eitaa logo
🌷تفسیر قرآن🌷
6.2هزار دنبال‌کننده
23 عکس
11 ویدیو
1 فایل
خلاصه تفسیر آیات قرآن👈 از ابتدای قرآن و با استفاده از مطالب جذاب در کتب مختلف تفسیری و حکمی @Sajadrahimi_72 کانال شرح نهج البلاغه @nahj_albalaghah کانال شرح صحیفه سجادیه @sahifehsajadiyeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷تفسیر قرآن🌷
✅اختصاص حمد به خدای سبحان 🔶قرآن کریم سراسر عوالم هستی امکانی را مخلوق خداوند سبحان می داند و همه را نیکو و زیبا می شمارد: « قل الله خالق کلّ شی ء » و « الّذی أحسن کلّ شی ء خلقه » بنابراین، هر چه مصداق «شی ء» است، یعنی سراسر عوالم وجود امکانی، نیکو و زیباست و چون حمد در برابر کمال، جمال و نعمت بخشی است، پس حمد مطلق ازلی و ابدی از آنِ خداست: « الحمد لله » و هیچ کس مالک حمد نیست. علل وسطیّه نیز مجاری فیض الهی است و سرآغاز سلسله فیض تنها ذات اقدس الهی است. 🔶دو برهان بر اختصاص حمد به خدا: برهان 1⃣: «الله» جامع همه کمالات وجودی است و چون حمد در برابر کمال بوده و هر کاملی محمود است، پس خدای سبحان محمود است. آیه کریمه « الحمدلله... » با تعلیق حکم بر وصف که مشعر به علیّت است مفید چنین برهانی است. برهان 2⃣: خداوند ربّ سراسر عوالم هستی امکانی است و هیچ شریکی در ربوبیّت ندارد و چون حمد در برابر نعمتِ ربوبیّت (سوق دادن هر موجود به کمال لایق آن) است، پس حمد مخصوص ذات اقدس اوست و هیچ شریکی در حمد ندارد. 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷تفسیر قرآن🌷
✅گزیده تفسیر 🔶رحمتِ فراگیر الهی (رحمت رحمانیه) و رحمت خاص او (رحمت رحیمیّه) در این آیه کریمه دو دلیل بر انحصار حمد به خداوند است؛ زیرا رحمت فراگیر که مؤمن و کافر را در بر می گیرد و همچنین رحمت خاص که ویژه مؤمن است، در انحصار خداست و چنین رحمتی سبب استحقاقِ حمد است. پس پرورش دهنده موجودات، خدایی است که رحمتی فراگیر برای همه و رحمتی ویژه برای مؤمنان دارد و چنین پرورش و پرورنده ای سزاوار ستایش است. 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅الرحمن الرحیم تکرار نشده 🔶اسمای حسنای «الرحمن» و «الرحیم» که سومین آیه سوره حمد را تشکیل می دهد، تکرار همان نامها در اولین آیه این سوره نیست؛ زیرا این نامهای شریف در این آیه مقید بوده، عهده دار اثبات حصر حمد در خدای سبحان و تبیین محمود بودن ربوبیّت آن ذات اقدس است، ولی در آیه اول سوره در فضایی باز قرار گرفته[فقط دو صفت رحمت را بیان کرد]چنین محدودیتی ندارد. 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷تفسیر قرآن🌷
✅گزیده تفسیر 🔶خدای سبحان مالک مطلق جهانها و جهانیان است و چنین مالکیت نامحدودی در قیامت ظهور می کند، نه آن که در معاد حادث شود. خداوند که مدبّر و مربّی انسانهاست با برپا کردن قیامت، راه تکامل نهایی انسانها را می گشاید و با اعتقادبه قیامت که بهترین عامل رهایی انسان از تباهی است او را می پروراند و در قیامت که ظرف ظهور مالکیت مطلق خداست و در آن روز همگان به مالکیت حق اعتراف می کنند، انسانها را پاداش می دهد و چنین خدایی محمود است. 🔶یوم در این آیه به معنای ظهور است، نه پاره ای از زمان و در قیامت همه ابعادِ دین مانند توحید، اسمای حسنای خدا و اسرار و حقایقِ دیگر آشکار خواهد شد. این آیه کریمه با تبیین نظام غاییِ آفرینش، دلیلی دیگر بر انحصار حمد به خداوند است. 🔶 مالک از ریشه (ملک) از لوازم خلق و ایجاد است، یعنى قیومیّت الهى، پس خداوند تعالى داراى (مُلک) مى‌باشد، چون او داراى نفوذ اداره است و خداى تعالى داراى (مِلک) مى‌باشد چون داراى قدرت بخشش یا منع کردن است 📚تفسیر المیزان و تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
«يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ» در مقابل آنچه از شما گرفته شده بهتر از آن را عطا می‌کند - انفال/۷٠ 🍃🌷شاید رویایِ تو یه ستارست، ولی خدا برات یه ماه در نظر گرفته!🍃🌷 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷تفسیر قرآن🌷
✅گزیده‌ی تفسیر 🔶شناخت و پذیرش اسمای حسنای خداوند (الوهیّت، ربوبیّت، رحمانیّت، رحیمیّت، مالکیّت) انسان غایب از خدا را به محضر او آورده، شایسته‌ی خطاب با وی می‌کند و از این رو عبد سالک پس از معرفت خدا و اعتقاد به اسمای حسنای او، خود را در محضر خدا یافته، با التفات از غیبت به خطاب می‌گوید: بارخدایا تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو مدد می‌جوییم (حتی برای پرستش) و جز تو کسی شایسته‌ی خضوع نیست. 🔶خدای سبحان یگانه معبود و یکتا مستعان جهان آفرینش است؛ زیرا او تنها مبدئی است که همه‌ی کمالات را دارد: (الله)، هر موجودی را می‌پروراند: (ربّ العالمین) و رحمتی بی‌کران برای همه و رحمتی ویژه برای مؤمنان دارد: (الرّحمن الرحیم) و او تنها مرجعی است که سلطه‌ی مالکانه‌اش در قیامت بر همگان آشکار می‌شود و در آن روز بر اساس عدالت و حکمت پاداش و کیفر می‌دهد: (مالک یوم الدین) 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅تفسیر انسان در پیشگاه خدا 🔶اینجا سر آغازى است براى نیازهاى بنده و تقاضاهاى او از خدا، و در حقیقت لحن سخن از اینجا عوض مى‌شود، زیرا آیات قبل حمد و ثناى پروردگار و اظهار ایمان به ذات پاک او و اعتراف به روز قیامت بود. اما از اینجا گویى" بنده" با این پایه محکم عقیدتى و معرفت و شناخت پروردگار، خود را در حضور او، و در برابر ذات پاکش مى‌بیند، او را مخاطب ساخته نخست از عبودیت خویش در برابر او، و سپس از امدادها و کمکهاى او سخن مى‌گوید:" تنها ترا مى‌پرستم و تنها از تو یارى مى‌جویم 🔶ثمره این عقیده آنست که انسان تنها متکى به" اللَّه" خواهد بود، تنها قدرت و عظمت را مربوط به او مى‌داند، و غیر او در نظرش فانى، زوال‌پذیر، و فاقد قدرت مى‌باشد. تنها ذات اللَّه قابل اعتماد و ستایش است، و لیاقت این دارد که انسان او را تکیه گاه خود در همه چیز قرار دهد. این تفکر و اعتقاد انسان را از همه کس و همه موجودات بریده و تنها به خدا پیوند مى‌دهد، حتى اگر به دنبال عالم اسباب مى‌رود نیز به فرمان او است یعنى در لابلاى اسباب، قدرت خدا را که" مسبب الاسباب" است مشاهده مى‌کند. 📚تفسیر نمونه 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅عبادت، هدف آفرینش و راه یقین 💠قرآن کریم در تبیین رابطه‌ی عبد و عبادت، عبادت را هدف آفرینش او می‌داند: (وما خلقت الجن والإنس إلاّ لیعبدون انسان همانند هسته‌ای است که هدف متوسط آن درخت شدن و هدف بالاتر آن به بار نشستن است و هدفهای دیگری نیز در پیش دارد. 💠گرچه براساس برخی آیات قرآن کریم عبادت هدف آفرینش انسان است، اما این هدفی است متوسط، نه نهایی؛ زیرا هدف برتر که عبادت نسبت به آن وسیله محسوب می‌شود نیل به یقین است: (واعبد ربّک حتی یأتیک الیقین)  💠و در هر صورت عبادتْ هدف مخلوق است، نه خالق. چنین نیست که خداوند برای رسیدن به هدفی مانند معبود شدن، بشر را خلق کرده باشد تا با عصیانِ عاصیان، او به هدف نرسیده باشد؛ چون خدای سبحان غنی محض است و محال است بی‌نیاز محض کاری را برای رسیدن به هدفی انجام دهد 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا