eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عقل و شرع و محکومیت ترور بی‌گناهان (بخش دوم و پایانی) 💠محکومیت ترور از منظر فقه اسلامی 🔹مطالعه در آثار فقهی به روشنی حکایت از مخالفت فقهای شیعه و اهل تسنن با دارد و با توجه به آن هیچ یک از منابع و ادله فقهی ترور را تجویز نمی‌کند، آن را شمردند. بر اساس متون دینی و قوانین اسلامی، هر آنکس که با استفاده از سلاح‌های گرم و سرد، خود را در معرکه تعضیف عملی و ناامن ساختن جامعه و کشتار مردم بی‌گناه قرار دهد، شمرده شده و لازم است با روبرو شوند. [۱] ناگفته پیداست که صرف به دست گرفتن سلاح به هدف ترساندن مردم را گناهی نابخشودنی عنوان کرده و قطعا ترور انسان‌های بی‌گناه را جایز نمی‌داند. همچنین احادیث متعددی پیرامون نکوهش ترورهای ناجوانمردانه و فریب‌کارانه نقل شده است؛ خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند: «إِنَّ الْإِسْلَامَ قَيَّدَ الْفَتْكَ؛ [۲] به راستی که کشتن غافلگیرانه را ممنوع کرده است». از همین روست که دشمنان آرزوی کشتن رودرروی امیرالمومنین امام علی (ع) را با خود به گور بردند و ناچار شدند ایشان را ناجوانمردانه و در حال نماز شمشیر بزنند. [۳] 💠دیدگاه فقه اهل تسنن پیرامون ترور 🔹فقیهان سرشناس اهل تسنن نسبت به قتل انسان‌ها با شیوه‌هایی همچون فریب‌دادن و غافلگیری موضع سرسختانه‌ای گرفتند؛ شارح کتاب موطأ مالک بن انس تصریح می‌کند: «اگر قتل به شیوه غیله و فریب باشد، نمی‌توان قاتل را مورد بخشش قرار داد، زیرا حکمش همانند محارب بوده و باید او را به قتل رساند». [۴] ابن عثیمین یکی از دیگر از فقهیان اهل تسنن با نقل دیدگاه ابن تیمیة می‌گوید: «ابن تیمیة، در مورد کسی که دیگران را با حالت فریب کشته، فتوای قصاص و اعدام صادر کرده است، زیرا چنین فردی مرتکب فساد و شر شده و حتی اگر بازماندگان مقتول حاضر به بخشش شوند، سخنشان پذیرفته نمی‌شود و باید قاتل را کشت».[۵] 💠مبارزه امت اسلامی با وهابیت و داعش  🔹 با حمایت‌های سیاسی و مالی محورهای غربی، عربی، عِبری و با ایجاد ، درصدد ایجاد شکاف میان امت اسلام و نشان دادن چهره‌ای خشن از اسلام واقعی می‌باشد و در این راه، از کشتن مردم بی‌گناه به ویژه زنان و کودکان هیچ واهمه‌ای ندارد. مقتضی است که مسلمانان با پیروی از عالمان اسلامی، درک بهتری از این موقعیت حساس در تاریخ اسلام داشته باشند و تمام نقشه‌های دشمن منحوس را خنثی کنند. پی نوشت‌ها؛ [۱] رجوع کنید به سوره مائده، آیه ۳۳ [۲] کلینی، الكافی، ج‏ ۷، ص ۳۷۵ [۳] بحار الأنوار، ج‏ ۲۹، ص ۴۷۲ [۴] الباجی، ابوولید، المنتقى شرح الموطإ، اولی، مطبعة السعادة، ج ۷، ص ۷۴ [۵] ابن عثیمین، محمد، شرح رياض الصالحين، دار الوطن، ج ۲، ص ۵۴۷ نویسنده؛ عبد آبق منبع؛ وبسایت اندیشه برتر @tabyinchannel
⭕️ عدم وابستگی به غرب و شرق 🔹من باز می‌گويم همه مسوولان نظام و مردم ايران بايد بدانند كه غرب و شرق تا شما را از هويت اسلامی‌تان - به خيال خام خودشان - بيرون نبرند، آرام نخواهند نشست؛ نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شويد و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور. هميشه با و با چشمانی باز به خيره شويد و آنان را آرام نگذاريد، كه اگر آرام گذاريد، لحظه‌ای آرامتان نميگذارند. 📕صحیفه امام خمینی (ره)، ج ۲۱، ص ۳۲۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️همّ و غمّ روزی، بدتر از زحمت کار است 🔸حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹خدا کند یقین برای انسان روزی شود!... چه قدر خوب است انسان از ناحیۀ امر روزی، راحت باشد؛ زیرا همّ و غمّ روزی، بدتر از زحمت کار است. کسی که به همّ و غمّ روزی مبتلا است، شب و روز کار می کند، و پیوسته غصّۀ روزی را می خورد! 📕در محضر بهجت، ج٢، ص ۱۱۳ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بداء در لغت و اصطلاح به چه معناست؟ 🔹معنای بداء در لغت: به فتح باء و الفِ کشیده، اسم مصدر از ماده «بدو»‌ [۱] است. اگر چه لغت شناسان معانی لغوی متعددی برای این واژه برشمرده اند، اما اصلی ترین معنای لغوی آن ظهور و انکشاف (آشکار شدن) پس از خفا است. برای مثال گفته می شود: «بدا إلی البادیه» بدین معنا که: در بیابان نمایان گشت. یا مثلا گفته می شود: «بدا له فی الأمر» بدین معنا که: آنچه برای او آشکار نبود، آشکار گشت. [۲] معانی دیگری که لغت شناسان برای این واژه برشمرده اند عبارت اند از: ظهور چیزی از عدم [۳]، تغییر در قصد [۴] و استصواب. [۵] 🔹معنای بداء در اصطلاح: برای فهم معنای اصطلاحی بداء، ابتدا باید آراء علماء و متکلمین را درباره این موضوع بررسی کرد. به نظر شیخ صدوق، در حق تعالى به معنى ندامت در فعل نيست، بلکه به معنای ابتدا به خلقت يك شئ بعد از شئ، يا امر به يك شئ بعد از نهى از آن و يا بالعكس است. یعنی ظهور تدریجی اراده خداوند برای بندگان. [۶] به عقیده شیخ مفید، همان ظهور و انکشاف افعال الهی است که در گمان و حساب نمی آمد، نه تبدیل رأی و ایجاد علم جدیدی که قبلاً نبوده است. [۷] شیخ طوسی را به معنای ظهور اراده خداوند بر مکلفین، بر اساس شرایطی خاص می داند، نه به معنای علم بعد از جهل. [۸] در نظر علامه مجلسی نیز تغییر ظهور تحقق اعمال در لوح محو و اثبات، معرفی می شود. این تغییر ظهورها نیز بر اساس تحقق یا عدم تحقق برخی شرایط است. [۹] 🔹علامه طباطبایی نیز درباره اصطلاح بداء در فرهنگ اسلامی و ادبیات امامیه می فرماید: عبارت است از آشکار شدن امری از ناحیه خداوند برخلاف آنچه ظاهر بوده است، که در واقع اولی را محو و دومی را اثبات کرده و خدا به هر دو حادثه آگاه است. [۱۰] آیت الله خویی نیز در مورد خداوند را به معنای ظهور اراده خداوند می داند؛ اراده ای که بر خلاف گمان مردم و برای آنان پنهان بوده است. [۱۱] آنچه از جمع بندی همه این اقوال راجع به معنای اصطلاحی بداء به نظر می آید این است که آشکار کردن و پدید آوردن چیزی و حکم به هستی آن، به سبب تقدیری جدید و تعلق اراده ای جدید به چیزی برحسب شرایط و مصالح است. ؛ 🔹مثلا خداوند بر اساس مصالح و شرایطی این گونه مقدر کرده که بنده ای ۵۰ سال عمر کند، اما آن بنده با انجام اموری همچون دعا و پرداخت صدقه یا صله ارحام، موجب ظاهر شدن تقدیر و اراده جدید خداوند می گردد. اراده و تقدیری که این بنده بر حسب آن، ۷۰ سال عمر خواهد کرد. در علم ذاتی و مطلق خدا رخ نمی دهد تا با رخ دادن آن و از باب تغییر یافتن علم ازلی ابدی خدا، اشکالی پدید آید، بلکه در است که علم فعلی و مخلوق است. به بیان دیگر، خداوند بر اساس وضعیت موجود یک انسان، برای او تقدیری در لوح تقدیرات ثبت می کند. پس از مدتی این شخص کارهایی مثل دعا، صدقه، صله رحم و کمک به فقرا انجام می دهد. در نتیجه خداوند تقدیر قبلی وی را عوض کرده را برای او ثبت می کند. این تغییر در تقدیر، نام دارد. البته خداوند با علم ذاتی و مطلق خود از همه این تقدیراتِ گذشته و آینده آگاه است و حتّی آنها را در لوح دیگری که مکنون است و «امّ الکتاب» نامیده می شود، ثبت کرده است. 💠برداشت اشتباه مخالفین بداء از معنای آن 🔹همانطور که بیان شد با علم ذاتی خدواند منافات ندارد و خداوند از همه تقدیرات گذشته و آینده خبر دارد؛ همچنین باید توجه داشت که رخ دادن تغییر در دستورات الهی یا مقدرات او به دلیل پشیمانی نیست، و بیان اینگونه سخنان از مقایسه خالق با خودمان است. چون تغییر اراده های ما در بسیاری از موارد ناشی از اشتباه و پشیمانی است، تصور می کنیم که تغییرهای الهی نیز چنین است. بنابراین ادعای مخالفین که به خاطر اعتقاد شیعیان به بداء، آنها را متهم به نسبت دادن جهل به خدا می دانند، بی اساس و باطل است. پی نوشت‌ها؛ [۱] مجمع البحرین، طریحی، ج۱، ص۴۵؛ التمهید فی علوم القرآن، معرفت، ج۲، ص۲۷۶؛ [۲] لسان العرب، ابن منظور، ج۱۴، ص۶۵ [۳] مفردات‌الفاظ‌القرآن، راغب‌أصفهانى، ص۱۱۳ [۴] خلاصه علم الکلام، فضلی، ص۱۰۵ [۵] معجم‌مقاییس‌اللغه،احمدبن‌فارس‌ج۱ص۲۱۲ [۶] نبراس الضياء، ميرمحمدباقر داماد، ص۲۹ [۷] همان، ص۳۱ [۸] همان، ص ۳۸ و ۳۹ [۹] همان، ص ۴۵ [۱۰]المیزان‌فی‌تفسیرالقرآن،طباطبایی‌ج۱۱ص۳۸۱ [۱۱] رسالتان‌فی‌علم‌الکلام، بلاغی‌وخویی،ص۲۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️نقش و منزلت بسیج 🔹 در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصاً جنگ، بودند نهادها و گروه‌های فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت طلبی، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کردند. ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از و بسیجیان خواهند بود! 🔹 شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد. مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند. میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند. لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام. بیانات حضرت امام ۶۷/۰۹/۰۲ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️روش های شیطانی در جنگ نرم (بخش ششم و پایانی) 🔸براساس گزارش‌های قرآنی، جنگ نخست میان و (ع) بود. بنابراین باید را به عنوان مبتکر و دانست. از آن جایی که براساس آموزه‌های قرآنی، اولیای جنی و انسی ابلیس، به عنوان شیاطین در جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر شراکت مستقیم و جدی دارند، بازخوانی روش‌ها و در می‌تواند مومنان را ضمن آگاهی بخشی از وضعیت و روش‌های دشمن، مهیای شناسایی راه‌های مقابله نماید. 🔹در بخش پیشین این نوشتار بیان شد که در تلاش بر آن است تا چیزها در چشم، چنان شود که دل‌ها و جان‌ها مجذوب گردد و همدلی و همراهی مخاطب با پیام و دشمن به دست آید. این همان تغییر بینش‌ها و نگرش‌ها و تحریک و تهییج عواطف و احساسات از طریق است که در آیات بسیاری بیان شده است. یکی از شیوه‌ها در این جنگ نرم این است که در دل مخاطب و بدگمانی ایجاد کنند. در جنگ نرم با استفاده از این شیوه می‌تواند دل‌های مومنان ضعیف الایمان را سست نماید و بیمار دلان را همراه خود سازد. خداوند در آیات ۱۱ و ۱۲ سوره فتح به افراد متخلفی اشاره می‌کند که با رخنه در دل هایشان نسبت به فرجام فعالیت‌های اسلام و دولت اسلامی دچار تردید شدند و به سبب ، با آنان همراه و همدل گردیدند. 🔹روش شیطانی و (فریبکاری)، روشی کارآمد است که در طول تاریخ از سوی ابلیس و شیاطین جنی و انسی به کار رفته است و در جهان امروز از طریق دنبال می‌شود. (سوره نمل، آیات ۲۴ و نیز سوره انعام، آیه ۴۳ و سوره عنکبوت، آیه ۲۸ و آیات بسیار دیگر) از آن جایی که در اندیشه تجملات هستند، بیشترین تسویل که از سوی شیاطین نسبت به آنان انجام می‌شود، در این حوزه است. این روش از سوی شیطان‌های انسانی و غیرانسانی، بسیار به کار گرفته شده و می‌شود. تاثیر این روش تا آن اندازه است که حتی برخی از زنان پیامبر (ص) نیز در این دام افتادند و با پیامبر (ص) برای دستیابی به تجملات دنیایی درگیر شدند، به گونه‌ای که خداوند آنان را تهدید کرد و به پیامبر (ص) فرمان داد تا به آنها هشدار دهد و آنان را مخیر به طلاق و یا ادامه زندگی به دور از تجملات نماید. (سوره احزاب، آیات ۲۸ و ۲۹) 🔹 و آراستن به گونه‌ای است که شخص هنگامی که با خود فکر می‌کند، بطلان آن را در می یابد، ولی چنان فضای جامعه علیه حق و ایمان تغییر می‌کند که شخص نمی‌تواند از تاثیر گفتمان غالب اجتماعی و فرهنگی بیرون رود. از این رو بت پرستان عصر ابراهیمی با آنکه با برهان و استدلال قوی حضرت ابراهیم (ع) به بطلان باورهای خویش رسیدند، ولی در عمل با آنچه حق یافته بودند مخالفت می‌کنند؛ چرا که گفتمان غالب اجازه نمی دهد. (سوره انبیاء، آیات ۶۳ تا ۶۵) در این میان در انسان نیز به یاری شیاطین می‌آید و با تسویل و تزیین و آراستن زشت و باطل اجازه نمی‌دهد تا آدمی در مسیر درست قرار گیرد و در نهایت شکست خورده و با بردگی نفس به بندگی شیطان می‌رسد و او را ولی خود قرار می‌دهد. 🔹به سخن دیگر، انسانی که گرفتار است، هر چند که مدعی آزادی است، در حقیقت در مقام بردگی نفس می‌باشد که در نهایت به بندگی شیطان می‌رسد، (سوره یوسف، آیات ۱۸ و ۸۳ و طه، آیه ۹۶) در حالی که پیامبران در تلاش هستند تا ایشان را از بردگی نفس و بندگی شیطان رها سازند و به آزادی واقعی برسانند. (سوره اعراف، آیه ۱۵۷) به هر حال با نگاهی گذرا به شیوه‌های شیطانی در جنگ نرم می‌توان دریافت که جامعه در چه جاها و از کدام نقطه بیشتر در معرض خطر و آسیب است و می‌بایست نسبت به پیشگیری و تقویت این نقاط کوشید و اجازه نداد تا از این طریق در پیروز شود و بر جان‌ها و دل‌ها و قلوب مردم سلطه یابد. نویسنده: خلیل منصوری منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) @tabyinchannel
⭕️تروریسم بین‌المللی 🔹امروز در دنیا همه دارند مشاهده میکنند که آن قدرت و آن دولتی که از خبیث‌ترین تروریست‌ها - یعنی از همین و امثال اینها - حمایت کرده است و اینها را به‌ وجود آورده و هنوز هم علی‌رغم اینکه به‌ ظاهر میگوید در مقابل اینها است، دست از حمایت اینها برنمیدارد، است و هم‌پیمانان آمریکا. بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۱۲/۲۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دشمن شناسی - سیاست مبارزه با دشمن (بخش دوم) 🔸در مورد معیار کلی برخاسته از متون دینی ما این است که کسی و یا مجموعه ای که سد راه تکامل انسان بسوی قلل رفیع «شدن» و موجب دوری از خدا و خسران در زندگی گردد، محسوب می شود. طبق آیات و روایات انسان دو گونه دشمن دارد: ۱) یا دشمن نزدیک؛ ۲) یا دشمن دور عبارتند از شیطان های جن و انس. 💠دشمن‌ بیرونی 🔹الف) شیاطینِ جن: اما و دور، است. شیطان موجودی حقیقی است که با وسوسه و دگرگون ساختن واقعیت امور و زینت بخشیدن به زشتی ها و گناهان، و ناگوار جلوه دادن نیکی ها و طاعات، سعی در اغوا و انحراف انسان دارد. در واقع حوزه اصلی فعالیت شیطان در حالات روانی انسان و جنبه تخیل و توهم او است، که حقایق را وارونه و بر خلاف واقعیت آنها جلوه می دهد و انسان را به خیال و توهم در مورد واقعیات وادار می سازد. از منظر تنها وسوسه می کند و در قوه خیال و وهم انسان تصرف می کند و حقایق را دگرگون می سازد. 🔹«فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطانُ لِیُبْدِیَ لَهُما ما وُرِیَ عَنْهُما...» [اعراف، ۲۰]؛ و «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطانُ قالَ یا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ...» [طه، ۱۲۰]. زشتی ها را زیبا جلوه می دهد و اعمال ناپسند را زینت و آرایش کرده و آن را پسندیده و درست در اذهان ظهور می دهد: «...وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُونَ» [انعام، ۴۳]؛ و «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النّاسِ...» [انفال، ۴۸]. بت پرستی ها و تکبرها و ایستادن در برابر حق و حقیقت، نمونه هایی از اعمال نفوذ و تصرف در وهم و خیال انسان است که بخشی از حوزه فعالیتهای روانی انسان هستند. ... منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel