه ميکنند و اندک تغييری از جانب آنها، يک جديد ميشود، و حتّی گاهی برای آنکه کالای توليدی شان زودتر در جامعه شود، با بهره گیری از ، و با صرف هزینه‌های بالا، نسبت به انجام تبليغات مورد نظر خود اقدام می‌کنند. 🔷يکی از دلايل عمده ای که توليد کنندگان و طرّاحان خارجی توانسته اند در سطح جهانی برای خود، جايی باز کنند و داشته باشند، آشنايی آنها با مبانی روانشناختی و به کارگيری روش ها و اصول فنّی مناسب در کار است، در حالی که توليد کنندگان داخلی و محدود، معمولاً به الگوبرداری و تقليد از آنها می پردازند و به نحوی مدهای غربی را در جامعه ترويج ميکنند. 💠رسانه ها و ترويج مد 🔷برنامه های تلويزيونی داخلی نیز بعضا از طريق فيلم‌ها و سريال‌ها که در خانه‌های مجلل اعيانی و اشرافی، و با بازنمايی سبک و مدهای رايج اين قبيل طبقات ساخته ميشوند، همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای، مجلات و پايگاه‌های اينترنتی، انواع را تبليغ ميکنند و از اين طريق، زمينه را برای گرايش خانواده‌‌ها و بخصوص جوانان به سوی مهيا ميسازند. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش شانزدهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر (عج) را ترسيم نموده است. 💠بی نیازی عمومی (۲) 🔷 ...فيجی ء الرجل فيقول: يا مهدی أعطنی أعطنی فيحثی له فی ثوبه ما استطاع ان يحمله؛ [۱] مردی خدمت  (عج) ميرسد و ميگويد: ای (عج) به من كمك كن، به دستور امام تا آنجا كه ميتواند حمل كند به او درهم و دينار ميدهند. (يعنی حد و مرزی ندارد و ظاهراً اينها غير از آن تقسيمی بالسويه و اضافه بر آن است كه در خزانه وجود دارد و هر كس هر چه بخواهد به او می دهند، البته شرايط به گونه ای است كه اينگونه مراجعه كنندگان انگشت شمار می باشند و مثل اين زمانها نيست كه اگر اعلان شود فلانجا فلان ماده غذایی را ارزان ميدهند، يا مجانی تقسيم ميكنند و مردم بشنوند چه غوغایی ميشود و قيامتی به پا ميكنند، و چه بسا عده زيادی زير دست و پا له شوند و وقتی اين مقايسات انجام ميشود، عظمت ثروتهای عمومی در آن زمان معلوم ميشود). 🔷... يعطی المال بغير عددٍ... [۲] بی حساب و شمارش، مال را عطا ميكند و به افراد ميدهد. ...يطلب الرجل منكم من يصله بمآله و يأخذ من زكاته لايوجد احد يقبل منه ذلك استغنی الناس بما رزقهم آله من فضله؛ [۳] هرچه انسان میگردد كه كسی را پيدا كند و زكات اموالش را به او بدهد، كسی را نمی يابد و فقير و مسكينی پيدا نميشود، چرا كه همگان به واسطه آنچه خداوند از فضل خويش به آنها روزی كرده، بی نياز می باشند و نيازمندی نيست كه زكات قبول كند. ...ولا يجد الرجل منكم يومئذً موضعاً لصدقته و لالبره لشمول الغنی جميع المومنين.[۴] و آن روزگار مردی از شما ميخواهد صدقه بدهد، نيكی كند (و به كسی كمك مالی كند) ولی كسی را نمی يابد، چرا كه غنا و بی نيازی همه مومنان را فرا گرفته است. 🔷باری آرزوی بشر از ديرباز اين بوده كه روزی فقر و بدبختی را از جامعه خودشان ريشه كن كنند و همه آحاد مردم ثروتمند باشند، زندگی شرافتمندانه ای داشته باشند، و اين آرزوی ديرينه در زمان حضرت  (عج) جامه عمل می پوشد و همگان بی نياز ميشوند، و و خوش و خرمی پيدا ميكنند، و بدهكاری شرمنده طلبكار نميشود، هيچ مردی شرمنده اهل و عيال نميگردد، هيچ رئيس اداره و كارخانه شرمنده كاركنانش نميشود و... پی‌نوشت‌ها [۱] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۰۴ [۲] همان، ص ۱۰۵ [۳] همان، ج ۵۲، ص ۳۳۷ [۴] همان، ص ۳۳۸ نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel