🕊 تفسیر آیه ۵ تا ۱۱ سوره اللیل 🕊
🍃 فَأَمَّا مَن أَعْطَي وَاتَّقَي (۵)🍃
🍃وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَي (۶)🍃
🍃فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَي (۷)🍃
🍃وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَي (۸)🍃
🍃وَكَذَّبَ بِالْحُسْنَي (۹)🍃
🍃فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَي (۱۰)🍃
🍃وَمَا يُغْنِي عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّي (۱۱)🍃
ترجمه :
🍃 امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت🍃
🍃و پاداش نيك (روز جزا) را تصديق كرد.🍃
🍃به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد.🍃
🍃ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بى نياز پنداشت.🍃
🍃و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود.🍃
🍃پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت.🍃
🍃و چون هلاك شد، دارايى اش براى او كارساز نخواهد بود.🍃
شايد مراد از عطاى همراه با تقوا، اين باشد كه عطا با نيّت خالص و بدون منت، آن هم از مال حلال و در مسير خدا باشد كه تمام اين امور در كلمه تقوا جمع است. «اعطى واتقى »
اگر خداوند براى برخى راه خير را باز مى كند، «فسنيسّره لليسرى» و براى برخى راه شر را «فسنيسّره لليسرى » به خاطر تفاوت تلاش خود انسان ها است. «انّ سعيكم لشتّى»
در خانه شخصى ثروتمند درختى بود كه كودكان همسايه هنگامى كه ميوه آن درخت به زمين مى ريخت، آن را برگرفته و مى خوردند ولى صاحب درخت، ميوه را از دهان اطفال مى گرفت. پدر اطفال مسئله را به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله گزارش داد.
حضرت نزد صاحب خانه رفته و پيشنهاد كردند درخت را در برابر درختى در بهشت به من بفروش. آن مرد جواب رد به پيامبر داد و گفت: دنياى نقد را به آخرت نسيه نمى فروشم. پيامبر برگشت. يكى از ياران پرسيد: آيا اگر من آن درخت را بگيرم و با من نيز چنين معامله اى مى كنيد؟ حضرت فرمود: آرى. آن شخص توانست با بهايى چندين و چند برابر، درخت را خريدارى كند و در اختيار پيامبر گذارد. آن حضرت به نزد آن خانواده فقير آمده و درخت را به آنها بخشيد. در اين هنگام آيات اين سوره نازل شد. «فامّا من اعطى و اتقى و صدق بالحسنى...»
هر كس گام اول سخاوت را بر اساس ايمان به معاد و تقوا بردارد، خدا ظرفيّت و شرايط روحى او را براى كارها هموار مى كند و روح او را با كار خير مأنوس مى گرداند، تجربه و تعقل و كاردانى او را بالا مى برد، الهام و ابتكار به او مى دهد، پذيرش مردمى و اجتماعى او را زياد مى كند و راه هاى جديدى را براى كار خير پيش پاى او مى گذارد كه همه اينها مصداق «فسنيسّره للعسرى» است.
نكته لطيف آن است كه قرآن مى فرمايد: او را براى آسان ترين راه آماده مى كنيم «فسنيسّره لليسرى» و نفرمود: كار را براى او آسان مى كنيم. «سنيسر له اليسرى» و فرق است ميان آنكه انسان روان باشد يا كارش روان باشد. انسان مى تواند با توكل و دعا و اتصال به قدرت بى نهايت آسان داراى چنان سكينه و سعه صدر شود كه هر كارى را به راحتى بپذيرد و انجام هر كار خير براى او آسان باشد.
در تاريخ كربلا مى خوانيم كه همين كه زينب كبرى بدن قطعه قطعه امام حسين عليه السلام را ديد گفت: «ربّنا تقبّل منّا هذا القليل» پروردگارا اين شهيد در نزد عظمت تو كوچك است او را بپذير! آرى ايمان و تقوا انسان را در برابر هر حادثه بيمه كرده و كار روان و آسان مى كند. «فسنيسّره لليسرى »
مراد از كلمه «يُسرى» و «عُسرى» كه در قالب مؤنث آمده است، كارها يا راه هاى آسان و مشكل است.
آنچه مهم است، اصل بخشش است، نوع و مقدار آن در مرحله بعد است. عطا گاهى كم است، گاهى زياد، گاهى از مال است و گاهى از مقام و آبرو.
كلمه ى «حُسنى» يا مصدر است مثل رُجعى و يا مؤنث احسن است.
امام باقر عليه السلام در تفسير آيه «و امّا مَن اعطى و اتّقى و صدّق بالحسنى فسنيسّره لليسرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الخير الاّ يسّره اللّه له» چيزى را اراده نمى كند مگر آنكه خداوند انجام آن را براى او آسان مى كند.
و در تفسير آيه «و امّا من بخل واستغنى و كذّب بالحسنى فسنيسّره للعسرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الشرّ الاّ يسّره اللّه له» درباره انجام دادن هيچ شرى تصميم نمى گيرد مگر آنكه خداوند انجام آن شر را براى او آسان كرده و مرتكب مى شود.
📌 پیام ها
🌿 شيوه تبليغ صحيح اين است كه بعد از كليات، نمونه ها و مصاديق بيان شود. «انّ سعيكم لشتّى فامّا مَن اعطى »
🌿 عطا همراه با تقواكار ساز است. «اعطى واتقى »
🌿 عطا بايد بدون ريا و غرور و منت و آزار باشد.«اعطى و اتقى ...»
🌿 آنچه عطا مى كنيد مهم نيست، چگونه و با چه انگيزه و حالت عطا كردن مهم است. «اعطى و اتقى»
🌿 شرط پذيرفته شدن عطا، تقواست. «اعطى و اتقى» (وگرنه عطاى مال حرام يا با نيّت غير خالص اجرى ندارد، زيرا «انّما يتقبّل اللّه من المتّقين»)
🌿 آخرت، بهتر از دنيا است. «الحُسنى »
🌿 كسى مى تواند به عطاى خود رنگ الهى داده و اهل پروا باشد كه به معاد ايمان داشته باشد. «و صدق بالحُسنى » (قرآن به وعده هاى قيامت حُسنى گفته است. «كُلاً وعد اللّه الحُسنى»)
🌿 ايمان به قيامت، شرط پذيرفته شدن عمل است. «و صدق بالحسنى »
🌿 بخل و مغرور شدن به مال، نشانه بى تقوايى است. «من بخل واستغنى »
🌿 گشايش يا گره خوردن كارهاى انسان، نتيجه سخاوت يا بخل انسان نسبت به ديگران است. «اعطى... لليسرى، بخل... للعسرى»
🌿 نيكى، نيكى مى آورد و شر، شر. «اعطى واتقى... فسنيسره لليسرى - بخل واستغنى... فسنيسره للعسرى»
🌿 پاداش و كيفر الهى متناسب با رفتار انسانهاست، اگر گره از كار فقرا باز كنيم، خداوند گره از كار ما باز مى كند. «فسنيسره لليسرى » و اگر فقرا را در عُسرت گزاريم، خداوند هم عسرت را پيش پاى ما مى گذارد. «فسنيسره للعسرى»
🌿 اهل بخل بدانند كه ثروت نجات دهنده نيست. «و مايغنى عنه ماله اذا تردّى »
🌿 نتيجه بخل سقوط است، سقوط از انسانيّت و كمال و سقوط از چشم مردم همراه با سقوط در دوزخ و محروم شدن از درجات اخروى. «اذا تردّى»
🌿 گاهى منشأ بخل امروز، به خاطر ترس از فقر در آينده است. «بَخل واستغنى » (چنانكه در آيه ۲۶۷ و ۲۶۸ سوره بقره در كنار دستور انفاق مى فرمايد: اين شيطان است كه شما را از فقر آينده مى ترساند. «انفقوا... الشيطان يعدكم الفقر»)
🌿 گاهى سرچشمه بخل، مغرور شدن به دنيا و احساس بى نيازى نسبت به وعده هاى بهشتى است. «بخل و استغنى »
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۲ تا ۲۱ سوره اللیل 🕊
🍃 إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَي (۱۲)🍃
🍃وَإِنَّ لَنَا لَلْآخِرَةَ وَالْأُولَي (۱۳)🍃
🍃فَأَنذَرْتُكُمْ نَاراً تَلَظَّي (۱۴)🍃
🍃لَا يَصْلَاهَا إِلَّا الْأَشْقَي (۱۵)🍃
🍃الَّذِي كَذَّبَ وَتَوَلَّي (۱۶)🍃
🍃وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَي (۱۷)🍃
🍃الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّي (۱۸)🍃
🍃وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِّعْمَةٍ تُجْزَي (۱۹)🍃
🍃إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَي (۲۰)🍃
🍃وَلَسَوْفَ يَرْضَي (۲۱)🍃
ترجمه :
🍃 همانا هدايت (مردم) بر عهده ماست.🍃
🍃و بى شك آخرت و دنيا از آنِ ماست.🍃
🍃پس شما را از آتشى كه زبانه مى كشد بيم دادم.🍃
🍃(آتشى كه) جز بدبخت ترين افراد در آن در نيايد.🍃
🍃همان كه (حق را) تكذيب كرد و روى بر تافت.🍃
🍃ولى با تقواترين مردم از آن آتش دور داشته خواهد شد.🍃
🍃همان كه مال خود را مى بخشد تا پاك شود.🍃
🍃در حالى كه براى احدى (از كسانى كه به آنان مال مى بخشد،) نعمت و منتى كه بايد جزا داده شود، نزد او نيست.🍃
🍃جز رضاى پروردگار بلند مرتبه اش، نمى طلبد.🍃
🍃و به زودى خشنود شود.🍃
هدايت كردن از جانب خداوند، امرى حتمى است، «انّ علينا للهدى» ولى پذيرش آن از سوى مردم حتمى نيست. چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «و امّا ثمود فهديناهم فاستحبوا العمى على الهدى»
«تلظّى»، شعله آتش بدون دود است كه سوزندگى زيادترى دارد.
خلود و جاودانگى در دوزخ مخصوص افراد شقى است. «لايصلاها الاّ الاشقى» در كلمه «صَلى» ملازمت و همراهى نهفته است. شايد «نارًا تلظّى » كه نوع خاصى از آتش است مخصوص افراد شقى باشد و ساير مجرمان به انواع ديگرى از آتش گرفتار شوند.
آيه «و لسوف يرضى » را دو گونه مى توان معنا كرد:
✅ يكى آنكه انسان با رسيدن به اهدافش از خدا راضى مى شود،
✅ ديگر آنكه خداوند از او راضى مى شود. البتّه در قرآن، هر دو مورد يعنى رضاى خداوند از انسان و رضاى انسان از خداوند، در كنار هم آمده است: «رضى اللّه عنهم و رضوا عنه»، «ارجعى الى ربّك راضية مرضية»
📌 پیام ها
🌿 يكى از سنّت هاى الهى كه خداوند بر خود واجب كرده، هدايت مردم از طريق عقل و فطرت و پيامبران است. «انّ علينا للهدى»
🌿 پذيرش هدايت، به نفع خود شماست، وگرنه خداوند بى نياز است. «و انّ لنا للآخرة و الاولى»
🌿 هشدار و انذار وسيله هدايت الهى است. «فانذرتكم» (هشدارهاى الهى را بايد جدى گرفت، زيرا از سوى كسى است كه دنيا و آخرت به دست اوست)
🌿 آتش آخرت، امرى ناشناخته و عظيم است. «ناراً» به صورت نكره آمده است.
🌿 شقاوت مثل تقوا داراى مراحلى است. «الاشقى ... الاتقى» (كسى كه آن همه نشانه هاى هدايت را ناديده بگيرد بدبخت ترين است «اشقى، الّذى كذّب و تولىَّ»
🌿 تقوا، همراه كمك به محرومان سپرى است در برابر آتش دوزخ. «سيجنّبها الاتقى الّذى يؤتى ماله»
🌿 كمك به محرومان، شيوه دائمى پرهيزگاران است. «يؤتى»
🌿 كمك از مال شخصى ارزش است. «ماله»
🌿 نشانه تقوا، كمك هاى مالى خالصانه است. «الاتقى الّذى يوتى ماله»
🌿 كمك به فقرا، راهى است براى تزكيه و خودسازى. «يؤتى ماله يتزكى»
🌿 كمك هاى مالى كه براساس جبران خوبى هاى ديگران باشد، مايه رشد نيست. «ما لاَحدٍ عنده من نعمة» (انفاقى ارزش بالايى دارد كه انسان مديون ديگران نباشد و چشم داشتى هم نداشته باشد)
🌿 متّقى، جز رضاى خدا به دنبال چيز ديگرى نيست. «الاّ ابتغاء وجه ربّه الاعلى»
🌿 قصد قربت، شرط لازم است. «الاّ ابتغاء وجه ربّه»
🌿 انفاق بايد در راه هاى خداپسندانه باشد. «يؤتى ماله... ابتغاء وجه ربّه»
🌿 او پروردگار اعلى است، پس فقط رضاى او را جستجو كنيد كه پاداش اعلى مرحمت مى كند. «ابتغاء وجه ربّه الاعلى»
🌿 انسان مخلص، به مقام رضا مى رسد و همواره از خداوند خشنود است. «و لسوف يرضى»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر سوره لیل به صورت متن 🕊
🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️
🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود
صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند.
🍃 سلام
و عرض ادب و احترام🍃
مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم.
از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از فردا تفسیر سوره ی ضحی رو شروع می کنیم🕊️
🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده.
🍃 الهی آمین🍃
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۵ سوره الضحی 🕊
🍃 وَالضُّحَي (۱)🍃
🍃وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَي (۲)🍃
🍃مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَي (۳)🍃
🍃وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَي (۴)🍃
🍃وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَي (۵)🍃
ترجمه :
🍃 به روشنايى آغاز روز سوگند.🍃
🍃به شب سوگند آنگاه كه آرامش بخشد.🍃
🍃پرودگارت تو را وانگذاشته و خشم نگرفته است.🍃
🍃همانا آخرت براى تو بهتر از دنيا است.🍃
🍃و به زودى پروردگارت (چيزى) به تو عطا كند كه خشنود شوى.🍃
«ضحى» به معناى اوايل روز و هنگام چاشت است. «سَجى » هم به معناى پوشاندن و هم به معناى سكون و آرامش است.
«وَدّعك» از «توديع» به معناى واگذاشتن و رها كردن است و «قلى» به معناى شدّت عداوت و بغض و خشم و قهر است.
براى چند روزى وحى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله قطع شد. مخالفان سرزنش كردند كه خدا تو را رها كرده است. اين آيات نازل شد و حضرت را دلدارى داد. شايد دليل قطع وحى آن بود كه خداوند به مردم بفهماند هر چه هست از اوست و پيامبر در الفاظ وحى و زمان نزول آن و مقدار آن، از خود اختيارى ندارد.
نشانه آنكه خدا پيامبرش را رها نكرده، اين است كه در اين سوره كوچك، سيزده بار شخص پيامبر مورد خطاب قرار گرفته است.
📌 پیام ها
🌿 روشنى روز و تاريكى و آرامش شب دو نعمت بزرگ الهى است كه مورد سوگند خداوند قرار گرفته است. «و الضّحى و الّيل اذا سجى»
🌿 با قاطعيّت، زبان بدگويان را قطع و دل پاكان را بدست آوريد. «والضحى و الّيل اذا سجى ما ودّعك ربّك»
🌿 به قضاوت ها و پيش داورى ها و تحليل هاى نادرست، صريحاً جواب بدهيد. «ما ودّعك ربُّك»
🌿 مربّى نبايد كسى را كه تحت تربيت اوست رها كند. «ما ودّعك ربُّك»
🌿 قطع موقت لطف را نشانه غفلت و قهر الهى ندانيد. «ما ودّعك ربُّك و ما قلى»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۶ تا ۱۱ سوره الضحی 🕊
🍃 أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوَي (۶)🍃
🍃وَوَجَدَكَ ضَالّاً فَهَدَي (۷)🍃
🍃وَوَجَدَكَ عَائِلاً فَأَغْنَي (۸)🍃
🍃فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ (۹)🍃
🍃وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ (۱۰)🍃
🍃وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ (۱۱)🍃
ترجمه :
🍃 آيا تو را يتيم نيافت، پس پناه داد و سامانت بخشيد.🍃
🍃و تو را سرگشته يافت، پس هدايت كرد.🍃
🍃و تو را تهى دست يافت و بى نياز كرد.🍃
🍃(حال كه چنين است) پس بر يتيم قهر و تندى مكن.🍃
🍃و سائل را از خود مران.🍃
🍃و نعمت پروردگارت را (براى سپاس) بازگو كن.🍃
مراد از «آخرت» در آيه «و للاخرة خير لك من الاولى» يا روز قيامت است و يا عاقبت كار پيامبر در همين دنيا.
قبل از تولد پيامبرصلى الله عليه وآله، پدرش عبداللّه از دنيا رفت. در كودكى مادرش را از دست داد و هشت ساله بود كه جدش عبدالمطلب از دنيا رفت و از اين رو از درد يتيمان خبر داشت.
قرآن مى فرمايد: «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى »۸۴ يعنى پيامبر شما حتّى براى يك لحظه گمراه نبوده است. پس مراد از «وجدك ضالاً فهدى» آن است كه اگر هدايت الهى نبود، راه به جايى نمى بردى.
چنانكه در سوره شورى آيه ۵۲ مى فرمايد: «ما كنت تَدرى ما الكتاب و لا الايمان ولكن جعلناه نورا نهدى به» اگر لطف ما نبود تو خبرى از كتاب و ايمان نداشتى.
و در سوره يوسف آيه ۳ نيز مى فرمايد: «اوحينا اليك هذا القرآن و ان كنت من قبله لمن الغافلين» تو قبل از نزول قرآن از بى خبران بودى.
كلمه «ضالّ» هم به معناى گمراه است و هم به معناى گمشده، نظير «الحكمة ضالة المؤمن» حكمت گمشده مؤمن است.
آرى پيامبر قبل از نزول وحى متحيّر بود و با نور وحى با دستورات و وظيفه الهى خود آشنا مى شد.
«عائل» به فقير گفته مى شود و «قهر»، غلبه توأم با تحقير است. «نهر» راندن همراه با خشونت است. عنوان نهر آب نيز به خاطر حركت تند آب است.
اگر نيازهاى يتيم تأمين نشود مفاسد اخلاقى و اجتماعى فراوانى جامعه را تهديد مى كند و كمبود محبت ممكن است يتيم را به صورت فردى سنگدل و عقده اى درآورد.
در حديث مى خوانيم: اميدواركننده ترين آيات قرآن، آيه «و لسوف يعطيك ربّك فترضى » مى باشد كه مراد شفاعت است.
رضاى پيامبر در دنيا و آخرت، مورد نظر خداست. چنانكه در دنيا قبله را براى رضاى او تغيير داد تا يهوديان بر او منت ننهند كه رو به بيت المقدّس كه قبله ماست نماز مى گزارى. «فلنولينك قبلةً ترضاها» و در آخرت، مقام شفاعت به او مى دهد تا راضى شود. «و لسوف يعطيك ربّك فترضى»
امام باقر عليه السلام دوبار سوگند ياد فرمودند كه مراد از آن عطاى مخصوص كه خداوند به پيامبرش عطا خواهد كرد، شفاعت است. «واللّه الشفاعة واللّه الشفاعة» و امام صادق عليه السلام فرمود: رضايت جدم به اين است كه موحدى در آتش باقى نماند.
امام صادق عليه السلام در ذيل آيه «و امّا بنعمة ربّك فحدّث» فرمودند: «حدّث بما اعطاك اللّه و فضّلك و رزقك و احسن اليك و هداك» آنچه از عطاها، برترى ها، رزق ها، احسان ها و هدايت هاى اوست بازگو كن.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «التحدّث بنعمة اللّه شكر و تركه كفر» كسى كه آثار نعمت هاى الهى در زندگى او ديده نشود، دشمن خدا و مخالف نعمتهاى اوست.
📌 پیام ها
🌿 خداوند پيامبرش را از هرگونه قهر و غضب در دنيا و آخرت بيمه كرده است. «وللاخرة خير لك...»
🌿 نعمت هاى آخرت، زوال و رنج و نقص نعمت هاى دنيوى را ندارد. «وللاخرة خير لك من الاولى»
🌿 در برابر قطع موقت وحى، خداوند وعده چشمگير به پيامبرش مى دهد. «ولسوف يعطيك ربُّك»
🌿 مالكيّت تمام دنيا هم مردان خدا را راضى نمى كند، پس تحقيق وعده خداوند، در جهان ديگرى است. «لسوف يعطيك ربّك فترضى»
🌿 جلب رضاى پيامبر، مورد توجه خداست. «فترضى »
🌿 رهبر بايد درد آشنا باشد تا درد ديگران را لمس كند. «الم يجدك يتيماً، عائلاً»
🌿 يتيمى، مانع رسيدن به كمال نيست. «الم يجدك»
🌿 منت گذارى انسان بر انسان زشت است، ولى منت خدا بر انسان يك ارزش است. «الم يجدك يتيماً فاوى...»
🌿 ياد نعمتهاى الهى، روحيه تشكر از خدا و خدمت به ديگران را در انسان زنده مى كند. «الم يجدك يتيماً فاوى... فاما اليتيم فلا تقهر»
🌿 در هنگام قدرت، از زمان ضعف خود ياد كنيد. «الم يجدك يتيماً »
🌿 الطاف الهى با واسطه است. «آوى » (مَأوى دادن و غنى كردن خداوند از طريق حضرت ابوطالب و حضرت خديجه بود).
🌿 پناه دادن به يتيم و غنى كردن فقير، كارى الهى است. «فاوى - فاغنى »
🌿 اگر گذشته تلخ خود را ياد كنيد، محرومان را منع و طرد نمى كنيد. «فاما اليتيم فلا تقهر»
🌿 رسيدگى به يتيم، به دليل شرايط سنى و روحى او در اولويّت است. «فلا تقهر - فلا تنهر»
🌿 نعمتها را از خدا بدانيد و به آن مغرور نشويد. «نعمة ربّك»
🌿 بازگو كردن نعمت يك نوع شكرگزارى است. «فحدّث»
🌿 لطف گذشته خداوند، عامل اميد به آينده است. (خدايى كه در گذشته، يتيمى و فقيرى و تحير تو را برطرف كرد، آينده و آخرت تو را بهتر قرار مى دهد.) «وللاخرة خير لك... الم يجدك...»
🌿 خدا زياد مى بخشد ولى كم مى خواهد، فقير را غنى مى كند ولى از ما نمى خواهد فقير را غنى كنيم، فقط مى فرمايد: فقير را طرد نكنيد. «و امّا السائل فلا تنهر» يتيم را مأوى مى دهد ولى از ما در اين حد مى خواهد كه بر يتيم سلطه نيفكنيم. «و امّا اليتيم فلا تقهر»
🌿 خداوند، سؤال نكرده عطا مى كند، پس ما لااقل بعد از سؤال و درخواست، به ديگران كمك كنيم. «ووجدك عائلا فاغنى... و امّا السائل فلا تنهر»
🌿 نعمت ها را محصولِ علم و تخصص و زرنگى خود ندانيد، بلكه لطف او بدانيد «بنعمة ربّك...»
🌿 ياد نعمت ها انسان را از يأس و خودباختگى نجات داده و مقاومت او را در برابر حوادث زياد مى كند. «بنعمة ربّك فحدّث»
🌿 مهمتر از غذا و لباس براى يتيمان، محبت است. «امّا اليتيم فلا تقهر»
🌿 اگر بيمارى و فقر و سختى براى انسان رخ دهد، ياد ساير نعمت ها براى او مرهمى است. «و امّا بنعمة ربّك فحدّث»
🌿 نعمت هاى الهى بايد در مسير رشد و تربيت انسان باشد نه غفلت او. «نعمة ربّك»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402