🌷تفسیر قرآن🌷
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الم (1) ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ
✅نظرعلامه طباطبایی(ره) و آیت الله جوادی آملی در تفسیر حروف
💠علامه طباطبایی: با تدبّر در سورههایی که حروف مقطعه همسان دارد، مانند سورههایی که با (الم، الر، طس یا حم) شروع میشود، درمییابی که سورههای دارای حروف مقطعه مشترک، در مضامین و سیاقها نیز با یکدیگر مشابه و متناسب است و این تشابه ویژه میان سورههای مزبور با سایر سورهها وجود ندارد.
💠آیت الله جوادی: رأی استاد علامه(ره) گرچه کوششی ارزشمند در جهت دستیابی به تفسیر حروف مقطعه است و شواهدی نیز آن را تأیید میکند، لیکن برای رسیدن به نصاب پذیرش نیاز به بررسی و مداقّه بیشتری دارد؛ یعنی، اثبات تشابهِ ویژه بین سورههای مُصَدّر به حروف مقطعه خاص و اثبات نفی آن تناسبِ مخصوص در همه سُور دیگر نیازمند به سبر و تقسیم و تحلیل فراگیر است که تنها با ادّعا یا به صرف مشاهده برخی شواهد اکتفا نمیشود. البته زمینه فحص و ارزیابی کامل موجود است و شاید بتوان با رسیدگی نهایی به چنین نتیجهای رسید.
📚تفسیر تسنیم
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الم (1) ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ
✅گزیده تفسیر آیه ۲
💠قرآن کریم جامعترین کتاب الهی است که همه معارف کتابهای آسمانی پیشین را در بردارد و مُهَیْمن بر همه آنهاست و هیچ شکّی در حریم آن راه ندارد؛ زیرا قرآن حق محض است و زمینه شک آن جاست که حق و باطل به هم آمیخته باشد و حقنمایی باطل، منشأ تردید گردد و امّا شک منافقان و کافران در دَعْوی و دعوت قرآن، خاستگاهش قلب بیمار آنان است؛ چنانکه شخص نابینا، بر اثر کوری خود، درباره آفتابِ روشن شک میکند.
💠قرآن کریم مایه هدایت پارسایان است؛ گرچه هدایت تشریعی قرآنْ(راهنمایی) همگانی است و اختصاص به گروهی خاص ندارد، لیکن هدایت تکوینی آن(راهبری) که در این آیه مطرح است و متأخر از هدایت تشریعی است، ویژه پرهیزکارانی است که سلامت فطرت خود را حفظ کرده باشند و از هدایتِ تشریعی قرآن نیز بهرهمند شده باشند.کسانی که فطرت خود را در گور هوسها دفن کرده باشند، از هدایت قرآن بیبهرهاند.
📚تفسیر تسنیم
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الم (1) ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ
✅معنای نفی ریب از قرآن
💠مراد از «نفی ریب» از قرآن کریم، این است که در ظرف قرآن جای هیچ ریبی نیست؛ زیرا زمینه ریب و شک آنجاست که حقّ و باطل به هم آمیخته باشد و حقنمایی باطلْ منشأ تردید گردد. در حالی که قرآن حق محض است: (بل هو الحقّ من ربّک)
و در حریم پاک آن هیچ باطلی راه ندارد: (لا یأتیه الباطل من بین یدیه ولا من خلفه)
📚تفسیر تسنیم
✅چرا اشاره به دور؟
🔶مىدانیم کلمه" ذلک" در لغت عرب اسم اشاره بعید است، بنا بر این{ذلِکَ الْکِتابُ} مفهومش" آن کتاب" است، در حالى که در اینجا باید از اشاره به نزدیک استفاده مىشد، و" هذا الکتاب" مىگفت چرا که قرآن در دسترسى مردم قرار گرفته بود.
🔶این به خاطر آن است که گاهى از اسم اشاره بعید براى بیان عظمت چیز یا شخصى استفاده مىشود، یعنى آن قدر مقام آن بالا است که گویى در نقطه دور دستى در اوج آسمانها، قرار گرفته است
📚تفسیر نمونه
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
10.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴#شهادت_امام_حسن_عسکری(ع) پدر عزیز حضرت #مهدی(عج) را به آقامون #امام_زمان روحی فداه و همۂ شما تسلیت عرض می نماییم🏴
#استوری
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🍃الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (3)🍃
3-(پرهیزکاران) آنها هستند که به غیب (آنچه از حس پوشیده و پنهان است) ایمان مىآورند، و نماز را بر پا مىدارند و از تمام نعمتها و مواهبى که به آنها روزى دادهایم انفاق مىکنند.
🌷تفسیر قرآن🌷
🍃الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (3)🍃 3-
✅گزیده تفسیر
💠قرآن هدایت کننده ی تقواپیشگانی است که غیب(خدای سبحان و اسمای حسنای او، وحی، فرشتگان و معاد) را باور دارند(گرچه غیب مطلق، یعنی کُنْه ذات خدا نه مشهود تفصیلی عارف است و نه معقول حکیم و متکلّم و نه متعلَّق ایمان تفصیلی هیچ مؤمن).
💠تقواپیشگان هم اهل نمازند و هم حقیقت آن را برپا میدارند؛ آنان پیام اصلی نماز را از مدار لفظ و مفهومِ آن خارج ساخته، به وجود عینی میرسانند؛ یعنی، ابتدا در محدوده جان خویش حقیقت نماز را متمثل ساخته، سپس آن را با سنّت مستمرّ خود در جامعه متجلّی میکنند و با تبلیغ و تعلیم دیگران، آنان را نیز به عنوان روح متمثل نماز پرورش میدهند، تا حقیقت نماز که ناهی از فحشا و منکر، و شفابخش دردِ هلوع و جزوع و منوعبودن انسان خاکی است در جامعه متمثل گردد.
💠آنان با انفاقِ آنچه خدا روزیشان کرده، ابتدا پیوند خود را با خداوند مستحکم و در پرتو آن به تحکیم پیوند خود با بندگان خدا میپردازند.
💠انفاقِ متقین منحصر به مال نیست؛ آنان از هر رزقی مانند مال،علم، عقل، قدرت، جاه و جان خود در راه حق نثار و ایثار میکنند
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
🍃الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (3)🍃 3-
✅مفردات
یؤمنون: واژه «ایمان» از ریشه «اَمْن» است و سرّ اطلاق ایمان بر عقیده آن است که مؤمن اعتقاد خود را از ریب، اضطراب و شکّ، که آفت اعتقاد است، میرهاند و آن را اِیمِن میکند. از این رو رسوخ و استقرار عقیده در قلب را «ایمان» میگوین
غیب: غیب چیزی است که با هیچ یک از حواس عادی و یا حواس مسلح قابل درک نباشد و در مقابل حضور و شهادت است و مصادیق فراوانی دارد و اگر در بحث روایی مفسّران شیعه عنوان غیب، بر حضرت مهدی(عجّلاللهتعالیفرجهالشّریف) تطبیق شده است، از قبیل بیان مصداق است، نه تفسیر مفهوم
یقیمون: «اقامة» از «قیام» و «قوام» مشتق است و قیام گاهی در مقابل قعود و سجود و اضطجاع و استلقاء است و به معنای ایستادن؛
و گاهی در مقابل حرکت است و به معنای توقّف و سکون؛
گاهی نیز قیام در برابر انحراف و اعوجاج است و به معنای ایستادگی نه ایستادن ظاهری
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
🍃الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (3)🍃 3-
✅اقامه نماز، عامل اقامه دین
💠اقامه نماز غیر از خواندن آن است. خواندن نماز و تداوم بر آن عملی است واجب امّا مهمتر از آن، اقامه و برپاداشتن نماز است که از اوصاف تقوا پیشگان به شمار آمده و آن برپا داشتن حقیقت نماز است
💠برپا شدن حقیقت و روح نماز به این است که گذشته از تلفّظ اذکارِ قرائت و کلمات ذکر رکوع، سجود، تشهّد و مانند آن و صرف نظر از هیئتهای خاصّ استوا و انحنای تام و غیرتامّ و نشستن و نظیر آن و قطع نظر از تصویر مفاهیم اذکارِ آن در ذهن، پیام اصلی آن از وجود لفظی و ذهنی بیرون آید و به وجود عینی برسد و در محدوده روح نمازگزار متمثّل گردد
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ(4)
4- آنها به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین نازل گردیده) ایمان مىآورند، و به رستاخیز یقین دارند.
🌷تفسیر قرآن🌷
وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ ی
✅گزیده تفسیر
💠هدایت قرآن بهره پرهیزکارانی است که به هر چه بر قلب مطهّر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است(قرآن باشد یا حدیث قدسی) و به کتب آسمانی پیشین ایمان دارند.
💠ایمان به قرآن و کتب آسمانی گذشته، مستلزم ایمان به پیامبران الهی و معجزات آنان و وجود فرشتگان نیز هست و از این رو متقیان همه این معارف را باور دارند.
💠پرواپیشگان افزون بر ایمان به وحی و رسالت، به معاد که از برجستهترینرهآوردهای دین است، یقین دارند؛ زیرا دین خدا صراط استوعقیده به صراط بدون عقیده به مقصد(معاد) سودمند نیست.
💠موانع اعتقاد به معاد یا «شبهه علمی» است یا «شهوت عملی» و پرهیزکاران، این دو را از حریم اندیشه و عمل خود رانده، از رزق ناب«یقین» که کمیابترین رزق خداوند است، بهرهمند شدهاند.
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ ی
✅رابطه ایمان به قرآن با ایمان به سایر کتب آسمانی
💠ایمان به آنچه بر پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله و سلم نازل شده، مستلزم ایمان به همه پیامبران پیشین و کتب آسمانی آنان نیز خواهد بود؛ زیرا حقّانیت انبیای گذشته و کتب آنان به سه طریق از قرآن کریم استفاده میشود:
1 ـ همه شرایع در اصول و خطوط کلّی معارف یکسان و مشترک است و اسلام که رهآورد قرآن کریم است روح همه مکتبهای الهی است.
2 ـ قرآن کریم مصدّق کتب آسمانی پیشین و مُهَیْمِن بر آنهاست
3 ـ در قرآن کریم به طور گسترده از پیامبران گذشته تمجید شده و قصص آنان نیز به عنوان وسیله هدایت و نجات بازگو و معارف، اخلاق و احکام غیر منسوخ آنها بیان شده است. بنابراین، ایمان به قرآن کریم با ایمان به پیامبران پیشین و کتب آسمانی آنان ملازم است
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ ی
✅معادباوری پرهیزکاران
💠یکی از برجستهترین رهآوردهای انبیای الهی معارف و احکام مربوط به معاد است. ایمان به وحی و رسالت بدون اعتقاد به معاد سودمند نیست؛ زیرا دین همان صراط است و صراط برای مقصد است و اگر مقصدی به عنوان جهان اَبد و عالم حساب و قسط و عدل و پاداش و کیفر نباشد، صراط بیمعناست. با این بیان، تناسب و وجه تأخّر جمله نیز روشن میشود
💠یقین به آخرت در پرتو ایمان به وحی و رسالت حاصل میشود و به انضمام آن، ارکان تقوا کامل میشود.
💠مهمترین عامل صیانت انسان از تبهکاری همان اعتقاد به قیامت و یاد معاد است و آنچه مایه انحراف و ابتلای به عذاب الهی است، فراموشی قیامت است:
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6