eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
496 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
علی بن مهزیار اهوازی.pdf
1.94M
🔖 جایگاه علی بن مهزیار اهوازی و اعتبارسنجی روایات او ✔️ دانشکده اصول الدین تهران @tafaqqoh
✔️ پذیرش موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء در رشته تخصصی فلسفه اسلامی، 💠 ثبت‌نام از طریق سامانه نجاح: 🌐 https://login.ismc.ir @tafaqqoh
🔖 محدوده جواز نظر به مخطوبه ✍🏻 نرگس اعتمادی / طلبه‌ سطح چهار جامعة الزهراء (سلام الله علیها) 📑 دوفصلنامه علمی - تخصصی مطالعاتِ تطبیقی فقهیِ زن و خانواده 🌐 https://mtf.jz.ac.ir/article_150805.html 🌐 https://mtf.jz.ac.ir/article_150805_0dd071ef8c23f9711e9caf2beab617fb.pdf ✔️ آراء فقهای شیعه درباره‌ نگاه مرد به زنی که خواستار ازدواج با اوست، ذیل سه نظریه مطرح شده است: ۱. محدودیت جواز نظر بر و کفین؛ ۲. جواز نظر بر وجه و و محاسن؛ ۳. جواز نظر بر تمام بدن بدون پوشش به استثنای . با بررسی اقوال، قول دوّم به عنوان نظر صحیح مطرح شده است؛ چرا که با وجود نصوص صحیح بر جواز نظر بر بیش از وجه و کفّینِ ، محدودیت جواز نظر بر وجه و کفین، نوعی اجتهاد در مقابل نصّ است و از طرفی در روایات، اطلاقی نسبت به جواز نظر به تمام اعضای مخطوبه وجود ندارد و بر فرض وجود چنین اطلاقی، نصوص صحیح، مقیّد این اطلاق می‌باشد؛ در نتیجه قول دوّم، قول صحیح است که محدوده جواز نظر به مخطوبه، وجه و کفین و است. 💠 💠 💠 💠 💠 💠 🌼 برخی کانال‌های فعالِ جامعة الزهراء در : پژوهشگاه مطالعات اسلامی معاونت پژوهش جامعة الزهراء انجمن علمی - پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعة الزهراء انجمن علمی - پژوهشی کلام اسلامی انجمن علمی - پژوهشی معارف انقلاب اسلامی انجمن علمی زن و خانواده راز وجود؛ انجمن علمی - پژوهشی فلسفه رویدادهای فصلی جامعة الزهراء سنجش و پذیرش کتابخانه پاسخ به سؤالات دینی مجله مجازی دختران باران آموزش زبان انگلیسی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی @tafaqqoh
📚 المُرتقی الی الفقه الأرقی ٫ دروسِ آیة الله سید محمد روحانی (رحمه الله) ✍🏻 شهیدِ سعید سید عبدالصاحب حکیم ٫ فرزند آیة الله سید محسن حکیم (رحمه الله) و مرحوم شیخ محمدصادق جعفری 📓 کتاب الحج
۲ مجلد
📓 کتاب الصوم ۱ مجلد 📓 کتاب الزکاة ۳ مجلد 📓 کتاب الخمس ۱ مجلد 📓 کتاب الخیارات ۲ مجلد 🌐 http://mktba.net/library.php?id=10182 @tafaqqoh
🔖 شیخ طوسی و منابع تفسیری وی در التبیان 🌐 https://jfiqh.um.ac.ir/article_42118.html 🌐 https://jfiqh.um.ac.ir/article_42118_860c4a7912b6452701add0eebd647daa.pdf ✍🏻 مرتضی کریمی‌نیا ✔️ تألیف (۳۸۵ ـ ۴۶۰ ق) نخستین تفسیر کامل شیعه است که در بغداد و دوران تدوین یافته است. این اثر از جهات بسیاری با سایر تفاسیر مختصر شیعه (پیش از شیخ طوسی) مانند ، و قمی و نیز تفاسیر اهل سنت چون ، و متفاوت است. همین شیوه‌ی تفسیرنگاری شیخ طوسی را طی قرون بعدی در میان مفسران معروف شیعی چون ، ، و می‌توان دید. مقاله حاضر با مروری بر منابع و روش‌های تفسیری شیخ طوسی در روشن می‌سازد که این اثر محصول ذهن پویا، نقّاد و شیخ طوسی در عصر خود در بوده است. مجموعه‌ی شرایط زمانی و مکانی قرن چهارم و پنجم هجری در بغداد، علاوه بر نیازها، تنگناها و پرسش‌های اساسی علوم اسلامی در آن زمان، شیخ را یکسره متفاوت از تمام تفاسیر پیش‌طوسی ساخته است، به گونه‌ای که می‌توانیم به وضوح آن را ترکیبی گزینش‌شده از مهم‌ترین آثار و آرای ادبی، لغوی، فقهی، کلامی و تفسیری و در حوزه قرآن و در عصر شیخ طوسی بدانیم. @tafaqqoh
🔖 تأثیر غالیان بر روایات تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم قمی 🌐 https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111074.html 🌐 https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111074_39654643562bdbc801202533fea39fb8.pdf ✔️ ابوالحسن علی بن ابراهیم قمی (زنده در ۳۰۷ ق) از برجسته‌ترین محدثانی است که عموم بزرگان شیعه، وثاقت او را تأیید کرده‌اند. تفسیر منسوب به او که امروزه در دسترس همگان است، دربردارنده مطالبی است که با مقام علمی او چندان سازگار نیست. به نظر نگارندگان این مقاله، برخی روایات مجعول که با افکار غالیان تناسب دارد، در این تفسیر راه یافته است. این امر با توجه به حضور تعدادی از راویان غالی و متهم به جعل حدیث در سلسله اسناد برخی از روایات این اثر تقویت می‌شود. به ظنّ قوی، دانشمند نامداری نظیر (م ۴۶۰ ق)، مطالب این تفسیر را قبول نداشته‌ و از این رو، در تفسیر خود به تفسیر قمی چندان استناد و اتکا نکرده است. در مقاله حاضر هم درباره صحت انتساب و وثاقت کتاب بحث شده و هم نقش و تأثیر غالیان بازنمایی و بررسی شده است. @tafaqqoh
🔊 تأمّلی بر مکیال المکارم ✔️ تلخیص و توضیحِ کتابِ «مکیال المکارم در فوائدِ دعا برای حضرت قائم عجل الله فرجه» ایتا تلگرام اینستاگرام @tafaqqoh
✔️ دریافت برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: 📚 ترجمه‌ی تاریخ قم، ص ۴۰۰ 📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، ج ۵۷، ص ۲۱۵ 📚 عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال، ج ۲۱، ص ۳۴۸، عن تاریخ قم و مجالس المؤمنین 📚 سفینة البحار، ج ۷، ص ۳۵۷ وَ عَنْ سَهْلٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عِيسَى اَلْبَزَّازِ اَلْقُمِّيِّ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ اَلْعَلاَّفِ اَلنَّيْشَابُورِيِّ عَنْ وَاسِطِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ وَ لِأَهْلِ قُم وَاحِدٌ مِنْهَا فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ. @tafaqqoh
هدایت شده از سید
توحید اهل بیت علیهم السلام☘ ▪️وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ قَالَ: ▪️سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى: «اَلرَّحْمٰنُ عَلَى اَلْعَرْشِ اِسْتَوىٰ » فَقَالَ اِسْتَوَى فِي كُلِّ شَيْءٍ فَلَيْسَ شَيْءٌ أَقْرَبَ إِلَيْهِ مِنْ شَيْءٍ لَمْ يَبْعُدْ مِنْهُ بَعِيدٌ وَ لَمْ يَقْرُبْ مِنْهُ قَرِيبٌ اِسْتَوَى فِي كُلِّ شَيْءٍ . 📚الکافي ج ۱، ص ۱۲۸ 🆔 @hadithedoost
🔻فراخوان پذیرش نیم‌سال دوم، سطح ۲ مرکز تخصصی اخلاق و تربیت دارالهدی قم 💠 تولیت: حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری (دام عزه) 🔷 مزایا: 🔶 تربیت پژوهش‌گر، کارشناس، مدرس، مشاور، مربی و مبلغ در حوزه معارف و اخلاق و اسلامی 🔶 اعطای مدرک رسمی اخلاق و امکان ارتقاء به سطوح بالاتر 🔶 کمک هزینه تحصیلی ✅ شرایط داوطلبان: 1️⃣ اتمام سطح یک حوزه برادران 2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه 3️⃣ موفقیت در مصاحبه ✅ محل تحصیل: شهر مقدس قم ✅ ثبت نام تا ۳۰ دی ۱۴۰۲ ☎️ ۰۲۵۳۷۸۴۰۷۰۳ (ساعت ۱۵ تا ۱۹) 🏢 قم، خیابان صفائیه، روبروی کوچه ۲۱، مدرسه المهدی (علیه السلام) 🌐 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیش‌تر به سامانه پذیرش حوزه‌های علمیه مراجعه فرمایید. https://eitaa.com/akhlaqhad @tafaqqoh
تفقه
✔️ بزرگواری در توئیتی عجیب و غیرمنصفانه، ثمره‌ی نزدیک به ۸۰ سال تلاشِ علمیِ آیة‌الله مصباح یزدی رحمة
🔖 رویکرد آیةالله مصباح یزدی در رابطه با جنسیت زن و خانواده ✍🏻 مهری ایمانی ٫ سطح ۴ فقه خانواده جامعة الزهراء سلام الله علیها 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/552385 ✔️ یکی از مسائلی که امروزه در مورد آن اختلاف نظر فراوانی وجود دارد بحث از حقوق و تکالیف زن و مرد است. مدعیان این باور، زنانگی و مردانگی را نقش‌های اعتباری می‌دانند که جامعه به افراد بخشیده است. این مقاله به روش کتابخانه‌ای و به شیوه توصیفی تحلیلی صورت گرفته است. براساس رویکرد آیةالله مصباح یزدی به مسئله و که رویکردی کلامی و اجتهادی است، به اثبات حقیقت جنس مذکر و مؤنث براساس تفاوت‌های روحی و جسمی که در هر یک از این دو دسته وجود دارد، پرداخته و سپس آثار ناشی از این تفاوت‌ها را که منجر به تعیین حقوق و تکالیفی برای هر یک از دو جنس می‌شود ذکر می‌کنیم. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که این تفاوت‌ها هرگز به معنای ظلم در حق زن و برتر بودن مرد نیست؛ بلکه هر دوی آن‌ها در حقیقت و روح انسانی واحدند و تنها تفاوتشان در جهات جسمی و روانی است که خداوند متناسب با این تفاوت ها برای تکامل آن‌ها حقوق و وظایف متقابلی را مشخص کرده و مسیر تکامل و سعادت را برای همه انسان‌ها مهیا کرده است. @taffaqqoh