🕊 تفسیر سوره طه به صورت متن 🕊
🕊 کتاب تفسیر نور 🕊
🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی 🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
🌱 قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود🌱
🍃 صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند.🍃
🍃 سلام
و عرض ادب و احترام🍃
🌱✨🌱 مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم.🌱✨🌱
از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌱🌹🌱 به یاری خدا از فردا تفسیر سوره ی انبیاء رو شروع می کنیم🌱🕊️🌱
🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده.
🍃 الهی آمین🍃
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
🕊 تفسیر آیه ۱ سوره انبیاء 🕊
🍃 اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مَّعْرِضُونَ🍃
ترجمه :
🍃 (زمان) حساب مردم نزديك شده است، در حالى كه آنان در بى خبرى، (از آن) روى گردانند!🍃
⭕ سؤال:
با توجّه به اينكه معناى «غفلت» بى توجّهى نسبت به چيزى، و معناى «اِعراض» روى گرداندن با توجّه از چيزى است، پس چگونه كه در آيه غفلت واعراض در كنار هم مطرح شده اند؟
پ
✅ پاسخ:
غفلت و بى توجّهى دو گونه است:
الف: غفلتى كه شخص با هشدار بيدار مى شود.
ب: غفلتى كه مقدّمه ى اعراض است، يعنى شخصِ غافل نمى خواهد بيدار شود. همچون كسى كه خودش را به خواب زده كه با صدا زدن نيز چشم خود را باز نمى كند.
از آنجا كه غالب مردم از معاد و حساب غافلند، خداوند اين غفلت را به همه مردم نسبت داده است وگرنه هميشه گروهى از مردم، استثنا هستند. در آيه ۹۷ همين سوره، به اقرار به غفلت از زبان خود مردم نيز اشاره شده است. «يا ويلنا قد كنا فى غفلة من هذا»
نگاهى به مسئله حساب در روز قيامت
آنچه از آيات بدست مى آيد اين است كه:
✅ همه ى افراد مورد سؤال قرار مى گيرند. «فلنسئلنّ الّذين ارسل اليهم ولنسئلنّ المرسلين»
✅ همه ى اعمال مورد محاسبه واقع مى شود. «لتُسئلنّ عما كنتم تعملون»
✅ همه ى احوال مورد رسيدگى قرار مى گيرد. «اِن تبدوا ما فى انفسكم او تخفوه يحاسبكم به اللّه»
✅ از همه ى اعضاى بدن انسان سؤال خواهد شد. «اِنّ السّمع و البصر و... كلّ اولئك كان عنه مسئولا»
✅ از نعمت هاى الهى سؤال مى شود. «و لتسئلنّ يومئذٍ عن النعيم»
✅ همه كارها را در هر كجا و به هر اندازه كه باشد حاضر خواهند ساخت. «ان تك مثقال حبةّ من خردل فتكن فى صخرة»
در اوّلين سؤال، از نماز خواهند پرسيد و به حساب امور مهمى چون، جوانى، عمر، راه كسب درآمد و هزينه ى آن و بويژه مسأله ى رهبرى و ولايت خواهند پرداخت وهمين بس كه خداوند، خود، حسابرسى خواهد بود. «كفى بناحاسبين»
📌 پیام ها
🌿حسابرسى مردم قطعى است. «اقترب» (بكار رفتن فعل ماضى به جاى مضارع، نشانه ى قطعى بودن است.)
🌿 قيامت و زمان حسابرسى را دور نپنداريم. «اقترب»
🌿 حساب، براى همه انسان هاست. «للناس»
🌿 نظم وحساب، لازمه ى يك زندگى كامل است. «حسابهم» (انسان، پديده اى تصادفى نيست، بلكه موجودى هدفدار و بر مبناى حساب و محاسبه است.)
🌿 گاهى بايد براى جذب حواسها، سخن را كوبنده و هشدار دهنده آغاز كرد. سوره با جمله «اقترب للناس حسابهم» شروع شده است.
🌿 اين حساب است كه به سراغ انسان ها مى آيد، هر چند آنان از حساب، غافل باشند ويا از آن بگريزند. «اقترب للناس حسابهم» ونفرمود: «اقترب الناس الى حسابهم»
🌿 غفلت، زمانى خطرناك است كه بر اساس بى اعتنايى باشد. «غفلة معرضون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
🕊 تفسیر آیه ۲ سوره انبیاء 🕊
🍃 مَا يَأْتِيهِم مِّن ذِكْرٍ مَّن رَّبِّهِم مُّحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ🍃
ترجمه :
🍃 هيچ پند تازه اى از طرف پروردگارشان براى آنان نيامد، مگر اينكه آن را شنيدند و (باز) سرگرم بازى شدند.🍃
مسأله ى قديم يا حادث بودن كلام خدا، از جمله مسائلى است كه در زمان خلفاى بنى عباس مطرح شد و مورد جرّ وبحث فراوان قرار گرفت. به نظر مى رسد كه طرح اين بحث، بيشتر جنبه سياسى داشت تا مردم را از امور اساسى و حقايق اصيل اسلامى و برخورد با حكّام ستمگر، منصرف سازند. بديهى است كه محتواى قرآن، از علم خداوند سرچشمه گرفته و قديم است، ولى الفاظ آن كه بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نازل شده، حادث و جديد است. به هر حال، اين گونه مباحث، مشكلى را از افراد و جامعه حل نمى كند و امامان ما نيز از آن پرهيز داشته اند.
📌 پیام ها
🌿 تذكّرات الهى با تداوم و تكرار همراه است. «ما يأتيهم» (فعل مضارع)
🌿 تذكّر و تربيت، ملازم يكديگرند. «ذكر من ربّهم»
🌿 قرآن، مايه ى ذكر است. «ذكر من ربّهم»
🌿 نوآورى در تذكّر، يك ارزش است. «ذكر من ربّهم محدث»
🌿 گوش دادن وفهميدن كافى نيست، پذيرش وعمل لازم است. «استمعوه و هم يلعبون»
🌿 سرچشمه لهو و لعب، غفلت و اعراض است. «فى غفلة معرضون - يلعبون»
🌿 زندگى به دور از وحى و ياد الهى، بازيچه اى بيش نيست. «و هم يلعبون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
🕊 تفسیر آیه ۳ سوره انبیاء 🕊
🍃 لَاهِيَةً قُلُوبُهُمْ وَأَسَرُّواْ النَّجْوَي الَّذِينَ ظَلَمُواْ هَلْ هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ أَفَتَأْتُونَ السِّحْرَ وَأَنتُمْ تُبْصِرُونَ🍃
ترجمه :
🍃 در حالى كه دلهاى آنان (از حقّ، غافل و به چيز ديگرى) سرگرم است و كسانى كه (كافر شدند و به خود) ستم كردند، مخفيانه نجوى مى كنند كه آيا اين (مرد) جز بشرى مثل شماست؟ آيا با اينكه مى بينيد به سوى سحر مى رويد؟!🍃
📌 پیام ها
🌿 سرگرمى به مسائل بى ارزش انسان را از توجّه به مسائل اصلى مثل حساب و قيامت غافل مى كند. «و هم فى غفلة... لاهية قلوبهم»
🌿 افراد منحرف، انحراف خود را توجيه مى كنند. «بشر مثلكم افتأتون السحر»
🌿 تا دل از خدا غافل نشود، انسان، آيات الهى را به بازى نمى گيرد. «يلعبون - لاهية قلوبهم»
🌿 مخالفان انبيا، در پنهان توطئه مى كنند ومعجزات را سحر وجادو مى شمرند. «و اسروا النجوى - افتأتون السحر»
🌿 كفّار با پوشاندن حقايق، نسبت به خود و ديگران ظلم مى كنند. «ظلموا»
🌿 تهمت ستمگران به انبيا نشانه آن است كه مكتب انبيا ظلم ستيز است. «الّذين ظلموا... هل هذا الابشرٌ»
🌿 زندگى انبيا در ميان مردم وبسيار ساده و عادّى بود. «بشر مثلكم»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
🕊 تفسیر آیه ۴ سوره انبیاء 🕊
🍃 قَالَ رَبِّي يَعْلَمُ الْقَوْلَ فِي السَّمَاء وَالأَرْضِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ🍃
ترجمه :
🍃 (پيامبر) گفت: پروردگار من، هر سخنى كه در آسمان و زمين باشد مى داند. او شنواى داناست.🍃
📌 پیام ها
🌿 پيامبران در مقابل توطئه ها و تهمت ها، به خداوند توكّل مى كنند. «قال ربّى يعلم القول»
🌿 هر چند دشمنان، در توطئه، نجوا و مخفى كارى مى كنند «و اسرّوا النجوى»، امّا خداوند همه چيز را مى داند و پنهان و آشكار، براى او يكى است. «يعلم القول فى السماء والارض»
🌿 توجّه به علم خداوند، سبب كنار گذاشتن توطئه ها و نجوى ها است. «و اسرّوا النجوى ... ربّى يعلم ...»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
🕊 تفسیر آیه ۵ سوره انبیاء 🕊
🍃 بَلْ قَالُواْ أَضْغَاثُ أَحْلاَمٍ بَلِ افْتَرَاهُ بَلْ هُوَ شَاعِرٌ فَلْيَأْتِنَا بِآيَةٍ كَمَا أُرْسِلَ الأَوَّلُونَ🍃
ترجمه :
🍃 (كفّار) گفتند: (آنچه محمّد آورده، وحى نيست) بلكه خواب هاى آشفته است، بلكه آنها را به دروغ به خدا نسبت داده، بلكه او يك شاعر است، پس (اگر راست مى گويد) بايد همان گونه كه (پيامبران) پيشين (با معجزه) فرستاده شده بودند، او براى ما معجزه اى بياورد.🍃
كلمه «اضغاث» جمع «ضِغث» به معناى دسته و مجموعه و «احلام» جمع «حُلم» به معناى خواب است. «اضغاث احلام» به معناى مجموعه خواب هاى پراكنده است.
كفّار از پيامبر اسلام معجزاتى همچون معجزات موسى وعيسى مى خواستند، ولى هدفشان بهانه جويى بود. زيرا انتخاب نوع معجزه وابسته به حكمت الهى است نه هوسهاى مردم.
📌 پیام ها
🌿 تناقض گويى كفّار نشانه ى بى منطقى آنان است. «بل... بل... بل...»
🌿 دشمن به وارد كردن يك تهمت قانع نمى شود. «بل... بل... بل...» (او از همه راهها ضربه مى زند «اسرّوا النجوى ... هل هذا الا بشر... بل هو شاعر» و تهاجم تبليغاتى و اتهامات پى در پى، از شيوه هاى اصلى كار دشمن است.)
🌿 دشمن با همه ى تهمت هايى كه مى زند، امّا از درون دچار ترديد است. «بل... بل... بل... فليأتنا بايه»
🌿 مشركين هم مى دانند كه لازمه ى نبوت، آوردن معجزه است. «فليأتنا»
🌿 مردم، خواهان معجزه ى حسى هستند. «فليأتنا بآية»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
🕊 تفسیر آیه ۶ و ۷ سوره انبیاء 🕊
🍃 مَا آمَنَتْ قَبْلَهُم مِّن قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا أَفَهُمْ يُؤْمِنُونَ (۶)🍃
🍃 وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (۷)🍃
ترجمه :
🍃 تمام آبادى هايى كه پيش از اينها هلاكشان كرديم، (تقاضاى اين گونه معجزات را كردند، ولى همين كه پيشنهادشان عملى شد) ايمان نياوردند، پس آيا اينان ايمان مى آورند؟🍃
🍃 و (اى پيامبر! به آنان بگو:) ما (هيچ پيامبرى را) پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه (آنها نيز) مردانى بودند كه ما به ايشان وحى مى كرديم، پس اگر نمى دانيد از اهل اطلاع (و اهل كتب آسمانى) بپرسيد.🍃
در آيات قبل، كفّار مى گفتند: «هل هذا الاّ بشرٌ مثلكم»؟ آيا اين مرد، جز بشرى مثل شماست؟ در اين آيه خداوند مى فرمايد: نه تنها اين پيامبر(صلى الله عليه وآله) بلكه تمام انبياى پيشين نيز انسان هايى بودند كه به آنان وحى مى شده است. بشر بودن با پيامبرى منافاتى ندارد.
چون مشركين با اهل كتاب رابطه خوبى داشتند، خداوند به آنان مى فرمايد: از اهل كتاب (يهود و نصارى) سؤال كنيد.
سؤال از اهل ذكر ورجوع به كارشناس، يك اصل عقلايى است ودر اين آيه مراد از اهل ذكر علماى يهود ونصارى هستند. در روايات سفارش شده كه هر كجا متحير شديد از اهل بيت پيامبر(عليهم السلام) سؤال كنيد كه آن بزرگواران مصداق كامل اهل ذكر هستند.
پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: نه عالم اهل سكوت وكتمان باشد و نه جاهل خاموش.
«لاينبغى للعالم أن يسكت على علمه ولا ينبغى للجاهل أن يسكت على جهله و قد قال اللّه تعالى: فاسئلوا اهل الذّكر...»
📌 پیام ها
🌿 سنّت الهى اين است كه هر كجا كفر و لجاجت باشد قهر الهى خواهد بود. «ما آمنت... اهلكناهم» (ايمان سبب حفظ و بقاى جوامع بشرى است.)
🌿 با ديده ى عبرت به تاريخ بنگريم. «أفهم يؤمنون»
🌿 تمام انبيا از مردان بوده اند. «و ما ارسلنا قبلك الاّ رجالاً»
🌿 به همه ى انبيا وحى مى شده وعلم آنان از همين سرچشمه است. «نوحى اليهم»
🌿 سؤال و پرسش، سفارش دين است. «فاسئلوا»
🌿 سؤال بايد براى فهميدن باشد، نه چيز ديگر. «فاسئلوا ... اِن كنتم لا تعلمون»
🌿 تا از اهلش نپرسيم، به علم نمى رسيم. «فاسئلوا اهل الذّكر ...»
🌿 در مسائل اعتقادى ودينى تا رسيدن به علم، كاوش وتحقيق كنيم. «فاسئلوا...»
🌿 عالم بايد در دسترس باشد تا سؤال از او ممكن باشد. «فاسئلوا اهل الذّكر»
🌿 اهل علم بودن كافى نيست، اهل ذكر بودن با ارزش است. (بسيارند افراد دانشمندى كه از خدا غافلند) «فاسئلوا اهل الذّكر»
🌿 در هر كارى اهليّت لازم است، داشتن اطلاعات سطحى، تقليدى وگذرايى كارساز نيست. «اهل الذّكر»
🌿 بر اهل ذكر، راهنمايى مردم واجب است وگرنه امر به سؤال، لغو و بيهوده خواهد بود. «فاسئلوا اهل الذّكر»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0