🕊 تفسیر آیه ۲۱ تا ۲۶ سوره فجر 🕊
🍃 كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكّاً دَكّاً (۲۱)🍃
🍃وَجَاء رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفّاً صَفّاً (۲۲)🍃
🍃وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّي لَهُ الذِّكْرَي (۲۳)🍃
🍃يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي (۲۴)🍃
🍃فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ (۲۵)🍃
🍃وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ (۲۶)🍃
ترجمه :
🍃 چنان نيست، (كه مى پنداريد، بلكه) آنگاه كه زمين به شدّت درهم كوبيده شود.🍃
🍃و (فرمان) پروردگارت با فرشتگان صف در صف فرارسد.🍃
🍃در آن روز دوزخ را حاضر كنند، در آن روز انسان متذكّر شود ولى اين تذكّر چه سودى برايش دارد؟🍃
🍃(در آن روز انسان) مى گويد: اى كاش براى زندگى (امروز) چيزى از پيش فرستاده بودم.🍃
🍃پس در آن روز هيچكس به مانند عذاب او عذاب نكند.🍃
🍃و هيچكس چون به بند كشيدن او، در بند نكشد.🍃
«دكّ» به معناى كوبيدن و هموار كردن است و دكّه و دكّان جايى است كه براى عرضه اجناس، زمين آن هموار و مهيا مى شود.
امام رضا عليه السلام فرمود: مراد از «جاء ربُّك»، آمدن فرمان پروردگار است (نه آمدن خود پروردگار). چنانكه در آيه ۳۳ سوره نحل مى فرمايد: «يأتى امر ربّك»، فرمان پروردگارت مى آيد.
مراد از «و جيى ء يومئذ بجهنّم»، پرده بردارى از روى آن باشد. چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «برّزت الجحيم لمن يرى »
هنگامى كه آيه «و جيى ء يومئذ بجهنّم» نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله درهم فرو رفت، به گونه اى كه هيچكس جرأت سخن گفتن با آن حضرت را نداشت.
📌 پیام ها
🌿 خداوند، انسان را از علاقه شديد به مال و تصاحب حق ديگران باز مى دارد. «تحبّون المال - كلاّ...»
🌿 داروى حرص و حب مال، ياد قيامت است.«تأكلون التراث... تحبّون المال... كلاّ اذا دكّت الارض»
🌿 قيامت، روز حاكميت مطلق فرمان الهى است. «جاء ربّك»
🌿 از رعايت نظم و سلسله مراتب، نمايش قدرت فرشتگان در قيامت به چشم مى خورد. «الملك صفّا صفّا»
🌿 تذكّر و پشيمانى در قيامت سودى ندارد. «و انّى له الذّكرى»
🌿 قيامت، روز هوشيارى و يادآورى است. «يومئذ يتذكّر الانسان»
🌿 جهنم، در قيامت ظاهر مى شود. «جيى ء... بجهنّم»
🌿 قيامت روز حسرت است. «يا ليتنى»
🌿 آرزو كارساز نيست، تلاش لازم است. «يا ليتنى قدّمت»
🌿 زندگى واقعى و ابدى، زندگى قيامت است. «لحياتى»
🌿 خداى رحيم، در جاى خود شديد است. «لايعذّب عذابه احد»
🌿 ممكن است براى كيفرهاى خداوند در دنيا مشابهى باشد، امّا در آخرت عذاب الهى مشابه ندارد. «فيومئذ لا يعذّب عذابه احد»
🌿 در قيامت، امكان فرار از عذاب نيست. «لا يعذّب... لا يوثق»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۷ و ۳۰ سوره فجر 🕊
🍃 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (۲۷)🍃
🍃ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (۲۸)🍃
🍃فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (۲۹)🍃
🍃وَادْخُلِي جَنَّتِي (۳۰)🍃
ترجمه :
🍃 هان اى روح آرام يافته!🍃
🍃به سوى پروردگارت بازگرد كه تو از او راضى و او از تو راضى است.🍃
🍃پس در زمره ى بندگان من درآى.🍃
🍃و به بهشت من داخل شو!🍃
دل آرام و نفس مطمئنه، با ذكر خدا به دست مى آيد. «الا بذكراللّه تطمئنّ القلوب» و بهترين ذكر خدا نماز است. «اقم الصّلاة لذكرى»
راضى بودن و مرضى بودن، نشانه نفس مطمئنه است كه او از خدا راضى است و خدا نيز از او راضى است.
از امام صادق عليه السلام سؤال شد كه آيا مؤمن از جان دادن خود راضى است؟ حضرت فرمود: در لحظه اول راضى نيست ولى فرشته قبض روح به او دلدارى مى دهد كه من از پدر به تو مهربان ترم، چشمت را باز كن. او چشم باز مى كند و پيامبرصلى الله عليه وآله و على و فاطمه و حسن و حسين و ساير امامان عليهم السلام را مى بيند. فرشته مى گويد: اينان دوستان تو هستند. مؤمن هم با ديدن اين صحنه راضى مى شود و در اين هنگام خطاب «يا ايّتها النفس المطمئنّة» را مى شنود.
📌 پیام ها
🌿 اصالت انسان با روح است و بدن، مركب آن است. «يا ايّتها النفس» (خطاب خداوند به نفس است)
🌿 بهشت بدون يار و همدم، بهشت نيست. «اُدخلى فى عبادى»
🌿 بهشت، انواع و درجاتى دارد. «جنّتى» چنانكه قرآن در موارد متعدد فرموده است: «جنّات عدن»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402