✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حکمت ختم نبوّت و انقطاع وحی چیست؟ چرا ارسال رسولان و برانگیختن انبیاء و جریان وحی با پیامبر اسلام (ص) خاتمه یافته است؟
🔶چنین پرسشی می تواند در قالب دو سؤال مطرح گردد: ۱) اگر فرستادن پيامبران يک فيض بزرگ الهى است، چرا مردم زمان ما از اين فيض بزرگ محروم باشند؟ ۲) چرا راهنماى جديدى براى هدايت و رهبرى مردم اين عصر نيايد؟
🔷در پاسخ باید گفت آنها كه چنين میگويند، در حقيقت از يک نكته غافلند، و آن اينكه: محروميت عصر ما نه به خاطر عدم لياقت آنهاست، بلكه به خاطر آن است كه قافله بشريت در مسير فكرى و آگاهى به پايه اى رسيده است، كه مى تواند با در دست داشتن تعليمات #پيامبر_اسلام (ص) به راه خود ادامه دهد. [۱] این حقیقتی بدیهی است که انسان می تواند به مرحله اى از بلوغ فكرى و فرهنگى برسد، كه بتواند با استفاده مستمر از اصول و تعليماتى كه #نبى_خاتم (ص) بطور جامع در اختيار او گذارده، راه را ادامه دهد، بى آنكه احتياج به شريعت تازه اى داشته باشد. [۲]
🔷اصولا یکی از مهم ترین اهداف پیامبران همین تکامل عقلانی بشر است. #پیامبر_اسلام (ص) در حدیثی هدف از بعثت را تکمیل عقول بشر معرفی می کند: «وَ لَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیاً وَ لَا رَسُولًا حَتّی یسْتَکمِلَ الْعَقْلَ، وَ یکونَ عَقْلُهُ أَفْضَلَ مِنْ عُقُولِ جَمِیعِ أُمَّتِه؛ خداوند، هیچ پیامبر و رسولی را جز بر تکمیل خرد، مبعوث نفرمود، و خرد او بالاتر از عقول امّت وی است». [۳]
🔷طبق بیان امام علی (ع) نیز آمدن پی در پی پیامبران، برای این بود که مردم را به عهد و میثاق فطری که در آفرینش آنان نهاده شده است، فرا خوانند و خردهای پنهان شده آنان را از زیر گرد و غبار ضلالت بیرون آورند: «فبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ و واتَرَ إلَيهِم أنبياءهُ، لِيَستَأدُوهُم مِيثاقَ فِطرَتِهِ و يُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ و يَحتَجُّوا علَيهِم بالتَّبليغِ و يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقولِ و يُرُوهُم آياتِ المَقدِرَةِ؛ پس [خداوند] رسولان خود را در ميان آنان برانگيخت و پيامبرانش را پياپى سوى ايشان فرستاد، تا از آنان بخواهند عهد الهى را كه در فطرتشان نهاده است، بگذارند و نعمت فراموش شده او را به يادشان آورند و با رساندن پيام الهى حجّت را بر آنان تمام كنند و گنجينه هاى خردهايشان را بيرون آورند و نشانه هاى قدرت [خدا] را به آنها نشان دهند». [۴]
🔷نتیجه این حرکت بیدارگرانه پیامبران الهی نیز رشد تدریجی عقول و اندیشه های بشری بوده است. میدانیم که پيامبران اولوالعزم، يعنى آنها كه داراى دين و آيين جديد و كتاب آسمانى بودند ۵ نفر بودند: نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و محمد (علیهم السلام). اينها هر كدام در مقطع تاریخی خاصی برای هدايت و تكامل بشر تلاش كردند. هر کدام از این مردان الهی قافله را از يک مرحله گذرانده و در مرحله دوم به پيامبر اولوالعزم ديگرى تحويل داده تا به مرحله اى رسيد كه اين قافله راه نهايى را يافت و توانايى بر ادامه راه را درست همانند يک محصل كه پنج مرحله تحصيلى را طى مى كند تا دوران فراغت از تحصيل برسد: دوره دبستان، دوره دبيرستان، دوره ليسانس، دوره فوق لیسانس و دوره دكترا. (البته در مثال ما فراغتی از تکامل و رشد وجود ندارد و منظور ادامه راه با پاى خويش است). #ادامه👇
🔷اگر يک دكتر به مدرسه و دانشگاه نمى رود مفهومش اين نيست كه لياقت ندارد، بلكه به خاطر اين است كه اين مقدار معلومات در اختيار دارد كه به كمک آن مى تواند مشكلات علمى خود را حل كند و به مطالعاتش ادامه دهد و پيشرفت كند. [۵] در موضوع مورد بحث ما هم دقیقا همین گونه است. #انسانی که آن قدر به پختگی فرهنگی و فکری رسیده است که می تواند با استفاده مستمر از اصول و تعليمات نبی خاتم (ص) راه را ادامه دهد، چه نیازی به شریعت تازه دارد؟ [۶]
2⃣با اين كه جامعه بشرى دائما در حال دگرگونى است چگونه مى توان با قوانين ثابت و يكنواخت اسلام، پاسخگوى نيازهاى آن بود؟
🔷در جواب مى گوييم که #اسلام داراى #دوگونه_قوانين است: يک سلسله از قوانين كه مانند صفات ويژه انسان ثابت و برقرار است، همچون لزوم اعتقاد به توحيد، اجراى اصول عدالت، مبارزه با هر گونه ظلم و تعدّى و اجحاف و... . گونه ديگر قوانین، سلسله ای از اصول كلى و جامع است كه - به منظور پاسخگو بودن شریعت به نیازهای حال و آینده - بر #موضوعات_متغیر، #منطبق می شوند و پاسخگوى آن #نيازهاى_متغيّر در هر زمان مى باشند. به تعبیر دیگر با استفاده از این قواعد مجتهد و ولی فقیه، اين توانايى را مى یابد كه هرگاه مسأله جديدى به دليل تحولات زندگى بشر برایش پديد آمد، بتواند در رابطه با اين مسأله نظر بدهد.
🔷در قالب یک مثال این توضیح را پی می گیریم و می گوییم که مثلا يک اصل كلى در اسلام داريم تحت عنوان «أَوْفُوا بِالْعُقُود؛ به قراردادهاى خود احترام بگذاريد و وفادار باشيد». [سوره مائده، آیه ۱] مسلما با گذشت زمان، انواع تازه اى از قراردادهاى مفيد اجتماعى و تجارى و سياسى مطرح مى شود كه انسان مى تواند با در نظر گرفتن اصل كلى بالا به آن پاسخ دهد. نيز برای مثال، اصل كلّى ديگرى داريم، با عنوان «قاعده لا ضرر»، كه مطابق آن هر حكم و قانونى سبب زيان فرد يا جامعه شود بايد محدود گردد. ملاحظه مى شود كه تا چه حد اين #قاعده_كلى اسلامى كارساز و حل كننده مشكلات است. گفتنی است که از اين گونه قواعد در #اسلام فراوان داريم [۷] و با استفاده از همين اصول كلى است كه مى توانيم #مشكلاتپيچيدهنوپدید (مسائل مستحدثه) را حل كنيم. [۸] ديگر انگیزه و دلیلی براى مبعوث شدن پيامبر ديگر وجود نخواهد داشت.
پی نوشت:
[۱] ۵۰ درس اصول عقاید براى جوانان، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات نسل جوان، چ ۱۸، ص ۲۲۵ و ۲۲۶
[۲] ۱۸۰پرسش و پاسخ، مکارم شیرازی، ناصر، تهيه و تنظيم: حسینی، سید حسن، دارالکتب الاسلامیه، چ ۴، ص ۱۴۰
[۳] الکافی، ج ۱، ص ۱۳
[۴] نهج البلاغه
[۵] ۵۰ درس اصول عقائد براى جوانان، همان
[۶] ۱۸۰ پرسش و پاسخ، همان
[۷] قواعدی مانند «لزوم حفظ نظام جامعه»، «وجوب مقدمه واجب» و یا مسأله «تقديم اهم بر مهم».
[۸] ۵۰ درس اصول عقائد براى جوانان، همان؛ آموزش عقايد، مصباح یزدی، محمدتقی، شركت چاپ و نشر بين الملل سازمان تبليغات اسلامى، قم، ۱۳۸۴هـ ش، چ ۱۷، ص ۲۹۰
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#نبوت #پيامبر #پيامبر_اكرم #خاتمیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
5.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ از ماه صفر، داغ دمادم چه بگویم
🔹ذکر مصیبت #حاج_مهدی_سلحشور در مراسم عزاداری روز رحلت #پیامبر_اکرم (ص) و شهادت #امام_حسن_مجتبی (ع)، در حسینیه امام خمینی
@Farsna
⭕️از منظر #امام_حسن_مجتبی (ع) مقياس خويشاوندی چيست؟
🔷 #امام_حسن_مجتبی (ع) ميفرمايند: «القريب مَن قرّبته المودة و إن بعُد نسبُه و البعيد مَن باعدته المودة و إن قرب نسبه»[۱]؛ خويشاوندان نزديك آنها هستند كه #محبت_بيشتری دارند، اگر چه نسبت آنها دورتر باشد، و خويشاوندان دور آنها هستند كه #محبت_كمتری دارند، اگر چه نسبتشان نزديكتر باشد.
💠 #رابطه_خويشاوندی در #اسلام از مهمترين روابط اجتماعی است و در واقع، در بطن جامعه بزرگ انسانی، گروه های متراكمتری به وجود میآورد كه همكاری نزديكتری با هم دارند و در حل مشكلات حياتی با يكديگر، #تعاون و همكاری ميكنند. ولی مقياس خويشاوندی در اسلام (طبق روايت بالا) به #محبت و #مودت است، نه صرفا به قرابت خونی و رابطه نَسَبی!
پي نوشت:
[۱] تحف العقول، ص ۱۶۵
📕صد و پنجاه درس زندگي، درس ۹۴
منبع: وبسایت انوار طاها
#اسلام #امام_حسن #محبت #تعاون #خويشاوندی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️خلاصه ای از زندگینامه #امام_رضا (ع)
🔷 #امام_رضا (ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا (ص) و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام (ص) است. بنابر نظر مشهور مورّخان وی در یازدهم ذی قعده سال ۱۴۸ هـ. ق، در مدینه منوّره متولد شد. نام مبارکشان، #علی، کنیه آن حضرت، #ابوالحسن و دارای القاب متعددی از جمله؛ رضا، صادق، صابر، فاضل، قرة اعین المؤمنین و... هستند، اما مشهورترین لقب ایشان، #رضا به معنای «خشنودی» است. پدر بزرگوار #امام_رضا (ع)، #امام_موسی_کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ ﻫ.ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند، و مادر گرامیشان نجمه (تکتم) نام داشت.
🔷 #امام_رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، #امامت بر مردم را بر عهده گرفت، و به رسیدگى امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام هاى بزرگ و استوارى برداشت. #مدت_امامت حضرت امام رضا (ع)، حدود ۲۰ سال طول کشید، که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.
🔷در مورد تعداد فرزندان آن حضرت اختلاف وجود دارد، برخی #امام_جواد (ع) را تنها فرزند ایشان دانسته و گروهی نیز فرزندان دیگری را برای حضرتشان برمیشمارند. #امام_رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله #مأمون_عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری #ولایت_عهدی مأمون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به #شهادت رسید.
منبع: اسلام کوئست
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
5.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّبْنِ مُوسَىالرِّضَا الْمُرْتَضَى
@Farsna
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ارزش_حجاب و علت برتری #چادر در حجاب (بخش چهارم)
🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مىباشند، #حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و #چادر #حجاببرتر_بانوان محسوب مىگردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا #فلسفه_حجاب چیست؟
💠به صورت خلاصه #فلسفه_حجاب (پوشش) مىتواند ناشى از امور زیر باشد:
1⃣حفظ تعادل جامعه از نظر امنیت و آرامش روانى
🔷یكى از غرایز خدادادى در ساختمان وجودى انسان، غریزه جنسى است كه نیرومندترین و ریشهدارترین غریزه آدمى است و در صورت كنترل آن، مىتواند علاوه بر تداوم و استمرار نسل بشر، موجبات و امنیت روانى انسانها را فراهم كند. در قوانین اسلام، براى استفاده درست از این غریزه حیاتى، مكانیسمهاى گوناگونى مطرح شده است كه #حجاب و وجود حریم بین زن و مرد، یكى از راهكارهاى مهم آن است. بدون شك، نبودن حریم بین زن و مرد و آزادى معاشرت هاى تعریف نشده و بىبندوبار (با آرایشهاى گوناگون)، هیجانها و التهابهاى جنسى را فزونى مىبخشد و تقاضاى برهنگى و رابطه جنسی را به صورت یك عطش روحى و یك خواست سیرىناپذیر درمىآورد.
🔷 #اسلام به قدرت شگرف این غریزه آتشین توجه كامل داشته، و #تدابیر_زیادى براى تعدیل و رام كردن این غریزه اندیشیده است، و در این زمینه هم براى زنان و هم براى مردان، تكالیف خاصى معین كرده است. وظیفه مشترك زن و مرد این است كه چشم خویش را از نگاه به نامحرم بپوشانند و از نگاه شهوتآمیز بپرهیزند؛ اما #زنان - به خاطر جاذبههاى بیشتر - #وظیفه_خاصى دارند و آن این كه بدن خود را از مردان بیگانه بپوشانند و در #اجتماع با آرایشهاى تحریكآمیز، ظاهر نشوند و به #جلوه_گری و دلربایى نپردازند تا #زمینهانحرافمردان و به ویژه #جوانان فراهم نشود.
🔷 #پوشش_افراد_جامعه و مخصوصاً #پوشش_زنان نمىتواند به هر شكل و اندازهاى باشد و باید حد و #ضابطهای داشته باشد. #بیبندوباری در #پوشش و لباس، موجب بىبندبارى در تحریك غریزه جنسى است. تحقیقات علمى در فیزیولوژى و روانشناسى در باب تفاوتهاى جسمى و روحى زن و مرد ثابت كرده است كه مردان نسبت به محركهاى چشمى شهوتانگیز، حساستر از زنانند و برعكس زنان در مقابل محرك هاى لمسى حساسیت بیشترى دارند. آستانه حس لمس و درد در زنان از همان زمان تولد پایینتر از مردان است...؛ در عوض مردان بینایى بهترى دارند. این مزیتهاى جنسى در استعداد حسى، آموخته یا اكتسابى نیست؛ بلكه از زمان كودكى آشكار است... .
🔷 #مردان بالغ به محركهاى بینایى شهوانى حساسیت بیشتری دارند. اصطلاح #چشم_چرانى كه براى این ویژگى مردان به كار مىرود، زاییده حساسیت مردان نسبت به محركهاى بینایى شهوانى است؛ چون دامنه و برد حس بینایى زیاد است؛ یعنى چشم مىتواند از فاصله نسبتا دور، تحت تأثیر محركها قرار گیرد و از این گذشته وسعت زیادى از محیط در آن واحد دیده مىشود. از سوى دیگر، چون حس لامسه دامنه و برد زیاد ندارد و فعالیتش محدود به تماس از نزدیك است و هورمونهاى جنسى زن به صورتى دورهاى ترشح مىشوند و به طور متناوب عمل مىكند، تأثیر محركهاى شهوانى بر زن، صورتى بسیار محدود دارد، و از این نظر فعالیت زنان بسیار كم است؛ به خلاف مردان كه ترشح اندروژنها در آنها صورتى یكنواخت دارد و هیچ عامل طبیعى آن را قطع نمىكند. مردان به صورتى گستردهتر تحت تأثیر محركهاى شهوانى قرار مىگیرند و از این نظر فعالترند. #ادامهدارد...
منبع: پرسمان / حقوق زن
#حجاب #حجاب_برتر #فلسفه_حجاب #پوشش #پوشش_زنان #آثار_حجاب #بی_حجابی #بدحجابی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️دلیل #شایعه_پروری شبکههای اجتماعی چیست؟ (بخش هفتم و پایانی)
🔶 #شایعات، اطلاعات یا اخباری هستند که #صحت آنها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار میگیرند، گیرنده پیام نمیتواند درستی یا نادرستی آنها را تشخیص دهد
🔷گرچه نمیتوان با #نشر #اطلاعات_گمراهکننده در #فضای_مجازی به طور کامل مقابله کرد، اما دستکم میتوان با آموزش از آسیبهای آن بر افکار عمومی کاست. شاید بتوان شبکههای اجتماعی را به خاطر دروغ پراکنی و شایعه سازی مقصر دانست و سرزنش کرد، اما آیا میتوان زمینههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شکل گیری #شایعه و تاثیر متقابل آن بر همین حوزهها را نیز نادیده انگاشت؟
🔷هر نوع اطلاعات بر خط (آنلاین) بخشی از یک اکولوژی گستردهتر و پیچیدهتر است که عوامل بسیاری در درون آن با هم در ارتباط هستند. به همین دلیل تشخیص و تبیین علل انتشار سریع اطلاعات نادرست و شناسایی منشأ آنها نیز کار آسانی نیست. علاوه بر این، لازم است کارشناسان و صاحبنظران فراتر از رسانه، مسأله را مورد بررسی قرار دهند و به #زمینههای سیاسی و فرهنگی که #شایعه اساسا در آن شکل میگیرد و بازنشر میشود، توجه کنند.
🔷واقعیت این است که برای کشف و درک پیامدهای نشر اطلاعات، بدون دروازهبانی و کنترل، در شبکههای اجتماعی، هنوز در ابتدای راه هستیم. این شبکهها در #نشر_اخبار نقش پررنگی ایفا میکنند، و بدون شک دنیای خبر و خبررسانی را متحول کردهاند، اما به نظر میرسد در حال حاضر به جای بهتر کردن این دنیا، مشغول تخریب آن هستند.
🔷 #شناسایی_آسیبها در شبکههای اجتماعی و تدوین راهکارهای مقابله با پیامدهای ناخوشایند آنها، نیازمند همکاری و همیاری پژوهشگران در ارتباطات، جامعهشناسی، روانشناسی و علوم سیاسی است. #قدرت و #آسیب #شایعات_شبکهای را نباید دستکم گرفت
منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما
#رسانه #سواد_رسانه #شایعه #شایعات #اطلاعات #اخبار #فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد