هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_65L.mp3
6.27M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_65
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 65
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸🚸
💠سوال: آیا قران، افعال را به موجوداتی که کننده کارند استناد می دهد یا به خود؟
🔷در اینجا ما با مبحثی به نام #توحید_افعالی سرو کار داریم. قران این توحید افعالی یا #بینش_توحیدی در وقوع اتفاقات و افعال را در سه بخش توضیح می دهد.
1⃣گوید هر اتفاقی که در جهان رخ می دهد به #علت_قریب یعنی موجوداتی که آن فعل را انجام داده اند مستند هستند چون حقیقتاً اینهایند که آن عمل را انجام داده اند.
2⃣گوید همه اتفاقات به #اذن خداست و بدون اذن او عملی رخ نمی دهد.
3⃣ گوید هم موجودات و هم خود افعال همگی شأنی از شئون فاعلیت خدا هستند. هر یک، حلقه ای از حلقات #فاعلیت_خدا هستند که خداوند این حلقات را به جنبش در می آورد تا فعلی صورت گیرد.
♦️لذا ربوبیت تنها مخصوص خداست (الحمد لله رب العالمین) و جایی برای ربوبیت دیگری باقی نمیماند زیرا همه چیز فانی در فعل خداست. بدین صورت به #توحید_افعالی رسیده ایم. تمام کارها و #امور_وجودی که کمال آفرین هستند به خدا استناد دارد و تمام #امور_عدمی یا نقصانی که کاهنده کمال است به خداوند استناد ندارد مثل شرور.
🔰لذا #انسان_موحد گوید: همه نعمتها از خداست. «و ما ربکم من نعمةٍ فمن الله/نحل_۵۳» یعنی هیچکس نمی تواند بگوید من خودم زحمت کشیدم و این نعمت و کمال را برای خود فراهم کردم. قران گوید این #فکر_قارونی است چون قارون می گفت این ثروت را بوسیله دانشی که نزد من است به دست آورده ام«قال انّما اوتیته علی علمٍ عندی/قصص_۷۸»
🔰اما این توحید سبب نمی شود که بگوییم موجودات تنها ابزار فاعلیت خدا هستند و هر فعلی که صورت می گیرد، خود موجود در آن تاثیر گذار نیست و موجودات را مانند آستینی بدانیم که دست خدا در درون آن، سبب تغییر در عالم می شود. قران در مورد فرشتگان، پیامبران، موجودات زمین و غیره این فاعلیت قریب را نشان داده است. در مورد فرشتگان گوید اینها مدبّران امر خدا هستند برای جهان(نازعات_۵) اگرچه به اذن ماست و خودشان حلقه ای از حلقات فاعلیت خدایند. در مورد #حضرت_ابراهیم گوید تو پرنده را بخوان تا این پرنده زنده شود و به سوی تو بیاید «ثمّ ادعهنّ یأتینک سعیاً/بقره_۲۶۰»
✅بحث بعدی این است که #معجزه هیچوقت شکست نمی خورد چه در گذشته چه حال و چه آینده. خداوند می فرماید رسالت من هیچگاه شکست نمی خورد اگرچه رسولان مرا به قتل برسانند. «کتب الله لأغلبنّ انا و رسلی انّ الله قویٌّ عزیزٌ/مجادله_۲۱»
♦️توضیح اینکه بشر تمام چیزهایی که #اختراع می کند مشابهش در #طبیعت و خلقت خدا وجود داشته و انسان با دیدن آن به فکر ساختن چیزی شبیه آن می افتد لذا اگر چیزی در طبیعت نباشد انسان در انجام آن لنگ می زند.
♦️در این عالم چیزی نیست که شکست نخورد. کوه را با تیشه، آتش را با آب می توان شکست داد. کتاب مشهور الغارات که یک قرن قبل از نهج البلاغه تالیف شده و بسیاری از روایات نهج البلاغه از آنجا گرفته شده گوید: انسان نیز با #خواب شکست خورده و دشمن خواب، #اندوه است که انسان را بیخواب می کند. اما معجزه از این قانون مستثنی است چون خرق عادت است و هیچگاه نمی توان مثلش را آورد که قابل شکست دادنش باشد.
♦️در علوم، ایمان مهم نیست و با درس خواندن قابل فراگیری است اما معجزه نیاز به قدرت #فطری و خودسازی درونی دارد. لذا اگرچه همه چیز به خدا تکیه دارد اما معجزه چون از یک نفس پاک انسانی در قالب #ولی_الله نشأت گرفته است قابل شکست نیست. اگر همان عمل را کسی غیر از پیامبر انجام دهد اعجاز نمیکند! هر چیز به #مقدار و اندازه خاصی از #مخزن_الهی منشا گرفته و نازل می شود «و ان من شیءٍ الّا عندنا خزائنه و ما ننزّله الّا بقدرٍ معلومٍ/حجر_۲۱» اما پیامبران و معصومین خودشان یا مخزنند یا کلیددار مخزن؛ پس فرض شکست برای اینها غیر ممکن است.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰علامه جوادی آملی:
♦️مسوولان قانونگذار با هماهنگی فرهنگ عمومی، #ازدواج_موقت را سامان دهند...
♦️رفتند جلوی ازدواج موقت را بگیرند #زنا را ترویج کردند!
✅ @tafsire_tasnim1
💢فتوایی راهبردی و تاریخی برای پایان #بانک
✔️گزیدۀ نامۀ اقتصاددانان در مورد خلق پول و فتوای آیت الله مکارم شیرازی :
🔹بانک به منزله ماشینی است که "پول اعتباری" را از طریق سازوکار "خلق پول" به چند برابر پول منتشره اولیه تبدیل می کند و این سیکل مخرب همواره ادامه دارد، به گونه ای که سود نقدینگی نصیب بانک می شود و هزینه های متعدد آن دامنگیر مردم میگردد.
در نتیجه ؛👇
اولاً موجب تداول ثروت بین اغنیا می گردد،
ثانیاً به بی عدالتی در جامعه منجر می شود،
ثالثاً اسباب اخلال به نظام اقتصادی جامعه اسلامی را فراهم می سازد،
رابعاً پیامدها و تبعاتی برخلاف مصالح جامعه و مسلمانان به بار می آورد.
⁉️آیا عملیات یاد شده :
1- اکل مال به باطل از سوی بانک ها نیست؟
2- موجب ضرر و ضرار به جامعه و مسلمانان نمی شود؟
3- موجب غبن و غرر جامعه و مسلمان نمی شود؟
4- برخلاف موازین شرع مقدس اسلام نیست؟
5 - سبب تقویت زمینه رباخواری در سیستم اقتصادی نمی گردد؟"
🔸آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ بیان داشتند :
" با توجه بر آنچه موقوم داشتهاید این کار مصداق بارز "اکل مال به باطل" است، زیرا سرمایه ای وجود ندارد که آنها به وسیله آن معامله میکنند و از سوی دیگر باعث تورم و ضرر و زیان جامعه است و در مجموع بیشباهت به یک نوع کلاهبرداری نمیباشد که آن هم "حرام" است و اگر روزی سپردهگذاران بخواهند سپرده خود را بگیرند آن بانک مسلما ورشکسته خواهد شد؛ چون چند برابر موجودی خود مصرف کرده است.
💠مشروح استفتا و پاسخ را در لینک زیر بخوانید:
👉 fna.ir/bq69s8
✅ تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی
❎ @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
💢فتوایی راهبردی و تاریخی برای پایان #بانک ✔️گزیدۀ نامۀ اقتصاددانان در مورد خلق پول و فتوای آیت الله
‼مبنای تمام دردهایی که علامه جوادی در مورد ربای بانکی بیان میکنند #خلق_پول و اعتبار در سیستم منحط بانکی است. بانی تورم و ربا، خلق پول است.
این فتوای تاریخی، ضربه ای پرشتاب جهت پیشبرد حرکتیست که علامه جوادی در این چند سال در مورد #حذف_سیستم_ربوی_بانکی براه انداخته اند.
🔴این فتوا باید به گوش همه برسد...
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_66L.mp3
5.6M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_66
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 66
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸🚸
💠تفاوت معجزه با امور غیر عادی دیگر مانند #سحر و شعبده:
1⃣ سحر و سایر علوم غریبه راه #علمی دارند و با یادگرفتن آنها می توان انجامشان داد اما معجزه راه فکری نداشته و انسان ها نمی توانند آنرا بفهمند چون مربوط به #قداست_روح پیامبر است.
2⃣ معجزه هرگز #شکست نمی خورد. منطق انبیا هرگز شکست نمی خورد (مجادله_۲۱) اگرچه پیامبران را به قتل برسانند زیرا #شهادت نه یک شکست، که یک کمال است.
♦️خداوند اصل کلی شکست ناپذیری پیامبران و معجزه را بصورت جزیی نیز در مورد برخی پیامبران توضیح داده است. در آیات ۶۴ به بعد طه به موسی گوید: نترس، عصایت را بنداز که تو قطعاً پیروزی! حضرت امیر در اوایل نهج البلاغه گوید ترس موسی هنگام انداختن چوبها و ریسمانها توسط ساحران، بخاطر خودش نبود بلکه می ترسید مردم در #ضلالت_باطنی باشند و نتوانند فرق بین سحر و معجزه را فهمیده و #حق_و_باطل را از هم تشخیص دهند.
🔴زمانی #شک ایجاد می شود که هم حق باشد و هم باطل. اولیای خدا به مرحله ای از #تجرد_عقل و خیال می رسند که در آن شیطان راه ندارد و لذا وهم و خیال و باطل را به آن راهی نیست پس براحتی می توانند حق و باطل را از هم بشناسند و لذا هیچگاه در شک نمی افتند. پیامبران نیز به همین صورت در میابند که به مقام نبوت رسیده اند و در آن شک نمی کنند.
🔰اصل مسیر همه انبیا یکی است و آن #اسلام است «انّ الدین عند الله الاسلام/آل عمران_۱۹» اما فروعاتی که پیامبران می آوردند فرق داشت که این تفاوت ها نیز به #نسخ_زمانی و تناسب وضعیت زمان آنها بر می گشت نه اینکه فروع بعدی، فروع قبلی را #باطل کند و بگوید آنها از اصل حق نبوده است.(حق در برابر باطل است.)
🔰چرا معجزه شکست ناپذیر است؟
اگرچه همه چیز متکی به خداست اما معجزه متکی به حقیقتی خاص یعنی #مخزن_غیب است(طلاق_۳) که در آن جایی برای #تزاحم نیست و همه موجودات با هم هماهنگند لذا چیزی که در مقابل معجزه ایستاده و آنرا شکست دهد وجود ندارد چنانکه معیت عامّه خداوند شامل همه موجودات است اما #معیّت_خاصّه او تنها به مومنین می رسد و آنها را شکست ناپذیر می کند.(هدیً للمتّقین/بقره_۲)
🔰ارتباط معجزه با صدق گفته پیامبر چیست؟ چه ارتباطی بین مار شدن عصا با خداوندی خدا و رسالت پیامبر وجود دارد؟
هر پیامبر یک دعوت دارد و یک دعوا. پیامبر به قیامت و عبادت و غیره #دعوت کرده و از سوی ادعا و #دعوای رسالت و ارتباط با وحی را دارد. دعوت با #قرآن اثبات شده و ادعا با #معجزه. اگر ادعای رسالت پذیرفته شد به مرحله دعوت می رسد وهمگی به دعوت او گوش می دهند زیرا #فطرت_سالم اکثر انسانها اگر در برابر عمل غیر قابل شکست قرار بگیرد تسلیم می شود. لذا معجزه با صدق دعوت رابطه ای ندارد بلکه اثبات صدق دعوای آنهاست.
🔰چرا غیر از پیامبر نمی توانند معجزه بیاورد؟ این چرایی یک #دلیل_غایی دارد و یک #دلیل_فاعلی که قبلاً ذکر شد. اگر خلاف این باشد با حکمت خداوند ناسازگار است. البته امامان معصوم نیز می توانند مانند پیامبران معجزه بیاورند اما نامش کرامت است. اگر امر خارق عادتٍ شکست ناپذیر همراه با دعوای رسالت باشد #معجزه نام داشته و اگر بدون دعوای رسالت باشد #کرامت نام دارد اما در هر صورت برای ابد، «شکست ناپذیر» است.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰علاوه بر دسترسی به صوت جلسات تفسیر تسنیم در پایگاه رسمی موسسه بین المللی اسراء، امکان دسترسی به این فایلهای صوتی در کانالهای زیر نیز فراهم است:
✅ eitaa.com/tafsire_tasnim_media
✅ sapp.ir/tafsire_tasnim_media
✅ gap.im/Tafsir_Tasnim_DL
✅ t.me/Tafsir_Tasnim_DL
🔰نشانی صفحه دانلود جلسات تفسیر تسنیم از سایت رسمی پایگاه اسراء
✅ https://goo.gl/JGxVQB
🆔 @tafsire_tasnim1
۹۷_۹_۱.mp3
5.28M
🎙درس اخلاق اول آذر 97
♦️ علامه جوادی آملی
⏱ 29 دقیقه
📱 @tafsire_tasnim1
◀️ ارتباط با ما:
👤 @j_akbari
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_67L.mp3
2.62M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_67
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 67
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸🚸
💠: آیا معجزه دلیلی #عوام_پسند است و مانند قران نیست که عقلی باشد؟
👈خیر، قران هم، معجزه است و معجزه چه علمی باشد چه عملی هر دو عقلی و حقند نه عوام فریبانه اما #معجزه_عملی بیشتر مورد پسند عوام جامعه است که اکثریت جامعه محسوب می شوند و تاثیر بیشتری رویشان دارد. در مقابل، #معجزه_قولی یا علمی مانند قران بیشتر مورد پذیرش خواص است چون می دانند صدها بار بیشتر از این معجزاتِ فعلی، ممکن است چون پیامبر به خزینه الهی متصل است.
🔷گروه سومی که به پیامبر ایمان می آورند کسانیند که به هیچ معجزه ای نیاز ندارند و به صرف دعوت ایشان، ایمان می آورند مانند علی (ع) زیرا اینها #طهارت_قلبی دارند و حق را با چشم دل می بینند و می پذیرند.
✅راههای #دعوت انبیا در آیه ۱۲۵ نحل ذکر شده است که گوید ای پیامبر، تو جز از این سه راه نمی توانی دعوت کنی: یا با حکمت و #برهان عقلی، یا از راه #موعظه و اندرز و یا از راه #جدال_احسن. این سه راه ترتیب دارند و جدال که آخرین مرحله است تنها در صورتی مجاز است که در تو شروع کننده جدال نباشی و تنها جواب دهی. جدالت نیز باید #حق باشد نه باطل. پس کار عامیانه ای در میان نیست.
❌اگر دین عوام فریب بود می گفت «هدف وسیله را توجیه می کند» و از هر راه نادرستی باید برای ترویج دین استفاده کرد همانند بهرهگیری از جهالت انسانهای عوام اما اینطور نیست و دین همیشه در برابر این کارها ایستاده است. #اصل_علیت گوید بین علت و معلول، همیشه رابطه مستقیم برقرار است و حق جز از راه حق بدست نمی آید و نمی توان از راه باطل به حق رسید. اگر راه باطل بود سرانجامش تزلزل و #سقوط است.
🚸🚸🚸🚸
⁉️خداوند می فرماید اتفاقاً حرف مخالفان ما عوامانه است چون یا افراط می کنند یا تفریط.
1⃣ #افراطیها ی آنها گویند بجای انسان عادی، باید یک #فرشته را پیامبر می کردی و بر ما نازل می کردی! (فرقان_۲۱) اما خداوند گوید اگر فرشته را هم پیامبر می کردیم مجبور می شد روی زمین و به شکل انسان ها حاضر شود تا انسانها بتوانند او را دیده و حرفش را بشنوند (انعام_۹) و (فرقان_۷) اگر می خواهید فرشته را با همان خصوصیات همیشگیش ببینید صبر کنید تا #قیامت خواهید دید اما آن روز دیگر برایتان بسیار سخت است. (فرقان_۲۲)
2⃣ #تفریطیها یشان نیز گویند که بجای یک انسان عادی، باید یک #سرمایه_دار را پیامبر می کردی(زخرف_۳۲) این همان #فکر_فرعونی است که همین حرف را درباره پیامبری حضرت موسی زد(زخرف_۵۱ به بعد)
🔴خداوند در پاسخ به این دو گروه می گوید که مگر نبوت به دست اینهاست که می خواهند آنرا تقسیم کنند و می گویند چرا فرشته ای یا سرمایه داری را پیامبر نکردی (زخرف_۳۲) سپس به پیامبرش گوید ببین اینها چقدر #عوامانه سخن می گویند «انظر کیف ضربوا لک الامثال/فرقان_۹» در حالیکه قران، #قول_ثقیل و سنگینی است (مزّمّل_۵)
♦️معجزه دو گونه است: #معجزه_ابتدایی که پیامبران با آن مبعوث می شوند و #معجزه_اقتراحی که زمانی است که قومش، معجزه اش را نمی پذیرند و پیشنهاد می کنند کار خارق العاده ای را به عنوان معجزه انجام دهد و او با اذن خدا انجام می دهد. ام هر کدام که باشد باز هم #عقلانی است نه عوام فریبانه.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_68L.mp3
5.16M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_68
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media