تفسیر.mp3
32.37M
🔰درس تفسیر مقارن استاد غلامعباس هاشمی.
صوت جلسه0⃣8⃣
🗓 سه شنبه ١٨/شهریور/۱۳۹۹
📖 ادامه آیه ٢٢ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: معانی سماء و تبیین نعمات الهی
@tafsirmoqaran
🔰خلاصه تفسیر آیه ٢٣ بقره
👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی همدانی
الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﺁﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭی ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﺴﺘﺮی ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺳقفی ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺷﺘﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ، ﺁبی ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ، ﺭﺯﻕ ﻭ ﺭﻭﺯی ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﭘﺲ ﺑﺮﺍی ﺧﺪﺍ ﺷﺮﻳﻜﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﺘﺎﻳﺎنی ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﺩﺭ ﺣﺎلی ﻛﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ. بقره٢٢)
💠 خدای سبحان در این آیات نعمت های بزرگی را یاد اور می شود در حالی که قران کتاب هدایت و اصلاح انسان است این نشان می دهد که یاد اوری نعمت ها نوع انسان را به خدا نزدیک و حق شناس می کند دلیلش هم این است که انسان وجدان دارد و فطرتا وقتی نعمات را شناخت صاحب نعمت را می شناسد و وقتی صاحب نعمت را شناخت خویش را بدهکار می داند و در نتیجه در صدد جبران بر می اید تا ارامش یابد و جبران نعمات باشکر و خصوع محقق می شود.
💠 نعمت های خداوند قابل شمارش نیستند
وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ(نحل١٨) اما انسان گاهی از توجه به نعمت های معنوی غافل می شود. نعمات الهی دو قسم اند نعمات ظاهری و مادی و نعمات باطنی و معنوی نعمات ظاهری و مادی همین اسباب و روزی های ظاهری است که محسوس هستند ولی نعمات با اندیشه و عقل درک می شوند ودر ابدیت و سعادت انسان نقش بیشتری دارند.
💠 دو نمونه از نعمات معنوی
عقل یکی از این نعمت های معنوی است «یا علی! العقل ما اکتسب بهالجنه و طلب به رضا الرحمن»
پیامبر صلی الله علیه واله فرمود: ای علی! عقل چیزی است که با آن بهشت و خشنودی خداوند رحمان به دست میآید.
هدایت وسعادت انسان در سایه عقل محقق می شود
🔸ولایت
بالاترین نعمت ها ولایت است علامه طباطبایی رحمت الله علیه در ذیل ایه ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ.(تکاثر٨) مطلب بسیار لطیفی را بیان می کنند و ان اینکه نعمت ولایت بالاترین نعمت هاست زیرا دارایی های انسان و جوارح او از چشم و گوش و دست و قلب و سایر نعمات الهی به مجرد وجودشان نعمت نیستند زیرا تا اینها در مسیر رضایت و اطاعت الهی قرار نگیرند نقمت هستند نه نعمت و تنها با راهنمایی ولی خداست که چشم وگوش و زبان و جوارح و دارایی انسان در مسیر رضایت و اطاعت حق قرار می گیرند.
#تفسیر_ مقارن_قرآن کریم
@tafsirmoqaran
[.mp3
29.04M
🔰درس تفسیر مقارن استاد غلامعباس هاشمی.
صوت جلسه 1⃣8⃣
🗓 سه شنبه ١٨/شهریور/۱۳۹۹
📖 آیه ٢٣ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: اعجاز قران
@tafsirmoqaran
tafsir.mp3
32.52M
🔰درس تفسیر مقارن
💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی
🔸صوت جلسه 2⃣8⃣
🗓 شنبه ٢٢/شهریور/۱۳۹۹
📖 ادامه آیه ٢٣ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: مفهوم سوره و مراد از "مثله" در ایه ٢٣
@tafsirmoqaran
161109_0404.mp3
31.5M
🔰درس تفسیر مقارن
💠 استاد غلامعباس هاشمی.
🔸صوت جلسه: 3⃣8⃣
🗓 یکشنبه٢٣/شهریور/۱۳۹۹
📖 ادامه آیه ٢٣ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: دوری ساحت قرآن از شک و مراتب اعجاز قران
@tafsirmoqaran
161111_0402.mp3
30.25M
🔰درس تفسیر مقارن
💠 استاد غلامعباس هاشمی.
🔸صوت جلسه: 4⃣8⃣
🗓 سه شنبه ٢۵/شهریور/۱۳۹۹
📖 ادامه آیه ٢٣ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: بررسی عناصر اعجاز قرآن
@tafsirmoqaran
161112_0402.mp3
33.13M
🔰درس تفسیر مقارن
💠 استاد غلامعباس هاشمی.
🔸صوت جلسه: 5⃣8⃣
🗓 چهارشنبه ٢۶/شهریور/۱۳۹۹
📖 ادامه آیه ٢۴ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: اخبار غیبی، فصاحت و بلاغت و عقیده صرفه
@tafsirmoqaran
هدایت شده از تفسیر قرآن کریم(استاد هاشمی همدانی)
.:
🔰 لطافت ها و ظرافت های اعجاز قرآن کریم
👌ازبیانات استاد غلامعباس هاشمی
🔸بزرگ ترین دلیل بر اعجاز قرآن کریم تحدی قرآن است؛ تحدی یعنی مبارز و معارض خواستن واین تحدی عناصر گوناگونی دارد مانند فصاحت و بلاغت، خبرهای غیبی، عدم اختلاف و تناقض، معارف بلند علمی وتربیتی که یکایک باید مورد توجه قرار گیرد.
تحدی قرآن در تمام این عناصر در سه مرحله از قوی تر به ضعیف تر صورت گرفته است؛ ابتدا که قرآن کانل هم نشده بود فرمود جن و انس جمع شوید و مانند قرآن را بیاورید؛ "قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَىٰ أَن يَأْتُوا بِمِثْلِ هَٰذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا"
بعد می فرماید همگی جمع شوید و ده سوره مثل سوره های قرآن را بیاورید؛
"أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" (بلکه ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ ، ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺩﻩ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ، ﺑﻪ ﻳﺎﺭی ﺧﻮﺩ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻴﺪ. هود۱۳)
🔸وقتی از اوردن ده سوره هم عاجز شدند به اوردن یک سوره دعوت نمود
"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِين"
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ] ﻣﺤﻤّﺪ (صلی ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ) ] ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺷﻚ ﺩﺍﺭﻳﺪ [ ﻛﻪ ﻭحی ﺍلهی ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺸﺮ ] ﭘﺲ یک سوره ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ، ﻭ [ ﺑﺮﺍی ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ] ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ، ﺷﺎﻫﺪﺍﻥ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ ، ﺍﮔﺮ [ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻭحی ] ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ .(بقره ۲۳)
و سپس با زبان نفی، تحریص وتحریک به اوردن می کند "فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
(ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁتشی ﻛﻪ ﻫﻴﺰﻣﺶ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺳﻨﮓ ﻫﺎﻳﻨﺪ ، ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ، ﺁتشی ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .بقره۲۴)
🔸حال این اصل تحدی و هم اورد طلبی قران است و این عناصر فراوانی دارد که پایین ترین آنها فصاحت و بلاغت است.
🔸یکی از عناصر اعجاز قرآن کریم، خبر های غیبی قرآن است. نفس پیش گویی هایی که همگی محقق شدند دلیل بر وحی بودن قرآن است چرا که احدی جز خداوند، دانای به غیب نیست.
"قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ" (ﺑﮕﻮ: ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﻏﻴﺐ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺪ. نمل۶۵)
🔸نکته مهمی که در اخبار غیبی قرآن هست این است که خبر های قرآن از آینده، همگی برخلاف پیش گویی و پیش بینی های کاهنان و خبرگان در آن حوزه بوده است.
خبر پیروزی پیامبر بر تمام دین ها در جزیرة العرب با وجود عقاید حاکم در آن زمان، خبر از پیروزی رومیان بر امپراطوری ایران پس از گذشت هشت سال از شکست سنگین رومیان، پیروزی مسلمین در جنگ بدر و احزاب با عدد بسیار کم سپاه اسلام، خبر قطعی از فتح مکه و این گونه موارد همه بر خلاف قواعد جامعه شناسی و اصول انقلاب و رسوم جنگ بوده است.
#تفسیر_مقارن_قرآن کریم
@tafsirmoqaran
هدایت شده از مهارتهای طلبگی دوره دوم
✅ اطلاعیه مهم ➖اطلاعیه مهم
بسم الله الرحمن الرحیم
"قال رسول الله(ص) : اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ"
رسول خدا فرمودند: هنگامی که فتنه ها، همچون پاره های شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست که به قرآن تمسک جویید.
❇️ "آغاز تفسیر قرآن کریم با شیوه ای بدیع و کاربردی در شهر تهران "❇️
🔰 به اطلاع علاقه مندان تفسیر قران به ویژه فعالان فرهنگی، مربیان قران، مبلغان دینی، طلاب و روحانیون، فرهنگیان، پزشکان و مدیران شهر تهران می رساند درس "تفسیر قرآن کریم با رویکرد کاربردی"
💠 توسط: مفسر قرآن کریم
استاد غلامعباس هاشمی همدانی از اساتید بر جسته حوزه علمیه قم برگزار می گردد.
👌 ویژگی های درس:
🔸 تبیین اصول تربیتی و اخلاقی قرآن کریم و ارائه اصول سبک زندگی وحیانی
🔸ارائه راهکارهای عملی قرآن درجهت اصلاح و درمان رنج ها و نا آرامی های انسان قرن ٢١
🔸تفسیر قرآن با توجه خاص به فلسفه اخلاق و فلسفه دین با مبانی قرآن کریم
🔸تبیین و تحلیل اصول روانشناسی و جامعه شناسی هدایت و تربیت در قرآن کریم
🔸 نقد محققانه نظریه های ناصحیح در تفسیر آیات قرآن
🔸نقد اندیشه های نو ظهور عرفانی، اخلاقی و فلسفی با مبانی قرآنی
🔸پاسخ به شبهات نوظهور در مسایل مهم
🔹زمان: هر هفته چهارشنبه ها ساعت ١۶ تا ١٧ (به ساعت مهر ماه)
🔹مکان: تهران- حکیمیه- بلوار بهار- خیابان بهشت- خیابان دانش- رسولیه تهران.
▪️تاریخ شروع : چهارشنبه ٢/مهر/٩٩
🔴 بدیهی است که جلسات با رعایت توصیه های بهداشتی برگزار خواهد شد.
(رسولیه تهران مقدم شیفتگان قران را گرامی می دارد)
تفسیر-جلسه ی 86.mp3
35.04M
🔰درس تفسیر مقارن
💠 استاد غلامعباس هاشمی.
🔸صوت جلسه: 6⃣8⃣
🗓 شنبه ٢٩/شهریور/۱۳۹۹
📖 ادامه آیه ٢۴ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: وعید های الهی در قرآن و نقد اندیشه اباحه گرانه
@tafsirmoqaran
🔰خلاصه تفسیر ایه ٢۴ سوره بقره
👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی همدانی
فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁتشی ﻛﻪ ﻫﻴﺰﻣﺶ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺳﻨﮓ ﻫﺎﻳﻨﺪ، ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ﺁﺗﺸﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .(بقره٢٤).
💠 در این ایه انسان و سنگ، هیزم اتش جهنم عنوان می شود. انسان همانطور که در دنیا، هم گمراه می شود و هم گمراه می کند در اخرت نیز هم خود می سوزد و هم دیگران را می سوزاند. و مراد از حجاره بت هایی هستند که مورد پرستش بودند به دلیل اینکه در سوره انبیا فرمود:
إِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنتُمْ لَهَا وَارِدُونَ(ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﺍنی ﻛﻪ ﺑﻪ جای ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪﻳﺪ ﻫﻴﺰمِ ﺩﻭﺯﺧﻴﺪ و ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ .(٩٨).
و ممکن است بیان حجاره برای ترسیم عظمت و سختی عذاب باشد.
💠 ایات عذاب و اندیشه های اباحه گر؛
🔸 برخی در لباس تفکر دینی وحتی در سنخ روحانیت در دعوت مردم به دین گونه ای برخورد می کنند که گویی حساب و کتاب در عالم نیست و همه چیز به عفو الهی تمام می شود. متاسفانه این دست از اندیشه ها گوشه و کنار از شهرت و تبلیغات فراوان برخوردارند و مردم هم عمدتا بین مبلغ راستین و این افراد تشخیص نمی دهند و خصوصا جوانان فراوانی راه دینداری را گم می کنند.
💠مشخصات مبلغان اباحه گر
🔸اول: ترسیم افراطی از رحمت خداوند؛
برخی چهره ای سفیهانه از امید به رحمت خداوند ترسیم می کنند. کسی که دانه در زمین می کارد و ابیاری می کند معقول است امید به لطف حق داشته باشد تا محصول بچیند. اما کسی دانه نکاشته و ابیاری نکرده امید به چیدن گندم از زمین، برای او سفیانه است.
🔸دوم: مبلغان اباحه گر اغلب مردم را به وظایف و حدود شرعی سست و بی توجه می کنند. شاید در سخنان این دسته مسایل مهم اعتقادی و نیز دعوت به نماز، امر به معروف، روزه داری، حجاب و دیگر فرایض الهی یافت نشود.
🔸سوم: اندیشمندان و روشنفکران اباحه گر عمدتا زبانشان زبان نقد و نکوهش است. اما هرگز اشخاص و مخاطب خود را نقد و سرزنش نمی کنند چون اگر چنین کنند مخاطب خود را از دست می دهند بلکه نهادها را می کوبند نهاد های دین و دینداری مانند حوزه و نهاد روحانیت و حکومت و امثال آن.
🔸چهارم: مسایل تخصصی که در مراکز اکادمیک و علمی توسط اساتید و فرهیختگان باید بحث شود را به میان عموم مردم می برند؛ مردمی که قادر به قضاوت در ان مسایل نیستند و هنر تحلیل و کار امدی و اثار ان اندیشه هارا را ندارند.
@tafsirmoqaran
تفسیر-جلسه ی 87.mp3
30.62M
🔰درس تفسیر مقارن
💠 استاد غلامعباس هاشمی.
🔸صوت جلسه: 7⃣8⃣
🗓 یکشنبه ٣٠/شهریور/۱۳۹۹
📖 ادامه آیه٢۴ و آغاز ایه ٢۵ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: ورود برخی مومنان به جهنم و تبیین نحوه انجام تمام اعمال صالح
@tafsirmoqaran