هدایت شده از مهارتهای طلبگی دوره دوم
✅ اطلاعیه مهم ➖اطلاعیه مهم
بسم الله الرحمن الرحیم
"قال رسول الله(ص) : اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ"
رسول خدا فرمودند: هنگامی که فتنه ها، همچون پاره های شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست که به قرآن تمسک جویید.
❇️ "آغاز تفسیر قرآن کریم با شیوه ای بدیع و کاربردی در شهر تهران "❇️
🔰 به اطلاع علاقه مندان تفسیر قران به ویژه فعالان فرهنگی، مربیان قران، مبلغان دینی، طلاب و روحانیون، فرهنگیان، پزشکان و مدیران شهر تهران می رساند درس "تفسیر قرآن کریم با رویکرد کاربردی"
💠 توسط: مفسر قرآن کریم
استاد غلامعباس هاشمی همدانی از اساتید بر جسته حوزه علمیه قم برگزار می گردد.
👌 ویژگی های درس:
🔸 تبیین اصول تربیتی و اخلاقی قرآن کریم و ارائه اصول سبک زندگی وحیانی
🔸ارائه راهکارهای عملی قرآن درجهت اصلاح و درمان رنج ها و نا آرامی های انسان قرن ٢١
🔸تفسیر قرآن با توجه خاص به فلسفه اخلاق و فلسفه دین با مبانی قرآن کریم
🔸تبیین و تحلیل اصول روانشناسی و جامعه شناسی هدایت و تربیت در قرآن کریم
🔸 نقد محققانه نظریه های ناصحیح در تفسیر آیات قرآن
🔸نقد اندیشه های نو ظهور عرفانی، اخلاقی و فلسفی با مبانی قرآنی
🔸پاسخ به شبهات نوظهور در مسایل مهم
🔹زمان: هر هفته چهارشنبه ها ساعت ١۶ تا ١٧ (به ساعت مهر ماه)
🔹مکان: تهران- حکیمیه- بلوار بهار- خیابان بهشت- خیابان دانش- رسولیه تهران.
▪️تاریخ شروع : چهارشنبه ٢/مهر/٩٩
🔴 بدیهی است که جلسات با رعایت توصیه های بهداشتی برگزار خواهد شد.
(رسولیه تهران مقدم شیفتگان قران را گرامی می دارد)
تفسیر-جلسه ی 86.mp3
35.04M
🔰درس تفسیر مقارن
💠 استاد غلامعباس هاشمی.
🔸صوت جلسه: 6⃣8⃣
🗓 شنبه ٢٩/شهریور/۱۳۹۹
📖 ادامه آیه ٢۴ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: وعید های الهی در قرآن و نقد اندیشه اباحه گرانه
@tafsirmoqaran
🔰خلاصه تفسیر ایه ٢۴ سوره بقره
👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی همدانی
فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁتشی ﻛﻪ ﻫﻴﺰﻣﺶ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺳﻨﮓ ﻫﺎﻳﻨﺪ، ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ﺁﺗﺸﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .(بقره٢٤).
💠 در این ایه انسان و سنگ، هیزم اتش جهنم عنوان می شود. انسان همانطور که در دنیا، هم گمراه می شود و هم گمراه می کند در اخرت نیز هم خود می سوزد و هم دیگران را می سوزاند. و مراد از حجاره بت هایی هستند که مورد پرستش بودند به دلیل اینکه در سوره انبیا فرمود:
إِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنتُمْ لَهَا وَارِدُونَ(ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﺍنی ﻛﻪ ﺑﻪ جای ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪﻳﺪ ﻫﻴﺰمِ ﺩﻭﺯﺧﻴﺪ و ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ .(٩٨).
و ممکن است بیان حجاره برای ترسیم عظمت و سختی عذاب باشد.
💠 ایات عذاب و اندیشه های اباحه گر؛
🔸 برخی در لباس تفکر دینی وحتی در سنخ روحانیت در دعوت مردم به دین گونه ای برخورد می کنند که گویی حساب و کتاب در عالم نیست و همه چیز به عفو الهی تمام می شود. متاسفانه این دست از اندیشه ها گوشه و کنار از شهرت و تبلیغات فراوان برخوردارند و مردم هم عمدتا بین مبلغ راستین و این افراد تشخیص نمی دهند و خصوصا جوانان فراوانی راه دینداری را گم می کنند.
💠مشخصات مبلغان اباحه گر
🔸اول: ترسیم افراطی از رحمت خداوند؛
برخی چهره ای سفیهانه از امید به رحمت خداوند ترسیم می کنند. کسی که دانه در زمین می کارد و ابیاری می کند معقول است امید به لطف حق داشته باشد تا محصول بچیند. اما کسی دانه نکاشته و ابیاری نکرده امید به چیدن گندم از زمین، برای او سفیانه است.
🔸دوم: مبلغان اباحه گر اغلب مردم را به وظایف و حدود شرعی سست و بی توجه می کنند. شاید در سخنان این دسته مسایل مهم اعتقادی و نیز دعوت به نماز، امر به معروف، روزه داری، حجاب و دیگر فرایض الهی یافت نشود.
🔸سوم: اندیشمندان و روشنفکران اباحه گر عمدتا زبانشان زبان نقد و نکوهش است. اما هرگز اشخاص و مخاطب خود را نقد و سرزنش نمی کنند چون اگر چنین کنند مخاطب خود را از دست می دهند بلکه نهادها را می کوبند نهاد های دین و دینداری مانند حوزه و نهاد روحانیت و حکومت و امثال آن.
🔸چهارم: مسایل تخصصی که در مراکز اکادمیک و علمی توسط اساتید و فرهیختگان باید بحث شود را به میان عموم مردم می برند؛ مردمی که قادر به قضاوت در ان مسایل نیستند و هنر تحلیل و کار امدی و اثار ان اندیشه هارا را ندارند.
@tafsirmoqaran
تفسیر-جلسه ی 87.mp3
30.62M
🔰درس تفسیر مقارن
💠 استاد غلامعباس هاشمی.
🔸صوت جلسه: 7⃣8⃣
🗓 یکشنبه ٣٠/شهریور/۱۳۹۹
📖 ادامه آیه٢۴ و آغاز ایه ٢۵ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: ورود برخی مومنان به جهنم و تبیین نحوه انجام تمام اعمال صالح
@tafsirmoqaran
161118_0404.mp3
28.53M
🔰درس تفسیر مقارن قرآن
💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی
🔸صوت جلسه: 8⃣8⃣
🗓 سه شنبه ١/ مهر /۱۳۹۹
📖 ادامه ایه ٢۵ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: اصالت تشویق و تحسین در هدایت و تربیت انسان
@tafsirmoqaran
✅ اطلاعیه مهم ➖اطلاعیه مهم
بسم الله الرحمن الرحیم
"قال رسول الله(ص) : اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ"
رسول خدا فرمودند: هنگامی که فتنه ها، همچون پاره های شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست که به قرآن تمسک جویید.
❇️ "آغاز تفسیر قرآن کریم با شیوه ای بدیع و کاربردی در شهر تهران "❇️
🔰 به اطلاع علاقه مندان تفسیر قران به ویژه فعالان فرهنگی، مربیان قران، مبلغان دینی، طلاب و روحانیون، فرهنگیان، پزشکان و مدیران شهر تهران می رساند درس "تفسیر قرآن کریم با رویکرد کاربردی"
💠 توسط: مفسر قرآن کریم
استاد غلامعباس هاشمی همدانی از اساتید بر جسته حوزه علمیه قم برگزار می گردد.
👌 ویژگی های درس:
🔸 تبیین اصول تربیتی و اخلاقی قرآن کریم و ارائه اصول سبک زندگی وحیانی
🔸ارائه راهکارهای عملی قرآن درجهت اصلاح و درمان رنج ها و نا آرامی های انسان قرن ٢١
🔸تفسیر قرآن با توجه خاص به فلسفه اخلاق و فلسفه دین با مبانی قرآن کریم
🔸تبیین و تحلیل اصول روانشناسی و جامعه شناسی هدایت و تربیت در قرآن کریم
🔸 نقد محققانه نظریه های ناصحیح در تفسیر آیات قرآن
🔸نقد اندیشه های نو ظهور عرفانی، اخلاقی و فلسفی با مبانی قرآنی
🔸پاسخ به شبهات نوظهور در مسایل مهم
🔹زمان: هر هفته چهارشنبه ها ساعت ١۶ تا ١٧ (به ساعت مهر ماه)
🔹مکان: تهران- حکیمیه- بلوار بهار- خیابان بهشت- خیابان دانش- رسولیه تهران.
▪️تاریخ شروع : چهارشنبه ٢/مهر/٩٩
🔴 بدیهی است که جلسات با رعایت توصیه های بهداشتی برگزار خواهد شد.
(رسولیه تهران مقدم شیفتگان قران را گرامی می دارد)
هدایت شده از تفسیر قرآن کریم(استاد هاشمی همدانی)
🔴 ظرافت های تربیت(قسمت دوم)
👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی
🔸اغاز تربیت از دیدگاه قرآن کریم
🔰وَقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا
ﻭ ﻧﻮﺡ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻭی ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎقی ﻣﮕﺬﺍﺭ (نوح٢٦)
💠این نفرین اگر چه ظاهرش بخشی از داستان جناب نوح و قوم اوست اما باطنش مانند تمام داستان هدایت گرانه و اصلاح گرانه است. نفرین انبیا بر اساس آرام کردن کینه و رام کردن خشم نبوده چرا که انبیا با مقام عصمت وجودی از چنین اعمالی به دور هستند. از همین روی نوح نبی دو دلیل برای نفرین خود داشت که به محضر خدای سبحان بیان می کند:
إِنَّكَ إِن تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا
ﻛﻪ ﺍﮔﺮ تو ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎقی ﮔﺬﺍﺭی، ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺟﺰ فرزندانی ﺑﺪﻛﺎﺭ ﻭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ زاد و ولد نمی کنند.( نوح٢٧)
فلسفه نفرین در کلام نوح این است که اولا این قوم اگر در روی زمین بمانند بندگان دیگر را نیز گمراه می کنند. ثانیا گذشته از گمراهی دیگران، از جهت زاد و ولد نیز جز فرزندانی فاجر و کافر به دنیا نمی آورند.
تبیین فلسفه نفرین به این بیان، نشان گر این است که عقیده و باور نیز از طریق نسل به فرزندان منتقل می شود. همانطور که صفات و اخلاق پدر و مادر به فرزندان بصورت موروثی قابل انتقال است. البته این به این معنی نیست که همه باور ها یا همه اوصاف بوسیله نسل منتقل می شود چرا که خلقت همه انسان ها با فطرت خداجویی و ایمان دوستی است چنانچه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: « کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ وَ یُمَجِّسَانِه (هر نوزادی بر اساس فطرت متولّد می شود ، پس والدین او وی را یهودی و نصرانی و مجوسی می کنند.» (بحار الأنوار ، ج ۵۸ ،ص۱۸۷ )
اما غرض این است که طبق آیات سوره مبارکه نوح و احادیث معتبر، باور ها و عقاید نیز گاهی از طریق نسل به فرزندان منتقل می شوند. و این از آیات علمی قرآن کریم در باب دانش ژنتیک نیز می باشد.
◽️گاهی این انتقال در عقاید و اخلاق به اندازه ای قوی است که قرآن کریم به ملاحظه اینکه هر صفت رذیله و هرنوع گمراهی، از وسوسه ها و نیرنگ های شیطان آغاز می شود و به فرزندان منتقل می گردد، مشارکت شیطان در زاد و ولد انسان ها را مطرح می کند
واسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتک و أَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا
(ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺗﻮﺍنستی ﺑﺎ ﺁﻭﺍﺯﺕ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺰ، ﻭ ﺑﺎ ﺳﻮﺍﺭﻩ ﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻫﺎﻳﺖ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﻧﮓ ﺯﻥ ، ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﺷﺮﻳﻚ ﺷﻮ ، ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺑﺪﻩ ﻭ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﺯ ﺭﻭی ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺩﺭﻭﻍ ﻭﻋﺪﻩ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ . اسرا ٦٤)
◽️شیطان قبل از زاد و ولد از طریق عقاید و رسوخ اوصاف فاسد در والدین و در حین عمل زناشویی از طریق زنا و یا خیال های ناپاک و بعد از آن از راه منع والدین از تربیت الهی فرزند و غافل کردن آنها از وظایفشان، در اولاد آدمیان و اخلاق و باور های آنان شرکت می کند.
🔴نگاهی تربیتی به یک حدیث نبوی
پیامبرصلی الله علیه و آله فرمودند: اَلشَّقِيُّ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّه وَ اَلسَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ (خوشبخت در شکم مادرش خوشبخت و بد بخت در شکم مادرش بد بخت شده است)
🔸این حدیث نورانی را شیخ صدوق اعلی الله درجاته در کتاب التوحید نقل نموده و برخی از متکلمان در کلام در مساله جبر و اختیار مطرح کرده اند و مرحوم محقق خراسانی صاحب کفایه نیز در مساله اتحاد طلب و اراده مطرح نموده و از حدیث، سعادت و شقاوت ذاتی انسان ها را استفاده نموده است که مورد ایراد اهل علم واقع شده است.
از این حدیت می توان اصلی تربیتی نیز استفاده کرد که تربیت و در نتیجه شکل گیری شخصیت انسان ها از همان شکم مادر آغاز می شود. پدران و مادران باید بدانند هر چه در تصحیح عقاید و اخلاق خود بکوشند میوه سعیشان را در اولاد خود خواهند چید و هر چه در این جهت تسامح نمایند خصوصا در دوران باروری نطفه در رحم مادر، ممکن است سستی ها و کاستی ها را در وجود فرزندان خود مشاهده نمایند.
خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا می رود دیوار کج
#تفسیر_مقارن_قرآن کریم
@tafsirmoqaran
161119_0144.mp3
25.15M
🔰درس تفسیر مقارن قرآن
💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی
🔸صوت جلسه: 9⃣8⃣
🗓 جهارشنبه ٢/ مهر /۱۳۹۹
📖 ادامه ایه ٢۵ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: زوال ناپذیری عمل صالح و لوازم خلود در بهشت.
@tafsirmoqaran
تفسیرجلسه 90.mp3
32.6M
🔰درس تفسیر مقارن قرآن
💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی
🔸صوت جلسه: 0⃣9⃣
🗓 شنبه/ ۵مهر /۱۳۹۹
📖 ایه ٢۶ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: زندگی با تعبد شرط تکامل ایمان
@tafsirmoqaran
🔰زندگی متعبدانه مومن
👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی
💠ایمان وقتی به مرحله تکامل خود می رسد که مومن، متعبدانه زندگی کند. اگر انسان به باور رسید و به ایمان رسید و یقین پیدا کرد که آنچه در دست اوست کلام و احکام خداست باید متعبدانه با آن حکم برخورد کند نه فیلسوفانه.
🔸 در آیات مختلف قرآن کریم زندگی ابلیس منعکس شده است. فلسفه این انعکاس این است که رمز سقوط یک مخلوق را برای ما بیان نماید. ابلیس با تمام عبادت و قربی که به خدای متعال داشت وقتی که امر به سجده شد با اینکه این امر از سوی علم مطلق و عدالت مطلق صادر شده بود که نتیجه اش این بود که این حکم حق مطلق است از جهت تعبد لغزید که چرا من باید سجده کنم؟ "قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ"
ﮔﻔﺖ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻬﺘﺮم، ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺁﻓﺮﻳﺪی ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﻞ ﺳﺎختی.(ص٧٦) این اولین قدم در سقوط موجودی بود که شش هزار سال سابقه عبادت خدای متعال را داشت. بنابراین مومن وقتی به مرحله ایمان رسید باید در مقابل اوامر و نواهی الهی متعبدانه زندگی کند.
🔸اساساً مفهوم ایمان در تعبد روشن میشود و الا اگر به جوانب هر حکم و قانونی یقین کنیم و سپس بعد از یقین بدان گردن گذاریم از روح ایمان خارج می شویم.
@tafsirmoqaran
تفسیر جلسه 91.mp3
30.9M
🔰درس تفسیر مقارن قرآن
💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی
🔸صوت جلسه: 1⃣9⃣
🗓 یکشنبه/ ۶مهر /۱۳۹۹
📖 ایه ٢٧ سوره مبارکه بقره
👈موضوع: اهمیت حق الله
@tafsirmoqaran
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰#تفسیر_آیه_بیست_و_هفتم
👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی
"الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ"
🔴 مراد از #عهد_الله:
🔸 بیان زمخشری:
همان عهد فطری است که در فطرت و عقول هر انسانی حقیقت توحید وجود دارد.
🌻 آیه ی ۱۷۲ اعراف موید این معناست.
🌹از آیه ی ۵۳ فصلت نیز این معنا فهمیده می شود که پی بردن به صانع، امری فطری است. بنظر می رسد کلام زمخشری ناتمام است چرا که با توجه به ایات قبل و بعد، مراد از عهد موضوع پذیرش وحی و نبوت است. چنانچه شیخ طوسی فرموده اند خداوند بر اساس عهد فطری که انسان آن را نمی شناسد و بیان نشده مذمت نمی کند.
🔴 مراد از #میثاق :
🔸اصل عهد مطلبی است جدای از میثاق که به معنای محکم کردن آن است.
🌺مراد از میثاق را آیه ی ۸۱ آل عمران مشخص کرده است.(عهدی که از پیامبران پیشین درباره پیامبران بعد گرفته شده است که به او ایمان آورند و او را تصدیق و نصرت کنند).
↔پس مراد از عهد و میثاق شامل #نبوت و ما جاء به النبیّ یعنی #ولایت معصومین علیهم السلام می شود.
🔴عهد الله و عهد مردم
✏الف)حقوق الناس: از جهتی اهمیت ویژه ای دارد چون تنها راه برون رفت و رهایی از آن رضایت ناس است.(حتی در مورد مجاهدین و شهداء که با ریخته شدن خون او تمام گناهان او بخشیده می شود منظور فقط حقوق الله است). حق الناس باتوبه بخشیده نمی شود.
✏ب)حقوق الله :بر خلاف تصور عوامّ، ارزش و اهمیت حقوق الله از حقوق الناس بالاتر است؛ چون مردم بالذات حقی ندارند و تنها خداوند حق استحقاقی دارد.
⚘ موید این مطلب روایتی در بحار الانوار ج ۸۵ ص ۳۱۶ پیامبر اکرم صل الله علیه و اله فرمودند :(.... ان دَینُ الله احقُّ بالقضا.... ) است.
🔴 #پیوندهایی_که_خدا_دستور_به_برقراری_داده
✏الف)یحتمل مراد صله ارحام باشد.
چون سیاق آیات مباحث اعتقادی است بعید است صرفا مسئله اخلاقی در اینجا مطرح شود.
✏ب)بیضاوی: تمام اموری که خدا راضی به ترک آن نیست.
با توجه به سیاق ایه مراد پیوند با پیامبر و وحی است.
📚نکته اخلاقی تربیتی
🌻ابن ادریس در باب حقوق الله کلامی دارد نفیس که ما اصلا گناه صغیره نداریم و همه گناهان در محضر خداوند کبیره است و شخص با قدم برداشتن به طرف گناه عَلَم طغیان را بلند کرده و این خلاف ادب در ساحت اقدس اله است. وصرفا گناهان در مقایسه با هم کوچک و بزرگ دارند ولی در برابر حضرت حق همه گناهان کبیره اند
🕋پیامبر خدا به اباذر اینگونه نصیحت می فرمود: (یا اباذر لاتنظر الی صغر الخطیئة ولکن انظر الی من عصیت)
الحمد لله ربّ العالمین
@tafsirmoqaran