🕊 تفسیر آیه ۱۵ تا ۲۰ سوره فجر 🕊
🍃 فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ (۱۵)🍃
🍃وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (۱۶)🍃
🍃كَلَّا بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ (۱۷)🍃
🍃وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَي طَعَامِ الْمِسْكِينِ (۱۸)🍃
🍃وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلاً لَّمّاً (۱۹)🍃
🍃وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبّاً جَمّاً (۲۰)🍃
ترجمه :
🍃 امّا انسان، (طبعش چنين است كه) هرگاه پروردگارش او را بيازمايد و گراميش داشته و نعمتش دهد، (مغرور گشته و) مى گويد: پروردگارم مرا گرامى داشته است.🍃
🍃ولى هرگاه او را بيازمايد و روزى او را تنگ سازد، مى گويد: پروردگارم مرا خوار كرده است.🍃
🍃اين چنين نيست؛ بلكه شما يتيم را گرامى نمى داريد.🍃
🍃و يكديگر را بر اطعام بينوايان ترغيب نمى كنيد.🍃
🍃و ميراث را (به حق و ناحق) يكجا مى خوريد.🍃
🍃و مال را بسيار دوست داريد.🍃
«اَكلاً لمّا» يعنى يكجا خوردن، بدون دقت در اين كه حلال است يا حرام و آيا مال ديگران به آن اضافه شده يا نه. «لمّا» مصدر «لَمَمت» به معناى جمع و ضميمه كردن است.
«جَمّا» به معناى زياد و انباشته است.
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: من و هر كسى كه يتيمى را تحت تكفّل خود قرار دهد، در بهشت در كنار هم هستيم.
يكى از سنّت ها و برنامه هاى قطعى خداوند، آزمايش مردم است؛ البتّه نه براى شناختن، بلكه براى ظهور خصلت ها و بروز تلاش ها تا بر اساس آن اجر و پاداش دهد.
آزمايش هاى الهى گوناگون است، گاهى با رفاه و ثروت انسان را آزمايش مى كند و گاهى با تنگدستى و مشكلات. ولى انسان عجول كه از آزمايش الهى و اهداف آن غافل است، دست به قضاوت ها و تحليل ها و تفسيرهاى غلط زده و از خداوند گلايه مى كند.
📌 پیام ها
🌿 آزمايشهاى الهى، جلوه اى از در كمين بودن پروردگار نسبت به انسان است. «انّ ربّك لبالمرصاد فامّا الانسان اذا ما ابتلاه...»
🌿 آزمايش، وسيله تربيت و رشد انسان است. «الانسان ابتلاه ربّه»
🌿 دريافت هاى انسان بر اساس لطف اوست نه استحقاق ما. پس گرفتار غرور و عجب نشده و از آزمايش غفلت نكنيد. «اكرمه و نعّمه»
🌿 نه فقر نشانه اهانت است و نه دارايى نشانه كرامت؛ بلكه هر دو وسيله آزمايش است. «ابتلاه... فاكرمه، ابتلاه فقدر عليه رزقه»
🌿 مهمتر از جسم يتيم روح اوست كه بايد گرامى داشته شود. «تكرمون»
🌿 كمبودهاى روحى را با احترام و محبت جبران كنيد. (اولين انتظار يتيمان احترام به شخصيّت آنان است) «تكرمون اليتيم»
🌿 در مورد كارهاى خداوند، قضاوت نابجا نكنيد. دليل تنگى رزق را بى اعتنائى خداوند نپندازيد، بلكه نتيجه عملكرد خودتان بدانيد.«كلاّ بل لاتكرمون اليتيم»
🌿 احسان به ديگران، در رزق و روزى انسان نقش مهمى دارد. «لاتكرمون - فقدر عليه رزقه»
🌿 بينوايان نبايد گرسنه بمانند. با انفاق خود، با تشويق ديگران بايد به آنان رسيدگى كرد. «تحاضّون على طعام المسكين»
🌿 در درآمدهاى خود دقّت كنيد؛ هر نانى مصرف كردنى نيست. «اكلاً لّما»
🌿 علاقه به مال فطرى است، آنچه مذموم است، علاقه شديد است «حُبّاً جمّاً»
🌿 تكريم خداوند از شما، بايد سبب تكريم شما از يتيمان باشد. «اكرمه... لا تكرمون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۱ تا ۲۶ سوره فجر 🕊
🍃 كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكّاً دَكّاً (۲۱)🍃
🍃وَجَاء رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفّاً صَفّاً (۲۲)🍃
🍃وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّي لَهُ الذِّكْرَي (۲۳)🍃
🍃يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي (۲۴)🍃
🍃فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ (۲۵)🍃
🍃وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ (۲۶)🍃
ترجمه :
🍃 چنان نيست، (كه مى پنداريد، بلكه) آنگاه كه زمين به شدّت درهم كوبيده شود.🍃
🍃و (فرمان) پروردگارت با فرشتگان صف در صف فرارسد.🍃
🍃در آن روز دوزخ را حاضر كنند، در آن روز انسان متذكّر شود ولى اين تذكّر چه سودى برايش دارد؟🍃
🍃(در آن روز انسان) مى گويد: اى كاش براى زندگى (امروز) چيزى از پيش فرستاده بودم.🍃
🍃پس در آن روز هيچكس به مانند عذاب او عذاب نكند.🍃
🍃و هيچكس چون به بند كشيدن او، در بند نكشد.🍃
«دكّ» به معناى كوبيدن و هموار كردن است و دكّه و دكّان جايى است كه براى عرضه اجناس، زمين آن هموار و مهيا مى شود.
امام رضا عليه السلام فرمود: مراد از «جاء ربُّك»، آمدن فرمان پروردگار است (نه آمدن خود پروردگار). چنانكه در آيه ۳۳ سوره نحل مى فرمايد: «يأتى امر ربّك»، فرمان پروردگارت مى آيد.
مراد از «و جيى ء يومئذ بجهنّم»، پرده بردارى از روى آن باشد. چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «برّزت الجحيم لمن يرى »
هنگامى كه آيه «و جيى ء يومئذ بجهنّم» نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله درهم فرو رفت، به گونه اى كه هيچكس جرأت سخن گفتن با آن حضرت را نداشت.
📌 پیام ها
🌿 خداوند، انسان را از علاقه شديد به مال و تصاحب حق ديگران باز مى دارد. «تحبّون المال - كلاّ...»
🌿 داروى حرص و حب مال، ياد قيامت است.«تأكلون التراث... تحبّون المال... كلاّ اذا دكّت الارض»
🌿 قيامت، روز حاكميت مطلق فرمان الهى است. «جاء ربّك»
🌿 از رعايت نظم و سلسله مراتب، نمايش قدرت فرشتگان در قيامت به چشم مى خورد. «الملك صفّا صفّا»
🌿 تذكّر و پشيمانى در قيامت سودى ندارد. «و انّى له الذّكرى»
🌿 قيامت، روز هوشيارى و يادآورى است. «يومئذ يتذكّر الانسان»
🌿 جهنم، در قيامت ظاهر مى شود. «جيى ء... بجهنّم»
🌿 قيامت روز حسرت است. «يا ليتنى»
🌿 آرزو كارساز نيست، تلاش لازم است. «يا ليتنى قدّمت»
🌿 زندگى واقعى و ابدى، زندگى قيامت است. «لحياتى»
🌿 خداى رحيم، در جاى خود شديد است. «لايعذّب عذابه احد»
🌿 ممكن است براى كيفرهاى خداوند در دنيا مشابهى باشد، امّا در آخرت عذاب الهى مشابه ندارد. «فيومئذ لا يعذّب عذابه احد»
🌿 در قيامت، امكان فرار از عذاب نيست. «لا يعذّب... لا يوثق»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۷ و ۳۰ سوره فجر 🕊
🍃 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (۲۷)🍃
🍃ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (۲۸)🍃
🍃فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (۲۹)🍃
🍃وَادْخُلِي جَنَّتِي (۳۰)🍃
ترجمه :
🍃 هان اى روح آرام يافته!🍃
🍃به سوى پروردگارت بازگرد كه تو از او راضى و او از تو راضى است.🍃
🍃پس در زمره ى بندگان من درآى.🍃
🍃و به بهشت من داخل شو!🍃
دل آرام و نفس مطمئنه، با ذكر خدا به دست مى آيد. «الا بذكراللّه تطمئنّ القلوب» و بهترين ذكر خدا نماز است. «اقم الصّلاة لذكرى»
راضى بودن و مرضى بودن، نشانه نفس مطمئنه است كه او از خدا راضى است و خدا نيز از او راضى است.
از امام صادق عليه السلام سؤال شد كه آيا مؤمن از جان دادن خود راضى است؟ حضرت فرمود: در لحظه اول راضى نيست ولى فرشته قبض روح به او دلدارى مى دهد كه من از پدر به تو مهربان ترم، چشمت را باز كن. او چشم باز مى كند و پيامبرصلى الله عليه وآله و على و فاطمه و حسن و حسين و ساير امامان عليهم السلام را مى بيند. فرشته مى گويد: اينان دوستان تو هستند. مؤمن هم با ديدن اين صحنه راضى مى شود و در اين هنگام خطاب «يا ايّتها النفس المطمئنّة» را مى شنود.
📌 پیام ها
🌿 اصالت انسان با روح است و بدن، مركب آن است. «يا ايّتها النفس» (خطاب خداوند به نفس است)
🌿 بهشت بدون يار و همدم، بهشت نيست. «اُدخلى فى عبادى»
🌿 بهشت، انواع و درجاتى دارد. «جنّتى» چنانكه قرآن در موارد متعدد فرموده است: «جنّات عدن»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر سوره فجر به صورت متن 🕊
🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️
🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود
صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند.
🍃 سلام
و عرض ادب و احترام🍃
مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم.
از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از فردا شب تفسیر سوره ی بلد رو شروع می کنیم🕊️
🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده.
🍃 الهی آمین🍃
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۷ سوره بلد 🕊
🍃 لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ (۱)🍃
🍃وَأَنتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ (۲)🍃
🍃وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ (۳)🍃
🍃لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ (۴)🍃
🍃أَيَحْسَبُ أَن لَّن يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ (۵)🍃
🍃يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالاً لُّبَداً (۶)🍃
🍃أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ (۷)🍃
ترجمه :
🍃 به اين شهر (مكّه) سوگند.🍃
🍃در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى.🍃
🍃به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند.🍃
🍃همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم.🍃
🍃آيا مى پندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟🍃
🍃مى گويد: مال فراوانى تباه كردم🍃
🍃آيا گمان مى كند احدى او را نديده است؟🍃
در قرآن سه بار جمله «لا اُقسم» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى خورم) معنا كرده اند و گروهى آن را (سوگند نمى خورم) ترجمه كرده اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.
منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم اَمن الهى و اولين خانه اى است كه براى انسان قرار داده شد.
جمله «و انت حلّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مى دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را حلال مى شمرند سوگند نمى خورم. و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى توانى بگيرى.
«كَبَد» به معناى سختى و «لَبَد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته اند.
اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لقد خلقنا الانسان فى كبد» حضرت على عليه السلام مى فرمايد: دنيا خانه اى است كه با سختى ها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة»
گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت «هذا البلد» كه مكّه است، مراد از «والد و ما ولد» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانسته اند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است.
در حديث آمده است كه گوينده اين كلام «اهلكت مالاً لبداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم.
📌 پیام ها
🌿 سرزمين ها مى توانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا اقسم بهذا البلد»
🌿 تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. «هذا البلد....هذا البلد»
🌿 ارزش زمين ها به ارزش ساكنان آنهاست. «و انت حِلّ بهذا البلد» (سوگند به مكّه به خاطر حضور پيامبر)
🌿 در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «و ما ولد»
🌿 زندگى بشر در متن مشقت ها و سختى ها قرار دارد. «فى كبد»
🌿 هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «اهلكت مالاً لبدا»
🌿 انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. «ايحسب ان لن يقدر عليه احد... ايحسب ان لم يره احد»
🌿 نتيجه هر محاسبه اى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. «ايحسب... ايحسب»
🌿 خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «ايحسب ان لن يقدر عليه احد»
🌿 كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «اهلكت مالا لُبداً»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۸ تا ۱۶ سوره بلد 🕊
🍃 أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَيْنَيْنِ (۸)🍃
🍃وَلِسَاناً وَشَفَتَيْنِ (۹)🍃
🍃وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ (۱۰)🍃
🍃فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ (۱۱)🍃
🍃وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ (۱۲)🍃
🍃فَكُّ رَقَبَةٍ (۱۳)🍃
🍃أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ (۱۴)🍃
🍃يَتِيماً ذَا مَقْرَبَةٍ (۱۵)🍃
🍃أَوْ مِسْكِيناً ذَا مَتْرَبَةٍ (۱۶)🍃
ترجمه :
🍃 آيا براى او دو چشم قرار نداديم.🍃
🍃و يك زبان و دو لب؟🍃
🍃و دو راه (خير و شرّ) را به او نمايانديم.🍃
🍃امّا او در آن گردنه سخت قدم نگذاشت.🍃
🍃و چه مى دانى كه آن گردنه چيست؟🍃
🍃آزاد كردن برده.🍃
🍃يا غذا دادن به روز گرسنگى.🍃
🍃به يتيمى خويشاوند🍃
🍃يا بينوايى خاك نشين.🍃
«نجد» به معناى مكان بلند، در برابر «تهامه» به معناى گود است. به فرموده امام صادق عليه السلام به راه خير و شر، نجدين مى گويند.
تشبيه راه خير و شر به راهى كه در ارتفاعات است. شايد براى آن باشد كه پيمودن راه خير بخاطر مبارزه با هوسها و پيمودن راه شر به علّت عواقب تلخ آن. همچون عبور از راه مرتفع است، و براى هر عاقلى مسئله خير و شر مثل زمين بلند روشن و برجسته است.
«عقبة» به معناى گردنه و گذرگاه باريك و سخت است و «اقتحام» به معناى خود را به سختى انداختن است. «مسغبة» به معناى گرسنگى، «مقربة» به معناى خويشاوندى و «متربة» از تراب به معناى خاك نشينى است.
در حديثى مى خوانيم كه امام رضاعليه السلام هنگام غذا خوردن، سينى بزرگى كنار سفره اش قرار مى داد و از هر چه در سفره بود بهترينش را در آن مى گذاشت و براى فقرا مى فرستاد و آيه «او اطعام فى يوم ذى مسغبة» را تلاوت كرده و مى فرمود: خداوند مى داند همه مردم توان آزاد كردن برده را ندارند، لذا راه ديگرى را براى بهشت رفتن مردم باز كرد.
در آيه قبل خوانديم: آيا انسان گمان مى كند كه احدى او را نمى بيند؟ در اين آيه مى فرمايد: آيا ما براى او دو چشم قرار نداديم؟ چگونه انسان مى بيند؟ ولى خيال مى كند خدا او را نمى بيند؟
خداوند براى چشم، چند محافظ قرار داده است:
جايگاه آن را در ميان گودالى از استخوان ها قرار داده و چون چشم از پيه ساخته شده، آن را با اشك شور مخلوط كرده است تا فاسد نشود.
مژه، دربان و پلك، پوشش چشم است. ابرو، سايبان و خطوط پيشانى براى انحراف عرق به دو سوى صورت است.
هر شبانه روز ده ها هزار عكس رنگى مى گيرد، بدون آنكه به فيلم و يا تنظيمِ خاصى نياز داشته باشد. راستى آيا وجود دوربينى كه از پيه ساخته شده و دهها سال عكسبردارى و فيلمبردارى مى كند، نشانه قدرت معجزه گر الهى نيست؟!!
چشم، مظهر عاطفه و غضب و مظهر تعجب و ادب و مظهر زيبائى و عشق است.
چشم، رابط انسان با جهان خارج و زبان، وسيله ارتباط انسان با ديگر انسانها و بهترين و ارزان ترين و ساده ترين و عمومى ترين وسيله مبادلات علمى و فرهنگى و اجتماعى است.
شايد تأكيد قرآن بر دو چشم، به خاطر آن باشد كه تخمين مسافت و فاصله و عمق اشيا با يك چشم امكان پذير نيست.
بگذريم كه چشم نقش ويژه اى در زيبائى افراد دارد و يكى از راه هاى شناحت افراد است. اگر گوش يا دهان افراد پوشيده باشد به راحتى مى توان آنان را شناخت در حالى كه اگر چشم بسته باشد، شناخته نمى شوند.
چشم، دريچه دل و عشق است. شاعر مى گويد:
زدست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
بسازم خنجرى نيشش ز فولاد
زنم بر ديده تا دل گردد آزاد
چشم، راه نفوذ در ديگران است. تفاوت شاگردى كه استاد را ببيند و در چشم او نگاه كند با شاگردى كه از طريق بلندگو يا نوار سخنى را بشنود، بسيار است.
زبان و لب، با هم كلمه را مى سازند و بدون همكارى آنها بسيارى از حروف ساخته نمى شوند.
انواع زبان ها و لهجه ها، از آثار قدرت خداست. انسان در آفريدن كلمات و جملات محدوديّتى ندارد. زبان همچنين وسيله چشيدن و تشخيص مزه هاست. جالب آنكه هر گوشه اى از زبان براى تشخيص نوعى از مزه هاست و با قدرت الهى مقدار آبى كه نياز دارد در درون دهان توليد مى شود، زبان غذا را به زير دندان ها هل مى دهد بدون آنكه خودش آسيب ببيند، زبان لقمه ها را بازرسى مى كند كه اگر استخوان و يا موئى در آن باشد شناسائى كند و در پايان، دهان را جاروب مى نمايد. از طريق همين شكاف ساده اى كه ما آن را لب مى ناميم، مكيدن، فوت كردن، جويدن، چشيدن و سخن گفتن صورت مى گيرد.
چشم و زبان و لب، هم مى توانند ابزار خير باشند و هم ابزار شرّ، لذا خداوند هر دو راه را به ما نشان داده است.
نجات ديگران از فقر و اسارت، لازم است، حتّى اگر كافر باشند. لذا در آيه، شرط آزاد كردن برده و سير كردن فقير، ايمان داشتن برده و فقير نيست.