🕊 تفسیر آیه ۳۲ تا ۳۷ سوره مدثر 🕊
🍃 كَلَّا وَالْقَمَرِ (۳۲)🍃
🍃وَاللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ (۳۳)🍃
🍃وَالصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ (۳۴)🍃
🍃إِنَّهَا لَإِحْدَي الْكُبَرِ (۳۵)🍃
🍃نَذِيراً لِّلْبَشَرِ (۳۶)🍃
🍃لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ (۳۷)🍃
ترجمه :
🍃 به ماه سوگند، چنين نيست (كه كفّار مى پندارند).🍃
🍃به شب، آنگاه كه پشت مى كند سوگند.🍃
🍃به صبح، آنگاه كه آشكار مى شود سوگند.🍃
🍃كه اين (دوزخ)، يكى از بزرگترين پديده هاست.🍃
🍃هشدارى، براى بشر است.🍃
🍃براى هركس ازشما كه بخواهد (در كار خير) مقدّم شود يا متأخر باشد.🍃
«اَسفر» از «سَفر» به معناى پرده برداشتن و آشكار كردن است و به زنان بى حجاب، «سافرات» مى گويند.
«كُبَر» جمع «كُبرى» به معناى بزرگتر است، يعنى اين عذابى كه در آيات قبل بيان شد، تنها يكى از عذابهاى بزرگ الهى است و عذابهاى بزرگ ديگرى نيز وجود دارد.
ماه، به خاطر حركت به دور زمين، نور رسانى در شب، زيبايى و تقويم طبيعى بودن، ايجاد جزر و مدّ و نقش هاى ديگر آن در هستى، يكى از آيات بزرگ الهى است كه سزاوار است به آن سوگند ياد شود.
خداوند در قرآن به تمام بخش هاى زمان يك بار سوگند ياد كرده است ولى به هنگام سحر سه بار سوگند ياد مى كند. «و الفجر» ، «و الصبح» ، «و الضحى» ، «و العصر» هر كدام يك بار آمده، امّا آنگاه كه شب پايان مى پذيرد و سحر مى شود، با سه تعبير آمده است: «والليل اذ ادبر» ، «والليل اذا يسر» ، «والليل اذا عسعس»
امام كاظم عليه السلام فرمود: هركس به سوى پذيرفتن ولايت ما پيشى گرفت، از دوزخ دور مى شود و هركس از پذيرش ولايت ما عقب افتاد، در رفتن به دوزخ جلو مى افتد. «لمن شاء منكم ان يتقدم او يتأخر»
📌 پیام ها
🌿 آفريده هاى خداوند در طبيعت از چنان اهميّتى برخوردارند كه قابل سوگند هستند. «والقمر، والليل... والصبح»
🌿 هشدارهاى پيامبر اسلام براى همه بشر است. «نذيراً للبشر»
🌿 براى هدايت آنان، هشدار دادن امرى ضرورى است. «نذيراً للبشر»
🌿 انسان داراى اختيار و اراده است. «لمن شاء»
🌿 انسان ديندار از ديگران جلوتر است و فرد بى دين عقب مانده است. «لمن شاء منكم ان يتقدّم او يتأخّر»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۳۸ تا ۴۷ سوره مدثر 🕊
🍃 كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ (۳۸)🍃
🍃إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ (۳۹)🍃
🍃فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءلُونَ (۴۰)🍃
🍃عَنِ الْمُجْرِمِينَ (۴۱)🍃
🍃مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ (۴۲)🍃
🍃قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ (۴۳)🍃
🍃وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ (۴۴)🍃
🍃وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ (۴۵)🍃
🍃وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ (۴۶)🍃
🍃حَتَّي أَتَانَا الْيَقِينُ (۴۷)🍃
ترجمه :
🍃 هركسى در گرو چيزى است كه كسب كرده است.🍃
🍃مگر اصحاب يمين،🍃
🍃كه در باغ هاى بهشتى🍃
🍃از مجرمان مى پرسند:🍃
🍃چه چيز شما را روانه دوزخ كرد.🍃
🍃گويند: ما از نمازگزاران نبوديم.🍃
🍃و افراد مسكين را اطعام نمى كرديم🍃
🍃و با اهل باطل در سخنان باطل فرو مى رفتيم.🍃
🍃و پيوسته روز جزا را تكذيب مى كرديم🍃
🍃تا آن كه مرگ به سراغ ما آمد.🍃
مراد از اصحاب يمين همان گروهى هستند كه در آيه ۲۷ سوره واقعه از آنان ياد شده است: «و اصحاب اليمين ما اصحاب اليمين فى سدر مخضود...» كسانى كه نامه عمل آنان را در قيامت به دست راستشان مى دهند.
در قيامت، گفتگوهاى تلخ و شيرين، سلام يا نفرين، سؤال و توبيخ، انداختن گناه و جرم به گردن ديگران و لعنت به يكديگر بسيار است و گفتگوى مؤمنان با مؤمنان، مجرمان با مجرمان، مجرمان با مؤمنان، و مؤمنان با مجرمان و نيز فرشتگان با مؤمنان و مجرمان در قرآن آمده است.
مراد از اطعام مسكين، يا زكات واجب است كه ترك آن مستوجب دوزخ است و يا آن است كه حتّى اگر زكات پرداخت شد ولى در جامعه گرسنه اى وجود داشت، سير كردن او واجب است و بى تفاوتى نسبت به او، سبب دوزخى شدن مى گردد.
شايد مراد از اطعام مسكين، تمام نيازهاى او باشد نظير پوشاك، مسكن، نه فقط خوراك و غذا.
هم تكذيب قيامت، مقدمه گناه است: «ارأيت الذى يكذّب بالدين فذلك الذّى يدعّ اليتيم» و هم گناه، انسان را به سوى كفر و تكذيب مى كشاند: «ثمّ كان عاقبة الّذين اساؤا السواى اَن كذّبوا». بنابراين آيه «و كنّا نكذّب بيوم الدين» هم مى تواند علت كارهاى مجرمين در آيات قبل باشد و هم مى تواند معلول گناهان آنان باشد.
مراد از «يقين» در اين آيه، مرگ است، يا به خاطر آن كه يقينى ترين امر در نزد همه است و احدى در آن شك ندارد و يا به خاطر آن كه در لحظه مرگ تمام حقايق براى انسان كشف مى شود و همه به درجه يقين و باور مى رسند. «حتى اتانا اليقين»
نمازى كه گاه و بيگاه خوانده شود، انسان را در زمره نمازگزاران قرار نمى دهد. «لم نك من المصلّين» يعنى نماز ما استمرار نداشت. در سوره ماعون نيز آمده است: «فويل للمصلّين الّذينهم عن صلاتهم ساهون» و اين چنين نمازى انسان را مشمول شفاعت شافعان قرار نمى دهد. «لم نك من المصلّين... فما تنفعهم شفاعة الشافعين» و اين همان حديث معروف امام صادق عليه السلام است كه در آستانه شهادت فرمودند كه بستگانم را حاضر كنيد و خطاب به آنان فرمودند: «لا ينال شفاعتنا من استخف بالصّلاة»
مردم يا فائزند يا خائض؛ يعنى يا به فوز و فلاح و رستگارى مى رسند كه فائز هستند و يا در ياوه و باطل خوض مى كنند و فرو مى روند كه خائض هستند.
قرطبى از مفسرين معروف اهل سنّت از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه فرمود: ما و شيعيان ما اصحاب يمين هستيم و هركس كينه و بغض ما اهل بيت را داشته باشد، در گرو است. «نحن و شيعتنا اصحاب اليمين و كلّ من ابغضنا اهل البيت فهم المرتهنون»
📌 پیام ها
🌿 رفتار انسان، سازنده شخصيت اوست. «كلّ نفس بما كسبت رهينة»
🌿 نجات انسان در قيامت و رهايى او از عذاب الهى، در گرو پاسخگويى به سؤالات در دادگاه عدل خداوند است. «كلّ نفس بما كسبت رهينة»
🌿 پرسيدن سؤالات پى در پى از مجرمان در قيامت، نوعى عذاب روحى براى آنان است. «يتساءلون عن المجرمين»
🌿 كسى با يك بار گناه به دوزخ نمى رود اصرار و مداومت به گناه و فساد، سبب رفتن به دوزخ است. (عبارت «لم نك» و «كنّا» نشانه استمرار فعل است.)
🌿 اطعام مسكين لازم است، اگرچه مسلمان نباشد. «لم نك نطعم المسكين»
🌿 گذراندن عمر به بطالت، جرمى نابخشودنى است. «كنّا نخوض مع الخائفين»
🌿 يكى از عوامل دوزخى شدن، همرنگ شدن با جماعت فاسد است. «كنّا نخوض مع الخائضين»
🌿 دوست و همنشين بد، زمينه ساز دوزخى شدن است. «كنّا نخوض مع الخائضين»
🌿 مرگ، فنا نيست، بلكه آزاد شدن از اسارت دنياى مادى و ديدن حقايق ماورايى است. «كنّا نكذّب بيوم الدين حتّى اتانا اليقين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402