eitaa logo
🌷تفسیر قرآن🌷
6.2هزار دنبال‌کننده
23 عکس
11 ویدیو
1 فایل
خلاصه تفسیر آیات قرآن👈 از ابتدای قرآن و با استفاده از مطالب جذاب در کتب مختلف تفسیری و حکمی @Sajadrahimi_72 کانال شرح نهج البلاغه @nahj_albalaghah کانال شرح صحیفه سجادیه @sahifehsajadiyeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷تفسیر قرآن🌷
✅گزیده تفسیر 🔶ستایش هر ستایشگری، در برابر هر کمال و جمالی، در حقیقت حمد خداست و جز او هیچ کس سزاوار ستایش نیست. 🔶خدای سبحان ربّ هر «عالَم» است و آن را به سوی کمال مناسبش سوق می دهد و «عالَم» چیزی است که به وسیله آن عِلْم حاصل شود (ما یُعْلَمُ به) و چون در جهان هستی هر موجودی نشانه خداوند است، پس هر موجودی در حدّ خود یک عالَم است و با ربوبیت خدای سبحان به سوی کمال خود پیش می رود. 🔶این کریمه جامعترین تعبیر از حمد خداست و با تبیین الوهیت و ربوبیّتِ انحصاری خداوند، مفید اختصاص حمد به اوست؛ خدایی که همه کمالات را دارد (الله) و پروراننده همه چیز است (ربّ العالمین)، شایسته ستایش است و چون ستایش در برابر بخششِ کمال و جمال است و این نیز در انحصار خداست، پس حمد ویژه اوست و خداوند، یگانه محمود است. 🔶خدای سبحان نه تنها یگانه محمود، که یگانه حامد نیز هست؛ زیرا حمد حقیقی بدون شناخت ولیّ نعمت و همه کمالات و نعمتهای او میسور نیست و غیر خدا چنین شناختی ندارد. 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅مفردات 🔶(الْحَمْدُ لِلَّهِ) حمد به معناى ستایش در برابر عمل نیکوى اختیارى است، (به خلاف مدح که به عمل ارادى و غیر ارادى تعلّق مى‌گیرد). 🔶(ربّ) آن مالکى‌ است که تدبیر امر مملوک خویش مى‌کند، پس قیام و قوام عبد و زندگى و شئون وى متعلق به او است 🔶 (العالمین) جمع کلمه (عالم) به معنى (آنچه ممکن است که به آن علم یافت) مى‌باشد، که معناى این کلمه شامل تمامى موجودات مى‌شود، هم تک تک آنها را میتوان عالم خواند و هم نوع آنها را مانند عالم جمادات، عالم گیاهان، عالم حیوانات، عالم انسانها و همچنین کواکب، صنف هر نوعى را هم مى‌توان عالم خواند، مثل عالم عرب، عالم عجم، عالم انس، عالم جنّ، عالم ستارگان و خداوند پروردگار همه این عوالم است. 📚تفسیر المیزان 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅اختصاص حمد به خدای سبحان 🔶قرآن کریم سراسر عوالم هستی امکانی را مخلوق خداوند سبحان می داند و همه را نیکو و زیبا می شمارد: « قل الله خالق کلّ شی ء » و « الّذی أحسن کلّ شی ء خلقه » بنابراین، هر چه مصداق «شی ء» است، یعنی سراسر عوالم وجود امکانی، نیکو و زیباست و چون حمد در برابر کمال، جمال و نعمت بخشی است، پس حمد مطلق ازلی و ابدی از آنِ خداست: « الحمد لله » و هیچ کس مالک حمد نیست. علل وسطیّه نیز مجاری فیض الهی است و سرآغاز سلسله فیض تنها ذات اقدس الهی است. 🔶دو برهان بر اختصاص حمد به خدا: برهان 1⃣: «الله» جامع همه کمالات وجودی است و چون حمد در برابر کمال بوده و هر کاملی محمود است، پس خدای سبحان محمود است. آیه کریمه « الحمدلله... » با تعلیق حکم بر وصف که مشعر به علیّت است مفید چنین برهانی است. برهان 2⃣: خداوند ربّ سراسر عوالم هستی امکانی است و هیچ شریکی در ربوبیّت ندارد و چون حمد در برابر نعمتِ ربوبیّت (سوق دادن هر موجود به کمال لایق آن) است، پس حمد مخصوص ذات اقدس اوست و هیچ شریکی در حمد ندارد. 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷تفسیر قرآن🌷
✅گزیده تفسیر 🔶رحمتِ فراگیر الهی (رحمت رحمانیه) و رحمت خاص او (رحمت رحیمیّه) در این آیه کریمه دو دلیل بر انحصار حمد به خداوند است؛ زیرا رحمت فراگیر که مؤمن و کافر را در بر می گیرد و همچنین رحمت خاص که ویژه مؤمن است، در انحصار خداست و چنین رحمتی سبب استحقاقِ حمد است. پس پرورش دهنده موجودات، خدایی است که رحمتی فراگیر برای همه و رحمتی ویژه برای مؤمنان دارد و چنین پرورش و پرورنده ای سزاوار ستایش است. 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅الرحمن الرحیم تکرار نشده 🔶اسمای حسنای «الرحمن» و «الرحیم» که سومین آیه سوره حمد را تشکیل می دهد، تکرار همان نامها در اولین آیه این سوره نیست؛ زیرا این نامهای شریف در این آیه مقید بوده، عهده دار اثبات حصر حمد در خدای سبحان و تبیین محمود بودن ربوبیّت آن ذات اقدس است، ولی در آیه اول سوره در فضایی باز قرار گرفته[فقط دو صفت رحمت را بیان کرد]چنین محدودیتی ندارد. 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷تفسیر قرآن🌷
✅گزیده تفسیر 🔶خدای سبحان مالک مطلق جهانها و جهانیان است و چنین مالکیت نامحدودی در قیامت ظهور می کند، نه آن که در معاد حادث شود. خداوند که مدبّر و مربّی انسانهاست با برپا کردن قیامت، راه تکامل نهایی انسانها را می گشاید و با اعتقادبه قیامت که بهترین عامل رهایی انسان از تباهی است او را می پروراند و در قیامت که ظرف ظهور مالکیت مطلق خداست و در آن روز همگان به مالکیت حق اعتراف می کنند، انسانها را پاداش می دهد و چنین خدایی محمود است. 🔶یوم در این آیه به معنای ظهور است، نه پاره ای از زمان و در قیامت همه ابعادِ دین مانند توحید، اسمای حسنای خدا و اسرار و حقایقِ دیگر آشکار خواهد شد. این آیه کریمه با تبیین نظام غاییِ آفرینش، دلیلی دیگر بر انحصار حمد به خداوند است. 🔶 مالک از ریشه (ملک) از لوازم خلق و ایجاد است، یعنى قیومیّت الهى، پس خداوند تعالى داراى (مُلک) مى‌باشد، چون او داراى نفوذ اداره است و خداى تعالى داراى (مِلک) مى‌باشد چون داراى قدرت بخشش یا منع کردن است 📚تفسیر المیزان و تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
«يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ» در مقابل آنچه از شما گرفته شده بهتر از آن را عطا می‌کند - انفال/۷٠ 🍃🌷شاید رویایِ تو یه ستارست، ولی خدا برات یه ماه در نظر گرفته!🍃🌷 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷تفسیر قرآن🌷
✅گزیده‌ی تفسیر 🔶شناخت و پذیرش اسمای حسنای خداوند (الوهیّت، ربوبیّت، رحمانیّت، رحیمیّت، مالکیّت) انسان غایب از خدا را به محضر او آورده، شایسته‌ی خطاب با وی می‌کند و از این رو عبد سالک پس از معرفت خدا و اعتقاد به اسمای حسنای او، خود را در محضر خدا یافته، با التفات از غیبت به خطاب می‌گوید: بارخدایا تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو مدد می‌جوییم (حتی برای پرستش) و جز تو کسی شایسته‌ی خضوع نیست. 🔶خدای سبحان یگانه معبود و یکتا مستعان جهان آفرینش است؛ زیرا او تنها مبدئی است که همه‌ی کمالات را دارد: (الله)، هر موجودی را می‌پروراند: (ربّ العالمین) و رحمتی بی‌کران برای همه و رحمتی ویژه برای مؤمنان دارد: (الرّحمن الرحیم) و او تنها مرجعی است که سلطه‌ی مالکانه‌اش در قیامت بر همگان آشکار می‌شود و در آن روز بر اساس عدالت و حکمت پاداش و کیفر می‌دهد: (مالک یوم الدین) 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6