eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۸ 🔹 ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 🔺تنها مساله ای که سازنده انسان است، اعتقاد به است زیرا در این صورت، انسان برای هر عملش بازخواست خواهد شد. لذا بت پرستان و مشرکان معتقد به وجود خدای یگانه بوده اند اما چون به قیامت معتقد نبودند کافر شده و از نور و هدایت قرآن بی نصیب ماندند. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔺مشرکان از دو جهت به آخرت اعتقاد ندارند: 1⃣ شبهه علمی: گویند خدا چگونه در قیامت اجساد متلاشی و پراکنده را جمع خواهد کرد؟! «ایحسب الانسان اَلّن نجمع عظامه؟» (قیامت، ۳) 🔹خدا در آیه ۴ در پاسخ گوید قادر است که حتی اثر انگشتان را نیز جمع کند.« بلیٰ قادرین علیٰ اَن نسوّی بنانه» انسان پس از مرگ گم نمیشود بلکه توسط فرشتگان، روحش کاملا توفی پیدا کرده و بالا میرود (متوفی میشود). ✨ 2⃣ شهوت عملی: خدا در آیه ۵ قیامت گوید شبهه علمی اینها، چیزی ظاهریست بلکه در اصل، اینها برای اینکه پذیرش قیامت راه فسق و فجور را برایشان میبندد آنرا رد میکنند! «بل یرید الانسان لیفجر امامه» پس گرفتار شهوتند نه علم. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🔴هرچیزی دو بُعد دارد: ۱. بُعد : این بعد، جاویدان و از بین نرفتنیست. «کل شیء هالک الا وجهه» هر چیزی همین حالا در حال از بین رفتن است (نه بعداً!) مگر بعد وجه اللهی آن ۲. بُعد : این بعد که فانی و موقتیست (کل من علیها فان/رحمان، ۲۶) همان بوده و شامل اعتباریات و ذهن انسان است مانند مقام و ثروت. «انما الحیاة الدنیا لعبٌ و لهوٌ و زینةٌ و تفاخرٌ بینکم و تکاثر فی الاموال و الاولاد/ حدید، ۲۰» 💎💎💎💎💎💎 🔥قرآن برای کسی نور است که به قیامت ایمان داشته باشد اما اگر انسان قیامت را شناخت اما بخاطر شهوات، آنرا رد کرد قرآن در او اثری ندارد. لذا نعمتی بالاتر از نیست. 🎖🎖🎖🎖🎖🎖🎖 ⭐️اگرچه در قیامت هم جهنم است و هم بهشت اما خداوند به رسولش گفت تو منذری پس از آتش جهنم بده و نگفت مبشری!چون اگر فقط مبشر بود انسان گوید در صورت هدایت به منفعتی میرسم، پس منفعیت را نمیخواهم تا نیاز به هم نداشته باشم و در همین دنیا به شهوات مشغول باشم. 🎯🎯🎯🎯🎯🎯🎯 ⁉️، این جهان و خوردن و خوابیدن نیست بلکه مشغولیت به بازیها و توهماتی چون تکاثر مال و ثروت و فخر فروشیست. «انما الحیاة الدنیا لعبٌ و لهوٌ و زینةٌ و تفاخرٌ بینکم و تکاثر فی الاموال و الاولاد/ حدید، ۲۰» لذا امام علی در حالات مختلف حیات خود گفت: من دنیا را سه طلاقه کردم! کسی که جان و مالش را به خدا فروخت، دیگر نمیگوید من چنین و چنان کردم و همه چیز را میداند لذا این فرد همین حالا در آخرت است و در دنیا زندگی نمیکند! ⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️ با رویکرد بالا، انسان ها سه گونه اند: ۱. آخرت را به دنیا فروختند: اینها جز در و خودگول زنی زندگی نمیکنند. ۲. دنیا را در برابر آخرت فروختند: اینها در دنیا زندگی نکرده و همیشه در . ۳. گاهی در گروه اول و گاهی دومند: به اندازه ای که دارند از آخرت بهره مند میشوند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 ____________________ 🔰 برای سلامتی دعا کنید👇 http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
‼️تحت سلطه طاغوت بودن، کفر است! 🎯 علامه جوادی آملی: طبق آیه ۶۰ سوره نساء، نشانه ایمان به آنچه بر پیامبر اسلام و پیامبران گذشته نازل شده، این است که در مسایل حقوقی و حاکمیتی تحت سلطه هیچ #طاغوتی نباشد... ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
💠🔰کانال «تفسیر تسنیم مدیا» جهت دسترسی آسان مخاطبین به #صوت تمامی جلسات درس تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی در ایتا و سروش آماده شده است. 🆔 @tafsire_tasnim_media ❌کانال اصلی تفسیر تسنیم شامل خلاصه و صوت جلسات، به همراه مرور #آیات_تمدن_ساز و متناسب با حوادث روز جهان، را با آیدی زیر دنبال کنید. 🔰پیامرسان سروش 🆔 sapp.ir/tafsire_tasnim 🔰 پیامرسان ایتا 🆔 eitaa.com/tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_19L.mp3
3.58M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۹ 🔰 ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 💠 گفتیم انسانها سه گونه اند: ۱. عده ای را در برابر بدست آوردن آخرت فروختند. آیه ۷۴ نساء میفرماید: «فلیقاتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیاة الدنیا بالآخرة - کسانی که زندگی دنیا را در برابر کسب آخرت فروختند باید در راه خدا بجنگند» ۲. گروهی را در برابر دنیای زودگذر فروختند چنانکه آیه ۸۶ بقره اشاره میکند: «اولئک الذین اشتروا الحیاة الدنیا بالآخره - آنهاکسانیند که حیات دنیا را در برابر آخرت خریدند» ۳. آنهایی که گاهی فروشنده دنیا و گاهی خریدار آنند. ✅✅✅✅✅✅ 🍑 «دنیا» همان آسمان و زمین و موجودات آن نیست؛ اینها همه مخلوقات خدایند و لذا هستند. بلکه دنیایی که متاع فریب و در برابر آخرت است همان و اعتباری است که عده ای را به خود مشغول کرده و به آن فخر میفروشند مثل مال و مقام. 🍨🍨🍨🍧🍧🍧 🌹آیه ۲۰ حدید معنای را روشن میکند: «انما الحیاة الدنیا لعبٌ و لهوٌ و زینةٌ و تفاخرٌ بینکم و تکاثر فی الاموال و الاولاد --- همانا حیات دنیا، بازی و سرگرمی و زینت و فخر فروشی بینتان و افزون خواهی در اموال و اولاد است.»👇 لذا دنیا، ۵ چیز است که هر کدام در یک مرحله از زندگی نمایان میشود: و بازی در کودکی - و سرگرمی در نوجوانی - و توجه به زیبایی در جوانی - به پست و مال و القاب در میانسالی - و زیاده خواهی در مال و اولاد در پیری 🍋🍋🍌🍌🍉🍉🍑🍑 🌳انتهای همان آیه گوید «دنیا جز متاع و نیست». لذا متقیان راستین اصلا اهل دنیا و نیرنگ دائمی آن نیستند؛ نه کسی را فریب میدهند و نه فریب میخورند! پس اگر فریب خوردیم اهل دنیاییم و هنوز مومن نیستیم. ⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️ خداوند برای رفتارهای انسان دارد. کافران در برابر حدود الهی، حدودی دیگر وضع میگنند تا با حدود الهی مقابله کنند. به این کار «مُحادّة» گویند و خداوند در آیه ۲۲ مجادله، آنهایی را که قصد دوستی با کسانی که با خدا محادّة میکنند را دارند مومن نمیداند. «لا تجد قوماً یومنون بالله و الیوم الآخر یوادّون من حادّ الله و رسوله و لو کان آبائهم او ...» (قومی از مومنان به خداو روز قیامت را نمی‌یابی که با کسی که با خدا و رسولش محاده میکند دوستی کند اگرچه پدرش یا ... باشد.) 🎯🎯🎯🎯🎯🎯🎯🎯🎯 در آخرت، متقیان حکومت میکنند لذا آنها حاکم و بهشت محکوم آنهاست و هر چیزی را بخواهند به محض اراده، آماده میشود. لذا مومنان خواهان بهشت نیستند بلکه بهشت خواهان آنهاست و آنها را میطلبد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 ____________________ 🔰 برای سلامتی دعا کنید👇 http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🌍 #دنیا، زمین و آسمان و موجودات آن نیست! 📚 قرآن گوید: دنیا، مشغول شدن به #امور_قراردادی، بازیها و توهماتی چون تکاثر مال و ثروت و فخر فروشیست. 🔰«انما الحیاة الدنیا لعبٌ و لهوٌ و زینةٌ و تفاخرٌ بینکم و تکاثر فی الاموال و الاولاد/ حدید، ۲۰» ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190 ✅
💠✅ چرا اهل کتاب، شامل یهودیان و مسیحیان، در عین ایمان به خدا، کافرند؟! 🔰 پاسخ به تمام سوالات دینی شما 🎯 eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
درس اخلاق.mp3
4.18M
صوت علامه جوادی آملی تاریخ: 1397/04/07 🆔 @tafsire_tasnim1
✅مباحث مفسر بزرگ قرآن، آیت الله جوادی، باید در اوقات مناسب پخش شود. 💠آیت الله نوری همدانی: متاسفانه در فقه ما از زیاد استفاده نشده! قرآن تنها برای قرائت و تبرک نیست. تمسک به قرآن اختلاف بین مسلمین را از بین میبرد. 🔰 @tafsire_tasnim1
‼️خداوند کسانی را که قصد دوستی با «محادّه کنندگان» دارند #مومن نمیداند. ▪️علامه جوادی آملی: 🔵خداوند حدودی برای #رفتار انسان دارد. کافران با وضع حدود مخالف،در برابر خدا می ایستند که قرآن این کار را محادّه مینامد. 🔴آیه ۲۲ سوره مبارکه مجادله، افرادی که قصد دوستی با محادّه کنندگان دارند دوست نمیدارد. ♦️ @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
‼️خداوند کسانی را که قصد دوستی با «محادّه کنندگان» دارند #مومن نمیداند. ▪️علامه جوادی آملی: 🔵خداوند
💠💠در آیه ۲۲ سوره مجادله خداوند گوید کسانی که قصد دوستی با «محادّه کنندگان» دارند مومن نیستند. ✅محاده کنندگان کسانیند که در برابر حدود الهی، حدود دیگری وضع میکنند تا بوسیله ایستادن در برابر احکام الهی، در برابر خدا بایستند. 🔰 منظور از محاده کنندگان در ظاهریترین معنای خود این است که امروزه کافران در برابر حدود الهی همچون زنا، لواط، شرب خمر و دیگر حدود ایستاده و با تمام وجود از نظر علمی و عملی در صدد این هستند که حدود مذکور را بی جهت دانسته و اشتباه بودنش را اثبات کنند. 🔴حال که کفار در کشورهای اروپایی و ایالات متحده در برابر چنین حدودی دست به وضع حدود و قوانین مخالف همچون ازدواج با همجنس زده اند راه شناخت محادّه کنندگان ساده شده است و شناسایی کسانی که قصد نزدیکی به محاده کنندگان را دارند کار دشواری نیست. 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_20L.mp3
3.86M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۲۰ 🔖 ۵ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 🔷 قرآن جز برای متقیان که یقین به قیامت دارند هدایت نیست. یقین یک است که جز از راه شهود ملکوت قابل کسب نیست. با ارتباط با ، یقین به قیامت حاصل شده و یقین به قیامت، پرهیز از گناه (تقوا) را به همراه می آورد. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🔴تقوا دو رهاورد دارد: 1⃣ خیرِ تنزل پیدا کرده از سوی خدا را به متقی میرساند. (هدیً للمتقین) هدایت برای همه است (هدیً للناس) اما انسان تبهکار، کور است و نمی بیند اما انسان متقی چشمش باز شده و هدایت را که نور است میبیند لذا هدایت بیشتری را کسب میکند. لذا تقصیر هدایت نشدن از خدا نیست بلکه انسان است که خود را با گناهان کور کرده و دیگر را نمیبیند و هدایت و ظلمات برایش شبیه هم شده اند لذا اشتباه میگیرد. 2⃣ عملِ اهل تقوا را صعود داده و به درجه قبول خداوند میرساند. پس رابطه ای دو طرفه را سامان میدهد. هابیل در آیه ۲۷ مائده به برادرش میفرماید: «انما یتقبّل الله من المتقین» خداوند از متقین اعمالشان را میپذیرد نه از غیر آنها. دقت کنیم که قرآن حرف هابیل را تایید کرده چون کتاب داستان نیست که تنها نقل قول افراد را ذکر کند، بلکه کتاب هدایت است و همه جا حق و باطل را آشکار میکند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 🎖در ابتدای راهِ تقوا، خدا تنها از راضی میشود و در انتهای راه تقوا از انسان. (رضی الله عنهم) به عبارت دیگر در ابتدای راه، برای انسان درجاتی از بهشت است (و لکل درجات ممّا عملوا) و در انتهای راه، خود انسان، درجه ای از بهشت و معیار درجات میشود. (هم درجاتٌ عند الله) لذا در انتها، دیگر انسان ذاتاً از گناه و اشتباه خارج میشود. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🚦وقتی انسان به انتهای راه تقوا رسید اولا خدا بجای قبول اعمالش، خودش را قبول میکند چنانکه مریم مقدس را پذیرفت (فتقبّلها ربّها بقبولٍ حسن) ثانیا او را متقیانی که در درجات پایینتر تقوا هستند قرار میدهد آنطور که متقیان در آیه ۷۴ فرقان از خدا، امامت و پیشوایی بر متقیان را در علم و عمل میخواهند «و اجعلنا للمتقین اماماً» ثالثا اینها به مقام میرسند یعنی راهگشا و مشکل گشای دیگران میشوند و درها را باز میکنند. لذا در هیچ امری درماندگی نداشته و به مقصد میرسند چون متکی به پایگاه هدایت الهیند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🐝در قرآن، هدایت و گزاره های هم طراز آن غالبا با (علیٰ) و به معنای سکو و بالی برای پرواز می آیند «علیٰ هدیً من ربهم» و ظلالت و گزاره های شبیه آن با (فی) و به معنای چاهی برای فرو رفتن «فی ضلالٍ مبین»! آیه ۱۲۲ انعام گوید مومن با و خط مشی روشن در میان مردم حرکت میکند و کافر در تاریکیها فرو رفته و هر بار یک خط مشی دارد آیا اینها شبیهند؟ «و جعلنا له نوراً یمشی به فی الناس کمن مثله فی الضلماتِ لیس بخارجٍ منها» 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 📖 بینه و دلیل روشن و منطقی نیز هدایت و نور است پس با (علیٰ) آمده و سکو و بالی برای پرواز و بالا رفتن است. «علی بینة من ربی» 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 برای سلامتی علامه جوادی آملی، مفسر بزرگ قرن، دعا کنید👇 http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_21L.mp3
3.4M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۲۱ 🔖 ۶_۷ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 💠 آیه۶ بقره: «ان الذین کفروا سواء علیهم اانذرتهم ام لم تنذرهم لا یؤمنون ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشٰوة و لهم عذاب عظیم» (همانا آنهایی که کافر شدند چه انذارشان دهی و چه ندهی برایشان مساویست و ایمان نمی آورند چون خداوند بر قلوب، گوشها و چشمهایشان مهر زده است و لذا برایشان عذاب بزرگ است.) 📚📚📚📚📚📚 ⁉️چرا قرآن تنها برای متقین هدایت است؟ آیه گوید کافران (غیر متقین) بواسطه کفر و گناهان، چشم و گوش و قلبشان مهر خورده و دیگر هر چه بگویی نمیشنوند و اثری در آنها ندارد. حتی خود کافران نیز این عدم تاثیر را گاهی به پیامبران زمانشان گفته اند «قالوا سواء علینا اوعظت ام لم تکن من الواعظین/ شعراء_۱۳۶» 🐬🐬🐬🐬🐬🐬🐬 🔰همانطور که ۳ شأن دارد شامل ایمان اعتقادی (ایمان به وحی و قیامت)، ایمان عملی(نماز) و ایمان مالی(زکات)، نیز به همین نسبت دارای سه شأن کفر اعتقادی، کفر عملی و کفر مالیست. 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 ✅کفر (یعنی پوشاندن) در عمل دو نوع است: 1⃣ناشی از = در اینجا شخص عمداً با ایمان به خدا عناد و دشمنی دارد. این کفر مضادّ ایمان بوده و علاج پذیر نیست. 2⃣ کفر ناشی از = شخص نمیداند که ایمان چیست و آنرا درک نکرده لذا از روی جهل آنرا انکار میکند. این شخص قابل هدایت است. 🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒 🎯هسته مرکزی هدایت و تبلیغ دین خدا، و ترساندن از جهنم و عذاب خداست، نه و بشارت به بهشت! آیه ۶ بقره نیز بجای توجیه علت عدم هدایت پذیری غیر متقین، از عدم انذار پذیری آنها صحبت میکند و علتش همانست که ذکر شد. حضرت علی فرمود مردم به سه جهت عبادت میکنند: عده ای از روی ترس از ، عده ای بخاطر رسیدن به و عده سوم برای رسیدن به رضایت و . عده سوم یا احرار که بسیار اندکند. حال از میان دو مورد ابتدایی علت اینکه هسته مرکزی تبلیغ، انذار است این است که مردم غالباً با (مورد اول) مومن میشوند وگرنه شهوات شیرین دنیا باعث میشود که بگویند چرا باید خوشی های نقد (شهوات دنیا) را بخاطر خوشی های نسیه (نعمات بهشتی) کنار بگذاریم؟! 1⃣هدف ، (انذار) است: «هذا کتاب انزلناه ... لِتُنذر ام القریٰ و من حولها/ انعام_۹۲» 2⃣ هدف (انذار) است: «الم یأتکم رسلٌ منکم...ینذِرونکم لقاء یومکم هذا / انعام_۱۳۰» لذا به پیامبر گوید برخیز و انذار بده! «قم فانذر/ مدثر_۲» 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 برای سلامتی دعا کنید👇 http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
moredi_3278 ss.mp3
5.07M
صوت #درس_اخلاق تاریخ: 1397/04/14 @EsraTvEitaa
✅استمرار مبارزه خستگی ناپذیر! امشب شب شهادت آقاییست که بساط علم و تمدن اسلامی بر مبنای #جنبش_علمی او نزج گرفته و تا حال بالیده است. بیاییم باور کنیم که خدا واقعا هست... و جهنم نزدیک است! چند صد هزار پیامبر، نمیتوانند یک دروغ باشند. باور کنیم، #قلباً ، نه به زبان. 💠 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_22L.mp3
4.59M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۲۲ 🔖 ۶_۷ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 💠 چرا قرآن تنها برای با تقوایان هدایت است؟ مردم پس از نزول قرآن سه دسته شدند: متقین، کفار و مشرکان. با توجه به اینکه غیر متقین یعنی کفار و مشرکین عمداً راه هدایت پذیری را بر خود بستنه اند هدایت قرآن را نمیفهمند و در آنها تاثیر نمیکند پس عدم هدایتشان ناشی از اختیار خودشان است. ⛔️⛔️ 🔰مشرکین و کافران چرا ایمان نمی آورند و هدایت نمیپذیرند؟ چون خدا بر قلب و گوش و چشمشان مهر زده و ای انداخته که مانع هدایت شدنشان است. ⛔️⛔️ 🔴 منشأ مهر خوردن قلب و گوش و چشم این دو گروه چیست؟ منشأ آن، آنهاست (افرأیتَ من اتّخذ الهه هواه؟/ جاثیه_۲۳) اینها هوا و هوس خود را، خدای خود قرار داده اند و تسلیم هر چیزیند که هوایشان به آنها امر میکند. لذا چون عالمانه و عامدانه هواپرست شده اند مورد قهر خدا قرار گرفتند و هدایت پذیری را از دست دادند «و اذلّه الله علی علمٍ». بر این مبنا دیگر گوش و چشم و دلشان حقیقت را نمیفهمد چون پرده ای روی آنها افکنده شده که مانع درک حقیقتست «و ختمَ علی سمعه و قلبه و جعل علی بصره قشٰوة». دیگر هیچ کس نمیتواند آنها را هدایت کند «فمن یهدیه من بعد الله/جاثیه_۲۳» 🍁🍁 ❎ منظور از سمع و بصر و قلب، شنیدن و دیدن و فهمیدن درونیست نه ظاهری. لذا آن سمع و بصر و قلب درونی که باید و صادقانه یا را بشنود و ببیند و بفهمد دیگر نمیتواند. (حج_۴۶) 🌳این پرده ها تنها مخصوص عالم طبیعت(دنیا) است و در عالم برزخ و قیامت این پرده ها نیست. «لقد کنت فی غفلة من هذا فکشفنا عنک غطاءک فبصرک الیوم حدید/ ق_۲۲» (تو در غفلت بودی و ما امروز پرده ات را از تو کنار زدیم لذا دیده ات امروز تیزبینتر است.) 🌚خدا تنها میکند نه ... اینکه هدایت به غیر متقین نمیرسد ناشی از گناهان خودشان است. وقتی عمدا گناه کردند پرده ای بر فهم خود میکشند(اضلال ابتدایی). آنگاه خدا این پرده را بخاطر مجازاتشان وسیعتر و ضخیمتر میکند(اضلال مجازاتی). هدایت نیز چنین است که انسان ابتدا راه را انتخاب میکند و کمی جلو میرود آنگاه خدا او را بیناتر، شنواتر و داناتر میکند به حقیقت. 🌞در آیات قرآن گاهی سمع و بصر در کنار هم آمده اند و قلب جداگانه، گاهی سمع و قلب با هم و بصر جداگانه(جاثیه_۲۳) و گاهی هر سه در کنار هم(نحل_۱۰۸) 📺انسان کافر و مشرک هم راه را بسته و هم راه . آیه ۸ یس گوید: «انا جعلنا فی اعناقهم اغلالاً فهی الی الاذقان فهم مقمحون» (ما بر گردنهایشان تا زیر چانه زنجیرهایی آویختیم که مقمَح و سر به هوا شده اند و نمیتوانند سرشان را به پایین خم کنند) انسان سربه هوا، نمیتواند خود را نگاه کرده و از راه معرفت نفس و خود به شناخت خدا برسد پس این راه را برای شناخت خدا از دست میدهد. در آیه بعد هم گوید: «و جعلنا من بین ایدیهم سداً و من خلفهم سداً فاغشیناهم فهم لا یبصرون» ( در جلو پشت سرشان دیواری بلند قرار دادیم که نمیتوانند جایی را ببینند) بدین صورت راه شناخت آفاق و جهان را نیز برای شناخت خدا از دست می دهند و لذا هدایت از دست میرود. 🔰حجاب دو نوع است: ۱. مکشوف و آشکار مانند دیوار ۲. مستور و پنهان مانند گناهان: مصالح این زنجیر و دیوارها، گناهان خود شخص است که حجابی میشوند بین آنها و حقیقت اما آنرا نمیبینند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 برای سلامتی دعا کنید👇 http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_23L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۲۳ 🔖 آیات: ۷ - ۸ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 📚 دو نوع علم وجود دارد: که بوسیله قوای ادراکی همچون چشم و گوش کسب میشود. یا شهودی(فطرت خداخواهی) که خدا در درون همه انسانها قرار داده است. 🍁🍁🍁 💠قرآن انسان را در ابتدای خلقت خود، دارای علم حضوری و عاری از علم حصولی میداند. «فطرت الله التی فطر الناس علیها/روم_۳۰» و «و الله اخرجکم من بطون امهاتکم لا تعلمون شیء/نحل_۷۸» 🌲🌲🌲 🔰در مورد علم حصولی و اکتسابی، خداوند به انسان همچون گوش و چشم و دل داد تا بدان وسیله دانا به وضعیت جهان شود. « و جعل لکم السمع و الابصار و الافئدة/نحل_۷۸» حال انسان باید به دنبال علم صحیح باشد تا کرده باشد «لعلکم تشکرون» 🍂🍂🍂 🍄 اما در مورد علم حضوری(فطری-شهودی) که مربوط به زیبایی شناسی شامل و است(شمس-۸)، خدا این علم را از ابتدا به همه داد. 🌿🌿🌿 1⃣اگر کسی سرمایه ی علم حضوری و فطری را حفظ کرده و شکوفا کرد خواهد توانست از مجاری ادراکی خود برای کسب علم حصولی استفاده کند اما اگر از علم حضوری خالی شد و و تباهی، صفحه دلش را پر کرد، مجاری ادراکی او را تنها به سمتی سوق می دهد که به نفع شهوت و به ضرر سعادت انسان باشد. 2⃣چون گناه، تاریکی است اگر صفحه دل از گناه و فجور پر شد سیاه و میشود و جایی برای باقی نمی ماند و چون خداوند جز یک قلب، قلب دیگری برای انسان قرار نداده که نور را جذب کند(احزاب-۷) پس با پر شدن صفحه دل از تاریکی گناه، خداوند این صفحه را بسته و با گناه بر قلب، میزند(محمد-۲۳ به بعد) چون دیگر جای نوشتن ندارد. «ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوة» پس قوای ادراکی او نیز دیگر توان درک حقیقت را نخواهند داشت. 🕹🕹🕹 🎯 طبق آیات ۱۶ و ۱۷ اعراف، شیطان از چهار طرف به انسان حمله کرده و در پی احاطه کردن اوست. اگر احاطه کامل شد و انسان، شیطان را خود قرار داد دیگر قابل هدایت نیست. در اینجا جهنم او را احاطه کرده است و اگر چشم دلش سالم بود به دام افتادن خود در جهنم را همین حالا میدید! 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔 دعا برای سلامتی 👇 http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_24L.mp3
4.21M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim_media
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۲۴ 🔖 ۶_۷ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ✅علت اینکه متقین تنها کسانیند که توان استفاده از قرآن را دارند اینست که الهی، مبنای بهره برداری از قرآن است. 🔰بر این اساس متقین در یک چرخه ۳ ضلعی حرکت میکنند: ۱. اینها خود را حفظ میکنند. این سرمایه فطری، انسان را کنترل میکند تا نتواند قوای ادراکی انسان(گوش و چشم و قلب) را به سمت و حرکت دهد. ۲. چون سرمایه فطری خود را حفظ کردند توانستند از قرآن در زندگیشان بهره گیرند. ۳. چون از قرآن بهره گرفتند به و رستگاری رسیدند. (بقره_۵) 🍁🍁🍁 کفار و مشرکین نیز در چرخه ۳ضلعی مشابه گرفتار شدند: ۱. سرمایه فطری خود را باختند و اسیر شهوت و غضب شدند. ۲. چون سرمایه فطری را باختند نتوانستند از بهره گیرند. ۳. چون از قرآن بهره نگرفتند به دچار شدند. (بقره_۷) 🍀🍀🍀 💠اینکه خداوند، انسان را از هدایت باز داشته و را از او میگیرد بخاطر اعمال خود اوست و خدا ابتدائاً و بی دلیل کسی را از یاد خود غافل نمیکند. قرآن دلایل را بیان میکند: 1⃣آیه ۱۴۶ اعراف علت این سلب توفیق هدایت را میداند. 2⃣آیه ۱۱۰ انعام، به اشاره دارد که سبب «منقلب شدن فؤاد و بصر» (دو قوه ادراکی درونی) میشود. 3⃣در جای دیگر آیه ۲۸ کهف و را دلیل غافل شدن از یاد خدا میداند. 4⃣آیه ۵ صف نیز هشدار میدهد که منحرف کردن دلهای بنی اسراییل توسط خداوند به سبب بوده است. 🔴 پس اگر کسی با داشتن حجت بیرونی یعنی و حجت درونی یعنی راه را عمداً کج رفت خدا نیز، توفیق هدایت را از او میگیرد. 💯💯💯 📝امتحانات الهی همانند امتحانات مدرسه است بدین معنی که این امتحانات از سوی خداوند، همه روزه از انسان گرفته میشود اما تنها سالی یک یا دو بار صورت میگیرد و ممکن است انسان رد شود. این قضیه در آیه ۱۲۶ و ۱۲۷ توبه بیان شده است: «اَولا یرون انّهم یفتنون فی کل عامٍ مرةً او مرتین ثم لایتوبون و لا هم یُذکّرون» 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔 دعا برای سلامتی 👇 http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم
💠 بدون تعقل، انسان به مرز وارد میشود. 🐶 انسانی که از تواناییهای عقلیش شامل ابزارهای حسی و قوه تفکر برای شناخت جهان و خالق آن استفاده نمیکند وارد مرز حیوانیت شده و از آن هم پستتر میشود. (اعراف، ۱۷۹) و قرآن او را شرترین جنبندگان عالم میداند. (انفال، ۲۲) ‼️لذا در یک سخن بیاد ماندنی، شهید مطهری گوید اعتقاد من اینست که خدا فردی را که با تفکر به بی خدایی رسیده میبخشد. ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_25L.mp3
4.07M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim_media