eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
597 عکس
77 ویدیو
496 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سیدالعلماء
⬆️ ص ۴ 4⃣ 🔺 اولین برخورد با مرحوم علامه طباطبایی ❔ اولین بار و آخرین باری که ایشان را دیدید؟ 🔹 اولین بار ما در صحن بودیم و طلبه‌ای بودیم. می‌دیدیم که یک آقایی می‌آیند، ردّ می‌شوند و و دینی کتاب جلو می‌برند و از ایشان مسأله‌ای‌ می‌پرسند. فقط این را ‌دیدیم. ولی بعد که کم‌کم پرسیدیم گفتند: ایشان از علمای هستند و از به قم آمدند و بعداً هم فهمیدیم که در مسایل و واردند، با ایشان که آشنا شدیم و این بنا را گذاشتیم که آن موقع در باغی با ایشان مجلس سه چهار نفری داشته باشیم و کم‌کم رابطه زیادتر شد و به منازل کشید و برخی شب‌های یا تعطیلی ایشان تشریف می‌آوردند منازل ما، گاهی روزها، گاهی هم به صرف ناهار در خدمت‌شان بودیم. این اواخر دیگر قسمت بنده نبود، چون از قم بیرون آمده بودم و در همین نواحی بودم که شنیدم ایشان رحلت فرمودند. 🔺 ضرورت ایجاد اشتیاق در جوانان و والدین و اساتید به منظور استفاده از تعالیم بزرگانی هم‌چون مرحوم علامه طباطبایی ❔ یکی از درس‌هایی که می‌توانیم از ایشان برای جوان‌ها بگیریم چیست؟ 🔹 عرض کنم که پرسش در مورد مسأله‌ی آمادگیِ گرفتن و در پی آن بودن، مشکل‌تر است؛ به این‌که چگونه مشتاق بشود که از فردی مثل ایشان دستوری بگیرد و آن به این است که دوره‌ای برای و عزیز قرار دهند،- البته با خدمات مالی و برای‌شان تا آن‌ها فرصتی داشته باشند- که در هر سال در و یک‌وقتی، در دوره‌ای بیاموزند که چگونه نسل جوان را باید مشتاق فرمایشات این‌ها کرد. آن‌موقع وقتی این امر محقق شد، همین صفحات اول تفسیر برای تمام کافی‌ست و برای همه‌ی دنیا کافیست. برای تمام نمایندگان محترم شورا و ها و ها کافی‌ست که دیگر مسأله این است که "هر چه برای خدا باشد، آن به سود است و هر ‌چه با از خدا باشد، سودی به انسان نمی‌رساند". و این خاصیت و سنت الهی در جهان است. حال اگر این تفهیم شود به یک ، او می‌کند الآن الهی او چیست؟ و آیا آن تکالیف عمل شده یا نه؟ گاهی ممکن است که یک‌مرتبه ۵ سال کار ورزشی‌اش عقب بیفتد و امور و اش جلو بیاید. همچنین وقتی‌که فهمید این دانشی که می‌خواهد بیاموزد، باید برای خدا باشد، باید در خدمت خدا باشد، و وقتی نگاه می‌کند به و و و تنظیمات و قوانین مدرسه، گاهی می‌شود که باید وضعیتش را عوض کند و باید به و بگوید من این‌جا نمی‌توانم استفاده کنم و جای دیگری می‌روم. و هم‌چنین راجع به پدر و مادر، برنامه‌هایی که پدران و مادران را ملتفت تکالیف‌شان کند الآن کم است، یعنی نسبت به برنامه‌های ، برنامه‌های رفت و آمد افراد و وقایع و حوادث دنیا که در همه‌ی این‌ها، در گوشه‌ای هم از این مسائل [بیدار کننده] یافت می‌شود! و حال این‌که باید بشر را ریشه‌یابی کرد و سعادت را اگر دانشمندان ریشه‌یابی کنند به این می‌رسند که جهانْ، جهان خداوند است. و انسان بنده‌ی خداوند است، و این‌که تا چقدر این دارد در این جهان به وظیفه‌اش عمل می‌کند. این باعث می‌شود که خانواده‌ها و ادارات و وزارت‌خانه‌ها را عوض می‌کند، تا بلکه یک وزارت‌خانه‌ای برای خصوص این امور تأسیس شود، تشخیص وظیفه بدهند، برای تشخیص وظایفی که و مرحوم علامه در پی آن بودند که معصومین (علیهم‌السلام) و کریم دستور داده‌اند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __________ ۱) [ ج ۱ صص ۱۵-۱۶] @seyedololama
هدایت شده از فقه نظام ساز
استاد 🔸پاورپوینتی از سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع روش شناسی علوم انسانی 3 شهریور 1398 💾 دریافت پاورپوینت👇 🌐 yon.ir/ZQ5SL 👉 @taalinews
✅ بخش اول در اکثر کتب اصولی مقدمه‌ای وجود دارد که در آن از مباحثی مثل وضع، استعمال، صحیح و اعم و... بحث می‌شود. این مقدمه در واقع بیان‌گر است که داخل در نیستند. همان‌گونه که در تقسیم مباحث و مسائل علم اصول شیوه‌های مختلفی وجود دارد، مبادی هم با مبانی گوناگون، تقسیمات متفاوتی پیدا می‌کنند. در کتاب در تقسیم مسائل علم از استادشان پیروی کرده‌اند اما برای مبادی (مباحثی که‌ در مقدمه کتاب، قبل از مقصد اول بیان شده‌اند.) تقسیمی ذکر نکرده‌اند. ابتدای کتاب علاوه بر تقسیم مسائل علم اصول، پیرامون تقسیم مبادی نیز بحث کرده‌اند و مباحث کتابشان را بر همین منوال نگاشته‌اند اما توفیق اتمام کتاب را پیدا نکرده‌اند. ✅ ادامه دارد... @tafaqqoh
✅ بخش دوم 🔖 مکتب شیخ محمد حسین اصفهانی رحمه‌الله در تقسیم مبادی علم اصول فقه وی مبادی را به دو گونه تصوری و تصدیقی فروکاسته و هر یک را به لغوی و حُکمی بخش‌‏پذیر می‏‌سازد. مباحثی که در این مکتب به عنوان مبادی از آن‌ها سخن می‏‌رود عبارتند از: أ) مبادی تصوری لغوی: ۱- وضع ۲- معانی حرفی ۳- انشاء و اخبار ۴- نشانه‌‏های بازشناسی حقیقت و مجاز ب) مبادی تصدیقی لغوی: ۱- حقیقت شرعی ۲- صحیح و اعم ۳- اشتراک ۴- استعمال لفظ در بیش از یک معنی ج) مبادی تصوری حکمی: ۱- تقسیم حکم به تکلیفی و وضعی و گونه‏‌های وضع در احکام وضعی ۲- تقسیمات واجب د) مبادی تصدیقی حکمی: ۱- قصد قربت ۲- مقدمیت ترک ضد و ترتب ۳- تعلق امر به طبیعت یا فرد ۴- ترکب و بساطت ایجاب و این‌که در صورت‏ نسخ وجوب، چیزی (اصل مطلوبیت یا...) باقی خواهد ماند؟ این مکتب بر خلاف مکتب مشهور تعریف علم، موضوع، مسائل، تقسیم، غرض و فایده علم را تنها مقدمه شروع می‌‏شمارد. گفتنی است نخستین بار در این مکتب بود که از دانسته شد و چنان‌که از فهرست مباحث پیداست، این مکتب نه تنها به حذف پاره‏‌ای مباحث از مبادی لغوی روی می‌‏آورد، بلکه آن‌ها را از مباحث علم اصول نیز خارج می‌‏شمارد و آن‌چه که به عنوان مسائل مهم و اصلی اصول نزد مشهور دانشیان اصولی شناخته می‌‏شود را شایسته‌ی​ مبادی بودن می‏‌داند. @tafaqqoh
12941-ar-dorarol feghhiat-koli.pdf
39.56M
📚 الدرر الفقهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة ✔️ ۱۴ مجلد در یک فایل pdf (کتاب‌خانه قائمیه) ✔️ از بهترین شروح نوشته شده بر 🖊 استاد شیخ ماجد کاظمی دام عزه @tafaqqoh
هدایت شده از مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
✳️ویژه‌نامه آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه ✨چگونه بنویسیم؟ - بخش اول✨ 🔹یکی از توصیه‌های مرحوم سید علی شوشتری که به درد طلبه‌ها هم می‌خورد، این است که از مرحوم آخوند خراسانی می‌پرسد: 🔸ملّا کاظم! شما درس من را می‌نویسید یا نه؟ می‌گوید: بعد از اینکه شما درس فرمودید یادداشت‌هایم را مرتب می‌کنم و آنها را می‌نویسم. 🔹ایشان فرمودند که نه، مطلب را فکر کن، مطالعه کن، بنویس و بعد بیا پای درس، بعد با هم صحبت می‌کنیم. اگر مطلب من موافق بود، چه بهتر و اگر خلاف آن بود که شما نوشتید، با هم صحبت می‌کنیم؛ یا شما مرا قانع می‌کنید یا من شما را، و بعد از تجدید نظز آن را حک و اصلاح می‌کنید. 👈این درجه از رشد فکری باید مورد توجّه صاحبان نظر قرار گیرد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص ۷۳ ____ 📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
هدایت شده از تفقه
🔈 دروس استاد سید محمد مهدی نبویان «دام‌عزه» 🔹 المنطق مرحوم مظفر ۶۵ جلسه 🌐 http://yon.ir/Yxf1I 🔹 آموزش عقاید آیةالله مصباح یزدی «حفظه‌الله» ۶۱ جلسه 🌐 http://yon.ir/gpLv4 🔹 بدایة المعارف آیةالله خرازی «حفظه‌الله» (نبوت، امامت و معاد) ۱۰۴ جلسه 🌐 http://yon.ir/QNA4l 🔹 مختصر المعانی (علم بدیع) ۴۲ جلسه 🌐 http://yon.ir/gZMRw 🔹 خدا شناسی فلسفی ۱۴ جلسه 🌐 http://yon.ir/iOoyc 🔹 انسان شناسی ۱۴ جلسه 🌐 http://yon.ir/rlyeG 🔹 پاسخ به شبهات و مسائل اعتقادی ۹ جلسه 🌐 http://yon.ir/XDGfF 🔹 مدرنیته ۱۶ جلسه 🌐 http://yon.ir/yfVGA 🔹 مبانی تفسیری ۱۱ جلسه 🌐 http://yon.ir/VIcaQ 🔹 الغدیر (امامت) ۱۳ جلسه 🌐 http://yon.ir/nQN7M 📖 علم صرف 🌐 http://yon.ir/xscqH @tafaqqoh
أساس النحو - السيد علي البهبهاني.pdf
16.83M
📕 اساس النحو 🖊 آیةالله سید علی بهبهانی رحمه‌الله @tafaqqoh
تفقه
📕 اساس النحو 🖊 آیةالله سید علی بهبهانی رحمه‌الله @tafaqqoh
✔️ مرحوم مظفر در اصول الفقه برای تأیید مبنای خود در به کلام امیرالمومنین علیه‌السلام در تعریف اسم، فعل و حرف تمسک می‌کنند؛ 🔹 جهت مطالعه شرح و توضیح کلام حضرت امیر علیه‌السلام به مرحوم سید علی ، صص ۷۵ به بعد مراجعه بفرمایید. @tafaqqoh
هدایت شده از دقایق الحقایق!
در کانال "مؤسسه فقاهتی مطالعات اسلامی" با بحث «فقه نظام ولایی» آشنا شوید : http://eitaa.com/joinchat/4276224019C20010db8ae @abdollahimahdi
✔️ مطالعه و دریافت ۴۱ مقاله ، و استاد دکتر محمدحسن قدردان قراملکی «توفیقشان مُدام» 🌐 http://ensani.ir/fa/article/author/25817?page=1 @tafaqqoh