eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️انسان، حریص، ضعیف و عجول آفریده شده است! انسان از لحظه تولد، یک #فطرت دارد که خدایی و حق گراست و نیز یک #طبیعت دارد که مربوط به جسم مادی است. قرآن گوید با نماز و ذکر خدا باید این امور طبیعی و آسیب زا را از خود زدود. ✅اما #علوم_انسانی_مدرن به دنبال ساماندهی زندگی بشر از طریق همین خصوصیات طبیعی انسانست چنانکه اقتصاد مبتنی بر حرص و #طمع بنا نهاده شده است. #ادامه_دارد 💠 @tafsire_tasnim1
💠امشب تصمیم بگیریم برای یک شروع... شروع یک راه سخت اما زیبا ❌و از همین حالا آماده شویم برای امشب. تصمیم بگیریم...
🌴شناخت امام در یک نگاه ...🌴 * نام:سید روح الله * نام خانوادگی: مصطفوی *سلسله نسب:موسوی خمینی *نام پدر:سیدمصطفی *نام مادر:هاجر *تاریخ تولد:یکم مهرماه ۱۲۸۱ *محل تولد:خمین * سال ازدواج:۲۷ سالگی/۱۳۰۸ * همسر:بانوخدیجه-دختر آیت الله میرزا محمدثقفی * فرزندان:۲پسر-۵دختر (مصطفی.صدیقه.فریده.سعیده.لطیفه.فهیمه.احمد) * مرتبه:آیت الله العظمی * تحصیلات حوزوی: اجتهاد *تخصص:فقه و اصول. فلسفه‌. عرفان.اخلاق. کلام.سیاست. * مشاغل:مدرس حوزه علمیه قم.مرجع تقلید.رهبری انقلاب اسلامی و ولی مسلمین و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران *قیام خونین ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲: ۶۱ سالگی * تبعیدبه ترکیه ۱۳۴۳: به دلیل مخالفت با موضوع کاپیتولاسیون * مهاجرت به نجف ۱۳۴۴: سیزده سال در نجف * شهادت فرزندش سیدمصطفی ۱۳۵۶: سرآغاز حرکت های اعتراض جدید *مهاجرت به کویت ۱۳۵۷: کویت اجازه ورود نداد *مهاجرت به فرانسه مهرماه ۱۳۵۷: حدود ۴ماه *بازگشت به ایران: بعد از۱۵ سال تبعید * ۲۲ بهمن ۱۳۵۷: پیروزی انقلاب اسلامی رهبری حکیمانه انقلاب و نظام: ده سال و جهارماه *نگارش وصیت نامه و ارایه یک نسخه به امانت نزد خبرگان: ۲۶ بهمن ۱۳۶۱ *بازنگری در وصیت نامه ۵ سال بعد و قرار دادن یک نسخه در آستان قدس و یک نسخه نزد خبرگان: ۲۹ آذر ۱۳۶۶ *خوانش وصیت نامه ۱۵ خرداد ۱۳۶۸: یک روز پس از عروج ملکوتی *مراسم تشییع ۱۷ خرداد ۱۳۶۸: بزرگ ترین رخداد تاریخ معاصر *تاریخ رحلت: ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ / ۸۷ سالگی *محل خاک سپاری: تهران- بهشت زهرا * مهمترین تالیفات فرهنگی: صحیفه امام -22 جلد دیوان اشعار شرح دعای سحر شرح ۴۰ حدیث شرح حدیث جنود عقل و جهل عرفانی تعلیقه بر فواید الرضویه تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه سر الصلاة معراج السالکین و صلوة العارفین آداب الصلوة مناهج الوصول الی علم الاصول رسایل- دوجلد تعلیقة علی العروة الوثقی الطهارة - سه جلد مکاسب محرمه- دوجلد تعلیقة علی وسیلة النجاة تحریر الوسیله- دوجلد البیع- پنج جلد 👥 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۲.mp3
3.8M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۲ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: و ممّا رزقناهم ینفقون 🔰انفاق شامل و می شود. خداوند می فرماید «و ممّا رزقناهم ینفقون» یعنی تو از مال خودت چیزی نمی دهی بلکه از روزی های ما انفاق می کنی. لذا تنها مال حلال را می توان انفاق کرد زیرا خداوند مال حرام را روزی نمی دهد و نمی توان مال حرام را به خدا نسبت داد. حرام، رزقِ غیر است. فی سبیل الله 💸 یعنی انسان هر چیزی را که خدا به او نعمت داده است از مال و جان و علم و غیره همه را در راهی که خدا می خواهد صرف کند. 📝 پیامبر فرمود یکی از مصادیق انفاقِ رزق، آموزاندن علمی است که شخص آموخته است. همانطور که زکات مال بخشی واجب و بخشی مستحب است نیز بخشی واجب و بخشی مستحب است. ( ) 💦 انفاق مانند برداشتن یک مشت آب از یک چشمه یا نهر روان است لذا جایش خالی نمی ماند بلکه سریعاً خدا جایش را پر می کند یعنی در پر می شود اما اینکه چه زمانی آنرا به انسان بدهد خود می داند. 💠 وقتی انسان جان و مال خود را به خدا فروخت دیگر مالک جان و مال خود نیست بلکه می شود و جانشین تصرف خدا در جان و مال خود «و انفِقوا ممّا جعلکم مُستخلَفینَ فیه» [حدید، 7] و برای تصرف در این جان و مال باید از مالکش اجازه بگیرد که خدا نیز گفته آنها را در راه من مصرف کن. یا اینکه در آیه 39 سبا فرمود: «و ما اَنفقتُم مِن شیءٍ فهو یُخلِفُه» هر آنچه را که انفاق کردید خدا فوراً خلف و جایگزین آن مال را می فرستد. ✅مومن انفاق را و غیر مومن آنرا می داند. آیه 68 توبه به بعد این بحث را تشریح می کند که «و مِن الاعراب من یتَّخِذ ما یُنفِقُ مَغرَمَ» برخی اعراب انفاق را غرامت و کم شدن مال می دانستند. اما «و مِن الاعراب من یؤمن بالله و الیوم الآخر و یتَّخِذ ما یُنفقُ قرباتٌ عند الله و صلوات الرسول» مومنان عرب، انفاق را عامل رضایت خدا و دعای خیر پیامبر که آرامش حقیقی برای اطرافیان پیامبر بود می دانستند و لذا به چشم غنیمت به آن نگاه می کردند. 🎖در کنار آن باید گفت که خدا انفاق را برای تثبیت درخت وجود خود انسان می داند نه برای رشد دیگری «مثل الّذین ینفقون اموالهم البتغاءَ مرضات الله و تثبیتاً من انفسهم کمثل الجنّه» اگرچه انفاق به دیگری می رسد اما آن اصل نیست مانند اینکه درختی کاشته شود و دیگری از سایه اش استفاده کند که مشخص است استفاده اصلی برای کسیست که درخت را کاشته است و میوه را بر می دارد. پس انفاق، شروع افزایش نعمتهاست نه کاهش دارایی. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🏆 تفسیر تسنیم 🏆 @tafsire_tasnim1
ایام سوگواری امام علی (ع) تسلیت باد 🆔 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۳.mp3
4.39M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۳ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: و ممّا رزقناهم ینفقون 🔰 : هر انسانی که طبیعتش را در سایه فطرتش تعدیل نکرد است.مثلا مال دوستی باید با کمک فطرت، در حد اعتدال باقی بماند. اگر مال دوستی نباشد انسان به سراغ کار نمیرود و از گرسنگی می‌میرد و اگر افراط کرد و این ویژگی طبیعتش را مهار نکرد مریض خواهد شد که خود را بصورت جستجو و ذخیره اموال بیش از حد نیاز نشان می‌دهد. 🔰قرآن به عنوانی پزشکی که خود را شفای قلبها میداند باید همانند یک پزشک حازق دو کار انجام دهد: اول اینکه به بیمار بفهماند که بیمار است و نوع بیماریش را بگوید سپس راه درمان بیماری را تشریح کند. ✅ مرحله اول: تشریح نوع بیماری توسط قرآن: گوید انسان طبیعتی دارد بطوریکه اگر تمام خزائن رحمت الهی را نیز به او بدهی چیزی به دیگری نمی دهد چون فکر میکند تمام میشود! (اسراء، ۱۰۰) در حالیکه این تفکر غلطیست و هیچگاه تمام نمیشود. ✅مرحله دوم: تشریح چگونگی درمان: قرآن چگونگی درمان بیماری بخل را در فهم در دوران قبل از حیات انسان، پس از مرگ او و نیز در دوران حیات انسان میداند. 1⃣آنچه در اختیار انسان است (از جان و مال و علم و سایر کمالات) در «ابتدا» در ملکیت خود شخص نبود بلکه خدا به انسان داد. 2⃣ این اموال و جانها در «پایان» کار نیز مال انسان نیست و همه را از او میگیرند و همه میراث زمین و آسمان برای خداست (حدید، ۱۰) پس تا آنها را نگرفته اند انسان فرصت دارد انفاق کند؛ چون در قیامت دیگر ضوابطی مانند خرید و فروش و روابطی چون روابط پدری و فرزندی بکار نمی‌آید. «یا ایها الذین آمنو انفِقوا ممّا رزقناکم من قبل ان یاتی یومٌ لا بیعٌ فیه و لا خلّة و لا شفاعه» (بقره، ۲۵۴) 3⃣بین این آغاز و پایان نیز انسان مالک چیزی نیست. قرآن گوید ای انسان اگر به خدا تعهد دادی و کردی و جان و مالت را به او فروختی پس دیگر مالک نیستی (توبه، ۱۱۱) بلکه خدایی و نماینده اش در تصرف جان و مال (حدید، ۷) پس دیگر نباید بخیل باشی. 👜 انفاق از زکات بالاتر است چون در مورد زکات تنها گوییم زکات مال اما انفاق شامل هم میشود و جهاد یک انفاق است. ❌ خدا در صورت وجود دو شرط، انفاق را قبول میکند: حلال بودن مال و اخلاص انفاق کننده خدا گوید چه تیر به کفار بزنید و چه از آنها تیر بخورید اجر دارید. «و لا یطئون موطئاً یغیض الکفار و لا ینالون من عدوٍ نیلاً الّا کُتب لهم بهم عملٌ صالح» هیچ کجای پای نمیگذارند که دشمن را خشمگین کنند و از هیچ دشمنی انتقام نمیگیرند مگر اینکه برایشان عمل صالح مینویسیم (توبه، ۱۲۰) مشخص نیست که آیا کسی که در جنگ شهید شده بالاتر است یا آنکه در شهر قضاوت کرده! چون ارزش نزد خدا به اخلاص در عمل است. ⛔️ در مورد کفار نیز گوید اگرچه مال حلال را با میل هم انفاق کنند از آنها پذیرفته نمیشود چون به سبب عدم ایمان به خدا تحت هستند، لذا فی سبیل الشیطان عمل کرده اند و اخلاص در عمل ندارند. (توبه، ۵۳) اینها نمازم که میخوانند در شکند و انفاقشان هم از روی کراهت درونیست. ♻️قرآن گوید از بهترین آیات خداوند پیروی کنید (زمر، ۵۵) لذا این انتخابِ بهترین را در انفاق نیز ذکر کرده و میفرماید از آنچه که برایتان بهترین است و دوستش دارید به دیگران انفاق کنید «لن تنالوا البرّ حتی تُنفقوا ممّا تحبون» (آل عمران، ۹۲) تنها با است که میتوان به مقام ابرار رسید. این محبوبیت نیز یا ناشی از جنس خود مال است و یا زمان انفاق، که خود نیز بدان نیاز داریم. 🔅 تفسیر تسنیم علامه جوادی 🔆 @tafsire_tasnim1
✅💠آسمان ۷ لایه بوده ساختاری #پیازی دارد. 🌠 آسمان ۷ لایه دارد(طلاق،۱۲) که طبقه طبقه بر روی هم قرار دارند(نوح،۱۵). #آسمان_دنیا و محسوس با ستاره ها زینت داده شده(ملک،۵) اما #آسمانهای_بالاتر هر کدام دری دارند که روزی از آنها به آسمان پایین می آید(اعراف،۴۰). در قیامت این درها باز شده و فرشتگان با سرعت به سوی زمین حرکت میکنند(فرقان،۲۵) #هستی_شناسی 💠آیات اعجاب انگیز 💠 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
💠امشب تصمیم بگیریم برای یک شروع... شروع یک راه سخت اما زیبا ❌و از همین حالا آماده شویم برای امشب. تصمیم بگیریم...
@tafsire_tasnim1 |۱۴.mp3
3.96M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۴ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: و ممّا رزقناهم ینفقون () 🔰 تقوای مالی که از ویژگی های متقیان در ابتدای بقره است دشمنی به نام مال دوستی و دارد که اتفاقا جزیی از طبیعت انسان بوده و همیشه با اوست(نساء، ۱۲۸) تنها راه درمانش نیزکمک گرفتن از است. 🔰راه علاج: 1⃣ لسان تحقیری: انسانی که صدقه نمی دهد ناپاک است زیرا خدا در آیه ۱۰۳ توبه به پیامبر گوید: از انسانها صدقه ای بگیر که پاکشان کند! لذا وقتی در آیه ۷۹ واقعه گوید جز پاکان، کسی به درک قرآن نمیرسند (لا یمسّه الّا المطهّرون) پس افرادی که صدقه نمیدهند از قرآن نیز بهره ای نخواهند توانست بگیرند. 2⃣لسان تشویقی: خدا در آیه ۱۰۴ توبه فرموده صدقه را خودِ ، شخصاً از دهنده میگیرم «الم یعلموا اَنّ الله هو یقبل التوبة عن عباده و یأخذ الصدقه؟» لذا امام سجاد فرمود: صدقه قبل از اینکه به دست مومن نیازمند برسد به دست گیرنده حقیقی یعنی خدا میرسد و سائل آنرا ازدست خدا میگیرد و امام صادق میفرماید صدقه تنها چیزی است که خود خدا بدون استفاده از فرشتگان دریافت میکند. این ، زندگی و تفکر انسان را دگرگون میکند. حضرت باقر وقتی پولی به سائل میداد آنرا دوباره پس میگرفت میبوسید و آنگاه به سائل برمیگرداند چون میدید که خداوند آنرا از او گرفته است لذا این را میبینند و ما نه. 💰خدا را به محاق برده ولی صدقه را زیاد میکند «یمحق الله الربا و یُربی الصدقات» یعنی اگرچه چند وقتی رباخوار در چشم مردم بزرگ و انگشت نماست اما در پایان عمر این اموالش به محاق رفته آنهارا بالاخره از دست میدهد اما صدقه را خداوند میپروراند. 💎 @tafsire_tasnim1
🔹ادامه تفسیر جلسه ۱۴ 💎 مرحوم ابن بابویه در جلد ۲ من لایحضر از قول معصوم گوید: اگر کسی چیزی خواست صدقه بدهید و ردش نکنید. شخصی گفت که اینها غالباً وضعشان خوب است! معصوم پاسخ داد حتما وضعشان خوب است وگرنه اگر وضعشان خوب نبود و درخواست میکردند و مسلمانها نمیدادند که الان همه تان مرده بودید چون آهش حتما دامن همه مسلمانان را میگرفت! پس حتی هم گفت بدهید چون به خدا میدهید. 🔺حضرت علی فرموده دو روایت دارد یکی اینکه از سائل بخواهید برای شما دعا کند زیرا به این علت که بیشترشان دروغ میگویند دعا در حق خودشان اثر ندارد اما دعایشان در حق شما اثر دارد. در روایت دیگر گوید وقتی چیزی به درخواست کننده (سائل) دادید دستش را ببوسید چون دست خداست که گرفته اید. 💸بدین شکل با کمک فطرت الهی با ویژگی درونی جنگیده و آنرا کنترل میکند. ⏳قرض الحسنه فقط دادن مال به دیگری نیست بلکه هر کاری در راه خدا باشد الحسنه است مانند تمام عبادات. 👤 مومن کیاس و باهوش است؛ میداند کجا پنهانی و کجا آشکارا صدقه دهد.(بقره، ۲۷۴) مثلا به شخص آبرومند، پنهانی و هنگام کمک به جبهه های جهاد علیه کفر، آشکارا انفاق میکند تا شیطان در ملأ عام زمینگیر شده و بقیه نیز عملا دعوت به کمک کردن شوند. ⁉️ قرآن گوید مشرکین در پاسخ به اینکه چرا صدقه نمیدهند میگفتند اگر خدا میخواست به فقیران هم میداد، حال که نداده پس نخواسته داشته باشند پس ما هم نمیدهیم (یس، ۴۷) اما اینها اراده تکوینی را با اراده تشریعی یکی میدانستند. تکوینی خدا میخواهد انسانها را بیازماید پس به برخی مال داده به برخی نمیدهد که برای هر دو گروه آزمایش است زیرا او میخواهد که آنها که دارند به کسانی که ندارند بدهند. لذا در آیه ۴ محمد فرمود: اگر خدا میخواست از کفار انتقام میگرفت و احدی را باقی نمیگذاشت اما میخواهد شما را با یکدیگر بیازماید که آیا دینش را یاری میکنید یا نه. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔅 تفسیر تسنیم علامه جوادی 🔆 @tafsire_tasnim1
شهادت مولای متقیان، علی(علیه السلام) تسلیت باد... @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۵.mp3
3.64M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 موضوع: 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۵ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: تقوای مالی 🔹تقوا سه بخش است: شامل ایمان به وحی و قیامت، شامل اقامه نماز و شامل انفاق و زکات اگر کسی سه تقوای مذکور را نداشت نمیتواند از قرآن بهره ببرد. قرآن مانند علوم دیگر چون فلسفه و فقه و ریاضی نیست که شرایط نفسانی در آن موثر نباشد زیرا قرآن، است و در جانی موثر میفتد که پاک باشد( ) 💎نتیجه تقوای مالی: قرآن گفت اگر کسی از اموال محبوبش انفاق کرد به مقام ابرار و فلاح میرسد. 🔰مهاجرین و انصار چگونه به فلاح رسیدند؟ 🔺مهاجرین کسانی بودند که از حب مال خارج شدند «للفقراء المهاجرین الذین اُخرجوا من دیارهم و اموالهم» چون به اینها گفته شد اگر میخواهید از مکه خارج شده نزد محمد به مدینه بروید نمیتوانید هیچ مالی با خود ببرید اینها نیز وقتی رزاقیت خدا را فهمیدند آن شرط را پذیرفتند تا رضای خدا را کسب کنند. پس از حب مال بخاطر خدا خارج شدند.(حشر، ۸) 🔺انصار کسانی بودند که علاوه بر خروج از حب مال و دادن اموالشان، وارد حب مال نیز نشدند و اگرچه خود فقیر بودند اما آنچه از غنایم که به مهاجرین داده شد حتی به دنبال آن هم نرفتند. «یحبون من هاجر الیه و لا یجدون فی صدورهم حاجةً مما اوتوا» انصار اگرچه فقیر بودند ولی در اموالشان، مهاجران را بر خود مقدم میداشتند «یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصة» لذا وقتی بر بخل و شُحّ پیروز شدی قرآن برایت هدایت میشود «و من یوقَ شُحّ نفسه فاولئک هم المفلحون» (حشر، ۹) 🔰مال دوستی و که در طبیعت انسانست دو گونه است: جمع آوری(تکاثر) ثروت یا علاقه بیش از حد به مال خود اگرچه کم باشد. هر دو مذموم است. قرآن در آیات ۱۷ به بعد سوره فجر گوید: اگر روزی، خداوند شما را آزموده و روزیِ شما را تنگ کند میگویید خدا مرا خوار کرده!در حالیکه اینطور نیست و این به سبب آنست که شما یتیمان را گرامی نمیدارید و برای اطعام به مساکین یکدیگر را تشویق نمیکنید و اموال خود را با اموال دیگران، یکجا و بدون اهمیت دادن به حلال و حرام بودنش میخورید «و تاکلون التّراث اکلاً لمّا» و مال را بسیار شدید دوست دارید! «و تحبّون المال حبّاً جمّاً» 🎖پس خدا با تنگ کردن روزی انسان را میازماید که آیا طبیعت بخیل خود را کنترل کرده و انفاق میکند یا خیر. 🚗 در سوره لیل از مهمترین اصول دانسته شده و در آیات ۵ به بعد میفرماید: اگر کسی حُسن فعلی و حسن فاعلی را با هم داشت یعنی هم عملاً و هم در اعتقادش مومن به خداوند بود ما وسایل سعادت او را فراهم میکنیم و راهش را آسان میکنیم و اگر این یکی از این دو حُسن را نداشت مثلا فقط اعتقاد به خدا داشت اما در عمل اینطور نبود ما وسایل بدبختیش را فراهم میکنیم و راه جهنم را برایش سهل میکنیم. ⛳️ آیه ۳۷ محمد گوید اگر خدا از شما تمام اموالتان را بخواهید شما نداده و بخل میورزید! پس خدا مالک همه اموال ماست و میتواند این درخواست را بکند اگر خواست و انسان نداد بخیل است. در آیه بعد گوید بخل نورزید چون تنها به ضرر خود بخل ورزیده اید زیرا خدا به اموال شما هیچ نیازی ندارد و تنها برای سعادتتان، دعوت به انفاق کرده است. 🏵 پس قرآن شفاست، ابتدا مرضها را تشریح کرده و راه درمان را گفته و آنگاه بر جان انسان سالم، اسرار الهی را میتاباند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🏆 تفسیر تسنیم 🏆 @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
🎯 سخنی کوتاه با دوستان: از همه اعضای محترم دعوت میکنم که حتما جلسات تفسیر علامه جوادی که روزانه در
🌙با امید به قبولی طاعات و عبادات دوستان در این شبهای عزیز، همه دوستان و عزیزان و همراهان گرامی را دعوت به پیگیری صوتها و در صورت کمبود وقت، پیگیری متن خلاصه جلسات تفسیر دعوت میکنم. این استمرار در پیگیری جلسات، ضامن تغییر بنیادین در شیوه نگرش به حیات دنیا و آخرت و بازتاب آن در رفتارهای ماست. لازم به ذکر است که بسیاری از اندیشکده های اسلامی، شاگردان علامه جوادی میباشند که با تحول فکری، به سمت نظام سازی حرکت کرده اند. 🌹در این شبها برای همه دغدغه مندان خصوصا سلامتی آیت الله جوادی آملی و نیز تحول و حرکت روبه جلوی نظام جمهوری اسلامی دعا کنید...💠 @tafsire_tasnim1
❌انسان یا #خدا را میپرستد یا #هوای_نفس خود را! 🔰انسان در نگاه قران در هر لحظه در حال پرستیدن است اگر خدا را نپرستید بلاشک در حال پرستش هوای نفس خود است زیرا نفس به او میگوید «به دستورات خدا اهمیت نده، هر کار میخواهی بکن!» ⁉️اینجا تناقض ذاتی دین با لیبرالیسم آشکار میشود...مبنای #لیبرالیسم نیز بر «لسه فر» است یعنی بگذار هر چه میخواهد بکند! 🎯 قرآن پاسخ میدهد: 🏆 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۶.mp3
3.85M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 موضوع: ایمان به رسالت و کتب انبیا 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۶ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: ایمان به رسالت و کتب انبیا 1⃣ اعتقاد به و کتب انبیا در زمره موارد ایمان به غیب است و مشمول تقوای اعتقادی. 2⃣ نبوت دو قسم است: 🔺: مخصوص هر پیامبر است مثلا ایمان به معجزه عصای حضرت موسی و رسالت او. ایمان به کتاب وی یا پیامبر اسلام نیز خاص همین دو است.«و الذین یومنون بما انزل الیک» 🔺: در اینجا اصل رسالت مطرح است و اینکه ما ایمان به این داریم که خدا بشر را بوسیله ارسال این ۱۳۴هزار پیامبر هدایت نمود و رسالت همگیشان، حق است. ایمان به نیز چنین است. 3⃣طبق قرآن، مومنان به رسالت همه انبیا و کتبشان ایمان دارند.(بقره،۴) اگر کسی به قرآن ایمان آورد به کتب و انبیای پیشین نیز ایمان آورده که ۳ دلیل دارد: 🔹۱. انبیای پیشین نیز همگی آوردند و دینی که برای مردم آوردند جز دین اسلام که تنها دین خداست نبود. «ان الدین عند الله الاسلام» (آل عمران،۱۹) 🔹۲. قرآن سخن همه انبیا را تصدیق کرده است. (مائده،۴۶) اگر کسی به قرآن ایمان آورد چون قرآن پیامبران را تصدیق کرده پس به پیامبران هم ایمان آورده است. 🔹۳. قرآن مبسوطاً در مورد پیامبران پیشین و داستانهایشان سخن گفته (هود،۴۹) و میفرماید ای پیامبر، زندگی برخی پیامبران را برایت گفتیم و برخی را نگفتیم (غافر،۸۸) 4⃣ایمان اجمالی و کلی به پیامبران قبل کافیست اما در مورد پیامبر آخر باید تمام احکامش را یاد گرفت و عمل کرد اگرچه شناخت تفصیلی علوم و فلسفه آن نیاز نیست. 5⃣ایمان به آنچه که بر پیامبر نازل شده تنها در مورد قرآن نیست بلکه هر چیزی که از گنجینه علم خداوند تنزل پیدا کرده و برای درک توسط بشر بر قلب پیامبر وارد آمده مشمول ایمان است مانند قرآن، احادیث قدسی خداوند، برخی روایات و حتی آنچه که پیامبر در معراج دیده و شنیده است. زیرا تا کلام الهی تنزل نکرده باشد قابل فهم برای بشر نخواهد بود. 6⃣تنزل یا به نحو تجافی است یا به نحو تجلّی. 🔺تنزل یعنی وقتی شیئی مانند باران از جایی حرکت کرد و به پایین آمد دیگر در جای اولش نباشد. 🔺اما تنزل به نحو یعنی آن مطلب حقیقی که در موطن خود موجود است پایین نمی آید بلکه رقیق شده و مرحله نازله اش بصورت لفظ در می آید تا قابل گفتن و شنیدن و خواندن باشد. ⚱برعکس علوم دیگر که ابتدا مطلبی را میبینیم یا میشنویم یا میخوانیم و سپس میفهمیم، اما پیامبر را ابتدا میفهمید و سپس آنرا با واسطه قوه خیال، به مسلمانان منتقل میکرد. 7⃣اگر کسی خواست مطلبی را برای بشر با قلم یا گفتن بیان کند ابتدا باید مطلب عقلی را از به تنزل دهد تا قابل تصویرسازی شود که مثلا فارسی بیان کند یا انگلیسی (نه اینکه آنرا از عقلش خارج کند‌. سپس آنچه را که در مرحله خیال تنظیم کرد را بوسیله قلم یا زبان بیان میکند. (این میشود تنزل مطلب) ✅لذا قرآن فرمود: این کتاب مانند است که یک سرش که بوسیله الفاظ عربی قابل فهم است، در دست بشر و سر دیگرش که حاوی معانی عمیق مفاهیم قرآن است در دست خداست. انسان میتواند فهم خود را از مفاهیم قرآن مرتبا افزایش داده تا از طریق این طناب، به مطالب نزدیکتر شود البته هیچگاه کاملا به آن نمیرسد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🍁 تفسیر تسنیم علامه جوادی 🍁 @tafsire_tasnim1
💊تاکید بیش از حد برای تولید دانش در شناخت دنیا، انسان را از آخرت غافل کرد! ⚗کافران آنقدر برای در مورد شناخت دنیا، وقت صرف کردند که جایی برای شناخت باقی نماند! لذا چون در مورد شناخت وحی و آخرت دانشی تولید نکردند جز و گمان در موردش چیزی نمیدانند! ♦️اساتید عزیز دانشگاه، آیا از این آیه بخود نمی آیند؟...
🎭انجام کار خوب بدون ایمان به خدا بهشت را به همراه نمی آورد! 🎯برای رسیدن به سعادت دو چیز توامان نیاز است: #ایمان_به_خدا (حُسن فاعلی) و #انجام_عمل_صالح (حُسن فعلی). 🍂لذا ایمان درونی بدون عمل به دستورات خدا یا انجام دستورات بدون ایمان به او نتیجه ای ندارد؛ علتش هم در #پیروی_از_هوای_نفس است که گاهی به کار خوب نیز دستور میدهد تا کمی آرامش درونی ایجاد کند... 💠💠💠 @tafsire_tasnim1
🍁 #دکترین_مقاومت 🍁 ❗️طبق آیه، فلسفه مقاومت، رفع شرّ و #فساد از روی زمین است،نه حفظ خود! لذا میجنگیم تا فسادی در زمین باقی نماند اگرچه بمیریم... بدین صورت #فلسفه_جهاد نیز مشخص شده و ارزش خود را در میان جنگ تبلیغاتی دشمنان اسلام، باز میابد. 🍀آیات تمدن ساز 🍀 @tafsire_tasnim1
❌❗️مجازات رباخواران و بانکداران 1⃣جریمه #دیرکرد که بانکها میگیرند رباست (اکثر مراجع تقلید) و سود بالاتر از ۴ درصد نیز رباست. (مراجع تقلید مکارم، جوادی آملی و ...) 2⃣ #رباخواران محارب با خدا و رسولش هستند (بقره، ۲۷۹) 3⃣مجازات محاربه با خدا و رسولش، موارد بالاست. (مائده، ۳۳) ❌نتیجه: چه زمانی باید #بانکداران را با موارد بالا مجازات کنیم؟! ✅ قرآن حرف دارد... 📚 @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
#آیات_تمدن_ساز 💠 #دکترین_تجارت_ایمانی در نگاه قرآن، تورات و انجیل، کل جهان یک #بازار است که در آن،
✅در دکترین بیع قرآنی، #دست_نامرئی_خدا بالای تمام دستهای اداره کننده جهان است. ⛔️اما در دکترین اقتصاد مدرن، #دست_نامریی_بازار است که ساز و کار اداره اقتصاد و در قرن حاضر، اداره کل جهان را بر عهده دارد. #دکترین_بیع #دکترین_اقتصاد 💠 علوم انسانی اسلامی در عمل ✅ @tafsire_tasnim1