🕊 تفسیر آیه ۹ تا ۱۵ سوره الشمس 🕊
🍃 قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا (۹)🍃
🍃وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا (۱۰)🍃
🍃كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا (۱۱)🍃
🍃إِذِ انبَعَثَ أَشْقَاهَا (۱۲)🍃
🍃فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا (۱۳)🍃
🍃فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُم بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا (۱۴)🍃
🍃وَلَا يَخَافُ عُقْبَاهَا (۱۵)🍃
ترجمه :
🍃 به راستى رستگار شد، آن كس كه نفس خود را تزكيه كرد.🍃
🍃و بى شك محروم و نااميد گشت هر كس كه آن را به پليدى آلود.🍃
🍃قوم ثمود از روى سركشى، (پيامبرشان را) تكذيب كردند.🍃
🍃آنگاه كه شقى ترين آنها (براى كشتن ناقه) به پا خاست.🍃
🍃پس پيامبر خدا به آنان گفت: ناقه خدا و آبشخورش را (حرمت نهيد).🍃
🍃پس او را تكذيب كردند و ناقه را كشتند و پروردگارشان به خاطر اين گناه، آنان را درهم كوبيد و با خاك يكسانشان كرد.🍃
🍃و خداوند از عاقبت كار خود بيم ندارد.🍃
امام باقر و صادق عليهما السلام در تفسير آيه «قد افلح من زكّاها» فرمودند: «قد افلح من اطاعَ» يعنى آن كس كه از پيامبر و امامان معصوم، اطاعت كرد، رستگار شد.
در ديد الهى، پاكان رستگارند. «قد افلح من زكّاها» ولى در نزد فرعونيان، زورمندان رستگارند كه غلبه دارند و به ظاهر پيروزند. «قد افلح اليوم من استعلى»
در انجام كارهاى خير، اميد رستگارى است. «و افعلوا الخير لعلّكم تفلحون» در حالى كه در تزكيه نفس و خودسازى، رستگارى قطعى است. «قد افلح من زكّاها»
تزكيه نفس، شامل دورى از عقائد و اخلاقيات و رفتارهاى ناپسند و كسب عقائد و اخلاقيات و كردارهاى پسنديده است.
در سوره شعراء، آيه ۱۵۵ «لها شرب و لكم شرب يوم معلوم» و سوره قمر، آيه ۲۸ «نبّئهم انّ الماء قسمة بينهم كلّ شرب محتضر» مى خوانيم: آب قريه يك روز سهم مردم و يك سهم روز شتر است و هر كدام در روز خود بهره گيرند و كسى مزاحم ناقه نشود كه به عذاب بزرگ گرفتار خواهد شد.
در قرآن، چهل مرتبه ماده فلاح به كار رفته كه از بررسى آنها معلوم مى شود رستگارى شامل چه گروه هايى مى شود و چه گروه هايى از رسيدن به آن محرومند، همچون مجرمان كه مى فرمايد: «لا يفلح المجرمون»
در قرآن، بعضى مطالب با يك سوگند آمده است. «والعصر انّ الانسان لفى خسر»
گاهى دو سوگند پشت سرهم آمده است. «والضحى والّيل اذا سَجى»
گاهى سه سوگند در پى هم آمده است: «والعاديات ضَبحا، فالموريات قدحا، فالمغيرات صُبحا»
گاهى چهار سوگند: «والتين و الزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين»
گاهى پنج سوگند: «والفجر، وليال عشر، والشفع والوتر، والّيل اذا يسر»
ولى خداوند در اين سوره، ابتدا يازده سوگند ياد كرده و سپس به اهميّت تزكيه نفس اشاره كرده است.
«خاب» از مصدر «خيبة» به معناى به هدف نرسيدن است.
«دسّ» به معناى پنهان كردن و تعبير قرآن درباره ى زنده به گور كردن دختران چنين است: «يدسّه فى التراب» آرى خلافكار، به خاطر شرمندگى رويى براى جلوه در جامعه ندارد و سعى مى كند عيب ها و خلافكارى هاى خود را پنهان كند. كلمه «دسيسه» نيز به كار زشتى گفته مى شود كه آن را پنهان مى كنند.
«دَمدم» به معناى عذاب شكننده و فراگير است كه عذاب شده را قطعه قطعه و پراكنده مى كند.
منظور از «سوّاها» يا قلع و قمع ساختمان ها است كه با خاك يكسان شد و يا خود مردم كه با خاك يكسان شدند.
يك فرد تزكيه شده مى تواند منشأ تحول در جامعه شود و به جامعه رشد و شجاعت و شخصيّت و معرفت و وحدت دهد، چنانكه يك نفر تزكيه نشده براى رسيدن به هوسهاى خود امت هايى را به فساد و نابودى و سقوط مى كشاند.
در قرآن، براى رستگارى انسان ها دو عامل مطرح شده است: يكى ايمان و ديگرى تزكيه. «قد افلح من زكاها»، «قد افلح المؤمنون»
بنابراين حقيقت ايمان و تزكيه يكى است و هر كس مى خواهد خودسازى كند، بايد مؤمن واقعى باشد. آرى مؤمن واقعى كسى است كه خود را تزكيه كند و تزكيه شده واقعى، كسى است كه ايمان داشته باشد و احكام و تكاليف دينى را به دقت انجام دهد كه در آغاز سوره مؤمنون آمده است.
در تفسير اطيب البيان مى خوانيم، جنايتكاران تاريخ و قاتلان زياد بودند امّا نوعاً به خاطر حفظ حكومت يا گرفتن حكومت يا محو رقيب و يا طمع به رسيدن چيزى، دست به جنايات مى زدند امّا قاتل ناقه صالح و حضرت على عليه السلام مرتكب جنايت عظيم شدند، در حالى كه هيچ يك از انگيزه ها و عوامل فوق در كار نبود، فقط و فقط شقاوت بود.
حضرت على عليه السلام در كوفه روى منبر فرمود: شتر صالح را يكى پى كرد ولى خداوند همه را عذاب كرد چون هم راضى بودند و سپس به اين آيه اشاره كرد.
در روايات متعددى از شيعه و اهل سنّت از جمله احمد حنبل، طبرى و قرطبى، آمده كه «اشقى الاولين» عاقر ناقه و «اشقى الاخرين» قاتل على بن ابيطالب است.
📌 پیام ها
🌿 سوگند به خورشيد و ماه و شب و روز و زمين و آسمان و روح انسان كه سعادت انسان در گرو رشد معنوى است نه زندگى مادّى. «والشمس... قد افلح من زكّاها»
🌿 اگر نفس را رها كنيم، انسان را به سقوط مى كشاند. لذا نفس را بايد كنترل كرد. «زكّاها»
🌿 تزكيه و خودسازى، محروم كردن نيست، رشد دادن است.«زكّاها»
🌿 هر كس نفس خود را در لابلاى عادات و رسوم و پندارها مخفى كند و غافلانه دنبال تأمين خواسته هاى نفسانى رود، محروميّت بزرگى خواهد داشت. «قد خاب من دساها»
🌿 طغيان و گناه، مقدّمه كفر و تكذيب است. «كذّبت ثمود بطغواها» («تقوا» يعنى پاكى و «طغوى » يعنى طغيان در گناه)
🌿 در شيوه تبليغ، بعد از بيان اصول كلّى، نمونه هايى نقل كنيد. «قد خاب... كذّبت ثمود»
🌿 شكستن قداست ها نشانه شقاوت است و هر چه قداست بيشتر باشد، شكستن آن قساوت بيشترى مى خواهد. «اشقى »
🌿 اگر انسان به فكر تزكيه نباشد، در ابتدا پيروى از نفس را مخفيانه انجام مى دهد «دسّاها» و سپس علنى. «اذ انبعث اشقاها»
🌿 در انجام كار بد، آن كس كه شقى تر است زودتر تحريك مى پذيرد. «انبعث اشقاها»
🌿 هر چه به خدا منسوب باشد، مقدّس است و بايد مورد احترام قرار گيرد و اهانت به آن، كيفر الهى را به دنبال دارد. «ناقة اللّه، فعقروها، فدمدم»
🌿 زدودن علف هاى هرز كافى نيست، بارور كردن هم لازم است. («زكّاها» به معناى رشد است.)
🌿 به كاميابى هاى زودگذر نفس مغرور نشويد كه عاقبتش محروميّت است. «و قد خاب» (كلمه «خاب» يعنى محروم شد و به آنچه مى خواست نرسيد.)
🌿 هر كس به گناه ديگرى راضى باشد شريك جرم است. شتر را يك نفر كشت ولى قرآن مى فرمايد: جمعى آن را كشتند. «فعقروها»
🌿 خداوند بر هر چيز مسلط است و از نابود كردن ستمگران هيچ پروائى ندارد. «ولا يخاف عقباها»
🌿 رضايت و تشويق و تحريك به گناه نيز گناه است. «انبعث اشقاها... بذنبهم»
🌿 كيفرهاى الهى جلوه اى از ربوبيّت اوست. (مربّى بايد موانع تربيت را برطرف سازد.) «فدمدم عليهم ربّهم»
🌿 قهر الهى در دنيا نيز سخت است. «فدمدم عليهم ربّهم بذنبهم فسوّاها»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر سوره شمس به صورت متن 🕊
🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️
🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود
صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند.
🍃 سلام
و عرض ادب و احترام🍃
مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم.
از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از فردا تفسیر سوره ی لیل رو شروع می کنیم🕊️
🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده.
🍃 الهی آمین🍃
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۴ سوره اللیل 🕊
🍃 وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَي (۱)🍃
🍃وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّي (۲)🍃
🍃وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَي (۳)🍃
🍃إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّي (۴)🍃
ترجمه :
🍃 به شب سوگند، آنگاه كه (زمين را در پرده ى سياه) فرو پوشاند.🍃
🍃به روز سوگند، آنگاه كه روشن شود.🍃
🍃سوگند به آن كس كه نر و ماده را آفريد.🍃
🍃همانا تلاش هاى شما پراكنده است.🍃
در حديث مى خوانيم: خداوند به هر چه از مخلوقاتش كه بخواهد، حق دارد سوگند ياد كند ولى مردم بايد تنها به خدا سوگند ياد نمايند.
«شتّى » جمع «شتيت» به معناى متفرّق است. سوگند، تنها براى تفاوت سعى ها نيست، زيرا كه اين تفاوت بر همه روش است، بلكه سوگند به خاطر نتايج و آثار متفاوت كارها است.
سايه ى شب يك نعمت بزرگ است كه در آن تعديل حرارت، آسايش جسم، آرامش روح و نيايش هاى خالصانه انجام مى گيرد.
📌 پیام ها
🌿 زمان، امرى مقدّس و قابل سوگند است. «واليل اذا يغشى »
🌿 هم به نشانه هاى آفاقى توجه كنيد، «والّيل... والنهار» هم به نشانه هاى انفسى. «و ما خلق الذكر و الانثى»
🌿 نظام زوجيّت در حيوان و انسان، نشانه قدرت و حكمت خداوند است. «ما خلق الذكر و الانثى»
🌿 تفاوت مهر يا قهر خداوند حكيمانه و عادلانه است نه گزاف، زيرا تلاشهاى شما انسانها گوناگون است. «ان سيعكم لشتّى »
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۵ تا ۱۱ سوره اللیل 🕊
🍃 فَأَمَّا مَن أَعْطَي وَاتَّقَي (۵)🍃
🍃وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَي (۶)🍃
🍃فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَي (۷)🍃
🍃وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَي (۸)🍃
🍃وَكَذَّبَ بِالْحُسْنَي (۹)🍃
🍃فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَي (۱۰)🍃
🍃وَمَا يُغْنِي عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّي (۱۱)🍃
ترجمه :
🍃 امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت🍃
🍃و پاداش نيك (روز جزا) را تصديق كرد.🍃
🍃به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد.🍃
🍃ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بى نياز پنداشت.🍃
🍃و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود.🍃
🍃پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت.🍃
🍃و چون هلاك شد، دارايى اش براى او كارساز نخواهد بود.🍃
شايد مراد از عطاى همراه با تقوا، اين باشد كه عطا با نيّت خالص و بدون منت، آن هم از مال حلال و در مسير خدا باشد كه تمام اين امور در كلمه تقوا جمع است. «اعطى واتقى »
اگر خداوند براى برخى راه خير را باز مى كند، «فسنيسّره لليسرى» و براى برخى راه شر را «فسنيسّره لليسرى » به خاطر تفاوت تلاش خود انسان ها است. «انّ سعيكم لشتّى»
در خانه شخصى ثروتمند درختى بود كه كودكان همسايه هنگامى كه ميوه آن درخت به زمين مى ريخت، آن را برگرفته و مى خوردند ولى صاحب درخت، ميوه را از دهان اطفال مى گرفت. پدر اطفال مسئله را به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله گزارش داد.
حضرت نزد صاحب خانه رفته و پيشنهاد كردند درخت را در برابر درختى در بهشت به من بفروش. آن مرد جواب رد به پيامبر داد و گفت: دنياى نقد را به آخرت نسيه نمى فروشم. پيامبر برگشت. يكى از ياران پرسيد: آيا اگر من آن درخت را بگيرم و با من نيز چنين معامله اى مى كنيد؟ حضرت فرمود: آرى. آن شخص توانست با بهايى چندين و چند برابر، درخت را خريدارى كند و در اختيار پيامبر گذارد. آن حضرت به نزد آن خانواده فقير آمده و درخت را به آنها بخشيد. در اين هنگام آيات اين سوره نازل شد. «فامّا من اعطى و اتقى و صدق بالحسنى...»
هر كس گام اول سخاوت را بر اساس ايمان به معاد و تقوا بردارد، خدا ظرفيّت و شرايط روحى او را براى كارها هموار مى كند و روح او را با كار خير مأنوس مى گرداند، تجربه و تعقل و كاردانى او را بالا مى برد، الهام و ابتكار به او مى دهد، پذيرش مردمى و اجتماعى او را زياد مى كند و راه هاى جديدى را براى كار خير پيش پاى او مى گذارد كه همه اينها مصداق «فسنيسّره للعسرى» است.
نكته لطيف آن است كه قرآن مى فرمايد: او را براى آسان ترين راه آماده مى كنيم «فسنيسّره لليسرى» و نفرمود: كار را براى او آسان مى كنيم. «سنيسر له اليسرى» و فرق است ميان آنكه انسان روان باشد يا كارش روان باشد. انسان مى تواند با توكل و دعا و اتصال به قدرت بى نهايت آسان داراى چنان سكينه و سعه صدر شود كه هر كارى را به راحتى بپذيرد و انجام هر كار خير براى او آسان باشد.
در تاريخ كربلا مى خوانيم كه همين كه زينب كبرى بدن قطعه قطعه امام حسين عليه السلام را ديد گفت: «ربّنا تقبّل منّا هذا القليل» پروردگارا اين شهيد در نزد عظمت تو كوچك است او را بپذير! آرى ايمان و تقوا انسان را در برابر هر حادثه بيمه كرده و كار روان و آسان مى كند. «فسنيسّره لليسرى »
مراد از كلمه «يُسرى» و «عُسرى» كه در قالب مؤنث آمده است، كارها يا راه هاى آسان و مشكل است.
آنچه مهم است، اصل بخشش است، نوع و مقدار آن در مرحله بعد است. عطا گاهى كم است، گاهى زياد، گاهى از مال است و گاهى از مقام و آبرو.
كلمه ى «حُسنى» يا مصدر است مثل رُجعى و يا مؤنث احسن است.
امام باقر عليه السلام در تفسير آيه «و امّا مَن اعطى و اتّقى و صدّق بالحسنى فسنيسّره لليسرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الخير الاّ يسّره اللّه له» چيزى را اراده نمى كند مگر آنكه خداوند انجام آن را براى او آسان مى كند.
و در تفسير آيه «و امّا من بخل واستغنى و كذّب بالحسنى فسنيسّره للعسرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الشرّ الاّ يسّره اللّه له» درباره انجام دادن هيچ شرى تصميم نمى گيرد مگر آنكه خداوند انجام آن شر را براى او آسان كرده و مرتكب مى شود.
📌 پیام ها
🌿 شيوه تبليغ صحيح اين است كه بعد از كليات، نمونه ها و مصاديق بيان شود. «انّ سعيكم لشتّى فامّا مَن اعطى »
🌿 عطا همراه با تقواكار ساز است. «اعطى واتقى »
🌿 عطا بايد بدون ريا و غرور و منت و آزار باشد.«اعطى و اتقى ...»
🌿 آنچه عطا مى كنيد مهم نيست، چگونه و با چه انگيزه و حالت عطا كردن مهم است. «اعطى و اتقى»
🌿 شرط پذيرفته شدن عطا، تقواست. «اعطى و اتقى» (وگرنه عطاى مال حرام يا با نيّت غير خالص اجرى ندارد، زيرا «انّما يتقبّل اللّه من المتّقين»)
🌿 آخرت، بهتر از دنيا است. «الحُسنى »
🌿 كسى مى تواند به عطاى خود رنگ الهى داده و اهل پروا باشد كه به معاد ايمان داشته باشد. «و صدق بالحُسنى » (قرآن به وعده هاى قيامت حُسنى گفته است. «كُلاً وعد اللّه الحُسنى»)