کلید سعادت گزیده اخلاق ناصری.pdf
6.88M
📖 کلید سعادت
☑️ گزیده کتابِ #اخلاق_ناصری، از تراوشاتِ قلمِ خواجه نصیرالدین طوسی (اعلی اللّه مقامه)
✍🏻 انتخاب و توضیح: شادروان استاد صمد موحد ٫ دانشمندِ بسیاردان و اندکگوی (۱۳۱۵ - ۱۴۰۲)
@tafaqqoh
May 11
May 11
May 11
📚 #دریافت_کتاب عنایة الاصول فی شرح کفایة الاصول ٫ ۶ مجلد
✍🏻 مرحوم سید مرتضی حسینی فیروزآبادی (اعلی الله مقامه)
🌐 http://mktba.net/library.php?id=8167
✔️ از مهمترین ویژگیهای این شرح، میتوان به مقایسهی تفصیلی آراء مرحوم #محقق_خراسانی با آراء پیشینیان به ویژه مرحوم #شیخ_انصاری اشاره کرد.
#حواشی_کفایه #شروح_کفایه
@tafaqqoh
📘 #دریافت_کتاب حاشیة المکاسب
✍🏻 فقیه محقق مرحوم حاج آقا رضا همدانی (اعلی الله مقامه)
🌐 پایگاه بارگذاری دادهی «آرشیو»
✔️ این کتاب که مورد توجّه فقهاء و حاشیهنگاران بر #مکاسب مرحوم #شیخ_انصاری مثل مرحوم #محقق_اصفهانی و... بوده است، دربردارندهی مباحث #بیع و #خیارات میباشد؛ مؤلفِ دقیق النظر گاهی عنوان مبحثی را ذکر و واردِ بیانِ مستقل مطالب و شرح و نقد مبانی مرحومِ #شیخ_اعظم میشود و گاهی با اشاره به بخشی از عبارتِ مکاسب به صورتِ «قولُه ٫ أقولُ» به ارائهی محتوا میپردازد.
#حواشی_مکاسب #شروح_مکاسب
@tafaqqoh
📗 تعلیقة القوچاني علی کفایة الاصول
✍🏻 مرحوم شیخ علی قوچانی (اعلی الله مقامه)
🌐 http://alfeker.net/library.php?id=5499
✔️ مؤلفِ اهلِ دقتِ این تعلیقه از شاگردانِ مستعدّ و موردِ توجهِ مرحوم #محقق_خراسانی است که در سنینِ میانسالی در اثر بیماری، رَخت از عالَمِ دنیا بربست؛ #مرحوم_قوچانی در حواشی بر متنِ #کفایه که از ابتدای کتاب تا انتهای مبحثِ #استصحاب را دربردارد، به تبیین و نقدِ دیدگاههای استادِ خود پرداختهاند؛ در برخی مواضعِ کتاب نیز، از درسِ #مرحوم_آخوند یا مذاکراتشان با استاد مطالبی نقل کردهاند.
#حواشی_کفایه #شروح_کفایه
@tafaqqoh
بررسی نقش فلسفه در فهم متون دینی در بخش اعتقادات.pdf
4.63M
🔖 #پایاننامه #کارشناسی_ارشد
🏷 بررسی نقش فلسفه در فهم متون دینی در بخش اعتقادات
✔️ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام قم
@tafaqqoh
📘 #دریافت_کتاب مهدی موعود
✔️ ترجمهی مُجلّد سیزدهم #بحارالانوار مرحوم #علامه_مجلسی که به موضوع احوالات امام قائم عجل الله فرجه و #مهدویت اختصاص دارد.
🔹مجلّداتِ ۵۱، ۵۲ و ۵۳ از چاپهای ۱۱۰ مجلّدی
✍🏻 استاد علی دوانی اعلی الله مقامه
🌐 دریافت از پایگاه «آرشیو»
✅ این ترجمه در دورانِ مرجعیتِ آیةالله بروجردی قدس سره با پیشنهادِ ایشان به مترجم بعد از پیگیری و حمایتِ برخی خیّرینِ اهلِ فرهنگ و دانش انجام شده است.
@tafaqqoh
✔️ توصیهی مرحوم امام خمینی به مطالعهی کتابِ #لوامع_صاحبقرانی اثر مرحوم علامه محمدتقی مجلسی (مجلسیِ پدر):
... كتابِ «شرحِ فقيه» مولانا #مجلسى_اول، كه يكى از كتابهاى نفيسِ جليل القدر است و #فارسى، مطالعه نما و اگر نفهميدى، از اهلش سؤال كن كه در آن كنزهايى از معرفت است ...
📗 سرّ الصلاة، ص ۴۰
#عرفان_امام
@tafaqqoh
هدایت شده از ندای تهذیب
📚کتاب تعلیم و تربیت در تفسیر نمونه-جلد اول و جلد دوم
✍️تهیه و تنظیم: محمدجواد اسکندرلو
منبع
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
تفقه
✔️ توصیهی مرحوم امام خمینی به مطالعهی کتابِ #لوامع_صاحبقرانی اثر مرحوم علامه محمدتقی مجلسی (مجلسیِ
🔃
🔖 #دریافت_مقاله روش ملامحمدتقی مجلسی در شرح روایات در لوامع صاحبقرانی
🌐 https://tqh.alzahra.ac.ir/article_913.html
🌐 https://tqh.alzahra.ac.ir/article_913_54f9a3c3bbbb7174558732189d310d10.pdf
✔️ #چکیده
#محمدتقی_مجلسی مشهور به «مجلسی اول» از علمای #قرن_یازدهم هجری، در شرح کُتب حدیثی آثارِ گرانقدری به جای گذاشته است که از جمله آنها #روضة_المتقین (شرح عربی کتاب من لایحضره الفقیه) و #لوامع_صاحبقرانی (شرح فارسی کتاب من لایحضره الفقیه) است. محمدتقی مجلسی در لوامع صاحبقرانی روایتها را در سه محور کلی، بررسی #صحت_متن_روایت، شرح #ظاهر_روایتها و جمع و حل روایتهای #متعارض کاویده است.
او برای احراز صحت متن از روشهای توجه به #نسخههای گوناگون، توجه به #تقطیع روایتها، توجه به #تصحیف و #تحریف، توجه به #نقل_به_معنا و #عرضه روایتها بر قرآن بهره جسته است و در شرح ظاهر متن به بیان معنای #لغوی و #اصطلاحی کلمات و عبارتها، به کارگیری #قواعد_عربیت در شرح و ترجمه روایتها و گردآوری روایتهای #هم_مضمون پرداخته است. او با #تسلط کامل بر مفاد و مضمون روایتها به سراغ شرح آنها رفته است و تا حد توان خود، در بیان معانی آنها و #جمع_دلالی بین روایتهای متعارض و #کشف_روابط بین آنها از جمله عام و خاص، مطلق و مقید، مجمل و مبین، و نص و ظاهر کوشیده است. او همچنین در مواردی معدود در مواجهه با تعارضهای #مستقر میان آنها قائل به #ترجیح شده یا در عمل به آنها قول به #تخییر را پذیرفته است.
@tafaqqoh
حل تعارض - شرح لمعه.pdf
4.67M
🔖 #پایاننامه #کارشناسی_ارشد
تبیین و تحلیل روش شهید ثانی در حلّ تعارضِ اخبار بر پایه کتاب الروضة البهیة؛ قلمرو تحقیق: ابواب طهارت، صلات، صوم و حج
✔️ دانشگاه فردوسی مشهد
@tafaqqoh
#کانال_مفید
🔸 «استاد مددی»
✔️ نشر نکات علمی آیةالله سید احمد مددی (دامت افاضاته) در موضوعات فقه و اصول، تاریخ، کتابشناسی، رجال و...
⭕ این کانال ارتباط رسمی با بیت معظم له نداشته و توسط یکی از شاگردان ایجاد شده است.
📮 ارتباط با مدیر کانال:
@yahyaab
https://eitaa.com/ostadmadadi
@tafaqqoh
May 11
علی بن مهزیار اهوازی.pdf
1.94M
🔖 #پایاننامه #دکتری
جایگاه علی بن مهزیار اهوازی و اعتبارسنجی روایات او
✔️ دانشکده اصول الدین تهران
@tafaqqoh
✔️ پذیرش #تکمیل_ظرفیت موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء در رشته تخصصی فلسفه اسلامی، #سطح_۳
💠 ثبتنام از طریق سامانه نجاح:
🌐 https://login.ismc.ir
@tafaqqoh
May 11
🔖 #دریافت_مقاله محدوده جواز نظر به مخطوبه
✍🏻 نرگس اعتمادی / طلبه سطح چهار جامعة الزهراء (سلام الله علیها)
📑 دوفصلنامه علمی - تخصصی مطالعاتِ تطبیقی فقهیِ زن و خانواده
🌐 https://mtf.jz.ac.ir/article_150805.html
🌐 https://mtf.jz.ac.ir/article_150805_0dd071ef8c23f9711e9caf2beab617fb.pdf
✔️ #چکیده
آراء فقهای شیعه درباره نگاه مرد به زنی که خواستار ازدواج با اوست، ذیل سه نظریه مطرح شده است:
۱. محدودیت جواز نظر بر #وجه و کفین؛
۲. جواز نظر بر وجه و #کفین و محاسن؛
۳. جواز نظر بر تمام بدن بدون پوشش به استثنای #عورت.
با بررسی اقوال، قول دوّم به عنوان نظر صحیح مطرح شده است؛ چرا که با وجود نصوص صحیح بر جواز نظر بر بیش از وجه و کفّینِ #مخطوبه، محدودیت جواز نظر بر وجه و کفین، نوعی اجتهاد در مقابل نصّ است و از طرفی در روایات، اطلاقی نسبت به جواز نظر به تمام اعضای مخطوبه وجود ندارد و بر فرض وجود چنین اطلاقی، نصوص صحیح، مقیّد این اطلاق میباشد؛ در نتیجه قول دوّم، قول صحیح است که محدوده جواز نظر به مخطوبه، وجه و کفین و #محاسن است.
💠 💠 💠 💠 💠 💠
🌼 برخی کانالهای فعالِ جامعة الزهراء #قم در #ایتا:
پژوهشگاه مطالعات اسلامی
معاونت پژوهش جامعة الزهراء
انجمن علمی - پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعة الزهراء
انجمن علمی - پژوهشی کلام اسلامی
انجمن علمی - پژوهشی معارف انقلاب اسلامی
انجمن علمی زن و خانواده
راز وجود؛ انجمن علمی - پژوهشی فلسفه
رویدادهای فصلی جامعة الزهراء
سنجش و پذیرش
کتابخانه
پاسخ به سؤالات دینی
مجله مجازی دختران باران
آموزش زبان انگلیسی
معاونت تبلیغ و امور فرهنگی
@tafaqqoh
#دریافت_کتاب
📚 المُرتقی الی الفقه الأرقی ٫ #تقریرات دروسِ #خارج_فقه آیة الله سید محمد روحانی (رحمه الله)
✍🏻 شهیدِ سعید سید عبدالصاحب حکیم ٫ فرزند آیة الله سید محسن حکیم (رحمه الله) و مرحوم شیخ محمدصادق جعفری
📓 کتاب الحج
۲ مجلد📓 کتاب الصوم ۱ مجلد 📓 کتاب الزکاة ۳ مجلد 📓 کتاب الخمس ۱ مجلد 📓 کتاب الخیارات ۲ مجلد 🌐 http://mktba.net/library.php?id=10182 @tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله شیخ طوسی و منابع تفسیری وی در التبیان
🌐 https://jfiqh.um.ac.ir/article_42118.html
🌐 https://jfiqh.um.ac.ir/article_42118_860c4a7912b6452701add0eebd647daa.pdf
✍🏻 مرتضی کریمینیا
✔️ #چکیده
#التبیان_فی_تفسیر_القرآن تألیف #شیخ_طوسی (۳۸۵ ـ ۴۶۰ ق) نخستین تفسیر کامل شیعه است که در بغداد و دوران #حکومت_آلبویه تدوین یافته است. این اثر از جهات بسیاری با سایر تفاسیر مختصر شیعه (پیش از شیخ طوسی) مانند #عیاشی، #فرات و #علی_بن_ابراهیم قمی و نیز تفاسیر اهل سنت چون #فراء، #طبری و #جبّائی متفاوت است. همین شیوهی تفسیرنگاری شیخ طوسی را طی قرون بعدی در میان مفسران معروف شیعی چون #طبرسی، #ابوالفتوح، #مولی_فتحالله_کاشانی و #علامه_طباطبایی میتوان دید. مقاله حاضر با مروری بر منابع و روشهای تفسیری شیخ طوسی در #التبیان روشن میسازد که این اثر محصول ذهن پویا، نقّاد و #جامعنگر شیخ طوسی در عصر خود در #بغداد بوده است. مجموعهی شرایط زمانی و مکانی قرن چهارم و پنجم هجری در بغداد، علاوه بر نیازها، تنگناها و پرسشهای اساسی علوم اسلامی در آن زمان، #تفسیر_التبیان شیخ #طوسی را یکسره متفاوت از تمام تفاسیر پیشطوسی ساخته است، به گونهای که میتوانیم به وضوح آن را ترکیبی گزینششده از مهمترین آثار و آرای ادبی، لغوی، فقهی، کلامی و تفسیری #شیعه و #سنی در حوزه قرآن و در عصر شیخ طوسی بدانیم.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله تأثیر غالیان بر روایات تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم قمی
🌐 https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111074.html
🌐 https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111074_39654643562bdbc801202533fea39fb8.pdf
✔️ #چکیده
ابوالحسن علی بن ابراهیم قمی (زنده در ۳۰۷ ق) از برجستهترین محدثانی است که عموم بزرگان شیعه، وثاقت او را تأیید کردهاند. تفسیر منسوب به او که امروزه در دسترس همگان است، دربردارنده مطالبی است که با مقام علمی او چندان سازگار نیست. به نظر نگارندگان این مقاله، برخی روایات مجعول که با افکار غالیان تناسب دارد، در این تفسیر راه یافته است. این امر با توجه به حضور تعدادی از راویان غالی و متهم به جعل حدیث در سلسله اسناد برخی از روایات این اثر تقویت میشود. به ظنّ قوی، دانشمند نامداری نظیر #شیخ_طوسی (م ۴۶۰ ق)، مطالب این تفسیر را قبول نداشته و از این رو، در تفسیر خود به تفسیر قمی چندان استناد و اتکا نکرده است. در مقاله حاضر هم درباره صحت انتساب و وثاقت کتاب بحث شده و هم نقش و تأثیر غالیان بازنمایی و بررسی شده است.
@tafaqqoh
✔️ دریافت برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
📚 ترجمهی تاریخ قم، ص ۴۰۰
📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، ج ۵۷، ص ۲۱۵
📚 عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال، ج ۲۱، ص ۳۴۸، عن تاریخ قم و مجالس المؤمنین
📚 سفینة البحار، ج ۷، ص ۳۵۷
وَ عَنْ سَهْلٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عِيسَى اَلْبَزَّازِ اَلْقُمِّيِّ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ اَلْعَلاَّفِ اَلنَّيْشَابُورِيِّ عَنْ وَاسِطِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ وَ لِأَهْلِ قُم وَاحِدٌ مِنْهَا فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ.
@tafaqqoh