🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۸ سوره الشمس 🕊
🍃 وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا (۱)🍃
🍃وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا (۲)🍃
🍃وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا (۳)🍃
🍃وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا (۴)🍃
🍃وَالسَّمَاء وَمَا بَنَاهَا (۵)🍃
🍃وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا (۶)🍃
🍃وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (۷)🍃
🍃فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (۸)🍃
ترجمه :
🍃 به خورشيد سوگند و گسترش نور آن.🍃
🍃به ماه سوگند، آنگاه كه از پى خورشيد در آيد.🍃
🍃به روز سوگند آنگاه كه زمين را روشن سازد.🍃
🍃به شب سوگند، آنگاه كه زمين را بپوشاند.🍃
🍃به آسمان سوگند و آنكه آن را بنا كرد.🍃
🍃به زمين سوگند و آنكه آن را گسترانيد.🍃
🍃به نفس سوگند و آنكه آن را سامان داد.🍃
🍃پس پليدى ها و پاكى هايش را به او الهام كرد.🍃
شايد رمز سوگند به خورشيد و ماه و شب و روز و... آن است كه آنچه را كه براى آن سوگند ياد شده (تزكيه نفس) به مقدار عظمت خورشيد و ماه ارزش دارد.
ارزش خورشيد و ماه و شب و روز، بر كسى پوشيده نيست. حيات جانداران و پيدايش ابر و بارش باران و رويش گياهان و درختان و تغذيه حيوانات و انسان، همه مرهون تابش خورشيد است.
در قرآن، گاهى به خورشيد بزرگ سوگند ياد شده و گاهى به انجير و زيتون كوچك و اين شايد به خاطر آن باشد كه براى قدرت خداوند فرقى ميان خورشيد و انجير نيست. همانگونه كه ديدن كاه و كوه براى چشم انسان يكسان است و ديدن كوه براى چشم، زحمتى اضافه بر ديدن كاه ندارد. البتّه بالاترين سوگندها، سوگند به ذات خداوند است، آنهم درباره تسليم بودن مردم در برابر رهبرى آسمانى. «فلا و ربّك لا يؤمنون حتّى يحكموك»
پرسوگندترين سوره ها، همين سوره شمس است كه طبيعتاً بايد در مورد مهمترين مسائل باشد و آن تزكيه روح از هرگونه پليدى و آلودگى است. شايد اين همه سوگند براى بيان اينكه رستگارى در سايه تهذيب است، به خاطر آن باشد كه خداوند به انسان بفهماند كه من تمام مقدّمات را براى تو آماده كردم، با نور آفتاب و ماه صحنه زندگى را روشن و با گردش شب و روز، زمينه تلاش و استراحت شما را فراهم كردم. زمين را براى شما گستردم و آسمان را برافراشتم و درك خوبى ها و بدى ها را به روح شما الهام كردم تا به اختيار خود، راه تزكيه نفس را بپيماييد.
ابر و باد و مه و خرشيد و فلك در كارند
تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار
شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى «فجورها» از فجر به معناى شكافتن است.
برافراشتگى آسمانها و گستردگى زمين، با اراده مستقيم الهى يا از طريق نيروها و عوامل طبيعى است و لذا قرآن مى فرمايد: «والسماء و ما بناها» و نفرمود: «من بناها» زيرا كلمه «ما» شامل غير خداوند نيز مى شود. يعنى آنچه آسمان را بنا كرد از نيروها و جاذبه ها و دافعه هاى طبيعى است كه خداوند حاكم كرده و اگر مراد از كلمه «ما» در «و ما بناها» خداوند باشد، به خاطر آن است كه در لفظ «ما» نوعى ابهام برخاسته از عظمت نهفته و به همين دليل به جاى كلمه «من» كلمه «ما» گفته شده است. (واللّه العالم)
جهان هستى، گويا در ابتدا يك مجموعه متراكم بوده، سپس بخشى برافراشته و آسمان شده و بخشى گسترده و زمين شده است. «بناها - طحاها» مؤيد اين سخن آيه اى است كه مى فرمايد: آسمان و زمين رتق بود و فتق كرديم، يعنى بسته بود و بازش كرديم. «رتقاً ففتقناهما»
بعضى كلمه «طحاها» را اشاره به حركت زمين دانسته اند، چون يكى از معانى «طحو» راندن و حركت دادن است.
اسلام، فكر انسان مادى را از شكم و شهوت و شمشير و شراب، به تأمّل در عمق آسمان ها و زمين و گردش كرات و پيدايش ايام وا داشته است.
در تفاوت ميان وحى و الهام، گفته اند كه الهام، دركى است كه انسان سرچشمه آن را نمى شناسد، در حالى كه گيرنده وحى، سرچشمه وحى را مى شناسد.
📌 پیام ها
🌿 بسيارى از موجودات هستى، پديده هايى شگفت انگيز، روشنگر، مقدّس و ارزشمند هستند و مى توان به آنها سوگند ياد كرد.«والشمس - والقمر - والنهار»
🌿 ماه به دنبال خورشيد و تابع آن است. «اذا تلاها»
🌿 اجرام آسمانى با يكديگر پيوند دارند «و الشمس - والقمر - و السماء - و الارض»
🌿 خورشيد و ماه و ستاره را خدا نپنداريد، همه آنها آثار قدرت و تدبير موجود ديگرى هستند. «تلاها - بناها - طحاها»
🌿 خواسته ها و تمايلات و غرايز انسان به طور حكيمانه تعديل شده است. «و نفس و ما سوّاها»
🌿 گناه، نوعى شكافتن پرده عفّت و ديانت است. «فجورها»
🌿 فهم و درك خوبيها و بديها به صورت فطرى، در عمق روح انسانها نهاده شده است. «فالهمها فجورها وتقواها»
🌿 ابتدا بايد پليدى ها را بشناسيم، سپس راه گريز و پرهيز از آنها را. (كلمه «فجور» قبل از «تقوا» آمده است.) «فجورها وتقواها»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۹ تا ۱۵ سوره الشمس 🕊
🍃 قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا (۹)🍃
🍃وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا (۱۰)🍃
🍃كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا (۱۱)🍃
🍃إِذِ انبَعَثَ أَشْقَاهَا (۱۲)🍃
🍃فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا (۱۳)🍃
🍃فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُم بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا (۱۴)🍃
🍃وَلَا يَخَافُ عُقْبَاهَا (۱۵)🍃
ترجمه :
🍃 به راستى رستگار شد، آن كس كه نفس خود را تزكيه كرد.🍃
🍃و بى شك محروم و نااميد گشت هر كس كه آن را به پليدى آلود.🍃
🍃قوم ثمود از روى سركشى، (پيامبرشان را) تكذيب كردند.🍃
🍃آنگاه كه شقى ترين آنها (براى كشتن ناقه) به پا خاست.🍃
🍃پس پيامبر خدا به آنان گفت: ناقه خدا و آبشخورش را (حرمت نهيد).🍃
🍃پس او را تكذيب كردند و ناقه را كشتند و پروردگارشان به خاطر اين گناه، آنان را درهم كوبيد و با خاك يكسانشان كرد.🍃
🍃و خداوند از عاقبت كار خود بيم ندارد.🍃
امام باقر و صادق عليهما السلام در تفسير آيه «قد افلح من زكّاها» فرمودند: «قد افلح من اطاعَ» يعنى آن كس كه از پيامبر و امامان معصوم، اطاعت كرد، رستگار شد.
در ديد الهى، پاكان رستگارند. «قد افلح من زكّاها» ولى در نزد فرعونيان، زورمندان رستگارند كه غلبه دارند و به ظاهر پيروزند. «قد افلح اليوم من استعلى»
در انجام كارهاى خير، اميد رستگارى است. «و افعلوا الخير لعلّكم تفلحون» در حالى كه در تزكيه نفس و خودسازى، رستگارى قطعى است. «قد افلح من زكّاها»
تزكيه نفس، شامل دورى از عقائد و اخلاقيات و رفتارهاى ناپسند و كسب عقائد و اخلاقيات و كردارهاى پسنديده است.
در سوره شعراء، آيه ۱۵۵ «لها شرب و لكم شرب يوم معلوم» و سوره قمر، آيه ۲۸ «نبّئهم انّ الماء قسمة بينهم كلّ شرب محتضر» مى خوانيم: آب قريه يك روز سهم مردم و يك سهم روز شتر است و هر كدام در روز خود بهره گيرند و كسى مزاحم ناقه نشود كه به عذاب بزرگ گرفتار خواهد شد.
در قرآن، چهل مرتبه ماده فلاح به كار رفته كه از بررسى آنها معلوم مى شود رستگارى شامل چه گروه هايى مى شود و چه گروه هايى از رسيدن به آن محرومند، همچون مجرمان كه مى فرمايد: «لا يفلح المجرمون»
در قرآن، بعضى مطالب با يك سوگند آمده است. «والعصر انّ الانسان لفى خسر»
گاهى دو سوگند پشت سرهم آمده است. «والضحى والّيل اذا سَجى»
گاهى سه سوگند در پى هم آمده است: «والعاديات ضَبحا، فالموريات قدحا، فالمغيرات صُبحا»
گاهى چهار سوگند: «والتين و الزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين»
گاهى پنج سوگند: «والفجر، وليال عشر، والشفع والوتر، والّيل اذا يسر»
ولى خداوند در اين سوره، ابتدا يازده سوگند ياد كرده و سپس به اهميّت تزكيه نفس اشاره كرده است.
«خاب» از مصدر «خيبة» به معناى به هدف نرسيدن است.
«دسّ» به معناى پنهان كردن و تعبير قرآن درباره ى زنده به گور كردن دختران چنين است: «يدسّه فى التراب» آرى خلافكار، به خاطر شرمندگى رويى براى جلوه در جامعه ندارد و سعى مى كند عيب ها و خلافكارى هاى خود را پنهان كند. كلمه «دسيسه» نيز به كار زشتى گفته مى شود كه آن را پنهان مى كنند.
«دَمدم» به معناى عذاب شكننده و فراگير است كه عذاب شده را قطعه قطعه و پراكنده مى كند.
منظور از «سوّاها» يا قلع و قمع ساختمان ها است كه با خاك يكسان شد و يا خود مردم كه با خاك يكسان شدند.
يك فرد تزكيه شده مى تواند منشأ تحول در جامعه شود و به جامعه رشد و شجاعت و شخصيّت و معرفت و وحدت دهد، چنانكه يك نفر تزكيه نشده براى رسيدن به هوسهاى خود امت هايى را به فساد و نابودى و سقوط مى كشاند.
در قرآن، براى رستگارى انسان ها دو عامل مطرح شده است: يكى ايمان و ديگرى تزكيه. «قد افلح من زكاها»، «قد افلح المؤمنون»
بنابراين حقيقت ايمان و تزكيه يكى است و هر كس مى خواهد خودسازى كند، بايد مؤمن واقعى باشد. آرى مؤمن واقعى كسى است كه خود را تزكيه كند و تزكيه شده واقعى، كسى است كه ايمان داشته باشد و احكام و تكاليف دينى را به دقت انجام دهد كه در آغاز سوره مؤمنون آمده است.
در تفسير اطيب البيان مى خوانيم، جنايتكاران تاريخ و قاتلان زياد بودند امّا نوعاً به خاطر حفظ حكومت يا گرفتن حكومت يا محو رقيب و يا طمع به رسيدن چيزى، دست به جنايات مى زدند امّا قاتل ناقه صالح و حضرت على عليه السلام مرتكب جنايت عظيم شدند، در حالى كه هيچ يك از انگيزه ها و عوامل فوق در كار نبود، فقط و فقط شقاوت بود.
حضرت على عليه السلام در كوفه روى منبر فرمود: شتر صالح را يكى پى كرد ولى خداوند همه را عذاب كرد چون هم راضى بودند و سپس به اين آيه اشاره كرد.
در روايات متعددى از شيعه و اهل سنّت از جمله احمد حنبل، طبرى و قرطبى، آمده كه «اشقى الاولين» عاقر ناقه و «اشقى الاخرين» قاتل على بن ابيطالب است.
📌 پیام ها
🌿 سوگند به خورشيد و ماه و شب و روز و زمين و آسمان و روح انسان كه سعادت انسان در گرو رشد معنوى است نه زندگى مادّى. «والشمس... قد افلح من زكّاها»
🌿 اگر نفس را رها كنيم، انسان را به سقوط مى كشاند. لذا نفس را بايد كنترل كرد. «زكّاها»
🌿 تزكيه و خودسازى، محروم كردن نيست، رشد دادن است.«زكّاها»
🌿 هر كس نفس خود را در لابلاى عادات و رسوم و پندارها مخفى كند و غافلانه دنبال تأمين خواسته هاى نفسانى رود، محروميّت بزرگى خواهد داشت. «قد خاب من دساها»
🌿 طغيان و گناه، مقدّمه كفر و تكذيب است. «كذّبت ثمود بطغواها» («تقوا» يعنى پاكى و «طغوى » يعنى طغيان در گناه)
🌿 در شيوه تبليغ، بعد از بيان اصول كلّى، نمونه هايى نقل كنيد. «قد خاب... كذّبت ثمود»
🌿 شكستن قداست ها نشانه شقاوت است و هر چه قداست بيشتر باشد، شكستن آن قساوت بيشترى مى خواهد. «اشقى »
🌿 اگر انسان به فكر تزكيه نباشد، در ابتدا پيروى از نفس را مخفيانه انجام مى دهد «دسّاها» و سپس علنى. «اذ انبعث اشقاها»
🌿 در انجام كار بد، آن كس كه شقى تر است زودتر تحريك مى پذيرد. «انبعث اشقاها»
🌿 هر چه به خدا منسوب باشد، مقدّس است و بايد مورد احترام قرار گيرد و اهانت به آن، كيفر الهى را به دنبال دارد. «ناقة اللّه، فعقروها، فدمدم»
🌿 زدودن علف هاى هرز كافى نيست، بارور كردن هم لازم است. («زكّاها» به معناى رشد است.)
🌿 به كاميابى هاى زودگذر نفس مغرور نشويد كه عاقبتش محروميّت است. «و قد خاب» (كلمه «خاب» يعنى محروم شد و به آنچه مى خواست نرسيد.)
🌿 هر كس به گناه ديگرى راضى باشد شريك جرم است. شتر را يك نفر كشت ولى قرآن مى فرمايد: جمعى آن را كشتند. «فعقروها»
🌿 خداوند بر هر چيز مسلط است و از نابود كردن ستمگران هيچ پروائى ندارد. «ولا يخاف عقباها»
🌿 رضايت و تشويق و تحريك به گناه نيز گناه است. «انبعث اشقاها... بذنبهم»
🌿 كيفرهاى الهى جلوه اى از ربوبيّت اوست. (مربّى بايد موانع تربيت را برطرف سازد.) «فدمدم عليهم ربّهم»
🌿 قهر الهى در دنيا نيز سخت است. «فدمدم عليهم ربّهم بذنبهم فسوّاها»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر سوره شمس به صورت متن 🕊
🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️
🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود
صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند.
🍃 سلام
و عرض ادب و احترام🍃
مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم.
از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از فردا تفسیر سوره ی لیل رو شروع می کنیم🕊️
🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده.
🍃 الهی آمین🍃
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۴ سوره اللیل 🕊
🍃 وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَي (۱)🍃
🍃وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّي (۲)🍃
🍃وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَي (۳)🍃
🍃إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّي (۴)🍃
ترجمه :
🍃 به شب سوگند، آنگاه كه (زمين را در پرده ى سياه) فرو پوشاند.🍃
🍃به روز سوگند، آنگاه كه روشن شود.🍃
🍃سوگند به آن كس كه نر و ماده را آفريد.🍃
🍃همانا تلاش هاى شما پراكنده است.🍃
در حديث مى خوانيم: خداوند به هر چه از مخلوقاتش كه بخواهد، حق دارد سوگند ياد كند ولى مردم بايد تنها به خدا سوگند ياد نمايند.
«شتّى » جمع «شتيت» به معناى متفرّق است. سوگند، تنها براى تفاوت سعى ها نيست، زيرا كه اين تفاوت بر همه روش است، بلكه سوگند به خاطر نتايج و آثار متفاوت كارها است.
سايه ى شب يك نعمت بزرگ است كه در آن تعديل حرارت، آسايش جسم، آرامش روح و نيايش هاى خالصانه انجام مى گيرد.
📌 پیام ها
🌿 زمان، امرى مقدّس و قابل سوگند است. «واليل اذا يغشى »
🌿 هم به نشانه هاى آفاقى توجه كنيد، «والّيل... والنهار» هم به نشانه هاى انفسى. «و ما خلق الذكر و الانثى»
🌿 نظام زوجيّت در حيوان و انسان، نشانه قدرت و حكمت خداوند است. «ما خلق الذكر و الانثى»
🌿 تفاوت مهر يا قهر خداوند حكيمانه و عادلانه است نه گزاف، زيرا تلاشهاى شما انسانها گوناگون است. «ان سيعكم لشتّى »
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402