eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا وَقُولُواْ انْظُرْنَا وَاسْمَعُواْ وَ لِلْْكاَفِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ 🍀 ترجمه:اى كسانى كه ایمان آورده اید(به پیامبر) نگویید: «راعِنا» بلكه بگویید: «اُنظرنا» ما را در نظر بگیر، و (این توصیه را) بشنوید و براى كافران عذاب دردناكى است. 🔴 بعضی از براى اینكه سخنان پیامبر را خوب درک كنند، درخواست مى كردند كه آن حضرت با رعایت حال آنان سخن بگوید. این تقاضا را با كلمه «راعنا» مى گفتند. یعنى ولى چون این تعبیر در عرف یهود، نوعى دشنام تلقى مى شد، آیه نازل شد كه به جاى «راعنا» بگویید: «انظرنا» تا دشمن سوء استفاده نكند. 🔴 این اوّلین آیه از آغاز است كه با خطاب: «یا ایّها الّذین آمنوا» شروع مى شود. و از این به بعد بیش از هشتاد مورد وجود دارد كه با همین خطاب آمده است. راعنا« از ماده ى «رعى» به معنى مهلت دادن است. ولى یهود كلمه ى » « را از ماده ى «الرعونة» كه به معنى حماقت است، مى گرفتند. 🔹 پيام های آیه 104 سوره بقره 🔹 ✅ توجّه به انعكاس حرفها داشته باشید. «لا تقولوا راعنا...» ممكن است افرادى با حسن نیّت سخن بگویند، ولى باید بازتاب آن را نیز در نظر داشته باشند. ✅ ، تمام حركات وحتّى كلمات ما را زیر نظر دارد واز هر فرصتى كه بتواند مى خواهد بهره برده وضربه بزند. «لا تقولوا راعنا...» ✅ ، به انتخاب کلمه هاى مناسب، بیان سنجیده ونحوه ى طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. ✅ باید در سخن گفتن ادب در گفتار رعایت شود. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 مَّا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَلاَ الْمُشْرِكِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ مِّنْ رَبِّكُمْ وَاللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَآءُ واللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ 🍀 ترجمه:کافران از اهل كتاب ومشركان دوست ندارند كه هیچ خیر ونیكى از طرف پروردگارتان بر شما نازل شود. در حالى كه خداوند، رحمت خود را به هر كه بخواهد اختصاص مى دهد، و خداوند صاحب فضل بزرگ است. 🌺🌸 این آیه،دشمنی مشركان و كفّار از یهود و نصارى، نسبت به را بیان می کند. آنان حاضر نیستند، ببینند كه مسلمانان صاحب پیامبرى بزرگ و كتابى آسمانى هستند و مى خواهند نداى توحید را به تمام جهان رسانده و با تمام تبعیضات نژادى و اقلیمى و با تمام خرافاتِ و تحریفاتِ اهل كتاب مبارزه كنند و مانع عوام فریبى بزرگان آنان شوند. 🌺🌸 در این آیه مى فرماید: لطف و رحمت خداوند طبق اراده ى او به هر كسى كه بخواهد اختصاص مى یابد و كارى به میل این و آن ندارد كه آنها دوست داشته باشند یا نه! 🔹 پيام های آیه 105 سوره بقره 🔹 ✅ اراده ى و روحیّه باطنى دشمن را بشناسیم و هرگز به آنان تمایل پیدا نکنیم. ✅ توكّل به خدا كنیم و از دشمنی و حسادت دشمنان نترسيم. ✅ ، هیچ اثرى در اراده ى لطف خداوند ندارد. ✅ و رحمت و هدایت خداوند، شامل همه ى اقوام و ملل مى شود و اختصاصى به بنى اسرائیل و گروه خاصّى ندارد. 🔴 چیست؟ 1⃣ (ودّوالو تكفرون كما كفروا فتكونون سواء:كفّار دوست دارند همانند آنها كافر شوید. سوره نساء-ایه89) 2⃣ (ودّوالو تدهن فیدهنون:كفّار دوست دارند كه تو اى پیامبر نیز با آنها كنى. سوره قلم -آیه9) 3⃣ (ودّوا ما عنتّم:كفّار دوست دارند كه شما مسلمین در زحمت قرار گیرید. آل عمران-118) 4⃣ (ودّت طائفة من اهل الكتاب لو یضلّونكم:گروهى از اهل كتاب دوست دارند شما را منحرف نمایند. سوره آل عمران-آیه69) ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 مَا نَنْسَخْ مِنْ ءَايَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَآ أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيءٍ قَدِيْر ٌ 🍀 ترجمه:هر(حکمی)نشانه ای را نسخ كنیم ویا آن را از یاد ببریم، بهتر از آن، یا همانند آن را مى آوریم، آیا نمى دانى كه خدا بر هر چیزى قادر است؟ 🌸🌺 معنای ،نشانه است آیه یعنی مثال آینه دارد یعنی حقیقت را به ما نشان می دهد کتاب خدا فقط قرآن نیست بلکه عالم هم کتاب و آیات خداست خود خدا در قرآن می فرماید: ما آیات خود را در عالم نشان می دهیم. 🔴 کلمه نسخ به معنای تغییر است. كلمه «ننسها» از مصدر «انساء» به معناى از یاد بردن است. به این معنا كه از قبل خداوند می خواست آیه یا حکمی را نازل کند ولی با توجه به شرایط جامعه نزول آیه را به تأخیر انداخت تا پس از مدّتى نازل شود و حکمی موقتی بدهد تا بعد از مدتی این حکم موقتی از یاد برده شود و حکم جدیدی بیاید وقتی چیزی را می گیرد یا مانند آن یا بهتر از آن می آورد این آیه در مقام پاسخ به تبلیغات سوء یهود است. آنان سؤال مى كردند چرا در اسلام برخى قوانین تغییر پیدا مى كند؟ چرا قبله از بیت المقدّس به كعبه تغییر یافت؟اگر اوّلى درست بود پس دستور دوّم چیست؟ و اگر دستور دوّم درست است پس اعمال قبلى شما باطل است. 🌸🌺 به این ایرادها پاسخ مى گوید: ما هیچ حكمى را نسخ نمى كنیم یا آن را از یاد نمی بریم مگر بهتر از آن یا همانندش را جانشین آن مى سازیم. آنان از اهداف و آثار تربیتى، اجتماعى و سیاسى احكام غافل هستند. همانگونه كه پزشك براى بیمار در یک مرحله دارویى تجویز مى كند، ولى وقتى حال مریض كمى بهبود یافت، برنامه دارویى و درمان او را تغییر مى دهد اگر الآن به پزشک بگویید آیا داروهای قبلی بد بود که عوض کردید او می گوید هر دارویی زمانی دارد یک وقتی دوره ای دارد باید استفاده شود و بعد از آن باید عوض شود یا معلّم با پیشرفت درس دانش آموز، برنامه درسى او را تغییر مى دهد، نیز در زمانها و شرایط مختلف و متفاوت، برنامه هاى تكاملى بشر را تغییر مى دهد. 🌸🌺 یكى از مصادیق آیه، استمرار امامت در جامعه و جانشینى هر امام به جاى امام قبلى است، چنانكه در حدیثى ذیل این آیه مى خوانیم: هر امامى از دنیا مى رود، امام دیگر جانشین او مى شود. 🔹 پيام های آیه 106 سوره بقره 🔹 ✅ همراه با نیازهاى فطرى و ثابت خویش، گاهى در شرایط خاصّ اجتماعى، اقتصادى، سیاسى و نظامى نیز قرار مى گیرد. در این موارد در كنار قوانین و مقررات واحكام ثابت، باید دستورالعملهاى متغیر داشته باشد كه از طریق نسخ یا فرمان پیامبر وجانشینان او به مردم ابلاغ شود. «ماننسخ من آیة» ✅ ، دلیل بر شكست طرح قبلى نیست، بلكه نشانه ى توجّه به مسائل جدید وتغییرى حكیمانه است. همانند تغییر كتاب ومعلّم. «ماننسخ من آیة... نأت بخیر منها...» ✅ در ظاهر دستورها متغیر وانبیا متعدّدند، ولى لطف خدا همواره یكسان است. «مثلها» ✅ تغییر قانون، علاوه بر زمینه هاى گوناگون وپیدا شدن مصالح جدید، نیاز به قدرت دارد. «ننسخ... ان اللَّه على كل شى قدیر» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 أَلَمْ تَعْلَم أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاواتِ وَالأَرْضِ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لاَ نَصِير 🍀 ترجمه:آیا نمی دانی كه ملک و فرمانروایی آسمان‏ها و زمین از آن خداست؟و جز خدا براى شما هیچ یاور و سرپرستى نیست. 🌺 این آیه ادامه موضوع آیه قبلی است آنان كه درباره‏ى تغییر بعضى و دستورات اعتراض و ایراد مى‏ كنند، توجهّ به حاكمیّت مطلق خداوند ندارند. بنى‏ اسرائیل از حاكمیّت الهى تصوّر نادرستى داشته و خدا را نسبت به اِعمال حاكمیّت، دست بسته مى ‏دانسته ومى ‏گفتند: «یداللّه مغلولة» ، در حالى كه دست خداوند در و خلقت و همچنین در وضع قوانین و تغییر آنها باز است. «بل یداه مبسوطتان» 🦋 {خداوند مى‏ تواند هرگاه اراده كند، در آفرینش ایجاد تغییر كند؛ مثلاً آب را تلخ كند؛ و نشاء لجعلناه اجاجا-سوره واقعه آیه 70}-{و یا درختان را خشک سازد؛لو نشاء لجلناه حطاماً سوره واقعه آیه65} {و بالاتر از همه، تمامى مردمان را نابود و گروه دیگرى را بیافریند؛ان یشاء یذهبكم و یأت بخلق جدید-سوره ابراهیم آیه19} 🦋 تغییر و تحوّل را بنى‏ اسرائیل در طول تاریخ زندگانى خویش بارها دیده است، خشک شدن براى عبور آنان، اژدها شدن عصاى حضرت موسى علیه السلام، شكافته شدن ‏ها و جارى شدن آب،چگونه است این همه را با چشم خود دیده‏ اند، ولى اكنون با تغییر مختصرى در احكام و دستورات بهانه ‏گیرى مى ‏كنند؟ 🔹 پيام های آیه 107 سوره بقره 🔹 ✅ همیشگى ومطلقِ آسمان‏ها وزمین، مخصوص خداوند است. «له ملك السموات والارض» ✅ تغییر قوانین، مخصوص خداوندى است كه حاكمیّت آسمان‏ها وزمین را دارد. ✅ راضى كردن دیگران كه بهانه ‏گیر و لجوج هستند، براى شما ارزش نباشد، چون غیر از كسى شما را یاورى و سرپرستى نخواهد كرد. «ما لكم من دون اللَّه...» ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَى مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الكُفْرَ بِالإيماَنِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ الْسَّبِيلِ 🍀 ترجمه:آیا می خواهید از پیامبرتان سؤالات و درخواست هایى (نابجا)كنید، همانطور كه پیش از این،موسى مورد سؤال قرار گرفت،و هر كسی كفر را با ایمان مبادله كند، پس قطعاً از راه مستقیم گمراه شده است. 🌺 با توجّه به خود و آنچه از شأن نزولها برمى آید، بعضی از مسلمانان و بعضى از مشركان،از صلى الله علیه وآله تقاضاهاى نامربوط و غیر منطقى داشتند،مثلاً تقاضا مى كردند براى ما نامهاى از سوى خداوند بیاور! و یا نهرهایى را براى ما جارى ساز. و بعضی دیگر همانند بنى اسرائیل مى گفتند: را آشكارا به ما نشان بده تا با چشم او را ببینیم و به او ایمان بیاوریم! آوردن معجزه و اتمام حجّت، براى صدق دعوت پیامبر لازم است، ولى انجام دادن هر درخواستى،طبق هوس و میل هر فردى كه از راه مى رسد، درست نیست. یك مهندس یا نقاش براى اثبات مهارت خویش، چند نمونه كار ارائه مى دهد، ولى ضرورت ندارد براى هر كسى خانه اى بسازد یا تابلویى بكشد! 🌺 بازگویى مشكلات و تاریخ انبیا، براى دلدارى دادن به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله است، كه اگر افرادى از تو سؤال و درخواست نامعقول دارند، از انبیاى پیشین نیزاز همین قبیل درخواست ها مى كردند. 🔹 پیام های آیه 108 سوره بقره 🔹 ✅ از ودرخواست هاى بى جا بپرهیزیم كه گاهى زمینه ساز كفر است. «ام تریدون ان تسئلوا... و من یتبدل الكفر» ✅ خطراتى كه پیروان دیگر ادیان را تهدید كرده، را نیز تهدید مى كند. ✅ از عاقبت و سرانجام دیگران، عبرت بگیرید. 🔴 ادامه تفسیر این آیه در جلسه بعدی ◀️ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَى مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الكُفْرَ بِالإيماَنِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ الْسَّبِيلِ 🍀 ترجمه:آیا می خواهید از پیامبرتان سؤالات و درخواست هایى (نابجا)كنید، همانطور كه پیش از این،موسى مورد سؤال قرار گرفت،و هر كسی كفر را با ایمان مبادله كند، پس قطعاً از راه مستقیم گمراه شده است. 🌺 در جلسه قبل به این آیه پرداختیم در این جلسه به دلایل و علت هایی که سبب نازل شدن این آیه شده است می پردازیم. شیخ طوسی چند علت را ذکر می کند که سبب شد این آیه نازل شود: 1⃣ حسن بصری گوید:سؤال کننده مشرکین عرب بودند که از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خواسته بودند که از رسول خدا و فرشتگان را به آنها نشان دهد تا ایمان بیاورند سپس این آیه در جواب آنها نازل شد. 2⃣ از ابن عباس روایت کنند:که رافع بن خزیمه و وهب بن زید به رسول خدا صلی الله علیه و آله گفتند:کتابی را از برای ما بیاور که آن را بخوانیم و چشمه هایی را برای ما به وجود بیاور تا از تو پیروی کنیم سپس این آیه نازل شد. 3⃣ مجاهد گوید: قریش از خواستند که کوه صفا برای آنها تبدیل به طلا شود. پیامبر فرمود: ممکن است این کار انجام شود ولی نظیر مائده بنی اسرائیل و مائده قوم عیسی خواهد شد سپس از این درخواست صرف نظر کردند و این آیه نازل شد. 4⃣ سدی گوید: اعراب از رسول خدا صلی الله علیه و آله خواستند که خدا را برای آنها بیاورد تا او را ببینند. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِّنْ بَعْدِ إيمَانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِّنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِّنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الحَقُّ فاَعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيءٍ قَدِير ٌ 🍀 ترجمه:بسیارى از اهل كتاب از روى حسدى كه در درونشان هست، دوست دارند شما را بعد از ایمانتان به كفر بازگردانند،با اینكه حقّ براى آنان روشن شده است،پس شما عفو كنید و درگذرید تا خداوند فرمان خویش بفرستد، همانا خداوند بر هر چیزی تواناست. 🌷 یعنی دوست داشتن 🌷 یعنى بخشیدنِ خلاف 🌷 یعنى نادیده گرفتنِ خلاف. 🔴 بسیاری از (منظور از اهل کتاب یهودی ها و نصرانی ها است )كه در دل آرزوى كفر مسلمانان را دارند، در عمل از هیچ توطئه و نقشه اى خوددارى نخواهد كرد و دوست دارند مسلمانان دوباره به کفر برگردند. روشهاى اقدام آنها همان طرح سؤالات بى جا، وسوسه ها، القاى شبهات و... مى باشد كه باید نسبت به آنها هشیار بود. ولی قرآن می گوید پاسخ بدی را با بدی ندهید بلکه با خوبی جواب بدهید و آنها را ببخشید و از آنها بگذرید. یکی از زیبایی های این است که با مخالفان خود با عفو و بخشش برخورد می کند. 🔹 پيام های آیه 109 سوره بقره 🔹 ✅ نسبت به روحیّات وبرنامه هاى خود، مواظب باشید. ✅ در برخورد با دشمن نیز باید انصاف داشت. «ودّ كثیر» (آیه مى فرماید: بسیارى از اهل كتاب چنین هستند، نه همه ى آنان.) ✅ شما با ایمان آوردن به ، عظمت و عزّتى مى یابید كه دشمنان به شما حسد مى ورزند و مى خواهند شما به جهل، شرک و تفرقه ى زمان جاهلیّت برگردید. ✅ با مخالفان نباید فوراً به خشونت برخورد كرد، گاهى لازم است حتّى با علم به آنها، با ایشان مدارا نمود. ✅ فرمان عفو دشمن، به صورت موقّت و تا زمانى است كه مسلمانان دلسرد و دشمنان جسور نشوند.زیرا در انتهای آیه نوشته تا خداوند فرمان خویش را بفرستد. ✅ ، نشان ضعف نیست. خداوند بر انجام هر كارى تواناست و امروز نیز مى تواند شما را بر دشمنان غالب گرداند. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَأَقِيمُواْ الصّلاة وَءَاتُواْ الزكاة وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنْفُسِكُمْ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير ٌ 🍀 ترجمه:و نماز را اقامه کنید و زكات را پرداخت نمایید و از هر خیرى كه براى خود از پیش مى ‏فرستید، آن را نزد خدا خواهید یافت،قطعا خداوند به آنچه انجام می دهید بیناست. 🌺 در زمانى كه مسلمانان در تیررس انواع دشمنی و حسادت‏ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده‏ اند، لازم است رابطه‏ ى خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز، و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زكات، تقویت نمایند. 🌺 اقامه نماز یعنی رونق بخشیدن به نماز، یعنی نماز باید طوری باشد که غیر نمازخوان ها را هم جذب نماز کند و سبب شود دیگران به سمت نماز بیایند. 🔹 پيام های آیه 110 سوره بقره 🔹 ✅ معمولاً دستور به همراه با زكات در قرآن آمده است. یعنى یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «اقیموا الصلوة واتوا الزكوة» ✅ اعمال ، قبل از خود انسان وارد عرصه قیامت مى‏شود. «تقدّموا لانفسكم» ✅ مقدار كار خیر مهم نیست،هركسی به هر مقدار مى‏تواند باید انجام دهد. ✅ كارهاى خیر، براى قیامت محفوظ مى‏ ماند. «تجدوه» ✅ به نظارت الهى وپاداش در قیامت، قوى‏ترین انگیزه عمل صالح مى باشد. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 آیه 111 سوره بقره 🌸 وَقَالُواْ لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلّا مَنْ كَانَ هُوداً أَوْ نَصاَرَا‏ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صاَدِقِينَ ‏ 🍀 ترجمه:گفتند: هرگز به بهشت داخل نشود مگر آنكه یهودى یا نصرانى باشد. اینها آرزوهاى آنهاست، بگو: اگر راستگویید،دلیل خود را بیاورید. 🔹 پيام های آیه 111 سوره بقره 🔹 🌷 :بهشت 🌷 :جمع هائد به معنای بازگشت کننده به یهودی ها هود می گویند یعنی یک زمانی گوساله پرست بودند توبه کردند. 🌷 :جمع نصرانی از ریشه ناصره می آید به خاطر اینکه حضرت عیسی علیه السلام اهل ناصره بود. 🌷 یعنی آرزوها 🌷 :دليل محكم و استوار 🔴 ها می گفتند غیر از ما یهودی ها کسی دیگر وارد بهشت نمی شود و ها می گفتند غیر از ما نصرانی ها کسی دیگر وارد بهشت می شود.اينها آرزوهایی است که راه به جایی نمی برند میگوید یک دلیل محکم بیاورید اگر راست می گویید به چه دلیل می گویید باید به بهشت بروید؟ قرآن درباره یهودی ها و نصرانی ها می گوید ولی با خود ما مسلمانان هم هست پس مبادا ما مسلمانان هم بگوییم که چون مسلمانیم پس باید به بهشت برویم خیر همچین خبری نیست. 🔹 پیام های آیه 111 سوره بقره🔹 ✅ غرور دینى، باعث شد تا ونصارا خود را نژاد برتر و بهشت را در انحصار خود بدانند. «الاّ مَن كان هوداً او نصارى» ✅ ادّعاى بدون دلیل محكوم است. «قل هاتوا برهانكم» ✅ هرگونه عقیده ‏اى باید بر اساس دلیل باشد.قرآن، مطالب خود را با دلیل بیان كرده است و از مخالفان نیز تقاضاى دلیل مى‏ كند. ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا َ هُمْ يَحْزَنُونَ 🍀 ترجمه:آرى،هر كه با اخلاص به خدا روى آورد و نیكوكار باشد، پس پاداش او نزد پروردگار اوست،نه ترسى بر آنهاست و نه غمگین خواهند شد. 🌺 آیه علّت ورود در بهشت را، تسلیم فرمان خدا و نیكوكار بودن مى داند. یعنى بهشت به ادّعا وشعار به كسى داده نمى شود، بلكه و عمل صالح لازم است. محسن یعنی شخص نیکوکار، چنین افرادی هیچ ترسی بر آنها نیست و نه غمگین خواهند شد. 🔹 پيام های آیه 112 سوره بقره 🔹 ✅ براى ورود به ،به جاى خیال و آرزو، هم تسلیم خدا بودن و ایمان درونى لازم است و هم عمل صالح ✅ هر كه خالصانه روى به خدا آورد،یعنی تمام وجود خود را خدا بگیرد دیگر دچار افسردگی و نخواهند شد و سرشار از آرامش خواهند بود مثل اولیای خدا وقتی انسان به آنها نگاه می کند از آنها می گیرد. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصاَرا عَلَى شَىءٍ وقَالَتِ النَّصاَرا لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى شَيءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ لاَيَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الِْقیامة فِيَما كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ 🍀 ترجمه:و یهود گفتند:نصرانی ها بر حقّ نیستند و نصرانی ها گفتند: یهود بر حقّ نیستند، در حالى كه آنان،كتاب آسمانى را مى خوانند،همچنین افراد نادان دیگر(همچون مشركان كه خبر از كتاب ندارند)،همانند سخن آنها را گفتند. پس خداوند در روز قیامت در آنچه اختلاف دارند،در بین آنان داورى خواهد کرد. 🌺 مانند مزرعه است هر عملی که انجام می دهیم مانند دانه است دقیقا دانه هر میوه ای را بکاریم همان میوه را به ما می دهد. اگر می خواهیم حرف های خوب گوش کنیم باید حرف های خوب هم به دیگران بزنیم. اگر می خواهیم در زندگی ما باشد نباید آرامش زندگی دیگران را به هم زد ، اگر می خواهیم کسی غیبت ما نکند نباید غیبت دیگران کنیم اگر در زندگی زن و شوهری، خانم نخواهد که شوهرش به او دروغ بگوید پس زن هم نباید به شوهرش دروغ بگوید و بر عکس . 🌺 چنین مثالی را قرآن در ماجرای یهودی ها و نصرانی ها بیان می کند. در واقع داستانی را درباره قومی بیان می کند ولی در واقع با خود ما هم هست یهودی ها درباره نصرانی ها می گفتند: ها هیچی نیستند یعنی آدم های بی پایه و بی اساس هستند و بر حق نیستند دقیقا همین حرف را نصرانی ها درباره یهودی می گفتند و آنها هم می گفتند:یهودی ها هیچی نیستند یعنی آنها انسان های بی پایه و بی اساس هستند و بر حق نیستند. این مثال همان الدنيا مزرعة یعنی دنیا مزرعه است یعنی هر کاری کردیم هر چه گفتیم همان خواهد شد. در حالی که یهودی ها و نصرانی ها کتاب های آسمانی داشتند پس هر که آسمانی دارد نباید مانند جاهلان و مشرکان سخن بگوید. ما مسلمانان هم باید حرف های بیهوده و گزاف نزنیم و حرف های خوب و آسمانی زد. 🔹پيام های آیه 113 سوره بقره🔹 ✅ هر عملی درباره دیگران انجام بدهیم همان برای ما پیش می آید. ✅ تعصّب بى جا ممنوع است. تحقیر و نادیده گرفتن دیگران، نشانه ى استبداد و خودمحورى است. ✅ اگر تعصّب و خودخواهى باشد، هم نمى تواند هدایت كند. اهل كتاب قادر به تلاوت آن بودند ولى به خاطر داشتن روحیّه ى انحصارطلبى تلاوتها كارساز نبود. ✅ در فضاى آمیخته به تعصّب، و جاهل همانند هم فكر مى كنند. مشركان جاهل همان حرفى را مى زدند كه تلاوت كنندگان تورات و انجیل مى گفتند. ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فى خَرَابِهَا اُؤلَئِكَ مَا كَانَ لَهُمُ أَنْ يَدْخُلُوهَآ إلّاَ خَآئِفِينَ لَهُمْ فِى الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِى الأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ 🍀 ترجمه:و كیست ستمكارتر از آنكه نگذاشت نام خدا در مساجد الهى برده شود و سعى در خرابى آنها داشت؟ آنان جز با ترس و خوف، حقّ ورود به مساجد را ندارند. بهره ى آنان در دنیا، رسوایى و خوارى و در آخرت عذاب بزرگ است. 🔴 بنابر آنچه از شأن نزولها و برخى روایات به دست مى آید، آیه درباره ى كسانى نازل شده است كه درصدد تخریب برآمده بودند. در طول تاریخ، تخریب مساجد ویا جلوگیرى از رونق آنان بارها به دست افراد منحرف و طاغوتها صورت گرفته است.از تخریب بیت المقدّس و آتش زدن تورات به دست نصرانی ها به رهبرى شخصى به نام «فطلوس» گرفته، تا ممانعت قریش از ورود مسلمانان به ، نشانه اى از همین تلاشها است. امروز نیز از یكسو شاهد تخریب مساجد باقیمانده از صدر اسلام در كنار قبور ائمه بقیع علیهم السلام هستیم و از طرف دیگر ویرانى مساجد تاریخى، همانند مسجد بابرى در هند را كه نشانگر قدمت در شبه قارّه است، به چشم مى بینیم.این ها همه حكایت از روحیّه ى كفرآلود طاغوتها و جاهلانى دارد كه از یاد ونام خداوند كه در مراكز توحید طنین انداز مى شود، وحشت دارند.این آیه به و بزرگانى كه از رفتن فرزندانشان به مساجد ممانعت به عمل مى آورند،هم هشدار مى دهد. 🔹 پيام های آیه 114 سوره بقره 🔹 ✅ خرابى مسجد تنها خراب کردن سنگ و آجر مسجد نیست، بلكه هر اى كه از رونق مسجد بكاهد، تلاش در خرابى آن است. «منع مساجد اللَّه» ✅ مساجدى مورد قبول هستند كه در آنها یاد خدا زنده شود. مطالب خداپسند و احكام خدا بازگو شود. «یذكر فیه اسمه» ✅ از در و دیوار مسجد نمى ترسد، ترس او از زنده شدن نام خدا و بیدارى مسلمانان است. «ان یذكر فیها اسمه» ✅ مساجد سنگر مبارزه اند،لذا سعى در خرابى آنها دارد. «سعى فى خرابها» ✅ باید پر رونق و پر محتوى وهمانند سنگر فرماندهى نظامى باشد. همچنان كه جاسوس از رخنه به مراكز نظامى در وحشت و اضطراب است، باید مخالفان و دشمنان نیز از نفوذ و ورود به ، در ترس ونگرانى باشند. «ما كان لهم ان یدخلوها الاّ خائفین» ✅ كسانى كه با مقدّسات دینى به مبارزه برمى خیزند، علاوه بر قهرالهى در قیامت، گرفتار ذلّت وخوارى دنیا نیز مى شوند. «سعى فى خرابها... لهم فى الدنیا خزى» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸