eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۲ ☑️ حرکت امام حسین بر اساس قرآن 🌹 آیاتی که امام حسین علیه السلام در مسیر حرکت به آن استناد فرمودند: : هنگامی که نماینده یزید در مدینه تصمیم گرفت از امام حسین علیه السلام برای یزید بیعت بگیرد، امام فرمود: وای بر تو، تو پلید هستی و ما خانواده ای هستیم که خداوند در شأن ما فرموده است: « إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا: همانا خداوند می خواهد از شما اهل بیت هر پلیدی را بزداید و شما را چنانکه باید و شاید پاکیزه بدارد. آیه ۳۳ سوره احزاب » : امام حسین علیه السلام در پایان وصیت نامه ای که قبل از حرکت به کربلا نوشتند، به این آیه استناد کردند: « و ما توفیقی إلا بالله علیه توکلت و إلیه أنیب: و توفیق من جز به اراده خداوند نیست که بر او توکل کرده ام و به او روی آورده ام - آیه ۸۸ سوره هود» : هنگامی که از مدینه به سوی مکه خارج شدند(۲۸رجب)، این آیه را تلاوت فرمودند: « فخرج منها خائفا یترقب قال رب نجنی من القوم الظالمین: آنگاه که موسی از آنجا ترسان و نگران خارج شد گفت: پروردگارا! مرا از قوم ستمکار نجات بده - آیه ۲۱ سوره قصص» : شیخ مفید می گوید: هنگامی که امام حسین علیه السلام شب جمعه‌ سوم شعبان ( قبل از حرکت به کربلا) وارد مکه شدند، این آیه را تلاوت فرمودند: « و ‌لما توجه تلقاء مدین قال عسی ربکم أن یهدینی سواء السبیل: و ‌چون رو به سوی مدین نهاد گفت: باشد که پروردگارم مرا به راه راست راهنمایی کند - آیه ۲۲ سوره قصص » : در مکه، در گفتگو با ابن عباس درباره بنی امیه این آیات را تلاوت فرمودند: « إنهم کفروا بالله و برسوله و لا یأتون الصلاة إلا و هم کسالی: آنان به خداوند و پیامبر او کفر ورزیده و جز با حالت کسالت به نماز نپردازند..- آیه ۵۴ سوره توبه » و همچنین آیه « یراؤن الناس و لا یذکرون الله إلا قلیلا: با مردم ریاکاری کنند و خدا را جز اندکی یاد نمی کنند - آیه ۱۴۲ سوره نساء» و آیه ی « مذبذبین بین ذلك لا إلی هؤلاء و لا إلی هؤلاء و من یضلل الله فلن تجد له سبیلا: در این میان سرگشته اند، نه جزو آنان (مؤمنان) و نه جزو اینان (نامؤمنان) و هر کسی که خداوند در گمراهی واگذاردش، هرگز برای او بیرون شدنی نخواهی یافت - آیه ۱۴۳ سوره نساء » و فرمودند: کل نفس ذائقة الموت و إنما توفون أجورکم: هر نفسی چشنده مرگ است و بی شک در روز قیامت پاداش هایتان را به تمامی خواهند داد - آیه ۱۸۵ سوره آل عمران » : هنگامی که در مسیر کربلا خبر شهادت مسلم را شنیدند، فرمودند: « إنا لله و إنا إلیه راجعون: هما ما از خداییم و به سوی خدا باز می گردیم - آیه ۱۵۶ سوره بقره » : در نزدیکی کربلا هنگامی که حر به امام گفت: چرا آمده ای؟ فرمود: نامه های دعوت شما مرا به اینجا آورد، ولی حالا پشیمان شده اید و این آیه را تلاوت فرمود: « فمن نکث فإنما ینکث علی نفسه: پس هر کسی که پیمان شکند، همانا به زیان خود پیمان شکسته است - آیه ۱۰ سوره فتح» : هنگامی که ابن زیاد نامه رسمی برای حر فرستاد که راه را بر حسین علیه السلام ببندد و او نامه را به امام عرضه داشت، امام این آیه را تلاوت فرمود: « و جعلناهم أئمة یدعون إلی النار: و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به سوی جهنم دعوت می کنند - آیه ۴۱ سوره قصص» : امام حسین علیه السلام در کربلا درباره لشکر یزید برای دخترش سکینه این آیه را تلاوت فرمود: « إستحوذ علیهم الشیطان فأنساهم ذکر الله: شیطان بر آنان دست یافت، پس یاد خدا را از خاطر آنان برد- آیه ۱۹ سوره مجادله » : در روز عاشورا برای لشکر یزید این آیه را تلاوت فرمود: « فأجمعوا أمرکم و شرکاءکم ثم لا یکن أمرکم علیکم غمة ثم اقضوا إلی و لا تنظرون - آیه ۷۱ سوره یونس » شما با شریکانی که قائلید ، کارتان را هماهنگ و عزمتان را جزم کنید، سپس در کارتان پرده پوشی نکنید، آنگاه کار مرا یکسره کنید و مهلتم ندهید. و نیز آیه « إن ولی الله الذی نزل الکتاب و هو یتولی الصالحین: سرور من خداوند است که این کتاب آسمانی را فرو فرستاده است و او دوستدار شایستگان است » @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۶۷۶ 📚 : قصاص و گذشت بر اساس تورات @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۴۵ سوره مائده @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۴۵ سوره مائده 🌸 وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالمُونَ ‏ 🍀 ترجمه: و در آن (تورات) برایشان مقرر کردیم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همه ‏ى زخم ها قصاص است. پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّاره‏ ى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند. 🌷 : نوشتیم، مقرر کردیم 🌷 : جان 🌷 : چشم 🌷 : بینی 🌷ِ : گوش 🌷 : دندان 🌷 : زخم ها 🌷 : مقابله به مثل در جنایت عمدی. قص و قصص به معنی تعقیب است چون انتقام در تعقیب جنایت است لذا آن را قصاص گفته اند. 🌷 : صدقه دهد 🌷 : کفاره گناه - کفاره گناه یعنی عملی است که ‌گناه را پوشانیده و از بین می برد. 🌸 اين آيه قسمتی از احكام قصاص و حدود الهى تورات را شرح مى ‌دهد، که می فرماید: در تورات قانون را مقرّر داشتيم كه اگر كسى عمداً بی گناهى را به قتل برساند اولياى مقتول مى ‌توانند قاتل را در مقابل اعدام نمايند» « وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ: و در آن برایشان مقرر کردیم که جان در برابر جان قصاص است. » منظور از فیها (در آن) تورات می باشد.در آمده که اگر کسی به طور عمد بی گناهی را به قتل برساند اولیای مقتول می توانند قاتل را در مقابل اعدام نمایند. 🌸 و اگر كسى عمدا آسيب به چشم ديگرى برساند و آن را از بين ببرد او نيز مى ‌تواند، چشم او را از بين ببرد «وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ: در برابر چشم. و همچنين اگر کسی عمدا به بينى کسی آسیب برساند، جايز است بينى جانى هم آسیب دیده شود. « وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ: و در برابر بینی » و نيز در مقابل بريدن گوش، بريدن گوش طرف، مجاز است» « وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ: و در برابر گوش » و اگر كسى دندان ديگرى را عمدا بشكند او مى‌تواند دندان جانى را در مقابل بشكند « وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ: و در برابر دندان » 🌸 و بطور كلى هر كسی جراحت و زخمى به ديگرى بزند، در مقابل مى‌توان كرد «وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ: و همه ی زخم ها قصاص است» بنابراين، حكم قصاص بطور عادلانه و بدون هيچ گونه تفاوت از نظر نژاد و طبقه اجتماعى و طايفه و شخصيّت اجرا مى ‌گردد. ولى براى آن كه اين توهّم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم مى ‌فرمايد: « فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفّارَةٌ لَهُ: پس هر که آن را صدقه دهد، کفاره ی گناهانش محسوب شود. » منظور از در اینجا یعنی عفو کند. و در پايان آيه مى‌ فرمايد: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ: و کسانی که به آنچه خدا نازل فرموده حکم نکنند، پس آنان همان ستمگرانند» اینهایی که‌ بیان شد در تورات آمده و نیست، مجرم یا قصاص مى‏ شود یا عفو. امّا در ، دیه به عنوان راه سوّم مطرح است. 🔹 پيام های آیه ۴۵ سوره مائده 🔹 ✅ همه‏ ى انسان‏ ها، از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنى، در مقابل قانون یكسانند، و خون كسى رنگین‏ تر از دیگرى نیست. ✅ ، در ادیان پیشین هم بوده است. ✅ ، تنها انفاق مالى نیست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است. ✅ عفو ما از ، عفو الهى را به دنبال دارد. ✅ در همراه مسایل كیفرى، مسایل اخلاقى هم مطرح است. ✅‌ جریمه‏ ى مالى و زندان، به تنهایى نمى‏ تواند عاملى براى بازداشتن از جرم باشد. ✅ اگر حكم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مى‏‌ گیرد. البتّه میان زن ومرد در حكم قصاص، تفاوت ‏هاى حكیمانه ‏اى در كتب فقهى بیان شده است. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۶۷۷ 🌸 📚 : - اشاره به کتاب آسمانی انجیل @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۴۶ سوره مائده @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۴۷ سوره مائده @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۴۶ و ۴۷ سوره مائده 🌸 وَقَفَّيْنَا عَلَى‏ ءَاثَارِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَءَاتَيْناَهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ (۴۶) وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (۴۷) ‏ 🍀 ترجمه: و به دنبال اثر آنان ( راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسى پسر مریم را قرار دادیم در حالى كه تصدیق کننده تورات پیش از خود بود و به او انجیل عطا کردیم كه در آن هدایت و نور است و تصدیق كننده ‏ى تورات پیش از خود است و برای متقین هدایت و موعظه است (۴۶) و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل كرده حکم كنند و کسانی كه به آنچه خدا نازل كرده حکم نكنند، پس آنان همان فاسقان هستند (۴۷) 🌷 : از تقفیه یعنی چیزی را در دنبال چیزی آوردن می آید. قفینا یعنی به دنبال آنان فرستادیم. 🌷 : آثار آنان- منظور از اثر علامتی است که به صاحب اثر دلالت دارد که در این آیه منظور شریعت ها و راه های پیموده شده پیامبران پیشین 🌷 : بین دستان او- کنایه از آنچه که پیش از او بوده است 🌷 : تصدیق کننده 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و به دنبال آيات گذشته که درباره بوده، می باشد در اين آيه اشاره به وضع كرده، مى فرماید: «وَ قَفَّيْنا عَلى ءاثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ: و به دنبال آثار آنان (راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسی پسر مریم را قرار دادیم در حالی که تصدیق کننده تورات پیش از خود بود» حرف ب که به کلمه عیسی چسبیده و بعیسی شده برای تأکید است. حضرت عیسی علیه السلام پا جای همان پیامبران پیشین گذاشت و همان هدف پیامبران پیشین را دنبال کرد. 🌸 سپس می فرمايد: «وَ ءاتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ نُورٌ: و به او انجیل عطا کردیم که در آن هدایت و نور است» بار ديگر به عنوان تأكيد، روى اين مطلب تكيه مى ‌كند كه « وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ: و تصدیق کننده تورات پیش از خود است » و سپس مى‌ فرمايد: « وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ: و برای متقین هدایت و موعظه است » یعنی اهل تقوا هدایت های ویژه تری را دریافت خواهند کرد. ، انجیل و تورات هر سه کتاب آسمانی هستند و هر سه در آن هدایت و نور است. البته انجیل و توراتی که اکنون است تحریف شده است. و منظور از همان کتاب آسمانی که بر عیسی نازل شده و منظور از همان کتاب آسمانی که بر موسی نازل شده است. 🌸 پس از اشاره به نزول ، در ادامه مى ‌فرمايد: « وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فِيهِ: و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل کرده حکم کنند » منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر حضرت عيسى علیه السلام به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داورى نمايند. و بار ديگر تأكيد مى‌ كند: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ: و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده حکم نکنند، پس آنان همان فاسقان هستند. » 🔹 پيام های آیات۴۶و۴۷سوره مائده ✅ انبیا و كتاب‏ هاى آنان، همه از یک سرچشمه و براى یک هدف هستند و یكدیگر را تصدیق مى ‏كنند. ✅ اگر چه و كتاب ‏هاى آسمانى براى هدایت همه مردم هستند، ولى تنها اهل تقوا در پرتو این نور، هدایت مى‏ شوند. ✅ معیار شناخت و در ادیان الهی، آن چیزی است که از جانب خدا نازل شده است. ✅ در قوانین حکومتی وجود دارد. ✅ هر کسی به هر انگیزه ای بر اساس قانون الهی حکم نکند و یا از قضاوت حق کناره گیری نماید، فاسق است. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۶۷۸ 🌸 📚 : - اشاره به موقعیت قرآن @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۴۸ سوره مائده @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۴۸ سوره مائده 🌸 وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ عَمَّا جَآءَكَ مِنَ الحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجاً وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِى مَآ ءَاتَاكُمْ فَاسْتبِقُواْ الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتِلفُونَ ‏ 🍀 ترجمه: و ما كتاب (قرآن) را به حقّ بر تو نازل كردیم، در حالى كه تصدیق کننده كتاب های آسمانى پیش از خود و حاکم و مراقب آنها است. پس به آنچه خداوند نازل كرده، میان آنان حكم كن و از حقّى كه براى تو آمده، از هوا و هوس آنان پیروى نكن، ما براى هر یک از شما راه و روش روشنى قرار دادیم، و اگر خداوند مى ‏خواست، همه ‏ى شما را یک امّت قرار مى‏ داد ولى (خداوند مى‏ خواهد) تا شما را در آنچه به شما داده امتحان کند، پس در كارهاى نیک سبقت بگیرید، بازگشت همه ‏ى شما به سوى خداست، پس او شما را به آنچه در آن اختلاف مى‏ كردید آگاه می کند. 🌷 : تصدیق کننده 🌷 : میان دستانش - کنایه پیش از خود بوده است 🌷 : مراقب و نگهدارنده 🌷 : هوا و هوس هایشان 🌷 : راه آشکار، راهی است که به نهر آب منتهی شود شرعه می گویند. به احکامی که در قرآن آمده شرعة می گویند. 🌷 : روش آشکار، به سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم منهاج می گویند. 🌷 : تا شما را امتحان کند 🌷 : بازگشت شما 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در اين آيه اشاره به موقعيّت بعد از ذكر كتاب های پيشين پیامبران شده است. ابتدا به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مى ‌فرمايد: « وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ: و ما کتاب (قرآن) را به حق بر تو نازل کردیم، در حالی که تصدیق کننده کتاب های آسمانی پیش از خود و حاکم و مراقب آنهاست.» اساساً تمام كتاب هاى آسمانى، در اصول مسایل هماهنگى دارند و هدف واحد يعنى، تربيت و تكامل را تعقيب مى ‌كنند. 🌸 سپس دستور مى ‌دهد كه چون چنين است « فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ: پس به آنچه خداوند نازل کرده، میان آنان حکم کن » بعد اضافه مى‌ كند: « وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمّا جاءَكَ مِنَ الْحَقِّ: و از حقی که برای تو آمده، از هوا و هوس آنان پیروی نکن » و براى تكميل اين بحث مى‌ فرماید: « لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً: ما برای هر یک از شما راه و روش روشنی قرار دادیم. » میوه ها هر کدام در فصل خاصی رشد می کنند انسان ها هم در هر زمانی با کتاب خاصی می کنند انسان هایی که در زمان موسی بودند رشد آنها با کتاب امکان پذیر بود، انسان هایی که در زمان عیسی بودند رشد آنها با کتاب امکان پذیر بود و انسان هایی که در زمان پیامبر اسلام بودند و انسان های امروزی رشد آنها با امکان پذیر است. 🌸 سپس مى‌ فرمايد: « وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما ءاتاكُمْ : و اگر خدا می خواست، همه ی شما را یک امت قرار می داد ولی خداوند می خواهد تا شما را در آنچه به شما داده امتحان کند» سرانجام، همه اقوام و ملل را مخاطب ساخته و آنها را مى‌ كند كه به جاى صرف نيروهاى خود در اختلاف و مشاجره، در نيكی ها بر يكديگر سبقت بگيرند که می فرماید: « فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ: پس در کارهای نیک سبقت بگیرید، بازگشت همه ی شما به سوی خداست،‌ پس او شما را به آنچه در آن اختلاف می کردید آگاه می کند » 🔹 پيام های آیه ۴۸ سوره مائده 🔹 ✅ در عصر پیامبر نیز به صورت مكتوب بوده است. ✅ ، حافظ اصول كتاب‏هاى آسمانى دیگر است. ✅ مى ‏توان میان اهل كتاب، طبق حكم كرد. ✅ خطرى كه رهبران را تهدید مى ‏كند، پیروى از تمایلات مردم و نادیده گرفتن است. ✅ یكى از ابزار آزمایش ، آمدن شریعت جدید است، تا روشن شود چه كسى ایمان مى ‏آورد وچه كسى كفر و تعصّب مى‏ ورزد. ✅ به جاى سرسختى‏ هاى منفى، و پیش از آنكه فرصت را از دست بدهیم در كارهاى خیر سبقت بجوییم. ✅ محور و هدف ، باید امور خیر و معنوى باشد. ✅ ایمان به ، عامل رفع اختلافات و سبقت در نیكى ‏هاست. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۳ ☑️ 🌹 در به همان مقدار که از فساد انتقاد و با آن مقابله شده، نسبت به اصلاح خود و جامعه سفارش و تأکید شده است. قرآن اصلاح را لازمه ی و می شمارد. خداوند خود اول مصلح است «و أصلح بالهم - آیه ۲ سوره محمد‌» و لذا از مردم خواسته تا اول عیب های خود را اصلاح کنند: «تابوا و أصلحوا - آیه ۱۴۶ سوره نساء» و سپس به اصلاح جامعه بپردازند «فاتقوا الله و أصلحوا ذات بینکم - آیه ۱ سوره انفال» اصلاح گر هرگز به دنبال فتنه انگیزان نمی رود «و أصلح و لا تتبع سبیل المفسدین - آیه ۱۴۲ سوره اعراف» البته اصلاحات باید بر معیار عدل و قانون باشد «فأصلحوا بینهما بالعدل و أقسطوا: آیه ۹ سوره حجرات» 🌹 کسی که راه های صلاح و اصلاح را به روی خود ببندد، نابود خواهد شد، هر چند فرزند پیامبر باشد؛ که درباره پسر نوح می فرماید: «إنه لیس من أهلک إنه عمل غیر صالح: ای نوح، او از خاندان تو نیست، به راستی که عمل او غیر صالح است - آیه ۴۶ سوره هود» اولیای الهی از خدا درخواست می کردند که به صالحان ملحق شوند «ألحقنی بالصالحین - آیه ۸۳ سوره شعرا» قرآن معمولا ایمان را همراه عمل صالح بیان کرده است. هدف از کامیابی از نعمت ها را انجام عمل صالح می داند «یا أیها الرسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا - آیه ۵۱ سوره مؤمنون» یعنی بهره گیری و کامیابی شما از نعمت ها باید برای انجام کار نیک و عمل صالح باشد. 🌹 خداوند متعال حکومت آینده زمین را نصیب بندگان صالح خود خواهد کرد. « إن الأرض یرثها عبادی الصالحون - آیه ۱۰۵ سوره انبیا» بعد از اصلاح خود ، باید به اصلاح دیگران بپردازد و تمام توان خود را در این راه به کار گیرد «إن ارید إلا الإصلاح ما استطعت: چیزی جز اصلاح تا سر حد توانم نمی خواهم - آیه ۸۸ سوره هود » به مصلحان واقعی وعده ی پاداش داده است. «إنا لا نضیع أجر المصلحین» نکته قابل توجه آنکه هر چه میزان فساد بالا برود، تلاش مصلحانه ی بیشتری را طلب می کند. چنانکه هر چه هوا گرم تر شود، نیاز به آب زیادتر می شود، هر چه مفسدان خطرناک تر شوند، مصلحان بزرگتری می طلبد. 🌹 در برابر نمرود جز ابراهیم علیه السلام و در برابر فرعون جز موسی علیه السلام و در برابر یزید جز حسین علیه السلام چه کسانی می توانند مقابله کنند؟ بدیهی است برنامه اصلاحات همیشه با نامه و گفت و گو و تذکر پیش نمی رود، بلکه گاهی شرایطی پیش می آید که باید به استقبال خطر رفت. علیه السلام اولین مصلح اسلامی است که به استقبال سخت ترین شداید رفت و جان خود را تسلیم حق نموده و به شهادت رسید. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۶۷۹ 📚 : - بر اساس حکم خداوند باید قضاوت کرد @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۴۹ سوره مائده @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۵۰ سوره مائده @tafsir_ir1
آیه ۴۹ سوره مائده.mp3
258.2K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۴۹ سوره مائده 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه ۵۰ سوره مائده.mp3
73.9K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۵۰ سوره مائده 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۴۹ و ۵۰ سوره مائده 🌸 وَأَنْ احْكُم بَيْنَهُم بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُون (۴۹) أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ ۚ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (۵۰) َ 🍀 ترجمه: و میان آنان بر طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم كن، و از هوس هاى آنان پیروى نكن، و از آنان بر حذر باش از این كه تو را از برخى از آنچه خداوند بر تو نازل كرده منحرف سازند. پس اگر آنان روى‏ گرداندند، پس بدان كه خداوند مى‏ خواهد آنان را به خاطر بعضی از گناهانشان مجازات كند، بى شک بسیارى از مردم فاسقند (۴۹) پس آیا داوری جاهلیّت را می‌خواهند؟ و برای قومی كه یقین دارند، چه كسی در داوری بهتر از خدا است؟ (۵۰) 🌷 : داوری کن 🌷 : هوا و هوس هایشان 🌷 : از آنان بر حذر باش 🌷 : تو را منحرف سازند 🌷 : روی گردانند 🌷 : گناهانشان 🌷 : می خواهند 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. از ابن عباس نقل شده: جمعى از بزرگان توطئه كردند و گفتند: نزد محمد «صلّى اللّه عليه و آله» مى ‌رويم شايد بتوانيم او را از آيين خود منحرف سازيم، پس از اين، نزد «صلّى اللّه عليه و آله» آمدند و گفتند: ما دانشمندان و اشراف يهوديم و اگر ما از تو پيروى كنيم ساير يهوديان نيز به ما اقتدا مى ‌كنند ولى در ميان ما و جمعيّتى، نزاعى است اگر در اين نزاع به نفع ما داورى كنى ما به تو ايمان خواهيم آورد، «صلّى اللّه عليه و آله» قبول نکرد و از چنين قضاوتى كه عادلانه نبود خوددارى كرد و اين آيات نازل شد. 🌸 در اين آيات به پيامبر خود تأكيد مى‌ كند كه در ميان اهل یهود بر طبق حكم خداوند قضاوت کند و هرگز تسليم خواسته های نامشروع و هوس هاى یهود نشود که می فرماید: «وَ أَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ: و میان آنان بر طبق آنچه خداوند نازل کرده حکم کن، و از هوس های آنان پیروی نکن» سپس به «صلّى اللّه عليه و آله» هشدار مى‌ دهد « وَ احْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللّهُ إِلَيْكَ: و از آنان بر حذر باش از این که تو را از برخی از آنچه خداوند بر تو نازل کرده منحرف سازند.» 🌸 و اگر اهل كتاب در برابر داورى عادلانه تو تسليم نشوند، بدان اين نشانه آن است كه ، آنها دامانشان را گرفته است و توفيق را از آنها سلب كرده است «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّما يُرِيدُ اللّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ: پس اگر آنان روی گرداندند، پس بدان که خداوند می خواهد آنان را به خاطر بعضی از گناهانشان مجازات کند.» و اگر آنها در راه باطل اين همه پافشارى مى ‌كنند، نگران نباش زيرا « وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النّاسِ لَفاسِقُونَ : و بی شک بسیاری از مردم فاسقند » 🌸 آيا اين ها كه مدّعى پيروى از كتاب های آسمانى هستند انتظار دارند با احكام جاهلى و قضاوت هاى آميخته با انواع تبعيضات در ميان آنها داورى كنى؟ که می فرماید: «أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ: پس آیا داوری را می خواهند؟ » در حالى كه هيچ داورى براى قومى كه اهل يقين هستند، بالاتر و بهتر از حكم خدا نيست «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ : و برای قومی که یقین دارند، چه کسی در داوری بهتر از خدا است؟» 🔹 پيام های آیات ۴۹ و ۵۰ سوره مائده ✅ اساس و ، قانون خداست. ✅ علاوه بر مسلمانان، بر یهود و نصارا نیز ولایت دارد. ✅ در مسایل مهم و حیاتى، تكرار تذكّر ضرورى است. ✅ مراقب نفوذ فرهنگى باشیم. ✅ وقتى صلى الله علیه وآله باید از توطئه ‏هاى كفّار در بیم باشد، تكلیف دیگران روشن است. ✅ حتّى دست ‏برداشتن از بعضى احكام نشانه ‏ى پیروى از هوس هاى مردم است. ✅ روى‏ گردانى از داورى ، عامل سقوط و سبب عذاب الهى است. ✅ ریشه ‏ى اعراض كافران است، و گرنه در آیین الهى نقصى نیست. ✅ و انسان را به سوی فرهنگ جاهلیت می کشاند. ✅ زمان ، مخصوص یک دوران نیست، هر گاه که مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهلیت است. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۴ ☑️ حرکت امام حسین علیه السلام برای امر به معروف و نهی از منکر 🌹 امر به معروف و نهی از منکر نشانه ی وجدان بیدار، سوز و ‌تعهد، عشق به مکتب، حضور در صحنه و عشق به مردم است. امر به معروف و نهی از منکر سبب دلگرمی نیکوکاران، کنترل خلافکاران و حافظ حقوق مظلومان است. جامعه ی بی تفاوت و ساکت، جامعه ی مرده و بدون رشد است. حضرت لوط به مردمی که در برابر ساکت بودند فرمود: «ألیس منکم رجل رشید:آیا یک انسان رشد یافته در میان شما نیست؟ - آیه ۷۸ سوره هود» شرط بهترین امت بودن را انجام امر به‌ معروف و نهی از منکر می داند؛ «کنتم خیر أمة أخرجت للناس - آیه ۱۱۰ سوره آل عمران» آنگاه که قهر خداوند بر خلافکاران نازل شود، خداوند ناهیان از منکر را نجات می دهد « أنجینا الذین ینهون عن السوء و أخذنا الذین ظلموا بعذاب بئیس - آیه ۱۶۵ سوره اعراف» 🌹 یکی از برکات آن است که انسان را از منکرات باز می دارد « إن الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر - آیه ۴۵ سوره عنکبوت» امر به معروف و نهی از منکر وظیفه تمام پیامبران در طول تاریخ بوده است « و لقد بعثنا فی کل أمة رسولا أن اعبدوا الله و ‌اجتنبوا الطاغوت - آیه ۳۶ سوره نحل» امام حسین علیه السلام درباره دلیل قیام خود فرمودند: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود. من بنا دارم هر چند با و‌ ریختن خونم باشد امر به معروف و نهی از منکر کنم. آری امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد که در بعضی مراحل باید تا پیش رفت. چنانکه خون های مقدسی در راه آن‌ ریخته شده است. « و یقتلون الذین یأمرون بالقسط من الناس - آیه ۲۱ سوره آل عمران» @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۶۸۰ 📚 : - ممنوعیت دوستی و همکاری با دشمنان اسلام @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۵۱ سوره مائده @tafsir_ir1
آیه ۵۱ سوره مائده.mp3
196.7K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۵۱ سوره مائده 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۵۱ سوره مائده 🌸 یا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ و َالنَّصارا أَوْلِيَآءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالمِينَ ‏ 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید؟ یهود و نصارا را سرپرستان و دوستان خود نگیرید، بعضى از آنان سرپرست و دوست بعضی دیگرند و هر كسی از شما كه آنان را ولىّ خود قرار دهد پس قطعاً از آنان است. همانا خداوند، قوم ستمکاران را هدایت نمى ‏كند. 🌷 : انتخاب نکنید 🌷 : سرپرستان، دوستان 🌷 : هدایت نمی کند 🔴 : در مورد نزول اين آيه و دو آيه بعد نقل كرده ‌اند كه: بعد از جنگ بدر، «عبادة بن صامت خزرجى» خدمت رسيد و گفت: من هم پيمانانى از يهود دارم كه از نظر عدد زياد و از نظر قدرت نيرومندند، اكنون كه آنها ما را تهديد به جنگ مى ‌كنند و حساب مسلمانان از غير مسلمانان جدا شده است من از دوستى و هم پيمانى با آنان برائت مى ‌جويم، هم پيمان من تنها خدا و پيامبر اوست. «عبد اللّه بن أبى» گفت: ولى من از هم پيمانى با برائت نمى ‌جويم، زيرا از حوادث مشكل مى ‌ترسم و به آنها نيازمندم. پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به او فرمود: آنچه در مورد دوستى با يهود بر عباده مى ‌ترسيديم، بر تو نيز مى ‌ترسم (و خطر اين دوستى و هم پيمانى براى تو از او بيشتر است) عبداللّه گفت: چون چنين است من هم مى‌ پذيرم و با آنها قطع رابطه مى ‌كنم، آيه نازل شد و مسلمانان را از هم پيمانى با يهود و نصارا بر حذر داشت. 🌸 یهود و نصارا بارها مسلمانان را تهدید به جنگ می کردند و علیه مسلمانان توطئه می کردند، ، مسلمانان را از همكارى با يهود و نصارا به شدّت برحذر مى‌ دارد، نخست مى فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ: ای کسانی که ایمان آورده اید، و را سرپرستان و ‌دوستان خود نگیرید» يعنى ايمان به خدا ايجاب مى‌ كند كه به خاطر جلب منافع مادّى با آنها همكارى نکند. سپس با يک جمله دليل اين نهى را بيان كرده، مى‌ فرماید: «بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ: بعضی از آنان سرپرست و ‌دوست بعضی یکدیگرند» هر یک از این دو طایفه یهود و نصارا بعضی از آنها با هم دوست و هم پیمان هستند. 🌸 تا زمانى كه منافع خودشان و دوستانشان مطرح است با هم متحدند و بر علیه شما مسلمانان هستند به این جهت هر كسی از مسلمانان طرح دوستى و پيمان و همکاری با آنها بريزد، از نظر تقسيم بندى اجتماعى و مذهبى جزء آنها محسوب خواهد شد که می فرماید: «وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ: و هر کسی از شما که آنان را ولی خود قرار دهد پس قطعا از آنان است» و شکی نيست كه چنين افراد ستمگرى را كه به خود و برادران و خواهران مسلمان خود خيانت كرده و بر دشمنانشان تكيّه مى ‌كنند، هدايت نخواهد كرد زیرا «إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظّالِمِينَ : همانا خداوند قوم ستمکار را هدایت نمی کند» 🔹 پيام های آیه ۵۱ سوره مائده 🔹 ✅ از بندگان مؤمنش، انتظارات خاصّى دارد. ✅ وقتى یارى گرفتن از كافران مورد نهى است، قطعاً در روابط و سیاست خارجى، پذیرش ولایت وسلطه اهل كتاب وكفّار ممنوع است. ✅ با وجود اختلافات شدید میان یهود و نصارا، پیوندشان به خاطر نابودى است. ✅ آن دولت ‏هاى كه ولایت و سلطه كافران را پذیرفته‏ اند، از كافران محسوب مى‏ شوند. دوستى با هر گروهی، انسان را جزو آنان مى ‏‌سازد. ✅ نتیجه ‏ى پذیرش كافران، قطع ولایت خداست. ✅ تكیه بر كافران، است. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۶۸۱ 📚 : - عذر تراشی های مسلمانانی که با دشمنان اسلام طرح دوستی می ریزند و سر انجام این افراد @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۵۲ سوره مائده @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۵۳ سوره مائده @tafsir_ir1
آیه ۵۲ سوره مائده.mp3
198.8K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۵۲ سوره مائده 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه ۵۳ سوره مائده.mp3
131.2K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۵۳ سوره مائده 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1