eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
588 عکس
77 ویدیو
493 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
2_5445212941492161286.pdf
2.85M
✔️ السياق القرآنی؛ دراسة فی الدور و الضوابط و الأحكام | الشيخ عبد الرؤوف حسن الربيع دام عزه @tafaqqoh
2_5445212941492161285.pdf
2.4M
✔️ قرينة الامتنان | الشيخ جعفر آل طوق دام عزه 🔹 الامتنان التشریعی 🔹 قرینیّة الامتنان المتصل بالخطاب 🔹 تطبیقات لقرینة الامتنان فی إطار حدیث الرفع @tafaqqoh
مقاله تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان__.pdf
627.8K
📕 تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان ✍استاد میثم ✍آیت الله احمد 💧چکیده💧 بی‌شک فلسفه اشراق نامی آشنا در اذهان فرهیختگان فلسفه و عرفان است. ولیکن متأسفانه دانشوران فلسفه، به حکمت اشراق آن‌طور که شایسته این علم است نپرداخته‌اند. شاید این بی‌مهری به‌جهت قرائتی است که صدرالمتألهین از حکمت اشراق ارائه نموده است که ایشان را اصالت ماهوی معرفی نموده است. اسناد اصالت ماهیت به شیخ اشراق در منظر صدرالمتألهین از آن‌جهت است که صدرا، اعتباریت وجود شیخ را به معنای معقول ثانی منطقی تصور کرده است. لذا ایشان را اصالت الماهوی دانسته است و حال آنکه با قرائن متعدد در دستگاه فلسفی می‌توان کشف کرد که مراد شیخ اشراق از اعتباریت وجود، معقول ثانی منطقی نیست تا این امر منجر به اصالت ماهوی دانستن ایشان گردد. بلکه مراد ایشان از اعتباریت، معقول ثانی فلسفی است و ایشان همان‌گونه که وجود را اعتباری و معقول ثانی فلسفی می‌داند، ماهیت را نیز اعتباری می‌داند. لذا اسناد اصالت ماهیت به ایشان، خبط عظیمی است که نسبت به فلسفه وی رخ داده است. این مقاله سعی دارد با قرائن داخلیه و خارجیه ثابت کند که مراد از اعتباریت در کلام شیخ اشراق، معقول ثانی فلسفی است. لذا نسبت اصالت ماهیت به ایشان، نسبت ناصحیحی می‌باشد 💥به مناسبت هشتم مردادماه، سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی💥 ✅ به نقل از: کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
هدایت شده از فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری مراکز علمی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود: 🔰 اولین مدرسه تابستانی فقه و اجتماع در دو محور : 1⃣ نظریه های فقه اجتماعی 2⃣ مسائل اجتماعی ایران معاصر ✅ با حضور اساتید و نظریه پردازان برجسته حوزه و دانشگاه 📆 زمان ١٤ و ٢١ مردادماه ٤ ، ١١ و ١٧ شهریورماه 🆔 پیوند ثبت نام https://formaloo.com/warva 📆 مهلت ثبت نام تا روز چهارشنبه ١٣ مردادماه ✳️ ارتباط با مسئول ثبت نام 09370146791 @mf_iranmanesh
هدایت شده از فقه نظام اجتماعی
❌ نکات تکمیلی ❌ ✅ دوره به صورت مجازی و رایگان برای ثبت نام کنندگان برگزار می‌شود. ✅ به شرکت کنندگانی که حضور مستمر در جلسات دوره داشته باشند گواهی معتبر پایان دوره اعطا می شود. ✅ در پایان دوره از بین شرکت کنندگان مستعد جهت عضویت در هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دعوت به عمل خواهد آمد. ✅ لینک فضای اسکای روم برای شرکت در جلسات دوره بعد از انجام فرایند ثبت نام در اختیار ثبت نام کنندگان قرار خواهد گرفت.
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
✅ اصطلاح قدما و متأخرین: 👈 روزی از استاد (آیت الله ) درباره معنای اصطلاح متاخرین و متقدمین پرسیده شد، چرا که کلمات مختلفی درباره معنای این اصطلاحات شنیده بودیم... 🔹 استاد ما را به کتاب «معجم الرموز و الاشارات» نوشته شیخ محمدرضا مامقانی احاله دادند و فرمودند: 🔸«با این کتاب بسیاری از ابهامات شما در کتاب های فقهی بر طرف می شود». ✳️ در این کتاب ذیل اصطلاح آمده است: 👈 تقدم و تاخر از امور نسبی و اضافی است که در هر عصر و زمانی نسبت به گذشته قابل تغییر است. اما در اصطلاح علم فقه غالب فقهای قبل از شیخ طوسی (م 460) «متقدمین» به حساب می آیند و فقهای بعد از شیخ طوسی «متاخرین» شمرده میشوند. 🔻اقوال دیگر: 1️⃣ حد وسط و میزان در تقدم و تاخر «علامه حلی» است. 2️⃣ متاخرین به فقهای بعد از علامه حلی تا زمان علامه مجلسی می گویند. 3️⃣ به فقهای بعد از «علامه مجلسی» متاخر اطلاق می شود. 4️⃣ متقدمین فقهای قبل از «محقق حلی» و متأخرین فقهای بعد از ایشان هستند. 📚 ر.ک: معجم الرموز و الاشارات، ص300 🔺 ارسالی از: جناب آقای امیر حسین صادقی (از طلاب خارج دو مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
🔖 بررسی تطبیقی آرامش در معنویت اسلامی و معنویت سکولار 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/436804 ✔️ «آرامش» از نیازهای فطری و گمشده بشر امروز است؛ حالتی نفسانی همراه با آسودگی و ثبات که در آن اضطراب، نگرانی، خشم، درد و مانند آن‌ها وجود ندارد. هدف از پژوهش، بررسی تحلیلی با رویکرد مقایسه‌ای از آرامش در معنویت اسلامی و معنویت‌های سکولار می‌باشد. یافته‌های به دست آمده نشان می‌دهد، معنویت‌های سکولار با نگاهی دنیاگرایانه، مدعی تأمین این نیاز شده و با دستورالعمل‌های دنیوی، انسان‌ها را به سوی سرابی از آرامش‌های دنیوی پوچ، زودگذر و سلبی که صرفاً نداشتن اضطراب است، راهنمایی می‌کنند که با آرامش الهی که آرامشی پایدار و ایجابی است، سنخیتی ندارد و راه کارهای بیان شده از سوی آن‌ها یا ادعای توخالی است؛ یا تأیید ضعیف اسلام می‌باشد. اما دین اسلام به عنوان دینی جامع و کامل و مطابق با فطرت انسان‌ها، تأمین نیازهای بشری را در راستای هدف غایی یعنی قرب الهی می‌داند. ازاین رو، معنویت اسلامی، براساس آیات قرآن کریم و روایات اهل البیت علیهم السلام، عناصر و عوامل آرامش آفرینِ هم‌سو با هدف غایی را مورد توجه قرار داده و به بیان آن‌ها می‌پردازد. @tafaqqoh
دروس استاد انصاری پور دام عزه http://eitaa.com/joinchat/662700038C90da979241
هدایت شده از رهبر حوزه‌ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | معنای اجتهاد ‼️حالا بعضی از طلبه ها میگن آقا چرا همش طهارت و صلات و فلان... 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
هدایت شده از رهبر حوزه‌ها
♻️ تحول به معنای تغییر متد اجتهاد، یک انحراف است چند سال است که مسئله‌ی تحول در حوزه‌های علمیه، بخصوص در حوزه‌ی مبارکه‌ی علمیه‌ی قم مطرح است. این تحول یعنی چه؟ حوزه میخواهد چه کار کند که اسمش تحول باشد؟ اگر تحول را به معنای تغییر خطوط اصلی حوزه‌ها بدانیم - مثل تغییر متد اجتهاد - قطعاً این یک انحراف است. تحول است، اما تحول به سمت سقوط. شیوه‌ی اجتهادی که امروز در حوزه‌های علمیه رائج است و علمای دین به آن متکی هستند، یکی از قویترین و منطقیترین شیوه‌های اجتهاد است. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ @Khamenei_Hawzah
يستأنف سماحة الاستاذ الشيخ محمد السند حفظه الله دروسه في: 🔹الأصول الساعة ٨:٠٠ صباحا 🔹الفقه الساعة ٨:٤٠ صباحا 🔹العقائد الساعة ٩:٣٠ صباحا 🔹التفسير الساعة ١٠:٠٠ صباحا 📆 من يوم السبت الموافق ٢٦ محرم الحرام ١٤٤٣ هـ - 4/9/2021 م 💢 البث المباشر على صفحة الفيسبوك و الانستغرام 💢 https://t.me/alsanaddroos
بسم الله الرحمن الرحيم ستستأنف بعون الله تعالى بحوث سماحة الشيخ محمد الجواهري في يوم الأحد 27 محرم الحرام.. الساعة 9:45 صباحا و سيكون البحث حضورياً بشرط تطبيق الضوابط الصحّيّة كاملة من قبيل استخدام الكمّامة و رعاية التباعد المكانيّ. علما انه سيتم بث الدروس أيضا على التلجرام.. نسأل الله التوفيق و السداد https://t.me/aljawaheri
يستأنف سماحة السيد حسين الحكيم يوم الأحد ٢٧ محرم: بحث الفقه: بداية كتاب الصوم بحث الأصول: مبحث حجية الاطمئنان مدرسة السيد الخوئي قده (دار العلم) مع الالتزام بالشروط الصحية المعهودة مع بث الدرس عبر النت للطلبة الذين لا يمكنهم حضور الدرس. أصول الفقه: https://t.me/joinchat/AAAAAD-2uVnGx6UxXxY7Tw الفقه: https://t.me/joinchat/AAAAAEFB4KVW4YPNLmQrFA
✔️ جهت اطلاع از اشرف، کانال زیر را دنبال کنید: https://t.me/Qa_droos
تفقه
🔹 آیةالله سید محمدسعید حکیم حفظه الله (نوه‌ی دختری آیةالله سید محسن حکیم رحمه‌الله؛ صاحب مستمسک) از
انّا لله و انّا الیه راجعون رحمة الله علیه و سلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیاً @tafaqqoh
کتاب_مکتب_تفکیک.jpg
28.9K
🔹استاد محمدرضا حکیمی، پیش از نگارش کتاب مکتب تفکیک، مقاله ای در توصیف عنوان «مکتب تفکیک» در 35 صفحه در نشریه کیهان فرهنگی شماره اسفند سال 1371 نگاشته است. ➖مطالعه این مقاله برای دریافت اندیشه تفکیک، خدمت علاقمندان پیشنهاد می‌شود. @monir_ol_din
مکتب تفکیک.pdf
1.15M
▫️عنوان: مکتب تفکیک ▫️نویسنده: محمدرضا حکیمی ▫️نشریه: کیهان فرهنگی، اسفندماه 1371 @monir_ol_din
◾️ به مناسبت ۸ صفر؛ سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه آیة الله سید ابوالقاسم خویی اعلی الله مقامه ⏱ مدت زمان: '۹۶ دقیقه در این مستند برای اولین بار وجوه دیده نشده از زندگی و زمانه آیة الله خویی رحمه الله به تصویر کشیده شده است. 🎥 hawzahnews.com/xbgWf 🎥 https://www.aparat.com/v/vZcjY/ 🎥 https://www.filimo.com/m/ln8RI/ 📝 https://b2n.ir/Naghdi @tafaqqoh
⁉️ به­ راستی چرا خدا در عاشورا رحمی نکرد؟! 🔰 ، همان خدای ابراهیم خلیل علیه‌السلام است و آتش نمرود. همان خدای موسای کلیم علیه‌السلام است و رود نیل. همان خدای کعبه است و سپاه پرندگان. همان خدای پیامبر اکرم صلّی اللّٰه علیه و آله است و غار ثور. خدایی که در بزنگاه حادثه، نصرت خود را از اولیائش دریغ نمی‌­کرد. 🔻 اما در عاشورا، عزیزترین بنده او تنهاست! نه خدا معجزه کرد و نه حسین بن علی علیه‌السلام یاری فرشتگان و اجنه را پذیرفت تا تلخ­‌ترین و حزن‌انگیزترین جنایت تاریخ رقم خورد. ⁉️ به­ راستی چرا خدا رحمی نکرد؟ چرا پروردگار عالم می­‌خواست حسین بن علی علیه‌السلام را کشته ببیند و اهل‌بیتش را اسیر؟! 🆔 https://eitaa.com/ashooora
هدایت شده از 🌹 طریق بندگی 🌹
🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸 بسم اللّٰه الرحمن الرحیم 📚 معرفی کانال‌های مباحث معرفتی 🎙 جهت عضویت در هریک از کانال‌ها، لطفا روی "عضویت" که مقابل آدرسشان هست، کلیک بفرمایید. 📢 طریق بندگی جلسات و سخنرانی‌های مناسبتی (ایام محرم، صفر، فاطمیه، ماه رمضان، اعیاد و...) 🆔 @tarighebandegi | عضویت 📢 صحنه گردان عاشورا کانال اطلاع‌رسانی کتاب صحنه گردان عاشورا و پل ارتباطی خوانندگان گرامی با نویسنده محترم 🆔 @ashooora | عضویت 📢 حیات بندگی مجموعه جلسات گام‌های رسیدن به حیات بندگی (با محوریت تبیین سوره مبارکه عصر) 🆔 @hayatebandegi | عضویت 📢 توحید مفضل مجموعه جلسات شرح روایت توحید مفضل 🆔 @tohid_mofazal | عضویت 📢 شرح صحیفه سجادیه ۱ مجموعه جلسات شرح صحیفه سجادیه (دعای اول تا هشتم) 🆔 @sharhe_sahifeh_1 | عضویت 📢 شرح صحیفه سجادیه ۲ مجموعه جلسات شرح صحیفه سجادیه (دعای نهم به بعد) 🆔 @sharhe_sahifeh_2 | عضویت 📢 کتاب بندگی مجموعه جلسات تفسیر قرآن کریم ( تفسیر تربیتی و بینشی ) 🆔 @ketabebandegi | عضویت ┄┅═══┅┄ 📨 ارتباط با مدیر کانال‌ها پیشنهادها، انتقادها پرسش‌ها، دل‌نوشته‌ها و مشکلات کانال‌ها 🆔 @bandegi_admin 🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
هدایت شده از محمد
دروس پایه دهم استاد
🔹چهاردهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی 1401-1400 ویرایش دوم ✅http://hekmateislami.com/?p=12229 @mediahekmat