2_5445212941492161287.pdf
1.58M
✔️ حوار مع الشیخ معین دقیق العاملی دام عزه حول السیاق
@tafaqqoh
2_5445212941492161283.pdf
2.28M
✔️ الدلالة السياقية | السيد منير الخباز دام عزه
@tafaqqoh
2_5445212941492161284.pdf
2.96M
✔️ حجية السياق القرآنی و أقسامه | الشيخ حسن فوزی فوّاز دام عزه
@tafaqqoh
2_5445212941492161286.pdf
2.85M
✔️ السياق القرآنی؛ دراسة فی الدور و الضوابط و الأحكام | الشيخ عبد الرؤوف حسن الربيع دام عزه
@tafaqqoh
2_5445212941492161285.pdf
2.4M
✔️ قرينة الامتنان | الشيخ جعفر آل طوق دام عزه
🔹 الامتنان التشریعی
🔹 قرینیّة الامتنان المتصل بالخطاب
🔹 تطبیقات لقرینة الامتنان فی إطار حدیث الرفع
@tafaqqoh
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی ره کرمانشاه
مقاله تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان__.pdf
627.8K
📕 #مقاله تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان
✍استاد میثم #زنجیرزن_حسینی
✍آیت الله احمد #عابدی
💧چکیده💧
بیشک فلسفه اشراق نامی آشنا در اذهان فرهیختگان فلسفه و عرفان است. ولیکن متأسفانه دانشوران فلسفه، به حکمت اشراق آنطور که شایسته این علم است نپرداختهاند. شاید این بیمهری بهجهت قرائتی است که صدرالمتألهین از حکمت اشراق ارائه نموده است که ایشان را اصالت ماهوی معرفی نموده است. اسناد اصالت ماهیت به شیخ اشراق در منظر صدرالمتألهین از آنجهت است که صدرا، اعتباریت وجود شیخ را به معنای معقول ثانی منطقی تصور کرده است. لذا ایشان را اصالت الماهوی دانسته است و حال آنکه با قرائن متعدد در دستگاه فلسفی #شیخ_اشراق میتوان کشف کرد که مراد شیخ اشراق از اعتباریت وجود، معقول ثانی منطقی نیست تا این امر منجر به اصالت ماهوی دانستن ایشان گردد. بلکه مراد ایشان از اعتباریت، معقول ثانی فلسفی است و ایشان همانگونه که وجود را اعتباری و معقول ثانی فلسفی میداند، ماهیت را نیز اعتباری میداند. لذا اسناد اصالت ماهیت به ایشان، خبط عظیمی است که نسبت به فلسفه وی رخ داده است. این مقاله سعی دارد با قرائن داخلیه و خارجیه ثابت کند که مراد از اعتباریت در کلام شیخ اشراق، معقول ثانی فلسفی است. لذا نسبت اصالت ماهیت به ایشان، نسبت ناصحیحی میباشد
#فلسفه_اسلامی
#ملاصدرا
💥به مناسبت هشتم مردادماه، سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی💥
✅ به نقل از: کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری مراکز علمی حوزه علمیه قم برگزار میشود:
🔰 اولین مدرسه تابستانی فقه و اجتماع
در دو محور :
1⃣ نظریه های فقه اجتماعی
2⃣ مسائل اجتماعی ایران معاصر
✅ با حضور اساتید و نظریه پردازان برجسته حوزه و دانشگاه
📆 زمان
١٤ و ٢١ مردادماه
٤ ، ١١ و ١٧ شهریورماه
🆔 پیوند ثبت نام
https://formaloo.com/warva
📆 مهلت ثبت نام
تا روز چهارشنبه ١٣ مردادماه
✳️ ارتباط با مسئول ثبت نام
09370146791
@mf_iranmanesh
#مدرسه_تابستانه_فقه_و_اجتماع
#هسته_پژوهشی_فقه_نظام_اجتماعی
هدایت شده از فقه نظام اجتماعی
❌ نکات تکمیلی ❌
✅ دوره به صورت مجازی و رایگان برای ثبت نام کنندگان برگزار میشود.
✅ به شرکت کنندگانی که حضور مستمر در جلسات دوره داشته باشند گواهی معتبر پایان دوره اعطا می شود.
✅ در پایان دوره از بین شرکت کنندگان مستعد جهت عضویت در هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دعوت به عمل خواهد آمد.
✅ لینک فضای اسکای روم برای شرکت در جلسات دوره بعد از انجام فرایند ثبت نام در اختیار ثبت نام کنندگان قرار خواهد گرفت.
#مدرسه_تابستانه_فقه_و_اجتماع
#هسته_پژوهشی_فقه_نظام_اجتماعی
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#اصطلاحات_فقهی
#متقدمین
#متاخرین
✅ اصطلاح قدما و متأخرین:
👈 روزی از استاد (آیت الله #استادی) درباره معنای اصطلاح متاخرین و متقدمین پرسیده شد، چرا که کلمات مختلفی درباره معنای این اصطلاحات شنیده بودیم...
🔹 استاد ما را به کتاب «معجم الرموز و الاشارات» نوشته شیخ محمدرضا مامقانی احاله دادند و فرمودند:
🔸«با این کتاب بسیاری از ابهامات شما در کتاب های فقهی بر طرف می شود».
✳️ در این کتاب ذیل اصطلاح #متاخرین آمده است:
👈 تقدم و تاخر از امور نسبی و اضافی است که در هر عصر و زمانی نسبت به گذشته قابل تغییر است. اما در اصطلاح علم فقه غالب فقهای قبل از شیخ طوسی (م 460) «متقدمین» به حساب می آیند و فقهای بعد از شیخ طوسی «متاخرین» شمرده میشوند.
🔻اقوال دیگر:
1️⃣ حد وسط و میزان در تقدم و تاخر «علامه حلی» است.
2️⃣ متاخرین به فقهای بعد از علامه حلی تا زمان علامه مجلسی می گویند.
3️⃣ به فقهای بعد از «علامه مجلسی» متاخر اطلاق می شود.
4️⃣ متقدمین فقهای قبل از «محقق حلی» و متأخرین فقهای بعد از ایشان هستند.
📚 ر.ک: معجم الرموز و الاشارات، ص300
🔺 ارسالی از: جناب آقای امیر حسین صادقی (از طلاب خارج دو مدرسه شهیدین)
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
معجم الرموز والإشارات - الشيخ محمد رضا المامقاني.pdf
12.21M
📚 #دریافت_کتاب معجم الرموز و الاشارات
🌐 http://www.mediafire.com/?jlvl0yuk37hl0ku
🌐 https://www.mediafire.com/file/n4ccc8u6z5z279s
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOldWRHMkJpV2R0UlU
🖊 استاد شیخ محمدرضا مامقانی دامت افاضاته
🔹 آشنایی با مؤلف:
https://b2n.ir/Mamaqani
🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 http://alfeker.net/library.php?id=3321
🌐 http://mktba.net/library.php?id=14509
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله بررسی تطبیقی آرامش در معنویت اسلامی و معنویت سکولار
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/436804
✔️ #چکیده
«آرامش» از نیازهای فطری و گمشده بشر امروز است؛ حالتی نفسانی همراه با آسودگی و ثبات که در آن اضطراب، نگرانی، خشم، درد و مانند آنها وجود ندارد. هدف از پژوهش، بررسی تحلیلی با رویکرد مقایسهای از آرامش در معنویت اسلامی و معنویتهای سکولار میباشد. یافتههای به دست آمده نشان میدهد، معنویتهای سکولار با نگاهی دنیاگرایانه، مدعی تأمین این نیاز شده و با دستورالعملهای دنیوی، انسانها را به سوی سرابی از آرامشهای دنیوی پوچ، زودگذر و سلبی که صرفاً نداشتن اضطراب است، راهنمایی میکنند که با آرامش الهی که آرامشی پایدار و ایجابی است، سنخیتی ندارد و راه کارهای بیان شده از سوی آنها یا ادعای توخالی است؛ یا تأیید ضعیف اسلام میباشد. اما دین اسلام به عنوان دینی جامع و کامل و مطابق با فطرت انسانها، تأمین نیازهای بشری را در راستای هدف غایی یعنی قرب الهی میداند. ازاین رو، معنویت اسلامی، براساس آیات قرآن کریم و روایات اهل البیت علیهم السلام، عناصر و عوامل آرامش آفرینِ همسو با هدف غایی را مورد توجه قرار داده و به بیان آنها میپردازد.
@tafaqqoh