eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
588 عکس
77 ویدیو
493 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 شبکه مجازی طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی کل کشور 🔹️ اطلاع‌رسانی اخبار و اطلاعیه‌های دوره‌های 🔹 بازنشر تصاویر و کلیپ‌های دوره‌های مختلف طرح ولایت 🔹️ مرور بیانات رهبری در دیدارهای مختلف با دانش‌پژوهان طرح 🔹 بررسی نشریات دانشجویی منتشر شده در دوره‌های مختلف ولایت 🔹️ بازنشر سخنرانی اساتید بصیرتی در جمع دانش‌پژوهان دوره‌های مختلف طرح ولایت 🔹 و... 🔸 اینستاگرام: 🆔 https://instagram.com/tvelayat 🔸 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/tarhe_velayat 💢 رسانه جامع آموزش اندیشه اسلامی: 🔹 آموزش غیرحضوری و کتاب‌های طرح ولایت (دوره ۶ جلدی آموزش مبانی اندیشه اسلامی) 🔹 معرفی منابع با موضوع اندیشه‌ی اسلامی 🔹 معرفی، بررسی و مرور گزیده آثار و نکات شهدای اندیشه‌ی اسلامی 🔹 مرور و شرح احادیث 🔸 اینستاگرام: 🆔 https://instagram.com/Islamlms 🔸 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/Islamlms @tafaqqoh
⬛️ خبر درگذشت استاد سید هادی خسروشاهی رحمه‌الله (زاده ۱۳۱۷ در تبریز) اندوه عمیقی در دلِ دوست‌دارانِ او ایجاد کرد؛ حشَرَه اللهُ مع الاولیاء. اندیش‌مندی پرتلاش و کم‌حاشیه که در کارنامه‌اش فعالیت‌های ماندگاری دیده می‌شود: ✔️ سفیر ایران در واتیکان ✔️ تأسیس مرکز بررسی‌های اسلامی ✔️ حفظ و نشر آثار مرحوم علامه طباطبایی أفاض اللهُ علینا مِن بَرکات تُربَتِه ✔️ تأسیس مجلات فرهنگی و انتشارات ✔️ تألیفات مفید به ویژه در زمینه‌ی جریانات فرهنگی، تاریخی و شخصیت‌های معاصر ✔️ ترجمه برخی کتب اندیشمندان جهان اسلام از عربی به فارسی و... ◾️ پایگاه شخصی: 🌐 khosroshahi.org ◾️ پایگاه مرکز بررسی‌های اسلامی: 🌐 iscq.ir @tafaqqoh
🔊 ۱۶۰ جلسه درس خارج فقه؛ مبحث و 🎙 آیةالله محمد مؤمن اعلی الله مقامه 🌐 http://m-momen.ir/post/15 @tafaqqoh
تفقه
🔊 #دریافت_صوت ۱۶۰ جلسه درس خارج فقه؛ مبحث #ولایت_فقیه و #حکومت_اسلامی 🎙 آیةالله محمد مؤمن اعلی الله
📚 الولایة الالهیة الاسلامیة او الحکومة الاسلامیة / ۲ مجلد 🖊 آیةالله محمد مؤمن قمی اعلی الله مقامه 🔹 پی دی اف 🌐 https://archive.org/details/overalllibrary_gmail_20170224_1026/mode/2up 🔹 نرم‌افزار اندروید 🌐 http://bayanbox.ir/id/7923516557737958324?download 🔹 مطالعه برخط 🌐 http://ito.lib.eshia.ir/84251/1/1 @tafaqqoh
📚 از آیةالله سید کاظم حائری دامت برکاته در زمینه و 🔖 ولایة الامر فی عصر الغیبة (۱۴۱۰ هـ.ق / ۱۳۶۸ هـ.ش) ✔️ مطالعه چکیده‌ی و خواندنی که به قلم استاد سید علی‌اکبر حائری دام عزه (برادر کوچک‌ترِ مؤلف) ابتدای کتاب آمده برای آشنایی با نظریات مطرح شده در کتاب بسیار سودمند است. 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlV19ZQUsxWHB5bjA 🌐 http://ar.lib.eshia.ir/72001/1/6 🔖 أساس الحکومة الإسلامیة، دراسة الاستدلالیة مقارنة بین الدیمقراطیة و الشّوری و ولایة الفقیه» (۱۳۹۹ هـ.ق / ۱۹۷۹ م) ✔️ مقایسه سه : ، و فقیه 🌐 http://alfeker.mediafire.com/file/haj3kr8q41uwpkj 🌐 http://lib.eshia.ir/72006/1/4 @tafaqqoh
📚 نظام حکومت در اسلام 🖊 آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه ✔️ (بخشی از پیش‌گفتار) تاريخ تأليف اين كتاب، بر حسب آن‌چه در پايان كتاب آمده، سال ۱۳۹۶ قمرى است كه برابر با سال ۱۳۵۵ شمسى يعنى دو سال پيش از پيروزى است. چاپ سوم اين كتاب در دى ماه ۱۳۵۷ در تيراژ ده هزار نسخه صورت گرفته و جمعاً در قطع رقعى ۱۳۶ صفحه مى‌باشد. لازم به يادآورى است كه ايشان مباحث مربوط به را در مجلد چهارم [در شرح و تعلیقه بر مکاسب مرحوم شیخ انصاری، صص ۲۸۳ تا ۳۰۴ بر اساس چاپ انوار الهدی قم] و هم‌چنين مجلد ۱۶ [در پیش‌گفتار کتاب مجلد ۱۸ نوشته شده است؛ شاید بر اساس چاپ قدیم باشد شاید هم اشتباه!] از موسوعه فقهیشان با عنوان [ در شرح تبصرة المتعلمین مرحوم علامه حلی، ذیل عنوان «ولایة الحاکم الشرعی» صص ۱۶۷ تا ۱۸۴ بعد از عنوان «ولایة النبی صلّی اللّه علیه و آله و الامام علیه السلام»] آورده‌اند. [بر اساس چاپ‌های ۲۶ جلدی منشورات الاجتهاد قم و دارالکتاب قم که مجلد شانزدهم، «تتمة کتاب المتاجر» است.] مبناىِ نظرىِ كتاب در اسلام، به ولايت فقيه به معناى داشتن و بر امورى است كه در اصطلاح روز به آن حكومت و گفته مى‌شود. .... كتاب بسيار كوتاه، و است، اما به لحاظ تاريخى به عنوان متن مهمى كه در شرايطى بسيار حساس نوشته شده، از آن ياد شده‌است. @tafaqqoh
نظام حکومت در اسلام.pdf
970.2K
📚 نظام حکومت در اسلام (ویراست جدید) 🖊 آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه ✔️ ۲ نکته درباره‌ی کتاب: ۱. تاثیر «تنبیه الامة» مرحوم میرزای نائینی بر کتاب مشهود است. ۲. در فصل سوم به پاسخ اشکالات سندی و دلالیِ استادشان مرحوم محقق خویی و دیگران نسبت به ولایت فقیه پرداخته‌اند. 🔹 مطالعه برخط: 🌐 http://rohanibook.com/view/fa/book/bookview/text/311/1/16 🔹 (چاپ سوم سال ۱۳۵۷) 🌐 https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=2197&Itemid=167&lang=fa @tafaqqoh
🖊 یادداشت استاد رسول جعفريان دام عزه پيرامون كتاب «نظام حكومت در اسلام» آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه که در مقدمه ویراست جدید کتاب آمده‌است. 📚 بر گرفته از «مجموعه رسائل سياسى ـ اسلامى سال‌هاى ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷» / چاپ مركز اسناد انقلاب اسلامی اين كتاب در سيزده فصل تنظيم شده كه سرفصل‌هاى آن چنين است: 🔹 فصل اول: لزوم تشكيل حكومت 🔹 فصل دوم: آيا حكومت در اسلام انتصابى است؟ 🔹 فصل سوم: حاكم از نظر اسلام 🔹 فصل چهارم: طرز حكومت اسلامى 🔹 فصل پنجم: برنامه حكومت اسلامى 🔹 فصل ششم: حاكم در حكومت اسلامى امتيازى ندارد. 🔹 فصل هفتم: وجوب اطاعت حاكم 🔹 فصل هشتم: مدت حكومت حاكم 🔹 فصل نهم: تعيين حاكم در صورت تعدد 🔹 فصل دهم: لزوم تصدّى مقدار ممكن از وظايف حاكم 🔹 فصل يازدهم: لزوم محدود نمودن حكومت 🔹 فصل دوازدهم: عالمِ تابع حاكم جور، آفت دين است. 🔹 فصل سيزدهم: سكوت عالِم جايز نيست.   نويسنده در مقدمه كتاب از نقش پيامبر (صلى الله عليه و آله) به عنوان يک حاكم اسلامى ياد كرده و بر اين باور است كه با امامت از مسير خود، علما نيز از قلم زدن در آن باره خوددارى كردند. در اين اواخر، با برآمدن ، نظريه دين از سياست پديد آمد و به اين ترتيب باز هم بحث از حكومت اسلامى به عنوان يكى از اصول اسلامى به فراموشى سپرده شد. ايشان با اظهار تأسف از اين‌كه در از قوانين استفاده كردند، از اين‌كه اخيراً كسانى روى نظريه حكومت اسلامى كار كرده و تلاش كرده‌اند تا در آن باره بحث كنند، اظهار كرده است. بحث ايشان درباره ولايت فقيه نيز طى ايشان مطرح شده و در پايان با طرح پرسش اصلى، طرح تنظيم نهايى كتاب را در سيزده فصل ريخته‌اند.   🔹 فصل اول با عنوان لزوم تشكيل حكومت، بحث از ضرورت حكومت اسلامى است. آياتى كه حكومت را به خدا و رسول و واگذار كرده مهم‌ترين قرآنى است. به علاوه، اسلام داشته و روش حكومت پيامبر نيز شاهد اين مدعاست. به علاوه، قوانين فقهى، مانند احكام ، احكام جزايى و مالى و احقاق حقوق همه نشان‌گر آن است كه اسلام سر و كار با حكومت دارد. 🔹 در فصل دوم به چگونگى انتخاب حاكم پرداخته شده است. دو راه وجود دارد و توسط مردم. از نظر مؤلف، حاكم اسلام و از خداست و افزون بر پيامبر و امامان معصوم كه از طرف خدايند، در عصر غيبت، فقها هم از طرف ائمه هستند. ايشان سپس به راه انتخاب پرداخته و شرحى از دموكراسى غير هدايت شده بيان مى‌كند. در ضمن اشاره به انديشه تازه ظهور ميان برخى از روشن‌فكران اشاره دارد كه عمومى را نمى‌پذيرند و انتخاب را تنها در جوامع پيشرفته راه درست مى دانند. 🔹 پرسش اصلى در فصل سوم آن است كه حاكم اسلامى از نظر اسلام چه كسى است. به علاوه، يک حاكم اسلامى، چه ويژگى‌هايى بايد داشته باشد. ايشان تأكيد دارد كه بحث دين و فقه تبيين احكام فقهى نيست، بلكه تأسيس يك نيز هست. نيز براى تحقق همين امر آمده‌اند. به نوشته اين مؤلف «يكى از وظايف بسيار مهم رسول الله (صلى الله عليه و آله) حكومت اسلامى و برپا كردن نظام اجتماعى عادلانه و اجراى احكام و قوانين الهى است». بنابر اين با وجود پيامبر و امام معصوم، پاسخ پرسش اول روشن است. اما در عصر ، امام چه كسى خواهد بود؟ اين پرسشى است كه در بحث از ولايت فقيه دنبال مى‌شود. مؤلف در اين‌جا، به يک يک از موجود استدلال كرده و به كه در اين‌باره شده يا مى‌تواند بشود، داده است. در واقع اين بحث، بحث كتاب است كه اختصاص به موضوع ولايت فقيه دارد. روايات مربوط به اين‌كه «علما ورثه انبياء هستند.»، «فقها امناى پيامبرانند.»، «علما خليفه انبياء هستند.»، «رجوع در حوادث واقعه به علما و فقها»، و نيز «مقبوله عمر بن حنظله» از جمله رواياتى است كه به آن‌ها استناد شده‌است.  اما در پاسخ اين پرسش كه حاكم اسلامى چه شرايطى بايد داشته باشد، به كلى مربوط به و نيز شايستگى، عدم به ، احكام الهى بودن و جز آن اشاره شده است. 🔽 ادامه 🔽 @tafaqqoh
🔼 🔼 🔹 فصل چهارم در موضوع طرز حكومت اسلامى است. در اين بخش، به چگونگى حكومت اسلامى پرداخته شده و موضوعاتى كه مربوط به نظام اسلامى است مورد بحث قرار گرفته است. در نخستين عنوان فرعى، مورد انكار قرار گرفته و دلايل آن از كتاب و سنت و ارائه شده‌است. بحث از در ادامه آمده و ضمن شرح انواع دموكراسى، اشكالات اين نوع نظام بيان شده است. حاكميت يا حكومت نيز مورد نقادى مؤلف قرار گرفته و در ادامه عيب‌هاى حكومت هم كه حكومت است نيز شرح داده شده است. اما حكومت اسلامى، مهم‌ترين ويژگى‌اش، آن است كه قوانين آن است. مجرى آن نيز پيامبر و امام است و بنابراين از با انواع حكومت‌هاى غيردينى تفاوت دارد. بنابراين تا وقتى هست، كسى حق وضع قانون ندارد. قوانين هم به عهده است و بايد مطابق آن عمل شود. مى‌ماند مسائل مربوط به كه در فقه مورد بحث قرار نگرفته يا . در اين موارد نيز آن‌چه بايد از متون كلى فهميده شود به عهده است، اما حاكم اسلامى كه خود يک است، بايد افراد زبده‌اى براى برگزيند. از نظر مؤلف، به معناى است و يک مى‌بايست در كنار حاكم وجود داشته باشد. وى با استناد به آيات و روايات و پيامبر (صلى الله عليه و آله) لزوم عمل بر اساس مشورت را بيان كرده و حتى اگر موجب نوعى هم باشد، مصلحت را در آن مى‌بيند كه حاكم به رأى مشاورين بگذارد، كما اين‌كه پيامبر در چنين كرد. عنوان ديگرى كه در اين فصل مورد بحث قرار گرفته اين است كه حكومت اسلامى بر دو اصل و استوار است. وى در اين‌جا مطالبى را از كتاب مرحوم نائينى نقل مى‌كند و اين نقل‌ها تا آخر كتاب در بخش‌هاى مختلف ادامه مى‌يابد. در واقع، مؤلف در نگارش كتاب، از آراى مرحوم نائينى است. نمونه‌هايى كه در اين بخش از سيره پيامبر (صلى الله عليه و آله) و امام على (عليه السلام) نقل شده، تقريباً همگى برگرفته از كتاب ياد شده مى‌باشد. توجه داريم كه مرحوم نائينى بر حسب اراده‌اى كه در از داشت، رويكرد جدى‌اش دفاع از و بود و نمونه‌هايى كه از تاريخ انتخاب مى‌كرد، در همين دايره بود. 🔹 عنوان فصل پنجم حكومت اسلامى است. مقصود آن است كه پس از تبيين آن‌كه «حاكم اسلامى چه كسى است؟»، كه كسى جز متدين و عالم نيست، نظام اسلامى با چه ترتيبى بايد شكل بگيرد. در واقع، سيستم اجرايى آن چگونه خواهد بود. يكى از مناصبى است كه در وجود خواهد داشت. مؤلف براى مثال از چند وزارت خانه مانند ، و ياد كرده‌است. در اين‌جا به مناسبت وزارت اقتصاد، را با رعايت جنبه مورد بحث قرار داده‌است. در نيازمندى‌هاى عمومى، ، حقوق واجبه شامل و ، ، عمومى، و اقتصاد اسلامى از اساسى‌ترين اصول اقتصاد حاكم بر حكومت اسلامى است. وى سپس با اشاره به و جنگ و اين‌كه حكومت اسلامى بايد در باشد از وزارت ياد كرده و اين‌كه اين وزارت خانه با همه اهميتى كه براى دفاع از و با دارد، در دنياى اسلام مورد قرار گرفته است. وى بحثى هم درباره خطر و نيز شرايطى كه دولت اسلامى بايد داشته باشند ارائه كرده است. 🔹 فصل ششم كتاب با عنوان «حاكم در حكومت اسلامى امتيازى ندارد.» مختص به بحث درباره اين نكته است كه در نظام حكومتى اسلام، حاكم در ساير مردم بوده و لازم است تا زندگى داشته، با سطح زندگى مردم روزگار را بگذراند. به علاوه، در حكومت اسلامى، مردم دارند و حاكم در مقابل ملت است. 🔹 فصل هفتم درباره وجوب اطاعت از حاكم است كه در آيات قرآن هم با تعبير «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم» روى آن تأكيد شده است. درست است كه مقصود از اولى الامر، ائمه طاهرين است، اما اصلى كه حكومت و تسلط است، در بقيه موارد هم اطاعت را مى‌كند. ايشان در اين باره به رواياتى كه روى «سمع و طاعت» تكيه دارد، استناد كرده است. طبيعى است كه اطاعت در اين‌جا مطلق نيست و مشروط به آن است كه حاكم بوده مطابق احكام اسلامى عمل كند. 🔽 ادامه 🔽 @tafaqqoh
🔼 🔼 🔹 در فصل هشتم درباره «مدت حكومت حاكم اسلامى» بحث شده‌است. به نظر ايشان به هيچ روى اين حكومت بدون قيد و مادام العمر نيست. حاكمى كه مادام العمر حاكم باشد، خود را چندان ملزم به به مردم نمى‌داند. به علاوه، شرط اصلى حاكم است و اگر اقدامى كند كه او را از عدالت كند، حق حاكميت او هم از ميان مى‌رود. به باور وى «حكومت اسلامى محدود است به به و ». 🔹 در فصل نهم به اين بحث پرداخته شده كه اگر صلاحيت براى رهبرى داشته باشند، چه كسى و با چه روشى بايد انتخاب شود؟ نظر ايشان آن است كه در اين‌جا بايد شوراى حل و عقد وارد شده و را انتخاب كنند. اگر ديگران هم صلاحيت داشتند، را به آنان بسپارند. اصولاً در حكومت اسلامى، كسى به قصد خود را جلو نمى‌اندازد و اين كار به دليل آن‌كه يك مسؤوليت است، مى‌بايست با نظر عقلا يعنى همان باشد كه مسؤوليت را روى دوش يک نفر مى‌گذارند. وى در اين باره، نظرى همانند دارد كه بدون آن‌كه كسى خود را براى مرجعيت كند، مردم به سراغ او مى‌روند. اين نظرى بود كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى هم مورد توجه بود؛ يعنى اگر مردم به سمت يك نفر اقبال كردند، به صورت طبيعى او رهبرى را در اختيار خواهد داشت.  🔹 فصل دهم در اين باره است كه حوزه كارى مجتهد بخش است، ، و ؛ و اكنون پرسش آن است كه اگر حاكم شرع بر تشكيل حكومت قدرت ، لازم است در بخش‌هايى كه مى‌تواند تصدى‌گرى كند؟ به نظر وى پاسخ مثبت است و حاكم شرع و نيز مردم در هر حوزه‌اى كه ممكن است مى بايست از فرامين الهى تبعيت كرده و مبنا را از مجتهد بگذارند. 🔹 فصل يازدهم با عنوان «لزوم محدود نمودن حكومت» در اين‌باره است كه اگر مجتهد قادر به تشكيل حكومت ، اما در شرايطى قرار گرفته كه مى‌تواند يك حكومتى كه ظلم مى‌كند را به حكومتى كند كه ظلم مى‌كند، آيا لازم است اين كار را انجام دهد؟ به نظر وى پاسخ است. اين همان نظريه مرحوم نائينى درباره مشروطه است كه به نام نظريه قدر مقدور شناخته مى‌شود. مؤلف در اين‌جا مبنا را همان فرمايشات آيةالله نائينى رحمه‌الله گذاشته و در آغاز آن مى‌نويسد: در اين موضوع چون نوشته آية‌الله نائينى رحمه‌الله در كتاب «تنبيه الامة» به نظر وافى به مقصد ديده شد لذا اجمال آن‌چه آن بزرگوار نوشته‌اند نقل مى‌شود. 🔹 فصل دوازدهم درباره اين مطلب است كه «عالِمِ تابع جور، آفتِ دين است.». نظريه آخوند_دربارى كه برگرفته از نام كتاب «وُعّاظ السلاطين» بود، از انقلاب جايگاه ويژه‌اى داشت و خط كشى خاصى ميان به دربار و داشت. پيش از اين نظريه، مرحوم نائينى هم ادله‌اى را در قدح كسانى كه با همراهى مى‌كنند در كتابش آورده بود. مؤلف در اين‌جا همان روايات و مباحث را در اين‌باره نقل كرده و چندين بار به كتاب ارجاع مى‌دهد. وى در همين بخش عين بحث مرحوم نائينى را در تقسيم به و طرح كرده و را همراهى علما با دربارِ سلاطين و توجيهِ حكومت آنان مى‌داند. 🔹 در فصل سيزدهم با عنوان «سكوت عالم جايز نيست.» لزوم علما را با و طاغوت يادآور شده و با استناد به رواياتى كه علما با را يادآور مى‌شود و نيز مبارزه با و نيز حسينى، تأكيد مى‌كند كه عالمان نه تنها نبايد با حاكمان جور همراهى كنند، بلكه حق نداشته و لازم است تا مبارزه هم بكنند. @tafaqqoh
تفقه
📚 #دریافت_کتاب نظام حکومت در اسلام 🖊 آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه ✔️ #معرفی_کتاب (بخشی از
🖊 آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه 📚 منهاج الفقاهة؛ التعلیقة علی المکاسب ج ۴ ✔️ در بحث مسأله را مطرح کرده‌اند. 🌐 https://drive.google.com/open?id=1Spu1jCLfo6hqIO9CWwsrUH5wkyVcv1GN 📚 فقه الصادق؛ شرح تبصرة المتعلمین ج ۲۴ (چاپ ۴۱ جلدی آیین دانش قم) ✔️ ابتدای این مجلد از ولایت معصومین علیهم‌السلام بحث کردند؛ سپس وارد بحث شدند. 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlZFJJTUlfME82dUk 🔹 مطالب و عبارات هر دو کتاب در بحث تقریباً یکسان است. @tafaqqoh
📚 ولایة الفقیه فی صحیحة عُمر بن حنظلة [و غیرها] 🖊 مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی اعلی الله مقامه ✔️ مؤلف در این رساله به دنبال اثبات با صحیحه عمر بن حنظله و رد اشکالات سندی و دلالی می‌باشد؛ در ضمنِ مباحث، اشاره به برخی ادله دیگر نیز شده‌است. @tafaqqoh
ولایة الفقیه فی صحیحة عمر بن حنظلة.pdf
389.9K
🔹ولایة الفقیه فی صحیحة عمر بن حنظله [و غیرها] (نسخه تایپی) 🖊 علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمه‌الله @tafaqqoh
ولاية الفقيه في صحيحة عمر بن حنظلة و غيرها - السيد حعفر مرتضى العاملي.pdf
2.24M
🔹ولایة الفقیه فی صحیحة عمر بن حنظله و غیرها (نسخه چاپی / ربیع الاول ۱۴۰۳ هـ.ق) 🖊 علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمه‌الله @tafaqqoh
📚 چند نکته درباره‌ی کتاب «ولایة الفقیه / علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمه‌الله»: ✔️ ۱. این رساله، سال‌های «۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ ه‍.ق / ۱۳۶۲ ه‍.ش» در مجله «التوحید / شماره‌های ۴، ۶ و ۷» به صورت سلسله مقالات چاپ شده‌است. ✔️ ۲. در برخی چاپ‌ها تتمه‌ی «و غیرها» در عنوان کتاب نیامده‌است که ظاهراً از تصرفات ناشرین است! ✔️ ۳. مؤلف محقق، قبل از چاپ این رساله در کتابِ وزینِ «الصحیح من سیرة النبی الاعظم»، ذیلِ عنوان «نظریة خلافة الإنسان و شهادة الانبیاء» ضمن نقد و بررسی نظریه به اثبات اجمالی پرداخته‌اند؛ (چاپ اول، ج ۴ / چاپ دارالسیرة بیروت، ج ۶، صص ۱۰۵ و ۱۰۶ / چاپ دارالحدیث قم، ج ۷، صص ۷۵ تا ۸۸) ✔️ ۴. مرحوم مؤلف، بعد از ، رساله‌ای به نام «موقع ولایة الفقیه فی نظریة الحکم و الادارة فی الاسلام» به غرض «بخش اول: مع ولایة الفقیه فی دلیلها و » در انتهای کتاب اضافه کردند. @tafaqqoh
موقع ولایة الفقیه.PDF
236.1K
🔖 موقع ولایةِ الفقیه فی نظریة الحکم و الادارة فی الاسلام ✔️ تتمیم و تکمیلِ رساله ولایة الفقیه فی صحیحة عمر بن حنظلة [و غیرها] 🖊 علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمه‌الله @tafaqqoh
📚 ولایة الفقیه فی صحیحة عمر بن حنظله و غیرها 🖊 علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمه‌الله ✔️ مجله «التوحید»، مؤسسة الفکر الاسلامی، سال ۱۳۶۲ شمسی 🔹 بخش اول: (شماره ۴، رمضان [المبارک] و شوال ۱۴۰۳ ه‍.ق) 🌐 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/411066 🔹 بخش دوم: (شماره ۶) 🌐 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/441566 🔹 بخش سوم: (شماره ۷، ربیع الاول و ربیع الثانی ۱۴۰۴ ه‍.ق) 🌐 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/411109 @tafaqqoh
حاکمیت در اسلام یا ولایت فقیه 🖊 آیةالله سید محمدمهدی موسوی خلخالی رحمه‌الله ⬇️ 🌐 http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=44455 @tafaqqoh
هدایت شده از تفقه
11443_52663.pdf
4.87M
📚 حاکمیت در اسلام یا ولایت فقیه 🖊 آیةالله محمدمهدی موسوی خلخالی رحمه‌الله ✔️ بخشی از پیش‌گفتار کتاب: ...در این نوشتار ابتدا درباره ابعاد ولایت معصومین علیهم السلام بحث کرده و سپس درباره نحوه انتقال به «فقهای جامع الشرایط» و وجوه آن سخن گفته‌ایم. امید ما این است که این پژوهش ناچیز و هدیه ناقابل مورد قبول و عنایت‌ حضرت بقیة الّله الاعظم ارواح العالمین له الفداء قرار گیرد و ما را قابلیت بهره‌مندی از فیوضات دائمه امامت و ولایت مقدسه خود عنایت فرماید. آمین یا رب العالمین. یا ایّها العزیز مسّنا و اهلَنا الضّرّ و جِئنا ببضاعةٍ مُزجاة فأوفِ لنا الکیلَ و تصدّق علینا إنّ اللهَ یَجزی المتصدّقین @tafaqqoh
هدایت شده از تفقه
الحاكمية في الإسلام - السيد محمد مهدي الخلخالي.pdf
38.3M
📕 الحاکمیة فی الاسلام ✔️ دراسة مفصّلة حول عبر دراسة المراحل العشر لولاية الفقيه فی عصر غیبة الامام العصر (عجّل الله فرجه) و بيان حدود كل منها استناداً إلى القرآن الكريم و السنة الشريفة... 🖊 آیةالله السید محمدمهدی الموسوی الخلخالی اعلی الله مقامه 🔸 اصل کتاب با عنوان «حاکمیت در اسلام یا » به زبان توسط دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین) چاپ شده است. ✔️ مجمع الفکر الاسلامی کتاب را به عربی، ترجمه و منتشر کردند. @tafaqqoh
منبع الغرر و مجمع الدرر.pdf
314.8K
🏷 رساله‌ی کوتاهِ منبع الغُرر و مَجمع الدُّرر (فضائل امیرالمؤمنین و اهل البیت پیغمبرِ اکرم علیهم السلام) 🖊 ابوفراس عبدالرحیم بن عبدالعظیم عنبری (قبل از قرن دهم قمری) 📚 میراث حدیث شیعه / شماره ۱۳ / سال ۱۳۸۴ ____________________ ✔️ ماه ✔️ ماهِ خدا همراه با ولیِ خدا @tafaqqoh
مناقب امیرالمؤمنین علیه‌السلام در فردوس الاخبار.pdf
497.4K
🏷 مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام در کتاب فردوس الاخبار 📚 مجله علوم حدیث / زمستان ۱۳۷۹/ شماره ۱۸ ________________ ✔️ ماه ✔️ ماهِ خدا همراه با ولیِ خدا @tafaqqoh
فضایل حضرت علی علیه السلام در قصیده لامیه صاحب بن عباد.pdf
255.6K
🏷 فضایل حضرت علی علیه السلام در قصیده‌ی لامیه ابن عبّاد 📚 مجله پژوهش‌نامه علوی بهار و تابستان ۱۳۹۱ / دوره ۳ / شماره ۱ ✔️ : اسماعيل بن عباد، ملقب به صاحب، وزير فرهيخته و شاعر برجسته ايرانی و عربی سرای است. صاحب اديب و سراينده‌ای متعهد و است که در بسياری از اشعار خود تعهد و پای‌بندی‌اش را به مذهب شيعه و دفاع از حقانيت اهل بيت عليهم السلام نمايان کرده است. وی شيفته اهل بيت، به ويژه حضرت علی (علیه السلام) است. يکی از قصايد مشهور و برجسته در مدح حضرت است. ابن عباد در اين قصيده به بيان مناقب و فضايل آن حضرت، به نحوی بسيار شيوا و دل‌کش، پرداخته است. مدح صاحب از حضرت علی (علیه السلام) در اين قصيده مدحی قلبی و برخاسته از عمقِ جان و اعتقاد اوست. در واقع اين ابيات اقتباسی بسيار زيبا و روشن از آيات قرآن و احاديث پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است. وی در اين ابيات تصويری بسيار درخور از شخصيت حضرت علی (علیه السلام) ترسيم می‌کند، هر چند قلمِ بشر را توان آن نيست که تمام زوايای شخصيتِ آن گوهرِ هستی را به تصوير بکشد. در اين مقاله بر آنيم به بررسی پاره‌ای از فضايل شخصيت حضرت علی (علیه السلام)، که صاحب بن عباد در اين قصيده به آن اشاره کرده است، بپردازيم. ____________ ✔️ ماه ✔️ ماهِ خدا همراه با ولیِ خدا @tafaqqoh
فضایل امام علی علیه السلام در قصاید علویات سبع.pdf
226.3K
🏷 بررسی فضایل امام علی (علیه السلام) در قصاید "علویات سبع" ابن أبی الحدید با استناد به روایات 📚 مجله مطالعات نقد ادبی / دوره ۵ / شماره ۲۰ / پاییز ۱۳۸۹ ابن أبی الحدید، شارح معروف نهج البلاغه، هفت قصیده سروده که بیشتر ابیاتش در مدح امام علی (علیه السلام) وذکر فضایل ایشان است. این قصاید مجموعاً به نام "علویات سبع" مشهور است. نامبرده با توجه به آیات وروایات، اقدام به ذکر برخی از فضایل امام علی (علیه السلام) در قالب شعر نموده است. برخی از ابیات "علویات سبع" که به این فضایل اشاره می‌نماید همراه با ترجمه‌ی بیت، شرح روایی، و ذکر روایات مربوطه، در این مقاله گنجانده شده است. ______________________ ✔️ ماه ✔️ ماهِ خدا همراه با ولیِ خدا @tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
zolaletarikh13910530.mp3
3.55M
🔉 ۳۱. شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها @tarikht @tafaqqoh