هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 یا عزیزةالحسین(س)
@Farsna
⭕️در عصر غيبت امام زمان (عج) مردم از چه نوع هدایتی بهره مند می شوند؟
💠انواع هدایت از این قرار است:
🔹«هدايت تشريعى»: یعنی بيان احكام شرع و معارف الهى براى مردم. اين نوع هدايت غالباً با حضور امام (عليه السلام) در ميان مردم تحصيل مى گردد.
🔹«هدايت باطنى»: كه همان دستگيرى از راه باطن و هدايت انسان از راه درون است. اين نوع هدايت از آن جهت كه به نوعى تكوينى است احتياج به حضور حضرت و ملاقات مردم با او ندارد؛ بلكه با غيبت حضرت نيز امكان پذير است و تمام كسانى كه در آنها تحول و دگرگونى پيدا مى شود و از راه درون به حق و حقيقت رهنمون مى شوند با تصرفاتى است كه از ناحيه #امام_زمان (عج) و به اراده و مشيت خداوند انجام مى پذيرد.
🔹نوعی از هدايت ها نيز هست كه #امام_مهدى (عج) در حق شيعيانش انجام مى دهد كه متوقف بر حضور و ملاقات هاى مقطعى است، مثل هدايت گمشدگان و شفاى بيماران و...
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضواني، علی اصغر، مسجد جمکران، چ هفتم، ص ۴۰۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش اول)
🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. [۱] پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از #ازدواج باشد. [۲] همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. [۳] در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند. انسان به عنوان موجودی طبيعى و با داشتن بعد مادی و جسمانی، ناچار با جهان طبيعت در ارتباط حياتى و وابستگی متقابل میباشد.
🔹 #دختر در ساختار وجودی خويش متمايل به مرد آفريده شده و به دنبال تکيه گاه محکمی است که در فراز و نشيب زندگی يار و ياور و حامی او باشد. او طالب آن است که مردی را متوجه شخصيت و موقعيت عاطفی خود نمايد. خانم جنينا لمب روزو ميگويد: زن چون بوته نيلوفری است که طالب چوب خشک يا ديوار عريانی است تا آن را از گل و سبزه بپوشاند، و اگر چنين چوب خشک و ديواری نيابد خشک و نابود خواهد شد. [۴] #پسر نيز پس از بلوغ، به طور طبيعى سرشار از تمايلات غريزی است و نيازمند روابطی دوستانه و محبت آميز بوده و بدون جنس مخالف، نه در مراقبت از تمايلات سرکش و شهوانی خود تواناست، و نه در رشد استعدادهای اجتماعی موفق است. او در پی کسی است که کمبود روحی و عاطفی او را جبران کند و با نرمی و لطافت، خشکی و خشونت زندگی را هنرمندانه از يادش ببرد.
🔹پس با توجه به نياز طبيعى دختر و پسر به يکديگر، #ازدواج پاسخی درست و کامل به اين نياز است، که در آن زن و مرد زندگی مشترکی را آغاز میکنند و پيمان می بندند که مصاحب و ياور و غمخوار يکديگر باشند. #ازدواج بهترين پاسخ به نيازهای عاطفی و جنسی انسان است و هدف ها و نيازهای بیشماری را تأمين می کند، که از جمله مهمترين هدف ها و آثار #ازدواج، ميل به آرامش و سکون، حركت به سود تكامل دين و معنويت، تأمين نيازهای جنسی، بقای نسل، تکميل و تکامل فردی و اجتماعی، سلامت و امنيت و سرانجام، تأمين نياز های روانی و اجتماعی فرد را می توان نام برد. [۵] در بخش های بعدی این نوشتار به اهداف و آثار ازدواج پرداخته خواهد شد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] ر.ک به سوره روم، آيه ۲۱
[۲] وسائل الشيعه، ج ۱۴، ص ۳
[۳] همان، ص ۶
[۴] هاشمی رکاوندی، مجتبی، روح زن، شفق، ج ۱، ص ۲۵
[۵] نوابی نژاد، شکوه، مشاوره ازدواج، و...، انجمن اولياء و مربيان، ص ۵
نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه
#ازدواج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️صلح امام حسن مجتبی (ع)
🔹در باب #صلح_امام_حسن (علیه السّلام)، این مسأله را بارها گفتهایم و در کتابها نوشتهاند که هر کس - حتّی خود امیرالمؤمنین (ع) - هم اگر به جای امام حسن مجتبی (ع) بود و در آن شرایط قرار میگرفت، ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام مجتبی (ع) کرد. هیچکس نمیتواند بگوید که امام حسن (ع)، فلان گوشهی کارش سؤالبرانگیز است. نه، کار آن بزرگوار، صددرصد بر استدلال منطقیِ غیر قابل تخلف منطبق بود.
بیانات مقام معظم رهبری ۶۹/۰۱/۲۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_حسن
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بررسی عوامل اجتماعی و سیاسی صلح امام حسن با مقایسه با شرایط فعلی (بخش سوم)
🔸یکی دیگر از عوامل سیاسی صلح امام حسن (ع)، فقدان جبهه نیرومند و هماهنگ و دارای روحیه بود. همین طور صف آرایی سپاه امام مجتبی (ع) و معاویه در مقابل هم می توانست فرصت انتقام را در اختیار رومیان قرار دهد.
💠دلیل نظامی و سیاسی صلح
🔹ترکیب جبهه مسلمانان چنان بود که فرو رفتن در جنگ داخلی دستاوردی جز زیان برای حکومت اسلامی نداشت؛ زیرا #امپراطوری_روم_شرقی که شکست هایی سخت از اسلام خورده بود، همواره در پی این فرصت بود تا ضربه ای کاری بر اسلام وارد ساخته و شکست های پیشین خویش را جبران نمایند. صف آرایی سپاه #امام_حسن (ع) و #معاویه در مقابل هم می توانست فرصت انتقام را در اختیار رومیان قرار دهد از سوی دیگر #فقدان_جبهه_نیرومند و هماهنگ و دارای روحیه، جنگ را بسیار ناموفق و جبران ناپذیر برای امام می نمایاند. با آنکه بعد از شهادت اميرالمؤمنين (ع) بسیاری از مردم کوفه با #امام_مجتبی (ع) بیعت کرده و پیمان وفاداری بسته بودند، اما واقعیت کوفه چیزی جز گوناگونی گرایش ها، تشتت آرا و آشکار شدن کینه ها میان مردم نبود. توجه به هسته های تشکیل دهنده سپاه امام حسن مجتبی (ع) ماهیت عینی و واقعی آن را بهتر می نمایاند.
🔹سپاه امام از چندین گروه پدید آمده بود: اول: شیعیان و طرفداران امیر مومنان علی (ع). دوم: باند اموی که به گواهی تاریخ در این باند عناصری نیرومند وجود داشتند که از طرفداران بسیار بهره می بردند و در پدید آوردن یاس و تزلزل در سپاه تاثیر بسزایی داشتند. این گروه در کنار شایعه پراکنی، توطئه و ایجاد نفاق، پنهانی با شام ارتباط برقرار ساخته مراتب فرمانبری و همراهی خود با معاویه را اعلام کرده بودند. سوم: خوارج، شکاکان، سودجویان، قبیله گرایان که اینها نه به جهت تبعیت از امام و ولی امر مسلمین، بلکه بواسطه دشمنی خاص با معاویه و یا بردن منافع کثیر مادی از جنگ و یا بواسطه تعصب قومی و تنها به پیروی از رئیس قبیله خویش در جنگ حضور می یافتند. برای این دسته از سپاه امام، شخصیت بزرگ و مقام معنوی #امام_مجتبی (ع) بر #معاویه هیچ ترجیحی نداشت.
🔹حال با توجه به مطالب فوق می توان به این امر نائل گشت که ایستادگی #امام_حسن (ع) در برابر #معاویه و به شهادت رسیدن ایشان در وضعیت توصیفی فوق، به معنای شکسته شدن بزرگترین سد و مانع موجود بر سر راه اجرای سیاست های خبیثانه معاویه، و به تبع آن کشته شدن شیعیان مخلص و دوستداران و محبین اهل بیت، حتی حضرت #امام_حسین (ع) و نابودی کامل جبهه حق، و از بین رفتن تمامی پایگاه های سیاسی و اجتماعی این جبهه بود؛ چرا که #معاویه با به خدمت گرفتن سه عنصر زر و زور و تزویر می توانست در بسیاری از بدیهیات و باورهای دینی و عادات مردم تردید پدید آورده، و نظرات خویش را دال بر حقانیت و مشروعیت خویش، و نامشروع بودن حرکت امام حسن مجتبی (ع) بر افکار عمومی بقبولاند. #ادامه_دارد...
پدید آورنده: شهزاد عباس مولایی
منبع: راسخون
#امام_حسن_مجتبی #امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش دوم)
🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از #ازدواج باشد. همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند.
💠اهداف و آثار ازدواج (۱)
1⃣ايجاد محيطی خصوصی برای آرامش و آسايش
🔹نياز به آرامش که ريشه در سرشت آدمی دارد، بر اساس تعاليم مکتب اسلام، يکی از مهمترين و شايد اوّلين انگيزه ازدواج محسوب ميگردد. #ازدواج در حقيقت، کانونی تشکيل ميدهد که در آن، زن و مرد احساس آرامش کنند؛ زيرا زنان و مردان آرامش دهنده روانی يکديگرند، وخداوند ميفرمايد: يکی از نشانه ها اين است که برای شما همسری از جنس خودتان بيافريد تا با او انس گيريد و در کنارش آرامش بيابيد. [۱] پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: «برای مؤمن چه سودی بهتر از زن شايسته که هرگاه او را می بيند، شادمان شود.» [۲]
2⃣امور زناشویی
🔹انسان دارای مجموعه ای از نيازها و غرايز است که عدم ارضا، و يا نقص در ارضای هر کدام از آنها موجب ايجاد تزلزل در شخصيت ميگردد و #ازدواج، بهترين پاسخ به اين غريزه است و رهبانيت و پس زدن آن را صحيح نميداند، چون جز تشنگی سيری ناپذير و تنوّع طلبی و اضطراب، چيز ديگرى در پی نخواهد داشت؛ بنابراين بايد به ضرورت تأمين نياز جنسی توجّه نمود، اما نه تنها از بعد مادّی و جسمانی، بلکه در نتيجه تأمين صحيح، فرد از لحاظ روانی و اخلاقی نيز به آرامش میرسد. بنابراين فرد پس از ازدواج ميتواند اين غريزه مهمّ حياتى را با شيوه ای مطلوب و معقول و اجتماع پسند ارضا کند و در سايه آن، به آرامش دست يابد. [۳]
3⃣دوستی و محبّت و عشق
🔹آدمی در هر سن و مرحله ای از حيات خويش، به محبّت احتياج دارد و علاقمند است که ديگران به او مهر بورزند. [۴] استاد شهيد مطهری در اين باره ميگويد: پسر و دختری که هيچ کدام آن ها در زمان تجرّدشان در هيچ چيزی نمی انديشيدند، مگر آنچه مستقيماً به شخص خودشان ارتباط داشت، همين که به هم دل بستند و کانون خانوادگی تشکيل دادند، برای اوّلين بار خود را به سرنوشت موجودی ديگر علاقمند می بينند. شعاع خواسته هايشان وسيعتر ميشود و چون صاحب فرزند شدند، به کلّی روحشان عوض ميشود. [۵]
و اگر به اتّحاد روح زن و شوهر و عواطف صميمانه ای که تا آخرين روزهای پيری که غريزه جنسی فعّاليتی ندارد، توجه کنيم به اين نقش ازدواج بهتر پی می بريم.
4⃣تکميل و تکامل
🔹هيچ انسانی به تنهايی کامل نيست؛ به همين جهت پيوسته در صدد اين است که نقص و کمبود خويش را جبران کند، جوانان با گزينش همسری شايسته، موجبات رشد و تکامل خود را فراهم ميکنند و در مسير زندگی، از نظرات و تشويق ها و حمايت های يکديگر بهره مند ميشوند. شهيد مطهری درباره نقش تربيتى ازدواج ميگويد: يک پختگی هست، که جز در پرتو ازدواج و تشکيل خانواده پيدا نميشود، در مدرسه پيدا نميشود، در جهاد نفس، نماز شب و ارادت نيکان پيدا نميشود، اين را فقط در همين #ازدواج و تشکيل خانواده بايد به دست آورد. [۶] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] ر.ک به: سوره روم، آيه ۲۱
[۲] وسايل الشيعه، ج ۱۴، ص ۷
[۳] مشاوره ازدواج، ص ۶ و ۷، برای مطالعه درباره اهداف ازدواج، ر.ک: آيت الله امينی آيين همسرداری، ص ۱۱-۲۳
[۴] استادان طرح جامعه و آموزش خانواده، جوان و تشکيل خانواده، ص ۱۰۹ و ۱۲۹
[۵] مرتضی مطهری، جاذبه و دافعه علی (ع)، ص ۴۰
[۶] جوان و تشکيل خانواده، ص ۱۰۸ و ۱۲۹، کتاب مشاوره ازدواج، ص ۵-۱۰
نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه
#ازدواج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️قرآن و عترت
🔹باید بدانید اینکه ما مسلمانها، امتیازی از غیرمسلمانها نداریم، الاّ به #قرآن و #عترت؛ و الاّ ما هم مثل غیرمسلمانها میشویم. اگر ما قرآن نداشته باشیم، مثل غیر مسلمانها هستیم؛ اگر ما عترت را نداشته باشیم، مثل مسلمانهایی که اهل ایمان نیستند، هستیم. باید ملتفت باشیم روزبهروز در این دو امر ترقی بکنیم؛ همچنان که سنّ ما به بالا میرود، معلومات ما هم در همین دو امر، بالا برود. این طرف، آن طرف نرود و الاّ گم میشود؛ گمش نکنند! گمراهش نکنند!
📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آرامش و زيبايی های زندگی! (بخش دوم)
🔸يکی از مهارت های مهم انسان، «مهارت درک زيبايی های زندگی» است. با داشتن چنين مهارتی، زندگی با تمام ابعاد آن زيبا و لحظه لحظه زيستن در آن لذتبخش ميشود. افرادی که از درک زيبايی های زندگی بی بهره اند، زندگی در نظرشان تيره و تار و پوچ می نمايد، و نه تنها از لحظات زندگی خود لذتی نمی برند، بلکه زيستن در اين دنيا را غير قابل تحمل فرض می کنند. مهم درک صحيح از زندگی و رويدادهای آن است؛ پس بياييد اين مهارت باارزش را با تمرين کردن راهکارهای زير در خود شکوفا سازيم:
🔹 ۹) استعدادها و توانمندی های خود را کشف و شکوفا سازيد و سعی کنيد فرد مفيدی باشيد، تا احساس رضايت و شادکامی در زندگی داشته باشيد. ۱۰) زندگی را سخت نگيريد، زندگی راحتتر از آن است که شما می انديشيد. در زندگی قانع و ميانه رو باشيد؛ سهل گير باشيد، سهل گير باشيد و... باز هم سهل گير باشيد؛ و يک جرعه از عشق را به هر چيزی که انجام میدهيد بيافزاييد. ۱۱) اجتماعی باشيد، صله رحم کنيد و با افراد مثبت انديش و موفق معاشرت کنيد. بانی خير باشيد و از ديگران دستگيری کنيد. ۱۲) گذشت و فداکاری را سرلوحه زندگیتان قرار دهيد. زندگی پستی و بلندی زيادی دارد، با پيدا شدن کوچکترين مشکلی با همسرتان، زندگی را تمام شده فرض نکنيد. خطاهای همديگر را ببخشيد و با همسرتان زندگی تازه ای را تجربه کنيد.
🔹۱۳) خوش اخلاق باشيد و محل زندگی خود را به محل سکونت و آرامش تبديل کنيد و تجربه های تلخ زندگی روزمره را از ياد ببريد. ۱۴) با ايمان و با تقوا باشيد، به واجبات الهی عمل، و محرمات الهی را ترک کنيد و خود را به فضايل اخلاقی بياراييد و با خودسازی از رذايل اخلاقی چون: دروغ، کينه، غيبت، بدزبانی و... دوری کنيد. ۱۵) نگرش خود را به زندگی دنيوی تغيير دهيد؛ بدانيد که دنيا دار قرار نيست، فانی است و منزلگاه اصلی، جهان آخرت است. هر روز با خود نجوا کنيد که «ما از خداييم و به طرف خدا خواهيم رفت» و آسايش و آرامش واقعی در آن دنياست. مثل برخی ها نباشيد که با کوچکترين مشکلی به زمين و زمان بد و بيراه می گويند، بدانيد که اين عملکرد شماست که ناخوشی ها را ايجاد مى کند نه زمانه.
🔹۱۶) سعی کنيد هميشه لبخند بزنيد و با روی گشاده با ديگران، به خصوص خانواده خود روبرو شويد. ۱۷) هميشه اميدوار باشيد و از يأس و نااميدى دوری کنيد که خوره جان ها و ريشه بدبختی هاست. ۱۸) از ذکر و دعا و نيايش برای آرامش و اطمينان قلب و کسب لذت زيبايی های زندگی بهره بگيريد. ۱۹) دست و دلباز باشيد و وسيله آسايش و راحتی خانواده را فراهم سازيد و از تفريح، ورزشی، مسافرت و سرگرمی های مفيد غفلت نورزيد. ۲۰) سحرخيز باشيد. هر روز که از خواب بيدار می شويد با خود قرار بگذاريد که امروزتان مثل ديروزتان نباشد، بلکه يک گام بهتر و برتر از هميشه باشد. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#زندگی #آرامش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش سوم)
🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از #ازدواج باشد. همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند.
💠اهداف و آثار ازدواج (۲)
5⃣تولّد فرزند و بقای نسل و سلامت آن
🔹ميل به #داشتن_فرزند و تداوم نسل ها و پرورش انسان ها از انگيزه و اهداف مهمّی است که در طول دوره های گوناگون، همواره عامل مهمّ ازدواج و تشکيل خانواده بوده است. تشکيل خانواده، ايجاد کانون پذيرايی نسل آينده است و سعادت نسلها بستگی به وضع خانوادگی دارد، و سلامت و امنيت فرزندان در گرو استحکام خانواده میباشد. [۱]
6⃣سلامت و امنيت فردی و اجتماعی
🔹خانواده کوچکترين واحد اجتماعی و مقدّسترين نهاد بشری است و در بردارنده پاکترين و عميق ترين مناسبات انسانی است که برای سلامت و امنيت و سعادت فرد و اجتماع، سودمند و ضروری است. قرآن کريم زن و شوهر را به لباس يکديگر تشبيه نموده است. [۲] همان طور که انسان هميشه با لباس است و لباس، هم مايه آراستگی و زيبايی، و هم جامه ستر و عفاف اوست، زن و شوهر نيز همينگونه اند. لباس از همه چيز به تن انسان نزديکتر است و محرم تر؛ و آنگاه همين لباس در عين نزديکی به تن، بدن را از ديگران می پوشاند و دور ميسازد؛ همان طور که از نوع لباس فرد ميتوان به شخصيت و افکار او پی برد، از نوع همسری که برمیگزيند نيز میتوان به شخصيت و هويت او پی برد. #ازدواج فوايد فردی و اجتماعی بيشماری دارد؛ افزايش قدرت جامعه، کاهش بزهکاری در جامعه، جلوگيرى از به هم خوردن نسل ها و حفظ ارزش ها و سنت ها از اين قبيل است.
🔹نکته مهم اینکه: تفاوت عمده دختر و پسری که تشکيل خانواده ميدهند، با دختری و پسری که در يک جامعه بی بند و بار، رابطه جنسی برقرار ميکنند، اين است که زن و شوهر مطابق تمثيل قرآنی در حکم لباس يکديگر و مايه عفت و پوشيدگی هم مى باشند، و حال آنکه دو تای ديگر موجب برهنگی و بی عفتی يکديگر ميشوند. [۳] «ايور موريش»، جامعه شناس غربی، درباره نقش خانواده در زمينه هاى مختلف ميگويد: «برخی از وظايف روانی و اجتماعی، در نقش تربيتى خانواده مستترند. مناسبات جنسی و عاشقانه برای انسان نياز اساسی محسوب ميشود، و هر چند واضح است که ميتوان اين نيازها را در خارج از نهادهای خانواده و ازدواج برآورده کرد، ولی اين نکته نيز واضح است که ارضای کاملاً نامحدود خواسته های جنسی، به فروپاشی نظام جامعه و مناسبات آن منجر می شود ... خانواده، واحد بسيار تخصّصی تأمين محبتّی است که به حصول اطمينان از ثبات عاطفی کمک ميکند. تحقّق اين امر هنگامى است که زن و مرد در شرايط امروزی، زندگی موفّقيت آميز داشته باشند. ثبات عاطفی در بلندمدت، بسيار بيشتر از هيجانات جسمانی برای انسان جنبه حياتى دارد. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مرتضی مطهری، تعليم و تربيت در اسلام، ص ۳۹۸
[۲] ر.ک، سوره بقره، آیه ۱۸۷
[۳] حداد عادل، غلامعلی، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، ص ۷۲
[۴] موريش، ايور، در آمدی بر جامعه شناسی تعليم و تربيت، ص ۱۷۲
نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه
#ازدواج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️قرآن و عترت
🔹بالاخره باید ملتفت باشیم #قرآن را یاد بگیریم؛ الفاظش را یاد بگیریم که از غلط، محفوظ باشد. آنچه را که میدانیم، قرائتش را تصحیح کنیم، تجویدش را تصحیح کنیم؛ در نمازمان صحیحُ القرائة باشیم، و همچنین تفسیرهای آسان و ساده را ما که فارسی زبانیم، بدانیم؛ و[یک] تفسیر فارسی پیدا کنیم که از روی آن سَهل باشد ما قرآن را بفهمیم؛ مثلاً «منهج الصادقین» را کموبیش مطالعه کنیم، بلکه از اول تا به آخر؛ چون کتابِ فارسی است و کتاب خوبی هم هست.
🔹اگر بهتر از او پیدا بکنیم عیب ندارد؛ اما کجا پیدا شود بهتر از او که معتبر باشد؟ حفظ کنیم قرآن را که همیشه با ما باشد، ما با او باشیم، تحصن بکنیم به قرآن، تحفّظ بکنیم به قرآن؛ وسیله حفظمان در فِتَن و شدائد دنیا قرار بدهیم. از خدا بخواهیم که از #قرآن، ما را جدا نکند؛ همچنین از خدا بخواهیم ما را از #عترت جدا نکند که عترت با قرآن است و قرآن هم با عترت است؛ اگر کسی یکی از این دو تا را ندارد، هیچکدام را ندارد.
📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#قرآن #عترت #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️آیا عقیده «انتظار» در انسان ذاتی است یا بر اثر شرایط خاصی در او پدید می آید؟
🔹برخلاف گفته هاى كسانى كه فكر مى كنند بذر اصلى انتظار ظهور يك مصلح بزرگ را، شكستها و ناكاميها و نابسامانيها در سطح افكار مى پاشد، عشق به اين موضوع مربوط به اعماق وجود آدمى است، گاهى به گونه پر رنگ، و گاهى كمرنگ. به تعبير ديگر: انسان از دو راه ـ از راه عاطفه، و از راه خِرَد ـ سرانجام در برابر چنين مسئله اى قرار مى گيرد و سروش اين ظهور را با دو زبان «فطرت» و «عقل» مى شنود. و به عبارت روشن تر: ايمان به #ظهور_مصلح_جهانى جزئى «عشق به آگاهى» و «عشق به زيبايى» و «عشق به نيكى» (سه بُعد از ابعاد چهارگانه روح انسان) است، كه بدون چنان ظهورى اين عشقها به ناكامى مى گرايد و به شكست محكوم مى شود. شايد اين سخن نياز به توضيح بيشترى داشته باشد و آن اينكه: مى دانيم «عشق به تكامل» شعله جاويدانى است كه سراسر وجود انسان را در بر گرفته، او مى خواهد بيشتر بداند؛ بيشتر از زيباييها ببيند؛ بيشتر از نيكيها بهره ببرد و خلاصه آنچه مايه پيشرفت و برترى مى داند بيشتر فراهم سازد.
🔹هيچگاه پيدايش اين انگيزه ها را نمى توان با عوامل اجتماعى، و روانى، و وراثت، و تربيت، پيوند داد، گرچه اين عوامل در تضعيف يا دامن زدن به آنها سهم مهمى دارند؛ ولى اصل وجود آنها، جزء بافت روان انسانهاست و جزء ابعاد اصلى روح او، به دليل اينكه هيچ جامعه و هيچ ملّتى هرگز از اين انگيزه ها تهى نبوده است. خلاصه، علاقه انسان به پيشرفت و تكامل، به دانايى و زيبايى، به نيكى و عدالت، علاقه اى است، اصيل، هميشگى و جاودانى، و #انتظار_ظهور يك #مصلح_بزرگ_جهانى آخرين نقطه اوج اين علاقه است. چگونه ممكن است عشق به تكامل همه جانبه در درون جان انسان باشد و چنان انتظارى نداشته باشد! مگر پياده شدن تكامل جامعه انسانى بدون آن امكان پذير است! بنابراين، حتى كسانى كه در زندگانى گرفتار شكست و بحرانى نبوده اند، چنين احساسى را در درون جان خود دارند... از سوى ديگر، همانطور كه اعضاى پيكر انسان به تكامل و پيشرفتِ وجود او كمك مى كنند و عضوى در بدن نمى يابيم كه مطلقاً نقشى در اين حركتِ تكاملى نداشته باشد، خصايص روانى انسان نيز چنين اند؛ يعنى هر كدام نقش مؤثرى در پيشرفت هدف هاى اصيل او دارند. مثلاً، «ترس از عوامل خطرناك» كه در هر انسانى وجود دارد سپرى است براى حفظ او در برابر خطر.
🔹«خشم» به هنگامى كه انسان منافع خود را در معرض تهديد مى بيند، وسيله اى است براى افزايش قدرت دفاعى و بسيجِ تمام نيروهاى ذخيره جسمى و روحى براى نجات منافعش از خطر؛ بنابراين، عشق به تكامل، عشق به صلح و عدالت، نيز وسيله اى است براى رسيدن به اين هدف بزرگ و به منزله موتور نيرومندى است كه چرخ هاى وجود انسان را در اين راه به حركت دائمى وا مى دارد، و او را براى رسيدن به جهانى مملو از #صلح و #عدالت كمك مى كند. از سوى ديگر، احساسات و دستگاه هايى كه در جسم و جان وجود دارد نمى تواند هماهنگ با مجموعه عالَم هستى نباشد؛ زيرا همه جهان هستى يك واحدِ به هم پيوسته است، و وجود ما نمى تواند از بقيه جهان جدا باشد. از اين بهم پيوستگى بخوبى مى توانيم نتيجه گيرى كنيم كه هر عشق و علاقه اصيلى در وجود ما هست، دليل بر آن است كه «معشوق» و «هدف» آن نيز در جهان وجود دارد و اين عشق وسيله اى است كه ما را به او نزديك مى سازد.
🔹يعنى اگر تشنه مى شويم و عشق به آب داريم دليل بر آن است كه «آبى» وجود دارد كه دستگاه آفرينش تشنگى آن را در وجود ما قرار داده است. اگر علاقه اى به جنس مخالف داريم دليل بر وجود جنسى مخالف در بيرون ماست؛ و اگر عشق به زيبايى و دانايى داريم دليل بر اين است كه زيباييها و دانايی هايى در جهان هستى وجود دارد. و از اينجا به آسانى نتيجه مىگيريم كه اگر انسانها #انتظار_مصلح_بزرگى را مى كشند كه جهان را پر از صلح و عدالت و نيكى و داد كند، دليل بر آن است كه چنان نقطه اوجى در تكامل جامعه انسانى امكان پذير و عملى است كه عشق و انتظارش در درون جان ماست. عموميت اين اعتقاد در همه مذاهب نيز نشانه ديگرى بر اصالت و واقعيت آن است؛ زيرا چيزى كه زائيده شرايط خاص و محدودى است نمى تواند اين چنين عمومى باشد، تنها #مسائل_فطرى هستند كه از چنين عموميتى برخوردارند، و اينها همه نشانه آن است كه از زبان عواطف و سرشت آدمى اين نغمه در جان او سر داده شده كه سرانجام #مصلحى_بزرگ، جهان را در زير #پرچم_صلح و #عدالت قرار خواهد داد.
📕مسئله انتظار، مکارم شیرازی، ناصر، مطبوعاتی هدف، قم، بی تا، ص ۵ الی ۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #مهدی #انتظار #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️آیا شعارهای «تساوی حقوق» ميان زن و مرد، قابلیت اجراء در جامعه را دارد؟
🔹در دنياى امروز شعارهاى زيادى در مورد مساوات زن و مرد طنين انداز شده است و كنوانسيون هاى جهانى نيز آن را روز به روز داغتر ميكنند كه مطلقاً هيچ تفاوتى ميان اين دو جنس نيست، بنابراين هر دو میتوانند بدون هيچگونه تفاوت، مسئوليت هاى اجتماعى را بر عهده بگيرند؛ خواه مسئله قضاوت باشد يا فرماندهى لشكر و اداره جنگ و خواه سفرهاى فضايى، يا كاوش هاى اعماق درياها و خلاصه مديريت ها در تمام سطوح. ولى با نهايت تعجب هنگامى كه وارد مرحله عمل مى شوند تفاوتها كاملا آشكار ميشود. مردان مديريت ها را در سطوح بالا و ميانه غالبا جز در موارد بسيار محدود و معدود در اختيار گرفته اند و به زنان اجازه ورود در اين ميدان ها را نمى دهند و در كشورهاى اروپايى و آمريكايى نيز مطلب همين است. هنگامى كه سؤال ميشود اين تناقض در قول و عمل از كجاست، پاسخى براى آن ندارند. اين تناقض زاييده تفاوت واقعيّتها با شعارهاست كه در جهان امروز همه جا به چشم مى خورد. براى جلب آراء زنان در انتخابات سياسى و خاموش كردن اعتراض هاى آنها شعار مساوات را هرچه داغ تر سر میدهند، ولى در مرحله عمل اين واقعيّت را پذيرفته اند كه ساختمان روح و جسم #زنان با #مردان متفاوت است و هر كدام براى مسئوليتى آفريده شده اند. هر دو انسانند و هر دو صاحب حقوق فردى و اجتماعى؛ اما اينكه بگوييم هر دو يك جور فكر مى كنند و قابليت براى هر كارى را دارند اشتباه بزرگى است.
🔹الكسيس كارل، فيزيولوژيك و جراح زيست شناس معروف فرانسوى كه كتاب هايى با شهرت جهانى دارد در كتاب معروف خود «انسان موجود ناشناخته» مى گويد: «زن و مرد به حكم قانونِ خلقت متفاوت آفريده شده اند و اين اختلاف و تفاوت ها وظايف و حقوق آنها را متفاوت ميكند... و به علت عدم توجّه به اين نكته اصلى و مهم، طرفداران نهضت آزادى زنان فكر مى كنند كه هر دو جنس میتوانند يكسان تعليم و تربيت يابند و مشاغل و اختيارات و مسئوليتهاى يكسانى به عهده گيرند. #زن در حقيقت از جهات زيادى با #مرد متفاوت است. يكايك سلول هاى بدن، همچنين دستگاه هاى عضوى مخصوصاً سلسله عصبى، نشانه جنس او را بر روى خود دارد». سپس مى افزايد: «قوانين فيزيولوژى نيز همانند قوانين جهانِ ستارگان و آسمان ها سخت و غيرقابل تغييرند و ممكن نيست تمايلات انسانى در آنها تغييرى ايجاد كند. ما مجبوريم آنها را آن طور كه هست بپذيريم [نه آنطور كه مى خواهيم]». آنگاه اين سخن را با اين جمله پايان ميدهد: «زنان بايد به سمت مواهب طبيعى خود و مسير سرشت خاص خويش بدون تقليد كوركورانه از مردان بكوشند. وظيفه ايشان در راه تكامل بشريت بسيار بيشتر از مردهاست و نبایستی آن را سَرسَرى بگيرند و رها كنند». [۱]
🔹جالب اينكه در سال ۱۹۹۵ ميلادى تعداد کثیری از اعضاى سازمان هاى دولتى و غيردولتى در پكن گرد هم آمدند تا سندى را كه براساس كنوانسيون محو كليه اَشكال تبعيض بر ضد زنان، قبلاً تنظيم شده بود امضا كنند. بعضى از مواد آن به قدرى نادرست بود كه مورد اعتراض سازمانها و گروه هاى مختلف قرار گرفت. از افرادى كه به اعتراض جلسه را ترك كردند، خانم شارون هير نماينده پارلمان كانادا و رئيس هيأت كانادايى شركت كننده در آن جلسه بود. او برخاست و خطاب به خبرنگاران گفت: «تساوى مورد نظرِ سند پكن براى زنان، تساوى به ارمغان نخواهد آورد. من با اولين پرواز به وطنم باز میگردم و سعى میكنم تفاوت ميان زن و مرد (و مسئوليت هاى آنان) را حفظ كنم همانگونه كه اين تفاوت در خلقت وجود دارد، چون اين تفاوت هاست كه ما را حفظ خواهد كرد». [۲] شرح اين مسئله از عهده بحث كوتاه و فشرده ما خارج است، كافى است اجمالا بگوييم اين شعارها نه تنها مشكلى را از #زنان_جهان حل نكرده؛ بلكه آثار مخربى نيز داشته است. [۳] بنابراين بايد واقعيّتهاى مربوط به اين دو جنس را دور از شعارهاى توخالى بپذيريم و براساس آن برنامه ريزى كنيم و هر يك را در جايگاه شايسته اجتماعى خود قرار دهيم بى آنكه كمترين ظلم و ستم يا تحقير در حق زنان روا داريم.
پی نوشتها؛
[۱] انسان، موجود ناشناخته، الكسيس كارل، ترجمه: دبيرى، پرويز، كتابفروشی تاييد، اصفهان، چ ۳، ص ۱۰۰
[۲] نقد و بررسی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و سند پکن، علاسوند، فریبا، شورای فرهنگی - اجتماعی زنان، تهران، ۱۳۸۲ش، ص۱۰
[۳] براى كسب اطلاعات بيشتر مى توانيد به دائرة المعارف فقه مقارن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۴۲۷ق، چ اول، ج۱، ص ۸۴ مراجعه كنيد.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ اول، ج ۹، ص ۶۹۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آرامش و زيبايی های زندگی! (بخش سوم و پایانی)
🔸يکی از مهارت های مهم انسان، «مهارت درک زيبايی های زندگی» است. با داشتن چنين مهارتی، زندگی با تمام ابعاد آن زيبا و لحظه لحظه زيستن در آن لذتبخش ميشود. افرادی که از درک زيبايی های زندگی بی بهره اند، زندگی در نظرشان تيره و تار و پوچ می نمايد، و نه تنها از لحظات زندگی خود لذتی نمی برند، بلکه زيستن در اين دنيا را غير قابل تحمل فرض می کنند. مهم درک صحيح از زندگی و رويدادهای آن است؛ پس بياييد اين مهارت باارزش را با تمرين کردن راهکارهای زير در خود شکوفا سازيم:
🔹۲۱) انعطاف پذير باشيد. اگر لازم شد، نقشه های زندگی تان را تغيير دهيد اما هدف اصليتان را هرگز فراموش نکنيد. ۲۲) خوب نگاه کنيد و ببينيد چه چيزى در ديگران هست که به آن غبطه می خوريد؟ معمولاً اين همان چيزى است که واقعاً خواستار آن هستيد. بايد بدانيد نگاه های عميق و احساسات سازنده می توانند شما را در رسيدن به تمايلات نهفته تان يارى کنند. ۲۳) تغييرات مناسبی که محيط کوچک زندگی شما را دلپذيرتر می کنند آسانند؛ گلدان کوچکی در اتاق خود بگذاريد تا هوای پاک را احساس کنيد. صداهای آزار دهنده و اضافی را حتی الامکان قطع کنيد تا ذهن شما بياسايد. هر وقت توانستيد گلی بخريد، و گاهی اوقات شمعی در هنگام غروب آفتاب روشن کنيد، سوختن آرام شمع به شما آرامش می دهد و...
🔹۲۴) بیخوابی و بدخوابی يکي از مشکلات رايج زندگی خوابگاهی است و اين چند نکته می تواند شما را کمک کند: هر شب در ساعت معينی به رختخواب برويد. اگر ميسر است قبل از خواب دوش بگيريد. چند ساعت قبل از خواب چای و قهوه ننوشيد. ۲۵) به خودتان اجازه دهيد که شاد باشيد! خوشبختی فقط يک احساس درونی است، کافی است آنرا باور کنيد! مرتب با خود بگوييد: «من لايق خوشبختی ام». اين را بگوييد و شاد باشيد. برای چيزهايى که داريد هميشه شکرگزار باشيد. ۲۶) کاری کنيد که دوستتان بدارند: در چشم مخاطب نگاه کنيد، ارتباط چشمی از عميقترين ارتباطات است. در صحبت کردن خودمانی باشيد، تکلف بيش از حد، ديگران را فراری میدهد. با مخاطب خود احساس همدلی کنيد و نشان دهيد که احساس طرف مقابل را می فهميد.
🔹۲۷) بیبرنامهگی عامل هدر رفتن انرژی است. ۲۸) به هر کاری و هر پيشنهادی «بله» نگوييد. خوب فکر کنيد و از خود بپرسيد: آيا واقعاً می خواهم اين کار را انجام دهم؟! شما بايد «نه» گفتن را تمرين کنيد تا به راحتی بتوانيد زمام زندگی و عمر خود را به اختيار خود در آوريد. ۲۹) يک راه برای رهايی از نگرانی ها آنست که آن ها را بنويسيد! نگرانی های خود را بنويسيد و سپس آنها را بخوانيد. می بينيد که اين نگرانی ها آنقدرها هم مهم نيستند و خيلی آسانتر از آنچه که فکر می کنيد حل می شوند. ۳۰) پزشکان اعتقاد دارند که آرامش واقعی از پاها شروع می شود. طبيعى است که اگر پا در کفش راحت باشد، مثل اين است که کفش نپوشيده ايم. و همين مسئله باعث می شود که شما بهتر فکر کنيد، بهتر تصميم بگيريد، بهتر ياد بگيريد و خلاصه آن که آرامش بيشتری داشته باشيد.
🔸منابع کمکی: ۱) حسين خنيفر و مژده پورحسينی، مهارت های زندگی، ص ۴۵۳. ۲) جمعی از نويسندگان، معنای زندگی، مجله نقد و نظر، سال هشتم، ش ۱ - ۴، ۱۳۸۲. ۳) اصغر کيهان، راز موفقيت در زندگی (هنر بهتر زيستن)، نشر مادر. ۴) داريوش عرفانی، اخلاق موفقيت در زندگی، نشر خرم. ۵) ديل کارنگی، رمز موفقيت، ترجمه محمد جواد پاکدل و مسعود ميرزايی، نشر پارسا. ۶) رضا کريمی، راز داشتن زندگی شاداب، نشر نسيم حيات.
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#زندگی #آرامش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️غیر یقین را داخل یقینیات ما نکنند
🔹ملتفت باشید! خیلی احتیاط بکنید! ... باید خیلی سعی بکنید که غیر یقین را، داخل یقینیات ما نکنند؛ آب را توی شیر ما نریزند! اگر یک نفر، هزار کلمه حقی گفت، این هزار کلمه را خوب تأمّل بکنیم و از او بگیریم، بعد [تأمل کنیم که] هزار و یکم هم درست است، [یا] نه؛ آن ظن است، یقین نیست. هر کلمهای از هر کسی شنیدید، دنبال این بروید که «آیا این صحیح است، تام است، مطابق با عقل و دین هست، یا نه؟»
📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تجسّم اخلاق و روحیّاتِ آدمی در روز «قیامت» چگونه ممکن است؟
🔹از روايات اسلامى استفاده مى شود كه خُلق و خُوى آدمى نيز در روز #قیامت در چهره و اندام انسان ظاهر مى گردد و به همين دليل افراد به صورت هاى مختلفى وارد #عرصه_محشر مى شوند، صورت هايى كه مناسب خُلق و خُوى آنهاست. آنها كه قلبى مملو از نور ايمان داشتند چهره هايى سفيد و نورانى دارند، و به عكس، آنها كه قلب هايى تاريك از ظلمتِ كفر داشتند چهره هايشان سياه و تاريك است، چنانكه «قرآن مجيد» مى فرمايد: «يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَاَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ اَكَفَرْتُمْ بَعْدَ اِيمانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ * وَ اَمَّا الَّذِينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِي رَحْمَةِ اللهِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ؛ [آل عمران، ۱۰۶ و ۱۰۷] روزى كه صورت هايى سفيد و صورت هايى سياه مى شوند، اما آنها كه صورت هايشان سياه است [به آنها گفته مى شود] آيا بعد از ايمان كافر شديد؟ پس بچشيد عذاب را به خاطر كفرتان؟ * و اما آنها كه چهره هايشان سفيد است در رحمت خداوند خواهند بود و جاودانه در آن مى مانند».
🔹و در جاى ديگر درباره #سرنوشت_گنهكاران در #قيامت مى فرمايد: «كَاَنَّمَا اُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً؛ [یونس، ۲۷] آنچنان صورت هايشان تاريك است كه گويى پاره هاى شبِ ظلمانى صورتشان را پوشانده است!». آرى آن روز، روز ظهور و بروز است و خُلق و خُوى هاى درون و مَلَكات نفسانى ظاهر و آشكار مى گردد و تمام جسم انسان را به رنگ خود در مى آورد. «هر خيالى كو كند در دل وطن * روز محشر صورتى خواهد شدن! - سيرتى كان در وجودت غالب است * هم بر آن تصوير حشرت واجب است». در آيه ۱۸ سوره «نبأ» آمده است: «يَومَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ اَفْوَاجاً؛ روزى كه در صور دميده مى شود و شما به صورت فوج فوج وارد محشر مى شويد».
🔹بعضى از مفسران بزرگ در تفسير اين آيه حديثى از پيامبر اكرم (ص) نقل كرده اند كه خلاصه اش چنين است: «جمعى از ياران پيامبر (ص) در منزل ابو ايّوب انصارى در محضر آن حضرت بودند «معاذ بن جبل» از تفسير آيه فوق سؤال كرد، پيامبر (ص) فرمود: اى معاذ! از مطلب عظيمى سؤال كردى! سپس اشك از ديدگان مباركش جارى گشت، بعد فرمود: ده گروه از امت من جداگانه در #قيامت محشور مى شوند و با ساير مسلمانان متفاوتند، بعضى به صورت حيوانات و بعضى نابينا و بعضى كر و لال و بعضى چنان متعفّن و بدبو هستند كه از مردار نيز گنديده ترند! سخن چين ها به صورت بوزينه ها، حرام خوارها به صورت خوك ها، حاكمانِ ظالم نابينا، خودپسندان كر و لال و شهوت پرستان گنديده تر از مردار محشور خواهند شد». [۱] «گشته گرگان يك به يك خوهاى تو * مى درانند از غضب اعضاى تو! - اين سخن هاى چو مار و كژدمت * مار و كژدم مى شود گيرد دمت! - زانيان را گنده اندام نهان * خمر خواران را بود گنده دهان - گند مخفى كان به دل ها مى رسيد * گشت اندر حشر محسوس و پديد!
پی نوشت:
[۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، انتشارات ناصر خسرو، چ سوم، ج ۱۰، ص ۶۴۲
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ نهم، ج ۶، ص ۱۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قیامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد