eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«امام علی» (علیه السلام) در خطبه ۱۸۲ «نهج البلاغه» چه اوصافی را برای «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر می شمرد؟ 🔹 (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۸۲ [۱] مى فرمايد: «او براى حفظ حكمت و دانش، زرهى كه حافظ آن است بر تن كرده و حكمت را با همه آدابش در برگرفته، توجّه خاص به آن نموده و آن را به خوبى شناخته و يكسره به آن پرداخته است». در اينكه منظور از اين كه حكمت همه وجود او را پر كرده و توجّه او را به خود جلب نموده و آن را با همه آداب در برگرفته كيست؟ 🔹احتمالات متعددى داده شده است، ولى هنگامى كه تعبيرات حضرت را تا پايان تفسير كنيم به روشنى درخواهيم يافت كه اين عبارات تفسير صحيحى جز (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ندارد. (عليه السلام) در ادامه اين سخن مى افزايد: «حكمت و دانش براى او گمشده اى است كه همواره در جستجوى آن است، و نيازى است كه پيوسته در طلب آن است». اين سخن تأكيد ديگرى است بر اينكه آن مرد الهى، برنامه كارش بر اساس قرار گرفته، و قبل از ايجاد هر تحوّلى، «تحوّل علمى و فرهنگى» برقرار مى كند؛ اين سخن هماهنگ با چيزى است كه در روايات درباره (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده است. 🔹از جمله در حديثى از امام باقر (عليه السلام) چنين مى خوانيم: «هنگامى كه ما به پا خيزد دست خود را بر سر بندگان بگذارد [آنها را تحت تربيت خود قرار دهد] و به اين وسيله را متمركز سازد و را كامل كند». [۲] در ادامه در بيان يك ويژگى ديگر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى فرمايد: «او به هنگامى كه اسلام غروب كند، همچون شترى كه از راه رفتن بازمانده، بر زمين قرار گرفته و سينه به آن چسبانده است، پنهان خواهد شد». 🔹هنگامى كه شتر از راه رفتن باز مى ماند بر زمين چنان پهن مى شود كه انتهاى دم او به زمين مى چسبد و حتى پايين گردن خود را نيز بر آن مى نهد و اين، نشانه نهايت خستگى است، و عرب از آن به عنوان كنايه براى نهايت ضعف و ناتوانى استفاده مى كند. اين سخن اشاره آشكار ديگرى به يكى از اوصاف (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، كه در او، و در نهايت ضعف قرار مى گيرند و دشمنان از هر سو براى محو اسلام و شكست مسلمين قيام مى كنند. امام (عليه السلام) در پايان اين فراز به نكته روشن ترى در اين زمينه مى پردازد و مى فرمايد: 🔹«او باقيمانده‌اى از هاى خداست و و از جانشينان پيامبران اوست». همان گونه كه از بيان اين اوصاف به دست مى آيد جمله هاى بالا مرجع ضميرى جز (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نمى تواند داشته باشد، به ويژه اينكه واژه هاى (بقية الله) و و در فرهنگ دينى ما كاملا منطبق بر آن حضرت است. 🔹از اين بخش خطبه كه اشارات روشنى به (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشت، به خوبى استفاده مى شود كه بر خلاف تصوّر ناآگاهان، تكيه گاه اصلى بر انقلاب فكرى، علمى و فرهنگى است، نه قيامى نظامى و مملوّ از خونريزى. او چنان سطح‌ را بالا مى برد كه با پاى خود به سوى يك «حكومت سراسر عدل و داد» پيش مى روند. بى شكّ در آغاز راه، اقليّت منحرف و ماجراجو و گردنكشان زورگو و ظالمى در اين طريق سدّ راه‌اند كه آنها را با قدرت نظامى خود بر مى دارد. او پيوسته در طلب دانش و ارتقاى سطح است و همچون جدّش پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) با زبان حال و قال مى گويد: «رَبِّ زِدْنِی عِلْماً». [۳] پی نوشت‌ها؛ [۱] جهت اجتناب از اطاله مطلب، از آوردن متن عربی فرمایشات امام علی علیه السلام صرف نظر گردیده است. [۲] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلامية‏، چ ۲، ج ‏۲، ص ۶۷۵ [۳] قرآن کریم، سوره طه، آيه ۱۱۴ 📕پيام امام امير المؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية‏، چ ۱، ج ۷، ص ۶۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️دشمنی آمریکا با اصل موجودیّت جمهوری اسلامی است 🔹در رژیم طاغوت، به‌ عنوان یک ثروت نگاه میکرد به ، در عین‌ حال ضرباتی که در همان دوران از سوی به ایران وارد شده ضربات کاری و مؤثّری است که کسانی که با تاریخ آشنایند، با زندگی آن دوران آشنایند، کاملاً این را می‌فهمند و تصدیق می‌کنند؛ بعد از هم که خب معلوم است؛ از روز اوّل شروع کردند به و و تا امروز هم ادامه دارد؛ [پس] بحثِ سوء تفاهم نیست. 🔹یک‌وقت بین دو دولت سوء تفاهم هست، خب با حل میشود؛ یک‌وقت اختلاف سر یک منطقه‌ی ارضی است، مثلاً فرض کنید که این قسمتِ مرز این قدرش مال من است، این قدرش مال تو است، خب این را با مذاکره می توانند حل کنند، پنجاه پنجاه تمامش کنند؛ اینجا مسئله‌ی پنجاه پنجاه نیست؛ مسئله‌ی اصل موجودیّت است و با حل نمی شود، با رابطه حل نمی شود؛ این تصوّر، تصوّر درستی نیست. 🔹آنچه و و ناشی از و منطبق با اسلام در دنیا به‌ عنوان یک به وجود آورده، برای - مظهر استکبار، آمریکا است - قابل قبول نیست؛ این یک تصوّر غلطی است که ما خیال کنیم حالا می‌شود بنشینیم با ، بگوییم آقا بیایید یک‌جوری با همدیگر مصالحه کنیم. مصالحه به این است که شما از حرفهای خودتان بگذرید. بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۰۳/۲۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دشمن شناسی و راهکارهای مقابله با آن از منظر قرآن چیست؟ 🔹 و بیان شیوه‌های مقابله با آن یکی از مباحث مهمی است که در بیان شده است. از نگاه قرآن به چند دسته تقسیم می‌شود؛ مانند شیطان، یهود، مشرکان، منافقان، کافران و بعضی از همسران و فرزندان. 🔹شیوه‌های کلی اقدامات نیز از منظر «قرآن» موارد مختلفی است که از آن جمله است: «ایجاد تردید و تحیر به منظور سست نمودن اعتقادات»، «ایجاد اختلاف و تفرقه برای از بین بردن اتحاد و ایجاد شکاف در صفوف مستحکم مؤمنان»، و «جنگ روانی» می‌باشد. 🔹 از چنین رفتارهایی القای یأس و ناامیدی در مردم و روی برگرداندن از اولیاء الله و دستورات الهی می‌باشد. از سوی دیگر، استراتژی‌های متعددی را برای با ارائه نموده است که برخی از آنها عبارت‌اند از: «تجهیز به قدرت ایمان»، «افزایش قدرت نظامی»، «ممنوعیت دوستی با بیگانگان» و «جهاد و مبارزه». منبع: اسلام کوئست @tabyinchannel
⭕️جمهوری اسلامی، امانتی در دست ما 🔹شما ملت عزیز با قدرت خودتان، با خودتان، با تحولی که درتان واقع شد، دست تبهکاران را در داخل و دست غارتگران را که از خارج دراز شده بود قطع کردید. شما یک حکومت طاغوتی را برداشتید و به جای او یک گذاشتید. شمایی که این کار را کردید باید دنبالش باشید تا نگهش دارید، نمی‌شود که انسان یک کاری بکند و نیمه کاره رهایش کند. 🔹امروز که و در دست شما و ما و همه ملت ایران است، اگر چنانچه خلاف بکنیم، خلاف مصالح جمهوری اسلامی بکنیم، خلاف مصالح اسلام بکنیم، به این امانت کردیم، و در پیشگاه مقدس حق تعالی مجرم و خائن هستیم. خیانت همه‌اش این نیست که منافقین می‌کنند، آنها هم یک قسمش است... بیانات حضرت امام ۶۳/۰۶/۲۳ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چرا آرزوی مرگ اسرائیل؟ 🔸 حدود هفتاد سال پیش در و با زور اسلحه و ترور اعلام موجودیت و استقلال کرد و در سال ۱۹۴۸ میلادی دولت تشکیل داد. تاکنون حدود صد و پنجاه کشور این رژیم را به رسمیت شناخته‌اند و حدود سی کشور هنوز را به رسمیت نمی‌شناسند. [۱] 🔹ممکن است برخی افراد بگویند: «مرگ بر در چنین شرایطی به چه معناست؟! چرا باید آرزوی کشوری را داشته باشیم که عضو سازمان ملل است و بسیاری از کشورها آن را به رسمیت شناخته‌اند؟ اساساً آرزوی مرگ و بدبختی برای دیگران کار درستی نیست و انسان باید برای همه خوبی بخواهد». 💠نابودی زشتی، زیباست 🔹ابتدا از بررسی این ادعا آغاز کنیم که آرزوی و نابودی داشتن کار درستی نیست. آیا گوینده این سخن آرزوی و پلیدی را نیز نادرست می‌داند؟! نماد ، و دینی شدید، ، و است؛ چگونه می‌توان برای چنین نظامی، آرزوی دوام و بقا داشت و خود را بر راه راستی و حقیقت دانست؟! 🔹حالت سومی وجود ندارد، یا انسان خواستار بقای چنین نظام حاکمیتی است یا نابودی و عدم بقای آن را آرزو می‌کند. تمام وجدان‌ های بیدار متوجه می‌شوند که آرزوی و ، خواسته‌ای به‌ حق و است. مردم ایران سال‌ها این نگاه و عدالت‌ طلبانه را فریاد زده‌اند و به خود افتخار می‌کنند. او که بر سر فریاد نزند و با او مبارزه نکند، ناچار در راستای تأیید ظلم و همکاری با جنایت گام برداشته است. 💠قوانین اسلام حاکم بر قوانین بین‌المللی 🔹صد و پنجاه کشور که هیچ، اگر تمام کشورها، بلکه تمام مردم دنیا با یکدیگر جمع شوند و توافق کنند که دزدی و کار خوب و قانونی باشد، این توافق واقعیت زشت و پلید و را دگرگون نخواهد کرد. آیا می‌شود با توجیه قبول کشورها هر فساد و تباهی را امضا کرد؟! بنا بر چنین اندیشه‌ های پوچ و بی‌هویتی، وظیفه خواهد داشت که اعمال منافی عفت و خانواده مانند گرایش‌ها و اعمال هم‌جنس‌بازان را به رسمیت بشناسد و نظام روابط اجتماعی سالم را به نابودی بکشاند. 💠هیچ کشوری اسرائیل فعلی را به رسمیت نمی‌شناسد 🔹واقعیتی که شاید عموم مردم نسبت به آن بی‌اطلاع باشند این است که بنا بر مسائل حقوقی سازمان ملل نیز به شکل امروزی یک کشور رسمی محسوب نمی‌شود. آنچه برخی کشورها به رسمیت شناخته‌اند اراضی سال ۱۹۴۸ میلادی در است. [۲] رژیم غاصب بعد از به رسمیت شناخته شدن نیز خود را متوقف نکرد، و آنچه امروز از بلندی جولان سوریه، مزارع شبعای لبنان و بقیه سرزمین غصب کرده از طرف هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است. 🔹 و که پدر و مادر مادی و معنوی این فرزند نامشروع و پلید هستند هم حاضر نیستند این حجم از بی‌قانونی و وحشی‌گری را گردن بگیرند و تعداد بسیار زیادی قطعنامه بر ضد در سازمان ملل به تصویب رسیده است. [۳] طنز تلخ ماجرا، مواضع برخی و بی‌اطلاع در کشورمان در دفاع از است، به شکلی که به نظر حتی بایدن و ترامپ که در جنایت یدی طولی دارند نیز به این‌ همه بلاهت و انکار حقیقت راضی نیستند. [۴] پی‌نوشت‌ها [۱] رویداد ۲۴؛ کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند [۲] شورای نگهبان؛ اسرائیل ازنظر حقوق بین‌الملل وجود خارجی ندارد [۳] اقتصاد نیوز؛ سازمان ملل چندین قطعنامه تصویب کرد [۴] خبرگزاری مهر؛ بایدن: اشغال غزه اشتباه است نویسنده: سنایی منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه @tabyinchannel
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):  🔸«إنَّ اللهَ تعالی يُحِبُّ أن تَعدِلُوا بَينَ أولادِكُم حَتّى فی القُبَلِ». 🔹«خداوند دوست دارد كه ميان فرزندان‌ تان رفتار كنيد، حتّى در بوسيدن آنها». 📕ميزان الحكمه، ح ۲۲۶۶۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️منظور از «تولّی» و «تبرّی» که به عنوان دو دستور اسلامی به ما آموخته اند چیست؟ و آیا این دو دستور را در دنیای امروز نیز می توان انجام داد؟ 🔹معمولا را تشبیه به درخت برومندى مى کنند که «مبانى عقیدتى»، اصول و ریشه هاى آن را، و «برنامه‌ هاى وسیع عملى»، فروع و شاخه هایش را تشکیل مى دهد. و نیز معمولا ده موضوع را به عنوان و برنامه های عملی ذکر می کند در حالی که گسترده تر از آن است که در ده موضوع خلاصه شود. ولى اهمّیّت این سبب شده است که آنها را در ردیف اوّل بشمارند، وگرنه مسلّماً منحصر به اینها نیست. 🔹از این دستورات ده گانه، سه قسمت مربوط به عبادات و نیایش و پیوند با خداست (نماز، روزه، حج)، و دو قسمت مربوط به مسائل اقتصادى و پیوند با خَلق خدا (زکات، خمس)، و پنج قسمت مربوط به مسائل اجتماعى و نظامى و سیاسى است (جهاد، امر به معروف و نهى از منکر، و ). فعلا سخن از دو دستور اخیر است که به معناى و است. چه کسى را دوست بداریم و از که متنفّر باشیم؟ 🔹دوستان خدا، مردم حق طلب، انسان هاى ارزنده و حامیان حقّ و عدالت را بداریم؛ و از آلودگان، ستمگران، بى‌بندوباران و دشمنان خدا و مردم، باشیم. چرا همه را دوست نداریم؟ چرا با همه خلق خدا خوب نباشیم؟ مگر در دنیاى امروز مى توان اصل زندگى مسالمت آمیز را با همه کس و در همه جا فراموش کرد؟ 🔹باید از کسانى که طرفدار «تز» دوستى با همه و در تحت هر شرایطى هستند پرسید: آیا در جهانى که ظالم و مظلوم و ستمگر و ستمدیده، استعمارگر و استعمار شده، حق طلب و اشغالگر و پاک و ناپاک وجود دارد همه را دوست بداریم؟! با همه خوش باشیم؟! و به همه کمک کنیم؟! آیا منطق انسانى چنین اجازه اى را به ما مى دهد؟ آیا عاطفه زنده هیچ مردمى با این سازشکارى غلط، هماهنگى دارد؟ 🔹اگر این «دو اصل» در اصول اساسى برنامه هاى عملى گنجانیده شده، به خاطر آن است که و عدالت و آزادگى و پاکى و درستى، صفوف خود را هر چه فشرده تر سازند، و و و هرچه تنهاتر بمانند و در یک محاصره اجتماعى و اخلاقى از طرف انسان هاى مثبت و ارزنده قرار گیرند. 🔹آیا هر غذایى را مى پذیرد؟ آیا ذائقه انسان یک وسیله و ، براى جدا کردن غذاهاى مفید از زیانبخش نیست؟ آیا به هنگام خوردن و گرفتار شدن بدن به مسمومیّت غذایى، راه سازشکارى را پیش مى گیرد و انسان را تسلیم مى کند، یا این که تمام قدرت خود را به کار مى اندازد تا از طریق استفراغ خود را از غذاى مسموم ابراز کرده، آن را به بیرون پرتاب کند؟ 🔹آیا تعادل نیروى و ، رمز بقاى جهان هستى نیست؟ چگونه بقاى‌ جامعه‌ انسانى مى تواند از تعادل این دو نیرو که در شکل و ظاهر مى شود مستثنا بماند؟ اگر به جاى این دو دستور، با همه کس و هر مکتب و بى تفاوت بودن در برابر هر چیز و هر صحنه پیدا شود، و و سازنده را جذب نکند، و و منفى را از خود نراند، نابودى چنان اجتماعى سریع خواهد بود؛ به همین دلیل، در حدیثى از (صلى الله علیه و آله) مى خوانیم: «اَوْثَقُ عُرَى الإیَمانِ الحُبُّ فِى اللهِ وَ البُغْضُ فِى اللهِ». (محکم ترین دستگیره هاى ایمان، دوست داشتن براى خدا، و ابراز تنفّر کردن براى خداست). پی نوشت: [۱] سفینة البحار، ج ۲، ص ۱۳ 📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع)، چ دوم، ص ۴۳۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️تزکیه دل و تهذیب نفس 🔹 باید خود را دریابند و در پی و برآیند و بدانند که هر کار کوچک و بزرگی که از انسان سرزند و هر کنش و واکنشی که از وی ناشی شود، هم در دل و جان او اثر می گذارد و هم در صحیفه اعمال او ثبت می شود، 🔹به گونه‌ای که چون فرا رسد و پرده طبیعت از پیش چشمش برداشته شود، بی اختیار فریاد برآورد: «...مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَ لَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا...». [۱](...این چه است؟! هیچ گناه كوچك و بزرگى نگذاشته مگر آن را به شمار آورده‏ است...). پی نوشت؛ [۱] قرآن کریم، سوره کهف، آيه ۴۹ 📕 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة)، ص ۴۳ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا