eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
❌در شیوه جدید، دو جلسه تفسیر در کانال قرار میگیرد... سرعت بیشتر شده و از متن هم مقدار کمی کاسته شده است اشکال این روش نیز عدم انسجام پیشین است که سعی میشود به مرور این انسجام ایجاد شود. نظراتتان را به مدیر اعلام کنید...
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_85L.mp3
3.79M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 85 🔖 آیه: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره: «کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون» چگونه به خداوند کافر می‌شوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بی‌روحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را می‌میراند؛ و بار دیگر شما را زنده می‌کند؛ سپس به سوی او بازگردانده می‌شوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست). 1⃣الحاد سه قسم است که این آیه هر سه را حل می کند: ۱. یا و علمیست که گوید انسان خودبخود ایجاد شد نه از سوی خدا. ۲. یا است و در پروراندن جهان به دست خدا ملحد است. ۳. یا است و عملا خدا را دانا و توانای مطلق نداند. 2⃣گفتیم که ملحد گوید انسان یا از خود ایجاد شده یا از دیگری و یا خودبخود که اول به میرسد، دومی به و سومی هم به نفی که موجب نفی تفکر میشود. 3⃣نمونه کفر عملی، رد یا نقد کردن حرف امام یا ولی است. آیه مذکور اینها را نیز میکند. گوید حیات و ممات به دست خداست و بعد از هر ممات انسان، حیاتی است. 4⃣منظور از اموات در آیه، حیات انسانیست. 5⃣قرآن گوید انسان ابتدا چیزی نبود، سپس چیزی شد که قابل ذکر نبود مثلا خاک یا نطفه بود. سپس روح دمیده شد و به شیء تبدیل شد. 6⃣ملحد نمیتواند استدلال کند و فقط از روی هوا و هوس و «شک» حرف میزند. زیرا نه قابل انکار است نه و نه اینکه این حیات مسبوق به عدم است. نه اینکه شخصی که حیاتش عین ذاتش نیست نیاز به دارد. و نه اینکه این علت نمیتواند خود شخص یا دیگری یا تصادف باشد. (هر حیاتی سبب میخواهد) 7⃣نگاه ملحد به انسان همان نگاه به درخت و سنگ است و «عامل حیات» را قبول ندارد. گوید با گذشت زمان و روزگار، انسان بوجود می آید! اما باید گفت خود «زمان» را چه کسی خلق کرد؟ 8⃣ موت، امری وجودی است نه عدمی، زیرا موت در دنیا همان و انتقال به دنیای دیگر و حیات جدید است. 9⃣اگر مساله مرده کردن و زنده کردن حل شود و آنها را خودبخود ندانیم، بخش دوم آیه یعنی پذیرش برزخ و هم حل میشود چون موت، انتقال است نه از بین رفتن. 0⃣1⃣این آیه گوید تمام مراحل پنج گانه‌ی حرکت وجودی انسان، را خدا انجام میدهد نه اینکه خودبخود بمیرد و زنده شود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴 لازم به تذکر است که یکی از اهداف شیوه جدید خلاصه برداری، تشویق اعضا به شنیدن صوت کامل است که مطالب فراوانی دارد که در متن نمیتوان ذکر کرد. ❗روزی یک ساعت از وقتی که در مکانهای مختلف تلف میشود را به شنیدن کاملترین و حکیمانه ترین تفسیر قرآن اختصاص دهیم، آثارش را خواهیم دید.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_86L.mp3
5.02M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 86 🔖 آیه: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره: «کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون» چگونه به خداوند کافر می‌شوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بی‌روحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را می‌میراند؛ و بار دیگر شما را زنده می‌کند؛ سپس به سوی او بازگردانده می‌شوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست). ✅خلاصه جلسه👇 1⃣تکفرون در حالت تعجب است نه توبیخ. یعنی به حیات خودتان فکر کنید تا شکتان برطرف شود. 2⃣در این آیه دو اصل و بیان شده است و در سوره ابراهیم به سه اصل توحید، معاد و نبوت. 3⃣قرآن گاهی از ضرورت معاد، ضرورت نبوت را اثبات میکند و گاهی برعکس. اگر معاد باشد باید راهی بسوی آن باشد پس راهنمایی میخواهد پس ضروریست. 4⃣ملحدین گویند «نموت و نحیا» و مومن گوید «امات و احیا» یعنی ما خودبخود نمیمیریم و زنده نمی شویم بلکه کسی این کار را میکند. 5⃣قرآن گوید موت بدون اماته و حیات بدون احیا و زنده کردن ممکن نیست پس فاعل میخواهد که خداست اما انسان مادی گوید انسان خودش می‌میرد. 6⃣«ثم الیه ترجعون» احتجاج بر معاد است یعنی چون خداوند «حکیم» است و کار عبث نمیکند نمیشود که انسان را از خاک بسازد و سپس دوباره به خاک تبدیل کند پس باید زنده کردن جدیدی باشد که نتیجه داشته باشد. 7⃣در آخرت، دیگر نظام علّی و معلولی به دست انسان نیست که با ضوابط یا روابط گناه کند لذا احیای پس از مردن با احیای اولیه در دنیا فرق میکند. 8⃣قرآن گوید عذاب جهنم شبیه هیچ عذابی در دنیا نیست یعنی هر چقدر هم پیشرفت کند و عذاب سختتر شود مانند جهنم نمیشود همانطور که هر چقدر رفاه در دنیا کاملتر شود اصلا نمیتواند به رفاه بهشت برسد. 9⃣قرآن کتاب هدایت است و هیچ سخن باطلی در آن نمی آید مگر اینکه تذکر می دهد این است لذا مثل کتب علمی نیست که حرف باطل را فقط از دیگری نقل کند و آنرا رد نکند. 0⃣1⃣ انسان چه خوب باشد چه بد در خواب نمایان میشود و آنرا میبیند! 1⃣1⃣در سوره غافر دو اماته به معنای انتقال به دنیای دیگر است که اولی اماته در دنیا و احیا در برزخ است و دومی، اماته در برزخ و احیا در قیامت است. وگرنه موت قبل از حیات در دنیا که اماته نیست چون قبلش حیاتی نبوده که خدا آن را بمیراند اما آیه مورد بحث اگرچه تنها یک اماته را بیان داشته اما با «ثم الیه ترجعون» بر برزخ هم دلالت میکند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190‍
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_87L.mp3
3.79M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 87 🔖 آیه: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره: «کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون» چگونه به خداوند کافر می‌شوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بی‌روحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را می‌میراند؛ و بار دیگر شما را زنده می‌کند؛ سپس به سوی او بازگردانده می‌شوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست). ✅خلاصه جلسه👇 1⃣ «کیف تکفرون» که برای تعجب یا توبیخ است نشان از بدیهی بودن وجود خدا دارد که در قرآن گاهی برای بکار رفته و گاهی همانند این آیه در . 2⃣در آیات قرآن گاهی مرگ را بصورت مصدری و بدون فاعل بکار نمیبرد و گاهی با ذکر مبدا فاعلی که خداست. 3⃣شئون انسان در قرآن گاهی به اجمال بیان شده که گوید تو مسافری، گاهی منزلگاهها را بیان میکند و گاهی هم فقط روح را خطاب میکند نه روح و جسم را. 4⃣انسان مومن، خدای غافر را ملاقات میکند و انسان عاصی، خدای قهار و منتقم را. پس هر انسانی الزاماً «خدا» را ملاقات خواهد کرد. 5⃣لقای خاص مخصوص اوحدی از مومنان است لذا در آنجا سخن از ناس نیست بلکه فقط «جان» او به آن مرحله میرسد و جسمش در حرم امن باقی می ماند و به لقای الله راه ندارد. یعنی اینها هم جسم دارند اما چون جسمشان قدرت درک لقای خدا را ندارد فقط روحشان به آنجا میرسد. 6⃣ممکن است کسی عملش خداپسند باشد اما ذاتش هنوز مرضی خدا نیست. هر گاه نفس و ذات شد و مرضی حق شد به این نفس گویند تو مجازی باقی راه را بروی. 7⃣انسان هم به خدای ازلی متصل است هم به خدای ابدی. چگونه او را انکار میکند؟ خدا به همین ابدی و ازلی استناد میکند. 8⃣امام رضا گوید دلیل «حدوث عالم» این است که انسان اول نبود و بعد پیدا شد. حال اگر قرار باشد بتوانیم فکر کنیم باید پیوند علی و معلولی را بپذیریم. پس برای پیدا شدن شیء معدوم، نیاز به علت است. حال عاملِ وجود پیدا کردنِ انسان یا خودش است که و باطل است و یا مثل انسان است که و باطل است. 9⃣از امام رضا دوباره پرسیدند اگر وجود خدا الزامی و بدیهی است پس چرا او را نمیبینیم؟ فرمود خدا آسمانها و زمین است و همه چیز از او و نشانه اوست و حتی شب هم آیت حق است لذا دلیل ندیدن، پرده هایی است که بخاطر «کثرت گناهان» روی چشم و عقل خود قرار داده ایم نه بخاطر عدم امکان دیدن خدا! 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات تفسیر سوره مبارکه (بخش ۲) 💠 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ تا 5⃣8⃣ : eitaa.com/tafsire_tasnim2/1117 6⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1535 7⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1539 8⃣8⃣ آیه: ۲۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1547 9⃣8⃣ آیه: ۲۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1550 0⃣9⃣ آیه: ۳۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1559 1⃣9⃣ آیه: ۳۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1564 2⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1568 3⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1571 4⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1576 5⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1579 6⃣9⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1584 7⃣9⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1587 8⃣9⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1592 9⃣9⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1601 0⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1606 1⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1612 2⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۴ - ۳۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1615 3⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1618 4⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1621 5⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1625 6⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1628 7⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1634 8⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1641 9⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1644 0⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1649 1⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1652 2⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1655 3⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1657 4⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1660 5⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1662 6⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1664 7⃣1⃣1⃣آیات: ۴۰ - ۴۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1666 8⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱ - ۴۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1668 9⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۳ - ۴۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1671 0⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۴ - ۴۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1673 1⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۵ - ۴۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1675 2⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1678 3⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1680 4⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1682 5⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1684 7⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1688 8⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1691 9⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1695 0⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1702 1⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1706 2⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1711 3⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1715 4⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1721 5⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1730 6⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1735 7⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1747 8⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1751 9⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1758 0⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1760 1⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1764 2⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1766 3⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1769 4⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1776 5⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1779 6⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1789 7⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۷ - ۶۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1877 8⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۸ - ۶۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1881 9⃣4⃣1⃣ آیات: ۶۰ - ۶۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1885 0⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1888 1⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1891 2⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1895 3⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1900 4⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1908 5⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1912 6⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1915 7⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1918 8⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1921 9⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1927 0⃣6⃣1⃣ آیات: ۶۷ - ۷۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1934 1⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۱ - ۷۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1937 2⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۴ - ۷۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1940 3⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۵ - ۷۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1945 🔰 جلسات 4⃣6⃣1⃣ به بعد: eitaa.com/tafsire_tasnim2/1976 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_88L.mp3
4.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 88 🔖 آیه: ۲۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۹ بقره: «هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم» او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است. 🔰 مفاهیم این جلسه: 1⃣ قرآن میخواهد انسان را هم موحّد بار بیاورد و هم مهذّب. بار بیاورد چون خدا یکیست و انسان برای عبادت خلق شده است. بار بیاورد چون همه چیزهایی که در آسمانها و زمین است برای انسان بوده و انسان برای هیچ چیز نیست پس اگر انسان توان و عمرش را برای هر چیزی در این دنیا صرف کند، اش یعنی فطرت را باخته است و تنها برای عبادت باید تلاش کند. 2⃣«خلق لکم ما فی الارض جمیعا» هم بهره ی مادی دارد هم بهره معنوی زیرا انسان میتواند از فهم این آیه هم برای خود وسایل زندگی تهیه کند و هم به توحید برسد. 3⃣یک بحث اینست که طبق آیه اول زمین خلق شد یا آسمان؟ بحث دوم اینکه میخواهد بگوید پس از نعمتهای زمین، نعمتهای آسمان را نیز مسخر انسان قرار داد. 4⃣در برابر که جز در محدوده بدن نمی اندیشد، قرآن گوید آسمانها و کوهها از تو بزرگترند! اما در برابر گوید تو از آسمانها و زمین بزرگتری زیرا کاری میتوانی بکنی که آسمانها از آن عاجزند و این امانت را نپذیرفتند. لذا تمام جهان، مسخّر و رامِ انسان معتالی است. 5⃣خدا گوید تمام کرات مسخر انسان است فقط لازم است دست دراز کند تا بتواند بگیرد. 6⃣انسان نباید خود و عقیده اش را به هیچ چیز بفروشد چون تماماً است زیرا حیات انسان ابدی است و خورشید و ماه و مال، همگی موقتی و زوال پذیرند لذا پس از مدتی هم سرمایه اش را از دست خواهد داد و هم عوضش که مال و مقام و غیره باشد که همان است. 7⃣معنای تسخیرِ تمام جهان این است که همانطور که دریا را با کشتی و لباس و غیره به تسخیر خود دراوردیم میتوانیم روی خورشید و غیره هم فرود بیاییم و چیز غیر ممکنی در جهان وجود ندارد. 8⃣ طبق روایات، نسل انسان کنونی، هزارمین نسل و در هزارمین دوره جهان است و ممکن است قبل از این نوع انسان، انسانهای دیگری بوده باشند که روی کرات هم رفته باشند! 9⃣ تسخیر، با فشار و تحمیل نیست که آب را با فشار بالا بردن را تسخیر بدانیم. تسخیر یعنی عالمی که دارای است را انسان میتواند در جایش به درستی استفاده کند. 0⃣1⃣ انسانی که میخواهد در مورد چیزی بحث و جدال کند یا باید را کاملا بشناسد یا از کاملا آگاه باشد و یا اینکه با ، چیزی را از راه صحیح کشف کند. اما برخی که هیچکدام از این سه را ندارند مجادله میکنند که قرآن اینها را توبیخ میکند. 1⃣1⃣، «ذلول» و رامِ انسانند نه ذلیل او، لذا کسی اجازه ندارد به آنها ظلم کند زیرا خدا حقوق متقابلی برای انسان و حیوان قرار داده است. 2⃣1⃣ اگر خداوند جهان را مسخّر ما نکرده بود ما هیچگاه نمیتوانستیم علم استفاده از آنها را بدست آوریم. 3⃣1⃣ برای مردم در برابر جهان است و برای انسان در مقابل انسانهای دیگر. لذا قرآن گوید انسانها دارای استعدادهای متفاوتند لذا از یک جهت مسخّر دیگری و از جهتی دیگر، به تسخیر دراورنده او هستند. حال اگر کسی بصورت یکطرفه دیگران را به تسخیر دراورده بود و باری از کسی برنداشت از نگاه قرآن، و ملعون است 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_89L.mp3
4.28M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media